X

بایگانی اسفند 27, 1398

دفتر سینمایی

«کوروساوا» غول سینمای شرق/ ارک: کوروساوا در آثارش یک مولتی فرهنگ یا در واقع بینافرهنگ ساخته است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آکیرا کوروساوا بدون شک یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما است که بسیاری از سینماگران دنیا از او تأثیر گرفته و آثار خودشان را خلق کرده اند. امروز بر هیچ سینماگر و علاقه مند به سینمایی جایگاه ویژه کوروساوا پنهان نیست، فیلم هایی چون «هفت سامورایی»، «راشومون» و «ریش قرمز» از منظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینما جزو بهترین آثار سینمایی تاریخ است.

علی ناصری – کورساوا در سال ۱۹۳۶ وارد صنعت فیلمسازی ژاپن شد. بعد از سال ها کار به عنوان دستیار کارگردان و فیلمنامه نویس در طول جنگ جهانی دوم اولین فیلم اکشن محبوب خود را ساخت. بعد از پایان جنگ فیلم «فرشته مست» را ساخت که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، در این فیلم کورساوا از ۱۰ بازیگر ناشناخته استفاده کرد. توشیرو میفونه که در این فیلم به عنوان نقش اصلی بازی کرد از کروساوا به عنوان یکی از مهمترین فیلمسازان جوان ژاپن یاد کرد. این دو مرد در آینده در ۱۵ فیلم دیگر با هم همکاری کردند.

سبک کار کوروساوا در خدمت هدف او یعنی بازآفرینی شاعرانهٔ واقعیت بود. او به استفاده از عدسی‌ های بسته علاقه داشت که تصویر را اندکی «نرم» می‌کند و اجازه می‌دهد که چهره بازیگر از فاصله دور گرفته شود. دوربین نباید زیادی به هنرپیشه نزدیک شود و در بازی او مزاحمت ایجاد کند.

در فیلمبرداری معمولاً از چند دوربین استفاده می‌کرد، تا بازی هنرپیشه با جابه‌جایی و دخالت مداوم دوربین مختل نشود و حس بازی از بین نرود. این شیوه دست او را در مونتاژ فیلم نیز که معمولاً خودش انجام می‌داد، باز می‌گذاشت.

کوروساوا استادی کمال‌گرا بود و برای رسیدن به بهترین تأثیرات سینمایی به‌طور مداوم و خستگی‌ناپذیر یک صحنه را تکرار می‌کرد، و گاه بازیگران و همکاران فنی خود را می‌آزرد. او همیشه با گروهی معین کار می‌کرد که او را می‌شناختند و از ذوق و سلیقه او باخبر بودند. کوروساوا نیز از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آن‌ها اطلاع کافی داشت.

به بهانه عید نوروز و آشنایی با نظرات سینماگران ایرانی در رابطه با بزرگان سینمای جهان با بهمن ارک تهیه کننده و کارگردان سینمای کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می توانید این گفتگو را مطالعه کنید.

*****************

بهمن ارک کارگردان سینما که سال گذشته با فیلم سینمایی «پوست» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت گفن: کوروساوا یکی از بهترین کارگردان های دنیا است. چند فیلمساز هستند که من تأثیر بسیاری از آنها گرفته ام و یکی از این فیلمسازان کوروساوا است. او قطعاً یکی از سینماگران مهم تاریخ با جایگاهی ویژه است.

وی ادامه داد: کوروساوا کارگردان جهانی ژاپن که سینمای این کشور را نیز جهانی کرد در عین حال یک کارگردان اصیل با فیلم هایی ساخته شده از داستان هایی عمیق و مضامینی تاریخی درباره کشور خود است. او مضامین عمیق ژاپنی را با زبان جهانی و کلاژهایی از آثار ادبی مهم دنیا مثل «مکبث» در هم آمیخته و به تنهایی یک مولتی فرهنگ یا در واقع بینافرهنگ ساخته است.

ارک خاطرنشان کرد: تنها فیلمسازانی چون کوروساوا هستند که در خود می مانند اما سینمایی ارائه می دهند که جهانی است. هنر اینگونه سینماگران قطعاً یک هنر انحصاری است که مربوط به او است. ژاپن فیلمسازان مهم بسیاری مثل اوزو دارد که با وجود ویژگی های بسیار خوب آثارشان نمی توانند در جایگاه منحصر به فرد کوروساوا قرار بگیرند. در بین آثار این کارگردان فیلم هایی چون «راشومون»، «درسو یوزالا» و «هفت سامورایی» برای من بسیار الهام بخش بودند اما واقعاً می توانم بگویم که تمام فیلم های او می توانند برای علاقه مندان به سینما کلاس درس باشند.

وی افزود: قطعاً از فیلمسازی چون کوروساوا بسیار الگو گرفته ام و اگر بخواهیم در فیلم هایم مروری دقیق و کنکاشی در جزئیات داشته باشیم تأثیرات کوروساوا را می توانیم پیدا کنیم. او کارگردانی آرام بدون زیورآلات تصویری است که کارگردان های دیگر می خواهند استفاده کنند، او استاد میزانسن است و قاب بندی و حرکت دوربینش با دلیل انتخاب شده و از همه ابزارهای سینما به درستی استفاده کرده است. فیلم های او هم در ساحت زیبایی و هم در ساحت سادگی قرار می‌ گیرند و می توان او را از این منظر فیلمسازی خاص در تاریخ دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «پوست» در پایان تأکید کرد: قطعاً آکیرا کوروساوا بزرگترین فیلمساز تاریخ آسیا است. آسیا فیلمسازان بزرگی چون عباس کیارستمی، یاسوجیرو ازو، کنجی میزوگوچی و… دارد اما جایگاه کوروساوا یک جایگاه دست نیافتنی و ویژه است. او در شکلگیری سینمای آسیا و ارائه آن به جهان نقش ویژه ای دارد و بیشترین تأثیری که سینمای جهان از آسیا داشته مربوط به آثار این کارگردان می شود. امروز فیلمسازانی چون کیم کی دوک و بونگ جون هو نیز کارگردانانی هستند که حرفی برای گفتن دارند و فکر می کنم می توان کم کم آنها را نیز از سینمای آسیا در بین بهترین فیلمسازان جهان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب «آسمان از نگاه آسمان» منتشر شد/ روایت احساسات انسانی با عکس


کتاب «آسمان از نگاه آسمان» منتشر شد/ روایت احساسات انسانی با عکس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید به فکر حل مشکلات هنرمندان موسیقی باشیم/به‌زودی شکست کرونا را با هم جشن می گیریم


باید به فکر حل مشکلات هنرمندان موسیقی باشیم/به‌زودی شکست کرونا را با هم جشن می گیریم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های فجر ۳۷ که باز هم به اکران نرسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سال سینمایی ۹۸ تمام شد؛ اما هنوز برخی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به اکران عمومی نرسیده اند.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران در حالت عادی با مشکل اکران و ترافیک فیلم‌ها روبرو است و حالا هم درگیر ویروس کرونا شده و مشکلی بر مشکلات آن اضافه شده است. البته سازمان سینمایی به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای خروج و و یا کم کردن مشکلات صاحبان فیلم است.

هر سال تعدادی فیلم که در جشنواره فیلم فجر حضور نداشتند، به اضافه آثاری که خارج از جشنواره تولید شده بودند از اکران جا می‌مانند.

امسال نیز چنین اتفاقی رخ داده است؛ یعنی بجز فیلم‌هایی که موفق به حضور در جشنواره سی و هفتم فجر نشدند، برخی از آثاری که در این این رویداد هم حضور داشتند موفق به اکران نشده اند! البته که تولیدی‌های جدید، فیلم‌های فجر ۳۸ و بازتاب‌ منفی کرونا بر روند اکران اثر گذاشته است.

فیلم‌هایی که از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر هنوز موفق به اکران نشدند، عبارتند از:

«بنفشه آفریقایی» مونا زندی حقیقی، «پالتو شتری» مهدی علی میرزایی، «تیغ و ترمه» کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» یلدا جبلی، «خون خدا» مرتضی علی عباس میرزایی، «طلا» پرویز شهبازی، «ناگهان درخت» صفی یزدانیان، «حمال طلا» تورج اصلانی، «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان، «یلدا» مسعود بخشی و «روزهای نارنجی» آرش لاهوتی.

البته سازمان سینمایی برای سال جدید قصد دارد فیلم‌ها را به صورت قرعه کشی اکران کند؛ اتفاقی که تاکنون در سینمای ایران رخ نداده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا سینما با تلویزیون تسویه حساب می‌کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمرتضی میرباقری در جریان اشاره به برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی و نویددادن برای رمضانی پربار در تلویزیون، گفت: برخی با بی‌مهری دنبال این بودند که این کارها دچار رکود شود و این شرایطی را که امروز شاهدیم رقم نخورد.

به گزارش سینماپرس، انتقاد به ساخت برنامه و سریال، وارد فاز دیگری شده است؛ برخی با لباس سینماگری، یادداشت می‌نویسند و در فضای مجازی تنش ایجاد می‌کنند که عوامل کدام سریال‌ها کرونا گرفته‌اند؛ اما خبر از تلویزیون می‌رسد که همه‌چیز با رعایت موارد ایمنی و ضدعفونی کردن فضا، دنبال می‌شود تا آنتن جمهوری اسلامی پربار باشد، مردم در نوروز بهترین‌ها را ببینند و بعد در ماه مبارک رمضان، شاهد تلویزیونی پررونق باشند.

دوربین‌ها خاموش نشد و لحظه‌ای از تلاش برای کنار مردم ماندن عقب‌نشینی نکردند بلکه برای مبارزه مردم با ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت فعال حضور دارند و با ضبط ویدئو و وایرال کردن آن،   تلاش دارند مردم را به آرامش مقابل استرس فراگیری کرونا دعوت کنند.

دامن‌زدن به این انتقادات، شایعه‌پراکنی و حتی فشار رسانه‌ای، دور از حرفه‌ای‌گری است؛ انگار که این قشر و عده مردمی را نمی‌بینند که بنابر توصیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت باید در خانه بمانند و از مسافرت‌ها و ترددهای غیرضروری بپرهیزند!   پخش این‌گونه مطالب می‌تواند باعث تضعیف روحیه مردم و مخاطبین تلویزیون در این شرایط خاص باشد.  البته در این حال برخی اعتقاد دارند شرایط امروز حساس است و مردم نیاز به شادی و سرگرمی دارند؛ البته که روی آنتن هم برخی از مجریان و برنامه‌سازها، به‌جای امیدآفرینی، ناامیدی و یأس را ترویج می‌دهند، مثلاً پزشکی میهمان برنامه می‌شود و به‌جای القای توصیه‌های درست بهداشتی و آرامش‌بخشی به خانواده‌ها، می‌گوید “همه می‌گیرند و همه می‌میرند”! هیچ‌کس به دادمان نمی‌رسد و حالمان خوب نیست. باید نظارت اینجا به داد برسد که این القای ناامیدی را روی آنتن نبینیم.

امروز مردم نیاز به خندیدن، ‌ شادی و نشاط دارند! وقتی تمام تمهیدات پزشکی و بهداشتی و هماهنگی با شهرداری، اورژانس، وزارت بهداشت و آتش‌نشانی، اندیشیده شده است و هماهنگی‌ها وجود دارد چرا باز برخی اصرار به تعطیلی دارند؟ چرا آن‌قدر شایعه‌پراکنی می‌کنند؛ یک روزی دامنِ سریالی به‌نام “پایتخت” را می‌گیرد، یک روزی می‌گویند “عصر جدید” به نوروز نمی‌رسد و روز گذشته هم “دورهمی” را تعطیل کردند! البته که “دورهمی” و “عصر جدید” بدون تماشاگر و با ساختاری جدید قسمت‌های باقی‌مانده‌شان را تولید کرده و در حال ضبطند تا مردم نوروزی پررونق را شاهد باشند.

اما کماکان از سوی سینماگرها، اتفاقات غیرحرفه‌ای رقم می‌خورد و در فضای مجازی شاهدش هستیم. روزی نامه‌ها و مکاتبات فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران را با رئیس صداوسیما منتشر می‌کنند و رئیس صداوسیما هم در تلویزیون به این انتقادها و نامه‌نگاری‌ها پاسخ می‌دهد که با رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی، با قدرت کار ادامه پیدا می‌کند.

شب گذشته نامه‌های دیگری از کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما بیرون می‌آید که به‌شکل مرموزی از سایت خانه سینما حذف می‌شود، نامه‌ای که خطاب به فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونای کلان‌شهر تهران نوشته شده است که مستنداتی وجود دارد از بین ۱۰ مورد مشکوک به کرونا میان عوامل و بازیگران شاغل در صحنه‌های فیلمبرداری برخی از سریال‌ها مثل گیلدخت و ایل‌دا به‌دست آمده است، یا در سریال “زیرخاکی” تست کرونایی مثبت شده است و حتی ابراز نگرانی کردند از فیلم‌های منتشرشده از پشت‌صحنه سریال سلمان فارسی!

علی جودی مدیر برنامه‌ریزی سریال “گیلدخت” درباره اخبار منتشرشده مبنی بر ابتلای وی به ویروس کرونا و حضور سر صحنه سریال «گیلدخت» توضیح داد: من در ۷ اسفند احساس بیماری و ۸ اسفندماه به همین دلیل به پزشک مراجعه کردم و آزمایش خون اورژانسی دادم. پزشک متخصص از روی آزمایش تشخیص داد که بیماری کرونا نیست چراکه در آزمایش خون همه موارد در حد نرمال بود و از آنجا که من مشکل کولیت روده داشتم دچار ویروس گوارشی شده بودم. بعد از آن زمان به‌دلیل بیماری با هماهنگی مدیر تولید، سر صحنه نرفتم. در تاریخ ۱۴ اسفند کمی بیماری من شدیدتر و حال پدرم هم بد شد. زمانی که به بیمارستان مراجعه کردیم، تشخیص دادند پدرم به کرونا مبتلا شده و ایشان در منزل بستری شد.

وی بیان کرد: ۱۷ اسفندماه به‌دلیل سرفه‌هایی که داشتم به دکتر مراجعه کردم و عکس ریه گرفتم. از عکس ریه تشخیص دادند که ریه‌ام مقداری درگیر شده است و باید یک شب در بیمارستان بستری شوم. همان روز آزمایش‌های مختلفی از من گرفتند و فردای آن روز یعنی ۱۸ اسفندماه به‌دلیل آنکه حال عمومی‌ام خوب بود و بیمارستان محیط خطرناکی برای من بود، مرخصم کردند. همچنین تست کرونا نیز داده‌ام و فعلاً در قرنطینه خانگی‌ام. هنوز جواب تست نیامده است و قطعی نمی‌توان گفت کرونا دارم یا نه. در هر صورت من حتی اگر کرونا هم داشته باشم نگرانی انتقال به دیگر عوامل سریال “گیلدخت” وجود ندارد چراکه من از تاریخ ۷ اسفند سر صحنه نرفته‌ام.

به‌نظر می‌رسد که برخی به‌گونه‌ای در حال تسویه حساب با تلویزیون‌اند.  در حالی که کارگروه مدیریت بحران کرونای خانه سینما در اطلاعیه مهمی بر لزوم خروج عوامل از سر صحنه فیلمها در شرایط شیوع کرونا تأکید کرده بود این اطلاعیه بعد از دقایقی انتشار به‌دلایل نامشخص از روی سایت خانه سینما برداشته شد. آیا برخی از مدیران خانه سینما نگران همکاری‌های آینده‌شان با صداوسیما هستند؟

امروز سیدمرتضی میرباقری معاون سیما هم به‌گونه‌ای دیگر پاسخ همه این انتقادات را داد. او همیشه در این روزهای پایانی سال با خبرنگاران نشستی می‌گذاشت و به سؤالات همه رسانه‌ها پاسخ می‌داد اما کرونا نگذاشت این اتفاق برای سال ۱۳۹۸ هم بیفتد و او در تلویزیون و برنامه “شما و سیما” به تشریح برنامه‌ها و اتفاقات نوروزی و این انتقادها و هرآنچه قرار است در ماه رمضان هم روی آنتن برود صحبت کرد.

میرباقری تأکید کرد: در نوروز ۱۳۹۹ که با شیوع ویروس کرونا با سال‌های گذشته متفاوت است، شبکه‌های تلویزیون با پخش ۱۴۰ فیلم ایرانی و خارجی جدید و سریال‌های جذاب و دیدنی، اوقات مفرح و دلنشینی را برای مردم عزیز کشورمان فراهم خواهند کرد.  ما در آستانه نوروزی کاملاً استثنایی‌ایم همان طور که الآن در شرایط کاملاً استثنایی به‌سر می‌بریم. در کشور تقریباً مدت ۴ هفته با یک بلیّه و امتحان بسیار بزرگی به‌نام ویروس کرونا مواجهیم ویروسی که به‌شدت شیوع پیدا می‌کند. اجتماعات سریعاً تعطیل شود و مراقبت‌های فردی و اجتماعی به‌شدت باید افزایش پیدا کند. رسانه ملی تا امروز، از همان لحظات اول مسئولیتی به‌عهده‌اش بود که آگاهی‌های لازم را سریعاً در اختیار مردم و روش‌های پیشگیری را با مردم در میان بگذارد و جبهه وسیعی که حدود ۱۶۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی با همه امکانات و همه ساعات سازماندهی کند و جبهه وسیعی را برای آموزش و آگاهی‌بخشی فراهم کند. در این مدت صدها ساعت برنامه ساخته و هزاران ساعت برنامه طراحی شد تا این آگاهی در اختیار مردم قرار گیرد، تا مردم بهتر از این شرایط مطلع شوند.

وی اضافه کرد: مسئولیت‌های ده‌ها مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی دیگر به‌عهده رسانه ملی است و در این روزهایی که باید قرنطینه را مردم جدی‌تر بگیرند و بیشتر در خانه بمانند تنها یار و مونس همیشگی‌شان تلویزیون جمهوری اسلامی باشد. اولین ایستگاه جدی که وارد آن می‌شویم نوروز است؛ وقتی برنامه‌ها و سریال‌های نمایشی نوروزی‌مان به پایان برسد وارد ماه رمضان می‌شویم. اگر به‌صورت معمول مردم سه ساعت و نیم با تلویزیون ارتباط داشتند در این فاصله و بازه زمانی چندین برابر می‌شود. البته که باید باطراوت باشند و مردم را دلزده نکنند! در این راستا باید پشتیبانی‌های حداقلی از رسانه ملی چندین برابر شود تا بتوانیم وظیفه خودمان را به بهترین وجه انجام دهیم.

میرباقری در خصوص برنامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه تلویزیون گفت: از اوایل اسفندماه سلسله برنامه‌های پیشگیری و بهداشتی روی آنتن بردیم، صدها میان‌برنامه‌ دیگر تهیه کرده‌ایم که به شبهات مردم از بیماری پاسخ دهند. این برنامه‌ها روی آنتن برود که مردم آگاهی‌شان بالا برود؛ چرا که شبکه‌های ماهواره‌ای معاند خیرخواه ما نیستند و در این میان اخبار شوم و متناقضی را به سمع و نظر می‌رسانند که بیشتر ایجاد دلهره و ترس کند، به‌گونه‌ای تسویه حساب سیاسی می‌کنند؛ البته که مردم به‌تدریج متوجه شدند آنچه در شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شد غیرکارشناسانه است مثل بسیاری از مطالب شبکه‌های مجازی که افزایش اضطراب و ترس را به‌دنبال دارد.

وی در خصوص سریال‌های نوروزی و تأمینی سیما گفت: خوشبختانه چه کرونا بود و چه این شرایط را شاهد نبودیم، نوروزی کاملاً پربار را مردم می‌دیدند. جشنواره نوروزی عظیمی را پیشِ‌رو داریم و البته رمضان هم همین فضا را شاهد خواهیم بود. مردم از ما مطالبه دارند سریال‌های جذاب ببینند و منتظر بسیاری از این مجموعه‌ها هستند به‌خصوص پایتخت که امسال جذاب‌ترین و پرقصه‌ترین آن را خواهیم دید. سریال کامیون شبکه دو، ترکیب بازیگران خوبی دارد و طنز و مفرح است. در شبکه سه، دوپینگ را خواهیم دید که از جلوه‌های ویژه قابل توجهی برخوردار است و بهترین‌های سینما در آن ایفای نقش می‌کنند. شبکه ۵ هم میان‌بر روی آنتن می‌رود که داستان آپارتمانی دارد. کنار این سریال‌های جدید سریال‌های نوستالژی روی آنتن می‌روند که به‌تناسب ایام رجب و شعبان، کارهای دینی هم در دستور کار پخش قرار دادیم مثل سریال یوسف پیامبر. ارزیابی‌مان این است و طوری کنداکتور را تنظیم کرده‌ایم که میان خانواده‌ها در دیدن سریال، مستند و فیلم سینمایی دعوا نشود.

میرباقری تأکید کرد: حدود ۱۴۰ فیلم سینمایی درنظر گرفته‌ایم؛ که ایرانی‌ها و خارجی‌هایشان جدیدند. با رعایت مسائل بهداشتی نه سریالی متوقف شد و نه برنامه‌ای، بلکه دوبلورهایمان هم کنار هم قرار گرفتند. هنرمندان و دست‌اندرکاران سیما به‌گونه‌ای مجاهده کردند تا با رعایت همه ضوابط بهداشتی، بهترین‌ها رقم بخورد. از قوی‌ترین و محبوبترین مداحان و سخنرانان هم در برنامه‌های دینی‌مان بهره خواهیم برد. تصاویر اختصاصی از عتبات عالیات و حرم‌های امام رضا(ع)، حضرت عبدالعظیم و شاهچراغ خواهیم دید.

وی افزود: نوروز بهار مستند است و مستندهای جذاب و قابل توجهی مثل حیات وحش و جاده ابریشم و ایرانگردی اما نه ترویج رفتن به سفر بلکه ایران و جذابیت‌هایش را به خانه‌ها می‌آوریم. کنار آن نماهنگ‌های جذابی را در شبکه‌های سیما هر یک ساعت خواهیم دید. مأموریت شبکه‌های ۴، نمایش و تماشا بیش از دیگر شبکه‌های تلویزیونی است.

میرباقری با ابراز اینکه برخی بی‌مهری کردند تا کارهای تلویزیون دچار رکود شود، خاطرنشان کرد: مردم ایران بدانند که هزاران نفر از فرزندان‌شان در رسانه ملی شبانه‌روز در تلاش‌اند حال مردم خیلی از بهتر اینها شود تا کرونا از بین برود. همه مدیران، دست‌اندرکاران، برنامه‌سازان و سریال‌سازان و هنرمندان به‌خلاف بی‌مهری‌هایی که برخی کردند و تلاش کردند تا کارها دچار رکود شود، به میدان آمدند. شما بدانید برای ماه رمضان ما روزهای بهتر از نوروز را هم خواهیم دید و برنامه‌ها و سریال‌های خوبی را برای آن روزهای ویژه و مبارک تدارک دیده‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحویل سال همراه با ویژه برنامه ۴ساعته چهل تیکه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه چهل تیکه در حالی شب سال تحویل و روز عید روی آنتن می‌رود که بدون تماشاگر ضبط شده است.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش و در شرایط کرونایی، ویژه برنامه سال تحویل “چهل تیکه” بدون حضور تماشاگر ضبط شد. الهام حاتمی تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه تلویزیونی به تسنیم  گفت: سعی کردیم با توجه به شهادت امام موسی کاظم(ع) در روز اول فروردین‌ماه، برنامه فضای شادی ندارد و چگونه از بحران گذشتن را با نوستالژی‌ها مطرح می‌کنیم.  

وی با اشاره به جزئیات برنامه تحویل سال “چهل تیکه”، خاطرنشان کرد:  محمدرضا علیمردانی مجری “چهل تیکه” اجرای ویژه برنامه سال تحویل ۱۳۹۹ را برعهده دارد؛ هم بازیگر و هم دوبلور و گوینده میهمان داریم. سعی کردیم از پیشکسوتان و شخصیت‌هایی دعوت کنیم که هم نوستالژی و خاطرانگیزند و هم از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نیستند.

حاتمی افزود:  در همان فضای نوستالژی برنامه را ادامه خواهیم داد. همچنین آیتم‌هایی را برای پخش در نظر گرفته‌ایم که حال و هوای مردم را با توجه به شرایط روز جامعه بهتر می‌کند. قصدمان این است که به مردم یادآوری کنیم که روزهای سخت گذشته را چگونه پشت سر گذاشته‌ایم. امروز که ماجرای کرونا پیش آمده چگونه می‌توانیم این بحران را بگذرانیم؛ آن موقع کنار هم بودیم و الان هم باید این همیّت را داشته باشیم اما با فاصله کنار هم باشیم.  

تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه تلویزیونی گفت:  ویژه برنامه عید نوروز با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی بدون حضور تماشاگر و در همان دکور اصلی برنامه ضبط شده است. تقریباً ۴ ساعته است و در پنجشنبه شب از ساعت ۲۲ تا ۲۴ روی آنتن خواهیم بود و صبح روز جمعه ۲ ساعت قبل از تحویل سال نیز روی آنتن می‌رویم؛ این ویژه‌برنامه در دو بخش ضبط شده و ترانه] ای قدیمی و تصاویری که کمتر دیده شده را با حال و هوای آرام دم سال تحویلی پخش می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: یکی از کسانی که دعوت کرده‌ایم مهوش وقاری است که همسرشان محسن قاضی‌مرادی بیمارند و به نمایندگی از بقیه هنرمندانی که این شرایط را دارند در برنامه ما حاضرند.

حاتمی در پایان تأکید کرد: قرار است فصل دیگری از این برنامه را تولید کنیم اما زمان پخش و تعداد قسمت‌های آن هنوز مشخص نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا سینما و تلویزیون بالیوود را نیز تعطیل کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس اتحادیه فیلم هند گفت: باتوجه به علاقه به کشور، مردم و سینماگرانمان تمامی فعالیت‌های صنعت سینمایی هند برای بسته شدن مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، صنعت سینمای هند به عنوان یکی از پرسودترین سینماهای جهان در حال بسته شدن است. (تصور مربوط به عامرخان در نقش لال سینگ چادا است)

بعد از جلسه‌ روز یکشنبه اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای هند امروز دوشنبه اعلام کرد که دستور توقف تمام فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات و… از ۱۹ تا ۳۱ مارس داده می‌شود. همینطور دستور بازگشت تمام عوامل فیلمبرداری هندی که بیرون از کشورند داده شده است که ظرف سه روز به کشور بازگردند.

دیگر اتحادیه‌های سینمایی و تلویزیونی نیز مورد این دستور قرار گرفته‌اند.

«جی دی ماجثیا» رئیس شورای اتحادیه فیلم هند گفت: باتوجه به علاقه به کشور، مردم و سینماگرانمان تمامی فعالیت‌های صنعت سینمایی هند برای بسته شدن مورد بحث قرار گرفت.

بالیوود و دیگر صنایع زبان اصلی سینمایی هند در سال ۱۰۰۰ فیلم تولید می‌کنند. از بیشتر استودیوهای متنوع و تولیدات سودآور هند انتظار می‌رود که به خاطر این مکث ضرر مالی بکنند. از میان فیلم‌های سنگینی که متأثر خواهد شد باید از فیلم «لال سینگ چادا» با بازی «عامرخان» و محصول کمپانی «ویاکوم ۱۸» که بازسازی رسمی فیلم «فارست گامپ» و فیلم درام ورزشی «جرسی» محصول کمپانی «زی»  با بازی «شهیدکاپور» نام برد.

مسئولان منطقه‌ای در هند در حال بستن سینماها یک به یک‌اند. قبل از این بیشتر مراکز پرجمعیت مانند مومبای، دهلی نو، کشمیر، کرالا و… فیلمبرداری را حداقل برای یک ماه تعطیل کردند. بیشتر فیلم‌های آماده اکران مانند ماراکار: شیر دریای عربی و فیلم اکشن Sooryavanshi برای مدت نامعلومی به تعویق افتادند.  

از دوشنبه هند اعلام کرده است که ۱۱۳ مورد مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند که از این میان دو نفر جان باختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه آموزش با هفت آهنگ به استقبال بهار۹۹ می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه‌برنامه نوروزی شبکه هفت سیما هر شب موسیقی‌های مختلف و جذاب از خواننده و هنرمندان مطرح کشور را پخش می‌کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه “هفت آهنگ ” کاری است از گروه آموزش‌های عمومی به تهیه‌کنندگی محمد رژدام که در ایام نوروز مهمان خانه‌های ایرانی است. این برنامه از اول نوروز همه روزه در ساعت ۲۰ به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

در این برنامه هرشب ۷ موسیقی از موسیقی‌های مختلف و جذاب از خواننده یا هنرمندان مطرح کشور پخش می‌شود و مخاطبان شبکه با دیدن و شنیدن موسیقی مورد نظر آن را انتخاب می‌کنند و به آن رأی می‌دهند و در خاتمه موسیقی منتخب مردم و بینندگان (بهترین موسیقی) آن شب معرفی می‌شود.  

مخاطبان می توانند با مشاهده این برنامه و با ارسال پیامک، موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری آقازاده متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینا مهراد بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در”آقازاده” حضور دارد، از توقف فیلمبرداری این سریال خبر داد.

به گزارش سینماپرس،  سینا مهراد بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در همکاری دوباره با حامد عنقا در سریال “آقازاده” حضور دارد، از شرایط امروز جامعه و بیماری کرونا گفت. این بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه مجازی‌اش درباره نحوه مواجهه با ویروس کرونا نوشت: باید سریع و به موقع عمل کنیم، چرا که خیلی زود دیر می‌شود. افتخار می‌کنم در سریالی بازی می‌کنم که تهیه‌کننده آن برای حفظ جان عوامل و شکستن زنجیر شیوع کرونا در کشور، اولین پروژه‌ای بود که فیلمبرداری‌اش را با پذیرش تمام ضرر و زیان‌ها متوقف کرد. با توجه به اینکه نزدیک به ۶ ماه از تولید آن سپری شده و تنها سه هفته به اتمام آن باقی مانده بود، نه فقط در سینما، همه و همه‌چیز و همه‌جا.

سریال “آقازاده” با طراحی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی برای پخش در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه نمایش خانگی، بازیگران سینما و تلویزیون ایران،

امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، جمشید هاشم پور، سینا مهراد، دیبا زاهدی، سامیه لک، مسعود فروتن، سعید داخ و امین حیایی با حضور کامبیز دیرباز و هنرمندی نیکی کریمی، با حضور افتخاری محمدحسین لطیفی بازیگران «آقازاده» ‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منصور ضابطیان به رادیو ایران می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منصور ضابطیان با «فرش بنفشه» در ایام نوروز میزبان لحظات عصرگاهی مخاطبان رادیو ایران خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «فرش بنفشه» با بخش‌های متفاوت و متنوع برای ایام نوروز در رادیو ایران در نظر گرفته شده است.

این برنامه شامل بخش‌های ادبی، ترانه، گزارش‌های نوروزی، گفتگوهای طنز است و سعی دارد با  نگاهی متفاوت به رویدادهای اجتماعی فضایی مفرح را برای مخاطبان رادیو ایران فراهم کند.

«فرش بنفشه» از دوم فروردین تا پایان تعطیلات نوروزی هر روز از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۲۰:۰۰ با اجرای منصور ضابطیان و تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل پور و زهرا قائدی از رادیو ایران پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع