سینماپرس: رضا مهرانفر کارگردان «اعجوبهها» به بهانه پایان پخش فصل نخست این برنامه، ضمن اشاره به ویژگیهای برنامهسازی برای کودکان، تأکید کرد مهران غفوریان بهترین انتخاب برای اجرای این برنامه بود.
به گزارش سینماپرس، رضا مهرانفر کارگردان برنامه «اعجوبهها» در پایان فصل اول این برنامه در گفتگو با مهر درباره تصور برخی نسبت به فرآیند استعدادیابی در این برنامه گفت: از ابتدا قرار نبود «اعجوبهها» برنامه استعدادیابی باشد و ما هم ادعا نکردیم استعدادهای عجیب را به نمایش میگذاریم. قصد ما به تصویر کشیدن بخشی از علاقهمندیها و تواناییهای کودکان سه تا سیزده ساله و فراهم آوردن اوقاتی خوش برای بچهها و مخاطبان تلویزیون بود.
وی با اشاره به فضای رقابتی در مسابقات استعدادیابی عنوان کرد: بحث رقابت بین کودکان در این برنامه مطرح نبود بلکه «اعجوبهها» برنامهای برای معرفی کودکان و تواناییهای آنها بود و خود ما هم مراقب بودیم بچهها به رقابت نیفتند.
نمیخواستیم «عصر جدید بچگانه» بسازیم
مهرانفر اضافه کرد: البته همان ابتدا که تیزرهای برنامه از تلویزیون پخش شد، برخی در خود سازمان هم برایشان جا نیفتاده بود و از آن با نام مسابقه یاد میکردند. در صورتی که ایجاد رقابت در شکل مسابقه در این سن و سال کار درستی نیست و ما هم نمیخواستیم حس رقابت را میان آنها را برانگیزیم چون قرار نبود این برنامه یک «عصر جدید بچگانه» باشد.
وی ادامه داد: به بیان دیگر ما هدف دیگری را دنبال میکردیم؛ هدفی که به مراتب ارزشمند و ماندگارتر از ایجاد رقابت است؛ تشویق و هدایت والدین در جهت ارج نهادن به تواناییهای فرزندانشان که قرار است آینده این کشور را در دست بگیرند.
مهرانفر با اشاره به نگاه سنتی خانوادهها درباره مشاغل فرزندانشان اظهار کرد: از طرفی هدف دیگرمان این بود که نگاه سنتی درباره شغل را تغییر دهیم که وقتی از هر کودکی میپرسید میخواهد چه کاره شود، خانواده منتظر شنیدن پاسخ دکتر یا مهندس شدن از کودکان نباشد.
اعلام کردیم که اعجوبه میتواند فرزند شیرین و بانمک شما باشد تا خانوادهها فکر نکنند لازم است بچههایشان عجیب و غریب باشند و استعدادهای خارقالعادهای داشته باشند این کارگردان برنامههای تلویزیونی با اشاره به اینکه بعد از توانایی اعجوبهها مهمترین ویژگی مورد نظر برای حضور کودکان در برنامه «بانمک بودن» آنها بوده است، گفت: از جایی به بعد در تیزرها و زیرنویس برنامه اعلام کردیم که اعجوبه میتواند فرزند شیرین و بانمک شما باشد تا خانوادهها فکر نکنند لازم است بچههایشان عجیب و غریب باشند و استعدادهای خارقالعادهای داشته باشند. هدفمان این بود که این روحیه را در خانوادهها تقویت کنیم که به فرزندانشان بهتر نگاه کنند و دنبال استعداد خاصی در آنها نگردند. به همین دلیل بود که در این برنامه کودکانی بهعنوان اعجوبه حضور داشتند که علاقمندیهای جالبی داشتند مثلاً به ستارهشناسی، دایناسورها یا آشپزی علاقهمند بودند و به هیچ عنوان برایمان مطرح نبود که کودکان به مباحث صرفاً علمی علاقهمند باشند.
وی درباره چالشهایی که با این کودکان در استودیو داشتند و دشواریهای ساخت چنین برنامههایی اظهار کرد: ساخت برنامه با حضور کودکان و نوجوانان دشواریهایی به همراه دارد؛ از یک سو باید استانداردهای یک برنامه تلویزیونی حرفهای رعایت شود و از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که با کودکان و نوجوانان در خلال ساخت برنامه به گونهای رفتار شود که اثرات سو تربیتی و عاطفی به دنبال نداشته باشد. بنابراین تک تک تصمیمات و اقداماتمان باید حساب شده و براساس نظرات کارشناسان و مشاوران کودک و نوجوان باشد. هم نمیتوان از استانداردهای ساخت یک برنامه تلویزیونی کاست و هم نمیتوان ملاحظات کار با کودکان و نوجوانان را در نظر نگرفت. پس سختی چنین پروژههایی چند برابر ساخت برنامههای گروه بزرگسالان است.
بچهها در پشت صحنه و جلوی صحنه کاملاً عوض میشدند
مهرانفر با اشاره به تمرینهایی که در پشت صحنه با بچهها داشتند، گفت: بچههایی که در صحنه و در برنامه دیده شدند بچههایی بودند که گاهی تا چند جلسه با آنها تمرین میشد، شب قبل از اجرا هم، همه بچهها با هم آشنا میشدند و تمرینها را مرور میکردند. سعی میکردیم با فضایی که برایشان ناشناخته بود مأنوس شوند تا دچار اضطراب نشوند، اما گاهی باز هم در ضبط اصلی و روی صحنه همه چیز عوض میشد. مثلاً در یک برنامه یک کودک چهار ساله حاضر نمیشد که روی مبل بنشیند و برنامه را ضبط کنیم. نزدیک به یک ساعت روی صحنه دوید تا حاضر شد بنشیند و در تمام مدت همه گروه برنامه ساز با صبوری کار را دنبال میکردند. گاهی اعجوبههایی که پشت صحنه کاملاً مسلط بودند وقتی در مقابل دوربین قرار میگرفتند هیچ حرفی نمیزدند و در سکوت کامل مینشستند، در چنین مواردی نیاز بود که کارشناس و مشاوره برنامه با آنها گفتگو کند تا دوباره امکان ضبط برنامه فراهم شود.
مهرانفر درباره سوالات مهران غفوریان در مقام مجری برنامه از بچهها نیز توضیح داد: سوالات مجری از صحبتهایی که طی تمرینها با بچهها داشتیم انتخاب و طراحی میشد. تیم کارشناس و نویسندگان برنامه با کودکان گفتگو میکردند و بعد از طریق این گفتگوها سوالاتی طراحی میشد.
نمیتوانیم امکانات را همچون «little big shots» برای کودکان فراهم کنیم
وی که پیش از این کارگردانی برنامه «کودک شو» را هم بر عهده داشته است درباره اینکه چرا «اعجوبهها» همچون نمونه آمریکایی آن «little big shots» که در کشورهای مختلفی اجرا شده است نتوانست فضای جذابی با حضور بچهها خلق کند، گفت: هر برنامهای حتی اگر الهام گرفته از نسخه دیگری باشد، نیاز به زمان دارد تا هم به ساختار منسجم برسد و هم مخاطب جذب کند. با این وجود من معتقد نیستم که «اعجوبهها» برای مخاطب جذاب نبوده است.
مهرانفر افزود: ما در مقطعی پربینندهترین برنامه شبکه سه بودیم و از طرف دیگر استقبال خانوادهها از برنامه چشمگیر بود. علاوه بر خانوادهها و فرزندانشان، برنامه مخاطبانی از گروههای سنی دیگر نیز داشت. با همه اینها باز هم باید تاکید کنم که تمرین و کار با کودکان بسیار سخت است و نیاز به جلسات متعدد دارد. در نسخه اصلی برنامه، کودکی که میخواهد روی صحنه برود طبق قوانین از چندین روز قبل به لوکیشن برنامه میرود تا با محیط، فضا و امکانات آشنا شود ولی ما اصلاً چنین امکانی را نمیتوانیم فراهم کنیم.
کودکان غیرقابل پیشبینی هستند
کارگردان «ایرونیجات» اضافه کرد: گاهی علیرغم تمرینهای زیادی که داشتیم کودک اصلاً حاضر نمیشد روی صحنه برود و مجبور بودیم ضبط را متوقف کنیم. یکی از بچههایی که در برنامه هم دیده شد با گریه روی صحنه آمد و مهران غفوریان که میدانست او تخم مرغ شانسی دوست دارد هر چند دقیقه یک بار به او یک تخم مرغ شانسی میداد تا روی صحنه بماند. حتی گاهی صحبتهایی که با ما میکردند و جوابهایی که به مهران غفوریان میدادند در پشت صحنه و در ضبط اصلی با هم متفاوت بود که اینها همه از ویژگیهای کار با کودکان است. اینکه کودکان غیرقابل پیشبینی هستند، هم جذاب است و هم تولید را سخت میکند.
وی درباره نبود تنوع در برنامه نسبت به حضور کودکان و تواناییهای آنها نیز گفت: این شکل از برنامهسازی در تکرار به دست میآید. یکی از مشکلات ما این بود که خانواده فکر میکردند فرزندش باید استعداد خاصی داشته باشد درحالی که با تنوع برنامهها متوجه شدند همین قدر که کودکشان بانمک و بامزه باشد و توانایی برقراری ارتباط و بیان علاقههایش را داشته باشد، میتواند گفتگویی جذاب ارائه کند. ما در برنامه کودکی را معرفی کردیم که به فن رایانه یا فن صنعتی علاقه داشت و شاید همین هم برای مخاطب عجیب بود.
اسم برنامه در تناقض با هدف؟
این کارگردان در واکنش به اینکه اسم برنامه که باعث میشود مخاطب حس کند فرزندش باید استعداد خارقالعادهای داشته باشد، گفت: موافقم و فکر میکنم اسم برنامه مسئولیت این برنامه را بالا برد و یکی از مشکلات ما همین بود. بنابراین در ادامه سعی کردیم روی جذاب و بانمک بودن کودکان تاکید کنیم و با این حال ویدئوهایی که به دست ما میرسید نشان میداد هنوز ویژگی برنامه برای مخاطب جا نیفتاده است ولی نباید انتظار داشت که با ۲۰ تا ۳۰ قسمت مخاطب بداند چه میخواهیم.
وی درباره اجرای یک مجری کودک در برنامه و ارتباط گرفتن با بچهها اظهار کرد: من موافق اجرای مجری کودک نبودم چون قرار نبود صرفاً کودکان مخاطب برنامه باشند. حتی میتوان گفت بیشتر هدفمان بزرگسال بود باید کسی را پیدا میکردیم که هم برای بزرگسالان جذاب باشد و هم با کودکان ارتباط برقرار کند. مهران غفوریان بهترین گزینه بود، چون همه از او به دلیل کمدیهای خوبش در فیلم و سریال و استندآپ هایش در «خندوانه» خاطره داشتند.
چرا مجری کودک نیاوردیم؟
مهرانفر اضافه کرد: اگر مجری کودک میآوردیم، بزرگسال نمیتوانست با او ارتباط برقرار کند این سبک از برنامه با مجری کودک پیش نمیرود. از طرفی غفوریان همینطور که پیش رفت اجرایش پختهتر میشد. به نظرم خودش بود و طبیعی رفتار کرد و در لحظه میتوانست کمدی را خلق کند. بچهها هم دوستش داشتند و با او ارتباط میگرفتند.
این کارگردان برنامههای تلویزیونی همچنین درباره طراحی لباس غفوریان گفت: برنامه و طرح ریزی مان این بودکه استایل او تغییر کند و کت و شلوار بپوشد، زیرا او در گفتگو با بچهها میزبان بود و هدف این بود که شأن کودکان در برنامه بالا باشد.
وی درباره لحن مجری نیز چنین توضیح داد: مهران غفوریان تکیه کلامهایی مثل «بیا بابا» را خودش اضافه کرد تا براساس آنها بتواند حال خوبی به بچهها بدهد. از طرفی هم برایش مهم بود که با بچهها کودکانه حرف نزند و همانطور که گفتم شأن کودکان حفظ شود.
غفوریان قسمت آخر احساساتی شده بود
کارگردان «اعجوبهها» درباره علاقه غفوریان نسبت به این برنامه بیان کرد: اجرای این برنامه برای غفوریان اهمیت زیادی داشت و اینکه بتواند با بچهها ارتباط برقرار کند و گرم بگیرد، برایش مهم بود. او نسبت به کودکان بسیار حساس هست و شبی که ضبط آخرین قسمت برنامه بود، در پشت صحنه بسیار ناراحت و احساساتی شده بود.
در کشور ما چنین شوخیهایی آن هم از قاب رسانه ملی به هیچ عنوان پسندیده نیست و نه تنها ایجاد خنده نمیکند بلکه باعث کدورت خواهد شد. از دیگر مواردی که مجری در نسخه آمریکایی برای سرگرم کردن مخاطبان استفاده میکند شوخیهایی است که در فرهنگ ما مقبول نیست و ما تمام این خط قرمزها را داریم مهرانفر درباره اینکه فضای گفتگو با کودکان نیز در مقایسه با برند خارجی آن کمتر درآمده است، بیان کرد: نسخه خارجی این برنامه سابقه طولانی دارد و چندین سال است که روی آنتن میرود. از سوی دیگر از آنجا که در نسخه مثلاً آمریکایی آن کودکان از همه جای دنیا در این برنامه حضور دارند، تنوع کاراکترها و موضوعات بسیار بیشتر است.
وی افزود: مجری در آن برنامه با فرهنگها و زبانهای مختلف شوخی میکند. به عنوان مثال در یکی از قسمتها پسری آلمانی به برنامه آمده است و مجری در تمام مدت با استفاده از شوخی با تفاوت زبانی و فرهنگی، مخاطبان را سرگرم میکند. در کشور ما چنین شوخیهایی آن هم از قاب رسانه ملی به هیچ عنوان پسندیده نیست و نه تنها ایجاد خنده نمیکند بلکه باعث کدورت خواهد شد.
این برنامهساز تلویزیونی ادامه داد: از دیگر مواردی که مجری در نسخه آمریکایی برای سرگرم کردن مخاطبان استفاده میکند شوخیهایی است که در فرهنگ ما مقبول نیست و ما تمام این خط قرمزها را داریم. با توجه به این خط قرمزها دست مجری در پرورش و نمایش هر شوخی ای باز نخواهد بود که البته این قاعده برنامه سازی و همچنین اصول اخلاقی مورد تأیید ماست. من پیش از این هم در «کودک شو» با بچهها کار کردهام اما «اعجوبهها» خیلی کار سختتری بود و به نوعی اولین برنامه تلویزیونی است که کودکان این قدر در آن محوریت دارند و هنوز زمان میبرد تا به نقطه مطلوب برسد.
وی در بخش پایانی درباره برآورده کردن آرزوهای کودکان در این برنامه عنوان کرد: یکی از ویژگیهای این برنامه بود که آرزوی برخی از اعجوبهها برآورده شد و ما توانستیم آرزوها و اهداف بچهها را هدفمندتر کنیم. بخشی از این اهداف هم از طریق خود نهادها برآورده میشد و ما به دنبال واسطه نگشتیم. به طور مثال سردار هادیانفر فرمانده راهور ناجا وقتی در برنامه دید یک کودک همیار پلیس مهمان برنامه است و چقدر این کار را دوست دارد همکاران ایشان با ما تماس گرفتند و آرزوی اعجوبه برنامه را برآورده کردند و علاوه بر آن همه اعجوبههای فصل یک را با حکم و لباس، همیار پلیس کردند و همچنین جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز دیگر فردی بود که خودش با ما ارتباط گرفت تا آرزوی اعجوبهای را که به ستارهشناسی علاقه مند بود و دوست داشت آتش نشان شود را برآورده کند. چنین اتفاقاتی برای ما ایجاد انگیزه کرد و فکر میکنم با همین اتفاقات به اهداف برنامه رسیده ایم. همین که کودکان قدمی به اهدافشان نزدیک تر شوند.
سینماپرس: مدیر کل جدید هنرهای نمایشی میگوید، اولویت نخستمان در آغاز فعالیتها مشخص کردن مطالبات هنرمندان و تخصیص اعتبار به آنهاست.
به گزارش سینماپرس، قادر آشنا در گفتگو با فارس گفت: واقعیت این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای من تکلیف مشخص کرد و من احساس کردم تکلیفی بر گردنم است و باید آن را ادا کنم.
وی در ادامه افزود: این روزها کاملاً هم به مسائل، مشکلات و بحرانها واقف هستم، اما حس کردم در این شرایط سخت باید دینی ادا کنم، وگرنه در شرایط معمولی همه میتوانند کار کنند.
آشنا در پاسخ به این سؤال که چه دغدغهای پس از آغاز فعالیتها در ذهن دارد و باید آن را به انجام برساند، گفت: نکات فراوانی این روزها در تئاتر ما وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم، هر چند آمدن من به مرکز یک مرتبه پیش آمد، یعنی روز گذشته جناب وزیر با من صحبت کردند و امروز (دیروز) هم حکم من زده شد، در حالی که من حتی در تهران هم نبودم. تصور من این است که با حمایتهای جناب وزیر، معاونت هنری و مجموعه استانها، بخش عمدهای از مطالبات به جا مانده هنرمندان را برنامهریزی کنیم تا پرداخت و مشکلاتشان کمتر شود. میر کل جدید هنرهای نمایشی در پایان گفت: انشاءالله با همکاری هنرمندان و مسئولان بتوانیم قدمی در راستای اعتلای فرهنگ تئاتر کشور برداریم.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در حکمی «قادر آشنا» را به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب کرد.
در حکم سیدعباس صالحی خطاب به قادر آشنا آمده است: «نظر به تعهد، توان و تجربیات ارزنده جناب عالی در عرصههای فرهنگی و هنری بنا به پیشنهاد معاون امور هنری به موجب این حکم به سمت مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب میشوید. هنرهای نمایشی به عنوان هنر بنیادین نقش بیبدیلی در بالندگی سایر رشتههای هنری دارد و انتظار میرود با برنامهریزی دقیق و تعامل سازنده با هنرمندان تئاتر نسبت به توسعه کمی و کیفی آن و همچنین کمک به فعالسازی مراکز کشف و پرورش استعدادهای درخشان نمایش کشور گامهای مؤثری بردارید.» آشنا پیش از این رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کهگیلویه و بویراحمد و البرز و سرپرست موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران بوده است.
سینماپرس: تلویزیون برای تحویل سال ۹۹ برنامه های مختلفی را تدارک دیده است که می توانید جزئیات آن را در این گزارش بخوانید.
به گزارش سینماپرس، شبکه های سیما به مناسبت نوروز ۹۹ برنامه های مختلفی را تدارک دیده اند که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم.
شبکه یک سیما
ویژه برنامه تحویل سال «فرمول یک» روز پنجشنبه ۲۹ اسفند از ساعت ۲۲ تا یک بامداد جمعه اول فروردین و در آستانه سال تحویل از ساعت ۶ صبح به مدت ۱۷۰ دقیقه روی آنتن می رود.
شبکه دو سیما
«دو نیمه ماه» از پنجشنبه ۲۲ اسفند بعد از خبر ۲۲:۳۰ آغاز شده و تا ۲۲ فروردین ادامه دارد.
شبکه سه سیما
شبکه سه ویژه برنامه خود را با اجرای رضا رشیدپور از چهارشنبه ۲۸ اسفند ماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا بعد از تحویل سال برای مخاطبان در نظر گرفته است.
شبکه پنج سیما
شبکه پنج سیما «بهار جان» را با اجرای علیزاده در روز ۲۹ اسفند از ساعت ۲۲ تا ۹ صبح روز بعد تدارک دیده است.
شبکه قرآن و معارف سیما
شبکه قرآن و معارف سیما با پخش ویژه برنامه تحویل سال از مشهد مقدس و با توجه به اینکه مردم نمیتوانند به زیارت مشرف شوند از قاب این شبکه در نظر گرفته است.
«مثبت سلامت» برنامهای است که در لحظات تحویل سال نو روی آنتن شبکه سلامت میرود. این برنامه در کنار ایجاد فضایی شاد آخرین اخبار و اطلاعات شیوع بیماری کرونا را در تماس با مسئولان وزارت بهداشت اطلاع رسانی میکند.
شبکه نسیم
«چهل تیکه» شبکه نسیم با اجرای محمدرضا علیمردانی و تهیه کنندگی الهام حاتمی در دو بخش روی آنتن میرود. بخشی از این برنامه ساعت ۲۲ تا ۲۴ پنجشنبه ۲۹ اسفند روی آنتن میرود و بخش دیگر آن جمعه صبح حدود دو ساعت قبل از سال تحویل تا نیم ساعت بعد از آن پخش میشود.
شبکه امید
ویژه برنامه سال تحویل شبکه امید با عنوان «فوق العاده» روی آنتن میرود. این ویژه برنامه به تهیه کنندگی هومن ستوده و با اجرای محمد میرزازاده و مهسا ایرانیان از ساعت ۶ الی ۸:۳۰ به مدت ۱۵۰ دقیقه پخش می شود.
سینماپرس: نوروز امسال سریال های «پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم در شبکه اول سیما، «کامیون» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی در شبکه دوم سیما، «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی از شبکه سوم سیما، «میان بر» به کارگردانی مشترک یزدان فتوحی و امیر نوری از شبکه پنجم سیما و ویژه برنامه هایی نظیر «عصر جدید» و… قرار است مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند. اما تلویزیون در ایام نوروز چند غایب مهم نیز دارد از «کلاه قرمزی» گرفته تا برنامه هایی نظیر «خندوانه» و «دورهمی» به که واسطه شیوع ویروس مرگبار کرونا تعطیل شده اند!
به گزارش سینماپرس تلویزیون یکی از رسانه های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می آید. این رسانه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود قادر است پیام های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بی شماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. تلویزیون به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی می تواند در هوشیارسازی، سازمان دهی، سیاسی گری و تکنیک دهی نقش مهمی داشته باشد. تأثیر پیام این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را، به ویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری نباید از نظر دور داشت.
تلویزیون مهمترین و موثرترین عنصر انتقال پیام با مضمون روش و سبک زندگی در عصر حاضر به شمار می آید؛ در ادامه همین مسیر سریال سازی و مجموعه سازی برای مخاطبان این رسانه عظیم از سال ها قبل و به نوعی از بدو اختراع تلویزیون در کشورهای صاحب صنعت فیلمسازی به وجود آمد و طی دو دهه گذشته روند جدی تری به خود گرفت.
در کشور ما نیز مدیران صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید این گونه آثار داشته اند و طی دو دهه گذشته ساخت سریال های مناسبتی برای ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و… به دلیل جایگاه ویژه ای که برای مخاطبان دارند روندی رو به رشد به خود گرفته که البته متأسفانه شتاب زدگی درتولید این گونه آثار گاه باعث شده کیفیت خوبی از آنها حاصل نشود.
اما با این حال، سریال های مناسبتی همیشه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان داشته و اغلب آن ها به محبوبیت زیادی نزد بینندگان رسانه ملی دست پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر سریال «پایتخت» در عید نوروز و ماه رمضان با فضای شاد و ساختار قابل قبولش مخاطبان زیادی را جذب کرد و بر اساس نظرسنجیهای مختلف، پربینندهترین سریال بود، «کلاه قرمزی» که همیشه جزو پر طرفدارترین آثار تلویزیونی بوده اما امسال در نوروز ۱۳۹۹ یکی از غایبان بزرگ رسانه ملی به شمار می رود. از سوی دیگر احسان علیخانی نیز با ویژه برنامه اش مهمان خانه های مردم خواهد شد تا مخاطبان سال نو را با رونق فراوانی از سوی رسانه ملی نظاره گر باشند. همچنین اداره تأمین برنامه های صدا و سیما نیز فیلم های سینمای ایرانی و خارجی زیادی را برای نمایش در شبکه های مختلف تلویزیون در نظر گرفته است.
در ذیل این مقدمه، نگاهی گذرا به سریال ها و برنامه هایی که قرار است در این ایام مخاطبان رسانه ملی را سرگرم سازد انداخته ایم که نتیجه آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد.
شبکه یک سیما
«پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از شانس های اصلی رسانه ملی در نوروز ۱۳۹۹ است؛ مقدم کارگردان باسابقه تلویزیون فصل ششم از مجموعه تلویزیونی «پایتخت» را برای نوروز ۹۹ تدارک دیده که در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، مهران احمدی، بهرام افشاری و سارا و نیکا فرقانی اصل بازی میکنند.
مجموعه تلویزیونی «پایتخت» تا به امروز در پنج فصل قصه خانوادهای را تعریف میکند که علیرغم تمام مشغلههای معیشتی و اجتماعی، در کنار یکدیگر ایستادهاند و توانسته رتبه اول بیشترین رضایت مردم را برای خود کسب کند.
فصل ششم مجموعه تلویزیونی پایتخت در ۱۵ قسمت برای پخش در نوروز ۹۹ ساخته شده است و طبق ساعت هر ساله این شبکه، ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما پخش میشود.
عوامل این مجموعه عبارتند از: نویسنده فیلمنامه: آرش عباسی، طراح و سرپرست نویسندگان فیلمنامه و مشاور کارگردان: محسن تنابنده، کارگردان سیروس مقدم، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گلسفیدی، طراح گریم: مجید اسکندری، مدیر تولید: محمد اتحادی، جانشین تولید: محمدرضا آهی بهرام، مدیر برنامهریزی: داود باقری، طراح لباس: آرزو غفوری، طراح صحنه: حسین مجد، صدابردار: میثم یادریلو، دستیاور اول کارگردان: سعید بیات، مدیر تدارکات: مهدی رهبری، فیلمبردار دوم: مرتضی درویشخانی، برنامهریز: افشین عمران، سرپرست گریم: آرش فرد، منشی صحنه: آسیه معصومیزاده، انتخاب بازیگران: رضا سخایی، هماهنگی بازیگران: میترا نوروزی، دستیار دوم کارگردان: بهنام مسعودی، دستیار اول صحنه: ساسان فرهادپور، دستیاران لباس: سامره جوانمرد، نسیم غضنفرزاده، دستیار اول تدارکات: مرتضی شکری، مدیر روابط عمومی: علی زادمهر عکاس: مهدی حیدری قمی، پشت صحنه: علی بیات، دستیار اول فیلمبردار: امید الهوردی، دستیاران فیلمبردار: کیوان محمدینژاد، آراز رز، علی نانکلی، دستیاران صحنه: محمد، ولی زاده، دستیار سوم کارگردان: فرهاد نوری، دستیاران گریم: مرتضی محمدی، طناز قاسمی، سامان مریوانی، دستیاران تدارکات: علیرضا آذری، محسن حمزهلو، علی مظفری، پیام گرگانی، فرهام والیانی، مهدی سرخسروی، محمدرضا معروفی، رضا خالقی، مهرداد قاسمی، سینهموبیل: ایرج ابراهیمی، ایمان احمدی، زاهد قربانی.
شبکه دو سیما
«کامیون» به کارگردانی سید مسعود اطیابی سریالی است که شبکه دوم سیما برای مخاطبان نوروزی خود تدارک دیده است؛ این سریال در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقهای تولید شده و از ابتدا تا پایان فروردین ۹۹ پخش خواهد شد.
«کامیون» را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است و ساخت آن به کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس ۲» که در ردیف پرفروشترینهای اکران سال ۹۸ قرار داشت، سپرده شد و حالا باید دید میزان استقبال مخاطبان در ایام نوروز ۹۹ از این سریال چگونه خواهد بود؟
تصویربرداری این سریال در تهران و انزلی انجام شده تا نوروز ۹۹ طبق روال هر سال، ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از شبکه دو سیما روانه آنتن شود.
مجموعه طنز «کامیون» درباره یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار میکند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحبخانه به دلیل مشکلاتی اثاثیهشان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی میشود. داستان این سریال را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است.
مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، نادر سلیمانی، بیتا سحرخیز، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، ماهان عبدی، گیتی قاسمی، آرزو نبوت، زهره فکورصبور، مهسا طهماسبی و علی هاشمی از بازیگران اصلی این سریال نوروزی محسوب میشوند.
از دیگر عوامل این سریال نوروزی به تهیهکنندگی ابراهیم آرزو و شهرام دانش پور میتوان به مدیر تصویربرداری: افشین علیزاده، مدیر تولید: محمود ریحان صفت، مدیر برنامهریزی: شیرین خشایی، طراح صحنه: رامین عاشوری، طراح گریم: امید گلزاده، مدیر صدابرداری: مهیار ریحان صفت، مدیران تدارکات: حسین امینی ـ علیرضا کفایتی، دستیار یک صحنه: حمیدرضا نظیفی، دستیار دو کارگردان: محمد داودیکیا، دستیار تهیه: کامیاب دانشپور، تدارکات: علیرضا عیشی نژاد، مدیر مالی: زهره میلادی، امور اداری و دفتری: آزاده ملایری، حمل و نقل: محمد فتحی فریمانی ـ رضا عظیم بیک، عکاس: سید حسام اطیابی و روابط عمومی: مطهره کشاورز محمدیان و علی کشاورز اشاره کرد.
شبکه سه سیما
«دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی مضمونی کمدی-فانتزی دارد و یکی از سریال هایی است که شانس آن برای محبوب شدن در ایام نوروز ۱۳۹۹ بسیار بالا است؛ این مجموعه اولین تجربه کارگردانی رضا مقصودی در تلویزیون خواهد بود. وی پیش تر و همراه با سیدامیر پروین حسینی در مقام تهیه کننده فیلم سینمایی «خجالت نکش» را ساخته بود که بهار سال گذشته به نمایش عمومی درآمد. همچنین مقصودی نویسنده سریالهای «ساختمان ۸۵» و «گمشدگان» نیز بوده است و فیلمنامه «پینگ پنگ» را هم با همکاری افرا جورابلو نوشته است.
داستان این سریال درباره دو نوزادی است که زمان تولد همزمان به دنیا میآیند و با چالشهایی روبرو میشوند که حتی آینده آنها را در برمیگیرد!
براساس شنیده ها، شبنم مقدمی، هادی حجازی فر و محمد بحرانی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند.
شبکه پنج سیما
«میان بر» به کارگردانی مشترک یزدان فتوحی و امیر نوری که این روزها از شبکه پنج پخش می شود، قرار است در نوروز نیز ادامه داشته باشد. این سریال در ژانر طنز و با رویکرد مسئله انتخاب در صدا وسیمای مرکز البرز تولید شده است.
داستانها و ماجراهای این سریال مرتبط با آپارتمان نشینی در کلان شهرها به خصوص تهران و مشکلات اغلب بین ساکنان است. بازیگران جدیدی به سریال اضافه شدهاند و مهیای آنتن نوروزیاند؛ این در حالی است که در سالهای اخیر شبکه ۵ سیما برای ایام نوروز سریال نداشته و این به نوعی بازگشت این شبکه تلویزیونی به سریالسازی است. البته که برای ماه مبارک رمضان هم چندی است تدارک دیده و این کار را به بهروز افخمی سپرده است.
غلامرضا نیکخواه، کمند امیر سلیمانی، محمود جعفری، سیاوش چراغیپور، شهین تسلیمی، جمید نیک نبرد، آرش نوذری و اشکان اشتیاق بازیگران این مجموعه هستند.
شبکه نسیم
مسابقه «هوش برتر» که تاکنون ۹ فصل از آن از شبکه نسیم روی آنتن رفته، قرار است همزمان با نوروز ۹۹ فصل جدید آن به پخش برسد. این مسابقه با اجرای افشین زی نوری و تهیه کنندگی پیمان پورمقیمی از شبکه نسیم پخش میشود. «هوش برتر» یکی از مسابقات تلویزیونی است که در چند بخش با بازیهای شنیداری، دیداری و … هوش و قدرت ذهنی افراد به چالش کشیده میشود.
برنامه «چهل تیکه» با اجرای محمدرضا علیمردانی یکی از برنامه های پرمخاطب شبکه نسیم است که به عنوان برنامه تحویل سال ۹۹ در نظرگرفته شده است. این برنامه که با حضور مهمانان هنرمند و مرور خاطرات گذشته چهره ها روی آنتن میرفت مهمان شب تحویل سال تلویزیون در شبکه نسیم است.
برنامه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی یکی دیگر از برنامه های پرمخاطب شبکه نسیم است که بعد از چند ماه دوری با فصلی تازه به این شبکه بازمیگردد. این برنامه که با حضور کودکان و خانواده هایشان و با هدف افزایش شناخت خانواده ها از کودکانشان پخش میشد از ۲۷ اسفندماه به آنتن شبکه نسیم بازمیگردد و در ایام نوروز مهمان این شبکه خواهد بود.
اما ۲ برنامه مهم این شبکه تلویزیونی یعنی «خندوانه» و «دورهمی» که قرار بود ویژه برنامه ای برای نوروز داشته باشند به دلیل شیوع گسترده ویروس مرگبار کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.
سینماپرس: نمایش «لپ گلی» به کارگردانی محمد مسلمی از تولیدات مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پنجشنبه ۲۹ اسفند روی پرتال اینترنتی کانون قرار میگیرد.
به گزارش سینماپرس، هر روز صبح یکی از تولیدات سینمایی یا تئاترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرتال اینترنتی کانون منتشر می شود. به همین منظور نمایش «لپ گلی» به کارگردانی محمد مسلمی که در آن ۲ عضو دیگر گروه مشهور به فیتیلهایها یعنی حمید گلی و علی فروتن نقشآفرینی کردهاند، پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ از ساعت ۹ صبح به نمایش در میآید.
نمایش «لپ گلی» تولید سال ١٣٨١ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
این نمایش داستان پیرمرد و پیرزنی است که در روستایی به نام «گل دره» زندگی میکنند و بعد از مدتها خداوند به آنها فرزندی میدهد که با متولد شدن او اتفاقهای زیادی در زندگی این خانواده میافتد.
پخش هر کدام از این تولیدات از ساعت ۹ صبح آن روز به مدت ۲۴ ساعت روی خروجی این پرتال اینترنتی به نشانی omid.kpf.ir به صورت رایگان قابل دسترس است.
در جریان برنامه پخش اینترنتی فیلمها و تئاترهای کانون، پیش از این فیلمهای «کلانتری غیرانتفاعی» به کارگردانی زندهیاد یداله صمدی، «خمره»، «هامون و دریا» و «بچههای نفت» به کارگردانی ابراهیم فروزش، «ساز دهنی» به کارگردانی امیر نادری، «قله دنیا» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، «سبز کوچک» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و «آلبوم» به کارگردانی غلامرضا حیدرنژاد بدین شکل به نمایش درآمدند.
در این روزها که شاهد شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم با تلاش داوطلبانه مربیان کانون محتواهایی در حوزههای فرهنگی، هنری، ادبی و سرگرمی تولید میشود و در اختیار کودکان، نوجوانان و خانوادهها قرار میگیرد.
همچنین گزیدهای از انیمیشنها، فیلمها، تئاترها و کتابهای کانون به صورت رایگان برای استفاده خانوادهها منتشر شده است.
علاقهمندان میتوانند برای دسترسی به این فیلمها به پایگاه omid.kpf.ir مراجعه یا با هشتگهای «#در_دل_دارم_امید، #کانون_امید، #پیک_امید و #برای_حال_خوب» این آثار و فیلمها را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند.
این طرح، تا پایان تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا ادامه خواهد یافت.
سینماپرس: مراسم اهدای جوایز سالانه تلویزیونی بفتا، به دلیل ادامه دار بودن شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول شد.
به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، جوایز سالانه تلویزیونی بفتا به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. این مراسم قرار بود در تاریخ ۲۶ آوریل برگزار شود.
مسئولان بفتا در بیانیهای که منتشر کردند، گفتند: «ما به طور مستمر وضعیت را تحت نظر داریم تا اطمینان حاصل کنیم؛ برای چالشهایی که ممکن است هفتهها و ماه آینده با آنها روبرو شویم، آماده هستیم. ما کاملاً دقیق توصیههای سازمان جهانی بهداشت و سرویس سلامت همگانی را دنبال میکنیم. سلامت مهمانان و کارکنان همچنان اولویت اصلی ماست.»
پیش از این برنامههای تلویزیونی مثل «ویچر» از شبکه نتفلیکس و «پیکی بلایندرز» هم ساخت خود را در انگلیس متوقف کردند.
تعدادی از برنامههای تلویزونی در انگلیس و آمریکا که معمولا در مقابل مخاطبان انجام میشود (مثل برنامهای با اجرای الن دی جنرس) هم به خاطر نگرانی از شیوع کرونا بدون حضور تماشاگران فیلمبرداری خواهند شد.
سال گذشته سریالهای «کشتن حوا»، «وراثت» و «بادیگارد» برندگان اصلی جوایز تلویزیونی بفتا بودند.