X

بایگانی فروردین 6, 1399

دفتر سینمایی

رضا شفیعی جم هم وارد «میانبر» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا شفیعی جم به مجموعه نوروزی «میانبر» شبکه پنج سیما اضافه شد.

به گزارش سینماپرس، رضا شفیعی جم به جمع بازیگران مجموعه نوروزی «میانبر» به تهیه کنندگی محمد صالحیان و کارگردانی یزدان فتوحی پیوست.

همزمان با تصویربرداری فاز دوم مجموعه تلویزیونی «میانبر» بازی این هنرمند سینما و تلویزیون آغاز شده و مقابل دوربین علیرضا رجایی مقدم رفته است.

غلامرضا نیکخواه، محمود جعفری، رضا شفیعی جم، شهین تسلیمی، آرش نوذری، اشکان اشتیاق، بهراد خرازی، مهران رجبی، مرضیه صدرایی، حمید نیک نبرد، فاطمه مرتاضی، سالار کریم خانی، جابر وثوق، وحید چنانی، ترگل جعفری، حید اسمی خانی و شاهکار صالحیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند که در این سریال ایفای نقش می‌کنند. «میانبر» مضمونی اجتماعی و کمدی دارد و درباره ساکنین یک آپارتمان و اتفاقات شیرین پیرامون آنان است.

برخی از عوامل «میانبر» عبارتند از: مدیر تولید: رضا کمانی، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر برنامه‌ریزی: فرشاد ارج، دستیار اول کارگردان: حمید باب‌الحوائجی، دستیار کارگردان و دستیار برنامه‌ریز: داوود بخشی‌خانی، سرپرست نویسندگان: یزدان فتوحی، مدیر تصویربرداری: علیرضا رجایی مقدم، مدیر صدابرداری: هادی افشار، تدوین: حامد حسینی، عکاس: ریحانه سرلک و مشاور رسانه ای: آیدین نادری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبلیغ «آدم» به بهانه تامین بودجه صداوسیما! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تبلیغات … تبلیغات … تبلیغات؛ این روزها شبکه‌های تلویزیونی مملو از آگهی‌های بازرگانی شده که مستقیم و غیرمستقیم کالا، خدمات و حتی فرد (!) مورد نظر را تبلیغ می‌کنند و بیننده‌ای که به تماشای تلویزیون به عنوان یک راه گریز از دشواری دوران قرنطینه نگاه می‌کند، چاره‌ای ندارد جز اینکه به خوراکی که به خوردش داده می‌شود چشم بسپارد تا بتواند در لابه‌لای آن، برنامه‌ی مورد علاقه‌اش را هم پیدا کند و به اصطلاح به نوعی وقت بگذراند.

به گزارش سینماپرس، پخش تبلیغات تلویزیونی در شبکه‌های دنیا(خصوصا شبکه‌های دولتی) اغلب بر اساس پروتکل نوشته‌شده‌ای اتفاق می‌افتد که صاحب شبکه را به رعایت آن موظف می‌کند اما اینکه رسانه ملی ما تا چه اندازه به رعایت این پروتکل‌ها خود را موظف می‌کند نکته‌ی قابل بحثی است که در نهایت به نظر می‌رسد به پاسخ منفی در این زمینه برسیم.

از عملکرد گذشته رسانه در قبال تبلیغ چای لاغری و کرم حلزون و تبلیغ انواع خوراکی‌های مضر که بگذریم، این روزها به پدیده جدیدی در تبلیغات تلویزیونی می‌رسیم که در روزهای کرونایی به شدت قابل بحث است؛ چراکه صداوسیما از یک طرف تبلیغ در خانه ماندن می‌کند و از سویی دیگر با تبلیغ خرید انواع کالاها در فروشگاه‌ها (از فرش گرفته تا کت و شلوار و …) مردم را به خرید کالاهایی دعوت می‌کند که برای تهیه آنها حتما به حضور در محل نیاز است!

اما ماجرا صرفا به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چراکه جریان بزرگ‌تری به نام «اسپانسر» در صداوسیما مدت‌هاست که محتوای برنامه‌های تلویزیونی را تهدید می‌کند و هرچه به جلوتر می‌رویم بیشتر و بیشتر ریشه می‌دواند.

وابستگی برنامه‌های تلویزیونی به اسپانسر در نوروز امسال به وضوح قابل مشاهده بود و این جریان که زمانی شاید به تبلیغ یک کالا یا خدمات محدود می‌شد پا را فراتر گذاشته و با تعیین مهمان‌های برنامه و آوردن چهره‌های جویای نام، در حقیقت تبلیغ آدم می‌کند!

حجم بالای تبلیغات به قیمت آزار مخاطب که بعضا از سوی صداوسیمایی‌ها هم با تایید و ابراز تاسف مواجه می‌شود، در نهایت این توجیه را به همراه دارد که برای تامین بخشی از هزینه‌های صداوسیما چاره‌ای جز پخش این تبلیغات نیست و رسانه ملی موظف شده که بخشی از درآمد خود را از این راه تامین کند.

اما پرسش جدی‌تر اتفاقا آنجایی مطرح می‌شود که پای اسپانسر به برنامه‌ها باز می‌شود و این اسپانسرها گاه در حد دلال‌های اقتصادی با آوردن چهره‌های جویای نام و یا بالعکس افراد مشهور به آنتن تلویزیون، سودهای کلانی را عاید خود و دیگری می‌کنند.  

و اینجاست که دقیقا طرح چنین پرسش‌هایی لازم و ضروری به نظر می‌رسد که آیا بر این ورودی و خروجی‌های مالی که بخشی از آن به بهانه دستمزد برای حضور در یک برنامه تلویزیونی به مهمان پرداخت می‌شود، نظارت کافی صورت می‌گیرد؟

و چرا رسانه ملی درباره محدوده مبالغی که یک تهیه‌کننده مجاز است به عنوان دستمزد برای حضور در یک برنامه تلویزیونی به مهمانان پرداخت کند، شفاف‌سازی نمی‌کند تا این شبهه‌ که سال‌هاست ذهن رسانه‌ها، کارشناسان و حتی بیننده‌ها را به خود معطف کرده است برطرف شود؟

خبرنگار بخش رسانه ایسنا برای یافتن پاسخ احتمالی این پرسش‌ها با یک استاد ارتباطات و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما گفت‌وگو کرده است که اتفاقا هر دو زمانی با این رسانه‌ همکاری داشته‌اند.

** برخی صحنه را خریدند و برخی برای صحنه خریداری شدند!

سید محمدرضا خوشرو – استاد ارتباطات – در ابتدای صحبتش با تاکید بر اینکه «برای رسانه مخاطب مهم‌ترین سرمایه است»، ادامه داد: نکته مهمی که صاحبان رسانه باید به آن توجه کنند این است که هیچ چیز مهم‌تر از ماهیت و اعتبار رسانه وجود ندارد و مهمترین سرمایه هر رسانه‌ای مخاطبانش هستند. اگر رسانه‌ به واسطه مخدوش کردن یک‌سری از امور، مخاطبانش را از دست بدهد دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

خوشرو اسپانسرینگ و حمایت مالی از فعالیت‌های رسانه را یکی از چالش‌های اصلی انواع رسانه‌ها دانست و افزود: در نظام بین‌الملل – چه در رادیو و تلویزیون و چه در سینما – قواعدی برای حضور اسپانسرها رایج شده است. رسانه‌ها برای رسیدن به استقلال و وابسته نبودن به دولت ها از طریق اسپانسرها تامین مالی می شوند. اما در عین حال برای این موضوع قواعدی وجود دارد تا حضور اسپانسر به رسانه آسیب نزند.

او با تصریح این مطلب که «متاسفانه همچنان فرهنگ اینگونه امور بین برنامه‌سازها و اسپانسرهای ما درست جا نیفتاده است»، متذکر شد: در چنین شرایطی اسپانسر می‌خواهد مرتب نامش برده شود و در دعوت مهمان‌ها، دخل و تصرف داشته باشد و بعضا برنامه‌سازها تمکین می‌کنند و اصول حرفه‌ای رسانه را زیر سوال می‌برند؛ این مساله هم به ضرر تامین‌کننده مالی است و هم برنامه‌ساز و درواقع یک بازی باخت باخت است.

خوشرو درباره برنامه‌های اخیر صداوسیما و حضور چهره‌هایی که بعضی صحنه را خریدند و بعضی دیگر برای صحنه خریداری شدند، گفت: قطعا قوانینی برای صداوسیما تعریف شده است اما بحث نظارتی و عدول از این قواعد و قوانین وجود دارد.

او افزود: رسانه‌های دیگر مثل خبرگزاری‌ها می‌توانند با نگاه انتقادی‌شان به این موضوع، آگاهی‌دهنده باشند و به اصلاح این مسائل کمک کنند.

این پژوهشگر و مدرس رسانه در عین حال افزایش آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون را مربوط به شرایط اقتصادی کل کشور و به تبع آن مسائل مالی سازمان صداوسیمادانست و گفت: بر اساس ابلاغیه دولت بخش قابل توجهی از بودجه سازمان صداوسیما توسط این آگهی‌ها تامین می‌شود و در این شرایط که خیلی از برنامه‌ها هم متوقف شده‌اند طبیعتا رکود اقتصادی و فشارهابی وجود دارد اما می‌توان با تدبیر این شرایط را مدیریت کرد.

او در این زمینه مجموعه «پایتخت ۶» را مثال زد و گفت: در قسمت اول دو باکس آگهی پخش شد که انتقادهایی به دنبال داشت و بعد به یک باکس کاهش پیدا کرد. پخش دو نوبت اگهی میان یک سریال پرمخاطب برای بیننده آزاردهنده است و باید از قبل برایش تدبیری اندیشیده می‌شد.

** صداوسیما بهترین‌های موسیقی را معرفی کند

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما دیگر فردی است که به پرسش‌های ایسنا درباره تاثیرات مخرب پخش بی‌رویه تبلیغات تلویزیونی و راه‌حل‌های احتمالی برای حل این مشکلات پاسخ داده است.

محمدحسین صوفی از  پخش آگهی‌های بازرگانی به عنوان یک معضل و مزاحم یاد کرد و افزود: اگر اعتبارات مورد نیاز سازمان صداوسیما از سوی نهادهای مسوول تامین شود، سازمان برای تامین هزینه‌هایش به آگهی‌های بازرگانی مراجعه نمی‌کند.

او با اشاره به قسمت اول سریال «پایتخت» که حجم بالای آگهی‌های بازرگانی‌اش انتقادهایی را به دنبال داشت، گفت: در قسمت اول این مجموعه تلویزیونی حجم تبلیغات آزاردهنده بود اما با تذکراتی که داده شد و پذیرش از سوی مدیران سازمان در قسمت‌های بعد تبلیغات کاهش پیدا کرد و این روند کاهشی تبلیغات باید در تمام برنامه‌ها ادامه داشته باشد.

صوفی درباره‌ی اسپانسرهای برنامه‌های صدا و سیما که این روزها اغلب برنامه‌ها را در دست دارند و محتوا و مهمانان را تعیین می‌کنند، گفت: این مشکل هم مربوط به تامین اعتبارات سازمان صداوسیماست. باید دولت، مجلس، سازمان صدا و سیما و  شورای نظارت بر سازمان، جلسه ای را تشکیل بدهند و هزینه‌های سازمان را در یک سال بررسی و برآورد کنند. هر سال بخشی از بودجه سازمان صداوسیما را دولت پرداخت می‌کند و بخشی دیگر از طریق تبلیغات و اسپانسرها تامین می‌شود. من پیشنهادم این است که هزینه‌های سازمان توسط دولت پرداخت و نیز در آمد حاصل از آگهی ها و اسپانسر ها به حسابی که توسط اعضای جلسه معین شده واریز شود تا صدا و سیما مجبور نشود برای تامین هزینه‌های مورد نیازش به اسپانسر و آگهی مراجعه کند.

 صوفی درباره‌ی وظایف متقابل صداوسیما گفت: رسانه ملی دو وظیفه مهم دارد؛ یکی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و دیگری ایجاد فضایی مفرح و شادی‌بخش است. در این شرایط که همه را دعوت به خانه‌نشینی می‌کنیم، یکی از محورهایی که مردم را به ماندن در خانه ترغیب می‌کند، برنامه‌های مفرح و شاد  و برنامه‌های آگاهی‌بخشی است.

او در عین حال بحران کرونا را تجربه‌ای نو دانست که هیچکدام از نهادها آمادگی مقابله با آن را نداشتند.   صوفی درباره این بحران گفت: بحران بیماری کرونا تجربه‌ای نو بود؛ نه تنها برای ما بلکه برای همه جهان؛ از این رو هیچکدام از نهادها آمادگی مقابله با آن را نداشتند و صداوسیما هم ۱۰ روز مانده به عید ناچار به تغییر کنداکتور شد. با این وجود به نظر می‌رسد رسانه ملی کم کم دارد به جایی که باید می‌رسد.

معاون پیشین صدا ادامه داد: رسانه ملی باید برنامه‌های مفرح خود را افزایش دهد و فقط به سریال‌ها توجه نکند. سازمان در حوزه اطلاع‌رسانی، خوب عمل کرده است. صدا و سیما چه در رادیو و چه در تلویزیون باید برنامه‌های سرگرم کننده و امیدآفرین را افزایش دهد.

صوفی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره افرادی که به اسم خواننده در برنامه‌های تلویزیونی حاضر و تبلیغ می‌شوند، ضمن تاکید بر اینکه برخی از موسیقی‌های ارائه‌شده در رادیو و تلویزیون، موسیقی نازل است، گفت: رسانه ملی تولیدکننده هنر نیست بلکه بهره‌بردار و استفاده‌کننده از هنر است. بنابراین هنر و هنرمندان را نهادهایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی پرورش می‌دهند و رسانه از آنها بهره می برد. اما یکی از آفت‌هایی که در رسانه ملی دیده می شود این است که سطح بعضی از موسیقی‌ها بسیار نازل است. سازمان صداوسیما لازم است تا در گزینش موسیقی دقت بیشتری داشته باشد و بهترین‌ها را در این حوزه معرفی کند.

او تاکید کرد: حتی اگر اسپانسر ها در این زمینه دخالتی داشته باشند و برخی را تحمیل کنند، سازمان صداوسیما باید تراز داشته باشد و از آن پایین نیاید.

صوفی که دبیر شورای نظارت بر سارمان صدا و سیما است با اشاره به عملکرد این شورا گفت: در سال‌های اخیر با تقویت بنیه کارشناسی، شورا نظارت  با سازمان صدا و سیما تعامل خوبی داشته و مساعدت‌ها و همکاری‌های خوبی صورت گرفته است. ما توانستیم نظرات کارشناسی و دقیقی نسبت به انواع تولیدات و عملکرد رسانه تهیه کنیم و در اختیار سازمان صداوسیما قرار دهیم. بخش قابل توجهی از این نظرات مورد عنایت و توجه قرار گرفته است؛ به ویژه در حوزه موسیقی. لذا در سال پیش‌رو ان‌شاءالله شاهد رونق بیشتری در حوزه موسیقی در رادیو و تلویزیون خواهیم بود.

معاون سابق صدا برای پشت سر گذاشتن بحران کرونا ابراز امیدواری کرده و افزود: ان‌شاءالله به برکت اعیاد بزرگی که در ابتدای سال پیش رو داریم مثل ولادت امام حسین(ع) و نیمه شعبان، مردم بتوانند با صبر و مقاومت آرامش را در آغوش بگیرند.

صوفی در پایان گفت: مردم باید به بدنه مدیریتی سازمان صدا و سیما و شورای نظارت اعتماد داشته باشند. در این شرایط که ما همه را دعوت به خانه‌نشینی می‌کنیم، تعداد قابل توجهی از نیروهای فکری کشور در جای جای  صدا و سیما شبانه روز مشغول هستند تا لحظات مفرحی برای مردم ایجاد کنند و در این ایام همراه آنان باشند.

*ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش «کامیون» تا ابتدای ماه مبارک رمضان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود اطیابی کارگردان سریال نوروزی «کامیون» از ادامه پخش مجموعه تا ابتدای ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سریال «کامیون» از مجموعه‌های نوروزی شبکه دو سیما به شمار می‌آید که با بهره گیری از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون همچنین چهره‌های جوان این روزها نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است. سریال داستان دو خانواده را روایت می‌کند و نگاهی به زندگی چهار جوان دانشجو نیز دارد.

پخش «کامیون» تا ابتدای ماه مبارک رمضان/ اطیابی: سریال روزانه برای پخش آماده می‌شود

مسعود اطیابی کارگردانی این مجموعه را عهده‌دار است. او از جمله کارگردانانی است که در دو سال متوالی با ساخت فیلم سینمایی «تگزاس» و «تگزاس ۲» توانست به عنوان کارگردان پولساز سینما مطرح شود. او درباره حضورش در تلویزیون و ساخت سریال گفت: احساسم این بود جامعه نیاز به شادی و نشاط دارد و تلویزیون رسانه فراگیری است که می. توان با ساخت آثاری طنز لحظات شادی را برای مخاطب فراهم آورد. تنها دلیل من برای کارگردانی مجموعه تلویزیونی ایجاد لحظاتی مفرح برای مخاطب بود. از میان پیشنهاداتی که صورت گرفت سریال نوروزی را پذیرفتم.

وی درباره نگارش و آماده سازی فیلمنامه توضیح داد: ابتدا طرحی پیشنهاد شد که به صورت اپیزودیک بود و انتهای روشنی نداشت. از همان ابتدا به آقای شهاب عباسی پیشنهاد دادیم تا قصه کامیون را بنویسند که فیلمنامه توسط ایشان شروع به نگارش شد.

پخش «کامیون» تا ابتدای ماه مبارک رمضان/ اطیابی: سریال روزانه برای پخش آماده می‌شود

 بهره‌گیری از جوانان در هر بخش از جامعه لازم و ضروری است

کارگردان «تگزاس» درباره استفاده از جوانان در کنار بازیگران مطرح سینما و تلویزیون گفت: شاید یکی از ویژگی‌های «کامیون» استفاده از جوانان در جلو و پشت دوربین باشد. در این کار تلاش کردم تا از جوانان بهره بگیرم تا بتوانیم از استعداد آن‌ها استفاده کنیم و به آن‌ها فرصت حضور در کنار بزرگان عرصه تلویزیون و سینما را بدهیم. بالاخره در هر بخشی از جامعه نیاز به نیروهای جوان، پویا و خلاق است که باید برای پست‌های مختلف در جامعه تربیت شده و در کنار افراد مجرب و پیشکسوت تجربه کسب کنند؛ به همین جهت از بازیگران جوان در کنار بازیگران شناخته شده استفاده کردم. ما هم از اشتیاق و انرژی جوانان استفاده کردیم.

پخش «کامیون» تا ابتدای ماه مبارک رمضان/ اطیابی: سریال روزانه برای پخش آماده می‌شود

 پخش کامیون تا ابتدای ماه مبارک رمضان

سریال «کامیون» همچنان در حال فیلمبرداری است و اطیابی درباره مشکلات تصویربرداری در شرایط فعلی (شیوع کرونا) گفت: شیوع بیماری باعث شد با مشکلاتی مواجه شویم، اما مجبور به ادامه کار هستیم، زیرا سریال قرار است تا اول ماه مبارک رمضان (اردیبهشت‌ماه) ادامه داشته باشد و با پایان تعطیلات نوروزی به اتمام نمی‌رسد. از ابتدا به سلامت گروه و هنرمندان و خانواده‌ها توجه داشتیم و قبل از شروع کار ضدعفونی انجام می‌دهیم؛ به همین دلیل کار را دیر شروع می‌کنیم. در اواسط کار هم این کار را انجام م‌ددهیم. بالاخره در این شرایط کار کردن، دچار سختی چند برابری هستیم، زیرا سریال پر لوکیشن است. از سوی دیگر فاصله افراد جلوی دوربین باید رعایت شود و میزانسن‌ها تغییر می‌کند. بازیگران باید بدون تماس با یکدیگر بازی خود را ارائه کنند و حتی اگر ناگزیر به دست دادن باشند قبل از ضبط پلان دست‌ها را ضدعفونی می‌کنیم تا صحنه را بازی کنند. اگر قرار باشد روی زمین دراز بکشند بارها صحنه را ضدعفونی می‌کنیم. از سوی دیگر هنرورها برای برخی صحنه‌ها حضورشان ضروری است که نمی‌توانیم از هنرورها استفاده کنیم. اما بالاخره باید کار را به پخش برسانیم و امیدواریم مردم از کار راضی باشند.

 روانه سریال را به پخش می‌رسانیم

اطیابی درباره آماده سازی سریال برای پخش گفت: سریال کامیون ۳۰ تا ۳۳ قسمت پیش‌بینی شده که در بخشی از کار حدود ۱۵ روز از گروه دوم به کارگردانی آقای محسن یوسفی استفاده کردیم و بخش بندرانزلی در کار به کارگردانی ایشان آماده شد. هم اینک در حال ضبط هستیم و روزانه کار را به پخش می‌رسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حامد همایون در فضای مجازی کنسرت «آنپلاگد» برگزار می کند


حامد همایون در فضای مجازی کنسرت «آنپلاگد» برگزار می کند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرودی حماسی که به تیتراژ «خبر» تبدیل شد/ ما مسلح به «الله اکبر»یم


سرودی حماسی که به تیتراژ «خبر» تبدیل شد/ ما مسلح به «الله اکبر»یم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد نسبت به گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر تا اعتراض به فقدان خدمات صنفی خانه سینما/ سینماگران از بی عدالتی در اکران گفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۹۸ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: سریال های مناسبتی، انتظارات اهالی سینما از رئیس سازمان سینمایی، بررسی عدالت در اکران، فشار دولت بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر در پی پخش سریال ارزشمند «گاندو»، اعتراض به فقدان خدمات صنفی خانه سینما، مشکلات سینمای کودک و نوجوان و… بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۹ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱- دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی

هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای، مشکلات ناشی از عدم به کارگیری مدیران توانا و کاربلد و متعهد در تلویزیون، فرهنگ سوزی و غیرانقلابی بودن رویکردهای رسانه ملی، پیروی از کلیشه های نخ نما شده و… را از مشکلات اصلی رسانه ملی برشمردند.

سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند که در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و… آثاری را برای مخاطبان پخش می کردند که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و… استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر تعداد شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توجه مخاطبان به برنامه های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی را به دلیل عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می دانند و معتقدند با گذشت هر سال، تولیدات تلویزیون روندی رو به زوال را پیش رو می گیرد و این برای یک رسانه ملی ضعف بزرگی محسوب می شود. در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شهرام خرازی ها، عباس کریمی، بابک کایدان، جبار آذین، پیمان عباسی، محمدصادق کوشکی و حسن هدایت ضمن گفتگو با سینماپرس نقطه نظرات و انتقادات خود را نسبت به رویکرد فعلی مسئولان تلویزیون ابراز داشتند. سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸

۲-انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی

تعدادی از سینماگران انتظارات خود را از مدیریت سینمای کشور بیان داشتند؛ انتظاراتی جدی و قابل تأمل؛ از لزوم توجه ویژه به سینمای استراتژیک و پرهیز از تولید فیلم های بی هویت و سرشار از شوخی های جنسی گرفته تا تقاضای توجه ویژه به وضعیت بغرنج معیشتی سینماگران کشور؛ سینماگران یک صدا از حسین انتظامی درخواست کردند با درایت و دغدغه مندی هویت را به سینمای کشور بازگرداند! سینماپرس در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی امینی خواه، جبار آذین، ابراهیم اصغری، مجید قاری زاده، پولاد کیمیایی، شاهرخ کیوان نیا، مسعود آب پرور، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدجواد هاشمی، رهبر قنبری، عبدالله علیخانی و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی گفتگوهایی انجام داد. یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸

۳- بررسی عدالت در اکران

تعدادی از سینماگران کشور در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی متذکر شدند: تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود؛ ما باید بدانیم آیا قرار است همراه با استراتژی ها و خط مشی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری سینما را اداره کنیم یا اینکه با خط مشی و تفکرات بیگانگان و غرب زدگان؟

سینماگران کشور مدت ها است از بی عدالتی در اکران سخن می گویند و تأکید دارند این بی عدالتی ها تهدیدی بر مرگ دائمی سینما و به قهقرا رفتن هنرهفتم در کشور منجر خواهد شد.

سینماگران معتقدند باید به همه فیلم ها فرصت پخش و اکران یکسان داده شود اما سال ها است که در سینما خبری از این اتفاق نیست؛ اغلب فیلم هایی که در نیمه ابتدایی سال اکران می شوند امکان دیده شدن بهتری دارند و در نیمه دوم و به خصوص در ماه های پایانی سال تراکم اکران آثار منجر به فیلمسوزی و بر باد رفتن سرمایه های سینماگران می شود و بسیاری از صاحبان آثار مجبورند با فروش های بسیار پایین از پرده نقره ای سینما خداحافظی کنند.

این دسته از سینماگران تأکید دارند برخی باندهای مافیایی که در میان آن ها برخی سینماداران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان وجود دارند باعث اصلی بی عدالتی در اکران آثار هستند و این افرادند که تنها به فیلم های خود و نزدیکان شان بها می دهند و فیلم های سینماگران مستقل را نادیده می گیرند و اجازه نمایش به آن نمی دهند.

در همین راستا با ۱۰ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان برجسته سینما آقایان: سیدضیاء هاشمی، محسن علی اکبری، سیدجمال ساداتیان، حجت الله سیفی، ابراهیم اصغری، سیدامیر سیدزاده، مهدی صباغ زاده، اسماعیل براری، قربان محمدپور و امیرحسین شریفی گفتگو کردیم. دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸

۴- گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی با انتقاد از دولت دوازدهم تأکید کردند تصمیم دولت برای محدود کردن بودجه صدا و سیما غیرقانونی است و همه دستگاه ها باید به مقابله با این رفتار زننده برخیزند؛ این افراد همچنین ساخت آثاری مشابه «گاندو» را مورد تشویق قرار دادند و خاطرنشان کردند مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی تشنه حقیقت اند و این حقایق با ساخت آثار این چنینی در عرصه فرهنگ و هنر عیان می شود.

ظاهراً سریال «گاندو» به ذائقه دولتی‌ها خوش نیامده و آن را بایکوت و تندترین انتقادات را روانه این سریال پرمخاطب کردند. حسام‌الدین آشنا به عنوان مشاور رئیس جمهور برای نخستین بار در توئیتر خود نسبت به پخش این سریال از رسانه ملی واکنش نشان داد.

آشنا در رشته توئیت‌های خود نوشته که «دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد و صداوسیما هم پول ندارد سریال بسازد ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صداوسیما را الزام به پخش کند. شما با «گاندو»، گنده نمی‌شوید».

از طرف دیگر دامنه این انتقادات و ناراحتی‌ها سر از دفتر رئیس‌جمهور درآورد و محمود واعظی با لحن شدیدتری سازندگان این سریال را تهدید کرد و در مصاحبه با شبکه خبر گفت: «دولت حق دارد از این سریال شکایت کند»!

این سریال که میلیون‌ها ایرانی را پای تلویزیون کشاند پس از انتقادات بی‌وقفه دولتی‌ها، به پایان رسید و پس از مدت کوتاهی که از پخش آخرین قسمت این سریال می‌گذشت، خبری در رسانه‌ها مبنی بر قطع بودجه صداوسیما از سوی دولت منتشر شد.

بسیاری از اهالی رسانه و سینما رفتار عجیب دولتمردان را شبیه به لجبازی های کودکانه قلمداد کرده و آن ها را مورد انتقاد و نکوهش قرار دادند؛ در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: جواد شمقدری، نصرالله پژمانفر، محمدصادق کوشکی، علی مهام، امرالله احمدجو، سیدسعید سیدزاده و سرکار خانم: لاله افتخاری با ما گفتگو کردند و نظرات خود را راجع به مسائل اخیر مطرح نمودند. یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

۵- خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی

تعدادی از چهره های شناخته شده سینمای کشور در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا که موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفته، خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان آن شدند.

خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش به جای آنکه محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی باشد متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند این چنین نبوده و مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شده است. عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند! مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند. یکی از مهمترین مسأله ای که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما را بلند کرد درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بود. مبلغی که می بایست به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اعضای صنوف توزیع می شد اما معلوم نیست دقیقا این مبلغ چه شده است!

در همین رابطه ۱۶ تن از سینماگران کشور از صنوف مختلف سینمایی، خانم ها و آقایان: هوشنگ توکلی، مهدی رحیمیان، محسن روزبهانی، داود یوسفیان، محسن فاضلی، حسین طلابیگی، محمدتقی پاک سیما، جبار آذین، عبدالله عبدی نسب، کامبیز روشن روان، گلچهره دانش، محمود قنبری، شاهپور پورامین، احمد نجفی، راحله نعمت زاده و رضا رویگری ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادهای شدید خود را نسبت به عملکرد ناپسند هیأت مدیره خانه سینما ابراز داشتند. یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

۶- سینمای کودک مشکلات و راهکارها

تعدادی از سینماگران سینمای کودک همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک از مشکلات دامنه دار در این سینما گفتند و با تأکید بر اینکه برخی مدیران با افکاری کهنه و نخ نما شده مانع تولید آثار به روز و جذاب برای کودکان می شوند از باندبازی های رایج در سینمای کودک انتقاد کردند و تأکید نمودند جشنواره فیلم کودک تبدیل به یک دورهمی شده و نفعی برای رشد سینمای کودک و نوجوان ندارد!

سینمای کودک یکی از گونه های مهم سینمایی است که در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود اما سال ها است در سینمای ایران مدیران سینمایی نسبت به این گونه فیلم ها بی توجه شده اند و تنها با برگزاری مراسم های شوآف گونه ای نظیر جشنواره کودک و یا سخنرانی ها و مصاحبه های پرطمطراق، خود را مدافع این سینما نشان داده اند همه این اتفاقات در حالی است که بسیاری از سینماگران دغدغه مند کودک به واسطه عدم حمایت دولت از این گونه سینمایی بیکار و خانه نشین شده اند و یا بالاجبار در ژانرهای دیگر مشغول به ساخت فیلم های شان هستند. وضعیت تولید و اکران سینمای کودک به شدت دچار بحران شده، کاهش چشمگیر تولیدات این گونه سینمایی و عدم تخصیص زمان مناسب برای اکران این قبیل آثار مدت ها است صدای انتقاد و اعتراض سینماگران کودک را بلند کرده است؛ اما دریغ از گوش شنوایی برای حل این بحران ها!

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح حوزه کودک و نوجوان آقایان: عادل بزدوده، سیروس حسن پور، محمدرضا هنرمند، بیژن بیرنگ، سیدجواد هاشمی، عرفان لولاکی، محمدرضا حاجی غلامی، رحیم بهبودی فر، محمد ابوالحسنی و سرکار خانم: زحل رضوی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸

۷- مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما ضمن تأکید بر گسترده تر شدن ابعاد فساد وابتذال در سینما متذکر شدند: اصلی ترین دلیل نرفتن اکثریت مردم به سینما این است که فیلم ها تأثیر مخرب فرهنگی دارند و مردم شریف، اخلاق مدار و نجیب به تماشای آثار سخیف و مبتذل نخواهند رفت.

سینما با حضور مردم معنا پیدا می کند اما مدت ها است به واسطه سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی و باز گذاشتن درهای سینما و ورود برخی افراد که هیچ علاقه ای به سینما ندارند و به صورت کاسبکارانه و تنها برای کسب سود بیشتر سرمایه های شان را به سینما می آورند وضعیت تولیدات سینمایی آشفته تر از هر زمان دیگری شده و همین اتفاق باعث شده تا بسیاری از مردم از سالن های سینما دور شوند و تمایلی برای تماشای فیلم های مبتذل، سخیف و بی مایه سینما نداشته باشند.

این اتفاق آنقدر جدی شده که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به واکنش وا داشته؛ هرچند که سینماگران از سال ها قبل پیش بینی چنین اوضاع اسفباری را برای سینما داشتند و بارها در مصاحبه های خود از مدیران سینمایی خواهان رسیدگی جدی و فوری به وضعیت سینما بودند اما وادادگی مدیران باعث شده تا امروز وضعیت سینما وخیم تر از گذشته شود؛ اینک سینمای ایران سینمایی در آستانه اضمحلال است و قطعاً اگر وضعیت به روال سابق پیش برود به زودی شاهد مرگ سینما در کشورمان خواهیم بود.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: محسن محسنی نسب، انسیه شاه حسینی، محمد کاسبی، محمدرضا اسلاملو، ابراهیم وحیدزاده، اکبر حر، مریم پوریامین، محمد قهرمانی، علیرضا سربخش، آرش فهیم، ستاره اسکندری و حسن هدایت با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸


******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در تابستان ۹۸ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در پی توسعه ساختاری خانه سینما، افتتاح ساختمان شماره ۳ این نهاد و انتقاد گسترده صنوف سینمایی سینماپرس یادداشتی با عنوان «برگزاری «شو»ی شاهسواری برای انتظامی؟!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما عصر روز شنبه اول تیرماه در حیاط عمارت پیرنیا برگزار شد؛ افتتاحیه ای که جمعی از صنوف آن را تحریم کرده بودند. سوأل اینجاست، در شرایطی که اکثریت اهالی سینما نسبت به تأسیس ساختمان جدید توسط مدیران خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند به جای صرف بودجه های هنگفت بیت المال برای توسعه ساختاری این نهاد که مدت ها است هیچ فعالیت صنفی ندارد، مسئولان موظف هستند این بودجه ها را برای رفع مشکلات معیشتی اعضای این نهاد مصرف کنند، چرا مدیرعامل خانه سینما که گویا در پی گرفتن تأییدیه از یک مقام بالادست خود برای تأسیس یک ساختمان جدید است در مراسمی «شو» مانند با حضور انتظامی و برخی روسای صنوف این ساختمان را افتتاح می کند؟   آیا این کار جز دهن کجی به سینما و سینماگران است؟» یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸

در پی حضور سیدرضا میرکریمی در یکی از جشنواره های شرق آسیا و ایجاد شائبه در بین اهالی سینما و رسانه مبنی بر چگونگی ایجاد رفاقت میان وی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره های جهانی سینماپرس یک یادداشت با عنوان «یارگیری جهانی با پول بیت المال؟!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «چند سالی است جشنواره جهانی فیلم فجر به شکل و شمایل محفلی خصوصی برگزار می شود و برخی از سینماگران بین المللی به بهانه آن به ایران دعوت می شوند و در نتیجه آن حضورهایی جهانی برای عوامل برگزاری جشنواره محقق می شود!  دبورا یانگ منتقد ارشد هالیوود ریپورتر که چندی پیش یکی از مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سیدرضا میرکریمی بود، بلافاصله پس از دریافت جایزه «قصر شیرین» در چین، در یادداشتی نوشت: «این فیلم مناسب ترین اثر برای حضور در اسکار است»!

سوأل اینجا است به این منتقد چه ارتباطی دارد که یک فیلم از سینمای ایران را به اسکار ربط دهد؟ مگر وی همه فیلم های اکران شده سینمای ایران طی سال گذشته را دیده که این طور صریح از حضور «قصر شیرین» در اسکار حمایت می کند! آیا اگر جشنواره جهانی فجر و دعوت از وی نبود باز هم همین عقیده و نظر را داشت؟ از سوی دیگر در همین جشنواره جهانی، بخش مروری بر سینمای چین برگزار  شد و کاملا به طور اتفاقی همه چیز دست در دست هم داد و راه حضور جهانی برای فیلم دبیر جشنواره جهانی فجر در چین فراهم آمد.» چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸

ناکارآمدی و ضعف ابراهیم داروغه زاده به عنوان معاونت نظارت و ارزشیابی وقت سازمان سینمایی سینماپرس یادداشتی با عنوان «از اعطای مجوز به فیلم های مبتذل و بی مایه تا خنثی کردن مهمترین رویداد سینمایی کشور/ وقتی آقای مدیر درهای سینما را برای سرمایه سالاران باز کرد!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «امروزه بخش عمده ای از اهالی سینما به ناکارآمدی و ضعف معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی آگاه هستند؛ مدیریتی که طی سال های اخیر، دستاوردی نداشته؛ و در مقابل ابهامات عملکردی همچون اعطای مجوز به فیلم های مبتذل، سخیف و بی مایه، خنثی و کوچک سازی جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور، باز کردن درهای سینما به روی سرمایه سالارانی که تجربه و دانش سینمایی ندارند و … از جمله مواردی است که این مدیر در انتظار برای خداحافظی در کارنامه خویش دارد! دتی است مسأله اکران فیلم های سینمایی و بحث سرگروه ها نقل محافل است! زدوبند و باندبازی در این خصوص بیداد می کند و چشم اهالی سینما به رئیس شورای عالی اکران یعنی ابراهیم داروغه زاده دوخته شده و منتظرند تا اقدامی عاجل برای وضعیت آشفته اکران از سوی او مشاهده کنند اما دریغ از کوچکترین قدمی برای حل این مسأله!» سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸

اما با معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم کودک و موج انتقادات نسبت به ضعف عمومی این افراد سینماپرس دست به انتشار یک یادداشت تحت عنوان «از جای خالی فیلمسازان شاخص سینمای کودک در هیأت انتخاب تا عدم تولیدات شاخص/ آیا جشنواره رونق خواهد داشت؟» زد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «به تازگی سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه این دوره از جشنواره فیلم های کودک و نوجوان از آغاز به کار هیأت انتخاب این رویداد سینمایی خبر داد و اعلام کرد تمام تلاش ما بر این است که تا پایان تیرماه نتیجه بررسی هیأت انتخاب را جمع بندی کنیم!؛ اما آنچه در خصوص هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم کودک جالب توجه است عدم حضور چهره شاخص در میان آن ها است به طوری که از هیچ یک از فیلمسازان پیشکسوت سینمای کودک‌و نوجوان خبری نیست! همچنین شنیده می شود فیلم های شاخصی نیز در این دوره تولید نشده اند و سبد جشنواره از فیلم ها و فیلمسازان شاخص تهی است! آنچه در خصوص هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم های کودک جالب توجه است اینکه برخی افرادی در آن حضور دارند که پیش از این جزو منتقدان جدی وضعیت آشفته سینمای کودک بودند و بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی و به طور کل مدیران سینمایی را عامل اصلی انحطاط سینمای کودک می دانستند! برخی از این افراد پیش از این در برخی مصاحبه های شان حتی اعلام کرده بودند: «ما چراغ به دست در پی شمقدری هستیم که شاید بتواند با حضور مجددش بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور وضعیت بحرانی سینما را نجات بخشد و با سادگی و صداقت خود رفتارهای تبعیض آمیزی که با سینماگران کشور صورت می گیرد را از بین برده و به همگان در بهترین شرایط ممکن اجازه کار و فعالیت دهد.» چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸

در پی مصاحبه ابراهیم داروغه زاده با یکی از خبرگزاری ها بعد از خداحافظی از پست مهم معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و تغییر برخی از مواضع پیشین وی سینماپرس یادداشتی با عنوان «آقای دبیر! اهالی رسانه ۲ سال نسبت به کوچک و خنثی سازی جشنواره فجر انتقاد و اعتراض کرده اند؛ گوش شنوا دارید؟!» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: «ابراهیم داروغه زاده که به تازگی با معاونت پرحاشیه خود در سازمان سینمایی خداحافظی کرده، به تازگی با تغییر رویکردی عجیب نکاتی قابل تأمل در خصوص روند برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام کرده؛ جشنواره ای که به زعم بسیاری از کارشناسان، منتقدان و اهالی رسانه طی سال های اخیر با افت شدید در حوزه محتوایی و اجرایی روبرو بوده و ضعف های آشکار آن بارها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است اما گویا وی گوش شنوایی برای شنیدن این اعتراضات و انتقادات نداشته است!» جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸

با استمرار بی تدبیری مدیریت سینما در قانونی کردن صنوف خانه سینما، سینماپرس یادداشتی با عنوان «چالش خودساخته خانه سینما در ثبت قانونی/ اخذ شناسه ملی توسط ۴ صنف پس از ۶ سال!/ وقتی ۱۱صنف سال ۹۲ شناسه ملی گرفتند!» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: «تلاش ۶ ساله دولت تدبیر و امید برای قانونی کردن خانه سینما همچان دربن بست است و موانعی جدی برای قانون مند کردن جامعه اصناف سینمایی وجود دارد؛ در حال حاضر بعد از گذشت این زمان طولانی تنها ۴ صنف توانسته اند به عنوان صنف کارگری شناسه ملی دریافت کنند و این در حالی است که سال ۱۳۹۲ و در راستای قانون مند کردن فعالیت های خانه سینما ۱۱ صنف سینمایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسه ملی دریافت کرده اند!» دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸

با بالاگرفتن دامنه تهدیدات و ارعاب صنوف سینمایی از سوی شاه نشینان خانه سینما برای ثبت در وزارت کار و رفاه اجتماعی سینماپرس یک یادداشت منتشر کرد. در این یادداشت که عنوانش «از تلاش مذبوحانه هیأت مدیره برای حذف صنوف معترض تا تأیید تلویحی نماینده وزارت کار در خصوص انحلال خانه سینما!/ نهادهای قضایی ورود کنند» است، آمده: «در حالی که مدت ها است هیأت مدیره خانه سینما با تهدید و ارعاب همه توان خود را به کار بسته اند تا صنوف سینمایی را مجبور به ثبت در وزارت کار و رفاه اجتماعی کنند، یکی از روسای صنوف سینمایی که نخواست نامش فاش شود خبر از تأیید تلویحی نماینده متبوع این وزارتخانه مبنی بر انحلال خانه سینما داد! گویا این نماینده که در مجامع عمومی صنوف شرکت می کند پیروی انتقاد این سینماگر در خصوص ثبت اجباری در وزارت کار گفته در صورت ثبت تمامی صنوف در وزارت کار خانه سینما وجاهت رسمی خود را از دست خواهد داد و ماهیت آن از بین می رود و وزارت ارشاد هم دیگر به این نهاد هیچ کمک مالی نمی تواند بکند! اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد می توان گفت خانه سینما به دست خود صنوف منحل خواهد شد! سوأل اینجا است که آیا این یک ترفند از سوی برخی نهادها برای بستن دائمی خانه سینما است؟ آیا کسانی می خواهند خانه سینما برای همیشه منحل شود؟ چرا هیأت مدیره که خود را داعیه دار حمایت از صنوف سینمایی می دانند تن به این بازی داده اند؟» چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸

سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس در راستای رسالت فراموش شده اهالی رسانه و پیامدهای فضای مجازی با انتشار یک یادداشت تحت عنوان «وقتی فضای مجازی جولانگاهی برای خودنمایی و مانیفست سیاسی و اجتماعی برخی افراد می شود!/ لزوم ورود نهادهای امنیتی و قضایی» واکنشی جدی نسبت به این موضوع نشان داد. در بخشی از یادداشت وی آمده است: «چند سالی است که به واسطه گسترده تر شدن فضای مجازی، برخی هنرمندان و سلبریتی ها دیگر علاقه ای به حضور در رسانه های رسمی و قانونی و پاسخ به سوألات و انتقادات آن ها را ندارند و بخش کثیری از خبرهای اختصاصی فیلم‌ ها و اهالی سینما توسط این صفحات که طی یک سال اخیر رو به افزایش گذاشته اند اطلاع رسانی می‌شود؛ این اتفاق پیامدهای بسیار عجیبی دارد از جمله آنکه فضای مجازی را بدل به جولانگاهی برای خودنمایی و ارائه مانیفست سیاسی و اجتماعی برخی سلبریتی ها کرده که می تواند حتی برای امنیت عمومی کشور بسیار خطرآفرین باشد. از این رو احساس می شود نهادهای امنیتی و قضایی باید به وضعیت فضای مجازی ورود کرده و تدبیری برای فعالیت این افراد داشته باشند.» یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

در پی ایجاد شقه و شکاف فراوان در خانه سینما و ثبت صنوف موازی در برخی شهرستان ها سینماپرس یادداشتی با عنوان «ثبت رسمی «خانه سینمای مستند قم» و چند سوأل!/ بی تدبیری خانه سینما تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟» منتشر کرد. در این یادداشت آمده است: «در حالی که پیش از این تعدادی از مسئولان صنوف زیرمجموعه خانه سینما هشدار داده بودند که ثبت صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار و رفاه اجتماعی موجب انحلال خانه سینما و تأسیس صنوف موازی در شهرها و شهرستان های مختلف می شود اکنون با ثبت رسمی «خانه سینمای مستند قم» این موضوع ابعاد جدیدی به خود گرفته است.» یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

پس از انتشار اخباری مبنی بر کناره گیری و استعفای فاطمه معتمدآریا از هیأت مدیره خانه سینما، سینماپرس دست به انتشار یک یادداشت زد. در این یادداشت که با عنوان «آیا فاطمه معتمد آریا از هیأت مدیره خانه سینما استعفا داده است؟!/ قانون‌مداری یا فریب‌کاری برای برگزاری انتخابات هیأت مدیره؟» بود، آمده است: «بعد از مدت ها انتقاد و اعتراض برحق صنوف سنیمایی شنیده می شود فاطمه معتمد آریا از عضویت در هیات مدیره خانه سینما استعفا داده؛ سوأل اینجا است که چطور چند روز مانده به برگزاری انتخابات هیأت مدیره، مسئولان خانه سینما یاد عملکردهای غیرقانونی شان افتادند؟ آیا نقشه تازه ای برای فریب مسئولان و روسای صنوف طراحی شده است؟» یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

در یک نمایش سیاسی تعدادی سینماگر رسول اف را تا دادگاه همراهی کردند و شویی در تقابل با قانون اجرا نمودند. سینماپرس در راستای این قانون شکنی یادداشتی تاریخی و مهم تحت عنوان «بازی سیاسی چند سینماگر در حمایت از یک فیلمساز معلوم الحال!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «روز ۱۴ مرداد پیش از آخرین مهلت تقاضای تجدیدنظر در پرونده محمد رسول اف، فیلمساز معلوم الحالی که به واسطه ساخت آثار پر شائبه و به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام در حال گذران مراحل قضایی رسیدگی به پرونده اش است در یک حرکت مشکوک تعدادی سینماگر وی را تا دادگاه همراهی کردند و خواستار رفع محکومیت وی شدند!» دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در پی قرار گرفتن نامش در لیست بهترین چهره سال توسط یک مراسم موضع خود را در مواجهه با این تملق اعلام کرد و از مسئولان آن خواست تا نامش را از فهرست حذف کنند. سینماپرس در همین راستا یادداشتی تحت عنوان «اقدام شایسته انتظامی در مقابل تملق‌گویی یک مراسم/ نام مرا حذف بفرمایید» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «یکی از اتفاقات شگفت انگیز روزهای اخیر قرار گرفتن نام حسین انتظامی با ۴ ماه سابقه مدیریت در سازمان سینمایی به عنوان نامزد چهره سال سینمای ایران بود. اقدامی تملق آمیز که بنا به اعلام دست اندرکاران یک سایت انتخاب نام انتظامی توسط تعدادی منتقد و روزنامه نگار سینمایی صورت گرفته است.

خوشبختانه انتظامی در اقدامی شایسته دست رد به سینه دست اندرکاران این مراسم زد و در پیامی به دبیر این مراسم نوشت: جناب آقای کثیریان، با سلام ضمن تشکر از محبت جنابعالی و عزیزانی که بنده را شایسته عنوانی افتخارآمیز دانسته اند ممنون می شوم نام مرا از فهرست چهره سال سینمای ایران حذف بفرمایید.» شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

در پی سیاسی کاری مسئولان خانه سینما برای برگزاری جشن سینمای ایران سینماپرس یادداشتی تحت عنوان «از مهندسی کردن جوایز تا برگزاری میتینگ سیاسی/ چرا نهادهای نظارتی جلوی اقدامات غیرقانونی مسئولان خانه سینما را نمی گیرند؟!» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: «بیست و یکمین جشن خانه سینما در حالی برگزار شد که همانند دوره های پیشین، سیاست زدگی سایه گسترده خود را بر سراسر آن افکنده بود؛ از مهندسی کردن اهدای جوایز تا اظهارات پرشائبه، کوتاه نظرانه و نابخردانه برخی سلبریتی ها که آگاهانه و یا غیرعمدی آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی می ریزند، مهمترین اتفاقاتی بود که در این جشن به وضوح به چشم می آمد. یکی از اتفاقات مشمئزکننده ای که مدت ها است در مراسم های اختتامیه جشنواره ها، دورهمی ها و جشن های سینمای ایران شاهد آن هستیم شوخی با احکام شرعی و آداب و سنن ایرانی اسلامی است! گوهر خیراندیش که سابقه بوسیدن چهره نامحرم در یکی از جشنواره ها را دارد، مدتی است که در مراسم های مختلف روی صحنه می آید و سعی دارد با خنده و شوخی احکام اسلامی را زیر سوأل ببرد!» دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

در پی بازداشت نوشین جعفری سینماپرس دست به انتشار یادداشتی با عنوان «لزوم برخورد قاطعانه دستگاه های نظارتی و امنیتی با اخلال گران امنیت/ ارتزاق از جیب بیت المال و حمایت از متهمان معلوم الحال؟!» زد.

در این یادداشت آمده است: «به تازگی لیستی از افراد در حمایت از یک متهم منتشر شده که در آن اسامی غیرشناخته شده بسیاری هم دیده می شود. این افراد در متنی حمایت خود را از نوشین جعفری، عکاس معلوم الحال بازداشت‌شده اعلام کردند؛ اتفاقی که نشان از بی سوادی و سیاست زدگی این قشر دارد، افرادی که خود را همه چیز دان می دانند، در دهه اول محرم اقدام به حمایت از فردی می کنند که در فضای مجازی علیه مقدسات دینی مردم فعالیت داشته است! پیش از این اقدام، حمایت برخی سلبریتی ها مانند مهناز افشار از نوشین جعفری هتاک به اهل‌بیتی که در چند روز اخیر بازداشت شده است، با واکنش تند کاربران فضای مجازی همراه شد. مهناز افشار که بارها از تروریست‌ها، افراد هنجارشکن و مجرم‌های سیاسی_امنیتی حمایت کرده بود با انتشار پستی در صفحه توئیرتش نوشین جعفری را تنها یک عکاس خوب و مهربان دانست و همسو با حساب‌ های کاربری برانداز علناً از او حمایت کرد و در این باره نوشت: «برای من همیشه او یک دختر مهربان و عکاس خوب بود و هست. کاش در این عجله کردن ها کمی ترمز کنیم و انصاف رو هم رعایت کنیم!» سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸

بلاتکلیفی دامنه دار بیمه تکمیلی اهالی سینما باعث انتشار یک یادداشت با عنوان «پس از گذشت بیش از ۲ ماه از واریز مبالغ نقدی توسط اهالی سینما و رسانه هنوز خدمات گذشته بیمه تکمیلی به جریان نیفتاده است!» در سینماپرس شد.

در این یادداشت آمده است: «خانه سینما در ادامه مسیر پر غلط گذشته اش با بی تدبیری صرف برای رفع مشکلات اعضا، همچنان تنها سینماگرانی را بیمه تکمیلی کرده که بیمه پایه شان از طریق این نهاد ثبت شده، صندوق اعتباری هنر هم که پوشش بیمه تکمیلی سایر اهالی فرهنگ و هنر را بر عهده گرفته این روزها با انتقاد جدی از سوی اعضایش روبرو شده چرا که پس از گذشت بیش از ۲ ماه از واریز مبالغ نقدی توسط اهالی سینما و رسانه هنوز وضعیت بیمه تکمیلی روشن نیست به گونه ای که مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی مشخص و اطلاع رسانی نشده و در این وانفسای اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر با بحرانی جدی برای درمان خود روبرو شده اند چرا که نمی توانند هزینه های هنگفت درمانی را از جیب خود تقبل کنند و سپس منتظر شوند تا آیا مبلغی به آن ها بازگردد یا خیر!» یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

******************************

همچنین سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه سینماپرس در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان مبادرت به انتشار نقد آثار حاضر در این رویداد سینمایی کرد. این یادداشت ها در ۲ بخش تحت عنوان «نگاهی به آثار سی و دومین جشنواره فیلم کودک» در سینماپرس منتشر شدند. («بازیوو»، «تورنادو» و «هشتگ دوچرخه باز» غیرجذاب، سرشار از سطحی نگری و شعارهای گل درشت!) سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ و («۲۳ نفر» اثری شاخص از اوج شکوه و غیرتمندی نوجوانان آزاده و «منطقه پرواز ممنوع» و «قطار آن شب» فیلم هایی با مشکلات ساختاری و محتوایی) شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۸ باشید…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگری که خجالتی از آب درآمد/ استدلال عجیب یکتا ناصر درباره رژیم غذایی +فیلم


برنامه دورهمی شب گذشته میزبان یکتا ناصر بازیگر سینما و تلویزیون بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توصیه رهبری برای خواندن صلوات خاصه امام رضا (ع)


رهبر انقلاب اسلامی خواندن صلوات خاصه امام رضا (ع) را توصیه کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گردشگری مجازی در تهران؛ یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر ورامین+ فیلم و تصاویر


نمونه زیبایی از گچ‌بری‌های ایرانی را در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر ورامین ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داستانی تاریخی از اسلام در «ایستاده در کمند»


کتاب «ایستاده در کمند» نوشته‌ی علی اکبر والایی حکایت انسان‌هایی است که به کمند معرفت الهی دست یافته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع