X

بایگانی اردیبهشت 4, 1399

دفتر سینمایی

ضوابط ۱۵ بندی برای بازگشایی سینماها اعلام شد


شرایط و ضوابط دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم برای بازگشایی سینماهای کشور منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدزاده مجری برنامه سحر رادیو تهران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «الهیه» عنوان ویژه برنامه رادیو تهران در سحرهای ماه مبارک رمضان است که در گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران تهیه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «الهیه» عنوان ویژه برنامه رادیو تهران در سحرهای ماه مبارک رمضان است. این برنامه در گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران تهیه می‌شود و سید کاظم احمدزاده آن را اجرا می‌کند.

«الهیه» با حفظ میزان اهمیت آیات قرآن کریم و عمق مطالب آن‌ها با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن در زندگی روزمره مردم می‌پردازد و هر روز یک آیه قرآن و ترجمه آن موضوع و محور اصلی برنامه قرار می‌گیرد.

گفتگو با آیات عظام و امامان جمعه همچون آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موحدی کرمانی و… دیگر بخش‌های این برنامه است.

این برنامه با پویش دعوت الهیه نیز تلاش می‌کند تا برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا با کمک‌های چند سازمان مردم نهاد و شنوندگان رادیو بسته ارزاق تهیه کند.

گفت‌وگوی زنده با جهادگران سلامت و پزشکان، پرستاران و بیماران درگیر با بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری از جمله بخش‌های این برنامه است.

مستند راه قرآن، آیه، به برکت نام شهدا، بخوان مرا، سحر خانوم و با خدا حرف بزن از دیگر آیتم‌هایی است که در برنامه الهیه پخش می‌شود.

پخش ادعیه‌های ماه مبارک رمضان و همچنین تفسیر دعاهای روز این ماه با مرحوم آیت الله مجتهدی از دیگر آیتم‌های برنامه است.

دیگر عوامل تهیه و تولید این برنامه عبارتند از: تهیه‌کنندگان: امیربنی‌هاشمی، امیرحسین ثقفی، سردبیر: مینا نیکانیک، نویسندگان: مهدی رسولی، محبوبه نجفعلی، دستیاران تهیه‌کننده: ارمین تقی‌نژاد، سینا محمدحسن کارشناسان: حجت الاسلام علی سرلک، علیرضا فتحی‌پور، مهدی رستمی، آیتم‌ساز: شیوا حسینی، مریم شهرام‌پور، احمد دهنوی، فاطمه باقری، روابط عمومی: ستاره نجف‌آبادی.

«الهیه» (ویژه برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان) از جمعه ۵ اردیبهشت ماه هر روز از ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به مدت ۲ساعت و ۳۰ دقیقه به صورت زنده روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از شوخی با وزیر جوان و آقای مسوول تا صدازدن مرحوم مه‌لقا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این روزها که شبکه یک سریال «نون. خ۲» را پخش می‌کند، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است؛ سریالی که آنقدر بازیگران طبیعی بازی می‌کنند و هوشمندانه به جاذبه‌ها و موسیقی دل‌انگیز این مناطق پرداخته شده که جذابیت‌های بسیاری برای مخاطبان خود دارد. در دل داستان و موضوع سریال گهگاه انتقاداتی در قالب طنز بیان می‌شود که هم شیرین است و هم خط قرمزها را حفظ می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در ابتدا این سریال با چالش سایت همسریابی و ازدواج‌های سوری شوخی شد؛ موضوعی که شاید در واقع تلخ باشد اما با رگه‌های طنز قابل باور و پذیرش برای مخاطب است. در سری نخست، موضوع تولید و صادرات تخمه آفتابگردان، وجه غالب سریال بود و در سری جدید به انار و جشن انار و محصولات آن، پرداخته شده و در جشن انار، به بهانه معرفی بهترین تولیدکنندگان، طعنه‌هایی به نحوه داوری و انتخاب برگزیدگان جشنواره فیلم فجر هم زده شد. همین نوع اشاره به جشنواره فجر و واکنش‌های رسانه‌ای و اجتماعی به این سکانس و سکانس‌هایی دیگر، نشان داد همانند «پایتخت»، این مجموعه هم مخاطبان بسیاری دارد.
شوخی بعدی این سریال با رفتار برخی از مسوولان با اتفاقات و بحران‌ها بود. این اعتراض به مدیری که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به میان مردم می‌رفت، همراه شد و مردمی که منتظر رسیدن تجهیزات و امکانات به منطقه بودند اما مدیر قصد ‌گرفتن سلفی با آنها را داشت. این اعتراض و انتقاد سریال «نون. خ» که عمدتا اهالی همان دیار کرمانشاه و کردستان‌اند و در زمان زلزله استان هم، شاهد عینی این اتفاق بوده‌اند، هنرمندانه در جریان این سریال به تصویر کشیده‌ شده است؛ حتی در زمان پیگیری کاراکترهای سریال که همه نوعی بزرگ آبادی و کشاورزان صاحب‌نام منطقه‌اند هم قابل تأمل بود که طعنه‌ای به پاسخگویی برخی از مسوولان زد. در این بین با پراید و گاز پیک‌نیکی نیز شوخی‌هایی صورت گرفت.
 از دیگر شوخی‌های بامزه «نون. خ» فردی بود که به دنبال زلزله سر پل ذهاب به کرمانشاه آمده بود و به عنوان وزیر جوان معرفی شد و با مردم سلفی گرفت؛ سپس اعلام کرد وزیر جوان در ماشین کناری بوده و شخص او نیست. به این ترتیب مردم منتظر 
پیاده ‌شدن وزیر جوان بودند که پیرمردی از ماشین پیاده شد که در زمان قاجار به کرسی وزارت نشسته بود و به عنوان جوان‌ترین وزیر شناخته می‌شود. محمدجواد آذری‌جهرمی(وزیر ارتباطات) نیز واکنش خود را در صفحه توییترش به اشتراک گذاشت. یکی دیگر از شوخی‌های مربوط به استقلال در این سریال، شوخی با اسم «دیاباته»، مهاجم استقلال بود. همچنین شوخی جالبی با تکه‌کلام احمدی‌نژاد صورت گرفت. صحنه سوال نورالدین از دایی شفیع درباره خواندن کتاب آیین شوهرداری، صحنه برگشتن خلیل که بچه نوزادش را در بغل مامور راهنمایی و رانندگی می‌دیدیم و گاو سلمان (جاناتان) و علائمی که سلمان با جاناتان برای ارتباط دارد و صدایش می‌زد: «هی جاناتان، جاناتان»، ارجاع دادن اتفاقات بامزه داستان به یک سوال جذاب که جواب اکثر آنها هم «مه‌لقا خانم» است و…
 به طور کل ساخت سریال‌ها یا فیلم‌هایی با محوریت یک قوم، امری مانند راه رفتن بر لبه تیغ است و همواره ریسک و حساسیت زیادی را به همراه دارد؛ اما باید بگوییم سریال «نون. خ» انصافا تا به حال در جذب مخاطب و ارائه یک محصول نمایشی موفق عمل کرده است. مزیت این شوخی‌ها در این است که در حد و حدود خود عمل کرده و جواب هم می‌دهد و بر ارجاعات بیرون از قصه استوار نیست و اگر مخاطبی از طعنه مورد نظر سازندگان هم بی‌خبر باشد باز هم جوابگو است. در کل می‌توان به این اشاره کرد که تمام نکات مثبت سریال شاید به این دلیل است که سعید آقاخانی به عنوان بازیگر اصلی و کارگردان سریال چون خود کرد است، با اشراف کامل بر فرهنگ و جامعه کردستان از هر گونه لغزش و سهل‌انگاری پرهیز کرده و با حساسیت و موشکافی کارش را به انجام رسانده و به تعبیری در مقابل سختی‌های انجام چنین پروژه‌ای کوتاه نیامده است.

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیأت داوران خارجی مسابقه کارتون «کرونا» مشخص شدند


هیأت داوران خارجی مسابقه کارتون «کرونا» مشخص شدند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح پایش محیط کسب و کارهای هنری به آموزشگاه ها رسید


طرح پایش محیط کسب و کارهای هنری به آموزشگاه ها رسید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال ۹۸ توجه ما بر روی مسائل اجتماعی بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری گفت: بعد از پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به دلیل شیوع بیماری کرونا، فیلمبرداری پروژه‌های نیمه‌کاره این مرکز از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، یاسر فریادرس مدیر «مرکز مستند سوره» حوزه هنری گفت: در سال ۹۸ توجه ما بر روی مسائل اجتماعی بود و اگر بخواهیم پروژه های این مرکز را تقسیم بندی کنیم باید از پروژه های در حال ساخت و پروژه های تکمیل شده صحبت و به تفکیک وضعیت نمایش آنها را مشخص کنیم.

وی تشریح کرد: ما در سال گذشته تعدادی مستند به اتمام رساندیم که بعضی از آنها از سال قبل مانده و بعضی ها جدیدتر بود. این مستندها شامل باشگاه شهرت به کارگردانی حسن یادگاری، سکوهای صورتی به کارگردانی محمدجواد رئیسی، آدور به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی، مجموعه آدم های بحران و هجوم آب (سیل شیراز) به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی وحید کاظمی، مجموعه خاطرات سعدآباد به کارگردانی یوسف جعفری، خط تولید به کارگردانی یاسر طالبی، مادرجبهه ها به کارگردانی شهرام میرآب اقدم، مک دونالدز تقدیم می کند به کارگردانی توحید ابراهیمی، تنها مدرس به کارگردانی معین شافعی و تمدن بزرگ به کارگردانی میثم پوررشیدی است.

فریادرس افزود: از میان مستندهای ذکر شده باشگاه شهرت، آدم های بحران، هجوم آب، خاطرات سعدآباد، خط تولید و مک دونالدز پخش تلویزیونی داشتند و سایر آثار طی مراسمی رونمایی و اکران مردمی شدند.

مدیر «مرکز مستند سوره» همچنین به ۵ مستند در حال ساخت مرکز اشاره کرد که شامل فصلی میان خواب وترانه به کارگردانی بهروز نورانی پور، پرتره اصغر نقی زاده به کارگردانی محسن نقی زاده، پرتره امیرحسین فردی به کارگردانی محسن کریمیان است.

وی در خصوص تولیدات سال ۹۹ گفت: در فرصت مغتنمی به تشریح برنامه ها و چشم انداز سال جدید خواهیم پرداخت و بعد از پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به دلیل شیوع بیماری کرونا، فیلم برداری پروژه های نیمه‌کاره از سر گرفته خواهد شد و با ساخت آثار جدید و رونمایی آنها ادامه خواهیم داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نشست مجازی سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین جلسه توجیهی سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی به صورت آنلاین روز دوم اردبیبهشت ۱۳۹۹ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، این جلسه با حضور محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آدین مهدی‌زاده دبیر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد و مدرسان و هدایت‌گران باتجربه دوره در ساعت ۱۶ از طریق صفحه اینستاگرام @irantoyfestival برگزار شد.

دبیر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با توجه به تجربه‌ی برگزاری رویدادهای قبلی، به سه موضوع اشاره کرد. وی موضوع اول را به‌صورت مسئله این رویداد بیان کرد و گفت: مناسب است طراحان، به ارائه ایده محصول‌هایی با سرمایه اولیه ۸۰ میلیون تومان بپردازند که در بازه یک‌ونیم ساله گردش مالی ۳۰۰‌میلیون تومان (برای شمارگان ۱۰هزار نسخه) به‌دست بیاورد و قیمت تمام‌شده اسباب‌بازی نیز از مبلغ ۱۰۰‌هزار تومان برای مخاطبان بیشتر نباشد.

مهدی‌زاده موضوع دوم را فرایند شرکت ایده‌پردازان شامل مراحل کار، نحوه ثبت و فرایند داوری و ایجاد فضای انتقال تجربه ایده‌آزاد از افراد باتجربه به ایده‌پردازان جوان بیان کرد و توضیح داد: طبق تجزیه و تحلیل‌های رویداد در سال گذشته، سومین رویداد ملی ایده‌آزاد به ایده‌هایی که در گروه‌های «حرکتی»، «مهارتی و درمانی» و «کمک درمانی» باشند، توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

او افزود: همچنین ایده‌هایی که دارای زمینه‌های فرهنگی و یا برگرفته از ادبیات ایران باشند در مرحله ارزیابی از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد شد. اما رویداد ملی ایده‌آزاد نسبت به ارایه تمام ایده‌ها اقدام می‌کند و ایده‌ها صرفاً نباید در حوزه‌های بیان شده، ارائه شود.

وی موضوع سوم را فرایند کار از سوی مربیان باتجربه این رویداد(منتورها) بیان کرد که شامل نشست‌های حضوری و آنلاین با صاحبان ایده برای مشاوره‌های تکمیل ایده‌ها، نحوه ساخت، نحوه ارائه و… است.

در این نشست مجازی، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور گسترده ایده‌پردازان در این رویداد ملی، ابراز خشنودی و عنوان کرد امیدوارم این مسیر بتواند همچون سال گذشته اتفاق‌های خوبی را در صنعت اسباب‌بازی رقم بزند، چراکه ما در حوزه اسباب‌بازی نیازمند معرفی طرح‌ها و ایده‌های ایرانی هستیم و باید نسبت به شناسایی و کشف افراد جوان و خلاق در طراحی اسباب‌بازی اقدام و کوشش کنیم.

محسن حموله با بیان این‌که برگزاری این‌چنین رویدادهایی در طول سال اهمیت زیادی دارد، افزود: از دوره دوم رویداد ملی ایده‌آزاد ۲۰ طرح به صورت ماکت آماده شد که در جشنواره ملی اسباب‌بازی به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: از همین تعداد، پنج ایده به مرحله تولید انبوه رسیده که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت بخش خصوصی به بازار ارایه شده است.

یادآوری می‌شود مهدی‌زاده در این نشست مجازی به سوال‌های شرکت کنندگان پاسخ داد و گفت: به منظور آشنایی بیشتر ایده‌پردازان با فرایند طراحی و روند رویداد، ویدئوهایی را با حضور مربیان باتجربه ایده‌آزاد با موضوع‌های مطرح شده در این جلسه که دغدغه ایده‌پردازان است، تولید و ارائه خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زیرخاکی» در مسیر رفتن یا ماندن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تنها دو روز مانده به آغاز ماراتن پخش سریال‌های رمضانی سیما، زمزمه‌های مرتبط با احتمال حذف سریال «زیرخاکی» از کنداکتور شبکه یک، تلویزیون را در آستانه رقم خوردن یک حاشیه عجیب قرار داده است!

به گزارش سینماپرس، تیزرهای سریال تلویزیون «زیر خاکی» تازه‌ترین ساخته جلیل سامان از چند شب قبل در کنداکتور پخش شبکه یک قرار گرفته و مخاطبان این شبکه بارها شاهد اطلاع‌رسانی درباره پخش آن در شب‌های رمضان ۹۹ بوده‌اند؛ سریالی که به‌واسطه پخش همین تیزرها بسیاری آن را برگ‌برنده شبکه یک در رقابت داغ شبکه‌های مختلف سیما در شب‌های رمضان می‌دانستند.

این سریال اما گویی گرفتار حاشیه شده و از صبح امروز زمزمه‌هایی مبنی‌بر حذف آن از کنداکتور شبکه یک، به گوش می‌رسد.

سریال تازه جلیل سامان که اولین تجربه این کارگردان در زمینه ساخت مجموعه طنز محسوب می‌شود، به ‌واسطه حضور بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، هادی حجازی‌فر، ژاله صامتی و گوهر خیراندیش از مجموعه‌های کنجکاوی‌برانگیز رمضان امسال محسوب می‌شود که بی‌تردید ظرفیت بالایی را برای استمرار شب‌نشینی خانواده‌ها، پای تلویزیون پس از دو تجربه موفق «پایتخت۶» و «نون. خ۲» در شبکه یک تلویزیون دارد.

نکته عجیب اینکه همزمان با انتشار شایعه احتمال تغییر کنداکتور شبکه یک و حذف «زیر خاکی»، همه کانال‌های رسمی صحت‌سنجی این خبر، سیاست «سکوت» در پیش گرفته‌اند و انتشار خبر قطعی را به «بعد» موکول می‌کنند.

پیگیری مهر از عوامل سریال هم نتیجه‌ای مشابه به همراه داشت و آن‌ها هم ترجیح دادند در این زمینه اظهارنظر رسانه‌ای نداشته باشند. به‌نظر می‌رسد تصمیم‌ نهایی درباره قطعی شدن وضعیت پخش یا عدم پخش‌ «زیرخاکی»، امروز عصر در جلسه‌ای با حضور عوامل سریال و مسئولان سیما، اتخاذ می‌شود.

هرچند هنوز اصل خبر رسماً تأیید نشده اما بنابر شنیده‌های غیررسمی موقعیت به‌وجود آمده برای «زیر خاکی» احتمالاً مربوط به حواشی اخیر یکی از بازیگران این مجموعه است و سریال از نظر محتوایی دچار ممیزی نشده است و به همین دلیل پخش سریال پس از کوتاه شدن برخی سکانس‌های مرتبط با این بازیگر هم احتمال بعیدی نیست.

در صورت قطعی شدن تغییر کنداکتور رمضانی شبکه یک و با حذف سریال تبلیغ‌شده، آن هم تنها دو شب مانده به آغاز پخش، قطعاً می‌توان جدی‌ترین حاشیه تلویزیون در سال جدید را به نام «زیر خاکی» ثبت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت نام بیش از ۲۱۰۰ نفر در سامانه/تکلیف بازگشایی سینماها به شنبه موکول شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پنجمین جلسه «کارگروه بررسی آسیب های کرونا در سینما» با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، جلسه «کارگروه بررسی آسیب های کرونا در سینما» امروز چهارشنبه ۳ فروردین با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد و گزارشی از روند ثبت اطلاعات فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شده اند در سامانه hemayat.samfaa.ir  ارائه شد.

تاکنون بیش از ۲۱۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند و تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت امکان ثبت اطلاعات فعالان سینما فراهم است.

در ادامه جلسه، بازگشایی سینماها بررسی شد و ضمن مرور تجربیات ۱۰ کشور در این حوزه مقرر شد در جلسه آینده کارگروه در روز شنبه ۶ فروردین با حضور رییس انجمن سینماداران پیشنهادی برای ارائه به ستاد ملی کرونا آماده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشریح رویکردهای رادیو در سال ۱۳۹۹ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما با برگزاری نشست رسانه‌ای به تشریح اهم سیاست‌ها و رویکردهای اجرایی رادیو در سال ۹۹ پرداخت.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما پیش از ظهر امروز چهارشنبه سوم اردیبهشت در آستانه «روز رادیو» و در اولین نشست خبری سال جدید خود، با اصحاب رسانه به گفتگو نشست.

وی در ابتدا بیان کرد: سال ۹۹ را در شرایطی آغاز کردیم که کشور درگیر کرونا شد. طبیعتاً همه کشور متاثر از این اتفاقات است و آنتن رادیو هم مستثنی نماند. همکاران ما تلاش کردند به بهترین وجه اطلاع‌رسانی کنند تا با روحیه امید آفرینی بر این ویروس فایق بیاییم.  

شاه آبادی اضافه کرد: نامگذاری سال برای رادیو تکالیفی جدی را رقم زد. سیاست‌های جدی برای جهش تولید در برنامه داریم.  

وی همچنین گفت: چهارم اردیبهشت سالروز تاسیس رادیوست که برای همه ملت ایران یک روز قابل توجه است.  سال گذشته اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو را در چنین روزی برگزار کردیم.  خوشبختانه برای جشنواره امسال هم استقبال خوبی انجام شد در بخش بین‌المللی علی‌رغم اینکه گفته می‌شد آثار کم است از ۱۶ کشور اثر رسید. مهیای برگزاری جشنواره بودیم که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد.  

فرصت مغتنم مرور ۴۰ سال پیشرفت رادیو

وی تصریح کرد: هشتادمین سال تشکیل رادیو برای تجلیل از برنامه‌سازان و نگاه به ۴۰ سال پیشرفت رادیو فرصت مغتنمی است.  آنچه که امروز شاهدش هستیم ۱۶ شبکه ملی در حال کار است. سال گذشته در ساختار برنامه‌های رادیویی نوعی تحول صورت گرفت. با توجه به تلاش همکاران امروز در شرایط خوبی هستیم.  

معاون صدا با اشاره به تغییراتی در رادیو در یکی دو سال اخیر اظهار کرد: بخش مستندروایی و مستندهای رادیویی، تولید مسابقه‌های مختلف و ساختارهای مختلف مثل فیچر، ایجاد بانک میان برنامه باعث شد رنگ آمیزی رادیو تغییر کند. ما مدت برنامه‌های رادیویی را کوتاه کردیم تا از قالب‌های بلند فاصله بگیریم. در بخش طنز بیش از ۲۶برنامه در دستور کار قرار گرفت و با همین شیوه ادامه خواهد یافت.  

وی با اشاره به دیگر برنامه‌ها تصریح کرد: نگاه به شهرستان‌ها در برنامه‌ها بیشتر نمود پیدا کرد. در بخش مسابقه و دیگر ساختارها تلاش جدی انجام شد. بند بند بیانیه گام دوم به شکل برنامه‌های ظریف در دستور کار قرار گرفت.  زبان فارسی یکی از دغدغه‌های جدی برنامه‌سازی است علاوه‌بر اقدامات جدی برای صیانت از رادیو گام بعدی این است که کارشناسان از زبانی غیر از فارسی استفاده نکنند. خطای همکاران را به نزدیک صفر می‌رسانیم.  

برنامه‌های رادیو در ماه رمضان

شاه آبادی در بخش دیگر با اشاره به برنامه‌های رادیو در ماه رمضان گفت: امسال اجتماعات را نداریم و برنامه‌ها تا حدی متفاوت خواهند بود.  برنامه‌های دعامحور، اذان گاهی، اختصاص و افتتاح رادیو فصلی رادیو ترتیل از جمله اقدامات ماست. ۵۷۲ قطعه برنامه با بیش از دو هزار ساعت خواهیم داشت.  با توجه به اینکه لیالی قدر و روز قدس را داریم امیدواریم حال و هوای رمضانی را در این ایام به خانه‌ها بیاوریم.

وی در بخش دیگر در پاسخ به اقدامات مرتبط با شعار سال یعنی «جهش تولید» هم گفت: نقش اصلی  رادیو انعکاس رخدادها در سراسر کشور است. اقداماتی که توسط آحاد مردم و دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود این اقدامات در برنامه‌های مختلف معرفی می‌شود. معرفی کارآفرینان برتر و تمام کسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند در رادیو حضور داشته باشند.  مطالباتی هم در این زمینه داریم به طور مثال کشور باید به نقطه‌ای برسد که واردات کالا امری قبیح باشد. ماموریت درونی هم داریم که ارتقای کیفیت محتوایی برنامه‌هاست که براساس ساختاری که از سال گذشته تعریف شد این کیفیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

شاه آبادی در ادامه درباره برنامه‌های رمضانی نیز گفت: در این راستا به ظرفیت نمایش‌های رادیویی هم هدفمند نگاه شده و هم به شکل کمی به آنها توجه شده است و برای همه شبکه‌ها نمایش‌هایی را تدارک دیده ایم. تولید نمایش‌های رادیویی براساس خود شبکه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین گلچینی از برنامه‌های مختلف تهیه شده است که در حوزه معارف روی آنتن می‌رود.

آخرین وضعیت موزه رادیو

وی همچنین درباره وضعیت موزه رادیو پاسخ داد: دو طبقه ساختمان جنوبی میدان ارگ که از سوی میراث فرهنگی هم مجوز لازم داده شده است. برای موزه رادیو در نظر گرفته شده است. البته این اتفاق باید از طرف اداره کل روابط عمومی صداوسیما انجام شود. با این حال این مجموعه موزه رادیو خواهد بود و جزو دستورکارهای جدی می‌دانیم. اکنون هم خوشبختانه به دلیل دستور مکتوب رییس صداوسیما این مجموعه در اختیار رادیو است. در جشنواره امسال هم قرار بود بخشی نمایشگاهی هم قرار بود امسال در جشنواره داشته باشیم.

معاون صدا در پاسخ به مخاطبان رادیوهای فصلی بیان کرد: ما در سال ۹۸ حدود ۱۱ رادیو فصلی را روی آنتن بردیم که به دلیل استقبال مردم بود. ما هیچ‌گاه این رادیوهای فصلی را با شبکه‌های اصلی مقایسه نمی‌کنیم بلکه به تناسب اتفاقات و رویدادهای و بازه‌های زمانی روی آنتن می‌بریم. در یکی از نظرسنجی‌ها ۱۹ درصد مخاطب برای این شبکه‌ها عنوان شده بود که در نوع خودش خوب است.

شاه آبادی درباره آموزش محور شدن رادیو همگام با شبکه آموزش اظهار کرد: وقتی شبکه آموزش این پرچم را برداشت من به مدیر شبکه گفتم ما هم در این زمینه کمک می‌کنیم و تجارب خوبی هم داریم.

سیاست رادیو دوری از تکصدایی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دوری رادیو از تک صدایی اظهار کرد: ما همیشه دنبال دولتمردان دویده‌ایم تا از ظرفیت‌های رادیو استفاده کنند و یا درباره مجلس و جریان‌های سیاسی مختلف هم بیشتر از جانب ما مطالبه بوده که به رادیو بیایند. ما حتی از برخی مسئولان خواستیم نشست رسانه‌ای و زنده یک مسئول را در شبکه برگزار کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه همزمان با روز رادیو چه آینده و برنامه‌هایی برای این مدیوم متصور هستند و چرا خبری از برنامه‌های برند رادیو نیست، گفت: اینده رادیو این است که تعامل خوب با مخاطب برقرار کنیم و از فضاهای کلیشه‌ای فاصله بگیریم. شبکه‌های مختلف برنامه‌های ابداعی دارند که وارد شرح جزییات نشدیم.

وی اضافه کرد: رسانه مطالبه گر است و در این زمینه می‌توانیم وارد میدان شویم. در بخش جهش تولید نیز از جهش کیفیت سخن گفتیم که اخیرا هم اتفاق افتاده است.

شاه آبادی با اشاره به اهمیت رادیو برای مخاطب عنوان کرد: امروز در ایرانصدا حدود ۱۵ درصد از شنوندگان خارج از کشور هستند. رادیو نما با استقبال خوبی در ارسال عکس مواجه است. در بخش تحولات در برنامه‌سازی همه نشان دهنده ارتقا در کیفیت است.

وی درباره تعطیلی برخی بخش‌ها و برنامه‌های مرتبط با کودک و کتاب توضیح داد: در بخش‌هایی ضعیف هستیم کارگروهی در حوزه کودک شکل گرفت و بزرگانی آمدند فرکانسی نیاز داشتیم البته مخالفانی داشت که فرکانسی به کودک اختصاص یابد. با این حال تعداد برنامه‌های کودک محور باید افزایش می‌یافت که متاسفانه افزایش نیافت.

شاه‌آبادی در پایان درباره نحوه کار با پیشکسوت‌ها نیز تصریح کرد: ضوابط پیشکسوت بودن در سال ۹۹ در رادیو احصا، تصویب و ابلاغ می‌شود تا حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع