X

بایگانی اردیبهشت 9, 1399

دفتر سینمایی

طرح فعلی بازگشایی سینماها یک شوخی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران ضمن تأکید بر لزوم ازخودگذشتگی صنوف مختلف سینمایی برای عبور از بحران کرونا، طرح بازگشایی سینماها در شرایط فعلی را به یک «شوخی» تشبیه کرد.

به گزارش سینماپرس، علی آشتیانی‌پور مدیر شرکت پخش «فیلم آفرین» در گفتگو با مهر درباره بازگشایی سینماها گفت: در حال حاضر مناسبات پیچیده شده و روز به روز بر میزان پیچیدگی آن افزوده می‌شود. دوستان در سازمان سینمایی برای بازگشایی سینماها آیین‌نامه‌ای تدوین کرده‌اند که وقتی به آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که چقدر غیرکارشناسانه و اعمال ناشدنی است! یعنی قوانینی را گذاشته‌اند که با این شرایط نه پخش‌کننده حاضر است فیلم بدهد و نه صاحب فیلم حاضر است فیلمش را اینگونه اکران کند.

وی افزود: در پیش‌نویس این آیین‌نامه آمده که سینما با ظرفیت ۴۰ درصدی بازگشایی شود که این بیشتر شبیه یک شوخی است. اصلاً به این نکته توجه نشده که سینما رفتن آدابی دارد. برای مثال در این شرایطی که از سر اجبار فقط برای خرید بیرون می‌رویم، اگر قرار باشد من و همسرم خطر کنیم و به سینما برویم اصلا منطق ندارد که با فاصله سه صندلی بشینیم. اصلا اینطور فیلم دیدن ارزش ندارد، حتی اگر این پیش فرض را داشته باشیم که سینما ایمن و فیلم‌های آنچنانی روی پرده رفته است.

هنوز به زبان مشترک نرسیده‌ایم

این پخش‌کننده سینما ادامه داد: با این آیین‌نامه‌ها چیزی پیش نمی‌رود چون کارشناسی نشده است دوستان ما در سازمان سینمایی طرح و برنامه‌ای ریخته‌اند که در تدوین آن کارشناسان پخش و سینما حضور نداشته‌اند به همین ترتیب نه سینمادار، نه پخش‌کننده و نه تولیدکننده به یک زبان مشترک نمی‌رسند. باید باور کنیم مردم به قدری گرفتاری دارند که در این شرایط سینما در اولویت آخرشان قرار دارد. آن زمان که ظرفیت سینماها صددرصدی بود ما چشم به چشم هم می‌دوختیم و چنگ به‌صورت هم می‌انداختیم، حالا که ظرفیت چهل درصدی شده کدام سینماگر و پخش‌کننده‌ای حاضر به اکران فیلمش می‌شود؟ پس بازگشایی سینماها یک شوخی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها راه حل این است که همه شرایط هم را درک و کمی به یکدیگر فکر کنیم، اظهار کرد: من در حال حاضر مصر هستم که تولید را شروع کنم. طبیعتاً برایم مهم است که پول‌های قبلی‌ام را از سینماها بگیرم تا تولید تازه صورت بگیرد و چرخ سینما بچرخد. اگر سینمادار پول فیلم‌های من و پولی را که برای پخش داده‌ام به من بازنگرداند، تولید هم متوقف می‌شود و این قصه منجر به آسیب دیدن چرخه اصلی سینما می‌شود.

آن زمان که ظرفیت سینماها صددرصدی بود ما چشم به چشم هم می‌دوختیم و چنگ به‌صورت هم می‌انداختیم، حالا که ظرفیت چهل درصدی شده کدام سینماگر و پخش‌کننده‌ای حاضر به اکران فیلمش می‌شود؟ آشتیانی‌پور تأکید کرد: ما در این شرایط باید کمی به دیگران هم فکر کنیم، برای مثال به‌عنوان یک پخش‌کننده تا جایی که توانسته‌ام از زنگ زدن به سینماداران برای گرفتن پورسانت خودداری کرده‌ام. یعنی بابت پولی که طلب داشته‌ام، حیا به خرج داده و سعی کرده‌ام تماسی نگیریم. در حال حاضر اتفاق نامیمونی وجود دارد که نشان می‌دهد ما تنها در حال فکر کردن به خودمان هستیم و فکر نمی‌کنیم همکار دیگری در کنار ما در حال آسیب دیدن است. مادامی که هر کسی فقط به خودش و مشکلات خودش فکر کند این چرخه آسیب‌پذیرتر می‌شود و بعد از آن هم نمی‌توان امیدوار بود که تا مدت زیادی به بقا و شکل گرقتن دوباره‌اش بازگردد

آشتیانی‌پور عنوان کرد: اگر واقعاً کمی سعی کنیم انسانی‌تر به یکدیگر فکر کنیم شاید کمی گره‌ها بهتر باز شود. به هر حال کرونا مشکلی است که دامن همه ما را در ابعاد و بخش‌های مختلف چه در عرصه تولید و چه در پخش و نمایش گرفته است اما گویا باید ماورایی به قضیه فکر کنیم.

وی ادامه داد: کادر درمان این روزها به دلیل مسئولیت‌پذیری و پایبندی به عواطف انسانی از خانواده‌های خود دور مانده‌اند. کار آن‌ها و خطری که برای خود و خانواده‌شان می‌خرند با هیچ عدد و رقمی قابل محاسبه نیست، در این موضوع فقط ایثار است که معنا پیدا می‌کند در عرصه کار ما هم اگر به همین روش کار کنیم و فکر کنیم دوره‌ای شده است که باید نسبت به هم محبت داشته باشیم، حتما می‌توانیم به راهکارهای خوب برسیم در غیر این صورت با این شکل که هر کسی به فکر این است که تنها بار خود را به مقصد برساند، چیزی درست نمی‌شود. درواقع به یک گذشت و بلند نظری نیاز داریم که به جای چنگ انداختن در صورت هم و خودمحوری، به همدیگر فکر کنیم.

نیاز به از خودگذشتگی داریم

مدیر شرکت پخش «فیلم آفرین» توضیح داد: برخی مسایل سینما باعث می‌شود سینمادار با خود بگوید من نمی‌توانم هزینه‌های پرسنلی را جبران کنم و طبیعتاً به اولین چیزی که فکر می‌کند، ندادن پول صاحب فیلم است. با این شرایط تولید متوقف می‌شود. در حال حاضر من خودم انگیزه تولید ندارم، این چرخه اگر با یک زبان و حال مشترک کار نکند با چارچوب و قوانین این چنینی هم اتفاق خوبی نمی‌افتد و به نظرم خودگذشتگی افراد را می‌طلبد.

آشتیانی‌پور ادامه داد: در حال حاضر کدام سینمادار به صاحبان فیلم‌ها و پخش‌کنندگان زنگ زده که بگوید حالا که سه چهار ماه از اکران فیلم می‌گذرد آیا شما پورسانت نمی‌خواهید؟ حتی یک بار هم این اتفاق نیفتاده است. وقتی این اتفاق نمی‌افتد من به‌عنوان پخش‌کننده و تهیه‌کننده با خودم می‌گویم چه ضرورتی دارد برای این سینما دل بسوزانم. مادامی که اینچنین به مسایل نگاه کنیم، چیزی حل نمی‌شود.

انتظار نداشته باشیم دولت ناجی باشد

وی افزود: معتقدم در شرایط بحرانی دولت باید از همه زودتر آستین بالا بزند اما با این دولت، این شرایط و این وضعیت اقتصادی کاری نمی‌شود کرد. البته نباید چشممان را روی یک سری واقعیت‌ها ببندیم در حال حاضر موضوعاتی همچون سقوط قیمت نفت، رانت‌خواری، تحریم و… در کشور وجود دارد، بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دولت ناجی باشد، دولت در این شرایط اگر بتواند چاله‌های خود را پر کند هنر کرده است.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده باسابقه در پایان تأکید کرد: ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم. توزیع و نمایش یک چرخه واقعی است و کسی نمی‌تواند به تنهایی موتور کار خود را بچرخاند اما این روزها همه به موتور خود فکر می‌کنیم. این روزها سینماداران صدایشان بلند است و از دولت می‌خواهند کمکشان کند اما توقع من این بود که به جای اینکه بگویند به ما کمک کنید، بگویند ما چندین ماه است پول صاحبان فیلم‌ها را نداده‌ایم و کمک کنید پول آن‌ها را بدهیم تا شرایط تولید مهیا شود. اما من حتی یک صدای اینچنینی نشنیدم. حتی یک نفر نگفت من به عنوان سینمادار به صاحبان فیلم‌ها بدهکارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه‌های بلژیک و ایتالیا دوباره باز می‌شوند


موزه‌های بلژیک و ایتالیا دوباره باز می‌شوند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسحاقی: وزارت ارشاد باید میزان مبالغ اهدایی و بسته های حمایتی را افزایش دهد/ علیرغم ثبت صنوف در وزارت کار، همچنان از مزایای سایر صنوف کارگری برخوردار نیستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرش اسحاقی دبیر انجمن کارگردانان مستند و عضو انجمن صدا سینمای ایران با انتقاد شدید نسبت به عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای خانه سینما گفت: وزارت ارشاد باید میزان مبالغ اهدایی و بسته های حمایتی را افزایش دهد؛ متأسفانه این روزها شنیده می شود بسته های حمایتی که وزارت ارشاد برای کمک به سینماگران در نظر گرفته است هم بسیار محدود است و به تمامی سینماگران تعلق نمی گیرد که این مسأله باعث ایجاد اختلاف، تفرقه و تشتت در صنوف سینمایی خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدالت زمانی محقق می شود که یکایک اهالی سینما در همه صنوف بتوانند از مواهب مالی به صورت یکسان برخوردار شوند. این روزها وضعیت سینمای کشور بحرانی است و بسیاری از سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند و از این رو تصمیم گیرندگان کلان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدبیری ویژه برای رفع معضلات معیشتی اهالی سینما داشته باشند.

این سینماگر با انتقاد از نحوه اختصاص عیدی وزارت ارشاد طی سال های اخیر اظهار داشت: متأسفانه مدتی است که عیدی وزارت ارشاد شامل حال همه سینماگران نمی شود. بی تردید کارت های هدیه و یا بسته های معیشتی باید به همه اعضا تعلق بگیرد و زمانی که چنین اتفاقی رخ نمی دهد و صنوف مجبور می شوند برخی اعضا را گزینش کنند، اختلاف و درگیری های بسیاری در صنوف ایجاد می شود.

اسحاقی متذکر شد: نکته قابل تأمل اینجا است که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه اهالی سینما هم عیدی بدهد برایشان مبلغ بسیار ناچیزی است. بی تردید بخشی از بودجه وزارت ارشاد باید صرف معیشت و زندگی سینماگران شود و این بسیار بد است که تنها افرادی خاص از همه مواهب برخوردار باشند.

کارگردان مستند «خرابات» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که به نظر شما با توجه به شیوع کرونا مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چه تدابیری باید اندیشه کنند اظهار داشت: مشکل سینماگران به کرونا برنمی گردد! ما بیش از ۲ دهه است که خانه سینما دچار بحران و مشکل شده ایم و بعد از مدت ها کش و قوس به این نتیجه رسیدند که صنوف برای بهره مندی از حداقل امکانات رفاهی باید در ذیل وزارتخانه ای ثبت شوند.

وی ادامه داد: به هر حال این اتفاق افتاد و بخشی از صنوف در ذیل وزارت کار ثبت قانونی شدند اما متأسفانه علیرغم تمامی وعده ها هیچ سازوکار قانونی برای حمایت از صنوف در وزارت کار شکل نگرفته و قانونی برای حمایت های صنفی از اهالی سینما وجود ندارد و ما همچنان از مزایای سایر صنوف کارگری برخوردار نیستیم!

اسحاقی در خاتمه افزود: صنوف فرهنگی تعریف درستی در وزارت کار ندارند و ما همچنان بلاتکلیف مانده ایم و بی تردید این وظیفه مدیرعامل و هیأت مدیره خانه سینما است که تدبیری اساسی برای رفع این معضل مهم و اساسی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واقعیت‌هایی درباره موسیقی و کرونا/ اوضاع چه زمانی عادی می‌شود؟


واقعیت‌هایی درباره موسیقی و کرونا/ اوضاع چه زمانی عادی می‌شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهداف اصلی بردن فرهنگ و هنر در نزدیکی محل زندگی کودکان و نوجوانان است/پخش آنلاین ستودنی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن دادشکر هنرمند باسابقه تئاتر کودک و نوجوان از پخش تولیدات کانون به صورت آنلاین در دورانی که ویروس کرونا باعث تعطیلی مکان‌های هنری و تفریحی کودکان شده است، قدردانی کرد.

به گزارش سینماپرس، با شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور، روزانه یکی از تولیدات امور سینمایی و تئاترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌صورت آنلاین در پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری منتشر می‌شود. یکی از آثار پخش شده، نمایش «قصه نقلی و مادربزرگ» به کارگردانی حسن دادشکر است.

حسن دادشکر کارگردان باسابقه تئاتر کودک درباره روند تولید و اجرای نمایش «قصه نقلی و مادربزرگ» در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: این نمایش را در سال ۱۳۷۰ نوشتم و کارگردانی کردم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. با توجه به جنبه‌های آموزشی، تربیتی و پرورشی آن و استقبال بسیار خوب مخاطبان، به درخواست مرکز تولید تئاتر کانون، در سال ۱۳۷۲ یک‌بار دیگر آن را به صحنه بردم و البته مدتی هم در کرمانشاه اجرا شد. در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک هم بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دادشکر درباره قصه این نمایش نیز توضیح داد: نقلی پسربچه روستایی باهوش و مهربان‌یست که می‌خواهد به دیدار مادربزرگش برود. اما در راه با جنگلبان برخورد کرده و او ضمن یادآوری خطرات جنگل، بوقی به نقلی می‌دهد که در مواجه با خطر آن را به صدا در بیاورد تا جنگلبان به کمکش بیاید. نقلی در مسیر با گرگی که خود را به‌صورت گوسفند مریضی درآورده برخورد می‌کند. گرگ او را به بیراهه می‌کشاند. قصه با درگیری نقلی و گرگ در خانه مادربزرگ ادامه پیدا می‌کند. نقلی که متوجه خطر شده بوقش را به صدا در می‌آورد. در نتیجه جنگلبان می‌رسد و مادربزرگ و نقلی نجات پیدا می‌کنند. در پایان نمایش بازیگران تنبیه گرگ را به تماشاگران واگذار می‌کردند. اما در اولین دوره اجرای این نمایش در سال ۷۰ نوع برخورد کودکان تا حدودی تمایل به خشونت داشت و مایل بودند گرگ قصه در پایان کشته شود.

این هنرمند باسابقه تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه من ۲ بار این نمایش را اجرا کردم، اولین بار در سال ۷۰ و دومین بار در سال ۷۲. برخورد تماشاگران کودک در هر دوره با این نمایش متفاوت بود، افزود: نکته مهمی که باید در این خصوص گفته شود این است که در اجرای سال ۷۰ با توجه به فاصله کمی که با دوران جنگ داشتیم، پایان نمایش اکثراً با خشونت مواجه می‌شد. یعنی کودکان تماشاگر هنگام تصمیم‌گیری برای تنبیه گرگ، تمایل به کشتن او داشتند. فکر می‌کنم این عکس‌العمل از تأثیرات جنگ در روح و روان کودکان آن دوران بود. در آن شرایط گروه بازیگران تلاش می‌کردند جنبه‌های آموزشی‌تربیتی را رعایت کرده و مخاطبان را به مسیری منطقی و درست برای تصمیم‌گیری هدایت کنند اما گاهی هم مجبور می‌شدند تن به کشتن گرگ قصه بدهند. در صحنه‌ آغازین نمایش قصه نقلی تماشاگران به صحنه دعوت می‌شدند تا به‌صورت نمایشی از یک بازار سنتی ایرانی خرید کنند. بچه‌ها ضمن لذت بردن از حضور در صحنه، ارتباطی صمیمانه با بازیگران برقرار می‌کردند که به درک، دقت و دخالت منطقی و مناسب تماشاگران در جریان نمایش به ما کمک می‌کرد.

کارگردان «قصه نقلی و مادربزرگ» اظهار کرد: به خاطر دارم که در یکی از اجراهای سال ۱۳۷۲ کودکی از گرگ نمایش ترسید. هر چند تا پایان در سالن بود اما من متوجه ترس او شدم. نمی‌خواستم او با ترسش سالن اجرا را ترک کند. از والدینش خواستم تا بعد از اجرای نمایش در سالن بمانند تا به مدد تجربه‌هایی که در این زمینه داشتم او را با عروسک‌ها آشتی دهم. روز اول به کمک بازیگران و عروسک‌ها نتوانستیم توجه او را به‌خوبی جلب کنیم. ناامید نشدم و در روزهای بعد که دوباره برای دیدن نمایش آمد، با او طرح دوستی ریختم و ماسک گرگ را روی سر گذاشتم و چهار دست‌وپا در صحنه با او بازی کردم. بعد از مدتی تلاش بالاخره کودک خندان پشت من سوار شد و گرگ‌رانی کرد. بعد خودش ماسک گرگ را روی سر گذاشت و بازی گرگ عروسکی را بر صحنه پذیرفت و شادمان ما را ترک کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه جنگ تحمیلی به‌تازگی پایان ‌یافته بود، محدودیت‌های زیادی به لحاظ مالی وجود داشت اما آنچه که این اثر را ماندنی کرد حضور هنرمندانی عاشق، فداکار و متعهد و مسئول بود که دانش و توانایی خود را به کار گرفتند تا اثری درخور و شان کانون برای بچه‌های ایران تولید کنند. به‌راستی‌که کار فرهنگی و هنری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انسان‌های توانا، صبور و به‌خصوص عاشق می‌طلبد. در بین عوامل این نمایش، سه نفر از هنرمندان بزرگ کشور با بنده همکاری داشتند که دیگر در بین ما نیستند اما آثارشان جاودانه است. استاد کامبیز صمیمی‌مفخم طراح صحنه، استاد بیژن نعمتی‌شریف طراح و سازنده عروسک و استاد آندره آرزومانیان نوازنده و موزیسین که ساخت موسیقی این نمایش را بر عهده داشت. یاد این سه گوهر هنر ایران را گرامی می‌دارم.

دادشکر ادامه داد: از دیگر عوامل این نمایش می‌توانم به اسدالله شعبانی اشاره ‌کنم که اشعار نمایش را سرودند. همچنین ویدا قهرمانی، فروزان زاهدبیگی، فرزانه بهرام‌پور و اکرم قاسم‌پور نیز بازیگران و علیرضا حسین‌پور، محمدرضا شاملو عوامل دیگر نمایش قصه نقلی و مادربزرگ بودند. اما در سال ۱۳۷۲ که این نمایش یک‌بار دیگر اجرا شد، مجتبی معاف، همایون صلاحی، مهدی فرشیدی‌سپهر و غزاله مرادیان گروه بازیگران آن را تشکیل دادند و با بنده به‌عنوان نویسنده و کارگردان اثر در این نمایش همکاری داشتند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه بچه‌های امروز گونه‌ای دیگر می‌اندیشند، بیان کرد: اما به‌جرات می‌توانم بگویم که این نمایش با مخاطبان امروز هم ارتباط مناسب و صمیمانه برقرار کند، چراکه جنبه‌های تخیلی و فانتزی عروسک‌ها بر صحنه، جادو می‌آفریند از طرفی جنبه‌های دراماتیک، اشعار، موسیقی زیبا و تصویرسازی‌های خلاقانه و بدیع آن در جذب مخاطب مؤثر و مفیدند. می‌شود گفت که این اثر به‌واقع یک اثر کانونی است زیرا به همه‌ی موارد تربیتی و پرورشی توجه ویژه دارد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اقدام کانون برای پخش آثار فرهنگی و هنری خود به‌صورت آنلاین و مجازی در این دوران که دولت به علت شیوع بیماری کرونا مجبور به تعطیلی بسیاری مکان‌های فرهنگی هنری و تفریحی کودکان شده است، ستودنی و تحسین‌برانگیز است چراکه در راستای اهداف اصلی کانون که بردن فرهنگ و هنر در نزدیکی محل زندگی کودکان و نوجوانان است این بار آثار کانون مستقیم و به‌راحتی در منازل یا محل کار آن‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد این یعنی ارتباطی پیوسته و خلاق در خدمت‌رسانی سازنده به ایشان. باشد تا این بار نیز کانون از زیر سایه ناخواسته یا از پشت ابرهای پراکنده بادآورده چون خورشیدی فروزان به درآید بر کودکان و نوجوانان دیارمان بتابد و بر ایشان گرمی و روشنی بخشد. چنین باد. آرزوی قلبی من برای بچه‌های ایران و جهان تندرستی پایدار؛ شادی دل؛ و پویایی همیشگی اندیشه همراه با زیستی پاک و سالم با امید به آینده درخشانی است که خودشان آن را می‌سازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین جلسه شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در آخرین جلسه خود که روز هفتم اردیبهشت ماه برگزار شد درباره دستاوردهای این دوره تصمیماتی را اتخاذ کردند.

به گزارش سینماپرس، آخرین جلسه شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه برگزار شد. در این جلسه، درباره سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بحث و گفت وگو شد و مقرر شد بر اساس آیین نامه جشنواره موسیقی فجر نظرات نهایی شورا درباره این دوره  جشنواره جمع بندی و به معاونت امور هنری ارائه شود.

در این دوره جشنواره متناسب با اهداف و بندهای آیین نامه فرمی برای ارزیابی جشنواره تهیه شده تا با شاخص های کمی و ضریب های هر شاخص، نمره شورای ارزیابی برای جشنواره و تطابق اجرای جشنواره با آیین نامه مشخص شود.

محمد سریر عضو شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اینکه جشنواره موسیقی فجر تا چه اندازه توانسته است نگاه به موسیقی را پیش ببرد، به بررسی نیاز دارد اما نگاه به آینده جشنواره موسیقی فجر اهمیت بسیاری دارد که جشنواره بتواند در موسیقی کیفی موثر باشد.

زیدالله طلوعی دیگر عضو شورای گفت: متأسفانه برای ارتقای موسیقی در کشور کار چندانی نشده است و ضرورت دارد که به فرهنگ موسیقی سنتی توجه شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما حمایت کنند.

داود گنجه ای عضو شورا نیز در این جلسه گفت: هرچند هنرمندان و جوانان در تکنیک موسیقی پیشرفت کرده اند، اما موسیقی ما اعتلا پیدا نکرده است. سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با توجه به شرایط زمانی و مکانی موفق بود و بخش بین الملل این دوره جشنواره با در نظرگرفتن امکان و بودجه قابل به خوبی برگزار شد.

محسن رجب پور عضو شورا در این جلسه گفت: حوزه موسیقی و حوزه های دیگر هنر به شورایی متشکل از صاحب نظران هنری، جامعه شناسی و فرهنگی نیاز دارد که در مباحث کلی برای آینده موسیقی، نظر و مشورت دهند.

 شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر با ترکیب نماینده معاون امور هنری، مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری، نماینده مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، نماینده انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و سه نماینده از بین اهالی موسیقی به انتخاب معاون امور هنری تشکیل می‌شود و وظیفه نظارت بر جشنواره و عملکرد گردانندگان آن را بر عهده دارد.

محمد سریر، زیدالله طلوعی، داود گنجه ای، محسن رجب پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، محمد اطیابی رییس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران، امین مویدی، مشاور برنامه ریزی معاونت امور هنری و حمید قبادی، نماینده معاونت امور هنری اعضای شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاه نمایی «امتحان» مقبول فرانسوی ها واقع شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «امتحان» ساخته سونیا حدادی از جشنواره فرانسوی جایزه گرفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «امتحان» ساخته سونیا حدادی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم در بخش بین‌الملل چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های زنان Creteil فرانسه شد.

این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم زنان و مکانی برای کشف و معرفی استعدادهای تازه فیلمسازی است.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های زنان Creteil فرانسه به دلیل خطر  شیوع ویروس کرونا آنلاین برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولیدات آموزشی انیمیشن باید تفکیک شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس هیات مدیره صنف انیمیشن معتقد است برای تولید انیمیشن با موضوع کرونا نیازمند تفکیک محتوای آثار متناسب با سنین مختلف مخاطبان هستیم.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن در گفتگو با مهر با اشاره به انیمیشن و جایگاه آن در فرهنگسازی آن در حوزه شیوع ویروس کرونا گفت: خوشبختانه یکی از رسانه‌های تاثیرگذار در حوزه اطلاع‌رسانی که می‌تواند همه گروه‌های سنی جامعه را تحت پوشش قرار دهد، انیمیشن و در کنار آن موشن گرافی‌هایی است که این روزها تولید آن در کشور زیاد شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت ابزار اطلاع‌رسانی در جوامع، عمده ارتباط و اطلاعاتی که مخاطب دریافت می‌کند در فضای مجازی است و این فرهنگ نیز جا افتاده است که خواندن متن برای دریافت اطلاعات برای همه مردم سخت است، به همین دلیل همه به سمت رسانه‌های جدیدی از جمله پادکست، کتاب صوتی و… می‌روند به گونه‌ای که همه به دنبال گرفتن اطلاعات کپسولی و فشرده هستند.

از فضای به‌وجود آمده باید استفاده مناسب کرد

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن تاکید کرد: البته این روند اطلاع رسانی چندان خوب نیست اما به هرحال از همین فضای بوجود آمده باید استفاده مناسب کرد. در این مدت اکثر نهادهای مرتبط با انیمیشن از جمله تلویزیون، مرکز پویانمایی صبا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و بسیاری از نهادهای دیگر که به گونه‌ای به انیمیشن ربط دارند، انیمیشن‌هایی را با موضوع کرونا و فرهنگسازی برای پیشگیری آن تولید کرده‌اند. در شرایط بحرانی وقتی سازمان‌ها اینگونه سریع واکنش نشان می‌دهند، یعنی از اهمیت تاثیرگذاری انیمیشن برای فرهنگسازی مطلع هستند.

در شرایط بحرانی وقتی سازمان‌ها اینگونه سریع واکنش نشان می‌دهند، یعنی از اهمیت تاثیرگذاری انیمیشن برای فرهنگسازی مطلع هستند وی ادامه داد: در واقع انیمیشن و رسانه‌های بصری می‌توانند در مدت کوتاه اطلاعات را واضح و روشن به جامعه منتقل کنند. به همین دلیل جایگاه انیمیشن در این نوع فرهنگسازی در شرایط بحرانی کاملاً مشخص است.

سحرخیز گفت: مساله مهم این است که تولید این رسانه به شکلی اتفاق می‌افتد، آیا همان روش‌های قدیمی در تولید و اطلاع‌رسانی کافی است و این نوع از تولیدات برای همه گروه‌های سنی پاسخگو است؟ بی‌شک بعضی از تولیدات مخاطبشان فقط بزرگسالان است چرا که جنس اطلاعات و نوع زبان بصری و حالت محتوایی به گونه‌ای است که مناسب آن گروه سنی است.

وی با اشاره به اینکه باید برای گروه‌های سنی پایین‌تر که شامل کودک و نوجوان است تولید انیمیشن و اطلاع‌رسانی نوع دیگری باشد، توضیح داد: به این معنا که باید در زمینه تولید محتوا برای سنین مختلف یک تفکیک مناسب وجود داشته باشد. که این تفکیک نیازمند محتوای درست است و این محتوای درست حتما باید از سوی کارشناسان تایید شود. در چنین شرایطی نوع پیام‌هایی که باید ارائه شود برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است تا بتواند تاثیرگذار باشد.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن تاکید کرد: به‌عنوان مثال برای گروه‌های سنی بالاتر اطلاعات به صورت مستقیم ارئه می‌شود و برای گروه‌های سنی پایین‌تر این اطلاعات به صورت غیر مستقیم مطرح شود. معتقدم حالا که تولیداتی با مضمون فرهنگسازی برای پیشگیری از کرونا تولید می‌شود، بهتر است در دسته‌بندی گروه‌های سنی و موضوعات نیز یک کارشناسی شود تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. نباید فراموش کرد که این شرایط ممکن است ادامه داشته باشد و همین امر باعث شده که نوع زندگی مردم جامعه را تغییر داده شود.

به سوژه‌های پساکرونایی نیز توجه کنیم

وی بیان کرد: این را هم نباید فراموش کرد که نه تنها برای تولیدات انیمیشن‌های آموزشی نباید به زمان حال توجه کنیم، بلکه باید به مساله پساکرونایی نیز دقت کرد و باید دید از این رسانه چگونه می‌توان برای فراهم کردن شرایط مناسب استفاده کرد.

سحرخیز با اشاره به اینکه شرایط فعلی باعث شده است که تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو در یک ردیف قرار گیرند، گفت: هر دو گروه به معنای واقعی مخاطب این نوع از تولیدات هستند. تاکید می‌کنم که باید کارشناسی محتوایی برای گروه‌های سنی مختلف صورت گیرد تا تولیدات مناسب و تاثیرگذاری به وجود آید. همچنین کسانی که وارد کار تولید انیمیشن با چنین موضوعاتی می‌شوند نباید نگاه سفارشی به این تولیدات داشته باشند؛ چرا که این تولیدات برای همه می‌تواند فرهنگساز باشد.

کسانی که وارد کار تولید انیمیشن با چنین موضوعاتی می‌شوند نباید نگاه سفارشی به این تولیدات داشته باشند؛ چرا که این تولیدات برای همه می‌تواند فرهنگساز باشدوی بیان کرد: تاکید من بر این است که دوستانی که تولیدکننده این نوع از انیمیشن‌ها هستند باید بدانند که اطلاع رسانی در این زمینه موقت نیست و با موضوعات دیگر متفاوت است. در چنین موقعیت‌هایی که تولیداتی با موضوع‌های مشابه وجود دارد باید باور کنیم که این تولید یک محصول بسیار با اهمیتی است که باید آنقدر خوب تولید شود تا خود تولیدکننده نیز بتواند از این محصول استفاده کند.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: از این بحران و تولیدات انیمیشن می‌توان به گونه‌ای استفاده کرد تا برای همه افراد جامعه مفید باشد. امیدوارم که این بیماری دست از سر همه دنیا بردارد، اما فکر می‌کنم رعایت اصول خیلی ساده بهداشتی برای همه افراد جامعه در آینده ادامه داشته باشد و برای آن باید اطلاع‌رسانی دقیق شود.

وی بیان کرد: باید از این شرایط استفاده شود تا بتوان بازار جدیدی را برای انیمیشن فراهم کرد، بازاری که می‌تواند مخاطبانی در سطح جهانی داشته باشد.

سحرخیز در پایان گفت: موانعی هست که به دلیل تحریم‌های اقتصادی که وجود دارد، بحث مراودات تجاری با کشورهای دیگر سخت شده است، این جریان باعث شده است که فضای ارتباط با کشورهای دیگر گسترده شود و محصولات تولید شده در حوزه فرهنگسازی کرونا با هوشمندی می‌تواند راه خود را به بازارهای بین‌المللی باز کند. در حال حاضر فضای تعاملات با دیگر کشورها باز شده است و برای استفاده از این فضا نیازمند هوشمندی هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پژمان جمشیدی به «کوسه» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان جمشیدی به عنوان یکی از بازیگران فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی سید محمد احمدی معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کوسه» بر اساس فیلمنامه‌ای از پیمان عباسی، جدیدترین اثر علی عطشانی است که پروانه ساخت آن بهمن ماه سال گذشته صادر و پیش تولید آن از ۱۵ بهمن ماه و در سکوت خبری آغاز شده بود و قرار بود از اواسط فروردین ماه کلید زده شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

در این فیلم سینمایی پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر حضور دارد.

پیش تولید فیلم سینمایی «کوسه» در روزهای آتی از سر گرفته خواهد شد و قرار است فیلمبرداری آن از اواخر خردادماه آغاز شود.

در روزهای آینده دیگر بازیگران این اثر که فیلمی پربازیگر است معرفی خواهند شد.

تعدادی از عوامل این فیلم که تاکنون حضورشان در این پروژه قطعی شده عبارتند از کارگردان: علی عطشانی، تهیه‌کننده: سید محمد احمدی، علی عطشانی، نویسنده: پیمان عباسی، طراح صحنه و لباس: مجید علی‌اسلام، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، صدابردار: محمد شاهوردی، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، چهره‌پرداز: فرزانه زردشت، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: وحید مهین دوست، مدیر تولید: سعید دلاوری، مدیر تدارکات: جواد قاسمی، مجری طرح: بیتا فیلم تهران، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی بیتافیلم: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی نام «بچه‌مهندس» در تیتراژ گم می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: واکنش اینستاگرامی بازیگر نقش اول سریال «بچه‌مهندس» به نبودن اسمش در تیتراژ اول جدیدتریت حاشیه برای سریال های ماه رمضان سیماست!

به گزارش سینماپرس، روزبه حصاری، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که تجربه بازی در سریال‌هایی مثل   «تاریکی شب، روشنایی روز» و «یادآوری» را در کارنامه خود دارد، ماه رمضان امسال با سومین فصل از سریال بچه مهندس روی آنتن است.
اما گویا اختلافاتی بین بازیگر نقش «جواد جوادی» که از کودکی تا جوانی او در این‌سریال به تصویر کشیده شده، با کارگردان و تهیه‌کننده کار به وجود آمده و اسم او از تیتراژ اول سریال حذف شده است.


در واکنش به این موضوع، روزبه حصاری پس از پخش شدن اولین قسمت از این سریال در اولین شب ماه رمضان، در صفحه شخصی اینستاگرامش عکسی از خود منتشر کرد و با لحنی کنایه‌آمیز نوشت:

خیلی هیرو طور
خیلی مرموز طور
خیلی مخفی طور
قراره وارد سریال شم
حتی اسمم هم تو تیتراژ نیست.
خوبه کسی نمی‌دونه.
پس الان من یه جواد مخفی‌ام.
‌#superman

این پست حصاری با همدردی طرفداران و مخاطبانش در فضای مجازی مواجه شده و حال باید دید تهیه‌کننده و کارگردان این سریال چه واکنشی به این پست اینستاگرامی خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع