X

بایگانی خرداد 1, 1399

دفتر سینمایی

توجیهات شبکه نفوذ برای کم کاری در تصویرسازی از آرمان قدس و دفاع از مظلومان جهان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عمده تولیدات و آثار هنرهای نمایشی و به خصوص فیلم ها و سریال های ایران فاقد دیدگاه استراتژیک است. این بدان معنا نیست که استراتژی عموما وجود ندارد. بلکه مساله آنجاست که استراتژی ملی و اسلامی وجود ندارد.

سپیده انوشه/ هر سال با نزدیک شدن به روز جهانی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین، حسرتی عمیق بر دلهایمان می نشیند از تنهایی قدس شریف و تکراری بودن محتوای پخش شده در تلویزیون ایران دیگر حتی نگاهی به سینمای کشور نمی اندازیم گویا همگی باور داریم که سینما و تلویزیون ایران مساله فلسطین را فراموش کرده است و این فراموشی در حالی رخ داده است که ایران در صف اول مبارزه با جحودهای صهیونیست در سراسر جهان مطرح می  باشد و شخصیت های مجاهدی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان تربیت یافتگان مکتب امام خمینی و امام خامنه ای، امروزه به عنوان الگو و سرمشق آزادی خواهان و مبارزان مسیر تقابل با شیاطین اسراییل و مستکبران عالم شناخته می شود.



متاسفانه مدیران اجرایی و دست اندرکاران فرهنگی و سینمایی کشور، بالاخص در سال های اخیر؛ یا خود را به تجاهلی خاص می زنند و یا با جور کردن بهانه های مختلف همچون خالی بودن جیب پدر سینمایی و … این کم کاری را توجیه می کنند. ماجرا وقتی جدی می شود که برخی از ایشان تلویحا و یا بعضا به صورتی مستقیم اقدام به نکوهش افرادی می پردازند که چنین داعیه ای را دارند و پیگیر تولید آثاری و تولیداتی با چنین محتوایی می باشند اما جالب است تا بدانیم مدیران فرهنگی و بویژه سینمایی کشور بهانه هایی تقریبا یکسان برای کم کاری خود دارند؛ بهانه هایی از این قرار:



۱.گفتن از فلسطین= شعار دادن!!

بخواهیم باور کنیم یا خیر، برخی سینماگران و بسیاری از مدیران فرهنگی و بویژه سینمایی و تلویزیونی کشورمان بر این باور هستند که نام بردن از فلسطین و آرمان ازادی قدس به خودی خود نوعی شعار زدگی است و مخاطب گریزی را به همراه دارد! این در حالی است که در غرب مثلا واقعه ای نه چندان قابل اعتماد و سرتسر آمیخته با دروغی همچون هلوکاست (Holocaust) فیلم ها و سریال های بسیاری ساخته شده، می شود و خواهد شد که در این میان برخی از این اثار همچون پیناسیت (The Pianist) و فهرست شیندلر (Schindler’s List) و … توانستند جوایز بین المللی متعددی را به دست آوردند.



از این قبیل مدیران می بایست پرسش نمود که چگونه است می توان
هلوکاست (
Holocaust
) دروغین را شعار ندانست و حقیقت فلسطین را تنها شعار انگاشت!؟ این در حالی است که ایشان حتی اگر خیلی کوتاه و گذرا به وصیت نامه شهدای انقلاب اسلامی و بالاخص شهدای مدافع حرم رجوع کنند. خواهند دید که آنها درباره مبارزه با صهیونیست و مساله فلسطین حساس بودند. وقتی کسانی در این جغرافیا فلسطین را تا حد آرزوی شهادت قبول دارند و … مدیران اجرایی چنین جامعه ای به کدامین منطق و با کدامین معیار مساله فلسطین را شعار می دانند!؟



پس باید توجه داشت که پرداخت به قصه های قدس و مظلومیت مسلمانان فلسطین و حواشی حضور اشغالگران صهیونیستی در منطقه دستمایه خوبی برای روایت های متفاوت و جذاب سینمایی و تلویزیونی خواهد بود و در این میان می توان با روایت های داستانی متفاوت به مساله فلسطین پرداخت. چه آنکه اگر هلوکاست (Holocaust) مختص به یک بازه زمانی محدود است اما تا به امروز در فضاهای مختلف هنری و رسانه ای مختلف، اعم از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و تئاترها و داستان ها و … در سراسر جهان همچنان حضوری پُررنگ دارد و این در حالی است که جنایات جحودها و ستمی که به مردم فلسطین روا می شود پرونده ای باز است که همچنان ادامه دارد!



۲. مخاطب ارزشمندی وجود ندارد!

با یکی از مدیران فرهنگی درباره استراتژی هنرهای نمایشی ایران صحبت شد. او معتقد بود که قشر مذهبی به هر حال با سیما قهر نخواهد کرد. پس بهتر است تلویزیون به جذب مخاطبان خاکستری بپردازد! حال اگر این طرز تفکر را تعمیم دهیم می بینیم که از نظر چنین افرادی مساله فلسطین و موضوع اشغال قدس شریف نیز مساله ای طبقاتی و قشری است. این در حالی است که اگر این قبیل مدیران فرهنگی کمی عمیق تر فکر کنند و یا با دقت به صفحات مجازی و یا راهپیمایی روز قدس در سراسر جهان و ایران توجه کنند. متوجه می شوند که آرمان قدس شریف برای همه انسان های حقیقت جو و تمامی آزادگان جهان اهمیت دارد.



پس اگر غرب با لشکر رسانه ای خود عده ای از انسان ها را از حقیقت دور کرده است؛ بدیهی می باشد که وظیفه آگاه کردن ایشان از آنچه واقعا در فلسطین رخ داده و می دهد بر عهده رسانه های ما و بالاخص صنعت سینما ایران و صدا و سیما جمهوری اسلامی است. نه آنکه با تبعیت کردن نعل به نعل از آنچه آنها انجام می دهند و با بهانه ها و توجیهات بعضا کودکانه، بدون خلاقیت تنها دنباله روی شبکه های ماهواره ای باشند و با تمرکز بر جذب مخاطب، به صورتی آگاهانه و یا از سر سفاهت و نادانی، اولویت های استراتژیک را به سطح همطراز سازی با تولیدات شبکه های ماهواره ای تقلیل دهند.



واقعیت آن است که مساله فلسطین، مساله ای جهانی است و اگر چه برخی مدیران سینمایی ما تصور می کند با تولید فیلمی همچون بازمانده آن هم در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی، یعنی بیست و پنج سال پیش؛ تمام دِین خود به مظلومان فلسصین را ادا نموده و یا صدا و سیمای ما تصور می کند با تغییر یک عنوان لگو سریال بی مناسبتی خود در ماه رمضان توانسته تمام وظیفه خود را در قبال آرمان قدس شریف به سرانجام رساند و …؛ اما باید توجه داشت که این تصورات تنها زاییده توهمات است و بهتر می باشد تا ایشان در میان مشغله های فراوان خود، نیم نگاهی را متوجه تولیدات رسانه ای کشورهای منطقه نموده و دقت کنند و یادبگیرند که چگونه تلویزیون مصر با تولید سریالی مناسبتی با عنوان النهایه (THE END) توانست خشم جحودها را در موعد ماه مبارک رمضان امسال برانگیزاند و یا به عنوان مدیران سینمایی کشور، سرمشق خود قرار دهند که ترکیه با کدام منطق و چه استدلالی فیلم اکشن دره گرگها: فلسطین (kurtlar vadisi filistin) را به نمایش عمومی رساند. فیلمی که البته وجه اکشن آن بر محتوای ضد صهیونیستی آن غالب بود و روایتگر حمله اسرائیل به کشتی حامل کمک های انسان دوستانه ترکیه به غزه محاصره شده می بود و جالب آن است که با حمایت متولیان سینمایی این کشور، فیلم در دنیا به نمایش درآمد و اتفاقا فروش خوبی داشت و با وجود بایکوت و لابی شدید جحودها در صنعت سینمای جهان موفق ظاهر شد. قطعا می توان تعداد قابل توجهیی از این دست نمونه ها نام برد که به عنوان حُجتی بر مدیران فرهنگی و سینمایی کشور هستند. آنهایی که اصل وجود مخاطب و علاقمند بودن ایشان به مساله فلسطین را منکر می شوند و …



۳. از فلسطین گفتن همانا و فیلم ضعیف داشتن همان!

این دیگر از آن حرف هاست! عده ای با چیدن صغری و کبری های شبه فلسفی درصدد اثبات این موضوع هستند که هر فیلمی با موضوع فلسطین ضعیف است! این بهانه را با چند مثال واقعی شروع کرده و سپس به بهانه شعار زدگی رسیده و نتیجه می گیرند که آرمان قدس و یا در سطحی بالاتر، یعنی اصل موضوع آرمان گرایی را مساوی با ضعیف بودن اثر سینمایی و یا سریال تولیدی در نظر می گیرند. حال آنکه این قسم از مدیران و یا برخی مشاوران ذی نفوذ در عرصه سینما و تلویزیون، فیلم ها را به دلیل مضمون آن از پیش قربانی می دانند از عجایب فضای سینمایی و سریال سازی در ایران است.



جالب ایت که جمهوری اسلامی ایران در کانون توجه مظلومان جهان است و ملت مسلمان ایران بیشترین شهید را در مسیر مقابله با استکبارجهانی و بالاخص صهیونیسم بین الملل تقدیم نموده و در عین حال اینجا مضامین ملی و انقلابی جایشان در لیست سیاه مدیران سینمایی و تلویزیونی کشور است!



حال باید پرسید که چگونه مضمون می تواند باعث شکست یا موفقیت فیلمی شود! که اگر اینگونه است پس در این صورت باید همه فیلم هایی که در یک دسته بندی قرار می گیرند مثلا دسته فیلم های عاشقانه همگی باید ضعیف یا قوی باشند! این در حالی است که در فیلم ها و سریال های ایرانی که با مضمون فلسطین ساخته شده اند تفاوت کیفیت وجود دارد.



البته شاید هجمه رسانه ای که بعد از ساخته شدن هر فیلمی با مفاهیم و ارزش های ملی و اسلامی بر سر فیلم و سازنده هایش سوار می شود، در ایجاد چنین توهمی برای مدیران فرهنگی کشور در سینما و تلویزیون بی تاثیر نبوده باشد. در حالی که فیلم ها و سریال های عموما اجتماعی و بعضا حتی ضد ملی معمولا با تعریف های غیر واقعی رسانه ها مواجه می شوند و یا بسیاری از این فیلم ها می توانند در خارج از کشور و در جشنواره های هنری جوایزی کسب کنند. همین موضوع توهم موفق بودن آنها را پیش می کشد. در حالی که آنها تنها سفارش های غرب را رعایت کردند. طبیعی است فیلمی با مضامین ارزشی مدنظر ملت ایران همچون مساله فلسطین نتواند گذشته تمدنی ما را به فروش رسانده و از این طریق در جشنواره های خارجی موفقیت خاصی به دست آورد. همچنین باید پرسید که آیا این عدم توفیق در جلب توجه غربی ها و رسانه های صهیونیستی به معنای شکست فیلم است!؟



۴. پول مان کجا بود!؟

در شرایطی که مدیران سینمایی و تلویزیونی کشور، برای تولید آثار ارزشی همواره اظهار ناتوانی مالی کرده و می کنند و … خوب است تا یادآور شویم که در سال های گذشته برای نشر مفاهیم ضد اخلاقی و بعضا ضد ملی و تولید فیلم های هنجار شکنی همچون مطرب، تگزاس، زیرنظر و پارادایس و … چه حمایت هایی را انجام داده و برای ادامه حیات طیف هنرمندان معلوم الحالی که گوشه ای از تفکرات مبتذل خود را در تولیداتی همچون خانه دختر و یا خانه پدری بروز داده اند و …، چه جانفشانی ها که ننموده و در شرایطی که بسیاری از هنرمندان متعهد و دغدغه مند در بیکاری بسر می برند؛ چه بودجه هایی را که برای تولید فیلم ها و سریال هایی همچون پرگار و یا ۸۷ متر و … در اختیار ایشان قرار نداده اند.



البته بگذریم که برخی از مدیران گمان می کنند تنها با سفر خارجی و اقامت چند ماهه در سواحل لبنان می توان درباره فلسطین کاری ساخت. در حالی که مساله فلسطین مساله امروز ایران است. وجود رژیم صهیونیستی در منطقه جنوب غربی آسیا تقریبا برای همه کشورها دردسر ساز و باعث ایجاد درگیری است و باید پرسید که چرا از نقش جحودهای صهیونیست در بی ثباتی داخلی ایران به عنوان پس زمینه فیلم های اجتماعی ایرانی استفاده نمی شود!؟



مساله تقابل استراتژیک جمهوری اسلامی با صهیونیست ها مساله ای محدود به زمان و مکانی خاصی نیست. پس می توان با کمی درایت و مقداری دغدغه مبارزه با صهیونیست و با کمترین هزینه ممکن موضوع فلسطین و آرمان قدس شریف را در بسیاری از فیلم ها و سریال های تولید شده در سینما و تلویزیون گنجاند که در این میان مدیران ما یا بلد نسیتند و یا اساسا نمی خواهند تا چنین امری را بلد باشند!



در مجموع هر چند مرور بی پیرایه در بهانه های مدیران سینمایی و تلویزیونی کشور برای فراموش کردن آرمان قدس شریف به نظر بسیاری پوچ و بی معنی بیاید؛ اما متاسفانه سالها است با چنین بهانه هایی که بیشتر نشان از حضور قدرتمند و شبکه ای نفوذ بر پیکره رسانه ای کشور دارد؛ تولید اثار با محوریت آرمان های جمهوری اسلامی به فراموش سپرده شده است.



همه این موارد نشان از درد اصلی و مشترک میان سینمای ایران و رسانه ملی است. دردی مشترک با عنوان نبود فهم مدیریت استراتژیک در تولید آثار نمایشی! و این در حالی است که هنر استراتژیک به معنای خط مشی کلی یک ساختار است. زیرا استراتژی ها معمولا از باورها و عقاید و خط مش های سیاسی و دینی برگرفته می شود. این استراتژی ها به فیلم سازان می گوید چه مسیری را باید طی کنند.



امروزه عمده تولیدات و آثار هنرهای نمایشی و به خصوص فیلم ها و سریال های ایران فاقد دیدگاه استراتژیک است. این بدان معنا نیست که استراتژی عموما وجود ندارد. بلکه مساله آنجاست که استراتژی ملی و اسلامی وجود ندارد. دولت ها هر یک استراتژی های سیاسی خود را دارند که سعی می کنند در دوران تصدی گری خود بر سینما آن را پیاده کنند و از سوی دیگر گروه های دگر اندیش نیز استراتژی های خود را با ظاهری موجه در رسانه ملی دنبال می کنند. همین موضوع سبب شده است تا نوعی سیاست زدگی در سینمای ایران به وجود آید که آن را از توجه به مفاهیم بالاتر انسانی و اسلامی چون آرمان قدس غافل کند.



رسیدن به آثار با کیفیت با محوریت آرمان های قدس شریف و دفاع از مردم فلسطین کار غیر ممکنی نیست؛ اما اگر مدیران فرهنگی دست از تقلید و تقید به بهانه های واهی بردارند و فراموش نکنند که رشد سینما و تلویزیون ایران وابسته به استفاده از ظرفیت های فرهنگی ملت ایران است و آزادی خواهان سایر نقاط جهان منتظر تولیدات رسانه ای ما در جهت تقویت بنیه مطالبه گری خود از استکبار حهانی هستند و در این حال رساندن حقیقت به آنان همچون رساندن آب به تشنه است.



آرمان قدس و مبارزه با صهیونیسم موضوعی با ارزش است که در صورت توجه می تواند باعث رشد صنعت تولید فیلم و سریال در ایران شود و باید همچنان امیدوار بود تا با ورود به صده جدید در سال پیش رو دیگر حسرت ندیدن آثار نمایشی در روز قدس را نداشته باشیم و با حضور طیف مدیران جوان حزب‌اللّهی‌، جهشی ویژه در تولیدات رسانه ای کشور رخ دهد. انشالله



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وهم بزرگ قرن» به تصویر کشیده شد


«وهم بزرگ قرن» به تصویر کشیده شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطع پخش «شبکه الکوثر» به دلیل کارشکنی دولت تدبیر و امید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی اعلام کرد که ناقص و حداقلی تخصیص دادن بودجه ارزی صداوسیما از سوی دولت، موجب قطع پخش برنامه‌های شبکه الکوثر برای کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا شد.

به گزارش سینماپرس، شرکت ماهواره‌ای یوتل ست امروز ۳۱ اردیبهشت ماه پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صدا و سیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد.

پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد. با توقف پخش شبکه الکوثر روی ماهواره یوت لست این شبکه در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت نیست.

الکوثر شبکه عربی زبان جمهوری اسلامی برای کشورهای عربی است که از سال ۱۳۸۴ تاکنون در حوزه ترویج معارف و سبک زندگی اسلامی و در قالب یک شبکه عمومی فعالیت داشته است.

الکوثر که از سابقه پخش چند دهه‌ای برخوردار است تا سال ۸۴ به عنوان شبکه سحر عربی فعالیت می‌کرد و از آن زمان، با افزایش برنامه‌ها و تبدیل آن به یک شبکه ۲۴ ساعته مستقل تحت عنوان «الکوثر» به فعالیت خود ادامه داد.

شبکه الکوثر به ویژه در کشورهای عراق، عربستان، لبنان، بحرین و نیز کشورهای شمال آفریقا مخاطبانی جذب کرده است.

معاونت برون مرزی رسانه ملی مدت‌هاست هشدار داده انباشت بدهی ارزی به شرکت‌های ماهواره‌ای سایر شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه توقف پخش قرار داده است.

محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی پس از توقف پخش الکوثر روی یوتل ست اعلام کرد: ناقص و حداقلی تخصیص دادن بودجه ارزی صداوسیما از سوی دولت، موجب قطع پخش برنامه‌های شبکه الکوثر برای کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا شد.

یکی از مهم‌ترین شبکه‌های جبهه رسانه‌ای مقاومت در حالی قطع می‌شود که چند ماه است همه مراحل قانونی برای تخصیص بودجه ارزی طی شده و همه مخاطرات آن برای مسئولان اجرایی توضیح داده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های روز قدس سازمان فرهنگی هنری اعلام شد


برنامه‌های روز قدس سازمان فرهنگی هنری اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت «بالادست» با زبان روزه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدامین مداح‌الحسینی کارگردان و نویسند فیلم کوتاه «بالادست» بیان کرد که این فیلم را باور ساخته‌ و بخشی از درد مردم در روزهای کرونایی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش سینماپرس، محمدامین مداح‌الحسینی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «بالادست» که این روزها در حال پخش از رسانه ملی است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: هر علاقه‌مندی به جمهوری اسلامی ایران، اولویت‌ها و نیازهای جامعه را در برهه‌های حساس شناسایی می‌کند و متناسب با توانایی خود مشغول رفع آن می‌شود. یکی از اولویت‌ها در روزهای کرونایی، مشکلات معیشتی به ویژه برای قشرهایی است که در این شرایط اشتغال آن‌ها آسیب دیده است.

وی افزود: این مساله نیاز به مشارکت عمده مردم در سطحی متفاوت با قبل داشت. رهبر عزیز انقلاب در شب نیمه شعبان امسال فرمودند: «عده‌ای در شرایط فعلی حقیقتاً زندگی‌شان به سختی قابل گذران است و کسانی که دستشان باز است باید فعالیت وسیعی را شروع کنند». این سطر از بیانات ایشان، پایه‌های فیلم کوتاه «بالادست» را در ذهن ما ساخت.

این فیلمساز تأکید کرد: واقعیت این بود که در ایام کرونا مغازه‌دارها و صاحبان کارخانه‌ها بیشتر از هر گروه اقتصادی دیگر آسیب دیدند اما بیشتر کارگران این مجموعه‌ها بودند که تحت‌تاثیر این شرایط واقع شدند. کارگرانی باصفا و خانواده‌دوست که حالا برای تامین مایحتاج اصلی خانواده دچار مشکل شده‌اند. پس ما سراغ این قشر رفتیم اما فعالیت وسیعی که افراد توانا باید انجام می‌دادند، چه می‌توانست باشد؟ ما توزیع سازمان‌یافته کمک‌های معیشتی در محله‌ها توسط جوانان مومن را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به داستان این اثر بیان کرد: هر پیامی زمانی را برای عرضه می‌طلبد. زمان این اثر متناسب با فرم فیلم کوتاه بود. داستان فیلم کوتاه «بالادست» درباره کارگری است که خود نیازمند است اما طی کلنجاری با خود، آنچه را که به دست آورده است، می‌بخشد و از دستی که بالاتر از تمام دست‌هاست دوصد چندان باز می‌گیرد. چیزی که برای بسیاری از ما تاکنون ده‌ها بار اتفاق افتاده، در درون‌مایه این اثر، لایه‌های از باور به فرج کار گذاشته شده است. کارگری که ناتوان از گرفتن ماشین، ناامیدانه کنج خیابان نمی‌نشیند بلکه شروع به حرکت می‌کند، طی این حرکت است که گشایش و فرج حاصل می‌شود. سوار بر ماشین می‌شود اما بازهم این پایان داستان نیست، اکنون او در آزمون سخت‌تری قرار می‌گیرد. گذشتن از خود و ایثار، امری که بر آن نیز فارغ می‌آید.

مداح‌الحسینی اظهار کرد: چیزی بهتر از این نیست که اثری مقبول خدا و تاثیرگذار باشد و دیده شود. انتشار فیلم کوتاه «بالادست» در بستر معنوی و ارزشمند سایت رهبر معظم انقلاب و کانال ریحانه مرتبط با آن، توفیق به خوبی دیده شدن این اثر را فراهم کرد. درباره تاثیرگذاری باید گفت آثار دینی جدای از مهارت به طهارت نیز نیاز دارند. کار در لحظات نورانی ماه مبارک رمضان، با زبان روزه و در زیر آفتاب، سختی‌های شیرینی داشت که بدون شک تاثیرگزاری اثر و روح آن را دگرگون ساخت. این فیلم از شبکه‌های رسانه ملی و دیگر صفحات اجتماعی منتشر شد، برای همین بازخورد بسیار مثبتی را از مخاطبان دریافت کردیم که خدای مهربان را برای این توفیقات، شاکریم.

وی در پایان با بیان اینکه «بالادست» در مجموعه «رویش رسانه» ساخته شده است، توضیح داد: این مجموعه با بچه‌های با صفا، با ایمان و انقلابی‌اش کارهای مختلفی را در حوزه فرهنگ تولید کرده است. بنده نیز به جز کارگردانی در چندین پروژه، نویسندگی آثاری همچون «همسفره» که به سفارش وب سایت رهبر معظم انقلاب تولید شد و استاپ موشن «چهارشنبه سوزی» که با استقبال شبکه‌های مختلف رسانه ملی مواجه شد، در کارنامه همکاری‌ام با تیم رویش رسانه دارم.

فیلم کوتاه «بالادست» به سفارش وب سایت رسمی حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای و توسط تیم رویش رسانه تولید شده است. محمدامین مداح‌الحسینی نویسندگی و کارگردانی، محسن مشرقی تهیه‌کنندگی، محمدمهدی فکریان مشاور پروژه، محمدرضا سازش و محدثه سادات موسوی به عنوان بازیگر، محمدطه شمس و فائزه عباسی بازیگران خردسال، علی ظاهری تدوین و صداگذاری، عباس شیروانی تصویربرداری، متین فروند و امیر بهشتی دستیاران تصویر، محمدرضا داوری مدیرتولید و تدارکات، علی براتی گریم، علی رضویان صدابرداری، سیدرضا سعیدزاده گرافیک و تیتراژ، سید محمدنعیم نصیری طراحی پوستر و حمزه ابوالفضلی‌فرد طراحی نشانه این اثر را به عهده داشته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالن‌های تئاتر و کنسرت هم «عید فطر» باز نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عموی معاونت هنری وزارت ارشاد درباره وضعیت بازگشایی سالن‌های تئاتر و برگزاری کنسرت‌های موسیقی تأکید کرد «ستاد ملی مقابله با کرونا» هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته است.

به گزارش سینماپرس، مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمزمه‌های بازگشایی سالن‌های تئاتر و برگزاری کنسرت‌های موسیقی از عید فطر و تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت ارشاد در این زمینه، به مهر گفت: فعلا وضعیت بازگشایی سالن‌های تئاتر نامشخص است و ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده است، ضمن اینکه زمانی هم که ستاد در این خصوص تصمیم بگیرد باید درباره چگونگی شروع فعالیت‌های تئاتری با اداره کل هنرهای نمایشی و حوزه تئاتر مشورت کند.

وی یادآور شد: در حوزه تئاتر جلسه‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مشاور معاون هنری و مدیرعامل خانه تئاتر برگزار و در همان جلسه مطرح شد که بعد از مشخص شدن زمان بازگشایی سالن‌های تئاتر، در خصوص چگونگی از سرگیری فعالیت‌ها با معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر مشورت می‌شود.

فروغی در ادامه سخنان خود درباره برخی گمانه‌زنی‌های دیگر درباره زمان بازگشایی سالن‌های تئاتر نظیر اواخر خردادماه سال جاری، تأکید کرد: هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی سالن‌های تئاتر تصمیمی نگرفته است.

مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد درباره از سرگیری برگزاری کنسرت‌های موسیقی نیز توضیح داد: در حوزه موسیقی نیز جلسه‌ای میان مجمع صنفی آثار شنیداری خانه موسیقی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و مدیران سالن‌های موسیقی برگزار و طی آن پیشنهادهایی تدوین و به ستاد ملی کرونا ارائه شد ولی در خصوص زمان برگزاری کنسرت‌های موسیقی نیز ستاد ملی کرونا باید تصمیم‌گیری کند.

وی سپس در خصوص بحث مطرح شده درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی بعد از عید سعید فطر، یادآور شد: در جلسه صنوف موسیقی و در قالب پیشنهادهای تدوین شده به ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام شد که آمادگی برگزاری کنسرت بعد از عید سعید فطر وجود دارد ولیکن ستاد ملی مقابله با کرونا باید درباره زمان برگزاری کنسرت‌ها تصمیم گیری کند و ستاد هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

فروغی در پایان سخنان خود تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در صورتی که تصمیمی برای آغاز به کار سالن‌های تئاتر و کنسرت‌های موسیقی بگیرد با حوزه مربوطه و معاونت هنری مشورت خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که ازحاشیه خسته است


«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که ازحاشیه خسته است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح تازه سازمان سینمایی؛ فرصت سنجش ظرفیت فیلمنامه‌نویسی در ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی سجاده‌چی رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان سینما عنوان کرد که با طرح حمایت از تولید فیلمنامه ظرفیت نویسندگان سنجش می شود.

به گزارش سینماپرس، مهدی سجاده‌چی رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینما در پی انتشار طرح حمایت از تولید فیلمنامه، اقدام سازمان سینمایی در این زمینه را تحسین برانگیز دانست.

سجاده‌چی در این یادداشت نوشته است:

«این یک باور عمومی‌ است که فیلمنامه، اصلی‌ترین معیار ارزش‌های سینماست و رونق تولیدات یک‌سال سینمای ایران می‌تواند از چند متن خوب ناشی شود و برعکس. بنابراین در اهمیت متن و ارتقای سطح کیفی آن برای رسیدن به سینمای بهتر تردیدی نیست. تردیدها اغلب آنجا آغاز می‌شوند که بخواهیم بدانیم مشکل احتمالی، کمبود متن خوب است یا کمبود فیلمنامه نویس خوب.

متدولوژی به ما آموخته که این قبیل سوالات مانند قضیه مرغ و تخم‌مرغ به دور باطل می‌انجامند و ارزش پاسخگویی ندارند. تنها راه این است که ابتدا بستری برای تولیدات متنوع متن در سینمای ایران فراهم شود تا مشکلات مذکور و نیز کمبودهای زیرشاخه‌ای، مانند فقر متون اقتباسی یا خلوتی ژانری سینمای کشور نیز راه‌حل پیدا کنند.

با این توضیحات باید به هوش اداری و مسئولانه سازمان سینمایی و ریاست آن توجه کنیم که در دوران تعطیلی سینما، با طراحی یک روند معقول و حساب‌شده، امکانی تاریخی را برای سنجش ظرفیت نویسندگان فراهم کردند.

این طرح که به چالاکی و مشاوره‌های فشرده، دور از روند عادی بوروکراسی اعلام شده، ظرفیت فیلمنامه‌نویسی سینمای کشور را در بازه زمانی نسبتا ناکارآمد این ایام، به شکلی جهشی، چندین سال به جلو هدایت خواهد کرد.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان، ضمن ارج نهادن به اتخاذ چنین تصمیمات راهبردی و کلان در سازمان سینمایی، آماده است تا اجرا و انجام این طرح را به نمایشگاهی از توان‌مندی‌های گاه مغفول‌مانده اعضای خود بدل کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح حمایت از تولید فیلمنامه منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طرح حمایت از تولید فیلمنامه مختص اعضای رسمی انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، سازمان سینمایی برای حمایت از تولید فیلمنامه برای سینمای ایران از همه اعضای انجمن صنفی فیلمنامه نویسان با شرایط زیر دعوت به نگارش فیلمنامه می‌کند:

۱- این طرح مختص اعضای رسمی انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان (مندرج در سایت انجمن) است و بنیاد سینمایی فارابی اجرای آن را به عهده خواهد داشت.

۲- به هر فیلمنامه نویسی که در این طرح ثبت نام کند، مبلغ سی میلیون ریال فوراً پرداخت خواهد شد. (ثبت نام فقط از طریق انجمن صنفی فیلمنامه نویسان انجام خواهد شد)

۳- فارغ از ژانر و ویژگی‌ها با هر طرح ۵ صفحه‌ای که مورد پذیرش شورای موضوع ماده ۹ قرار گیرد، قرارداد نگارش به مبلغ سیصد میلیون ریال منعقد خواهد شد. (طرح‌های ارایه شده افراد داوطلب تنها از طریق سامانه فیلمنامه فارابی به نشانی https://fcfscriptdepartment.i دریافت می‌شود)

۴- در هر مرحله‌ای از نگارش اعم از طرح و فیلمنامه، اگر تهیه‌کننده خصوصی، دولتی و یا عمومی علاقمند به تولید فیلمنامه مذکور باشد قرارداد موجود به صورت مستقل به تهیه‌کننده و فیلمنامه نویس منتقل می‌شود.

۵- چنانچه در هر زمانی فیلمنامه به تولید برسد، براساس برآوردی که در مرحله تولید فیلم برای فیلمنامه در نظر گرفته می‌شود مبالغ پرداختی بنیاد سینمایی فارابی، کسر و مابقی از سوی تهیه کننده به فیلمنامه نویس پرداخت خواهد شد.

۶- به هر پروژه‌ای که براساس فیلمنامه‌های این طرح به تولید برسد وام کم بهره ۴% تعلق خواهد گرفت.

۷- هرطرحی از این مجموعه که واجد ویژگی طرح حمایتی اقتباس و یا طرح حمایتی تنوع ژانر باشد به خواست نویسنده یا تهیه کننده در چارچوب آن حمایت های ویژه قرار خواهد گرفت.

۸- نویسندگان طرح‌ها، ظرف ۱۵ روز از ارسال هر طرح فیلمنامه، صرفا سه جواب شفاف (الف-پذیرفته شد، ب-پذیرفته نشد، ج-در صورت توجه به نکات اعلام شده مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت) را از اعضای شورای بررسی دریافت خواهند کرد.

۹- اعضای شورای بررسی عبارتند از معاون فرهنگی بنیاد (دبیر و عضو)، یک کارشناس با معرفی اجماعی شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان و یک کارشناس به انتخاب رئیس سازمان سینمایی.

تبصره: پذیرفته شدن طرح یا فیلمنامه در هر سازمان تولیدی دولتی (نظیر سازمان صدا و سیما، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اوج و …) نیز مشمول این طرح قرار خواهد گرفت.

۱۰ – در هر مرحله از این روند، امکان تسویه و در اختیار گرفتن طرح به‌ درخواست فیلمنامه‌نویس وجود دارد.

۱۱- برخی از مضامین دارای اولویت عبارتند از مردم دوستی، بخشش، ایثار، احقاق حق، راستگویی، درستی، مبارزه با فساد، مقاومت، عدالت‌طلبی، وطن‌دوستی، اقتدار ملی، امنیت کشور، راه حل مشکلات، خانواده، تعاون اجتماعی، کرونا، امید با رویکرد جذابیت برای مخاطب.

۱۲- این طرح تا پایال سال ۹۹ اجرا می شود و در صورت ضرروت، تمدید خواهد شد.

۱۳- مبالغ پرداختی به فیلمنامه نویسانی که تا پایان بهمن نتوانند طرح خود را به تصویب برسانند به عنوان علی الحساب دریافتی فرد در حساب‌های فی مابین با انجمن منظور می‌شود.

۱۴- مشخصات طرح‌های پذیرفته ‌شده، در وبگاه بنیاد سینمایی فارابی اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکلات حوزه تئاتر با میزان بودجه اداره کل همخوانی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هیات مدیره کانون تبلیغات خانه تئاتر از لزوم رایزنی با بنگاه های اقتصادی بزرگ برای حل بحران اقتصادی اهالی تئاتر گفت.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در جلسه هم اندیشی با اعضای هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر که روز گذشته برگزار شد با تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی به همه اعضای هیات مدیره این کانون و همچنین فعالان این حوزه، بر پیگیری کطالبات هنرمندان برای رسیدن به شرایط عادی تر و حل بحران اقتصادی از طریق معاونت هنری، مدیر عامل خانه تئاتر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

آشنا اذعان داشت: متاسفانه بودجه اداره کل نسبت به واقعیتم وجود و بحران های اقتصادی اهالی تئاتر به شدت پایین بوده و با توجه به بدهی یازده میلیاردی بخش عمده این بودجه صرف رفع بدهی های پیشین خواهد شد. هر چند تلاش شده بدهی های پیشین تا آذر ماه ۹۸ تسویه و همچنین تا پایان ماه مبارک رمضان درصدد پرداخت دیگر بدهی ها تا پایان سال ۱۳۹۸ هستیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم خسارت وارده به هنرمندانی که زحمت زیادی کشیده اند و سالن های خصوصی را که به دلیل تعطیلی اجرا متضرر شده اند به نوعی جبران کنیم و در تلاش با رایزنی با بنگاه های اقتصادی بزرگ در این زمینه هستیم تا بخشی از خسارت وارده به بخش علی الخصوص خصوصی را تامین کنیم چرا که در این موقعیت دولت هم امکان حمایت از همه را نخواهد داشت.

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بازگشایی سالن های تئاتر بیان کرد: در مورد بازگشایی سالن ها سه نکته را باید در نظر گرفت. موضوع اول حفظ سلامت هنرمندان و مخاطبان است، سپس مساله اعتمادسازی برای بازگشت به سالن های نمایشی در اولویت است و در نهایت مساله مهم، اقتصاد تئاتر و هنرمندان مطرح می شود. اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت محدود فعال شوند برای جلوگیری از شکست مالی آثار باید از گروه نمایشی حمایت صورت بگیرد، در ضمن باید برای جذب دوباره مخاطبان نیز اعتمادسازی لازم انجام شود. در این زمینه ها با وزارت بهداشت جلسات متعدد داشتیم و به صورت مداوم با مسئولان وزارت بهداشت در تعامل و همکاری هستیم و هم اکنون در انتظار دستورات دولت برای ارائه شیوه نامه بهداشتی هستیم و نظراتمان را نیز به وزارت بهداشت ارائه کردیم. همچنین باید از بستر های مختلفی نظیر رسانه ملی و خود اهالی تئاتر برای اعتمادسازی مجدد مخاطبان استفاده کنیم. در حال حاضر حل مشکلات حوزه تئاتر با میزان بودجه اداره کل همخوانی ندارد و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا بتوانیم به شیوه های متنوع مسیر فعالیت در حوزه تئاتر را آسان تر کنیم.

ایلیا شمس رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر در این هم اندیشی با اشاره به بستر ضعیف تبلیغات در فضای محیطی برای تئاتر تاکید داشت هیچ گاه برای اهالی تئاتر تبلیغات محیطی منصفانه ای وجود نداشته و ظاهرا برای مدیریت شهری بحث فرهنگی و خصوصا تئاتر اولویت نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می تواند بسیار به تئاتر کمک کند استفاده از بستر رسانه های آنلاین و VOD های نام آشنا و یا نمونه های مشابه دیگر است و به سادگی می توان با رایزنی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی بستر های تبلیغاتی این پلتفرم ها را برای تئاتر فعال کرد و با پخش تیزرهای معرفی تئاتر پیش از پخش آنلاین فیلم های سینمایی و سریال ها، هم به تبلیغ آثار نمایشی و در بحث کلان تر به فرهنگ سازی و تبلیغ فرهنگ تئاتر دیدن بپردازیم

رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر متذکر شد: استفاده از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه و بستر اپلیکیشن ها یا استارت آپ ها برای معرفی تئاتر نیازمند همراهی وزارت ارتباطات است که می تواند از سوی اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری شود و به بسترهای تبلیغاتی تئاتر کشور اضافه شود.

شمس درباره انحصار طلبی سایت های بلیت فروش و سالن ها گفت: انحصار اطلاعات توسط سامانه های فروش بلیت یکی از مشکلات تئاتری ها و مخصوصا فعالان حوزه روابط عمومی است که اگر چه این سامانه ها بر همکاری با گروه های تئاتری تلاش دارند ولی یک سویه بودن تبادل اطلاعات از طریق این سامانه ها و همچنین مونوپلی بلیت فروشی در برخی سالن ها و نداشتن دسترسی درست برای فعالان حوزه روابط عمومی و تبلیغات تئاتر به دیتای مخاطبان، گروه های نمایشی را از امکان تعامل با تماشاگرانشان محروم می کند. سامانه های بلیت فروش تئاتر باید دست از انحصار طلبی برداشته و برای جلب اعتماد هر چه بیشتر هنرمندان با آنها همراهی بیشتری داشته باشند. همچنین سالن های تئاتری نیز باید موظف شوند به میزان دریافتی از گیشه نمایش و کف فروش سالن ها اکتفا نکرده و برای جذب مخاطب و معرفی نمایش ها خود را در سود و زیان تئاتری ها شریک دانسته و عملا خود را از خانواده هنرمندان تئاتر بدانند.قادر آشنا: اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت محدود فعال شوند برای جلوگیری از شکست مالی آثار باید از گروه نمایشی حمایت صورت بگیرد، در ضمن باید برای جذب دوباره مخاطبان نیز اعتمادسازی لازم انجام شود

وی در پایان عنوان کرد: اگر امکان بهره برداری گروه های نمایشی از امکانات چاپ خانه های دولتی نظیر شهرداری با قیمت معقول برای هنرمندان تئاتر فراهم شود کمی از خسارت وارده در پی تعطیلی اجراها به اقتصاد تئاتر کم شده و هزینه گروه های نمایشی برای تبلیغات کاهش می یابد. در همین راستا اگر مرکز هنرهای نمایشی بتواند یارانه دولتی ای برای کاهش قیمت بلیت ها به نمایش ها اختصاص دهد با توجه به وضعیت اقتصادی امروز جامعه تئاتر از سبد کالای فرهنگی مردم حذف نمی شود و مخاطب هر چند اندک تئاتر را در کنار هنرمندان نگاه خواهیم داشت.

در ادامه سارا حدادی نائب رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با اشاره به وعده های همیشگی مدیران درخواست حمایت جدی ارگان هایی نظیر شهرداری و سازمان هایی چون صدا و سیما  را مطرح کرد و گفت: همواره مدیران و مسئولان محترم در ارگان هایی نظیر شهرداری تهران در بزنگاه های مختلف حرف از حمایت از اهالی تئاتر را می زنند ولی در عمل به ندرت چنین اتفاقی رخ می دهد. بازگشایی سالن های تئاتری بدون حمایت چنین ارگان هایی برای جلب اعتماد مجدد مخاطب میسر نخواهد شد. با تریبون هایی چون صدا و سیما می تواند فرهنگ ِ تئاتر دیدن را در میان عموم مردم جامعه از نو بازسازی کرد و به جای معرفی یک نمایش ِخاص به معرفی تمامی سالن های تئاتری کشور بپردازیم. باید بسترهای دائمی و مناسب در فضای محیطی و شهری و برنامه ای در شان اهالی تئاتر در تلویزیون برای معرفی تئاتر و تبلیغ تئاتر وجود داشته باشند.

وی در ادامه درباره تبلیغات تئاتر در فضای آنلاین و آفلاین توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: خواهشمندیم از سوی وزارت ارشاد اسلامی با پردیس های سینمایی رایزنی های مبنی بر اختصاص فضای محیطی و تبلیغاتی نظیر پخش تیزر تئاترها پیش از آغاز فیلم های سینمایی برای کمک به بستر تبلیغاتی تئاتر فراهم شود تا هر چه بیشتر آثار نمایشی به مخاطب فرهنگی معرفی شود.

وی همچنین در ادامه صحبت هایش بر استفاده هر چه بیشتر از درگاه های جدید در تبلیغات مانند استفاده از بستر پرمخاطب تاکسی های اینترنتی تاکید کرد و یادآور شد: باید مراقب باشیم گروه های جوان قربانیان بازگشایی سالن ها نشوند. حالا وقت آن است که گروه هایی که بازیگران شناخته شدن دارند برای بازگشایی سالن ها و جلب اعتماد تماشاگر پیش قدم شوند و از قدرت نفوذ بازیگران خود در میان مردم استفاده کنند.

محمد وفایی سخنگوی کانون روابط عمومی و تبلیغات در ادامه این هم اندیشی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی گروه های نمایشی به اختصاص فضای تمرین با هزینه کم تر برای تولید آثار هنری در دوران پسا کرونا اشاره کرد و پیشنهاد داد هر سالن نمایشی به صورت مجزا سایتی هم برای آرشیو بانک اطلاعاتی و هم در آینده برای بلیت فروشی داشته باشد که مخاطب هر سالن به تفکیک مشخص شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع