X

بایگانی خرداد 8, 1399

دفتر سینمایی

از انتقاد به سیاسی کاری مدیران خانه سینما تا تأکید بر عدم التزام به قانون اساسی!/ نهادهای ناظر نسبت به فرهنگ سوداگری در سینما ورود کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی مدیریت خانه سینما با تأکید بر اینکه اهالی سینما روز به روز بیشتر متوجه ناکارآمدی خانه سینما می شوند متذکر شدند: مدیران فرهنگی اهدافی سیاسی و جناحی را دنبال می کنند و توجهی به اخلاقیات و ندارند؛ این خانه به سینماگران تعلقی ندارد و همه صنوف این روزها از دست رفتارهای غلط مدیران این نهاد عاجز شده اند!

به گزارش سینماپرس چندی پیش همایون اسعدیان طی گفتگو با یک خبرگزاری، با دروغ پراکنی آشکار، نسبت به سرنوشت چندین میلیارد تومان مبالغ اهدایی سازمان سینمایی به وی و همکارانش در تیم اصلی مدیریت خانه سینما فرافکنی کرد!

رئیس هیأت مدیره خانه سینما در این‌ گفتگو به جای شفاف سازی و پاسخ دقیق و مستدل و اقناع کننده به حدود ۴ هزار عضو پرتلاش صنوف سینمایی کشور بابت ارقام دریافتی از وزارت ارشاد در سال های اخیر، به دروغ گفتگوی خود را به سال های استقرار دولت دهم و کمک های اهدایی رئیس جمهور وقت به اهالی سینما متصل نمود و از دریافت رقم ۱۰ میلیارد تومان توسط هیات ساماندهی صنوف سینمایی سخن گفت که این رقم بارها از سوی مدیران و مراجع ذیصلاح در همان زمان به کلی تکذیب شده است.

در همین راستا سعید الهی دبیر وقت هیات ساماندهی صنوف نسبت به اظهارات فرافکنانه اسعدیان واکنش نشان داد و اتهامات وارده به هیات ساماندهی صنوف را تکذیب کرد. در بخشی از اظهارات الهی آمده بود: «در کمال تاسف و در آستانه  ماه بندگی و خلوص و عبادت رمضان، باری دیگر آقای همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما مبادرت به نشر اکاذیب و تهمت خطاب به مدیران و فعالان مدیریت سینمایی دوره های پیشین نموده و با ابهام آفرینی سعی در فرافکنی و دوری از پاسخگویی شفاف نسبت به مبالغ دریافتی و میلیاردی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیرداشته اند.»

پیروی این اتفاقات محمدحسین فرحبخش و سیدضیاء هاشمی نیز پس از افرافکنی همایون اسعدیان در مورد فرجام بودجه میلیاردی که وزارت ارشاد در اختیار خانه سینما قرار داده مطالب تندی علیه فرافکنی این مدیر خانه سینما در رسانه ها مطرح ساختند.

در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: هوشنگ توکلی، رضا شکراله، جهانگیر الماسی، محمدرضا اسلاملو و علی مهام با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات شان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در این باره به سینماپرس گفت: مدیران فرهنگی اهدافی سیاسی و جناحی را دنبال می کنند و توجهی به اخلاقیات و فرهنگ ندارند، مدیران سیاسی کار سینمایی در دستگاه ها و نهادهای مختلف هم کار خود را با انگ و اتهام زدن به دیگران پیش می برند که تمامی این مسائل به ضرر فرهنگ و هنر کشور است. اگر ما امروزه در سینما، وزارت ارشاد، خانه سینما و سایر حوزه های دیگر فرهنگی و هنری دچار مشکلات کلان شده ایم به دلیل بازی های سیاسی است که برخی مدیران انجام می دهند اما در رأس آن ها افرادی سازمان یافته وجود دارند که به آن ها دیکته می کنند چه بگویند و چه بکنند و چه کسانی را تخریب نمایند. در سینما تشکیلاتی برای تخریب کل نظام شکل گرفته است؛ در دولت آقای احمدی نژاد و زمان ریاست آقای شمقدری در سازمان سینمایی هم ۷-۸ نفری بودند که شرایطی کاذب ایجاد کرده و به همه القا کردند که خانه سینما توسط دولت بسته شده است در صورتی که چنین ادعایی کذب محض بود و هیچ گاه خانه سینما بسته نشد و تنها سعی مسئولان وقت بر این بود که خانه سینما بتواند به شکلی قانونی ادامه حیات بدهد.

رضا شکراله فعال سینمایی در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت: موضوع و مسأله خانه سینما بسیار فراتر از مسائلی است که در برخی رسانه ها به آن ها اشاره می شود؛ خوشبختانه اهالی سینما روز به روز بیشتر متوجه بیهوده بودن این نهاد می شوند و بسیاری افراد امیدوارند که این خانه بسته شود و نهادی به جای آن تأسیس گردد که دغدغه اش رفع مشکلات رفاهی و معیشتی سینماگران باشد! این آدم های متوسطی که رأس خانه سینما قرار دارند جز سیاسی کاری چیزی نمی دانند، در یک جمله باید عنوان کنم مدیران سیاسی کار خانه سینما، ملتزم به قانون اساسی، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی نیستند. خانه سینما، خانه ۷-۸ نفر است که با رانت خواری و باندبازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛ این خانه به سینماگران تعلقی ندارد. همه صنوف این روزها از دست رفتارهای غلط مدیران این نهاد عاجز و نالان شده اند اما با این همه مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره این نهاد همچنان به میزهای شان چسبیده اند و نمی گذارند این نهاد صنفی درست به وظایف خود عمل کرده و دردی از  انبوه سینماگران بیکار و خانه نشین درمان کند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: چه بهتر از این که نهادهای مرتبط با جرایم اقتصادی و… همین حالا به مسأله گردش مالی در سینمای کشور ورود کنند و ببینند فسادها نشأت گرفته از کجاست. بنده حرف ها و ادعاهای آقای اسعدیان را به فال نیک می گیرم چرا که ایشان به مسأله فساد مالی در سینما اشاره کردند. خوب چه بهتر از این که نهادهای مرتبط با جرایم اقتصادی و… همین حالا به مسأله گردش مالی در سینمای کشور ورود کنند و ببینند فسادها نشأت گرفته از کجاست! در این شرایط بحران کرونا، نابسامانی اقتصادی و مضیقه ای که ملت شریف ایران اسلامی در این حالت تلخ و شکنجه آور گرفتار شده اند؛ در زمانه ای که بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور بیکار و خانه نشین شده و حتی از پس تأمین معاش روزانه خود برنمی آیند باید مشخص شود چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ! به هر حال باید از یک جایی دم موش دزد را گرفت و مبارزه با فساد و زشتی و دروغ را شروع کرد!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت: سینما از بنیان نیاز به تغییر دارد؛ ما نیاز به سینمایی انقلابی و مدیرانی انقلابی و متعهد در سینما داریم تا هم وضعیت اسفبار فعلی در تولیدات را شاهد نباشیم و هم با این حجم از گزافه گویی و دروغ پردازی مواجه نشویم و شاهد آن باشیم که آقایان در عمل کاری درست و شایسته برای رشد سینما و بهبود وضع کیفی زندگی سینماگران انجام می دهند. بی تردید مدیران امروز سینما مدیر نیستند! آن ها اگر اندکی شناخت از سینما و مدیریت داشتند وضعیت امروز سینما و سینماگران کشور این گونه نبود!

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: اینکه برخی افراد کم کاری های خود را به گردن مدیران در دولت های گذشته می اندازند کاری بسیار غلط است؛ بنده معتقدم  وضعیت سینما در دولت دهم به مراتب منظم تر، مشخص تر و مطلوب تر از این دوره بود و آقای اسعدیان باید خودشان پاسخ بدهند که با چه استدلالی چنین مطالبی را بیان کرده اند! بنده معتقدم فقدان یک قانون مدون در تمامی بخش ها و حوزه های سینمایی به خصوص در امور صنفی مربوط به اهالی سینما باعث می شود تا افراد همواره مشکلات، نقصان ها و کم کاری های شان را به گردن دیگران بیندازند! این اتفاق خیلی ناراحت کننده است. قطعاً اگر فرد یا افرادی توانایی مدیریت درست را ندارند باید پست های خود را به افراد توانمند واگذار کنند و تنها دغدغه شان رفع مشکلات زیربنایی در سینما به خصوص در زمینه مسائل رفاهی سینماگران باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به زودی زمان برگزاری انتخابات خانه موسیقی اعلام می شود


به زودی زمان برگزاری انتخابات خانه موسیقی اعلام می شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خروج» در سه موقعیت تازه در تهران اکران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «خروج» در فرهنگسرای خاوران، ورزشگاه تختی و ورزشگاه انقلاب کرج به‌صورت «سینما ماشین» اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا روز پنجشنبه هشتم خرداد در فرهنگسرای خاوران، ورزشگاه تختی و ورزشگاه انقلاب کرج در طرح «سینما ماشین» اکران می‌شود.

منوچهر صفرخانی مدیر اجرایی «سینما ماشین» ضمن اشاره به افتتاح این طرح در هفت شهر دیگر کشور در روزهای آتی گفت: از دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان دعوت می‌کنم با توجه به ادامه‌دار بودن ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، نهایت همکاری را با «سینما ماشین» داشته باشند. با بازگشایی سینماها و استفاده ۴۰ درصدی از ظرفیت سالن‌ها، آمار فروش فیلم‌ها قطعاً صدمه بزرگی خواهد خورد. ضمن اینکه با از دست دادن زمان اکران، تعداد زیادی از فیلم‌ها در سال جاری به اکران نمی‌رسند و تنها توسعه تعداد سالن‌ها و افزایش «سینما ماشین» می‌تواند چاره موقت وضعیت رکود سینمای ما در این شرایط باشد. همانطور که فروش بلیت آنلاین نوعی دیگر از انواع اکران را در این شرایط سخت به همه ثابت کرد.

وی افزود: فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که پیش‌تر نیز در طرح «سینما ماشین» در برج میلاد به نمایش درآمده بود قرار است روز پنجشنبه هشت خردادماه در سه نقطه مختلف شهر از جمله فرهنگسرای خاوران، ورزشگاه تختی و ورزشگاه انقلاب کرج به نمایش درآید. «مهمانخانه ماه نو» نیز دیگر فیلمی است که با سازندگانش توافق نهایی انجام شده و به زودی آن را در این طرح نمایش خواهیم داد.

این تهیه‌کننده و کارگردان در ادامه با اشاره به اجرایی شدن این طرح در دیگر نقاط مختلف کشور نیز گفت: هفته آینده این طرح در استان‌های قزوین، اصفهان، فارس، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی افتتاح می‌شود. اجرایی شدن آن نیز سختی‌های از جمله اجاره کردن فضا، آماده‌سازی محوطه، نصب پرده بزرگ نمایش، خرید تجهیزات با هزینه‌های بالای آن، اخذ مجوزهای لازم، و… را دارد که امیدوارم با حمایت مسئولان ذیربط پروسه اداری آن کوتاه شود.

صفرخانی درباره معضل انحصار در اکران که گریبانگیر بسیاری از صاحبان فیلم‌ها در سال‌های گذشته بود نیز گفت: عدالت در اکران زمانی محقق خواهد شد که تمامی فیلم‌ها به صورت عادلانه و در همه سالن‌های سینما که متقاضی نمایش آن اثر هستند، اکران شوند. به نظرم مسئولان سینمایی باید در این زمینه نظارت کافی داشته باشند که اگر فیلمی که فروش خوبی دارد نسخه آن به تمامی سینمای شهرستان‌ها نیز داده شود و سینمادار برای اکران آن پروسه‌ای طولانی را طی نکند. پروسه‌ای که معمولاً باعث اتمام زمان اکران فیلم موردنظر شده و این روال با نمایش فیلم جدید همچنان ادامه پیدا می‌کند. متأسفانه تا همین چند ماه گذشته وضعیت اکران به صورت کاملاً انحصاری اداره می‌شد؛ فیلمی که عده‌ای دوست داشتند فروش بالایی در گیشه داشته باشد از حمایت کامل سینمادارها برخوردار بود. در نقطه مقابل این رویه غیراخلاقی نیز فیلم‌های بسیاری به مهجورترین شکل ممکن روی پرده رفتند که همگی با ضرر و زیان فراوانی رو به رو شدند.

وی در پایان گفت: ضمن تشکر از زحمات مسئولان سازمان سینمایی که همیشه دلسوزانه مساعدت کرده‌اند امیدوارم از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان نیز حمایت لازم انجام شود تا فیلم‌ها همزمان با اکران در تهران در همه نقاط کشور نیز به بهترین شکل ممکن به نمایش درآیند.

منوچهر صفرخانی پیش از این به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان ساخت چندین فیلم کوتاه و بلند را برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری‌گردی مجازی و حقیقی در روزهای آخر هفته


گالری‌گردی مجازی و حقیقی در روزهای آخر هفته

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رقابت آنلاین «گرگم و گله می‌برم» در جشنواره انیمیشن پرتغال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «گرگم و گله می‌برم» اثر امیرهوشنگ معین در بیستمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن مونسترا پرتغال به صورت آنلاین با فیلم‌های کوتاه انیمیشن دیگر کشورها به رقابت می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی انیمیشن مونسترا به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین از ۵ تا ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ (۲۵ تا ۳۱ می ۲۰۲۰) در کشور پرتغال برگزار می‌شود.

بر همین اساس، فیلم‌های راه یافته به بخش رقابتی در پنج بخش «فیلم بلند انیمیشن»، «فیلم کوتاه انیمیشن»، «فیلم‌های انیمیشن دانشجویی»، «فیلم‌های کوتاه کوتاه انیمیشن» و «رقابت فیلم‌های تولید شده» در پرتغال با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

همچنین فیلم‌های راه‌یافته به بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه انیمیشن» خود در پنج گروه مجزا قرار دارند.

«گرگم و گله می‌برم» آخرین ساخته امیرهوشنگ معین از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بعد از ده‌ها حضور بین‌المللی در جشنواره‌های مختلف این بار در جشنواره بین‌المللی انیمیشن مونسترا در بخش رقابتی فیلم‌های انیمیشن کوتاه با انیمیشن‌هایی از کشورهای استونی، ژاپن، لهستان، اتریش، برزیل، بلژیک، فرانسه، آلمان و پرتغال به رقابت می‌پردازد.

این اثر ۸ دقیقه‌ای یک انیمیشن دیجیتالی است که در آن کودکان، داستان آشنای گرگ و بزغاله‌ها را در مدرسه به شکل نمایشِ عروسکی به اجرا در می‌آورند و بزِ مادر در فراغ بزغاله‌هایش و گرگِ خشمگین در تنهایی‌اش، با هم رودررو می‌شوند و مثل همیشه گرگ شکست می‌خورد.

به گفته برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن مونسترا که پس از گذشت ۲۰ سال توانسته‌اند به یک جشنواره انیمیشن مطرح جهانی تبدیل شوند با برگزاری به صورت آنلاین تصمیم دارند ۲۰ سالگی این جشنواره را با نمایش بهترین فیلم‌های انیمیشن جهان برای مخاطبان خود در سراسر دنیا و در خانه‌هایشان جشن بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برج آزادی نارنجی پوش شد


برج آزادی نارنجی پوش شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چاره رونق‌یابی تولید فیلمنامه، رونق تولید فیلم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم‌های «نیاز» و «مرهم» درباره طرح‌های حمایتی از فیلمنامه‌نویسان نوشت: اینگونه اقدامات فارابی و نهادهای مدیریتی و صنفی سینما می‌تواند در تخفیف سختی‌ها و رنجی که نیروی انسانی شاغل در سینما به آن گرفتارند، موثر باشد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا داودنژاد تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما در یادداشتی نوشت: چاره رونق‌یابی تولید فیلمنامه، رونق تولید فیلم است. رونق تولید هم در گرو امنیت بازار عرضه و نمایش است.

داودنژاد در ادامه نوشت: البته در شرایطی نظیر شرایط سینمای ما که عمده‌ترین بازار عرضه آن بازار نمایش خانگی‌ست و این بازار هم عمدتا در اختیار بازار سیاه و تکثیر قاچاق و نمایش‌های غیر قانونی قرار گرفته و تنها بازار نمایش نسبتا نظارت‌پذیر آن، سالن‌های سینما و عمدتا در انحصار آثار کلیشه‌ای است – که آن هم با کرونا فعلا تعطیل ‌و تخته شده است- چاره کار برای تخفیف آثار بیکاری و کسادی و ورشکستگی و فقر همین است که با اینگونه بهانه‌ها، پولی تزریق شود و کمکی به حال نیروی انسانی گرفتار در سرابی باشد که از چاره اندیشی‌های کارساز محروم مانده‌اند و اینک گرفتار در تنگنای بی‌کاری و بی‌پولی آماده همه‌گونه سفارش‌پذیری هستند؛ اگرچه به تولید فیلمنامه‌هایی که می‌نویسند امید چندانی نداشته باشند.

در ادامه یادداشت داودنژاد آمده است: به هر حال در شرایطی که سینمای ما به آن مبتلاست، این گونه اقدامات فارابی و نهادهای مدیریتی و صنفی سینما می‌تواند در تخفیف سختی‌ها و رنجی که نیروی انسانی شاغل در سینما به آن گرفتارند، موثر باشد و این به خودی خود، مثبت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«توحید معصومی» دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باحکم دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت طی حکمی توحید معصومی را به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است:

«نظر به تعهد و تخصص جنابعالی در عرصه هنرهای نمایشی کشور و همچنین تجارب مفید و ارزنده شما در ساماندهی، انسجام و هم‌افزایی خانواده بزرگ تئاتر کشور، به موجب این حکم، به عنوان دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت منصوب می‌شوید.

امیدوارم بااستعانت از درگاه حضرت حق جل جلاله در برگزاری هرچه باشکوه تر هفدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و بهره مندی از ظرفیت بالای هنرمندان متعهد تئاترمقاومت کشور کوشا باشید.»

توحید معصومی متولد ۱۳۵۴ دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارشناس ارشد کارگردانی از دانشکده هنر ومعماری است و از سال ۱۳۶۸ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است.

کارگردانی بیش از ۳۰ نمایش صحنه ای و تله تئاتر و حضور در چند دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سوره، ماه، تئاتر مقاومت و … و کسب جوایز مختلف از جشنواره های گوناگون از جمله سوابق هنری توحید معصومی است. وی همچنین در دوره‌های بیست و دوم تا بیست و ششم  جشنواره سراسری تئاتر سوره به عنوان مشاور اجرایی حضور داشته و پنج دوره دبیری جشنواره استانی تئاتر سوره استان اردبیل را بین سالهای ۸۲ تا ۸۶ بر عهده داشته است. وی در پنج سال اخیر مدیر امور استان های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مشاور مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری بوده است.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه برون‌مرزی صداوسیما طی ۶سال یک سوم شد/امیدوارم تعمدی در کار نباشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما ضمن تشریح بخشی از مشکلات مالی این معاونت، در زمینه تعدیل اجباری نیرو، عنوان کرد تعداد خبرنگاران برون‌مرزی این سازمان از ۲۰۰ نفر به زیر ۵۰ نفر رسیده است!

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات مالی و بودجه‌ای معاونت برون مرزی صداوسیما که این سال‌ها گریبان گیرشان بوده و باعث شده کمتر بتوانند سراغ کارهای تولیدی بروند، بیان کرد: برای تولید نیاز به هزینه‌های سنگین است که چنین بودجه‌ای واقعاً در اختیار ما نیست. ما حتی برای تامین، خرید و آماده‌سازی سریال‌های خارجی برای پخش هم با مشکل مواجه هستیم.

وی درباره دوبله آثار ایرانی در کانال‌های کردی، عربی و دیگر شبکه‌های برون‌مرزی، اظهار کرد: ما حتی برای زبان‌گردانی سریال‌های ایرانی هم مشکل داریم. مشکل از اینجاست که منابع تامین‌کننده بودجه ارزی صداوسیما حدود چند سال است که با مشکل جدی مواجه شده است. هرچند من صلاح نمی‌دانم به جزئیات اشاره کنم ولی به نظر می‌رسد این مشکلات هیچ ارتباطی با کمبود منابع مالی نداشته باشد!

امیدوارم تعمدی در کار نباشد!

این مدیر ارشد سازمان صداوسیما ادامه داد: ما می‌بینیم که بودجه‌های بسیار نجومی و بزرگ در اختیار پروژه‌ها قرار می‌گیرد، نه در صداوسیما بلکه حتی در بیرون از سازمان یعنی به طور مثال برای رسانه‌ای شدن موضوع کرونا در کشور ببینید رسانه‌هایی غیر از صداوسیما چقدر بودجه گرفتند. پس بودجه ارزی و ریالی کم نیست آنچه به ما ضربه می‌زند نگاه‌های غلطی است که در دستگاه‌های حاکم وجود دارد. امیدوارم تعمدی وجود نداشته باشد و این رویکرد نهادهایی مثل دولت و بانک مرکزی حاصل بدفهمی باشد.

جبلی با اشاره به مشکلاتی که باعث شد پخش الکوثر نیز قطع شود، بیان کرد: ما تا الان با چنگ و دندان اوضاع را نگه داشته‌ایم اما وقتی به طور مثال هزینه یک ماهواره چند ماه انباشته می‌شود به طور طبیعی پخش شبکه متوقف می‌شود

وی درباره نمونه‌ای از این هزینه‌ها که اخیراً خبرساز هم شده است، عنوان کرد: شبکه الکوثر برای ۶ ماه باید ۱۵۰ هزار دلار به یوتل‌ست بپردازد. صداوسیما باید ارز را از دولت بگیرد و پرداخت کند.

ناگزیر به سمت کارهای کم‌تأثیر می‌رویم!

جبلی با اشاره به تاثیر این مشکلات در شرکت‌های زبان‌گردانی مرتبط با ایران در منطقه تصریح کرد: غیر از این‌ها ما برای شرکت‌های تولیدی یا زبان‌گردان برای شبکه سحر اردو و کردی یا آی‌فیلم عربی به بودجه نیاز داریم. بسیاری از این شرکت‌ها در منطقه به خاطر ما ایجاد شده‌اند و به این شرکت‌ها هم بدهی داریم. این شرکت‌ها در نقاط مختلف مثل ترکیه، جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها هستند و به دلیل همین بدهی‌های سنگین نابود شده‌اند بنابراین کار تامین ما متوقف شده است و ناگزیر باید به کارهای کم تأثیر رو بیاوریم.

معاون برون مرزی صداوسیما در پایان تصریح کرد: در همه حوزه‌های خیر، مستند و… با مشکل مواجه شده‌ایم. بیش از ۲۰۰ خبرنگار در شبکه‌های برون مرزی سیما داشتیم که امروز تعدادشان به زیر ۵۰ نفر رسیده‌است و مجبور شده‌ایم آن‌ها را تعدیل کنیم. بودجه ما در طول ۶ سال گذشته به تدریج کمتر شده و به یک سوم رسیده است. بودجه ارزی‌ای هم که تا اینجا در سال ۹۹ تزریق شده، کمتر از یک چهارم بودجه ارزی معاونت برون‌مرزی در سال ۹۳ بوده است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکست پروژه تجاری‌سازی برند «همایون»/ حرفه‌ای‌ها سنگ تمام گذاشتند


شکست پروژه تجاری‌سازی برند «همایون»/ حرفه‌ای‌ها سنگ تمام گذاشتند

مشاهده خبر از سایت منبع