سینماپرس: بسیاری از هنرمندان نسبت به عملکرد خانه موسیقی معترض هستند.
به گزارش سینماپرس، خانه موسیقی در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسیده است. خانهای که یک تشکل حمایتی برای هنرمندان عرصه موسیقی به حساب میآید.
روابط عمومی خانه موسیقی در توضیح این نهاد در وب سایت رسمی اش نوشته است:
«خانه موسیقی به عنوان تشکیلات صنفی، غیردولتی و غیر سیاسی کلیه هنرمندان دست اندر کار موسیقی در رشتههای مختلف است که به انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفی موسیقی و موسیقی دانان ایرانی بر مبنای اصول فرهنگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.»
اهداف خانه موسیقی:
• حفظ میراث هنری ایران در بخش موسیقی
• ارتقای کیفی و رشد ارزشهای معنوی موسیقی ایرانی مبتنی بر فرهنگ ملی
• حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقی دانان در نقاط مختلف ایران در زمینههای مختلف
بیشتر بخوانید: خواننده دهه هفتادی که پدربزرگش اذانگو است/ انتقاد از سبک موسیقی برخی خوانندگان
حالا باید دید چقدر از این وظایف را خانه موسیقی انجام داده است و چقدر به اهداف خود رسیده یا به آن نزدیک شده است. با کمی جست و جو در اینترنت و بررسی فعالیتهای این نهاد به نکات جالبی دست پیدا میکنیم.
نخست اینکه خانه موسیقی فقط پای ثابت فعالیتهای اعتراضی است. چند سال پیش پس از آنکه کنسرت شهرام و حافظ ناظری در یکی از شهرستانها لغو شد، خانه موسیقی بلافاصله جلسهای برگزار کرد و نسبت به لغو کنسرتهای موسیقی اعتراض خود را مطرح کرد. دقیقا این اتفاق زمانی رخ داد که موج اعتراضات حتی در رسانههای ضد ایرانی نسبت به برگزاری کنسرتها شکل گرفته بود.
نه فقط در این اتفاق بلکه در بسیاری موارد، خانه موسیقی پای ثابت بیانیههای اعتراضی و فعالیتهای اپوزیسیونی در حوزه هنر است. کافی است عبارت اعتراض خانه موسیقی را در گوگل سرچ کنید؛ با سیلی از بیانیههای اعتراضی مواجه میشوید.
رفتن در جبهه قشر معترض و بازی در زمین پرهیجان شِکوه و شکایت، کاری است که انجام آن را مسئولان خانه موسیقی خیلی خوب بلد هستند. البته صدور بیانیههای ابراز همدردی برای درگذشت فعالان عرصه موسیقی را هم به فعالیتهای جانبی و سمبلیک خانه موسیقی اضافه کنید.
جدیدترین مدل از فعالیتهای اعتراضی خانه موسیقی اعتراض به تخریب خانه پدری پرویز مشکاتیان بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «متاسفانه با سوءتدبیر مدیران این خانه ارزشمند در حالی که به ثبت ملی رسیده بود در میانه چند روز تعطیل رسمی تخریب شد و یکی از مکانهای ارزشمند فرهنگی که میتوانست به یک قطب فرهنگی، هنری و گردشگری نیشابور مانند مقبره بزرگانی، چون خیام، عطار، کمال الملک و … تبدیل شود، تخریب گردید. خانه موسیقی ایران در پایان ابراز امیدواری میکند متولیان فرهنگی شهر نیشابور در صدد جبران این خسارت به پیکره فرهنگ و هنر کشور برآیند.»
سوال اینجاست که وقتی خانه موسیقی در نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ظاهر میشود و در حیطهای که ارتباطی با این تشکل ندارد، ورود میکند، آیا خود حقوق پایمال شده هنرمندان در برگزاری کنسرت و تولید آهنگ یا حتی تولید ساز را جبران میکند یا خیر!؟
چگونه است که به جای رسیدگی به مشکلات هنرمندان که برخی در فقر مطلق روزگار سپری میکنند، خانه موسیقی درباره همه موضوعات حتی سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار نظر و ابراز همدردی میکند، اما فعالیت خاصی در حیطه وظایفش انجام نمیدهد. واقعا جای سوال دارد که چرا در اجرای قانون کسر مالیات ۱۰ درصدی از درآمد کنسرتها، خانه موسیقی هیچ فعالیت نتیجه بخشی انجام نداد.
نکته قابل توجه دیگر در این بین، حمید نوربخش مدیر خانه موسیقی است. خوانندهای که چند دوره دبیر جشنواره موسیقی بوده است. نوربخش در دورههای قبل از فعالیتش در جشنواره موسیقی، به مدیران جشنواره انتقادات تندی مطرح میکرد. اما وقتی نوربخش دبیر جشنواره فجر شد، اتفاق خاصی در این فستیوال نیفتاد. حتی اجراهای بخش پاپ جشنواره نیز مانند سالهای قبل پررنگ برگزار شد. سبکی که همیشه مورد نکوهش نوربخش بوده است.
بیشتر بخوانید: اعتراضهایی که همیشگی نیست/ فقط شکوه و شکایت از مافیای موسیقی دردی را دوا نمیکند/ آقایان مرد عمل میخواهیم!
حالا بیایید به همان اهداف و افقهای دید خانه موسیقی با مدیریت حمید نوربخش برگردیم؛ یعنی حمایت از فعالان عرصه هنر. هدفی که اینگونه عنوان شده است: «حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقی دانان در نقاط مختلف ایران در زمینههای مختلف موسیقی.»
در همین رابطه با سامان احتشامی موزیسین و نوازنده مشهور پیانو گفت و گو کردیم؛ کسی که آثار فراوانی را تولید کرده و با بسیاری از خوانندگان مشهور همکاری داشته است.
احتشامی درباره خانه موسیقی به خبرنگار ما گفت: شاید باورتان نشود، اما حتی آدرس خانه موسیقی را هم بلد نیستم؛ چون هیچ وقت به آنجا نرفته ام. بیش از ۱۵ سال پیش از ما دعوت کردند که عضو این تشکل شویم. به ما گفتند ما را بیمه میکنند. من عضو خانه موسیقی شدم، اما ترجیح دادم خودم، خودم را بیمه کنم. پس از این همه سال هنوز نفهمیدم کار خانه موسیقی چیست؛ برای چه به وجود آمده و در این سالها چه میکند.
وی افزود: نمیدانم صحبت هایم را چگونه مطرح کنم که دوستان ناراحت نشوند. اما اگر مثلا روزی مشکل روحی-روانی برایم پیش بیاید، نمیدانم خانه موسیقی توانایی حمایت از من را دارد یا نه؟ اصلا نمیدانم توانایی حمایتی خانه موسیقی در چه اندازه است. مثلا میدانم دفتر موسیقی مجوز آثار هنرمندان را صادر میکند، اما نمیدانم خانه موسیقی دقیقا چه کار میکند. البته این را میدانم که خیلی از فعالان عرصه هنر از طریق این تشکل بیمه شدند. ولی من تنها حضورم در خانه موسیقی مربوط به یک دوره جشن خانه موسیقی است که برای اجرای یک قطعه با پیانو به محل برگزاری مراسم رفتم. مطمئنم بسیاری از هنرمندان به خانه موسیقی نمیروند. خانه موسیقی یعنی محل تجمع هنرمندان که بتوانند معضلات موسیقی را بشناسند و حل کنند. اگر هم جلسهای در خانه موسیقی وجود داشته خروجی از آن دیده نشده است.
احتشامی در پایان گفت: یکبار مشکلی برای کمرم به وجود آمد و برای ام. آر. آی به بیمارستان رفتم. آن زمان هزینه درمانم ۱۴۰ هزار تومان میشد و که بیمه فقط ۱۰ هزار تومان آن را تقبل میکرد. بیمه هنرمندان حمایت چندانی از هنرمندان نمیکند.
علاوه بر این مشکلات، هنوز راهکاری برای حل معضل نبود امنیت شغلی هنرمندان از سوی خانه موسیقی تدبیر نشده است.
علیرضا میرآقا موزیسین و نوازنده در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نهادی به نام خانه موسیقی وجود دارد که ما سالی یک بار عضو آن میشویم و حق عضویت میدهیم. به عنوان یک عضو پیوسته نمیدانم در آنجا چه میگذرد؛ اگر حق و حقوق من پایمال شود و به آنجا مراجعه کنم، حق و حقوق من پس گرفته میشود یا خیر؟
وی افزود: بیمهای وجود ندارد. البته کسی که عضو خانه موسیقی باشد بیمه است، ولی کسی که امکان عضو شدن نداشته باشد، بیمه ندارد. به هرحال شغل ما بسیار نا امن است. وقتی امنیت شغلی نداریم و نمیتوانیم حداقلهای زندگی مان را تامین کنیم، پس جایگاه مناسبی هم نداریم.
حال باید منتظر ماند و دید خانه موسیقی تا چه زمان این رویه را ادامه میدهد و نسبت به وظایف خود بی توجه میماند.
*باشگاه خبرنگاران
سینماپرس: کمپانی برادران وارنر اکران فیلم سینمایی «بر باد رفته» در پاریس را به دلیل اعتراضات ضد نژادپرستانه اخیر لغو کرد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، کمپانی برادران وارنر اکران فیلم سینمایی «بر باد رفته» در سینما رکس فرانسه را لغو کرد.
قرار بود این فیلم در تاریخ ۲۳ ژوئن در این سینما اکران شود. این طور برنامه ریزی شده بود تا فیلم سینمایی «بر باد رفته» به مناسبت بازگشایی سینماهای فرانسه بعد از سه ماه تعطیلی، نمایش داده شود.
سینما رکس که از بزرگترین سینماهای فرانسه است، خبر لغو برنامه خود را در صفحه رسمی توییتری اش اعلام کرد و نوشت: کمپانی برادران وارنر به ما اعلام کرده که تمایل دارد اکران فیلم «بر باد رفته» را لغو کند.
اوایل این هفته بود که HBO Max، سرویس نمایش آنلاین متعلق به کمپانی وارنر مدیا، اعلام کرد تصمیم گرفته این فیلم سینمایی برنده اسکار را به طور موقت از میان محتواهای خود حذف کند. این اقدام به دلیل اعتراضات ادامه دار جنبش «زندگی سیاه پوستان مهم است» صورت گرفت. اعتراضاتی که بعد از کشته شدن جورج فلوید، یک آفریقایی- آمریکایی، به دست پلیس ایالات متحده آغاز شده است.
HBO Max در بیانیهای توضیح داده بود که این فیلم را با ارائه توضیحاتی در مورد محتوای تاریخی و رد مسائل نژادپرستانه در آن به این سرویس نمایش آنلاین باز میگرداند.
در این بیانیه آمده است: بر باد رفته، محصولی مرتبط با زمان خود است و محتوایی در مورد تعصبات قومی و نژادی دارد که متاسفانه در جامعه آمریکای آن زمان رواج داشته است. این محتوای نژادپرستانه چه در گذشته و چه الان اشتباه هستند. این محتواها کاملاً در تضاد با ارزشهای کمپانی برادران وارنر هستند.
فیلم سینمایی «بر باد رفته» که در سال ۱۹۳۹ منتشر شده بود، هشت جایزه اسکار دریافت کرده و مدت هاست به دلیل نحوه به تصویر کشیدن سیاه پوستان و همچنین نظام بردهداری، با انتقادهایی روبرو شده است.
سینماپرس: نگارش مینی سریال «زینبیه» با موضوع سوریه در مرکز سیمافیلم آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، موضوعات محور مقاومت در سوریه از مضامین استراتژیک و مهمی است که دارای سوژههایی که هر یک با قصهای جذاب میتواند برای مخاطب دیدنی باشد. سیمافیلم در همین راستا قصد دارد مینیسریالی با موضوع مقاومت در سوریه بسازد که جزء آثار الف فاخر این مرکز به شمار میآید.
مینی سریال «زینبیه» که توسط جواد اردکانی نوشته میشود، به موضوعات مهم سوریه و تحولات سالهای اخیر این کشور توجه دارد و پس از نگارش وارد مرحله پیش تولید و تولید خواهد شد.
نکته مهم درباره این اثر درباره سوریه تغییر رویکرد سیمافیلم در تولید این آثار است. به طور معمول فیلمنامه و طرح به مرکز سیما فیلم ارائه شده و از میان آنها برای تولید انتخاب میشود، اما این بار سیمافیلم در این پروسه تغییر رویکرد داده و بر اساس نیاز مخاطب و جامعه طرح را به نویسنده و تهیهکننده سفارش داده است.
جواد اردکانی نویسنده و کارگردان سینما ساخت فیلمهایی همچون شور شیرین و به کبودی یاس را در کارنامه خود دارد.
شب گذشته مهران مدیری در برنامه «دورهمی» با ستاره پسیانی بازیگر تئاتر و سینما گفتوگو کرد.
سینماپرس: سید مهرداد سیدمهدی رییس خبرگزاری صداوسیما ضمن تأیید خبر آتشسوزی امروز در ساختمان شیشهای سازمان صداوسیما تأکید کرد که این حادثه خسارتی در بر نداشته است.
به گزارش سینماپرس، سید مهرداد سیدمهدی رییس خبرگزاری صداوسیما درباره ماجرای آتش گرفتن ساختمان شیشهای در صداوسیما به مهر گفت: یک انبار کوچک کاغذ که ابعاد آن به حدود یک متر در دو یا سه متر میرسد از طریق اتصالی سیم آتش گرفت که باعث شد دود آن در کل مجموعه پخش شود.
وی درباره شدت این آتشسوزی عنوان کرد: آتشسوزی شدت چندانی نداشت و همانطور که گفته شد انبار کوچکی از کاغذ بود که به دلیل کانالهای تهویه موجود در ساختمان شیشهای دود آن به بیرون منتشر شد و همکاران تصور کردند شدت آتشسوزی بالاست.
رییس خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنیبر احتمال لغو پخش برخی بخشهای خبری سیما هم اظهار کرد: این حادثه خسارت چندانی نداشت و قرار نیست هیچ بخش خبری لغو شود.
سینماپرس: هیچ خبری از فینال “پایتخت۶” نیست و سازندگان هم پاسخی نمیدهند اما خبر خوشحالکننده آماده شدن سریال “نون.خ” برای تولید با قصههای جدید در فصل تابستان است.
به گزارش سینماپرس، این روزها وقتی درباره برخی از سریالهای ناتمام و بلاتکلیف خصوصاً “پایتخت۶” صحبت میشود ما را یاد برخی از سریالهای ناتمام و بدون تعهد نمایشخانگی میاندازد. سریالهایی که خیلی راحت بدون آنکه به وقت و سرمایه هدر رفته توجه کنند، ناتمام میمانند یا پایان دمدستی برایشان رقم زده میشود. سریالهای ناتمام و هزینه و وقتی که از مردم تلف میشود! این اتفاقی است که بهانه “کرونا” افتاده اما در همین حال و هوا، خبرهایی از پیوستن بازیگر نقش اصلی سریال (محسن تنابنده) و برخی از دیگر شخصیتهای این مجموعه تلویزیونی رسانهای میشود که علاوه بر بیتوجهی و بیتعهدی به سرمایه رسانهملی این سؤال را ایجاد میکند مگر وقت مخاطبِ تلویزیون احترام ندارد؟
چرا برای “پایتختیها” مخاطب مهم نیست؟
پیش از پایان فرمالیته “پایتخت ۶” سیروسمقدم قولِ مساعد داد به زودی با فراهم شدن شرایط تولید سریال، قسمت آخر را به پخش خواهند رساند. در حالیکه امروز عمده مجموعههای تلویزیون جلوی دوربیناند و پروژههای سینمایی هم آغاز شدهاند، سازندگان سریال نه پاسخی به رسانهها میدهند و نه شخصیتهای اصلی داستان در دسترساند. چرا که خبرها از پیوستن بازیگران محوری “پایتخت۶” به پروژههای جدید سینمایی خصوصاً محسن تنابنده که به پروژه سینمایی “قهرمان” اصغر فرهادی پیوسته است. اگر کرونا و شرایط اضطراری وجود دارد چرا هنرمندان و عوامل کار هرکدام مشغله جدید پیدا کردهاند، انگار برای پایتختیها مردم و تلویزیون دیگر مهم نیستند. چند باری با دستاندرکاران سریال تماس گرفتیم هیچ پاسخی ندادند.
۴ قسمت طلب ما!
وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، کارمندان را به سرکار برگردانده، بخشی از دانشآموزان حضوری به مدرسه میروند و امتحان میدهند و بسیاری از اماکن و اتفاقات دیگری به روز اول برگشتهاند حتی کارهای سینمایی و تلویزیونی، حتی سینماها از اول تیرماه بازگشایی میشوند اما با همه این اوصاف باز هم خبری از سریال “پایتخت” نیست. سیروس مقدم در آخرین اظهاراتش، ۴ قسمت را برای فینال سریال اعلام کرده که به عنوان طلب مخاطبین مانده و از یاد نمیرود.
آخرین وضعیت سریال “نون. خ”
مهدی فرجی تهیهکننده سریال “نون. خ” که این روزها سریال “صفر بیست و یک” را به کارگردانی سیدجواد رضویان و سیامک انصاری جلوی دوربین برده و به قولِ خودش ۱۰ درصد از کار جلو رفته و هنوز نمیتوان پیشبینی از پایان تصویربرداری و زمان پخش داد. این سریال برای شبکه سه سیما ساخته میشود. او درباره آخرین وضعیت سریال “نون. خ” به تسنیم گفت: ادامه “نون. خ” در فصل سوم با قصههای جدید ساخته میشود. ما تلاشمان بر این است که انشاءالله در همین تابستان سریال را کلید بزنیم.
باید به قول و قرار با مردم احترام بگذارند
احسان قاضیزاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صداوسیما درباره بیتعهدی برخی از سازندگان به تولید سریالهای ناتمامِ تلویزیون به تسنیم گفت: اگر معاونت سیما یا شبکههای تلویزیون به این جمعبندی برسند که عوامل کارها تعهدی به ادامه کار ندارند و سریال را ناتمام رها کردهاند طبعاً باید مکانیزم و فرآیند معمولِ حقوقی را به جریان بیندازند. اصل بر این است کارها تمام شود که به مخاطب تلویزیون احترام گذاشتند. شأن و جایگاه گروههای سازنده ایجاب میکند متعهد به قول و قرارشان با مردم باشند.