X

بایگانی خرداد 28, 1399

دفتر سینمایی

«پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته می‌شود؟


گمانه زنی‌های زیادی برای ساخت فصل ۷ سریال پایتخت مطرح بود که بالاخره سیروس مقدم با توضیحاتش به این حواشی پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به دنبال نمایش اهمیت طبیعت بودم/ عکاس ایرانی در جشنواره انگلیسی


به دنبال نمایش اهمیت طبیعت بودم/ عکاس ایرانی در جشنواره انگلیسی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسکار رسما به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آکادمی اسکار ساعاتی پیش اعلام کرد؛ نود و سومین دوره اسکار برخلاف برنامه‌ریزی قبلی برای برگزاری در تاریخ ۲۸ فوریه، به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و براین اساس به ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ موکول شد.

به گزارش سینماپرس، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، اسکار برای چهارمین بار در تاریخ خود به تعویق افتاد.

براین اساس مراسم اسکار ۲۰۲۱ به طور رسمی در ۲۵ آوریل برگزار خواهد شد؛ این درحالی است که مطابق با برنامه‌ریزی اولیه قرار بود این مراسم در ۲۸ فوریه برپا شود.

آکادمی اسکار همچنین خبر داده است؛ مدت زمان شرایط حائز دریافت آثار نیز تمدید شد که برای اسکار سال ۲۰۲۱ مدت زمان جدید تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ تمدید خواهد شد. همچنین قرار است از نامزدهای اسکار نیز در روز ۱۵ مارس رونمایی شود.

 فعلا جزئیات این مراسم اعلام نشده است و این که آیا مجازی خواهد بود یا حضوری؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ملاقات با برادر و خواهر و دختر استاد استاد کشاورز – اخبار سینمای ایران و جهان

صالخی در صفحه مجازی خود با اشاره به دیدار با خانواده زنده‌یاد کشاورز نوشت؛ برادر و خواهر و دختر استاد را دیدم که همان بو و طعم را داشتند و گرمای زندگی در نگاه و کلام‌شان بود.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل زنده‌یاد محمدعلی کشاورز حضور یافت. او در همین رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت:

«برای تسلیت به خانه استاد کشاورز رفتم، صدای مردانه، طنازانه و مهربانانه او گرد خانه می‌چرخید.

عباس صالحی

برادر و خواهر و دختر استاد را دیدم که همان بو و طعم را داشتند و گرمای زندگی در نگاه و کلام‌شان بود.

و هزاران هزار صوت و تصویر که از او در جان ایرانیان است.

فرزند ایران هم‌چنان زنده است».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس انجمن سینماداران: نیم‌بها شدن بلیط سینماها را تکذیب می‌کنم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس انجمن سینماداران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از خبر نیم‌بها شدن بلیط سینما، از توافقاتی که برای سینما بدون هماهنگی می‌گیرند گلایه‌مند شد.

به گزارش سینماپرس، محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در تماس تلفنی تسنیم نسبت به قیمت‌ نیم‌بهای بلیط‌های سینما اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این مدیر سالن سینمایی کشور بیان کرد که در حال حاضر چنین مصوبه‌ای را ما نداشتیم و اولین بار است که می‌شنویم. البته ما برای جذب مخاطبین هرکاری که بتوانیم انجام می‌دهیم و از حداقل‌ امکاناتی که داریم استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد که به عنوان رئیس انجمن سینماداران از چنین توافقی بی‌اطلاعم البته ناراحتی من از این نیست که چنین تصمیمی گرفته شود زیرا به نفع مخاطبین عزیز سینما است که با کمک آنان سینما دایر است اما از اینکه سرنوشت این انجمن دست خودش نیست و برای آن در پشت پرده تصمیم می‌گیرند ناراحتم. واقعاً این تصمیم توسط توسط کجا گرفته شده است؟ چرا رسانه‌ها منبع خبر را ذکر نمی‌کنند؟

این مهم است که  ما به عنوان سینماداران مملکت نباید از تصمیمی که برای ما می‌گیرند خبر داشته باشیم. این رویه واقعاً به ضرر سینما است. افرادی این تصمیم را می‌گیرند که ۵۰ درصد منافع سینمادار را هم در نظر نمی‌گیرند.

بنابراین تمام تصمیماتی که در این زمینه گرفته‌اند را تکذیب می‌کنم و مورد قبول هیأت مدیره انجمن سینماداران نمی‌دانم.  

اشرفی در پایان خاطر نشان ساخت در صورتی که دولت ما به التفاوت سهم تهیه‌کننده و سینمادار را با توجه به نیم‌بها شدن بدهد می‌توانیم روی این طرح تأمل کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خداحافظ آقای بازیگر! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد علی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران دیروز در ۹۱ سالگی زندگی را بدرود گفت. «جوان» در پرونده‌ای به زوایای حرفه‌ای این هنرمند پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، تقریباً با اغلب فیلمسازان بزرگ دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران کار کرده است، حتی مرحوم عباس کیارستمی که اساساً در فیلم‌هایش از بازیگران حرفه‌ای خبری نبود و سراغ نابازیگران می‌رفت در «زیر درختان زیتون» از او بهره برد؛ فیلمی که تنها بازیگر حرفه‌ای‌اش محمدعلی کشاورز بود و نقش فیلمسازی را بازی می‌کرد که در میان دختران روستایی زلزله‌زده در گیلان به دنبال بازیگر می‌گردد.


برای محمدعلی کشاورزی که تماشاگر بیشتر او را در نقش‌های تاریخی می‌شناخت، حضور در «زیر درختان زیتون» اتفاق تازه‌ای بود که به آن عادت نداشت و فیلم هم آنقدر مخاطب خاص بود که حافظه مردم را زیاد با خود درگیر نکرد. کشاورز را مردم بیشتر با فیلم‌های علی حاتمی به خصوص سریال «هزاردستان» به خاطر دارند و البته بعدتر با سریال خانوادگی «پدرسالار».


کشاورز با حضور در پنج فیلم علی حاتمی جزو بازیگران محبوب او محسوب می‌شد. در اوایل دهه ۷۰ بازی در نقش یک پدر مقتدر که دوست دارد همه بچه‌هایش با او زندگی کنند، اما یکی از عروس‌هایش زیر بار نمی‌رود او را بیشتر در یادها ماندگار کرد. کشاورز گویی برای بازی در آن نقش به دنیا آمده باشد چنان باورپذیر و جاودان نقش پدر مقتدر و البته دلسوز را ارائه داد که کمتر مشابهی می‌توان برایش سراغ گرفت. اما پیشتر از پدرسالار این شعبان استخوانی بود که با رقص ماهرانه در نزاع با گنده‌لات‌های یک قهوه‌خانه قجری در سکانسی به یاد ماندنی درخشید؛ کاراکتری که ترسناک و مخوف بود و به وادی سیاست کشیده شده بود.


کشاورز با محسن مخملباف در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» نیز همکاری کرد. در «دلشدگان» حضور داشت و در «کمال‌الملک» علی حاتمی نقش اتابک اعظم را بازی کرد. تفاوت نقش‌هایی که او در آثار مختلف بر عهده داشته در نوع خود جالب توجه است. اگر در هزاردستان نقش بزن بهادری قلچماق را بازی کرد و در پدرسالار پدری مقتدر را ارائه داد و در «مادر» نیز نقشش به یک لات بی‌کله تنه می‌زد، اما در «افسانه سلطان و شبان» و کمال‌الملک در جلد کاراکتری حکیمانه فرو رفت.


ایفاگر نقش خوابگزار اعظم سلطان و شبان و اتابک اعظم کمال‌الملک به لحاظ شخصیتی بسیار باهم فاصله داشتند و این تفاوت‌ها بود که از کشاورز بازیگری توانمند ارائه می‌داد. در همان دهه ۶۰ محمد متوسلانی او را در «کفش‌های میرزا نوروز» به کار گرفت تا بار دیگر در کنار علی نصیریان قرار بگیرد؛ نصیریانی که اولین تجربه حرفه‌ای کشاورز را در کنار او در تئاتری با عنوان خودکشی به سال ۱۳۳۹ رقم زده بود. ریشه‌دار بودن او در تئاتر و اینکه بازیگری را به اصطلاح با خاک صحنه آغاز کرده بود و در آثار مختلف و مهمی در عرصه تئاتر حضور داشت، از او بازیگری با صاحب سبک ساخته بود.


کشاورز سابقه همکاری با کارگردان تئاتری، چون حمید سمندریان و مرحوم هما روستا پیش از انقلاب اسلامی را نیز داشت. اصلاً همین خاک صحنه خوردن سبب شده بود تا او جزو بازیگران محبوب علی حاتمی باشد و همراه با جمشید مشایخی، داوود رشیدی، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی چند دهه حضوری خاطره‌انگیز در سینمای ایران رقم بزند.


مرحوم کشاورز جایی گفته بود: «بچه بودم و از اشغال ایران ناراحت و برای همین در اصفهان به ماشین‌های متفقین سنگ می‌زدم.» همین روحیه مبارزه‌جویانه و غیرتمندانه‌ای که از کودکی در او غلیان داشته در برهه‌های دیگر زندگی این بازیگر نیز خود را نشان می‌دهد. او در انتخاب نقش‌ها و فیلم‌هایش پیش از انقلاب کوشید تا آلوده فیلمفارسی‌ها نشود و بیشتر در آثاری حضور پیدا کرد که شأن و جایگاه بازیگری او به عنوان هنرمندی که ریشه در تئاتر دارد، محفوظ بماند. پس از انقلاب نیز کشاورز تن به حضور در هر اثر سخیفی با انگیزه پول نداد.


او در «روز واقعه» شهرام اسدی اگرچه نقشی کوتاه داشت، اما نمایشی اثرگذار در نقش یک روحانی مسیحی ارائه داد. با رخشان بنی‌اعتماد در فیلم «پول خارجی» همکاری کرد. پس از انقلاب اسلامی با ایرج قادری در فیلم «برزخی‌ها» در کنار محمدعلی فردین و ناصر ملک‌مطیعی درخشید. کشاورز پیش از انقلاب در «رگبار» بهرام بیضایی و «صادق کرده» ناصر تقوایی نقش‌آفرینی کرد. او با داریوش مهرجویی در «آقای هالو» در کنار علی نصیریان قرار گرفت.


کشاورز در فیلم «خشت و آیینه» ابراهیم گلستان نیز بازی کرد. کمتر کارگردان شاخصی را می‌توان در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ یافت که کشاورز دست‌کم در یکی از آثارش بازی نکرده باشد. او با بهروز افخمی در فیلم «فرزند صبح» با موضوع امام خمینی (ره) نیز ایفای نقش کرده است؛ فیلمی که فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت و با وجود تکمیل شدن هنوز اکران نشده است. زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در کارنامه حرفه‌ای خود، تجربه حضور در چند پروژه بین‌المللی هم داشت، از جمله نقش‌هایی در دو فیلم «صحرای تاتارها» محصول ۱۹۷۶ و «کاروان‌ها» محصول ۱۹۷۸. او در «صحرای تاتارها» با مکس فون‌سیدو بازیگر مشهور سوئدی همبازی شد و در «کاروان‌ها» همراه با آنتونی کوئین بازیگر برنده اسکار مکزیکی- امریکاییجلوی دوربین رفت. او بیش و پیش از همه، اما هنرمندی اخلاقمدار بود و شخصیت حقیقی و زیست هنرمندانه‌اش بی‌تردید تأثیری مستقیم بر موفقیت‌های حرفه‌ای‌اش داشت. روحش شاد.

بازیگری که تن به فیلم فارسی نداد

محمدصادق عابدینی


محمدعلی کشاورز، در سن ۹۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.


حضور این بازیگر در عرصه هنر که همراه با تحصیلات آکادمیک در حوزه بازیگری بود، باعث شد تا مانند بسیاری از هنرمندان ابتدا جذب تئاتر شود و بعد به ایفای نقش در سینما بپردازد.


کشاورز سینما را سال‌ها پس از آنکه در تئاتر به شهرت رسیده بود، آغاز کرد ولی برخلاف بسیاری از ستاره‌های آن روز سینمای ایران، با جریان فیلمفارسی همراه نشد. اولین حضور وی در سال ۱۳۴۳ در فیلم «شب قوزی» و ایفای نقش در یک فیلم غیرتجاری باعث شد تا روند حضور وی در سینما با فیلم‌های مستقل از جریان فیلمفارسی شکل بگیرد. وی در آثاری که پیش از انقلاب در سینما ایفا کرد، برخلاف جریان فیلمفارسی و کلاه مخملی حرکت کرد. اینکه کشاورز بدون آنکه درگیر فضای آلوده فیلمفارسی شود، در آثار ماندگاری ایفای نقش کرده را می‌توان در گزیده‌کاری وی دانست.


خصوصیات اخلاقی بازیگرانی که از تئاتر پا به سینما گذاشته و در سینما به ستاره تبدیل شده‌اند در مورد کشاورز نیز صدق می‌کند؛ هنرمندی که چهره‌اش به عنوان یک بازیگر شناخته شده، در کنار ستاره‌های فیلمفارسی قرار نگرفت، اما در سینما و تلویزیون نقش‌های مهمی را ایفا کرد.


کشاورز در پیش از انقلاب با بسیاری از کارگردانان موج نوی سینما همکاری داشت.


فیلم‌هایی که وی در پیش از انقلاب بازی کرده است جزو معدود آثار مهم و قوی سینمای آن سال‌هاست که در پس آن‌ها تفکر و ایده خلاق دیده می‌شود.


وی در تلویزیون، پیش از آنکه سازمان رادیو و تلویزیون ملی راه‌اندازی شود، در چندین عنوان تله‌تئاتر (تئاتر تلویزیونی) ایفای نقش داشت. تله‌تئاترها رابطه میان تلویزیون و هنر نمایش را شکل می‌داد و هنرمندان سرشناس تئاتر ترجیح می‌دادند به جای سینما، تلویزیون را برای حضور هنری دنبال کنند. کشاورز در آن سال‌ها در سریال‌هایی بازی کرد که در تاریخ تلویزیون ماندگار شده است.

مردی که بی‌سیمرغ پرواز کرد

محمد صادقی

محمدعلی کشاورز در حالی چشم از جهان فروبست که در ویترین افتخارات هنری‌اش چیزی به نام «سیمرغ بلورین» وجود نداشت، البته غیر از کشاورز، علی نصیریان نیز تا همین دو سال پیش، با وجود اینکه ۴۰ سال در سینمای بعد از انقلاب حضور داشت، سیمرغ نگرفته بود. شهرت بازیگرانی مانند مرحوم کشاورز، نه به سیمرغ‌های بلورین و تقدیرهای جشنواره‌ای بلکه به جایگاهی است که در ذهن و خاطره مردم دارند و این مردم هستند که یک هنرمند را تا سال‌های سال بعد از مرگش در یاد خود زنده نگه می‌دارند ولی هر چقدر که مردم به هنرمندانی مانند مرحوم کشاورز ارادت داشتند، مسئولان هنری کم‌کاری خود را نشان دادند. در سال‌های طولانی خانه‌نشینی این هنرمند، جشنواره فجر فرصت داشت تا با اهدای سیمرغ بلورین به پاس یک عمر فعالیت هنری از او تقدیر کند، اما نکرد. یکی از بزرگ‌ترین معایبی که سال‌ها تلویزیون با آن مواجه بوده، نداشتن ساز و کاری برای تقدیر از بهترین‌های تلویزیون است. نقش‌های ماندگار کشاورز در سریال‌های تلویزیونی، به خاطر نبود جشنواره‌های تلویزیونی در آن سال‌ها، فقط در ذهن مردم ماندگار شد. رئیس سازمان صداوسیما در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت کشاورز صادر کرده است، از وی با عنوان «پدر سالار دوست داشتنی مخاطبان تلویزیون» نام برده است. ‌ای کاش این عنوان در زمان حیات هنرمند از سوی مدیران فرهنگی پاس داشته می‌شد.

بی‌نظیر در هزار دستان


سریال «هزار دستان» به کارگردانی مرحوم علی حاتمی یکی از عرصه‌های نقش‌آفرینی مرحوم کشاورز در مدیوم تلویزیون بود. او در هزاردستان که تولیدش از سال ۱۳۵۸ تا سال۱۳۶۶ به طول انجامید، نقش یک کاراکتر منفی با نام شعبان استخوانی را بازی کرده است. کشاورز در این سریال به خاطر بازی کم‌نظیر و گریم فوق‌العاده‌اش در ذهن مخاطبان ماندگار شد.

اتابک اعظم


«کمال‌الملک» به کارگردانی علی حاتمی تولید سال ۱۳۶۲ اثری است که مرحوم محمدعلی کشاورز، نقش اتابک اعظم را در آن بازی کرد؛ وزیری که در کنار ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار حضور دارد و سعی می‌کند با ساختن پاپوشی برای استاد نقاش او را نزد شاه بدنام کند. کشاورز به خوبی نقش این شخصیت منفی و نسبتاً منفور را ایفا کرد.

خوابگزار سلطان


سریال «افسانه سلطان و شبان» از آثار نوستالژیک تلویزیون است که مرحوم محمدعلی کشاورز با ایفای نقش کاراکتر خوابگزار اعظم در آن حضور داشت؛ سریالی که محبوب دهه ۶۰ تلویزیون ایران به حساب می‌آید و تولید آن به کارگردانی داریوش فرهنگ در سال ۱۳۶۲ آغاز و در سال ۱۳۶۳ از شبکه اول سیما پخش شد.

کهنه‌سوار


سریال «کهنه‌سوار» یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی «اکبر خواجویی» است که در سال ۱۳۷۶ تولید و از شبکه۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. کشاورز در این سریال نقش پدر جوانی را بازی می‌کند که به ورزش کشتی علاقه‌مند است، اما به دلیل آنکه خودش در سال‌های گذشته به دلیل بروز برخی ناجوانمردی‌ها کشتی را کنار گذاشته، قسم خورده اجازه ندهد پسرش در این ورزش فعالیت کند.

پدر مقتدر


سریال تلویزیونی «پدر سالار» محصول سال ۱۳۷۴- ۱۳۷۲ به کارگردانی اکبر خواجویی با نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز یکی از آثار درخشان این بازیگر فقید به حساب می‌آید. کشاورز در این سریال نقش اسدالله‌خان را که پدری دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت است بازی کرد. بازی باورپذیر کشاورز در کنار بازیگرانی مانند مرحوم حمیده خیرآبادی این مجموعه تلویزیونی را به یکی از ماندگارترین سریال‌های ایران تبدیل کرد.

ماندگار در «مادر»


یکی از نقش‌آفرینی‌های مرحوم محمدعلی کشاورز در فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی علی حاتمی اتفاق افتاد. کشاورز در این فیلم سینمایی که سال ۶۸ تولید شد با ایفای نقش محمدابراهیم فرزند بزرگ‌تر خانواده با دیالوگ‌های جاهل‌مآبانه‌اش در خاطره‌ها ماند. اگرچه بازی درخشان کشاورز به جذابیت بیشتر این فیلم کمک کرد، اما واقعیت این است که صدای منوچهر اسماعیلی برای محمدعلی کشاورز در این فیلم آن را ماندگارتر کرد.

*جواد محرمی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدعلی کشاورز» در کنار رفقای هنرمندش جای گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر «محمدعلی کشاورز» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون دقایقی پیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر «محمدعلی کشاورز» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون دقایقی پیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران آغاز شد.

از دقایقی پیش از شروع این مراسم دوست داران این هنرمند برجسته کشور در محل قطعه هنرمندان حضور یافتند تا با بازیگر نقش‌های ماندگاری همچون پدرسالار خداحافظی کرده و وی را به دیار باقی بدرقه کنند.

مراسم تشییع پیکر «محمدعلی کشاورز» آغاز شد

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی از جمله نخستین افرادی بود که در قطعه هنرمندان حضور یافت، مراسم تشییع محمدعلی کشاورز با وجود شرایط بیماری کرونا با حضور گسترده ای روبرو شد. امین تارخ بازیگر مطرح سینما و همبازی کشاورز در بسیاری از آثار همچون فیلم سینمایی مادر نیز در این مراسم حضور یافته بود.  

اسماعیل شنگله دیگر بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون دیگر هنرمندی بود که در قطعه هنرمندان حضور یافته بود، وی از جمله نزدیکترین دوستان کشاورز طی سالهای سال فعالیت در عرصه بازیگری بود.  

مراسم تشییع پیکر «محمدعلی کشاورز» آغاز شد

امین تارخ در حاشیه این مراسم درباره شخصیت محمدعلی کشاورز گفت: وی از جمله بازیگرانی بود که شاخصه های فراوانی را می‌توان در تمجید از وی نام برد، کشاورز بازیگری توانمند، بی پیرایه و فروتن بود، وی بازیگر بسیار منظمی بود و اعتقاد داشت که انسانیت و صمیمت بین افراد باعث هرگونه موفقیتی می شود.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی عباس عظیمی رئیس مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی از مدیران حاضر در این مراسم هستند. این مراسم ساعت ۹:۴۵ با قرائت آیاتی از قرآن به صورت رسمی آغاز شد.

مراسم تشییع پیکر «محمدعلی کشاورز» آغاز شد

اسماعیل شنگله در ابتدای این مراسم گفت: آشنایی من با این مرحوم از ۶۴ سال پیش آغاز شد، از سال ۱۳۳۵ که هر دو برای اولین در هنرستان هنرپیشگی تهران یکدیگر را دیدیم و برحسب اتفاق، چون منزل‌مان نزدیک به هم بود و پیش از آن هم خبر نداشتیم، دوستی میان‌مان شکل گرفت و این دوستی ادامه پیدا کرد و مانند آبراهه‌ای شد که این آبراهه تبدیل به رودی شد که هر دو ما را به‌دنبال خودش کشاند و برد.

وی در ادامه افزود: کشاورز هر کاری را به راحتی قبول نمی‌کرد و تنها در کارهای شاخص بازی کرد تا برای همیشه ماندگار بماند.

مراسم تشییع پیکر «محمدعلی کشاورز» برگزار شد/امین تارخ: پیام کشاورز به زندگی انسانیت بود

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دومین سخنران در روی سن قرار گرفت و ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت پدرسالار سینمای ایران گفت: محمدعلی کشاورز با دو بال حرکت کرد که او را به اینجا رساند؛ یکی به‌عنوان هنرمند نامی ایران و دیگری انسانی ویژه، خاص و متعالی. ترکیب این دو بود که کشاورز را اینگونه در جان و دل ما جای داده است.

وزیر ارشاد کشاورز را هنرمندی مردمی خطاب کرد و ادامه داد: در عرصه هنر، کشاورز با با طی مسیری طولانی در عرصه بازیگری به اینجا رسید. عشق او به هنر آنگونه بود که رشته‌های به‌ظاهر پول‌سازی که اعتبارات ظاهری را می‌آفرید، کنار گذشت و به هنر پرداخت. در وادی هنر او سلوک کرد.

در خاتمه مراسم تشییع پیکر محمدعلی کشاورز پس از اقامه نماز توسط حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی و با همراهی مردم و علاقمندان، پیکر زنده‌یاد کشاورز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

گفتنی است محمدعلی کشاورز بعد از ظهر بیست و پنجم خرداد ماه پس از مدت‌ها تحمل بیماری کلیوی و به علت کهولت سن در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یلدا» حداقل چهار ماه روی پرده می‌ماند/ با این کار فیلم ماندگار می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

کارگردان فیلم موهون «یک خانواده محترم» در باره اکران آخرین ساخته سینمایی خود یعنی «یلدا» گفت: فیلم حداقل چهار ماه روی پرده می‌ماند. این اتفاق باعث می‌شود که با وجود تمام کمبودهای سینما هنر و تجربه فیلم ماندگاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، مسعود بخشی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون اکران فیلم سینمایی «یلدا» بعد از بازگشایی سینماها و از تاریخ اول تیر ماه گفت: امیدوارم اتفاق خوبی برای فیلم «یلدا» بیفتد، بالاخره سینماها باید بازگشایی می‌شدند و طبیعتا این بازگشایی و برگشت به حالت طبیعی زمان بر خواهد بود.  

وی درباره چگونگی بازگشایی سینماها بعد از دوران اوج کرونا اضافه کرد: قطعا ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی‌های مختلفی نسبت به بازگشایی سینماها داشته اند، اتفاقا من معتقدم که سینماها نسبت به بسیاری از اماکن دیگر که هفته‌های گذشته بازگشایی شده‌اند امکان مراقب بیشتری دارد و راحت‌تر می‌توان در آن‌ها پروتکل‌ها رعایت کرد.

//////////////

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

کارگردان فیلم سینمایی «یلدا» درباره اکران این فیلم با ۵۰ درصد ظرفیت سالن اظهار کرد: این قانون همان پروتکل پیشنهادی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع بیماری است، ما فیلممان را ۵۰ درصد ظرفیت سالن نمایش اکران می‌کنیم و ضرر آن ۵۰ درصد خالی سالن از سوی هیچ نهادی به فیلم ساز و یا تهیه کننده پرداخت نمی‌شود.

وی درباره احتمال طولانی‌تر شدن مدت اکران فیلم سینمایی «یلدا» با توجه به شرایط کنونی چرخه اکران تاکید کرد: ما از همان ابتدا تصمیم بر اکران یلدا در بخش هنر و تجربه داشتیم، در این بخش سینماهای کمتری وجود دارند و تعداد سالن‌ها هم بسیار کمتر از سینمای بدنه است، اما فیلم حداقل چهار ماه روی پرده می‌ماند. این اتفاق باعث می‌شود که با وجود تمام کمبودهای سینما هنر و تجربه فیلم ماندگاری بیشتری داشته باشد.

کارگردان فیلم «یک خانواده محترم» نبود سالن اختصاصی برای اکران آثار هنر و تجربه را ضعفی بزرگ خواند و افزود: متاسفانه سینمای هنر و تجربه نسبت به قبل افت داشته است، نبود تبلیغات مناسب و همچنین نبود تعداد سالن کافی باعث شده تا آثار این بخش با محدودیت‌های فراوانی در اختیار مخاطبان قرار گیرند. از نظر من سینمای هنر و تجربه نیازمند یک پردیس اختصاصی است تا بتواند آثار خود را به صورت متمرکز به نمایش درآورد.

//////////////

وی درباره افت سینمای هنر و تجربه نسبت به سال‌های گذشته تاکید کرد: از نظر من مشکل سینمای هنر و تجربه بخش مدیریتی آن نیست، زیرا این بخش همچون گذشته فعالیت می‌کند، مشکل از کاهش و نبود حمایت مالی و اقتصادی از این بخش است، هنر و تجربه به شدت به حمایت دولتی نیازمند است تا بتواند در تبلیغات با تاثیرگذاری بیشتری عمل کند. سینمای هنر و تجربه سینمای تجاری نیست که خودش بتواند گیشه را تامین کند، این سینما نیازمند آن است که مخاطب خاص خود را همراه داشته باشد و در این راه تبلیغات به خوبی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

این کارگردان سینما در همین رابطه ادامه داد: مشکل نبود سالن مناسب برای اکران آثار هنر و تجربه بخش مهمی است که باید از سوی نهادهای فرهنگی دولتی جدی گرفته شود، به طور قطع وجود مکانی اختصاصی برای اکران آثار هنر و تجربه می‌تواند به رونق دوباره این سینما کمک شایانی کند.

بخشی با اشاره به ضعف اقتصادی بخش مستقل سینما خاطرنشان کرد: از نظر من سینمای هنر و تجربه که در مسیر مفهوم و معنا قدم بر می‌دارد و خودش را معطوف به گیشه نمیکند باید همواره مورد حمایت مستمر بخش دولتی سینما باشد، سینمای هنر و تجربه بخش ارزشمند سینمای کشور است، این سینما نمی‌خواهد مخاطب را بخنداند و یا کاری کند که مخاطب پس از خروج از سالن احساس توهین کند، این سینما می‌خواهد آثار تفکر محور بسازد، اما همه این‌ها بدون حمایت عمری کوتاه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدعلی کشاورز در پدرسالار بازیگری را به من یاد داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «پدر سالار» گفت: به واقع بازی در سریال «پدر سالار» و قرارگیری در کنار بازیگر بزرگی همچون محمدعلی کشاورز برای شخص من افتخار و در کارنامه کاری ام مهمترین نقطه عطف محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کمند امیرسلیمانی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون همکاری با «محمدعلی کشاورز» در سریال پدرسالار گفت: من افتخار این را داشتم که در سنین پایین در خدمت بازیگر پیشکسوت مرحوم محمدعلی کشاورز باشم و در سریال پدرسالار نقش عروس وی را ایفا کنم، سریال پدرسالار و همکاری با محمدعلی کشاورز برای من سراسر درس بود.

وی در همین راستا ادامه داد: در آن سن و سال نیازمند این بودم که شخصی مرا به خوبی همراهی و هدایت کند، محمدعلی کشاورز و حضورش در سریال پدرسالار یک سره درس و از سوی من آموختن بود، به شخصه از محمدعلی کشاورز و هم نسل‌های وی تعهد کاری، اخلاق حرفه‌ای، منش و مردمی بودن را یاد گرفتم.

///////////////////

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده تصاویر حضور هنرمندان در منزل «محمدعلی کشاورز» اینجا کلیک کنید

بازیگر سریال «پدر سالار» درباره ویژگی مهم محمدعلی کشاورز در حین بازیگری افزود: یکی از خصوصیات ویژه کشاورز در آن بود که با وجود تجربه بالا و سابقه کاری پربار همیشه هوای جوانان را داشت و در بسیاری از بخش‌های سریال پدرسالار به من کمک می‌کرد.

وی شخصیت کشاورز را شخصیتی مدبر و مدیر توصیف کرد و تاکید کرد: در سریال پدر سالار شخصیتی که کشاورز آن را ایفا می‌کرد شخصیتی مدیر و خانواده دوست بود، جالب آنجاست که در پشت صحنه نیز وی همیشه مدیریت خوبی داشت و در جمع آوری و وحدت میان بازیگران به خوبی عمل می‌کرد.

بازیگر سریال «گاندو» در همین رابطه تاکید کرد: کشاورز در سریال پدرسالار بزرگ ما بود و به واسطه همین تمامی بازیگران به واقع مثل یک خانواده در پشت صحنه فعالیت داشتند، آن چیزی که در خانواده پدرسالار مخاطب در قاب تلویزیون می‌دید دقیقا پشت صحنه هم اتفاق می‌افتاد و شاید به همین خاطر روابط بین کاراکترها به خوبی قابل لمس بود.

وی همکاری با کشاورز را نقطه درخشان کارنامه کاری خود خواند و تصریح کرد: به واقع بازی در سریال «پدر سالار» و قرارگیری در کنار بازیگر بزرگی همچون محمدعلی کشاورز برای شخص من افتخار و در کارنامه کاری ام مهمترین نقطه عطف محسوب می‌شود.

امیرسلیمانی درباره محبوبیت همیشگی کشاورز طی سالهای سال بازیگری افزود: کشاورز تا حدی نقش‌های ماندگار بازی کرد که به عنوان یک اسطوره بازیگری تمجید و تثبیت شده بود، انتخاب‌های درست وی در ایفای نقش عاملی بود که همواره وی را در قامت نقش‌های بزرگ ببینیم، نقش‌های مهم، متفاوت و جذاب از جمله دلایل محبوبیت کشاورز در بین مخاطبان است.  

///////////////////

وی مردمی بودن را شاخصه اصلی کشاورز دانست و ادامه داد: کشاورز بسیار مردمی بود، برای تماشاگران وقت می‌گذاشت، در خیابان با آنها حرف می‌زد و خودش را همواره بخشی از مردم می‌دانست، در اماکن عمومی همواره با روی خوش با مردم برخورد می‌کرد، از نظر من کشاورز تمام ویژگی‌های یک هنرمند برجسته و مردمی را با خود داشت. خوشبختانه این خصایص همواره سرلوحه کار کشاورز بود و تمام سعی‌ خود را کرد تا آنها را به ما هم یاد بدهد.  

بازیگر سریال «ستایش» با اشاره به کیفیت بازی کشاورز اضافه کرد: وقتی محمدعلی کشاورز در نقش پدرسالار حضور پیدا کرد نزدیک به ۶۳ سال سن داشت و جزو بازیگران پیشکسوت محسوب می‌شد، من اعتقاد دارم که بازیگران بزرگ در هر سنی نقش برایشان نوشته شده و کار می‌کنند، در این سال‌های اخیر هم دلیل کمرنگ شدن وی بیشتر بیماری بود و اگر نه وی همواره در بازیگری در بهترین سطح خود قرار داشت.

امیرسلیمانی در همین راستا خاطرنشان کرد: البته این را نباید فراموش کنیم که سینمای ما سینمای نسل جوان است و اکثر شخصیت‌ها برای جوانان نوشته می‌شود اما امثال کشاورز جزو بازیگرانی هستند که همیشه و همه جا برایشان بهترین پیشنهادات وجود دارد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عوامل پخش آموزش مشروب سازی به کودکان در شبکه استانی قم فقط توبیخ شدند!


عوامل پخش آموزش مشروب سازی به کودکان در شبکه استانی قم فقط توبیخ شدند!

مشاهده خبر از سایت منبع