سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی اعلام کرد که ناقص و حداقلی تخصیص دادن بودجه ارزی صداوسیما از سوی دولت، موجب قطع پخش برنامههای شبکه الکوثر برای کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا شد.
به گزارش سینماپرس، شرکت ماهوارهای یوتل ست امروز ۳۱ اردیبهشت ماه پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهیهای انباشته سازمان صدا و سیما به این شرکت ارائه خدمات ماهوارهای قطع کرد.
پخش شبکه عربی زبان بینالمللی الکوثر روی ماهواره یوتل ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامههای این شبکه فراهم میکرد. با توقف پخش شبکه الکوثر روی ماهواره یوت لست این شبکه در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت نیست.
الکوثر شبکه عربی زبان جمهوری اسلامی برای کشورهای عربی است که از سال ۱۳۸۴ تاکنون در حوزه ترویج معارف و سبک زندگی اسلامی و در قالب یک شبکه عمومی فعالیت داشته است.
الکوثر که از سابقه پخش چند دههای برخوردار است تا سال ۸۴ به عنوان شبکه سحر عربی فعالیت میکرد و از آن زمان، با افزایش برنامهها و تبدیل آن به یک شبکه ۲۴ ساعته مستقل تحت عنوان «الکوثر» به فعالیت خود ادامه داد.
شبکه الکوثر به ویژه در کشورهای عراق، عربستان، لبنان، بحرین و نیز کشورهای شمال آفریقا مخاطبانی جذب کرده است.
معاونت برون مرزی رسانه ملی مدتهاست هشدار داده انباشت بدهی ارزی به شرکتهای ماهوارهای سایر شبکههای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه توقف پخش قرار داده است.
محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی پس از توقف پخش الکوثر روی یوتل ست اعلام کرد: ناقص و حداقلی تخصیص دادن بودجه ارزی صداوسیما از سوی دولت، موجب قطع پخش برنامههای شبکه الکوثر برای کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا شد.
یکی از مهمترین شبکههای جبهه رسانهای مقاومت در حالی قطع میشود که چند ماه است همه مراحل قانونی برای تخصیص بودجه ارزی طی شده و همه مخاطرات آن برای مسئولان اجرایی توضیح داده شده است.
سینماپرس: محمدامین مداحالحسینی کارگردان و نویسند فیلم کوتاه «بالادست» بیان کرد که این فیلم را باور ساخته و بخشی از درد مردم در روزهای کرونایی را به نمایش میگذارد.
به گزارش سینماپرس، محمدامین مداحالحسینی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «بالادست» که این روزها در حال پخش از رسانه ملی است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: هر علاقهمندی به جمهوری اسلامی ایران، اولویتها و نیازهای جامعه را در برهههای حساس شناسایی میکند و متناسب با توانایی خود مشغول رفع آن میشود. یکی از اولویتها در روزهای کرونایی، مشکلات معیشتی به ویژه برای قشرهایی است که در این شرایط اشتغال آنها آسیب دیده است.
وی افزود: این مساله نیاز به مشارکت عمده مردم در سطحی متفاوت با قبل داشت. رهبر عزیز انقلاب در شب نیمه شعبان امسال فرمودند: «عدهای در شرایط فعلی حقیقتاً زندگیشان به سختی قابل گذران است و کسانی که دستشان باز است باید فعالیت وسیعی را شروع کنند». این سطر از بیانات ایشان، پایههای فیلم کوتاه «بالادست» را در ذهن ما ساخت.
این فیلمساز تأکید کرد: واقعیت این بود که در ایام کرونا مغازهدارها و صاحبان کارخانهها بیشتر از هر گروه اقتصادی دیگر آسیب دیدند اما بیشتر کارگران این مجموعهها بودند که تحتتاثیر این شرایط واقع شدند. کارگرانی باصفا و خانوادهدوست که حالا برای تامین مایحتاج اصلی خانواده دچار مشکل شدهاند. پس ما سراغ این قشر رفتیم اما فعالیت وسیعی که افراد توانا باید انجام میدادند، چه میتوانست باشد؟ ما توزیع سازمانیافته کمکهای معیشتی در محلهها توسط جوانان مومن را انتخاب کردیم.
وی با اشاره به داستان این اثر بیان کرد: هر پیامی زمانی را برای عرضه میطلبد. زمان این اثر متناسب با فرم فیلم کوتاه بود. داستان فیلم کوتاه «بالادست» درباره کارگری است که خود نیازمند است اما طی کلنجاری با خود، آنچه را که به دست آورده است، میبخشد و از دستی که بالاتر از تمام دستهاست دوصد چندان باز میگیرد. چیزی که برای بسیاری از ما تاکنون دهها بار اتفاق افتاده، در درونمایه این اثر، لایههای از باور به فرج کار گذاشته شده است. کارگری که ناتوان از گرفتن ماشین، ناامیدانه کنج خیابان نمینشیند بلکه شروع به حرکت میکند، طی این حرکت است که گشایش و فرج حاصل میشود. سوار بر ماشین میشود اما بازهم این پایان داستان نیست، اکنون او در آزمون سختتری قرار میگیرد. گذشتن از خود و ایثار، امری که بر آن نیز فارغ میآید.
مداحالحسینی اظهار کرد: چیزی بهتر از این نیست که اثری مقبول خدا و تاثیرگذار باشد و دیده شود. انتشار فیلم کوتاه «بالادست» در بستر معنوی و ارزشمند سایت رهبر معظم انقلاب و کانال ریحانه مرتبط با آن، توفیق به خوبی دیده شدن این اثر را فراهم کرد. درباره تاثیرگذاری باید گفت آثار دینی جدای از مهارت به طهارت نیز نیاز دارند. کار در لحظات نورانی ماه مبارک رمضان، با زبان روزه و در زیر آفتاب، سختیهای شیرینی داشت که بدون شک تاثیرگزاری اثر و روح آن را دگرگون ساخت. این فیلم از شبکههای رسانه ملی و دیگر صفحات اجتماعی منتشر شد، برای همین بازخورد بسیار مثبتی را از مخاطبان دریافت کردیم که خدای مهربان را برای این توفیقات، شاکریم.
وی در پایان با بیان اینکه «بالادست» در مجموعه «رویش رسانه» ساخته شده است، توضیح داد: این مجموعه با بچههای با صفا، با ایمان و انقلابیاش کارهای مختلفی را در حوزه فرهنگ تولید کرده است. بنده نیز به جز کارگردانی در چندین پروژه، نویسندگی آثاری همچون «همسفره» که به سفارش وب سایت رهبر معظم انقلاب تولید شد و استاپ موشن «چهارشنبه سوزی» که با استقبال شبکههای مختلف رسانه ملی مواجه شد، در کارنامه همکاریام با تیم رویش رسانه دارم.
فیلم کوتاه «بالادست» به سفارش وب سایت رسمی حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای و توسط تیم رویش رسانه تولید شده است. محمدامین مداحالحسینی نویسندگی و کارگردانی، محسن مشرقی تهیهکنندگی، محمدمهدی فکریان مشاور پروژه، محمدرضا سازش و محدثه سادات موسوی به عنوان بازیگر، محمدطه شمس و فائزه عباسی بازیگران خردسال، علی ظاهری تدوین و صداگذاری، عباس شیروانی تصویربرداری، متین فروند و امیر بهشتی دستیاران تصویر، محمدرضا داوری مدیرتولید و تدارکات، علی براتی گریم، علی رضویان صدابرداری، سیدرضا سعیدزاده گرافیک و تیتراژ، سید محمدنعیم نصیری طراحی پوستر و حمزه ابوالفضلیفرد طراحی نشانه این اثر را به عهده داشتهاند.
سینماپرس: مدیر روابط عموی معاونت هنری وزارت ارشاد درباره وضعیت بازگشایی سالنهای تئاتر و برگزاری کنسرتهای موسیقی تأکید کرد «ستاد ملی مقابله با کرونا» هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته است.
به گزارش سینماپرس، مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمزمههای بازگشایی سالنهای تئاتر و برگزاری کنسرتهای موسیقی از عید فطر و تصمیمگیری ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت ارشاد در این زمینه، به مهر گفت: فعلا وضعیت بازگشایی سالنهای تئاتر نامشخص است و ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص تصمیمگیری نکرده است، ضمن اینکه زمانی هم که ستاد در این خصوص تصمیم بگیرد باید درباره چگونگی شروع فعالیتهای تئاتری با اداره کل هنرهای نمایشی و حوزه تئاتر مشورت کند.
وی یادآور شد: در حوزه تئاتر جلسهای در ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مشاور معاون هنری و مدیرعامل خانه تئاتر برگزار و در همان جلسه مطرح شد که بعد از مشخص شدن زمان بازگشایی سالنهای تئاتر، در خصوص چگونگی از سرگیری فعالیتها با معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر مشورت میشود.
فروغی در ادامه سخنان خود درباره برخی گمانهزنیهای دیگر درباره زمان بازگشایی سالنهای تئاتر نظیر اواخر خردادماه سال جاری، تأکید کرد: هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی سالنهای تئاتر تصمیمی نگرفته است.
مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد درباره از سرگیری برگزاری کنسرتهای موسیقی نیز توضیح داد: در حوزه موسیقی نیز جلسهای میان مجمع صنفی آثار شنیداری خانه موسیقی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و مدیران سالنهای موسیقی برگزار و طی آن پیشنهادهایی تدوین و به ستاد ملی کرونا ارائه شد ولی در خصوص زمان برگزاری کنسرتهای موسیقی نیز ستاد ملی کرونا باید تصمیمگیری کند.
وی سپس در خصوص بحث مطرح شده درباره برگزاری کنسرتهای موسیقی بعد از عید سعید فطر، یادآور شد: در جلسه صنوف موسیقی و در قالب پیشنهادهای تدوین شده به ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام شد که آمادگی برگزاری کنسرت بعد از عید سعید فطر وجود دارد ولیکن ستاد ملی مقابله با کرونا باید درباره زمان برگزاری کنسرتها تصمیم گیری کند و ستاد هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است.
فروغی در پایان سخنان خود تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در صورتی که تصمیمی برای آغاز به کار سالنهای تئاتر و کنسرتهای موسیقی بگیرد با حوزه مربوطه و معاونت هنری مشورت خواهد کرد.
سینماپرس: مهدی سجادهچی رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان سینما عنوان کرد که با طرح حمایت از تولید فیلمنامه ظرفیت نویسندگان سنجش می شود.
به گزارش سینماپرس، مهدی سجادهچی رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینما در پی انتشار طرح حمایت از تولید فیلمنامه، اقدام سازمان سینمایی در این زمینه را تحسین برانگیز دانست.
سجادهچی در این یادداشت نوشته است:
«این یک باور عمومی است که فیلمنامه، اصلیترین معیار ارزشهای سینماست و رونق تولیدات یکسال سینمای ایران میتواند از چند متن خوب ناشی شود و برعکس. بنابراین در اهمیت متن و ارتقای سطح کیفی آن برای رسیدن به سینمای بهتر تردیدی نیست. تردیدها اغلب آنجا آغاز میشوند که بخواهیم بدانیم مشکل احتمالی، کمبود متن خوب است یا کمبود فیلمنامه نویس خوب.
متدولوژی به ما آموخته که این قبیل سوالات مانند قضیه مرغ و تخممرغ به دور باطل میانجامند و ارزش پاسخگویی ندارند. تنها راه این است که ابتدا بستری برای تولیدات متنوع متن در سینمای ایران فراهم شود تا مشکلات مذکور و نیز کمبودهای زیرشاخهای، مانند فقر متون اقتباسی یا خلوتی ژانری سینمای کشور نیز راهحل پیدا کنند.
با این توضیحات باید به هوش اداری و مسئولانه سازمان سینمایی و ریاست آن توجه کنیم که در دوران تعطیلی سینما، با طراحی یک روند معقول و حسابشده، امکانی تاریخی را برای سنجش ظرفیت نویسندگان فراهم کردند.
این طرح که به چالاکی و مشاورههای فشرده، دور از روند عادی بوروکراسی اعلام شده، ظرفیت فیلمنامهنویسی سینمای کشور را در بازه زمانی نسبتا ناکارآمد این ایام، به شکلی جهشی، چندین سال به جلو هدایت خواهد کرد.
شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان، ضمن ارج نهادن به اتخاذ چنین تصمیمات راهبردی و کلان در سازمان سینمایی، آماده است تا اجرا و انجام این طرح را به نمایشگاهی از توانمندیهای گاه مغفولمانده اعضای خود بدل کند.
سینماپرس: طرح حمایت از تولید فیلمنامه مختص اعضای رسمی انجمن صنفی فیلمنامهنویسان منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، سازمان سینمایی برای حمایت از تولید فیلمنامه برای سینمای ایران از همه اعضای انجمن صنفی فیلمنامه نویسان با شرایط زیر دعوت به نگارش فیلمنامه میکند:
۱- این طرح مختص اعضای رسمی انجمن صنفی فیلمنامهنویسان (مندرج در سایت انجمن) است و بنیاد سینمایی فارابی اجرای آن را به عهده خواهد داشت.
۲- به هر فیلمنامه نویسی که در این طرح ثبت نام کند، مبلغ سی میلیون ریال فوراً پرداخت خواهد شد. (ثبت نام فقط از طریق انجمن صنفی فیلمنامه نویسان انجام خواهد شد)
۳- فارغ از ژانر و ویژگیها با هر طرح ۵ صفحهای که مورد پذیرش شورای موضوع ماده ۹ قرار گیرد، قرارداد نگارش به مبلغ سیصد میلیون ریال منعقد خواهد شد. (طرحهای ارایه شده افراد داوطلب تنها از طریق سامانه فیلمنامه فارابی به نشانی https://fcfscriptdepartment.i دریافت میشود)
۴- در هر مرحلهای از نگارش اعم از طرح و فیلمنامه، اگر تهیهکننده خصوصی، دولتی و یا عمومی علاقمند به تولید فیلمنامه مذکور باشد قرارداد موجود به صورت مستقل به تهیهکننده و فیلمنامه نویس منتقل میشود.
۵- چنانچه در هر زمانی فیلمنامه به تولید برسد، براساس برآوردی که در مرحله تولید فیلم برای فیلمنامه در نظر گرفته میشود مبالغ پرداختی بنیاد سینمایی فارابی، کسر و مابقی از سوی تهیه کننده به فیلمنامه نویس پرداخت خواهد شد.
۶- به هر پروژهای که براساس فیلمنامههای این طرح به تولید برسد وام کم بهره ۴% تعلق خواهد گرفت.
۷- هرطرحی از این مجموعه که واجد ویژگی طرح حمایتی اقتباس و یا طرح حمایتی تنوع ژانر باشد به خواست نویسنده یا تهیه کننده در چارچوب آن حمایت های ویژه قرار خواهد گرفت.
۸- نویسندگان طرحها، ظرف ۱۵ روز از ارسال هر طرح فیلمنامه، صرفا سه جواب شفاف (الف-پذیرفته شد، ب-پذیرفته نشد، ج-در صورت توجه به نکات اعلام شده مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت) را از اعضای شورای بررسی دریافت خواهند کرد.
۹- اعضای شورای بررسی عبارتند از معاون فرهنگی بنیاد (دبیر و عضو)، یک کارشناس با معرفی اجماعی شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان و یک کارشناس به انتخاب رئیس سازمان سینمایی.
تبصره: پذیرفته شدن طرح یا فیلمنامه در هر سازمان تولیدی دولتی (نظیر سازمان صدا و سیما، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اوج و …) نیز مشمول این طرح قرار خواهد گرفت.
۱۰ – در هر مرحله از این روند، امکان تسویه و در اختیار گرفتن طرح به درخواست فیلمنامهنویس وجود دارد.
۱۱- برخی از مضامین دارای اولویت عبارتند از مردم دوستی، بخشش، ایثار، احقاق حق، راستگویی، درستی، مبارزه با فساد، مقاومت، عدالتطلبی، وطندوستی، اقتدار ملی، امنیت کشور، راه حل مشکلات، خانواده، تعاون اجتماعی، کرونا، امید با رویکرد جذابیت برای مخاطب.
۱۲- این طرح تا پایال سال ۹۹ اجرا می شود و در صورت ضرروت، تمدید خواهد شد.
۱۳- مبالغ پرداختی به فیلمنامه نویسانی که تا پایان بهمن نتوانند طرح خود را به تصویب برسانند به عنوان علی الحساب دریافتی فرد در حسابهای فی مابین با انجمن منظور میشود.
۱۴- مشخصات طرحهای پذیرفته شده، در وبگاه بنیاد سینمایی فارابی اطلاع رسانی خواهد شد.
سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هیات مدیره کانون تبلیغات خانه تئاتر از لزوم رایزنی با بنگاه های اقتصادی بزرگ برای حل بحران اقتصادی اهالی تئاتر گفت.
به گزارش سینماپرس، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در جلسه هم اندیشی با اعضای هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر که روز گذشته برگزار شد با تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی به همه اعضای هیات مدیره این کانون و همچنین فعالان این حوزه، بر پیگیری کطالبات هنرمندان برای رسیدن به شرایط عادی تر و حل بحران اقتصادی از طریق معاونت هنری، مدیر عامل خانه تئاتر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.
آشنا اذعان داشت: متاسفانه بودجه اداره کل نسبت به واقعیتم وجود و بحران های اقتصادی اهالی تئاتر به شدت پایین بوده و با توجه به بدهی یازده میلیاردی بخش عمده این بودجه صرف رفع بدهی های پیشین خواهد شد. هر چند تلاش شده بدهی های پیشین تا آذر ماه ۹۸ تسویه و همچنین تا پایان ماه مبارک رمضان درصدد پرداخت دیگر بدهی ها تا پایان سال ۱۳۹۸ هستیم.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم خسارت وارده به هنرمندانی که زحمت زیادی کشیده اند و سالن های خصوصی را که به دلیل تعطیلی اجرا متضرر شده اند به نوعی جبران کنیم و در تلاش با رایزنی با بنگاه های اقتصادی بزرگ در این زمینه هستیم تا بخشی از خسارت وارده به بخش علی الخصوص خصوصی را تامین کنیم چرا که در این موقعیت دولت هم امکان حمایت از همه را نخواهد داشت.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بازگشایی سالن های تئاتر بیان کرد: در مورد بازگشایی سالن ها سه نکته را باید در نظر گرفت. موضوع اول حفظ سلامت هنرمندان و مخاطبان است، سپس مساله اعتمادسازی برای بازگشت به سالن های نمایشی در اولویت است و در نهایت مساله مهم، اقتصاد تئاتر و هنرمندان مطرح می شود. اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت محدود فعال شوند برای جلوگیری از شکست مالی آثار باید از گروه نمایشی حمایت صورت بگیرد، در ضمن باید برای جذب دوباره مخاطبان نیز اعتمادسازی لازم انجام شود. در این زمینه ها با وزارت بهداشت جلسات متعدد داشتیم و به صورت مداوم با مسئولان وزارت بهداشت در تعامل و همکاری هستیم و هم اکنون در انتظار دستورات دولت برای ارائه شیوه نامه بهداشتی هستیم و نظراتمان را نیز به وزارت بهداشت ارائه کردیم. همچنین باید از بستر های مختلفی نظیر رسانه ملی و خود اهالی تئاتر برای اعتمادسازی مجدد مخاطبان استفاده کنیم. در حال حاضر حل مشکلات حوزه تئاتر با میزان بودجه اداره کل همخوانی ندارد و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا بتوانیم به شیوه های متنوع مسیر فعالیت در حوزه تئاتر را آسان تر کنیم.
ایلیا شمس رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر در این هم اندیشی با اشاره به بستر ضعیف تبلیغات در فضای محیطی برای تئاتر تاکید داشت هیچ گاه برای اهالی تئاتر تبلیغات محیطی منصفانه ای وجود نداشته و ظاهرا برای مدیریت شهری بحث فرهنگی و خصوصا تئاتر اولویت نبوده است.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که می تواند بسیار به تئاتر کمک کند استفاده از بستر رسانه های آنلاین و VOD های نام آشنا و یا نمونه های مشابه دیگر است و به سادگی می توان با رایزنی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی بستر های تبلیغاتی این پلتفرم ها را برای تئاتر فعال کرد و با پخش تیزرهای معرفی تئاتر پیش از پخش آنلاین فیلم های سینمایی و سریال ها، هم به تبلیغ آثار نمایشی و در بحث کلان تر به فرهنگ سازی و تبلیغ فرهنگ تئاتر دیدن بپردازیم
رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر متذکر شد: استفاده از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه و بستر اپلیکیشن ها یا استارت آپ ها برای معرفی تئاتر نیازمند همراهی وزارت ارتباطات است که می تواند از سوی اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری شود و به بسترهای تبلیغاتی تئاتر کشور اضافه شود.
شمس درباره انحصار طلبی سایت های بلیت فروش و سالن ها گفت: انحصار اطلاعات توسط سامانه های فروش بلیت یکی از مشکلات تئاتری ها و مخصوصا فعالان حوزه روابط عمومی است که اگر چه این سامانه ها بر همکاری با گروه های تئاتری تلاش دارند ولی یک سویه بودن تبادل اطلاعات از طریق این سامانه ها و همچنین مونوپلی بلیت فروشی در برخی سالن ها و نداشتن دسترسی درست برای فعالان حوزه روابط عمومی و تبلیغات تئاتر به دیتای مخاطبان، گروه های نمایشی را از امکان تعامل با تماشاگرانشان محروم می کند. سامانه های بلیت فروش تئاتر باید دست از انحصار طلبی برداشته و برای جلب اعتماد هر چه بیشتر هنرمندان با آنها همراهی بیشتری داشته باشند. همچنین سالن های تئاتری نیز باید موظف شوند به میزان دریافتی از گیشه نمایش و کف فروش سالن ها اکتفا نکرده و برای جذب مخاطب و معرفی نمایش ها خود را در سود و زیان تئاتری ها شریک دانسته و عملا خود را از خانواده هنرمندان تئاتر بدانند.قادر آشنا: اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت محدود فعال شوند برای جلوگیری از شکست مالی آثار باید از گروه نمایشی حمایت صورت بگیرد، در ضمن باید برای جذب دوباره مخاطبان نیز اعتمادسازی لازم انجام شود
وی در پایان عنوان کرد: اگر امکان بهره برداری گروه های نمایشی از امکانات چاپ خانه های دولتی نظیر شهرداری با قیمت معقول برای هنرمندان تئاتر فراهم شود کمی از خسارت وارده در پی تعطیلی اجراها به اقتصاد تئاتر کم شده و هزینه گروه های نمایشی برای تبلیغات کاهش می یابد. در همین راستا اگر مرکز هنرهای نمایشی بتواند یارانه دولتی ای برای کاهش قیمت بلیت ها به نمایش ها اختصاص دهد با توجه به وضعیت اقتصادی امروز جامعه تئاتر از سبد کالای فرهنگی مردم حذف نمی شود و مخاطب هر چند اندک تئاتر را در کنار هنرمندان نگاه خواهیم داشت.
در ادامه سارا حدادی نائب رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با اشاره به وعده های همیشگی مدیران درخواست حمایت جدی ارگان هایی نظیر شهرداری و سازمان هایی چون صدا و سیما را مطرح کرد و گفت: همواره مدیران و مسئولان محترم در ارگان هایی نظیر شهرداری تهران در بزنگاه های مختلف حرف از حمایت از اهالی تئاتر را می زنند ولی در عمل به ندرت چنین اتفاقی رخ می دهد. بازگشایی سالن های تئاتری بدون حمایت چنین ارگان هایی برای جلب اعتماد مجدد مخاطب میسر نخواهد شد. با تریبون هایی چون صدا و سیما می تواند فرهنگ ِ تئاتر دیدن را در میان عموم مردم جامعه از نو بازسازی کرد و به جای معرفی یک نمایش ِخاص به معرفی تمامی سالن های تئاتری کشور بپردازیم. باید بسترهای دائمی و مناسب در فضای محیطی و شهری و برنامه ای در شان اهالی تئاتر در تلویزیون برای معرفی تئاتر و تبلیغ تئاتر وجود داشته باشند.
وی در ادامه درباره تبلیغات تئاتر در فضای آنلاین و آفلاین توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: خواهشمندیم از سوی وزارت ارشاد اسلامی با پردیس های سینمایی رایزنی های مبنی بر اختصاص فضای محیطی و تبلیغاتی نظیر پخش تیزر تئاترها پیش از آغاز فیلم های سینمایی برای کمک به بستر تبلیغاتی تئاتر فراهم شود تا هر چه بیشتر آثار نمایشی به مخاطب فرهنگی معرفی شود.
وی همچنین در ادامه صحبت هایش بر استفاده هر چه بیشتر از درگاه های جدید در تبلیغات مانند استفاده از بستر پرمخاطب تاکسی های اینترنتی تاکید کرد و یادآور شد: باید مراقب باشیم گروه های جوان قربانیان بازگشایی سالن ها نشوند. حالا وقت آن است که گروه هایی که بازیگران شناخته شدن دارند برای بازگشایی سالن ها و جلب اعتماد تماشاگر پیش قدم شوند و از قدرت نفوذ بازیگران خود در میان مردم استفاده کنند.
محمد وفایی سخنگوی کانون روابط عمومی و تبلیغات در ادامه این هم اندیشی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی گروه های نمایشی به اختصاص فضای تمرین با هزینه کم تر برای تولید آثار هنری در دوران پسا کرونا اشاره کرد و پیشنهاد داد هر سالن نمایشی به صورت مجزا سایتی هم برای آرشیو بانک اطلاعاتی و هم در آینده برای بلیت فروشی داشته باشد که مخاطب هر سالن به تفکیک مشخص شوند.
سینماپرس: سید جواد رضویان با اعتقاد بر اینکه «کرونا هم گذاری است و رد میشود و میرود»، ادامه داد: به نظرم چیزهایی برای ما گذاشت. من این واژه را هر وقت میشنوم ترجیح میدهم یاد اتفاقاتی بیفتم که این روزها در خیابانها و خیریهها دیدهام. در روزهای کرونا یاد زمان جنگ افتادم؛ معنای ایثار دوباره زنده شد و تعبیر مجدد شد.
به گزارش سینماپرس، این بازیگر سپس درباره احتکار ماسک در زمان شیوع کرونا گفت: نان درآوردن از ترسیدن مردم! چطور تاوان پس میدهیم. من ماندهام اصلا این نان را میشود خورد.
بازیگر مجموعههای طنز گفت: در شب تولد امام زمان(عج) بچهها پکهای پنج تایی ماسک، جلوی در مسجد داخل ماشین مردم میانداختند. سر سلامتی آقا امام زمان (عج) پنج تا ماسک به مردم میدادند.
او درباره اینکه اگر شهردار تهران بود چه میکرد و چه نمیکرد، گفت: خیلی سوال سختی است. چون اداره کردن کلانشهری مثل تهران خیلی چیز عجیب و غریبی است. یک کارهایی را به عنوان فرهنگسازی شهردار میخواهد انجام بدهد و محکوم به ریا میشود. سه شنبههای بدون خودرو و با دوچرخه به سرکار رفتنش. بعد میگویند بابا اینکه آمده چند تا عکس بگیرد و بعد سوار بنزش شود و برود. ولی خوب خیلی سخت است.
رضویان همچنین در پاسخ به اینکه اگر یک پاک کن داشت چه چیزی را از چهره شهر پاک می کرد، گفت: ترجیح می دهم چاله های خیابان ها را پاک کنم. الان طوری آب از زیر ماشین من به ماشین بغلی پاشید که بنده خدا اصلا جلویش را نمیدید؛ البته خیلی چیزها برای پاک کردن داریم. اگر شهردار بودم فضاهای فرهنگی بیشتری را به شهر اضافه میکردم. فکر میکنم خیلی فضای فرهنگی ساخته شد در سال های اخیر اما باز هم در کلان شهری مثل تهران نیاز داریم. امیدوارم شرایط کنونی و گذاری که در آن قرار داریم بگذرد و در سینماها باز شود و بفهمیم چقدر سینما و سالن تئاتر و کنسرت کم داریم. نمیدانم چطور کمبودهای فراوان را در شهرهای دیگر باید جبران کرد.
او که مهمان برنامه «باغ رمضان» بود، درباره یکی از خاطراتش توضیح داد: خدا رحمت کند آقای کردان یکسری برنامههایی سالانه برای ساری داشتند. ما آن روز آمدیم سر فیلمبرداری و یک پاترول از سازمان آمد و دستور رسید که سوار شوید برویم ساری. گفتم آقا یعنی چه ما سر فیلمبرداری هستیم. خیلی شیک ما را سوار کردند اینقدر دستانداز داشت. پاترول هم خشک بود. رسیدیم آنجا و برنامه تمام شد. اگر اشتباه نکنم شب میلاد امام زمان (عج) یا حضرت امیر(ع) بود. تمام شد و حاج آقای پورمحمدی گفت کجا هستید و بعد گفت همین الان در همان ماشینی که رفتید مینشینید و برمیگردید. گفتیم حاج آقا هنوز ناهار نخوردهایم. گفت در مسیر در ماشین بخورید. نشستیم و ساعت ۱۰ شب شد به شبکه سه رسیدیم. با بچههای کمرا من چک کردیم گفتم دوربین فاینال آقای اویسی را نشان میدهد من میخوابم من را نشان میدهد آقای اویسی میخوابد. یعنی این مدلی بود کارها و هیاتی اداره میشد.
بازیگر مجموعههای «نقطه چین» و «پاورچین» گفت: خدا حمید صدری را حفظ کند. جای خالی او و رضا عطاران چند سالی است در روزهای ماه مبارک رمضان احساس میشود. احساس میکنم بعد از رفتن رضا عطاران از تلویزیون کارها خیلی رنگ و بوی ماه مبارکی ندارد. امیدواریم زودتر به تلویزیون بازگردد. خیلی موافقم با اینکه یک جای کار می لنگد که هنوز هم سریال های قدیمی مخاطب دارند. کارهای جدید رنگ و بوی ماه مبارک رمضان را ندارند.
او همچنین درباره مجموعه طنزی که برای شبکه سه سیما می سازد، گفت: فعلا اسم سریال «صفر بیست و یک» است. من و سیامک انصاری هستیم. کارگردانی را هم به اتفاق انجام می دهیم. نمیدانم چطوری!
جوادرضویان گفت: من صبح ها کلا اسلو هستم. تا ظهر تمپو و ریتم کلا وحشتناک است و بعد یک دفعه یک بعدازظهر پرانرژی دارم و بعد دوباره رو به غروب که می رود انگار تمام میشوم. در ساعتهای ۲ تا ۷ عصر در پرانرژیترین حالتم هستم، اگر ناهار نخورم که پرانرژیتر هستم. صدای من حمامی است. یک فیلمی را داشتم کار میکردم و چهار ترک برای این فیلم خواندم و به جان خودم در حمام دفتر خواندم. خدا سید کمال طباطبائی را رحمت کند. فیلم زندگی شیرین را میساختیم و باید ترک ها قبل فیلم جمع می شد و من همه ترک ها را در حمام دفتر خواندم که پول استودیو ندهیم.
او در ادامه درباره اینکه خدا با قطرات باران به بنده ها چه میگوید، توضیح داد: خدا به ما می گوید اگر فکر می کنی دری بسته است نگاه کن و این برکت را ببین. این حال و این امید را ببین. مگر می شود یک چراغ خاموش شود و ۱۰ تا چراغ جلوی راهمان روشن نشود. امکان ندارد. شاید هم یک کمی دارد دلمان را می سوزاند که از ماه برکت بیرون می زنیم.
رضویان افزود: فکر میکنم یک چیزهایی شخصی است و مال خود آدم است و نباید بازگو شود. احساس می کنم همانطور که بزرگان میگویند سیرت آدمها در صورتشان می آید این حال درونی ماست که به صورتمان بازمی گردد. یعنی اگر تو کار خیری می کنی سختی می کشی ولی وقتی خلاص می شوی یک حال خوش و یک سبکی به تو دست می دهد. ناخواسته شاید مالت در آن مسیر رفته باشد، از دهن زن و بچهات زده باشی شاید از خانه و زندگیات گذشته باشی شاید ساعت ها از خانواده دور باشی ولی وقتی آن اتفاق برایت می افتد ناخودآگاه این سبکی لبخند روی لبت می آورد. این را خیلی به من گفته اند که بابا تو که همیشه نیشت باز است و نمیدانی غم چیست.
او در ادامه گفت: در زندگی هزاران اشتباه کردهام. نمی توانم اولویت بندی کنم. صبح تا شب دارم اشتباه می کنم. دوست دارم از من آبرو به جای بماند. آبرویم حفظ شود. پدرم الحمدالله در قید حیات هستند و بهشان برمیخورد اگر من نگویم چه کاری دارم. با بچهها گپ و گفت میکردم که چه چیزهایی برای خودم به جا گذاشته ام. چون اینقدر تکرار شده است در این سالها و تولید محتوایمان در این سالها کم بوده و یا محتوای در شأن برای مخاطب نساخته ایم که رجوع کرده ایم به سالهای گذشته و تامین برنامه ای جلو رفته ایم. خیلی وقت ها کلماتی که ما به کار می بریم ورد زبان مردم می شود. شما هم اگر گویش قمی من در ذهنتان می آید به همین دلیل است.
رضویان افزود: یک خدا قوت به کادر پرستاری و اورژانس قم بگویم. مهدی فراهانی سخنگوی اورژانس قم است و در روزهای شیوع کرونا خیلی با هم در ارتباط بودیم. کمی و کاستی ها را می گفتند اما از اینکه بچه ها چطور در این جنگ سینه ها را سپر کرده بودند می گوید. عین همان زمانی که سینه را جلوی تیر قرار می دادند عزیزانی را از دست دادیم. در قم و گیلان که شهرهایی هستند که مثل تهران امکانات ندارند و درجه یک مدیریت کردند. دمشان گرم که فهمیدند کرونا از قم استارت می خورد.
او در ادامه درباره عکس هایی که در برنامه به نمایش گذاشته شد، گفت: روح عارف لرستانی قرین رحمت باشد. الهی بگردم خدا سعید پیردوست را حفظ کند. سیبیل مصنوعیهای من در لبم فرو می رفت احساس می کردم سنجاق ته گرد فرو می رود در همین شرایط سعید پیردوست باید یک دیالوگ ۵ یا ۶ خطی می گفت و ما هم باید پاچه خواری او را می کردیم. من این سیبیل ها را در گوش سعید پیردوست می کردم. در همان شرایط دیالوگش را می گفت. نمی دانم چرا مهران غفوریان بعد از لاغری تغییر هویت داد. مهران شرایطی برای زانویش پیش آمد. یک تکه از استخوان لگنش را برداشتند و به خاطر همین مجبور شد وزنش را کم کند. در یکسری از برنامه ها دیدید لنگ می زند و سخت راه می رود. خیلی به خودش سختی داد. بدون تعارف می گویم بهترین بازیگر تیپ ایران است. روی دست رضا شفیعی جم بازیگر تیپ ساز نداریم. من خودم غالبا تیپ شخصیت بازی می کنم ولی باید سر کلاسهای رضا بنشینم. او انگار یک بانک و یک آرشیو درونی عجیب و غریب دارد که سالهاست با آنها بزرگ شده است. مگر می شود آدمیزاد جغد شود. او در صحنه ای این را بازی کرد. جای کارهای درجه یک رضا عطاران در تلویزیون خالی است.
رضویان گفت: ۹۰ درصد خاطرات من غیرقابل پخش است. اینقدر خاطرات غیرقابل پخش دارم. نمیتوانم بگویم. دلم میخواهد ولی نمیشود.
او تاکید کرد: من واقعا عاشق ناصر خان حجازی بودم. اصلا یک کاریزمای عجیب و غریبی داشت. من خیلی کم دیدم او را ولی اولین باری که دیدم چهار ستون بدنم می لرزید از ذوق زدگی. چقدر رک بود و حرف دل می زد. چارلی چاپلین سردمدار سینمای سکوت بود. مگر میشود با چنین ابزارهای محدودی همچنان با او می خندیم. همه کارهایش دغدغهمند است. هیچ وقت خنده بی دلیل او را نمی بینید. من هر خواننده ای که بگویید را دوست دارم و کارهایشان را گوش می دهم. ممکن است کار هر خواننده ای از هر گوشه ای از جهان در شرایطی به جان و جگرمن بچسبد و گوش کنم و حال کنم.
رضویان درباره اینکه چرا سر تمرین آبیپوشان حاضر شده است، گفت: چرا میخواهید انگ یک رنگی را به کسی بزنید. شما یک کوچولو حس انسان دوستانه تان اگر گل می کرد سر تمرین میرفتید. به خدا من اینقدر دلم برای بچههای تیم استقلال می سوخت. در شرایطی بودند که بدون مربی و مدیرعامل بودند. وریا غفوری از دوستان نزدیک من است، به من گفت جواد یک روز بیا برویم سر تمرین. اتفاقا ما با علی کاظمی که یک پرسپولیسی به تمام معنا است رفتیم. من شدید بارسلونایی هستم. بیخودی انگ تیم دولتی به من نزنید کلا با تیم دولتی حال نمی کنم. تکلیفم مشخص است.