X

بایگانی تیر 3, 1399

دفتر سینمایی

لزوم جوان‌گرایی در خانه سینما/صنوف سینمایی باید در ارشاد ثبت شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است که صنوف خانه سینما باید به وزارت ارشاد بازگشته و به‌جای وزارت کار در این وزارتخانه ثبت شوند.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره ثبت صنوف در وزارت کار به مهر گفت: خانه سینما هم اینک ۳۱ صنف عضو دارد که به دلیل همسو شدن با سیاست‌های دولت، صنوف را به عضویت در وزارت کار ترغیب کرده است اما نکته حایز اهمیت این است که صنوف هر کدام دارای تفاوت حقوقی و حتی تضاد منافع با یکدیگرند. به عنوان مثال صنف‌هایی چون کارگردانان و فیلمبرداران یا صنف‌های مشابه را که می‌توان کلاً نیروی کارگزار خواند، دستمزد بگیرند و تهیه‌کنندگان که سرمایه‌گذار یا نماینده سرمایه در عرصه سینما هستند، دستمزد دهنده‌اند.

وی ادامه داد: در این میان در یک گروه سینمایی دستمزدبگیران و دستمزددهندگان در کنار یکدیگر فیلم را تولید می‌کنند و مکمل یکدیگرند چگونه این صنوف بدون توجه به وضعیت آن‌ها می‌توانند در وزارت کار که اساساً سیستم آن به صورت کارفرما و کارگزار تعریف شده قرار بگیرند و به‌عنوان کارگران فصلی ثبت شوند.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: در دولت دهم وزیر علاقمند به سینما این پیشنهاد را به روسای سازمان سینمایی وقت و خانه سینما ارائه داد و این عزیزان هم برای اینکه هرچه سریع‌تر بتوانند در معادلات دولت قرار بگیرند آن را بی چون و چرا پذیرفتند.

هیچ تردیدی نیست که وزارت ارشاد به عنوان مرجع فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور می‌تواند مرجع اصلی فعالیت صنوف باشد. متاسفم که هیات مدیره خانه سینما صنوف را ترغیب به ثبت در وزارت کار کرد. دلیل این اصرار چه بود؟ وی بیان کرد: این در حالی است مرجع قانونی صنوف مرتبط با سینما و هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی به شماره ۵۲۰ و در مورخ ۱۳۸۲/۴/۱۰ به این مساله اشاره شده است. هیچ تردیدی نیست که وزارت ارشاد به عنوان مرجع فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور می‌تواند مرجع اصلی فعالیت صنوف باشد. متاسفم که هیات مدیره خانه سینما صنوف را ترغیب به ثبت در وزارت کار کرد. حال دلیل این اصرار چه بود؟ دلیل این اصرار را مرور کنیم: سازمان ثبت شرکت‌ها مجمع عمومی خانه سینما را با اعضای حقوقی که شماره ثبت ندارند، ثبت نمی‌کند. در نتیجه انتخابات خانه سینما و مدیریت آن رسمیت پیدا نمی‌کند. با این اوصاف برخی از صنوف برای آنکه بتوانند در مجمع عمومی حاضر شوند به وزارت کار مراجعه کرده و ثبت شدند اما این کار کاملاً با خاستگاه صنوف و نوع فعالیت وزارت کار مغایرت دارد.

هاشمی درباره اینکه در حال حاضر چه می‌توان کرد گفت: راهکار اساسی در این خصوص این است که صنوف دوباره به وزارت ارشاد به استناد مفاد مصوب در شورایعالی انقلاب فرهنگی بازگردند و در اسرع وقت خود را در وزارت ارشاد که مرجعی فرهنگی و هنری کشور است، ثبت کنند.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با اشاره به تشکیل مجمع عمومی خانه سینما و تغییرات احتمالی پیش‌نویس اساسنامه گفت: خانه سینما با هدف جمع شدن تمام صنوف سینمایی و ارائه خدمات رفاهی تاسیس شد، با تاسیس خانه سینما نیروهای علاقه‌مند به خدمات صنفی، توانستند از طریق این خانه امکاناتی برای اهالی سینما فراهم کنند اما خانه سینما نتوانست با اصلاح مناسبات درون صنفی، اصناف سینما را به یکی از ارکان سینمای ایران تبدیل کند و از ارتباط متقابل با دولت در عرصه سینما بازماند. خانه سینما هیچ گاه نتوانست با مجلس به‌عنوان قانون‌گذار ارتباط برقرار کند و موقعیت اصناف را مستحکم کند همچنین هیچ گاه حقی برای صنوف به دست نیاورد که بتواند طرحی برای احقاق آن به مجلس ارائه دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه هر بار تنها تلاش شد تا اوامر دولت را اجابت کرده تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. در حالی که خانه سینما قدرت خود را از صنف می‌گیرد اما صنوف را به خواسته دولت ترغیب و مجاب به عضویت در وزارت کار کرد.

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: حال خانه سینما با همه فراز و نشیب‌ها مجمع عمومی را پیش رو دارد. که در این مجمع باید هیات مدیره و به تبع آن مدیرعامل خانه سینما تعیین شود. این مجمع نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار گیرد و باید به هر صورت که شده برگزار شود اما نکته حایز اهمیت این است که صنوف تلاش کنند تا برای رسیدن به اهداف صنفی از جوانان و افکار خلاق بهره ببرند تا عملکرد هیات مدیره خانه سینما را در دوره‌های پیشین مورد ارزیابی قرار دهند و تلاش کنند از نیروهای مبدع در ترکیب هیات مدیره بهره گیرند.

وی تاکید کرد: اگر روندی صعودی و موثر در امور صنفی خانه سینما دیده نمی‌شود به دلیل به مسند رساندن افرادی است که سال‌ها در این مناصب بوده و امتحان خود را پس داده‌اند. بهتر است نیروهای تازه نفس به هیات مدیره خانه سینما اضافه شوند تا امید فعالیت صنفی و رفاهی برای همه صنوف را شاهد باشیم.

هاشمی درباره تغییر احتمالی پیش‌نویس اساسنامه خانه سینما گفت: خانه سینما به دلیل دریافت بودجه از دولت، باید مدیرعامل آنکه در واقع کارگزار هیات مدیره است مانند رییس دولت ۲ دوره امکان ریاست داشته باشد اینکه با اضافه کردن تبصره به یکی از ماده‌های اساسنامه (ماده ۳۵) محدودیت انتخاب برای هر فرد در سمت مدیرعامل را برداریم کار پسندیده‌ای نیست اگر قرار است شاهد تحول و نوآوری در امور صنفی باشیم بهتر است از نیروهای کار آمد و خلاق بهره ببریم و راه را برای فعالیت آنها باز کنیم اینکه افراد توان دست‌یابی به یک پست به صورت مادام‌العمر داشته باشند دور از خرد است.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در ادامه گفت: بندهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ از ماده ۳ اساسنامه که خانه سینما را مجاز به انعقاد قراردادهای مالی می‌کند در واقع خانه سینما را از مرکز فعالیت صنفی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل می‌کند که برای امور صنفی کاملاً مضر بوده و بنگاه‌های اقتصادی با اصول صنفی مغایرت داشته و ایجاد پارادوکس می‌کند.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: بهتر است همه صنوف تلاش کنیم تا با حضور در مجمع عمومی و انتخاب افراد خلاق و کار بلد جان تازه‌ای به خانه سینما و به تبع آن سینما بدهیم و از بی تکلیفی در این امور فاصله بگیریم.ش

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «میز دوتایی» به نوبت دوم انتشار رسید


آلبوم «میز دوتایی» به نوبت دوم انتشار رسید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آقاتهرانی» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نماینده مردم تهران به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی در اجلاسیه اول مجلس یازدهم انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، اولین جلسه کمیسیون فرهنگی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عصر امروز برگزار شد که انتخاب اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون در دستورکار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران به عنوان رئیس این کمیسیون در اجلاسیه اول مجلس یازدهم انتخاب شد.

گفتنی است، «بیژن نوباوه وطن» به عنوان نایب رئیس اول و «غلامرضا منتظری» به عنوان نایب رئیس دوم و «مجید نصیرایی» به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.

همچنین «حسین جلالی» به عنوان دبیر اول و «زهره سادات لاجوردی» به عنوان دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «سمت روشنی» به مناسبت روز دختر منتشر شد


نماهنگ «سمت روشنی» به مناسبت روز دختر منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان اکران آنلاین فیلم‌های «زیرنظر» و «مهمانخانه ماه‌نو» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با گذشت بیش از سی روز از اکران آنلاین دو فیلم زیرنظر و مهمانخانه ماه‌نو که ادامه دهنده مسیر سینمای آنلاین بودند، اکران این دو فیلم با اعلام آمار نهایی فروش آنلاین به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، با توجه به این توافق در طرح سینمای آنلاین که فرصت سی‌روزه نمایش برای فیلم‌ها در نظر گرفته شده،   نمایش دو فیلم زیرنظر و مهمانخانه‌ماه‌نو بستر آنلاین توسط سرویس‌های وی‌اودی به پایان رسیده است. زیرنظر و مهمانخانه‌ماه‌نو که بعد از خروج و طلا به طرح اکران آنلاین پیوستند، حالا با پشت سر گذاشتن سی روز از نمایش و فروش بیش از ۱۵۵ هزار و ۸۶ بلیط در مجموع دو فیلم و دو پلتفرم، به شبکه نمایش خانگی وارد خواهند شد. این میزان فروش در حالی رقم خورده که مجموع فروش مهمانخانه‌ماه‌نو برابر یازده‌ هزار و ۳۶۴ بلیط و مجموع فروش زیرنظر  برابر ۱۴۳ هزار و ۷۲۲ بلیط است.

همچنین این دو فیلم روی هم رفته بیش از دو میلیارد و سیصد میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشتند که با وجود تعطیلی سینماها به رونق این صنعت و برگشت آنی سرمایه سینماگران منجر شده است.

از طرفی با توجه به معیارهای تعیین تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی و درنظر گرفتن ۲/۵ تماشاگر به ازای هر بلیط، در مجموع برآورد می‌شود که بیش از سیصد و هشتاد هزار تماشاگر این دو اثر را به کمک طرح اکران آنلاین تماشا کرده‌اند. با این حال افزایش تعداد تماشاگران این دو فیلم و تمام فیلم‌هایی که در طرح اکران آنلاین حضور دارند پس از پایان دوره سی روزه نمایش ادامه خواهد داشت، چراکه پس از پایان اکران آنلاین، فیلم‌ها با طی روندهای اجرایی به بخش شبکه نمایش خانگی نماوا و فیلیمو نیز اضافه خواهند شد.

به این ترتیب پس از تماشاگرانی که با خرید بلیط آنلاین این فیلم‌ها را تماشا کردند، سایر کاربران سرویس‌های وی‌اودی نیز می‌توانند با گذشت چند روز دسترسی درون پلتفرمی به این دو محتوا را داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور چه می‌دانیم؟


درباره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور چه می‌دانیم؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور «قابی از جنس دیگر»


برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور «قابی از جنس دیگر»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سمفا»؛ سامانه‌ای که موفقیتش در گروی شفافیت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سمفا» امکان جدیدی برای سینمای ایران و طرفین ماجرا یعنی سینمادار، صاحب فیلم و البته مخاطب است تا حداقل تماشاگر در مسیر تماشای فیلم‌ها، شاهد رقابت بر سر خدمت‌رسانی کیفی میان صاحبان فیلم و سینمادار باشد.

به گزارش سینماپرس، سیستم «سمفا» یا سامانه مدیریت فروش و اکران سینما طرح جدیدی است که از ابتدای تیرماه آغاز به کار کرد؛ سیستمی که شاید همچنان ابهاماتی در مورد آن وجود دارد اما در کنار مخاطبان، بالاخص فیلمسازان آن را اتفاقی ایده‌آل برای خودشان می‌دانند. خصوصا از این جهت که سهم صاحبان فیلم و پخش‌کنندگان از گیشه بی‌واسطه و فرصتی کوتاه به آنان پرداخت می‌شود.

«سمفا» سراغ یکپارچه‌سازی فروش فیلم‌های روی پرده رفته و به نظر می‌تواند مسیری تازه در مسیر شفاف‌سازی اکران و خاصه اقتصاد سینما باشد؛ تا جایی که هم جلوی حواشی آمارسازی‌های تقلبی میان فیلمسازان را خواهد گرفت و هم می‌تواند حکایتی منطقی از روند گیشه و صنعت سینما داشته باشد.

در عین اینکه کسب آمار و اطلاعات دقیق از آنچه در سالن‌ها می‌گذرد اعم از میزان تماشاگران، سینماهای مرجع و غیره راه را برای برنامه‌ریزی‌های بعدی هموارتر می‌کند.

اکران تعطیلی در سینما

برحسب اعلام سامانه «سمفا» قرار است اصول اکران، سرگروه‌ها، محاسبه کف فروش، آغاز و پایان اکران، ثبت مصوبات شورای صنفی نمایش و سایر موارد مرتبط از طریق این سامانه انجام گیرد.

پایانی بر انحصار بلیت فروشی برای «سینما تیکت»

این ابتکار تازه قادر است تمهیدی برای خروج انحصار فروش از سینماتیکت باشد بلکه سینماروها بتوانند ضمن رجوع به این سایت، با اتصال به سه درگاه دیگر یعنی آپ، ایرانتیک و سینمابلیت امکان خرید بلیت را برای کلیه سینماهای کشور داشته باشند. اینگونه نیز نوید شکسته شدن انحصار در فرآیند فروش بلیت سینماها قابل مشاهده خواهد بود. چه بسا تلاش برای رقابت فیلم‌های بهتر و کیفیت در خدمت رسانی برای جذب مخاطب از دیگر مزیت‌های این طرح است.

«سمفا» به ظاهر قرار است ترمینال مرکزی برای داده‌های سینمای ایران در بخش فروش بلیت باشد و براین اساس نیز همه سینماهای کشور باید چینش فیلم‌ها، سانس‌ها و دیگر امکانات مربوط به اکران فیلم‌ها را بارگذاری کنند. با چنین امکانی و ارائه اطلاعاتی دقیق، دست مخاطب در فهم جزئیات نمایش هر فیلم در هر سینما میسر می‌شود.

سمفا

اهالی سینما چشم انتظار جزئیات بیشتر از «سمفا»

با این حال مهمترین حواشی روزهای اخیر در مورد «سمفا» که با آغاز به کار آن همراه بود، بحث بر سر مالکیت آن و حضور برخی چهره‌های پرنفوذ و ذی‌نفع در راه‌اندازی آن است؛ هرچند که این نیز با انکار و اثبات‌هایی مواجه شده!

گفته می‌شود مالکیت سمفا منحصر به وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است و اشخاص حقیقی و حقوق دیگری سهمی در مالکیت آن ندارند. بنابراین این طرح نیازمند ارائه جزئیات بیشتر و خصوصا شفافیت است تا این نیز به بی‌راهه و احتمالا در دست برخی خواص نرود.

قرار است آمار حاصل از میزان فروش هر فیلم به تفکیک روز، سالن، سانس، قیمت بلیت و فروشنده (نام درگاه فروش) به صورت آنلاین و  برخط «سمفا» به نمایش درآید گرچه فعلا سامانه سما چیزی جز واژه «به ‌زودی» را نمایش نمی‌دهد!

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت‌نام فعالیت‌های تابستانی کانون


آغاز ثبت‌نام فعالیت‌های تابستانی کانون

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام تعداد آثار رسیده به بخش بین الملل جشنواه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان مهلت ثبت و ارسال فیلم‌های کوتاه چهار هزار و ۹۸۶ اثر از کشورهای سراسر جهان به بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال شدند.

به گزارش سینماپرس، مهلت ارسال آثار به بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۳۱ خرداد پایان یافت و از بین چهار هزار و ۹۸۶ اثر ثبت و ارسال شده از کشورهای سراسر جهان، فرانسه با ۶۰۴ فیلم، در رتبه اول و پس از آن آمریکا با ۲۷۸ فیلم، هند با ۲۷۰ فیلم، اسپانیا با ۲۵۷ فیلم و آلمان با ۲۱۵ فیلم، بیشترین تعداد ثبت اثر در این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین تعداد فیلم در ژانر داستانی و بعد به ترتیب مستند، تجربی و انیمیشن به جشنواره ارسال شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع