X

بایگانی تیر 3, 1399

دفتر سینمایی

برخی مجری‌های تلویزیون سیاره‌اند نه ستاره! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی مطهرنیا، مدرس دانشگاه که در مقطعی اجرای برنامه‌های سیاسی تلویزیون را عهده‌دار بود، با بیان اینکه هر چهره‌ای را نمی‌توان ستاره نامید، ادامه داد: «ستاره اگر ستاره باشد از خودش نور دارد و احتیاجی به نور خورشید ندارد. برخی از مجریان در سازمان صداوسیما ستاره نیستند بلکه سیاره هستند. یعنی از صداوسیما نور گرفته‌اند و از طریق صداوسیما برتری خود را به نمایش گذاشته‌اند اما برخی واقعا ستاره‌اند و به محفل رسانه روشنایی می‌بخشند.»

به گزارش سینماپرس، مطهرنیا که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه این صحبت‌ها خاطرنشان کرد: سال‌ها مجری برنامه «جهان سیاست» بودم و برنامه‌های دیگری را هم داشتم اما برای خودم نظام اندیشه‌ی خاصی دارم و دیدگاه‌هایی دارم که حاضر نیستم به خاطر کار، دیدگاه‌هایم را در نظر نگیرم. من تا زمانی که در یک نهاد کار می‌کنم خودم را ملزم به رعایت قوانین می‌دانم اما اگر تفسیر قوانین آنجا منطبق با قوانین برتر نباشد نمی‌توان آنها را در نظر گرفت.

مطهرنیا صداوسیما را وابسته به یک نظام فکری سیاسی در کشور دانست و عنوان کرد: این نظام فکری سیاسی خود را اصیل‌ترین وجه قرائت انقلابی معرفی می‌کند و از طرف دیگر با تکیه بر این قرائت انقلابی منافع عده‌ محدودی را در نظر می‌گیرد و این منجر به واگرایی جامعه مخاطب از نظام رسانه‌ای حاضر می‌شود.

او درباره آسیب‌هایی که این عملکرد به صداوسیما به عنوان رسانه ملی وارد می‌کند، گفت: میزان توجه به صداوسیما و اثرگذاری کیفی آن تا حدودی محصول همین جریان است. واگرایی نسبت به رسانه را افزایش می‌دهد. از تعداد بینندگان و شنوندگان رسانه کاسته شده و همان میزان مخاطبانی که دارد هم  اثر پذیری‌شان از صداوسیما کاهش یافته است. در مجموع عمق استراتژیک نفوذ رسانه را کاهش داده است.

مطهرنیا وظایف یک رسانه را با توجه به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه صداوسیما دانشگاه است، اینگونه عنوان کرد: وظیفه رسانه، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است. رسانه باید به راستی‌آزمایی خبر بپردازد و آن را تبدیل به داده و اطلاعات کند و سرگرمی‌هایی را به وجود بیاورد تا جامعه ملی را به سمت و سوی ایجاد یک حرکت هدفمند و تکامل هدایت کند. چنانچه امام (ره) در یک جمله می‌گویند: «صداوسیما دانشگاه است». در دانشگاه مسائل را با ادله و استدلال می‌پذیرند نه با نظر شخص یا اشخاص خاص. معیار حقیقت معیارهای علمی و معرفت‌شناسانه است نه دیدگاه‌های شخصی و تعابیر فکری متکی بر جریان‌های گوناگون سیاسی چپ یا راست.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد صداوسیما در سال‌های اخیر، این رسانه را یک محفل رسانه‌ای در چهارچوب یک نظم تعریف شده جناحی خواند و در ادامه صحبت‌های بالا گفت:  در این سازمان چهارچوب‌هایی دیده می‌شود که تا حدود زیادی تحت تاثیر منافع جناحی و حزبی است. صدا و سیما  در چهارچوب نگرش‌های سنتی تلاش دارد تا وجهه مذهبی و سیاسی خود را حفظ کند لذا هر گاه چهره‌ای از چهره‌هایی که در همین سازمان پرورش یافته‌اند، خارج از منطق قرائت رسمی حاکم بر ساختمان شیشه‌ای سازمان عمل کند، از این چهارچوب خارج شده و به طبع واگرایی و هم‌گرایی در این زمینه حاصل می‌شود.

او ادامه داد: باید گفت صداوسیما یک محفل رسانه‌ای نه با جهت‌گیری تخصصی در امر رسانه، بلکه با قرائت ایدئولوژیک از رسانه به عنوان ابزار تفسیر گزاره‌های این قرائت برای دست‌یابی به اهداف سیاسی است. اگر چهره‌های موجود در این رسانه با این قرائت و در مسیر این اهداف حرکت نکرده و کوچکترین انحرافی داشته باشند، با وجود تمام سوابقشان از این محفل کنار گذاشته می‌شوند. ساختار صدا و سیما یک ساختار تخصصی رسانه‌ای نیست. از نظر ایدئولوژیک و سیاسی هم دارای گستردگی قرائت قابل پذیرش حتی در میان انقلابیون و جناح‌های متفاوت هم‌گرا با جناح حاکم و مسلط بر ساختمان شیشه‌ای نیست.

مهدی مطهرنیا

مطهرنیا دلیل استفاده از عنوان ساختمان شیشه‌ای برای سازمان صداوسیما را اینگونه توضیح داد: منظور از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما سمبل مدیریتی آن است. سازمان صدا و سیما متشکل از بخشی از جناح فکری خاص است که همواره تلاش داشته در بخش سیاست به عنوان محور و مفسر قرائت رسمی جمهوری اسلامی خود را به نمایش گذاشته و در خدمت منافع گروهی خاص و تعریف شده در گذشته قرار بگیرد.

او که خود نیز در گذشته به عنوان مجری  و کارشناس مسائل بین‌الملل در صداوسیما حضور داشته است، درباره برخوردهای صداوسیما با چهره‌ها و کنار گذاشتن آنها گفت: بسیاری از افرادی که در یک جناح تعریف‌ شده هم قرار می‌گیرند در سیستم صدا و سیما با قرائتی که من آن را ساختمان شیشه‌ای می‌نامم عزل شده و با وجود تمام سوابقی که دارند به سرعت تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرند. در روزهای اخیر آقای حیاتی از نمونه‌های بارز این چهره‌هاست و فردوسی‌پور هم برای کمی قبل‌تر است. خود من هم در سال ۱۳۸۹ از سازمان خارج شدم. نوع ارتباط با اشخاص یک ارتباط تنظیم شده و تابع خط فکری حاکم بر صداو سیماست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه مهمی که رونمایی‌اش مهم نبود/ از «پهنه رودکی» چه می‌دانیم؟


پروژه مهمی که رونمایی‌اش مهم نبود/ از «پهنه رودکی» چه می‌دانیم؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح پیاده‌راه استاد شهریار در پهنه فرهنگ و هنر رودکی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین افتتاح پیاده‌راه استاد شهریار در پهنه فرهنگ و هنر رودکی در حالی برگزار شد که کم توجهی شهردار تهران به اجرای برنامه و بی‌نظمی عجیب و غریب در برگزاری مراسم از نکات جالب توجه آن بود.

به گزارش سینماپرس، در حالی که انتظار می‌رفت آئین افتتاح پیاده راه استاد شهریارِ پهنه فرهنگ و هنر رودکی با توجه به حجم زیاد مهمانان و مدیران عالی رتبه دعوت شده و همچنین اهمیت پروژه مذکور که طی ماه‌های گذشته تبلیغات رسانه‌ای پر رنگی که در خصوص آن انجام شده بود، در شکل و شمایل منظم تری برگزار شود اما فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای نحوه حضور مهمانان و دعوت شدگان در مکان برگزاری برنامه، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به حضور پرتعداد مهمانان و از همه مهم‌تر فقدان ارائه گزارش رسمی از سوی مدیران پروژه پیرامون نحوه بهره برداری، شرایط مبهم و نامطلوبی را برای این برنامه فراهم کرد.

یکی از حاشیه‌هایی که می‌توان درباره نحوه برگزاری این مراسم به آن اشاره کرد، عدم تعیین جای گذاری افراد دعوت شده به محل برگزاری برنامه با توجه به قرار گرفتن در روزهای کرونایی بود که هیچ برنامه‌ریزی چه از ناحیه مسئولان برگزاری برنامه، چه مأموران انتظامات برای رعایت فاصله گذاری‌های بهداشتی صورت نگرفته بود و هنرمندان و مهمانان دعوت شده در نزدیک‌ترین شرایط ممکن با هم گفتگو می‌کردند.

نکته دیگری که فقدان آن به شدت در مراسم مشهود بود، عدم ارائه یک گزارش رسمی از سوی مدیران پروژه حین اجرای برنامه بود که بر اساس آن برخی از افراد حاضر در برنامه مایل بودند درباره پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی اطلاعات بیشتری داشته باشند، حتی بروشوری که برای این مراسم تدارک دیده شده بود به قدری با تعداد محدود میان برخی مهمانان توزیع شده بود که آنچنان تأثیری در شکل و شمایل مبهم برنامه نداشت.

از نکات جالب توجه دیگری که حین برگزاری مراسم به چشم آمد اجرای چند قطعه موسیقایی توسط نوازندگان ارکستر ملی به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی وحید تاج بود اما با وجود فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای زمان بندی برنامه که بدون حضور مجری و هیچ گونه کنداکتوری صورت گرفت موجب شد که پیروز حناچی شهردار تهران در هنگام اجرای یکی از قطعات محل اجرای موسیقی را ترک کرده و به سمت دیگری از پیاده راه شهریار هدایت شود، شرایطی که بهتر بود در پایان قطعه صورت پذیرد تا از ارزش‌های هنری برنامه نیز کاسته نشود.

پیروز حناچی شهردار تهران، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، برزین ضرغامی رئیس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، محمد مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، سید عباس عظیمی مدیرعامل برج آزادی، آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران، سیاوش تهمورث، داریوش ارجمند، اسماعیل خلج، اردشیر کامکار، فردین خلعتبری، فرزاد طالبی معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران از جمله افرادی بودند که در آئین افتتاح پیاده راه استاد شهریار پهنه فرهنگ و هنر رودکی حضور داشتند.

پهنه فرهنگی هنری رودکی را بیشتر بشناسیم

بر اساس آنچه شورای علمی پهنه فرهنگی هنری رودکی در بخشی از گزارش خود داده: پهنه فرهنگی رودکی از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود که در آن ۳۸ ساختمان تاریخی و ارزشمند شناسایی شده که شاخص‌ترین و اثرگذارترین آنها بنای تئاتر و تالار وحدت هستند.

در محدوده پهنه رودکی، ارزش‌های هویتی و فرهنگی، محدود به کالبد نبوده و طیف وسیعی از عرصه‌های شهری، رفتارهای اجتماعی، خاطرات ذهنی را نیز شامل می‌شوند. بر این اساس است که این طرح به عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شهر تهران در مرکز پایتخت، با مدیریت سازمان زیباسازی شهر تهران و همکاری شهرداری منطقه ۱۱، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک پهنه فرهنگی هنری در تهران راه اندازی شده است.

ایده قلب فرهنگی تهران نیز ناظر بر آشکارسازی و توسعه کارکردهای فرهنگی هنری منطقه مذکور، پررنگ کردن جایگاه ۲ ساختمان تئاترشهر و تالار وحدت در هویت فرهنگی شهر تهران، پیوند دادن کارکردهای فرهنگی هنری این مناطق با بقیه محلات دارای کاربری‌های فرهنگی و هنری در مرکز تهران و همچنین فعال‌تر کردن کاربری‌های فرهنگی هنری متعدد موجود در این منطقه است.

راهبردها و سیاست‌های پهنه رودکی فعلاً فقط روی کاغذ

شورای علمی مدیریت پهنه فرهنگ و هنر رودکی در بخشی از چشم‌انداز مکتوب و مفصلی که از آن به عنوان «مبانی راهبردی نظام بهره‌برداری پهنه فرهنگ و هنر رودکی» یاد شده و نیازمند بررسی‌های رسانه‌ای بیشتری است، درباره راهبردها و سیاست‌های پهنه توضیحات مفصلی را ارائه داده است. شرایطی که فعلاً روی کاغذ نوشته شده و باید دید تا رسیدن به مرحله اجرایی آن هم با شرایط اقتصادی موجود تا چه میزان فاصله دارد.

راهبرد «ارتقای تعامل اجتماعی و حیات مدنی» با سیاست تقویت دسترسی محور شهریار به عنوان گذر فرهنگی اجتماعی، ایجاد میدان فرهنگی هنری رودکی، به‌کارگیری شناسه‌های بصری در ارتباط و اتصال تئاتر شهر و تالار وحدت و تقویت و ایجاد فضاهای فرهنگی در مقیاس شهری و فرا شهری، راهبرد «حفظ و ارتقای ارزش و هویت مسکونی» با سیاست حفظ الگوی مسکونی موجود و عدم مداخله در زندگی ساکنان محله، بازنگری پهنه بندی طرح تفصیلی پهنه رودکی و ایجاد کاربری‌های خدماتی مورد نیاز محله، راهبرد «حفاظت و احیا میراث شهری معاصر و معماری» با سیاست باز زنده سازی و حفظ ارزش‌های کالبدی و تاریخی منطقه، تعریف نظام بهره برداری از ابنیه ارزشمند، احیا عناصر کالبدی تاریخی خاطره‌انگیز، راهبرد «رونق کسب و کار مبتنی بر اقتصاد مبنا» با سیاست تدوین بسته‌های حمایتی و تشویقی عملکردهای فرهنگی هنری، پیش بینی فضاهایی برای عملکردهای نمایشی و موسیقی و خدمات پشتیبان و احیا عملکردی ابنیه ارزشمند در راستای نیازهای فرهنگی هنری پهنه، راهبرد «حفظ ارتقای فضاهای سبز و همگانی» با سیاست تقویت فضاهای سبز و پارک‌ها در پهنه رودکی، پیاده رهوار کردن محور شهریار، پیش بینی فضای باز همگانی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری و راهبرد «استقرار نظام مدیریتی یکپارچه» با سیاست ایجاد مدیریت یکپارچه برای پهنه رودکی، ایجاد تعامل بین سازمان‌های مردم نهاد هنری و ساکنان پهنه رودکی و افزایش مشارکت‌های در پهنه برخی از راهبردها و سیاست‌هایی هستند که باید دید تا چه حدی به مرحله اجرا می‌رسد.

کنشگران و ذی‌نفعان پهنه رودکی چه نهادهایی هستند؟

در آنچه به عنوان گزارش فعالیت‌های پهنه فرهنگ و هنر رودکی قید شده شهرداری تهران (منطقه ۱۱)، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش استان تهران، کسب و کارهای بخش خصوصی و نهادها و اتحادیه‌های هنری موسیقی و تئاتر به عنوان کنشگران و ذی‌نفعان حقوقی پهنه رودکی معرفی شده‌اند.

البته بر اساس برنامه‌ریزی های انجام گرفته شورایی به نام «شورای سیاستگذاری و راهبردی» در منطقه ۱۱ تهران با حضور نمایندگان تمامی نهادهای شش‌گانه تشکیل می‌شود که تدوین ضوابط و مقررات کسب و کار فرهنگی هنری، تدوین سیاست‌های کلان حمایتی در پهنه فرهنگ و هنر و نظارت بر عملکرد و اقدامات از جمله وظایف آنهاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدمهدی دادمان به ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد


محمدمهدی دادمان به ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا VOD ها درخدمت مافیای قاچاق فیلم هستند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چگونه ضعف فنی غیرقابل اغماض یک VOD همراه با اشتباه سایت دیگر مالک آن، منجر به سردرآوردن فیلم‌ها به ماهواره می‌شود؟!

به گزارش سینماپرس، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که با قاچاق فیلم‌ها بعد از نمایش و اکران در VOD ها مطرح شد، چرایی دانلود و قاچاق بسیار سریع و آسان از این بسترهای دیجیتال و نوین بود. سوال این است که چرا این رسانه‌های جدید قبل از اینکه راه‌اندازی شوند به تقویت زیرساخت‌های خود نپرداخته‌اند که فیلم‌ها و سریال‌ها به این آسانی قاچاق شوند و از فضای مجازی گرفته تا شبکه‌های ماهواره‌ای در طرفه العینی منتشر شوند؟


البته موضوع قاچاق تنها در ایران نیست که رخ داده است و در دیگر کشورها و دیگر پلتفرم‌های مطرح حتی مانند نتفلیکس نیز وجود دارد؛ اما سوال مهم این است که چرا حتی مدیر فیلیمو که مدیر سایت آپارات است اقدام به حذف ویدئوهایی که روش دانلود از فیلیمو را به راحتی بارگذاری کرده‌اند نمی‌کند؟ مگر مدیر فیلیمو نگران محتوای فرهنگی ارزشمند ایرانی که در این سایت بارگذاری می‌شود نیست؟ آموزش روش دزدی از یک جیب دیگر توسط صاحب هر دو جیب چه معنایی دارد؟

شبکه نمایش خانگی، سینما، تلویزیون،

توصیری از ویدئوی روش دانلود غیرقانونی از فیلیمو در آپارات

امکان شرح دقیق آنچه که در این ویدئوها برای دانلود محتوا وجود دارد نیست و این کار را اخلاقی نمی‌دانیم اما همین قدر می‌گوییم که این روش آنقدر ساده و راحت است که هر بچه‌ای می‌تواند آن را با یکبار دیدن یاد بگیرد و بعد هم به کار بگیرد. اما طبق بررسی‌های دقیق کارشناسان برنامه‌نویسی و فنی حوزه اینترنت و فضای مجازی بسیاری از نرم‌افزارها و سایت‌هایی که به ارائه محتوا پرداخته‌اند، آنقدر از زیرساخت‌های قوی برخوردارند که امکان دانلود غیرقانونی و خارج از روش مطرح در آنان یا وجود ندارد یا بسیار سخت است. پاسخ فیلمو نیز جالب است: ما این موضوع را بررسی می‌کنیم! جواب فیلیمو برای هفته قبل است در حالی که روش ویدئویی دانلود از سایتشان در سایت دیگر مالک آنها یعنی آپارات در چند ویدئوی مختلف مدت بسیار زیادی  است که در حال نمایش و دست به دست شدن است و طبق آمار بازدید هزاران بار تماشا شده است.

شبکه نمایش خانگی، سینما، تلویزیون،

نمایی از ویدئوی دیگر برای آموزش دانلود غیرقانونی از فیلیمو

بنابراین واقعاً جای سوال دارد که چرا جدای از بررسی‌های دقیق و فنی زیرساخت‌های این رسانه ویدئویی، مالک آن به حذف ویدئوهای آموزشی روش دانلود غیرقانونی اقدام نکرده است؟ یکی از برنامه‌نویسان به تازگی با بررسی‌های فنی خود متوجه این نکات شده است و اقدام به ارسال ایمیلی به فیلیمو کرده است و در این ایمیل اشاره کرده است که این موضوع را قبلاً او و همکارانش مشاهده کرده‌اند و به پشتیبانی این سایت این موضوع را اعلام کرده‌اند و گفته‌ است که باید برای حفظ میراث فرهنگی و هنری کشور هرچه زودتر این موضوع حل شود.

شبکه نمایش خانگی، سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی، سینما، تلویزیون،

شبکه نمایش خانگی، سینما، تلویزیون،

شبکه نمایش خانگی، سینما، تلویزیون،

این موضوع باعث شده است که فیلم‌های ما بسیار سریع به شبکه‌های ماهواره‌ای برسند و آنان از این موضوع سواستفاده کنند. بسیاری از تهیه‌کننده‌ها و صاحبان آثار نیز برخورد قضایی و اقدام چندانی برای دفاع از حق قانونی خود نمی‌کنند. تمام این موارد باعث شده است تا از خود این سوال را بپرسیم که آیا برخی از فعالین ما در حوزه فرهنگی و دیجیتال می‌دانند که «ناخواسته» در حال خوش ‌خدمتی به شبکه‌های ماهواره‌ای هستند؟

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از اعتراض پیکاسو به جنگ تا ویروسی که نمی‌رود!


از اعتراض پیکاسو به جنگ تا ویروسی که نمی‌رود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حوزه هنری» نقطه اتکا موسیقی نواحی است/ چند پیشنهاد به رئیس جدید


«حوزه هنری» نقطه اتکا موسیقی نواحی است/ چند پیشنهاد به رئیس جدید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کامران تفتی» مجری «دست‌فرمون» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسابقه بزرگ تلویزیونی «دست‌فرمون» از این به بعد با اجرای کامران تفتی پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، اجرای مسابقه بزرگ تلویزیونی «دست‌فرمون» که این‌روزها پیش تولید فصل دوم خود را همراه با تغییرات ویژه پشت‌سر می‌گذارد، به کامران تفتی، بازیگر تلویزیون و سینما رسید.

فصل نخست این مسابقه اتومبیلرانی که بزرگترین برنامه میدانی تلویزیون به‌حساب می‌آید، سال گذشته با اجرای کامبیز دیرباز از شبکه نسیم پخش شد.

در پی استقبال مخاطبان از فصل اول این مسابقه، در رکوردی بی‌سابقه ۱۲ هزار نفر متقاضی شرکت در فصل دوم «دست‌فرمون» شدند که در نهایت پس از بررسی‌های متعدد و راستی‌آزمایی۴۰۰ نفر جواز شرکت در این رقابت را کسب کردند.

فصل دوم مسابقه «دست‌فرمون» به تهیه‌کنندگی محمود محمودی، کارگردانی مسعود صنم و با اجرای کامران تفتی به‌زودی ضبط و از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «ریحانه» آماده انتشار شد/ یک موسیقی برای روز دختر


نماهنگ «ریحانه» آماده انتشار شد/ یک موسیقی برای روز دختر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگسرای مجازی شهرداری راه اندازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام امرودی گفت:در حال حاضر یک فرهنگسرای جدید در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نام فرهنگسرای مجازی راه افتاده و قرار است کلاس ها به صورت مجازی برگزار شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام شیوع ویروس کرونا و اعلان ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری فصل تابستان پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲ تیرماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونان این سازمان در پردیس سینمایی گالری ملت برگزار شد.

پس از ارائه گزارشی از عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در  سال ۹۸ و ماه های نخست امسال، حجت الاسلام و المسلمین امرودی به تشریح فعالیت ها پرداخت.

وی گفت: پردیس ملت تنها پردیسی است که تمام آن سینمایی است، از دیروز که مجوز بازگشایی سینماها صادر شده، فقط پردیس ملت و پردیس کورش اکران فیلمها را آغاز کرده اند؛ اکران فیلم ها هم طوری طراحی شده که نیم ساعت بین هر سانس فاصله داریم تا ضدعفونی ها انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین امرودی افزود: مردم در این روزها کمی خسته هستند بنابراین باید اوقات فراغت آنها با برنامه های موثر پر شود از این رو در مجموعه هایی که پایین تر از ۴۰ صندلی داریم مسائلی را تعبیه کردیم که خانواده ها بتوانند بیایند و به صورت خانوادگی فیلم ببینند. روز چهارشنبه هم دو حلقه از فیلمهای سینمایی ما که در فجر مقام آورده بودند اکران می شوند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: با شیوع کرونا ما چند سازمان شدیم. سازمان اول حقیقی است، یعنی تمامی کلاسها می توانند در فرهنگسراها کار خود را آغاز کنند و از اول تیر ثبت نام ها آغاز شده است. همانطور که می دانید از اول اسفند مجموعه ما تعطیل شد و این موضوع ضرر انباشته ای به سازمان فرهنگی هنری وارد کرد.

درخواست حجت الاسلام امرودی از مردم برای کمک به فرهنگسرای جهادی

وی ادامه داد: امروز جامعه ما به امید نیاز دارد همه باید دست به دست هم دهیم تا این دوران بسیار بحرانی و بدی که اتفاق افتاد را پشت سر بگذاریم. ما از ابتدای کرونا همکاری های لازم را برای کمک به قشر آسیب دیده به کار گرفتیم. نتیجه این شد که الان ۲۰۰۰ چرخ خیاطی لباس و ماسک می دوزند. این فعالیت ها زیرمجموعه فرهنگسرای جهادی است و از واجدان شرایط درخواست داریم که به فرهنگسرای جهادی سازمان کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین امرودی ادامه داد: در حال حاضر یک فرهنگسرای جدید هم در سازمان به نام فرهنگسرای مجازی راه افتاده است. یعنی از اول تیرماه ثبت نام کلاسهای آن آغاز شده و قرار است کلاس ها به صورت مجازی برگزار شود.

وی افزود: برای این فرهنگسرا تفاهم نامه هایی با استانها منعقد کردیم که اگر یک استان بهترین اساتید را دارد بتوان از ظرفیت آنان در این کلاسها استفاده کرد. همچنین دومین نکته فراکشوری است، یعنی در همه جای دنیا ایرانی ها زندگی می کنند و می خواهند ایرانی بمانند، بنابراین پیش بینی ها انجام شده تا آنها هم از خدمات فرهنگسرای مجازی استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین امرودی در ادامه به شورای اندیشه ورزهای سازمان فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: در هر حوزه شوراهای اندیشه ورز متشکل از بهترین و متخصص ترین افراد دور هم جمع شده و سیاست ها و برنامه ها را تدوین می کنند که شورای اندیشه ورز خانواده یکی از آنهاست. بر همین اساس با تقسیم کار در سطح تهران شبکه سازی و انجام کارهای تلفیقی را آغاز کرده ایم. تهران می تواند بر همه کشور موثر باشد و ما هم ارتباطمان را با شورای استانها برقرار کرده ایم.

وی ادامه داد: تنوع تغییرات بالا رفته و مقاومت در مقابل آن کم شده است. در حالی که هیچ کس از سازمان جدا نخواهد شد، اما همه زیر مجموعه های خود را مورد بازنگری قرار خواهیم داد و سیاست‌های کلان ما نوشته شده و به تصویب هم رسیده است.

انتخاب عنوان «شهر آموخت» بخش آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 

حجت‌الاسلام امرودی اعلام کرد: عنوان جدید «شهر آموخت» برای بخش آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتخاب شده است.

وی سپس به برخی از برنامه های در نظر گرفته شده برای تابستان اشاره کرد و گفت: دهکده نوجوان پلاس، جشنواره ۶و ۷، تهران گشت، جشنواره های شادی که در پارک ها برگزار خواهد شد. کتابستان و کتابگرد هدهد، مجموعه مطالب آموزشی در مورد کتابخوانی کودک و نوجوان، پاتوق کتاب، دوره مجازی کتابخوانی، جام کتابخوانی کودک و نوجوان و باشگاه های کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی مجازی مناسبتی، کنابخوان کوچک و… و. پویش مردمی کتابخوانی، پیشنهاد کتابهای کار آفرینی به مناسبت سال جهش تولید از جمله فعالیت های در نظر گرفته شده برای تابستان است.

حاتمی کیا مشغول بررسی زوایای مختلف زندگی سردار سلیمانی است

در ادامه رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تا کنون در مورد تولید فیلم سینمایی حاج قاسم سلیمانی با دو کارگردان صحبت شده است و دست کم در چهار جلسه حضور داشته ام و تا جایی که اطلاع دارم ابراهیم حاتمی کیا مشغول بررسی زوایای مختلف زندگی سردار سلیمانی است چرا که از ابعاد مختلف می توان به این سردار شهید پرداخت. ما هم نگاه خودمان را داریم اما فعلا اجازه بدهید که در مورد زاویه دید خودمان صحبت نکنیم. مهم این است که حاج قاسم را به یک جا و یک فیلم محدود نکنیم.

وی افزود: در سند راهبردی چهار بخش تولید، توزیع تبلیغ و مصرف داریم در ابتدا با تولید شروع کردیم و به مدت یک ماه است که به مصرف ورود کرده ایم.

حجت الاسلام امرودی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه همکاری افراد صاحب ایده با سازمان گفت: آموزه های قرآنی به ما می گوید که برای کار فرهنگی جا و نیرو نیاز است و الزاما وجود پول کارگشا نیست. اولویت اول ما در سازمان، تامین هزینه های جاری مانند حقوق پرسنل و هزینه های نگهداری اماکن است و اگر همه بودجه درنظر گرفته شده را به ما بدهند تنها برای پنج ماه جوابگوی این هزینه هاست و ما باید با امکاناتی که داریم کسب درآمد و فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: حمایت تنها مالی نیست و امکانات و فضاهای ما هم جزو حمایت های ما محسوب می شود. بنابراین اگر افراد علاقه مند ایده هایی بیاورند که از این امکانات بهره ببرند و کار فرهنگی کنند و حتی از دل آن بهره مالی هم ببرند استقبال می کنیم. بزرگی می گفت هدایت و ضلالت یک راه دارند و ما باید به اقتصاد فرهنگ و هنر توجه کنیم.

حجت الاسلام امرودی گفت: به شدت معتقدیم در حوزه کتاب و بافت فرسوده و کمک به هنرمندان باید از سوی دولت هزینه شود اما چنین نقدینگی‌ از سوی شهرداری و دولت به ما داده نشده و بنابراین توقع چنین حمایتی هم از ما نباید داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع