X

بایگانی تیر 17, 1399

دفتر سینمایی

برگزیده شدن در جشنواره‌های ادبی و پرتیراژ بودن از ملاک‌های اصلی انتخاب در «بنیاد سینمایی فارابی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد که تهیه‌کنندگان ۲۵ کتاب برای اقتباس سینمایی معرفی کردند.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت اجرای طرح حمایت از سینمای اقتباسی اظهار کرد: با پایان مهلت شرکت در فراخوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از سینمای اقتباسی»، کار ارزیابی پیشنهادهای رسیده از هفته گذشته آغاز شده است. در این مدت ۲۵ کتاب از سوی تهیه‌کنندگان سینمای ایران برای اقتباس سینمایی معرفی شد.

وی گفت: البته تعداد درخواست‌های رسیده برای شرکت در طرح حمایت از سینمای اقتباسی بالاتر از این بود اما به واسطه اینکه با وجود تأکید در فراخوان و یادآوری موکد در این زمینه در گفتگوها و اخبار مختلف که پیشنهاد کتاب باید از سوی تهیه‌کنندگان باشد، متاسفانه این درخواست‌ها از سوی کارگردان‌ها یا فیلم‌نامه‌نویس‌ها به بنیاد فارابی رسید که مشمول این طرح نمی‌شود و طبعاً مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

ایل‌بیگی عنوان کرد: از ابتدا تصمیم بنیاد فارابی بر این بود که «طرح حمایت از سینمای اقتباسی»، معطوف به تولید باشد و به همین دلیل بر ارائه کتاب توسط تهیه‌کننده‌ها تأکید کرده بودیم.

قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی در پایان بیان کرد: پس از بررسی درخواست‌ها و مطالعه کتاب‌های ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان، بر اساس ظرفیت آثار، اسامی آثار برگزیده این طرح که قرار است وارد مرحله تولید شوند، اعلام خواهد شد.

در پی اعلام سیاست‌های کلان و راهبردی سازمان سینمایی، اسفند ماه سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی، برای تولید فیلم حمایت کند. برگزیده شدن کتاب‌های پیشنهادی در جشنواره‌های ادبی و پرتیراژ بودن آنها از ملاک‌های اصلی انتخاب از سوی بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو


بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تماشاخانه‌های خصوصی» چند قدم تا تعطیلی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران تأکید کرد در شرایط فعلی بحران کرونا که هیچ حمایتی از این تماشاخانه‌ها صورت نگرفته به احتمال زیاد بخش اعظمی از این سالن‌ها ناچار به تعطیلی هستند.

بل گزارش سینماپرس، شاهین چگینی رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران درباره وضعیت فعلی تماشاخانه خصوصی و روند فعالیت آن‌ها با توجه به شرایط کرونایی موجود و نبود حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مهر گفت: قبل از بازگشایی سالن‌ها من در مصاحبه‌ای گفتم که در شرایط فعلی باز شدن با باز نشدن تماشاخانه‌های خصوصی هیچ فرقی نمی‌کند. دوستان موضوع را به این سمت برده بودند که پروتکل‌های بهداشتی رعایت و ظرفیت سالن‌ها نصف شود، در حالی که موضوع برای ما این نیست.

وی متذکر شد: ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم ولی وضعیت اصلاً مناسب نیست. در حال حاضر تمام تماشاخانه‌ها بدهکاری سنگین دارند. ضمن اینکه فعالیت سالن‌ها با نصف ظرفیت مناسبات جدیدی میان تماشاخانه‌های خصوصی و گروه‌ها ایجاد می‌کند و آیا گروه‌ها با توجه به هزینه‌ای که برای تولید اثرشان صرف می‌کنند راضی هستند که با مناسبات جدید و ظرفیت ۵۰ درصد وارد تعامل شوند؟

در نبود حمایت، فقط ضررها بیشتر می‌شود

مدیر تماشاخانه خصوصی مشایخی اظهار کرد: وقتی تماشاخانه‌ای فعالیت خود را از سر می‌گیرد مالکان و طلبکاران درخواست طلب خود را می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا گرفتاری تماشاخانه‌ها بیشتر شود. وقتی حمایت مالی از تماشاخانه‌ها وجود نداشته باشد ضرر نیز بیشتر می‌شود.

یک هفته است که سالن‌ها باز شده‌اند ولی بالای ۷۰ درصد سالن‌ها با گروه‌ها به توافق اجرایی نرسیده‌اند و در آن معدودی هم که میزبان نمایش‌ها هستند، شرایط اجرا مطلوب نیست و تماشاگر به راحتی در سالن‌ها حضور پیدا نمی‌کند و گروه‌ها کج‌دارومریز به کار خود ادامه می‌دهند چگینی در ادامه سخنان خود یادآور شد: یک هفته است که سالن‌ها باز شده‌اند ولی بالای ۷۰ درصد سالن‌ها با گروه‌ها به توافق اجرایی نرسیده‌اند و در آن معدودی هم که میزبان نمایش‌ها هستند، شرایط اجرا مطلوب نیست و تماشاگر به راحتی در سالن‌ها حضور پیدا نمی‌کند و گروه‌ها کج‌دارومریز به کار خود ادامه می‌دهند و اگر این روند ادامه پیدا کند دچار بحران می‌شویم.

وی درباره اینکه انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی در این شرایط چه راهکاری را مدنظر قرار خواهند داد، بیان کرد: با دوستان تماشاخانه‌ها و انجمن صنفی صحبت کردیم تا جلسه‌ای برگزار کنیم که اگر شرایط و وضعیت به همین منوال باشد خودمان تصمیم به تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی بگیریم زیرا روز به روز به ضرر خودمان اضافه می‌کنیم، کمکی نیز به تئاتر نمی‌کنیم و گروه‌ها را هم در شرایط سخت‌تری قرار می‌دهیم.

این مدیر تماشاخانه خصوصی افزود: نیاز هست که اقدام جدی، عاجل و سریعی در این زمینه و کمک به تماشاخانه‌های خصوصی صورت گیرد.

وعده‌هایی که هنوز عملیاتی نشده است

چگینی تأکید کرد: هیچ گونه کمکی حتی در خصوص اینکه مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار تماشاخانه‌های خصوصی قرار گیرد، انجام نشده است. این کم‌ترین توقع ما از دولت است که علاوه بر تمام نامه‌نگاری‌های انجام‌شده و حتی ارائه میزان دقیق مواد ضدعفونی‌کننده موردنیاز و حتی قیمت این مواد در بازار به اداره کل هنرهای نمایشی، هنوز عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم دولت در این وضعیت برای تئاتر چه برنامه‌ای دارند. اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی در حالت قرنطینه در منزل به سر ببرند هیچ اتفاق خاصی برای تئاتر رخ نمی‌دهد زیرا بود و نبودشان در شرایط فعلی تأثیری ندارد! ما که با شرایط سخت خودمان دست به گریبانیم و پیش می‌رویم. اگر قرار بر این باشد که اداره کل هنرهای نمایشی فقط نظارت و بازبینی انجام دهد که باز هم نیازی نیست زیرا خودمان تمام موارد نظارتی را موردتوجه قرار می‌دهیم.

اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی در حالت قرنطینه در منزل به سر ببرند هیچ اتفاق خاصی برای تئاتر رخ نمی‌دهد زیرا بود و نبودشان در شرایط فعلی تأثیری ندارد! ما که با شرایط سخت خودمان دست به گریبانیم و پیش می‌رویم رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران با طرح این پرسش که چقدر باید وعده بشنویم و انجام نشود و چقدر باید روی این وعده‌ها برنامه‌ریزی کنیم و محقق نشوند؟ متذکر شد: این یک آسیب است. ما ۱۶ تماشاخانه خصوصی هستیم، اگر دولت از پس حل مشکلات این قسمت کوچک بر نمی‌آید چه برسد به بخش‌های بزرگ‌تر.

چگینی با تأکید بر اینکه باید از طرف صنف تصمیمی بگیریم که این وضعیت را حل کنیم زیرا قصد ما اعتراض سیاسی نیست بلکه به عنوان نهادی اقتصادی به دنبال بهبود شرایط معیشتی خود و بالطبع دیگرانی که با ما در ارتباط هستند، هستیم، تصریح کرد: متأسفانه این توقع به حق ما مدام به بن بست خورده است و کسی پاسخگو نیست. بدون دادن وعده به ما راحت بگویند که قادر به ارائه این عدد کمی که به عنوان حمایت خواسته‌ایم نیستند تا ما بدانیم که کارمان را تعطیل کنیم.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: اگر مدیریت و اراده‌ای برای حل این مشکل وجود داشته باشد، وضعیت بهبود پیدا می‌کند ولی چون دغدغه و مدیریت در این خصوص وجود ندارد وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی لابه‌لای هزاران مشکل دیگر گم شده‌ایم و این روند به بخش بزرگی از جامعه هنری و تئاتر ایران آسیب می‌زند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلستان از برگزاری نمایشگاه حضوری منصرف شد


گلستان از برگزاری نمایشگاه حضوری منصرف شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید وزیر ارشاد از تالار وحدت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تعدادی از معاونان و مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی از بخش ماشینری و امکانان صحنه ای تالار وحدت بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ماشینری و امکانات صحنه تالار وحدت بازدید کرد. در این بازدید سید مجتبی حسینی معاون امور هنری و لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی جعفری‌نژاد رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی همراهی می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و نیز پاره‌ای نیازهای بخش ماشینری تالار وحدت قرار گرفت.

در این رویداد مدیر فنی و مسئولان بخش‌های ماشینری و صحنه تالار وحدت توضیحاتی را درباره ویژگی‌های فنی این تالار ارایه کردند.

همچنین گزارشی از تلاش‌های صورت گرفته برای نوسازی تالار وحدت و از جمله رایزنی صورت گرفته با شرکت اتریشی خدمات دهنده به اپرای دولتی وین ارایه شد.

وزیر ارشاد از تالار وحدت بازدید/ گزارش مذاکره با اتریشی ها

نوسازی سیستم صدای تالار وحدت و به روز رسانی آن به یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات موجود در خاورمیانه، ترمیم صندلی‌های کف و تعویض صندلی‌های بالکن‌های تالار با حفظ اصالت قبلی آن از جمله اقداماتی بود که در این بازدید به آن اشاره شد.

صالحی در این رویداد جهت نوسازی تالار وحدت از جمله سیستم اطفای حریق مجموعه قول مساعد برای همکاری داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پهنه فرهنگی رودکی بازدید و بر ظرفیت‌های این پهنه برای اجرای رویدادهای هنری تاکید کرد. ‌

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیمی از مردم بریتانیا آمادگی حضور در موزه‌ها را ندارند


نیمی از مردم بریتانیا آمادگی حضور در موزه‌ها را ندارند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادای احترام هنرمندان به موتسارت سینما


ادای احترام هنرمندان به موتسارت سینما

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدزاده: صنوف سینمایی باید جدا از خانه سینما برای خود هویت مستقل صنفی داشته باشند/ خانه سینما هویت مستقلی ندارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: صنوف سینمایی باید جدا از خانه سینما برای خود هویت مستقل صنفی داشته باشند و این هویت مستقل برای آن ها دستاوردهای مثبتی در پی خواهد داشت که مهمترین آن ممانعت از ایجاد رانت و قبیله پروری است!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تعارض» و «پاسیو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً تشکل ها هرچه بزرگ تر می شوند رسیدگی به آن ها سخت تر می شود! همانطور که رسیدگی به اعضای یک خانواده کوچک بسیار ساده تر از رسیدگی به یک خانواده بزرگ و پرجمعیت است در سینما نیز وضعیت به همین منوال پیش می رود.

وی ادامه داد: اگر هر کدام از تشکل ها، هویت صنفی خود را پیدا کنند و رو به رشد و ارتقا بروند همه چیز بر مدار قانون قرار خواهد گرفت. یک نهاد نظارتی هم می تواند به عنوان حلقه و پلی میان اصناف سینمایی و بدنه نظام شود و صنوف را برای پیشبرد اهداف سینمایی و هنری کمک کند.

سیدزاده با تأکید بر اینکه خود خانه سینما هیچ گونه هویت مستقلی ندارد تصریح کرد: طی تمامی سال هایی که از عمر خانه سینما می گذرد ما هیچ گونه رویکرد و هویت مستقلی را از این نهاد شاهد نبودیم؛ از وزارت ارشاد هم شاهد هیچ گونه رسیدگی درست و جامع به اهالی سینما نبودیم! متأسفانه طی همه این سال ها جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) برخلاف شعارهای زیبای شان رسالت اصلی و ذاتی خود را فراموش کردند و بعضاً دست به رفتارهایی زدند که هیچ گونه منافع صنفی و سینمایی در آن دیده نمی شد و بیشتر منافع حزبی و جناحی در آن حاکم بود!

این سینماگر تأکید کرد: حالا که انجمن سینماداران با جرأت و شهامت سردمدار این حرکت زیبا شده سایر صنوف سینمایی نیز باید به سمت پیدا کردن یک هویت مستقل رفته و از خانه سینما جدا شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «ناخواسته» خاطرنشان کرد: خانه سینما در این سال ها هیچ رسیدگی درستی به وضعیت رفاهی و معیشتی چندین هزار عضو خود نداشت. این در حالی است که وظیفه اصلی این نهاد که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد رسیدگی به امور معیشتی و هنری و فرهنگی اهالی سینما است. حالا که دیگر برای همه ثابت شده این نهاد به رسالت ذاتی خود درست عمل نمی کند صنوف در پی جدا شدن از آن برآمده اند.

سیدزاده در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بی شک هر صنفی باید هویت مستقل صنفی خودش را داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد صنوف می توانند به وظایف ذاتی و اصلی خودشان که رسیدگی به امور روزمره و گذران زندگی اعضای شان است توجه ویژه تری داشته باشند و به دور از لابی بازی های رایج بهترین خدمات را به اعضای شان ارائه نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد + صوت


ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد + صوت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیندار: ریاست جدید حوزه هنری حتماً از تجربه های گرانبهای پیشکسوتان بهره بگیرد/ تولید آثار مردمی و انقلابی باید در اولویت حوزه هنری باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد دیندار فیلمساز و منتقد در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: ریاست جدید حوزه هنری به عنوان یک فرد جوان و با انرژی، حتماً باید از تجربه های گرانبهای پیشکسوتان بهره بگیرد چرا که نمی توان تجربیات گرانبهای پیشکسوتان که در حوزه های فعالیت خود صاحب نظر هستند را نادیده گرفت و بی تردید تعاملات نیروهای جوان و پیشکسوت می تواند منجر به تحولات بسیار خوبی در حوزه هنری شود.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما مدام در تمامی بخش های کشور دم از جوانگرایی می زنیم اما این جوانگرایی نباید به منزله نادیده گرفتن پیشکسوتان و بزرگان حوزه های مختلف باشد.

وی ادامه داد: ما اگر امروزه در حوزه نظامی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده ایم به دلیل آن است که فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس در کنار جوانانی که با علم روز و انرژی مضاعف پای کار آمده اند توانسته اند تلفیق بسیار خوبی را به وجود بیاورند؛ پس بایستی در تمامی حوزه ها بالاخص حوزه بسیار مهم و حساس فرهنگی و هنری نیز از این تلفیق خوب نیروهای جوان و پیشکسوت به درستی بهره گرفت.

دیندار در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه حوزه هنری امروزه نیاز به یک تحول جدی و اساسی دارد اظهار داشت: تولید آثار مردمی و انقلابی باید در اولویت حوزه هنری باشد. متأسفانه حوزه هنری در این سال ها کم کاری های زیادی داشته که امید است با روی کار آمدن یک مدیر جوان و باانگیزه این کم کاری ها جبران شود.

این سینماگر در پایان اظهاراتش افزود: تحول در حوزه هنری تنها نباید خلاصه به یک حوزه شود و باید در تمامی بخش ها از نشر و کتاب گرفته تا سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ما شاهد یک تحول عظیم و شگرف باشیم به شرط آنکه تولیدات حتماً بر اساس آرمان ها و رویکردهای انقلاب اسلامی و نیازهای روز جامعه و به ویژه نسل جوان باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع