سینماپرس: مرکز تحقیقات صداوسیما در جدیدترین نظر سنجی میزان رضایت مخاطبان از برنامههای رادیو و همچنین پرشنوندهترین شبکههای رادیویی را اعلام کرد.
به گزارش سینماپرس، براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی که در ۳۱ شهر دارای مرکز صداوسیما و تهران انجام شده، نشان میدهد شبکههای رادیویی آوا (۱۳٫۷ درصد)، جوان (۱۳٫۲ درصد) و ایران (۱۲٫۷ درصد) پرشنوندهترین شبکههای رادیویی در فصل بهار بودهاند.
از میان قالبهای برنامههای رادیو، قالبهای خبر (۵۰٫۶ درصد) و موسیقی (۴۵٫۵ درصد) بیشتر از دیگر برنامهها شنونده داشتهاند.
این نظرسنجی اطلاعات جالب دیگری را هم درباره مخاطبان رادیو ارائه داده، از جمله اینکه مردان بیشتر از زنان مخاطب رادیو بودند و افراد ۵۰ ساله و بزرگتر بیشتر از بقیه گروههای سنی، شنونده برنامههای صدا بودهاند.
پرشنوندهترین ساعات گوش دادن به برنامههای صدا هم صبحها ساعتهای ۹ تا ۱۰ (۳۴ درصد) و ۸ تا ۹ (۳۲٫۶ درصد) و بعدازظهرها ساعت ۱۷ تا ۱۸ (۳۰٫۵ درصد) بوده است.
در نمودار زیر درصد شنونده شبکههای صدا در فصل بهار در بین پاسخگویان به این نظرسنجی اعلام شده است.
بررسی مخاطبان رادیوی پایتخت هم نشان میدهد رادیو تهران توانسته ۳٫۲ درصد مخاطب به خود جذب کند.
بر اساس این نظرسنجی، بیشتر مخاطبان (۵۷٫۱ درصد) رادیو را در منزل گوش میدهند، خودروی شخصی (۴۹٫۹ درصد)، محل کار (۷٫۶ درصد) و تاکسی، اتوبوس و … (۵٫۵ درصد) محلهای دیگری هستند که مخاطبان در آنها به رادیو گوش میسپارند. (جمع درصدها به این خاطر از ۱۰۰ بیشتر است که هر پاسخگو میتوانست بیشتر از یک پاسخ را انتخاب کند.)
همچنان رادیوی خودرو (۵۰٫۵ درصد) رایجترین گیرنده مورد استفاده برای شنیدن رادیو است و در رتبههای بعدی رادیوی معمولی (۳۷٫۹ درصد)، تلویزیون شامل رادیونما، گیرنده دیجیتال و گیرنده ماهواره (۲۱٫۳ درصد)، رادیو تلفن همراه شامل برنامک رادیو، ایرانصدا، رادیو اف. ام گوشی همراه و … (۸٫۹ درصد) و رایانه شخصی (۰٫۲ درصد) قرار دارند.
نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان میدهد ۸۳٫۳ درصد از مخاطبان رادیو برای گوش دادن به برنامههای صدای رسانه ملی، خودشان رادیو را روشن میکنند و ۱۶٫۷ درصد هم گفتهاند به واسطه گوش دادن دیگران به رادیو مخاطب برنامههای رادیو شدهاند.
از میان کسانی که خودشان رادیو را روشن میکنند، ۶۸ درصد گفتهاند به صورت هدفمند برنامه یا شبکه خاصی را برای شنیدن انتخاب میکنند.
در نمودار زیر رتبه بندی قالبهای محبوب شنوندگان رادیویی را می توانید ببینید.
چون هر پاسخگو میتوانست بیش از یک پاسخ بدهد، جمع درصدها بیش از ۱۰۰ است.
سفارش نگارش فیلمنامه یک سریال با موضوعی انقلابی به فیلمسازی که سابقه و تجربهای در این زمینه ندارد، موجب ناکامی این سریال شد!
به گزارش سینماپرس، روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: سریال «شاهرگ» که هر شب از شبکه دوم سیما پخش میشود، به رغم برخورداری از موضوعی مهم و قابل تقدیر، اما به دلیل ابتلا به فیلمنامهای ضعیف، نتوانسته به موفقیت برسد.
این سریال درحالی دارای سوژهای درباره دوره صدر انقلاب اسلامی است که کار نگارش آن به فیلمسازی سپرده شده که تجربه کار و نسبتی با موضوع این سریال ندارد و اغلب آثار این فیلمساز، دارای محتوایی در تضاد با اهداف سریال «شاهرگ» هستند. برخی رسانهها گزارش دادند که نویسنده فیلمنامه سریال «شاهرگ» قبلا فیلم کوتاهی ساخته بود که به دلیل محتوای نامناسب، حتی امکان نمایش در جشنواره فیلم کوتاه تهران را هم نیافته بود! براساس این گزارش، این فیلمساز همچنین در اعتراض به آنچه سانسور و ممیزی خوانده بود، از شرکت در کارگاه فیلمسازی در جشنواره فیلم کوتاه تهران خودداری کرده بود.
حال جای سؤال است که چنین فیلمسازی، با این سوابق و رویکرد، چگونه و بر چه اساسی برای نگارش فیلمنامه یک سریال تلویزیونی درباره انقلاب اسلامی و علیه سازمان منافقین گزینش شده است؟ اگر نتیجه این سفارش، موفقیتآمیز بود، میشد این گزینش را در حیطه تخصصگرایی قلمداد کرد، اما فیلمنامه ضعیف سریال «شاهرگ» نشان میدهد که این فیلمساز، حتی تخصص و تبحری هم در زمینه فیلمنامهنویسی ندارد. پیش از این نیز فصل ششم سریال پایتخت به دلیل فیلمنامه ضعیف مورد انتقاد گسترده قرار گرفت تا جایی که پخش این سریال ناتمام ماند. این اتفاقات نشان میدهد مسئولان حوزه رسانه ملی نسبت به نویسندگان آثار تلویزیونی بیتفاوت هستند یا این را کماهمیت میدانند که گزینش مناسبی در این بخش اعمال نمیکنند؛ در حالی که فیلمنامه جانمایه یک اثر نمایشی و سینمایی است.
سینماپرس: وبسایت انگلیسی «رادیو فردا» با انتشار گزارشی در واکاوی عملکرد شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی معاونت برون مرزی صداوسیما، عملکرد این شبکه در افزایش حضور رسانهای و بسط نفوذ فرهنگی ایران در منطقه آمریکایلاتین را موفق ارزیابی کرد.
به گزارش سینماپرس، این وبسایت از راهاندازی این شبکه توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ برای کشورهای اسپانیایی زبان نوشته و به دیدگاههای ضدآمریکایی و ضدغربی آناشاره کرده است که به تقویت نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین کمک میکرد.
«رادیو فردا» در ادامه به نقل از امانوئل اوتولنگی، پژوهشگر مسائل ایران در حوزه آمریکای لاتین و از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسیها نوشت که ایران همواره به این قاره به مثابه بستری برای توسعه قدرت نرم خود نگاه میکند.
در این وبسایت آمده است که آغاز به کار شبکه هیسپان تی وی، علیرغم فاصله جغرافیایی زیاد و اختلافات فرهنگی و مذهبی، بخشی از برنامههای ایران برای تقویت حضور و نفوذ خود در این منطقه بوده و توانسته با دولتهای چپ آمریکای لاتین همانند بولیوی در زمان اوا مورالس، کوبا در زمان کاسترو و نیکاراگوئه در زمان دانیل اورتگا ارتباط نزدیکی برقرار کند و با آنها متحد شود. در بخشی دیگر جوزف هومایز، پژوهشگر مرکز Secure Free Society و همچنین یکی از نویسندگان کتاب «نفوذ استراتژیک ایران در آمریکای لاتین» میگوید: شبکه هیسپان تیوی با برنامههای خود مردم بومی کشورهایی همچون پرو و اکوادور را نیز مورد توجه قرار داده و سعی میکند تا با پرداختن به مشکلاتی همچون فقر و نژادپرستی که مردم بومی با آنها مواجهاند، آنها را به خود جذب کند.
«رادیو فردا» از هیسپان تی وی به عنوان یک رسانه آلترناتیو یاد کرد و درباره مسدود شدن حسابهای کاربری متعلق به آن در شبکههای اجتماعی گزارش داد: این اقدامات (توسط گوگل) به هیسپان تی وی این فرصت را میداد تا خود را در قالب یک شبکه آلترناتیوی معرفی کند که با رسانههای بزرگ دنیا رقابت و مقابله میکند. جوزف هومایر میگوید: بعد از آنکه هیسپان تی وی مسدود شد، این فرصت را پیدا کردند تا درخصوص سانسورهایی که آزادی رسانهها را هدف گرفتهاند، محتواهایی را منتشر کنند.
در گزارش «رادیو فردا» آمده است: هیسپان تی وی از طریق گزارشگری تحولات جهانی از زاویه نگاه ایران، جمهوری اسلامی ایران را تبلیغ میکند. با این حال، برنامههایی را نیز پخش میکند که به طور مستقیم در حمایت از ایران است. این شبکه برنامههایی را تولید میکند که به طور خاص روی جمهوری اسلامی متمرکز است. در پایان این گزارش آمده است: هیسپان تیوی نشان داده که توانسته در افزایش نفوذ ایران و تقویت ردپای جمهوری اسلامی در این قاره موفق عمل کند.
سینماپرس: دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی از به تعویق افتادن بخش صحنهای این رویداد تا زمان بازگشایی دانشگاهها و خوابگاهها خبر داد و یادآور شد در این دوره بخش پژوهشی و آموزشی پررنگتر خواهد بود.
به گزارش سینماپرس، مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی درباره به تعویق افتادن برگزاری این رویداد با توجه به شرایط بحران کرونا به مهر گفت: قطعاً بخش صحنهای جشنواره به تعویق خواهد افتاد منتها با توجه به اینکه امسال رویکرد جشنواره رویکردی پژوهشی- آموزشی است برنامهریزی برای برگزاری بخشهای دیگر اعم از نمایشنامهنویسی، آموزش، پژوهش، ترجمه و… را شروع کردهایم. تا زمانی که دانشجویان به خوابگاهها بازگردند و دانشگاهها فعالیتشان را از سر بگیرند ما نیز کارگاههای آموزشی بلندمدت را برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: تاکید ما برای برگزاری بخش صحنهای جشنواره روی بازگشایی دانشگاهها و خوابگاهها است وگرنه میتوانیم جشنواره را سر موعد خودش برگزار کنیم چون در حال حاضر تئاترها فعال هستند و دانشجویان هم تمریناتشان را در پلاتوها انجام میدهند اما چون جشنواره دانشگاهی است و مخاطبانش هم همه دانشجو هستند نه مردم عادی، ترجیحمان این است که بعد از بازگشایی خوابگاهها اقدام به برگزاری جشنواره کنیم تا دانشجویان ساکن شهرستانها هم بتوانند در این رویداد حضور یابند.
جدی درباره اعلام زمان تقریبی برگزاری بخش صحنهای جشنواره توضیح داد: تاکید ما این است که ۴۵ روز بعد از اینکه دانشجویان در خوابگاهها مستقر شدند، بازبینی مرحله اول جشنواره را برگزار کنیم. فکر میکنم بهمن ماه دیگر دانشگاهها و خوابگاهها باز شوند چون بیشتر از این نمیشود این تعطیلی را ادامه داد و ما نیز به محض آغاز فعالیتهای دانشگاهها برای بخش صحنهای برنامهریزی خواهیم کرد.
وی افزود: احتمال میدهم که امسال جشنواره نسبت به سالهای گذشته جشنواره طولانیتری باشد و بازه زمانی بیشتری را در بر بگیرد و ما بتوانیم به کارهایی که در دورههای قبل فرصت انجامش نبوده است، بپردازیم. به عنوان نمونه در دورههای قبل کارگاههای آموزشی با مدت زمان کم و حتی یکی دو ساعته برگزار میشده است اما در این دوره در حال صحبت با اساتید مختلف و حتی در حوزه تئاتر بینارشتهای هستیم که کارگاههای بلندمدت فصلی برگزار کنند که چند ماه به طول بینجامد.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در پایان صحبتهایش متذکر شد: برای آغاز فعالیت این بخشها این روزها در حال برنامهریزی با مژگان خالقی معاون پژوهش و آموزش جشنواره هستیم تا چه کارگاههایی را برگزار و چه اساتیدی را برای آموزش دعوت کنیم به همین دلیل هنوز به جمعبندی کامل نرسیدیم …
سینماپرس: امید معلم از برگزاری آنلاین جشن «حافظ» در جهت حفظ سلامت مردم و هنرمندان خبر داد.
به گزارش سینماپرس، امید معلم دبیر بیستمین دوره این رویداد از برگزاری آنلاین آن در جهت حفظ سلامت مردم و هنرمندان خبر داد.
دبیر جشن حافظ درباره این تصمیم گفت: جشن حافظ امسال قرار است بیستمین سالش را تجربه کند. در سالی که اتفاقات مختلفی در کشور از جمله شیوع بیماری کووید ۱۹ پیش آمده که بسیاری از رویدادهای مهم سینمایی در جهان را هم تحتتاثیر خودش قرار داده است و بسیاری از سینماها تعطیل و بسیاری از جشنوارهها لغو شدهاند، جشن حافظ هم از این قاعده مستثنی نیست. منتهی امسال به جای اینکه جشن را به طور کلی لغو و به سال آینده موکول کنیم، تصمیم گرفتیم که جشن به شکل آنلاین برگزار و نامزدها و برگزیدگان به شکل اینترنتی اعلام شوند.
امید معلم ادامه داد: امسال میخواهیم شکل جدیدی از برگزاری را تجربه کنیم و امیدواریم با مشارکت خیلی خوب مردم و همراهی هنرمندان که همیشه به جشن حافظ لطف دارند، یک اتفاق تازه رقم بخورد و بتوانیم جشن آنلاین را هم برای اولین بار تجربه بکنیم.
دبیر جشن حافظ درباره تغییرات جشن بیستم گفت: به احتمال زیاد در بعضی رشتهها و جوایز تغییراتی خواهیم داشت که طی روزهای آینده اخبارش منتشر میشود. اصل برای ما این است که سلامتی مردم و هنرمندان با جشن حافظ به خطر نیفتد. در نتیجه این تصمیم را گرفتیم و در بخشهای مختلف سعی میکنیم با شکل متفاوت برگزاری هیجان و شوری را که همواره در این جشن بوده، حفظ و به فضای مجازی بیاوریم.
سینماپرس: ساترا و کنسرسیوم «توسعه محتوای فاخر ایرانی» در راستای تسهیل سایتهای دانلودی تفاهمنامه همکاری منعقد کردند.
به گزارش سینماپرس، این سازمان و کنسرسیوم «توسعه محتوای فاخر ایرانی» همکاری مشترکی را آغاز کردند که این همکاری در راستای ساماندهی سایتهای دانلودی و تسهیل فعالیت ارائه دهندگان خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر در قالب سایتهای دانلود محتوای صوتی و تصویری شکل گرفته است.
این توافقنامه روز گذشته ۲۲ تیرماه بین سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و کنسرسیوم توسعه محتوای فاخر ایرانی متشکل از چهار شرکت منعقد شد.