سینماپرس: سریال تلویزیونی «بچه محل» امروز با حمید لولایی در نقش استادِ «داداشجان» جلوی دوربین میرود و پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، حمید لولایی سهشنبه ۲۱ مرداد بهعنوان جدیدترین بازیگر مهمان در سریال تلویزیونی “بچهمحل” به کارگردانی احمد درویشعلیپور و تهیهکنندگی مسلم آقاجانزاده حضور خواهد داشت و در نقش «استاد خان جان» به ایفای نقش میپردازد.
لولایی که از چهرههای مطرح تلویزیون و سینما در ژانر کمدی است، ایفاگر نقش «استاد خان جان»، استاد داداشجان با نقشآفرینی سروش جمشیدی است که برای حل یک مشکل وارد محله میشود.
داریوش فرضیایی، کمند امیر سلیمانی، نعیمه نظامدوست، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، فرهاد بشارتی، آرش میر احمدی، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن پرور، ایمان صفا، پیمان مرادی، علیرضا گالش و امیرمحمد متقیان، با هنرمندی: سروش جمشیدی بازیگران این مجموعه تلویزیونیاند.
سینماپرس: مدیر رادیو اقتصاد گفت: مدیر شبکه رادیویی اقتصاد با تاکید بر آنکه رسانه و بهویژه شبکههای رادیویی یکی از مهمترین حامیان تولیدکنندگان به شمار میروند یادآور شد: اقتصاد، علمی است که در کنار پیچیدگی؛ پویایی و شتاب بسیاری دارد.
به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی جشنواره کار و تولید دوشنبه ۲۰ مردادماه همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، حمید شاهآبادی معاون صدای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر رادیو اقتصاد و جمعی از کارآفرینان و برنامهسازان رادیویی در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو معاونت صدا برگزار شد.
رسانه بهترین ابزار فرهنگ ساز در کشور
وزیر امور اقتصاد و دارایی در اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه لایحه دو فوریتی در مجلس برای افزایش سرمایه شرکتها و تعمیق بورس از مالیاتها داریم اضافه کرد:این باور که مؤدیان خودشان بیایند و داوطلبانه مالیات حقه خود را بدهند نیاز به فرهنگ سازی دارد و رسانه به بهترین وجه میتواند فرهنگسازی کند.
وی افزود: بازار سرمایه، کریدور مهمی برای تأمین مالی بنگاهها و هدایت نقدینگی به سمت تولید است، رسانههای گروهی به ویژه رسانه ملی باید با کار رسانه ای، مردم را آگاه کنند و به این باور برسانند که در بازار سرمایه با مطالعه و مشاوره عمل کنند و از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: به جرأت میگویم کشور ما دارای داراییهای فیزیکی، مالی و انسانی بیشماری است، اگر بتوانیم عزم را جزم و از این داراییها به نحو حداکثری استفاده کنیم، میتوانیم با سهولت و سرافرازانه، مشکلات و موانع را پشت سر بگذاریم.
وی گفت: از رادیو اقتصاد و دیگر رسانههای گروهی و اصحاب هنر، انتظار می رود این باور و دغدغه را در جامعه نهادینه کنند که از هر چه داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.
وزیر اقتصاد افزود: باید در فضایی مثبت، هم افزایی در جامعه را ایجاد کنیم و با وحدت کلمه، ایران را در اقتصاد جهانی به جایگاهی برسانیم که شایسته آن است و برای اینکه از همه دارایی هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم فقط به دانش نیاز نداریم بلکه بیشتر به باور نیاز داریم.
وی اضافه کرد: دو محور اساسی تحقق جهش تولید، بهره برداری حداکثری از ظرفیتها و سرمایه گذاریهای موجود و افزایش بهره وری در استفاده از منابع است.
دژپسند گفت: امروز اقبال نسبت به بازار سرمایه بسیار عالی است، اما مردم نباید با برخی اقدامها، شکنندگی سبد داراییهای خود را بالا ببرند، زیرا بورس در سطح جهان، پذیرش ریسک را در ذات خود به همراه دارد.
وی افزود: از سال ۹۱ تا کنون، سه سال رشد سرمایهگذاری مثبت بوده و در بقیه سالها منفی شده است. همچنین نرخ بهره برداری از ظرفیتهای تولید در کشور، حدود ۵۰ درصد است و در هر دو این موارد، تامین مالی ثابت و سرمایه در گردش را نیاز داریم.
دژ پسند تصریح کرد: نظام اقتصادی ایران بانک محور است، وقتی صحبت از تامین مالی میشود، بانکها مورد توجه قرار میگیرند و بیماری بدتر آنکه، هر بنگاهی با عارضه روبرو شود، فکر میکند باید وام بگیرد تا مشکلش حل شود.
وی گفت: امروز بانکداری کشور در آستانه تحول است و در ماههای گذشته از سیستمهایی رونمایی شده که میتوان در آن بدون مراجعه به بانک، حساب باز کرد، تسهیلات گرفت و احراز هویت کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجاری تامین مالی در کشور متنوع شده، امروز برای تامین مالی ثابت، نیاز به مراجعه به بانک از سوی صنایع کوچک و متوسط نیست، همچنین بنگاههای بزرگ میتوانند با مراجعه به بازار سرمایه به تامین سرمایههای مورد نیاز بپردازند که یک کریدور قابل اعتماد برای تامین منابع است.
وی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: برخی به غلط تصور میکنند در اقتصاد مقاومتی باید حصاری به دور خود کشید، اما اینطور نیست و باید با جهان پیرامونی ارتباط داشت و از تامین مالی خارجی و فناوریهای نوین بهرهمند شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع روانی در گمرک و به ویژه در واردات کالاهای سرمایهای واسطهای و مواد اولیه که بیش از ۸۵ درصد واردات کشور را تشکیل میدهند، باید مورد توجه قرار گیرد.
رسالت رسانه؛ معرفی ظرفیتها و فرصتهای ملی ناشناخته حوزه اقتصاد
معاون صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت مفاهیم اقتصادی گفت: تأکیدات رهبر معظمانقلاب در ارتباط مستقیم با فعالیت و رسالت اصحاب رسانه است و رادیو نیز با توجه به ارتباط نزدیک با زندگی و معیشت مردم باید تلاش کند تا ظرفیتها و فرصتهای ملی ناشناخته حوزه اقتصاد را بیش از پیش معرفی کند.
حمید شاهآبادی در اختتامیه جشنواره کار و تولید با اشاره به آنکه بی تردید مفهوم اقتصاد مقاومتی باید توسط متخصصان این حوزه تبیین شود یادآور شد: دراینمیان رادیو اقتصاد در راستای ماموریتهای خود در حوزه مفاهیم خُرد و کلان اقتصاد بهعنوان دغدغههای جدی کشور، تلاش میکند تا به تکلیف خود بهعنوان یک رسانه مردمی عمل کند.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین رسالتهای رادیو برقراری پل ارتباطی میان مردم و دولت در راستای روشنگری در زمینههای مختلف است. البته نباید فراموش کرد که رسانه باید در حوزه اقتصاد بهعنوان یکی از کلانترین حوزههای ارتباط میان مردم و دولت، نقش جدیتری داشته باشد.
تاکید بر مفهوم اقتصاد، ریشه در مبانی دینی اسلام دارد
شاهآبادی «مدیریت افکار عمومی و هدایت رفتار ملی» را یکی از مهمترین وظایف رادیو دانست و تصریح کرد: در این میان برنامهسازی و برنامهسازان حوزه معاونت صدا با رویکرد و نگاه مردمی باید تلاش کنند تا نقش جدیدی را در حوزه رسانه شنیداری و شبکههای رادیویی از جمله شبکه رادیویی اقتصاد در عصر و زمانه حاضر ایفا کنند.
وی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما بر مفهوم اقتصاد کار و تلاش بارها اشاره شده و این مفاهیم ریشه عمیقی دارد. به همان اندازه که در نگاه دینی ما مالاندوزی، حب دنیا و فراموشی آخرت مذموم است به همان اندازه و شاید بیشتر مفاهیمی چون فرهنگ کار، تلاش و بهدست آوردن روزی حلال و سبک زندگی مبتنی بر کارآفرینی بارها مورد تاکید قرار گرفته است.
شاهآبادی یادآور شد: در این اوصاف کشور، ایران نباید در کنار تمام افتخاراتش در حوزه اقتصادی خود دستش را به سوی بیگانگان دراز کند و اینجاست که مفهوم فرصتسازی از تهدیدها از جمله تحریمهای ظالمانه اقتصادی که توسط امریکا و رژیم اشغالگر قدس و حامیان آنها صورت میگیرد یکی از مهمترین بسترها بهویژه در حوزه اقتدار اقتصادی برای کشورمان بهشمار می رود.
معاون صدای رسانه ملی با اشاره به آنکه حوزه رسانه و بهویژه شبکههای رادیویی، رسالت و وظیفهشان روایتگری هدفمند فعالیت دولتمردان است، گفت: رسانه به دنبال آنست تا رفتار فردی مردم را در حوزه اقتصاد اصلاح کند. در این میان یکی از مهمترین رویکردهای ما برای برگزاری جشنواره کار و تولید، تشویق مردم به سوی کارآفرینی مبتنی بر فکر، اندیشه و خلاقیت است. نباید فراموش کنیم که سرمایه شاید یکی از ارکان اقتصادی باشد اما رکن اول نیست و تبیین این مسئله بر دوش فعالان رسانه و برنامهسازان رسانهای است.
وی افزود: انتظار من نیز از برنامهسازان آنست که اصحاب رسانه در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری تذکر و تلنگر خود در حوزه رسالت رسانهای و برنامهسازی را برای فاصله گرفتن از مفهوم واردات، بیدار کردن وجدان آگاه مردم و تلاش بر حوزه تولید بیش از پیش استوار کنند.
فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هنوز در جامعه به خوبی جا نیفتاده است
شاهآبادی با اشاره به آنکه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هنوز آنگونه که شایسته است میان عموم جامعه جای خود را باز نکرده است، یادآور شد: هنوز برای برخی از مردم خرید کالای ایرانی قبح دار و این در شرایطی است که ما نباید به دنبال کالاهای خارجی باشیم و این رفتاری مذموم است بهویژه کالاهایی که میتوان آنها را با سرمایه و اتکا به نیروی متخصص و کار جوان در کشور تولید کرد.
شاهآبادی تصریح کرد: ماموریت ما مانند ماموریت عرصه جهادگران نظامی و جهادگران سلامت که این روزها در خط مبارزه با ویروس کرونا که باید تمامقد قدردان زحمات آنها باشیم در حوزه اقتصادی بسیار قابل توجه است. باید به کار خود بیش از پیش توجه کنیم.
وی افزود: اگر پای اقتصاد در کشور میلنگد، بخشی از این آسیب را باید در حوزه رسانه و فعایتهای آن جستجو کرد.
قدرت تبدیل فرصت از تهدیدها را تاریخ انقلاب ثابت کرده است
معاون صدایِ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آنکه راه نرفته در حوزه برنامهسازی در گونههای مختلف ازجمله در حوزه اقتصاد بسیار زیاد است یادآور شد: نگاه اصحاب رسانه باید بر رصد خللها و آسیبها باشد و متولیان نیز باید از ظرفیت و فرصتهای ایجاد شده که رسانه از جمله شبکههای رادیویی با توجه به ضریب نفوذ بالایشان میان مردم ایجاد میکنند، استفاده کنند.
وی ادامه داد: هر وقت توانسته باشیم بیشترین مشارکت مردم را در امور کلان کشور با خود بههمراه داشته باشیم همواره توانستهایم فرصتهای بیبدیلی را از تهدیدهای موجود ایجاد کنیم و این را تاریخ چهار دهه انقلاب شکوهمند اسلامی بهوضوح ثابت کرده است.
اقتصاد مقاومتی نیازمند تبیین مواضع رهبری
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز در مراسم اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید افزود: نیازمند تبیین مواضع و تفکر رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم.
وی اضافه کرد: همه تلاش این قرارگاه، الگوسازی و گفتمان سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و خودباوری و خود اتکایی مردم، جوانان و اقتصاد مقاومتی است.
سعید محمد گفت: امروز با جنگ اقتصادی میخواهند دولت را به چالش بکشند و نظام را ناکارامد جلوه دهند بنابراین فعالان اقتصادی باید دست به دست سربازان جنگ نرم یعنی رسانهها بدهند تا از این عرصه بگذریم.
وی ادامه داد: امروز در جنگ نرم، آسیب زیادی میبینیم، چون دشمن دیده نمیشود و با استفاده از کلمات وارد جنگ میشود ضمن اینکه خیلی براین شیوه مسلط است، پس کار رسانههای رسمی و مجازی، بسیار پیچیده است و نیاز به عزم جدی دارد.
رادیو یکی از مهم ترین حامیان تولیدکنندگان در کشور
مدیر شبکه رادیویی اقتصاد با تاکید بر آنکه رسانه و بهویژه شبکههای رادیویی یکی از مهمترین حامیان تولیدکنندگان به شمار میروند یادآور شد: اقتصاد، علمی است که در کنار پیچیدگی؛ پویایی و شتاب بسیاری دارد. در این میان مخاطبان اقتصادی وقت ندارند تا یک ساعت برنامه بشنوند و درنهایت یک دقیق محتوا را دریافت کنند. انتظار آنها در عصر و زمانه حاضر آن است که در بازه زمانی کوتاه چند دقیقهای به اندازه چند ساعت محتوا دریافت کنند. به همین سبب است که ترکیب ماهیت اقتصاد و ضرباهنگ تند آن و ترکیب آن با خصوصیات برنامهسازی رادیو بهعنوان یکی از مهمترین اولویتهای برنامهسازان در حوزه اقتصاد تعریف شده است.
وی با اشاره به نخستین جشنواره آثار کوتاه رادیویی با محوریت کار و تولید گفت: در بازه زمانی کوتاهی از انتشار فراخوان تا زمان اختتامیه این جشنواره ۲۴۵ اثر از سراسر کشور به دست ما رسید. آثاری که در راستای جهش تولید بهعنوان شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به آن اشاره شده بود توانستند تا مخاطبان را با نگاهی متفاوت به مفاهیم کلان و خرد اقتصاد آشنا کنند.
سینماپرس: فیلم برگزیده جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در بخش مسابقه ملی به مرحله داوری جایزه آکادمی ایسفا راه می یابد.
به گزارش سینماپرس، با انتشار آیین نامه جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران که به اختصار جوایز ایسفا نامیده می شود، فیلم برگزیده جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در بخش مسابقه ملی به جوایز ایسفا راه می یابد.
طبق اعلام ایسفا و احراز شرایط جشنواره های داخلی مورد تایید آن، فیلم منتخب جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در دوره چهاردهم و سایر دوره های این رویداد سینمایی در جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران مورد داوری قرار می گیرد.
فراخوان یازدهمین دوره جوایز ایسفا ۲۱ شهریور ماه ۹۹ همزمان با روز ملی سینما منتشر خواهد شد و مراسم اهدای جوایز آن در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی نیز با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال در شهر گرگان برگزار خواهد شد. دبیری این رویداد را سعید نجاتی برعهده دارد.
سینماپرس: اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: سنگ شود نانی که قرار است با از بین رفتن مردم در سالن های سینما نصیب ما شود! کدام عقل سالمی می گوید در این بحران کرونا مردم باید به سالن های سینما بروند و زیر یک سقف نفس بکشند؟ هر کودکی این را می فهمد که این کار خطای بزرگ است و می تواند موجبات شیوع گسترده تر این ویروس منحوس را فراهم آورد!
کارگردان فیلم های سینمایی «جهنم سبز» و «شهر در دست بچه ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در اغلب کشورهای دنیا راه حل جدی برای رفع بحران سینما در دوران کرونا پیدا کرده اند؛ اینکه چرا ما در کشورمان از این راه حل ها پیروی نمی کنیم خود جای سوأل دارد!
وی ادامه داد: امروزه حتی معتبرترین جشنواره های سینمایی دنیا به صورت مجازی در حال برگزاری هستند و سینماها نیز به صورت کاملاً مجازی فعالیت می کنند اما متأسفانه ما با افرادی روبرو هستیم که با ندانم کاری های خود همچنان در پی اکران فیلم در سالن های سینما و یا بدتر از آن برگزاری جشنواره های سینمایی به صورت فیزیکی هستند!
این سینماگر با بیان اینکه نیاز مبرم امروز سینمای ایران توجه ویژه به اکران آنلاین است اظهار داشت: بنده از شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کسانی که در مقام های بالاتر از ایشان قرار دارند می خواهم به این موضوع بازگشایی سالن های سینما در این بحران کرونا اخمی کنند و توجه خود را به گسترش امکانات اکران آنلاین و ایجاد امنیت در آن معطوف نمایند تا عوامل سینما بتوانند با خیال راحت فیلم های شان را در فضای مجازی اکران کنند.
براری در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: متأسفانه کسانی که باید کار کنند به نظر اهالی سینما وقعی نمی گذارند! تجربه ثابت کرده حتی اگر همه ما با هم یکصدا شویم باز هم آن ها برای ما کاری انجام نمی دهند. به عنوان مثال سال ها است همه از بیمه و تأمین معیشت و زندگی اهالی سینما سخن می گویند اما هیچ اثری نداشته و ندارد! فقط آقایان ما را آدم های معترض می دانند که نسبت به مسائل غر می زنیم ولی حرف های مان برای مدیران مهم نیست.
وی متذکر شد: اما من معتقدم ما باید غر بزنیم و راه را پیدا کنیم؛ باید برای دستیابی به هر مسأله ای در سینمای کشور در وهله اول بین سینماگران انسجام و اتحاد و همدلی به وجود بیاید که اگر این گونه شود بسیاری از مشکلات به خودی خود برطرف خواهند شد.
احمدجو در ادامه میافزاید: از دید بنده لازم است که یک بنیاد خاص تعزیه شکل بگیرد، موزهای مختص به تعزیه شکل بگیرد تا در آرشیو آن فیلمها و عکسها گردآوری و شرایط آموزش به صورت امری دائمی برای تعزیه تأسیس شود. صرفنظر از امتیازات بسیار زیاد معنوی و دینی که در تعزیه وجود دارد، باید توجه داشته باشیم که تعزیه مادر همه نمایشهای ایران است. تعزیه میتواند بهترین الگو و نمونه برای بومی شدن اجرای نمایش، فیلمسازی، طراحی صحنه و عرصههای مختلف کارهای صحنهای در کشورمان باشد. مسئولان در این رابطه هر اندازه میتوانند باید برای تعزیه کار بکنند تا بتوانیم تعزیه را بهتر مطرح کنیم که استفاده از امکان اجرا و پخش آنلاین در شرایط فعلی اولین قدم محسوب میشود.
تماشاگر یا شرکتکننده
کارگردان سریال «تفنگ سرپر» در رابطه با اینکه چه مؤلفههایی باید مراعات شود تا مخاطب در تماشای پخش آنلاین یک تعزیه نسبت به یک اجرای ضبط شده رغبت و میل بیشتری داشتهباشد، میگوید: اگر تعزیههای درست انتخاب شوند، مخاطب هم پای کار مینشیند. ضمن اینکه لازم است بگویم که تعزیه تماشاگر ندارد و از آنجایی که یک نمایش آیینی محسوب میشود، در واقع تعزیه شرکتکننده دارد؛ مثل عروسی و عزا مجموعه آدمها تعزیه را برگزار میکنند. تعزیه به آن معنایی که در مورد تئاتر گفته میشود، نمایش نیست، بلکه یک آیین نمایشی است. وقتی یک مسابقه فوتبال به صورت زنده پخش میشود، تأثیر و هیجان بیشتری نسبت به یک مسابقه ضبطشده دارد. وقتی مخاطب از طریق تلویزیون یا هر رسانه دیگر شاهد پخش زنده مسابقه فوتبال است، یک احساس مشارکتی در او ایجاد میشود که در مورد پخش زنده تعزیه هم ایجاد یک چنین حسی صادق است.
این پیشکسوت هنر تعزیه در ادامه میافزاید: با توجه به ضیق مکانی پیش آمده و البته مزیت نداشتن محدودیت مکانی و جغرافیایی برای پخش زنده تعزیه و گستره وسیعی از مخاطبان که میتوانند شرکتکنندگان بالقوهای حین پخش زنده تعزیه محسوب شوند، قطعاً با اتخاذ تدابیر لازم و نیز فراهم کردن بسترهای تبلیغاتی و رسانهای میتوانیم به صورت همزمان درصدد معرفی جهانی این هنر آیینی نمایشی به دیگر اقوام و ملل دنیا هم باشیم.
احمدجو در همین رابطه خاطر نشان میکند: مشروط به انجام برنامهریزیهای دقیق در کنار ارائه تعریف درستی از تعزیه میتوانیم نسبت به معرفی جهانی آن امیدوار باشیم. منظورم از به کار بردن اصطلاح تعریف درست از تعزیه این است که بدانیم تعزیه یک منظومه است که روایت و نقالی میشود، نمایش نیست. منتها هر بخش و شخصیت را یک نفر زبان حالش را بیان و اجرا میکند؛ مانند نقالها که ممکن است برای اجرا لباس مخصوصی بپوشند، تعلیمی یا گرزی و شمشیری دستشان بگیرند، در تعزیه این وجه مفصلتر است و آواز را هم به آن اضافه میکنند. هر کدام را روایتگران سعی میکنند تا با نقالی روح واقعه عاشورا را به جای تاریخ عاشورا روایت کنند. تاریخ عاشورا در کتابها نوشته شدهاست و روی منابر در مورد آن صحبت میشود، اما در تعزیه مرثیهخوان با در نظر گرفتن حس و حال و شور، میخواهد فضای آن موقعیت را در اذهان مشارکتکنندگان زنده کند. تا این هنر آیینی نمایشی از بین نرفته باید برای آن کاری کرد و اگر این تعریف از تعزیه در اذهان دست اندرکاران ایجاد گردد، میتوانیم امیدوار باشیم که چنین اتفاقی بیفتد. تعزیه از سایر مظاهر عزاداریهای ما آسیبپذیرتر است، چون ممکن است به تقلید از تکنیکهای فیلمسازی و صحنههای تئاتری دچار چرخشها و دگرگونیهایی گردد و از شکل واقعی خودش دور شود. باید هر چه زودتر و قبل از وقوع هر نوع اعوجاج و تغییری در این مسئله، فکر عاجلی برای حفظ و حراست از آن صورت بگیرد. من هیچ چیزی اصیلتر از تعزیه نمیشناسم؛ قبلاً به موازات آن نمایش روحوضی بود که در عروسیها و جشنها اجرا میشد که آن هم تغییرات زیادی کرد.
انعطاف منحصر بهفرد تعزیه
این کارگردان با تأکید بر اینکه تعزیه یک آیین بسیار کهن و صیقل یافتهاست که توسط میلیونها انسان با ذوق و سلیقه به پختگی رسیدهاست، میافزاید: تعزیه انعطاف بسیار عجیب و غریبی دارد که با هر شکل و شرایطی قابل اجراست. مثلاً شما در تعزیه همانطور که میتوانید لشکر عمربنسعد و ابنزیاد را با حضور هزاران نفر نمایش بدهید با دو نفر و حتی بدون حضور کسی میتوانید نمایش دهید و مخالفخوان خطاب به لشکریان- صرفاً با اشاره به پشت سرش که کسی حضور ندارد- بگوید «بگیرید دور او را تنگ» و این به ذهن شرکتکننده القا میشود که انگار لشکری پشت سر او ایستادهاست. تعزیه تا به این حد انعطاف دارد. ضمن اینکه تعزیهخوان ملزم نیست مثلاً عینکش را بردارد یا اینکه از وسایلی مثل ساعت که متعلق به زمان واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری نیست، استفاده نکند یا اینکه ممکن است برای نشان دادن تجمل و ایجاد سایبان بالای سر ابن زیاد از چتر استفاده کند. ضمن اینکه باید تنوع و تفاوتهای تعزیهها حفظ شود؛ مثلاً تعزیه آذربایجان با تعزیه شهرستان محلات تفاوتهایی دارد که باعث ایجاد رنگارنگی و تنوع نمایشی میشود که ما چنین امتیازی را در هیچ نمونه دیگری نداریم. بنابراین هر قدر به تعزیه کمک شود و قدمی برای محافظت از این میراث منحصر بهفرد برداشته شود، قطعاً مبارک است.