X

بایگانی مرداد 25, 1399

دفتر سینمایی

فهرست برنامه های «حسینیه تلویزیون ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن ایام محرم، شبکه‌های سیما با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور، با تدارک برنامه‌های گسترده به «حسینیه تلویزیون ایران» تبدیل می‌شوند.

شورای معارف معاونت سیما فهرست ویژه برنامه‌های محرم را به شرح زیر اعلام کرد:

شبکه یک سیما

سخنرانی مذهبی، در قالب برنامه‌های حسینیه ایران با سخنرانی حجت الاسلام میر هاشم حسینی و سید حسین مومنی و پخش ویژه برنامه زنده و گفت و گو محور با حضور کارشناسان مذهبی در ۱۳ قسمت «این شب ها» در ایام محرم از شبکه یک سیما روی آنتن می‌روند.

پخش مداحی‌های مختلف در سراسر کشور و هیئت‌های خانگی نیز از دیگر برنامه های شبکه یک در این ایام است.

شبکه دو سیما

شبکه دو برنامه‌های «تکیه خانه»، «کوی محبت»، «ذکر عاشورائیان»، «ناگفته‌ها»، «خانه‌ها و تکیه‌ها»، «مکث»، «شعر عاشورایی»، «آیینه خانه» و «بر بال تعزیه» را تقدیم مخاطبان می‌کند.

پخش سخنرانی شیخ حسین انصاریان و مسعود عالی و برنامه زنده «تکیه خانه» از دیگر اقدامات شبکه دو در ایام محرم است.

«کوی محبت» برنامه‌ای زنده است که از کربلای معلی با موضوع ابعاد قیام عاشور پخش می‌شود.

«ذکر عاشورائیان» نیز با پخش مداحی مداحان بنام کشور و مداحان جوان در این ایام پخش می‌شود. «ناگفته‌ها» برنامه‌ای است با موضوع واکاوی ناگفته‌های تاریخ عاشورا که با محور معرفی اصحاب امام حسین (ع) روی آنتن می‌رود. «خانه‌ها و تکیه‌ها» با هدف معرفی و گفت و گو با خانواده‌هایی که سال‌ها مراسم روضه در منزل برپا می‌کردند، تقدیم مخاطبان می‌شود.

«مکث» برنامه گفت و گو محور این شبکه با موضوع محرم و «شعر عاشوایی» برنامه دیگری است که با پخش گلچین اشعار شاعران آیینی در شب‌های شعر عاشورایی روی آنتن می‌روند.

«آیینه خانه» ویژه برنامه‌ای با کارشناسی حجت الاسلام مرادی و با حضور جوانان است که در محرم پخش می‌شود.

«بر بال تعزیه» با روایت قصه‌های عاشورا به زبان تعزیه نیز در ایام محرم برای نوجوانان روی آنتن می‌رود.

شبکه سه سیما

«سمت خدا» برنامه‌ای گفت و گو محور است که در شبکه سه سیما با بررسی مسائل روز روی آنتن می‌رود. «در آستان خورشید» نیز با انعکاس مناسبت‌های مذهبی در عتبات عالیات پخش می‌شود.

سخنرانی حجت الاسلام رفیعی و برنامه ویژه «مخاطب خاص» که برنامه‌ای ترکیبی با حضور کارشناسان و مادحین است، نیز دیگر برنامه های شبکه سه در ایام محرم هستند.

شبکه چهار

«سوره» برنامه‌ای با رویکرد مذهبی و هنری است که به جنبه ادبی قیام عاشورا می‌پردازد.

«نغمه‌های عاشورایی» در هر قسمت به نغمه خوانی یکی از شهرها خواهد پرداخت و ویژه برنامه «سرگذشت» نیز با شرح کتاب امان سامانی توسط ساعد باقری تقدیم مخاطبان می‌شود.

ویژه برنامه «پرده عشاق» نیز با هدف بررسی مدایح و نوحه خوانی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

شبکه پنج

برنامه‌های «رضوان»، «عشق یعنی»، «تا نیایش»، «سوگواره» و «قصه کربلا» از جمله برنامه‌های شبکه پنج سیماست.

به گزارش سینماپرس، پخش «سخنرانی» حجت الااسلام پناهیان و «مداحی» حسین سازور و حسین امیر حسینی نیز از دیگر تدارکات این شبکه است.

شبکه قرآن

برنامه «رو به راه» ویژه معرفی سخنرانان و مداحان و «ضیافت حسینی (ع)» ویژه معرفی پیر غلامان و علمای اعلامی‌ که خدمتی به ساحت حسینی (ع) کرده اند، از برنامه‌های شبکه قرآن در ایام محرم به شمار می‌آیند.

«نگین ری» با هدف معرفی هیئت‌ها و پیشکسوتان منبری در تهران و شهرستان‌ها روی آنتن می‌رود.

«یاد خدا» نیز معطوف به موضوعات ایام محرم است که از شبکه قرآن روی آنتن می‌رود. «خوشبخت» نیز ویژه برنامه خانواده این شبکه است که با حال و هوای محرم پخش می‌شود.

شبکه مستند

«مستند هیئت» با هدف معرفی زندگی شخصی و اجتماعی وعاظ و مداحان مشهور، «صدای انقلاب» با پخش سخنان کوتاه علما درخصوص محرم و «نغمویه» با پخش نغمه‌های قدیمی‌بوشهری در باب روز عاشورا از شبکه مستند پخش می‌شوند.

شبکه کودک

«پاشو پاشو کوچولو» با موضوع محرم و پخش مداحی میثم مطیعی با حضور دانش آموزان امامزاده قاضی الصابر (ع)، از برنامه‌های محرمی‌ شبکه کودک به شمار می‌روند.

شبکه امید

پخش ویژه برنامه «مثل قاسم» از سه شهریور تا ۱۳ شهریور، «هشتگ دوستی» با هدف نمایش فضای محرم از حرم حضرت معصومه یک ساعت قبل از اذان ظهر، «به توان خدا» با هدف پاسخ به شبهات نوجوانان، «دوم شخص مفرد» درباره ادبیات عاشورایی و «دوربین امید» با پخش گزارش از هیئت‌های نوجوان از اقدامات شبکه امید در روزهای محرم به شمار می‌آیند.

شبکه جام جم

«روز حسین» (ع) با کارشناسی آیت الله اختری و رمضانی و خاطرات ایرانیان خارج از کشور، «رواق» با گفت و گوی معرفتی درباره فلسفه قیام عاشورا و «آنچه خود داشت…» ویژه برنامه هنر عاشورایی از برنامه‌های محرمی‌ شبکه جام جم هستند.

پخش سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی از قم و مشهد نیز دیگر تدارک این شبکه در ایام محرم به شمار می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت دریافت آثار جشنواره هنرهای تجسمی جوانان


تمدید مهلت دریافت آثار جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هری پاتر» در صدر فروش گیشه سینماهای چین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «هری پاتر» به تازگی بیشترین میزان فروش روزانه در گیشه چین را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، فیلم سینمایی «هری پاتر و سنگ جادو» در گیشه هفته گذشته چین موفق ظاهر شد و در یک روز ۴.۶ میلیون دلار فروخت.

این رقم در حال حاضر بیشترین میزان فروش روزانه در گیشه چین از زمانی است که سینماها پروسه بازگشایی را آغاز کرده اند. رکورد قبلی دست فیلم سینمایی «میان ستاره ای» کریستوفر نولان بود که هری پاتر توانست این رکورد را با افزایش ۶۶ درصدی فروش از آن خود کند.

در مجموع سینمای کشور چین که چهار جمعه را از زمان بازگشت فیلم‌ها پشت سر گذاشته است، فروشی ۹.۲ میلیون دلاری داشته است. افزایش ظرفیت تماشاگر از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد در برخی از سینماها، باعث این فروش شده است. در حال حاضر در کشور چین بیش از ۸ هزار سینما بازگشایی شده اند.

فیلم چینی «هشتصد» نیز اکران خود را به تازگی آغاز کرده که از حدود ۶ هزار سینمایی که در آن اکران داشته، ۲.۱ میلیون دلار فروخته است. این فیلم قرار بود برای نخستین بار در جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۱۹ نمایش داده شود.

اگر فیلم سینمایی «هری پاتر» بتواند خود را به فروش ۱۶ میلیون دلاری برساند، فروش جهانی خود را به یک میلیارد دلار در گیشه خواهد رساند. در این هفته «پسران بد تا ابد» نیز دوباره اکران شد و ۹۵۰ هزار دلار فروخت تا به جایگاه سوم گیشه چین برسد. «میان ستاره ای» هم به فروش ۱۴.۷ میلیون دلاری در گیشه چین رسید تا باکس آفیس جهانی آن مرز ۷۰۰ میلیون دلار را رد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شد


شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگاه های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان حضوری نیست


کارگاه های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان حضوری نیست

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوران کنونی دسترسی به اینترنت را برای بیش از ۹۰ درصد اقشار جامعه فراهم آورده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»با اشاره به سازوکارهای برگزاری آنلاین جشنواره ها گفت: این جشنواره یکی از اولین تجربه‌های سینمای ایران در برگزاری آنلاین است که تلاش کرده فیلمسازان حرفه ای و مردم را در این برهه سخت به انجام فعالیت هنری و تجربه کردن تشویق کند.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی همزمان با شیوع ویروس کرونا و همچنین محورها و موضوعات مورد توجه در جشنواره «سلفی ۲۰» گفت: متاسفانه سایه منحوس کرونا بر زندگی همه مردم در سراسر دنیا سبب شده تا شیوه و سبک زندگی مردم دچار تغییر و تحولات جدی شود. این مساله بر سبک زندگی ما ایرانیان که در همه امور روزمره خودمان از الگوی ایرانی- اسلامی پیروی می کنیم اثرات مخرب‌تری نسبت به سایر نقاط جهان داشته و از همین منظر همه حوزه های فرهنگ و هنر ما دچار آسیب و نقصان های جدی شده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ایجاد نشاط در تولیدات هنری، توجه به سبک نوینی در خلق آثار مذکور و بالطبع برگزاری رخدادهایی مانند جشنواره «سلفی ۲۰» در سطوح مختلف شهری، استانی و ملی می‌تواند یکی از راهکارهای ادامه حیات هنر باشد. البته در این بین سینما به دلیل داشتن مخاطبان انبوه و با توجه به این که بعد از تلویزیون پر مخاطب ترین رسانه است، جایگاه و اهمیت ویژه ای پیدا می کند و البته این دست از جشنواره‌ها می‌توانند یک ریل گذاری جدید برای آینده سینما و تولیدات سینمایی ایجاد کنند.

برگزاری برخط رویدادهای هنری؛ مناسب ترین راهکار برای شرایط فعلی

 این مدیر سینمایی درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌ها نیز تصریح کرد: دوران کنونی دسترسی به اینترنت را برای بیش از ۹۰ درصد اقشار جامعه فراهم آورده است و مهم ترین راه ارتباطی مخاطبان با تولیدات و صنایع فرهنگی هنری از طریق فضای مجازی در حال انجام است. اگرچه شاید زیر ساخت‌ها در کشور ما دچار کمبود و نقصان‌هایی در این زمینه باشد اما توجه خیل عظیمی از مخاطبان به ویژه نسل جوان، حداقل در یک دهه اخیر به فضای مجازی و اینترنت بستر مناسبی را فراهم کرده تا برگزاری رخدادهای متنوع فرهنگی و هنری به شکل برخط یکی از مناسب‌ترین راهکارها در این زمینه باشد.

وی درباره میزان آمادگی جامعه هنری برای برگزاری آنلاین جشنواره‌ها نیز توضیح داد: به هر حال نه تنها در ایران که در نقاط مختلف دنیا هم این آمادگی شاید به شکل ایده آل و صد درصد وجود نداشته باشد. بسیاری از جشنواره های سینمایی معتبر در جهان هم آمادگی لازم برای مواجه شدن با چنین وضعیتی آن هم با این مدت زمان طولانی و نامعلوم را نداشتند و تلاش زیادی کردند به صورت آنلاین بخش‌هایی از جشنواره‌های خودشان را برخط برگزار کنند. اینکه تا چه میزان موفق بودند را باید به شکل دقیق با بررسی همه جوانب و شرایط مورد تحلیل قرار داد.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی ادامه دد: در کشور ما نیز همین اتفاق رخ داده است  ضمن اینکه باید بپذیریم در برگزاری جشنواره های سینمایی شاید هنوز دل نگرانی‌ها و احتیاط‌هایی هم به دلایل مختلف وجود داشته باشد که البته بسیار هم قابل توجه هستند. بنابراین  برای اینکه ببینیم چقدر برای برگزاری یک جشنواره آنلاین سینمایی آماده هستیم باید معیارها و پارامترهای گوناگونی را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: در جشنواره «سلفی ۲۰» تدابیری حداکثری اندیشیده شده که یک جشنواره  سینمایی آنلاین با در نظر گرفتن همه جوانب در حد وسع و امکانات و البته با بالاترین کیفیت و اثر گذاری برگزار شود. این کار به دلیل اینکه نمونه های مشابه تا به امروز نداشته یا کمتر بوده، طبیعی است که برگزاری جشنواره ای نظیر «سلفی ۲۰» را در فضای آنلاین نیازمند آزمون و خطا می کند. همچنین باید در حین برگزاری آن نواقص را کشف و برطرف کرد، البته تلاش شده تا درصد خطا تا کمترین حد ممکن پایین بیاید.

موضوعات «سلفی ۲۰» فیلمسازی برای همگان را فراهم می کند

ایل‌بیگی با اشاره به محورهای اصلی «سلفی ۲۰» که به طور کلی به چگونگی همزیستی با کرونا مرتبط می شود، عنوان کرد: با توجه به نوع و شکل جشنواره و تنوع موضوعات و بخش‌های آن و همچنین شرایط شرکت در این رخداد سینمایی که متناسب با شرایط جامعه و علاقه مندی‌های نسل جوان فیلمساز است پیش بینی می‌کنیم که شاهد دریافت تعداد زیادی آثار در بخش های گوناگون جشنواره باشیم ضمن اینکه تجارب شخصی بنده در حوزه فیلم کوتاه و سابقه سال ها حضورم در انجمن سینمای جوانان ایران و همنشینی با جوانان فیلمساز گواه این مساله است که بدون تردید شاهد آثار قابل تامل و کشف استعدادهای درخشانی در حوزه فیلمسازی از سراسر کشور خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: سینما برای همه است؛ عموم مردم از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و کهنسال. «سلفی ۲۰» با رویکرد پاسخ به نیازهای هنری و فرهنگی و موضوعی اکثر قریب به اتفاق مخاطبان طراحی شده است. یعنی خانواده ها، جوانان، دانشجویان، اهالی سینما، کودکان و نوجوانان، هنرمندان، دست اندرکاران محیط زیست و در یک کلام قاطبه علاقه مندان و تماشاگران سینما و سینماگران و استعدادهای سینمایی جامعه هدف ما در این جشنواره هستند.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» به دبیری مریم دوستی با حمایت سازمان شهرداری تهران و سامانه هاشور پاییز ۹۹ برگزار می شود.

آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» بیستم شهریور ماه امسال است. جزییات و فراخوان این رویداد در سایت جشنواره به نشانی www.selfie۲۰shortfilmfestival.com  قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند


شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردمی بودن هیئت آنلاین از ویژگی های منحصر به فرد آن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خادمان هیئت آنلاین با امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، امیرخوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در دیدار با اعضای هیئت امنای هیئت آنلاین تاکید کرد: کار شما انگیزه و انرژی بخش و سرحال کننده است و خوشحال می شوم این حقیر را به عنوان شاگرد کوچکی از مکتب امام حسین (ع) با افتخار در این مسیر همراه ببینید.

وی تصریح کرد: امتیاز اول این کار این است که، کرونا باعث شد در فضای مذهبی جلو بیفتیم، هر چند در ابعاد مختلفی نیاز به کار بیشتر در فضای مجازی داریم اما در حوزه محتوای مذهبی جلو هستیم و این برگ برنده ما و یک توفیق بزرگ است. اگر این موضوع را جدی بگیریم در این یک نقطه فرهنگمان و دینمان را به جلو خواهیم انداخت.

خوراکیان ادامه داد: در این زمینه هنوز جبهه مخالف کاری انجام نداده است. بعدا در این زمینه سرمایه گذاری خواهد کرد. اما فعلا برگ برنده در دست ماست و آنها باید به دنبال کار باشند.

معاون محتوای مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: امتیاز دوم هیئت آنلاین از دید اینجانب، مردمی بودن آن است و اینکه متصل به بخشی از حکومت نیست که با رفت و آمدها لطمه بخورد؛ این ضمانت خیلی خوبی برای پایدار بودن کار است. این کار باید مبتنی بر بدنه خودش باشد تا صدمه نبیند و این یک امتیاز است. امتیاز سوم این کار این است که اگر چه این کار یک کار هیئتی است و بازتاب یک کار مردمی و غیر سازمانی است اما خیلی فاخر انجام شده است.

خوراکیان اذعان کرد: در این فضا برای تمامی علاقمندان با هر سلیقه گزینه های زیادی وجود دارد به همین دلیل این تعبیر هیئت آنلاین خیلی خوب است و باعث می‌شود ما در فضای مجازی یک محصول را ارائه ندهیم. بلکه می خواهیم با فضای مجازی وارد هیئت شویم و باید به این موضوع به عنوان یک نکته کلیدی توجه کرد و طراحی کار را به این سمت برد.

پس از ارائه نظر سایر حاضران در جلسه، در پایان این دیدار مهدی شاملو، عضو هیئت امنای هیئت آنلاین، نماد خادم الحسینی را به معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی اهدا کرد.

سامانه هیئت آنلاین به آدرس heyatonline.ir بستری برای پخش زنده هیئات و مراسم های مذهبی است که ترافیک استفاده از آن برای کاربران در کلیه اپراتورها رایگان است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آوازخوانی خواننده جوان برمزار سهراب محمدی/روایت زمزمه‌های رمزآلود


آوازخوانی خواننده جوان برمزار سهراب محمدی/روایت زمزمه‌های رمزآلود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نتفلیکس» با موبایل در ایران فیلم می‌سازد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نتفلیکس که در ایران فعالیت قانونی ندارد به ادعای یک فیلمساز مطرح ایرانی در حال ساخت محصولی نمایشی در ایران است؛ پروژه‌ای که مجوزی از وزارت ارشاد برای ساخت ندارد و نظارتی روی آن نیست!

به گزارش سینماپرس،   ساخت فیلم در ایران دارای قوانین مشخصی است و فیلمسازان ایرانی و خارجی که تمایل به ساخت فیلم در محدوده سرزمینی ایران دارند باید این مقررات را رعایت کنند، اما آنچه در عمل دیده می‌شود این است که بخشی از سینماگران ایرانی و تعدادی از فیلمسازان خارجی به دلیل راحت بودن دور زدن قانون و وزارت ارشاد، به راحتی و با استفاده از عوامل ایرانی فیلم می‌سازند و آن را پخش می‌کنند.

در جدیدترین نمونه از این دور زدن قانون، ابوالحسن داوودی از حضور غیرقانونی نتفلیکس در ایران خبر داد. داوودی که مهمان برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر سیما بود، مدعی شد نتفلیکس در ایران دارد فیلم می‌سازد و در پاسخ به مجری برنامه که درباره چگونگی حضور غول سریال‌سازی جهان در ایران پرسید، این فیلمساز از ساخت فیلم به وسیله دوربین‌های پیشرفته موبایل گفت، اما در نهایت خواستار این شد که برخوردی با این کار نشود!

فیلمسازی زیرزمینی اسرائیلی‌ها

اگرچه داوودی درباره پروژه‌ای که نتفلیکس در ایران دارد توضیحات بیشتری ارائه نکرد و تنها مرجع این مدعی شخص وی است، ولی می‌توان با مشاهده اتفاقاتی که اخیراً در سینمای ایران رخ داده است، این ادعا را محتمل دانست.

سال گذشته فیلم سینمایی‌ای با نام «اپراتور» (مأمور مخفی) ساخته مشترک آلمان و اسرائیل در فستیوال فیلم برلین رونمایی شد؛ فیلمی که داستان آن بر اساس کتاب خاطرات یک جاسوس بازنشسته اسرائیلی ساخته شده است؛ کتابی با نام «معلم انگلیسی» که به کارگردانی «یوال آدلر» ساخته شد و موضوع آن حضور یک مأمور مخفی اسرائیلی در تهران بود که تلاش می‌کرد به اطلاعات هسته‌ای ایران دست پیدا کند. این زن در عملیات جاسوسی با مهندس ایرانی یکی از شرکت‌های مرتبط با فناوری هسته‌ای ارتباط عاطفی برقرار می‌کند. استفاده از لوکیشن شهر صوفیه در پایتخت بلغارستان، به عنوان تهران و تمایز آشکار جغرافیای دو شهر، باعث اعتراض‌هایی شد. نکته مهم درباره فیلم «مأمور مخفی»، فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم در تهران بود. گفته شد که کارگردان فیلم از طریق ارتباط موبایلی با عواملی در ایران، به صورت آنلاین و از راه دور آن را کارگردانی کرده است. این مسئله باعث شد تا موضوع همکاری عوامل ایرانی با اسرائیلی‌ها به بحثی امنیتی در ایران تبدیل شود. «اپراتور» فیلم متوسطی در ژانر پلیسی و امنیتی است که حضورش در جشنواره برلین نیز افتخاری برای آن به همراه نداشت، اگرچه پخش‌کننده‌های فیلم در امریکای شمالی و اروپا رایت این فیلم را خریداری کردند تا در سطح وسیعی اکران شود، بعدها نیز ادعاهایی درباره بازداشت همکاران ایرانی این پروژه سینمایی اسرائیلی از سوی نهادهای امنیتی مطرح شد.

نمونه‌های داخلی فیلمسازی بی‌مجوز!

داوودی مدعی شده نتفلیکس در ایران با دوربین موبایل در حال فیلمسازی است.

فیلمسازی با دوربین‌های باکیفیت گوشی‌های موبایل در بین فیلمسازان مطرح جهانی طرفدار پیدا کرده است. اولین فیلم سینمایی مطرحی که با استفاده از دوربین موبایل ساخته شد در سال ۲۰۱۱ بود. در آن سال یک فیلمساز ایرانی به نام هومن خلیلی فیلمی با گوشی موبایل نوکیا ۸ N ساخت. بعد از آن بود که جعفر پناهی که در دادگاه به محرومیت از فیلمسازی محکوم شده بود، یک فیلم سینمایی کامل را با موبایلش ساخت و اسم آن را «این فیلم نیست» گذاشت. پناهی این فیلم غیرقانونی را در چندین جشنواره خارجی به نمایش گذاشت و اتفاقاً با آن جایزه هم گرفت!

«استیون سودربرگ» فیلم «Unsane» را با استفاده از دوربین گوشی اپل ساخته است. سودربرگ از فیلمبرداری با آیفون ابراز رضایت می‌کند و آن را یک روش جدید فیلمبرداری می‌داند که می‌تواند شکاف میان ایده تا اجرای آن را کاهش دهد. راحتی کار با موبایل باعث شده که نه تنها ساخت فیلم با آن گسترش پیدا کند بلکه دور زدن مقررات را به راحتی آب خوردن کرده؛ همان کاری که گویا نتفلیکس در ایران به دنبال آن است!

«نتفلیکس» دوربین به دست!

نتفلیکس، در ایران فعالیت رسمی ندارد، اما ایرانی‌ها می‌توانند با خرید حق اشتراک به این سامانه متصل شوند. نتفلیکس برای اینکه مشتریان خود را از سراسر دنیا جذب کند، اقدام به تولید مجموعه‌های مشترک با کشورهای مختلف می‌کند، از جمله چند پروژه سریال‌سازی مشترک با کشور ترکیه که باعث شده سالانه چند میلیون دلار حق اشتراک را از مردم ترکیه دریافت کند و تا به حال چند بار در مقابل درخواست‌های ترکیه برای ممیزی آثار مربوط به این کشور با دولت ترکیه همکاری داشته است. اما داستان حضور غیرقانونی در ایران و ساخت فیلم زیرزمینی داستانی است که نمی‌توان در آن صرفاً ردپای فعالیت اقتصادی و کسب درآمد از طریق فروش بیشتر حق اشتراک را دید.

سینمای ایران پیش از این بارها از طریق فیلم‌هایی که به صورت غیرقانونی ساخته شده ضربه دیده است. فیلمسازانی که می‌دانستند از راه‌های قانونی به آن‌ها اجازه ساخت چنین فیلم‌هایی داده نمی‌شود، از ناآگاهی نهادهای نظارتی سوءاستفاده کرده و فیلم‌هایی ساخته‌اند که به خاطر نوع نمایش شرایط اجتماعی و سیاسی داخل ایران به آن‌ها «سیاه‌نما» گفته می‌شود. حضور دوربین نتفلیکس در ایران بدون طی تشریفات قانونی نیز مصداق همین موضوع خواهد بود و باید دید نهادهای نظارتی و امنیتی درباره ادعای این فعالیت چه برخوردی خواهند داشت و سرنوشت همکاران داخلی این پروژه مانند مشارکت‌کنندگان ایرانی در ساخت فیلم ضدایرانی «اپراتور» خواهد شد یا خیر!

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع