سینماپرس: یک زوج نیکوکار امشب با میزبانی کوروش سلیمانی به برنامه «مکث» می آیند.
به گزارش سینماپرس، در سومین قسمت از سری سوم برنامه «مکث» ویژه شبهای ماه محرم که یکشنبه شب دوم شهریور ساعت ۱۹:۳۰ پیش از اخبار ۲۰:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد، کوروش سلیمانی میزبان خیرینی است که در حد وسع و توان خود تلاش میکنند در خدمت مردم نیازمند باشند.
فاطمه خداکرمی و سیروس طالبی زوجی هستند که پیش از فراگیر شدن ویروس کرونا در کشور، به خانه سالمندان رفته و به پرسنل این مجتمع در زمینه کارهای روزمره کمک میکردند اما بعد از شیوع کرونا هم که دیگر نتوانستند به خانه سالمندان بروند دست از تلاش برنداشته و به دوخت ماسک و سایر اقدامات خیرخواهانه روی آوردند.
مهمان دیگر این قسمت از برنامه نیز علی صلاحی متخصص رادیولوژی است که در هفته چند ساعت به خانه سالمندان رفته و در زمینه امور پزشکی و تخصصش آنها را یاری میکند.
سری جدید برنامه «مکث» همچون برنامه مناسبتی که در ماه مبارک رمضان پخش شد، قصهها و روایات آدمها از یک موقعیت خاص به سمت حال خوب را روایت کرده و سراغ ماجراهای اجتماعی میرود. این برنامه اجتماعی به صورت گپ و گفت میان هنرمندان و صاحبان داستانهای اجتماعی جذاب ضبط و پخش میشود.
سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد پرداخت نسبتاً خوبی به سینمای ارزشی، دینی، مذهبی و انقلابی بودیم. در آن سال ها فیلم های خوبی مانند «سفیر» در سینمای ایران تولید شد اما متأسفانه هرچه به عمر انقلاب اضافه شد ما شاهد کمرنگ تر شدن پرداختن به فضای معنوی و ارزشی در سینما بودیم.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «مادری» و «خون خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بعد از فتنه ۸۸ رسماً فضای مجازی میدان رسانه ای را به دست گرفت و شبکه های اجتماعی مانند «اینستاگرام» و… برخی افراد را در ظاهر روشنفکر کرد و از این رو می توان گفت فضای مجازی باعث ایجاد فاصله گیری برخی افراد با سینمای مذهبی شده است. متأسفانه در سینمای ایران ما شاهد حضور افرادی هستیم که ادعای روشنفکری دارند؛ آدم هایی که می خواهند از خودشان تیپ روشنفکری بسازند و از همین رو وارد فاز و فضای سینمای مذهبی نمی شوند و حتی با تولید آثار مذهبی در سینما و تلویزیون هم مخالفت می کنند.
وی ادامه داد: شاید به علت حضور همین افراد است که ما شاهدیم سال ها است به درستی به سینمای ارزشمند دفاع مقدس هم پرداخته نشده و بسیاری از همین سینماگران با فیلم های دفاع مقدس هم دچار زاویه هستند و نسبت به تولید این آثار موضع دارند!
حقیقی سپس با بیان اینکه برای تولید فیلم سینمایی «خون خدا» بسیاری از بازیگران سینما با شنیدن اینکه فیلم ما راجع به واقعه عاشورای حسینی (ع) است عقب می نشستند تصریح کرد: این بازیگران یا خواهان دریافت پول های کلان بودند یا اینکه رسماً اعلام می کردند که تمایلی به حضور برای بازی در فیلم ارزشی این چنینی را ندارند و باعث تأسف است که ما شاهد چنین فضایی در سینمای کشور هستیم.
این سینماگر تصریح کرد: همین مسائل است که باعث می شود ما کمتر شاهد حضور بازیگران سرشناس در فیلم هایی با مضامین مدافعان حرم و… نیز باشیم. متأسفانه این شبه روشنفکران مباحث مذهبی را برای خود ترس قلمداد می کنند و این در حالی است که سال ها قبل ما شاهد تولید آثار مذهبی و دینی ارزشمندی در سینما و تلویزیون بودیم که هنرمندان بزرگی با افتخار در آن ها نقش آفرینی کرده و ماندگار شدند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه مدیران فرهنگی تمام تلاش شان را می کنند که آثار مذهبی تولید نشود متذکر شد: تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران حوزه فرهنگی که پول و امکانات را در اختیار دارند سعی می کنند آثار دینی و مذهبی تولید نشود تا هیچ گیری برای آن ها ایجاد نشود چرا که اتفاقاتی نظیر آنچه برای فیلم «رستاخیز» رخ داد باعث شده تا سیاست گذاران و مدیران سینمایی یک نوع بیم برای تولید این آثار داشته باشند.
حقیقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کار در فضای مذهبی سخت است چرا که روایت های متعددی از زندگی ائمه اطهار (ع) وجود دارد که پرداختن به کارهای مذهبی را دشوار می سازد. اما مردم با تمام جان و دل شان مایلند که آثاری در رابطه با زندگی بزرگان دین تولید شود و حتی اگر دولتمردان اجازه دهند حاضرند از جیب خود مایه بگذارند تا آثار دینی و مذهبی ماندگار تولید گردد.
سینماپرس: یک فیلم مستند به بررسی مسایل روانشناختی ترامپ پرداخته و به این نتیجه رسیده که او دچار خودشیفتگی بدخیم است و بدون تقلب نمیتواند زندگی کند.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، اینکه آیا دونالد ترامپ از یک بیماری روانی جدی رنج میبرد چیزی است که بارها مطرح شده و خیلی از مواقع با کمدی و طنز همراه شده است. بسیاری از مردم عادی هم در تمام مدت ریاستجمهوری او به این مساله فکر کردهاند، بنابراین بسیاری از مواردی که فیلم مستند جدید «بیصلاحیت: روان دونالد ترامپ» مطرح میکند برای مردم آشنا خواهد بود.
این فیلم که ساخته دن پارتلند است و بیستوهشتم آگوست منتشر میشود در توضیحاتش میگوید ترامپ یک «خودشیفته بدخیم» است. این فیلم با جزییات به چهار شاخصه ترامپ میپردازد که در مرکز این سندروم قرار دارد: پارانویای شدید او (این حس که هر خبرنگار که از او سوال چالشبرانگیز میپرسد یا هر عضو تیمش که جلویش سر تعظیم فرو نمیآورد میخواهد او را پایین بکشد)، اختلال شخصیت ضداجتماعی او (دروغگویی مداوم و عدم پشیمانی درباره انجام دادن نابودکنندهترین کارها)، سادیسم (هزاران حمله و توهین در توییتهایش) و خودشیفتگی یا نارسیسیسم او.
علاوه بر این، فیلم علاقه او به خلق کردن و زندگی کردن در واقعیت خودش را مطرح میکند و به تحلیل آن میپردازد. فیلم در عین حال به بررسی نبود کامل همدلی در او میپردازد؛ ویژگیای که مسلماً شاخصه تعیینکننده یک فرد جامعهستیز است. این مستند همچنین او را با هیتلر و موسولینی و دیگر رهبران خودکامهگرای زمانه مقایسه میکند.
اما مستند «بیصلاحیت» در شاخصههای ترامپ ظرافتهایی هم پیدا میکند. به طور مثال، ریک رایلی نویسنده کارکشته ورزشی و نویسنده کتاب «فرمانده تقلب کردن: چطور گلف ترامپ را توضیح میدهد» میگوید ترامپ از جمله بهترین رئیسجمهورها در گلف است. او این سوال را میپرسد چرا ترامپ باید نیاز داشته باشد در گلف تقلب کند؟ اما او این کار را میکند.
به گفته رایلی، ترامپ ماشین گلف خود را طوری دستکاری کرده که دو برابر سریعتر از دیگران حرکت کند تا اگر نیاز داشت سریعتر به مقصد برسد و بتواند نتیجه را دستکاری کند. او توپش را در جای اشتباه میکارد و یا وقتی توپ را داخل رودخانه میفرستد، آن را انکار میکند. او وقتی میبازد یا حتی وقتی تنها بازیکن بوده، باز هم ادعای قهرمانی میکند. فیلم همچنین به بررسی این موضوع میپردازد که او سعی کرده مقابل تایگر وودز (قهرمان گلف دنیا) هم در گلف تقلب کند. این فیلم میگوید اگر ترامپ در گلف تقلب میکند، در همه چیز تقلب میکند.
این فیلم ۸۴ دقیقهای از میانههای راه از زندگی درونی ترامپ گامی به عقب برمیدارد و به بررسی موضوعهایی از جمله این میپردازد که آیا او نژادپرست است یا خیر. جورج کانوی (که برای تصدی پست دستیاری دادستان کل در دولت ترامپ در نظر گرفته شده بود) در این فیلم شهادت میدهد که ابتدا با شک به این موضوع پرداخت، اما بعد با قاطعیت دید که او نژادپرست است و بخش زیادی از سیاستها و سخنانش با موسولینی و هیتلر همخوانی دارد.
فیلم با این سوال بینش روانشاختی خود از ترامپ را با سیاستهایش مخلوط میکند که آیا او هرگز از سلاح هستهای استفاده خواهد کرد؟ این ترسناکترین سوالی است که میتوان درباره او پرسید و اگر پاسخ این سوال در وضعیت روانی او ریشه داشته باشد، میتواند نابترین نمایش از این وضعیت وخیم باشد.
سینماپرس: مراسم اهدای جوایز تونی ۲۰۲۰ هم پاییز امسال به صورت مجازی برگزار میشود.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، برگزارکنندگان جوایز تونی اعلام کردند قصد دارند این مراسم را که پاییز امسال برگزار میشود، به صورت مجازی برگزار کنند.
هفتاد و چهارمین دوره اهدای جوایز سالانه تونی که قرار بود ۷ ژوئن در سالن موسیقی «رادیو سیتی» برگزار شود، به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد. این در حالی است که فصل تئاتری برادوی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ از ماه مارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد.
هنوز پلتفرمهای چگونگی برگزار شب مراسم اعلام نشده اما گفته شده بهزودی اعلام میشود.
در بیانیه مشترکی که از سوی رییس لیگ برادوی و مدیرعامل تئاترهای آمریکا که برادوی هم بخشی از آن است منتشر شده، آمده که این فصل تعطیل شده پر از نمایشهای فوقالعاده بود که شایسته است به آنها توجه شود.
در این بیانیه که دیروز جمعه منتشر شد آمده است: ما هیجانزده هستیم که نه تنها راهی برای گرامیداشت هنرمندانمان و دستاوردهای باورنکردنی آنها در این فصل پیدا کنیم بلکه بتوانیم موجب اعتلای همه جامعه تئاتری شویم و به دنیا نشان دهیم که چه چیزی خانواده برادوی را در این شرایط دشوار اینقدر خاص میسازد. نمایش باید ادامه پیدا کند؛ مهم نیست چگونه، اما میشود.
با خاموش شدن چراغهای تئاترها، ۱۶ نمایش فصل امسال به طور کلی اجرا نشدند و نیمی از آنها تنها یک پیش نمایش داشتند.
هنوز اعلام نشده این مراسم چه زمانی برگزار میشود.
سینماپرس: علی زندوکیلی که از خوانندگان مشهور است، با حضور در یک دهکده حیوانات با یک بچه شیر عکس سلفی گرفت.
به گزارش سینماپرس، علی زندوکیلی خواننده موسیقی کشورمان در روزهای گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر کرد که موجب اعتراضهای بسیاری شد.
زندوکیلی به یکی از دهکدههای طبیعت در یکی از استانهای کشور رفته بود و در حالی که بچه شیری در آغوش گرفته بود، به نوعی تبلیغِ این دهکدهی طبیعت و البته تبلیغِ نگهداریِ حیوانات وحشی را میکرد.
طرفداران محیط زیست میگویند که این دهکده به دنبال قاچاق حیوانات وحشی است.
وقتی خوانندهای که در کشور مشهور است، بچه شیری را در آغوش میگیرد و با آن فیلم و عکسِ یادگاری میگیرد، طبیعی است که دیگر افراد جامعه هم خواهانِ نگهداریِ حیوانات وحشی در خانه و یا حتی عکس گرفتن با آنها باشند.
این مسئله موجب بالا رفتنِ تقاضا برای خریدِ بچه شیرها یا بچه پلنگهایی میشود که جای اصلیِ زندگیشان در طبیعت است. این افزایش تقاضا موجبِ افزایشِ قاچاقِ حیوانات وحشی میشود. حتی گاهی دیده شده که حیواناتی که نسلشان در معرض انقراض است هم قاچاق میشوند و با قیمتهای هنگفتی به فروش میرسند.
متاسفانه در روندِ قاچاقِ حیوانات وحشی دیده شده که افراد مشهور یا همان سلبریتیها، ورود میکنند و اعتبار هنری یا کاریشان را در خدمتِ قاچاقچیانِ حیوانات وحشی میگذارند.
وقتی علی زندوکیلی ویدیویِ درآغوش کشیدنِ بچه شیر را منتشر کرد، مورد اعتراضِ بسیاری از سوی مخاطبانش قرار گرفت. در نهایت هم این خواننده مجبور به حذفِ فیلمش از روی صفحه شخصیاش شد. این خواننده در این ویدیو گفته بود که میخواهد این بچه شیر را بزرگ کند و این مسئله موجبِ واکنشهای تندتری از سوی کاربران فضای مجازی شد.
زندوکیلی برای فرار از این اعتراضها متنی برای توضیح در صفحهاش منتشر کرد که در ادامه آن را میبینید:
همانطور که در بالا خواندید، زندوکیلی اعلام کرده که قصد و علاقهای برای نگهداری و بزرگ کردنِ این بچه شیر نداشته و ندارد. در حالی که در ویدیویی که منتشر کرده بود، به صراحت میگوید که قرار است این بچه شیر پیش خودش بزرگ شود.
طرفداران محیط زیست معتقدند که حیوانات وحشی مانند شیر در چنین دهکدههایی در بدترین شرایط ممکن نگهداری میشوند. آنها معتقدند که این حیوانات وحشی برای دلالان و صاحبانِ باغ وحشها هیچ ارزشی ندارند و فقط به سودآوری اقتصادی فکر میکنند.
به راستی جایگاه آن بچه شیر در دلِ طبیعت است یا در آغوش یک چهره مشهور برای گرفتنِ عکسِ سلفی؟
*تسنیم
سینماپرس: در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، اعضای شورا بر ضرورت برگزاری این رویداد حتی در قالب پلتفرمهای آنلاین تاکید کردند.
به گزارش سینماپرس، در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» که عصر ۲۸ مرداد ۹۹ در سازمان سینمایی برگزار شد، اعضای شورا بر ضرورت برگزاری این رویداد مهم سینمای مستند ایران، حتی در قالب پلتفرمهای آنلاین تاکید کردند.
احمد ضابطیجهرمی استاد دانشگاه، مستندساز، مؤلف و مترجم، محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش، مهدی مسعودشاهی مدیر فرهنگی و عضو هیات اُمنای مرکز گسترش، اُرد عطارپور تهیهکننده و مستندساز باسابقه سینما، مرتضی رزاقکریمی قائممقام مرکز گسترش، محمد صوفی نماینده انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، آزاده بیزارگیتی نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» هستند که این افراد به انتخاب و معرفی حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی منصوب شدهاند. انتظامی هم رییس این شورای سیاستگذاری است.
در نخستین جلسه این شورا، شیوه برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه به شیوع بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفت. پس از طرح مباحثی درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین یا حضوری و یا حتی عدم برگزاری آن، اعضا با توجه به اهمیت و تاثیر جشنواره «سینماحقیقت»، بر ضرورت برگزاری این جشنواره حتی در قالب پلتفرمهای آنلاین تاکید کردند.
در این نشست، دبیر جشنواره «سینماحقیقت» درباره تحقیقات گستردهای که در خصوص برگزاری آنلاین جشنوارههای بینالمللی نظیر هاتداکس کانادا، ویزیوندورئل سوئیس و… انجام شده است سخن گفت و اعضای شورا ضمن بیان مزایا و مشکلات برگزاری آنلاین «سینماحقیقت»، پیشنهاداتی همچون مرور آثار برتر دورههای قبل در قالب جشنواره جشنوارهها و اختصاص بخش رقابتی به فیلمهای تولید شده با موضوع کرونا را مطرح کردند.
همچنین اعضای شورا بر ایجاد زیرساختهای لازم جهت رعایت قانون کپیرایت در صورت اکران آنلاین فیلمهای بخش مسابقه و توجه بیشتر به برپایی کارگاههای آنلاین و بزرگداشتها تاکید کردند. ارائه راهکارهایی برای ایجاد فضای گفتگو درباره فیلمها و امکان تبادل اطلاعات و آرا از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.
در پایان تصمیمگیری نهایی درباره بخشهای مختلف جشنواره و چگونگی برگزاری آنلاین «سینماحقیقت» به جلسه آینده این شورا موکول شد.
در این جلسه و به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی در جلسات جمعی، احمد ضابطیجهرمی و مرتضی رزاقکریمی غایب بودند. محمدرضا بهشتیمنفرد مدیر اجرایی و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی جشنواره «سینماحقیقت» هم از دیگر حضار این نشست بودند که در سالن کنفرانس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سینماپرس: برنامه حمایتی ادارهکل هنرهای نمایشی برای ظرفیت خالیمانده تماشاخانهها در قالب اطلاعیه شماره ۶ منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، برنامه حمایتی ادارهکل هنرهای نمایشی برای ظرفیت خالیمانده تماشاخانهها براساس شیوهنامههای بازگشایی مربوط به شیوع ویروس کرونا در قالب اطلاعیه شماره ۶ منتشر شد.
متن اطلاعیه شماره ۶ به شرح زیر است:
«پس از موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان ازسرگیری فعالیتهای نمایشی، یکی از الزامات بازگشایی استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت صندلیها تعیین شد. با توجه به اینکه این قید یکی از مهمترین چالشهای گروههای نمایشی و مدیران تماشاخانهها برای ازسرگیری فعالیتها بود، ادارهکل هنرهای نمایشی از زمان اعلام شیوهنامههای بازگشایی به دنبال راهکاری برای جبران این موضوع برآمد. پس از برگزاری جلسات متعدد، با حمایت و همراهی معاون محترم امور هنری و تصویب و ابلاغ بودجهای مستقل، امکان رسیدن به برنامهای برای رفع خلا موجود مبنی بر عدم استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالنهای نمایشی فراهم آمد. این برنامه مبتنی بر دو بخش و با در نظر گرفتن تفاوتهای موجود در شرایط اجرای آثار نمایشی در تهران و سایر شهرها تنظیم شده است که شرح آن در زیر میآید:
الف: در تهران:
الف/۱: ادارهکل هنرهای نمایشی بر مبنای قیمت بلیت ۳۰۰۰۰ تومان و براساس تعداد بلیت فروخته شده برای هر نمایش بین ۵۰ تا ۷۰ درصدِ عددِ به دست آمده، از اثر حمایت میکند.
الف/۲: برنامه حمایتی ادارهکل هنرهای نمایشی در این خصوص مستقل از دیگر حمایتهای این ادارهکل است.
الف/۳: از آن جایی که فرآیند بلیتفروشی براساس شیوهنامههای بهداشتی اعلامشده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا صرفاً از طریق سایتهای فروش انجام میگیرد، گزارش سایتهای فروش مبنای تصمیم این ادارهکل خواهد بود. هماهنگی مربوط به این مساله از سوی ادارهکل هنرهای نمایشی با سایتهای فروش بلیت در تهران انجام خواهد گرفت.
ب: در دیگر شهرها:
با توجه به تصمیم معاونت امور هنری مبنی بر انعقاد تفاهمنامههای حمایت از فعالیتهای نمایشی در سال ۹۹، به این تفاهمنامهها مبلغ یک میلیارد تومان صرفا برای این امر اضافه خواهد شد.
این رقم در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استانها قرار خواهد گرفت تا با نظارت اداراتکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با توجه به فعالیتهای انجامشده و با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۲۰۰۰۰ تومان (در شهرهای کوچکتر این میانگین با توجه به سابقه قیمت بلیت در یک سال اخیر میتواند کمتر-حداقل ۸۰۰۰ تومان- باشد) از گروههای نمایشی حمایت شود.
در پایان لازم به ذکر است در شرایط فعلی و با توجه به اعتبارات تعیینشده، زمان این حمایت در مرحله اول تا آذرماه در نظر گرفته شده است که در صورت تعیین اعتبار برای ماههای پس از آذر در این خصوص اطلاعرسانی خواهد شد.»