X

بایگانی شهریور 19, 1399

دفتر سینمایی

جزییات اهدای چهارمین نشان «عکس سال مطبوعاتی»/ وزن حوادث یکسان است


جزییات اهدای چهارمین نشان «عکس سال مطبوعاتی»/ وزن حوادث یکسان است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های سینمایی در قاب تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شیار ۱۴۳»، «مانیکارنیکا»، «مرغ دریایی»،«هوگو»و «خیابون ارگ» تعدادی از فیلم های پایان هفته هستند.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «شیار ۱۴۳»، «مانیکارنیکا»، «مرغ دریایی»، «هوگو»، «خیابون ارگ»، «ضد حریق»، «بید مجنون»، «دیوار بزرگ»، «قانون سرزمین»، «طلا و مس»، «سپر»، «اپراتور»، «یه حبه قند»، «مجستیک»، «بیمه عمر»، «ماجرای هاکلبری فین»، «بازگشت به دریا»، «داستان ما قصه تو»، «بوسه بر خاک»، «دست‌های خالی»، «قهرمانی به نام کوآلا»، «جوجه اردک زشت و من» «چگونه اژدهای خود را آموزش دهیم ۳»، «دشت ارغوانی»، «تیتو و پرندگان»، «اتوبوس شب»، «جهان نو ۱»، «گروگان»، «مهاجر»، «آبروی از دست رفته آقای صادقی»، «دزدان دریایی»، «ستاره‌های خوب»، «تی ۳۴»، «بازی پول»، «تعقیب سرد»، شش قهرمان»، «ابر و آفتاب»، «هوگو»، «بانتی و بابلی»، «دشمن پشت دروازه ها»، «به سوی ستارگان» و «نقشه فرار»، پنج‌شنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ شهریور ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

 شبکه یک سیما

فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی «نرگس آبیار»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهیم دید: یونس پسر مش الفت با عده‌ای از جوانان روستا کار در کارخانه مس کرمان را رها می‌کنند تا عازم جبهه شوند. پس از مدتی ارتباط یونس با خانه قطع می‌شود و همه حدس می‌زنند که او اسیر شده است. اسرا آزاد می‌شوند و باز هم خبری از یونس نیست. الفت بیقرار پسرش از هر کس و هر جا نشانی او را می‌گیرد. عاقبت تماس می‌گیرند و می‌گویند که خبری از یونس در راه است. الفت خانه را آب و جارو می‌کند، اما …

مریلا زارعی، گلاره عباسی، مهران احمدی و جواد عزتی در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» ایفای نقش کرده‌اند.

**************************************************

فیلم سینمایی «مانیکارنیکا» به کارگردانی «کانگانا رانات»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

داستان فیلم با بازی آنکیتا لاخانده، دانی دینزانپا و کاناگانا رانات؛ درباره زندگی نامه مانیکارنیکا ملکه جانسی است، و چگونگی مقاومت او در سال ۱۸۵۷ در مقابل حکومت استعمارگر بریتانیا را نمایش می‌دهد …

**************************************************

شبکه دو سیما

فیلم تلویزیونی «مرغ دریایی» به کارگردانی «مرتضی مطوری»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۸ صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در این فیلم خواهیم دید: عاطفه پرستار جوانی است که در آستانه ازدواج با نامزدش امیر است. آن‌ها پیگیر مقدمات مجلس عروسی هستند، تا این که به دلیل شیوع بیماری کرونا مجبور می‌شوند مراسم عروسی را برای بار چندم عقب بیندازند. پدر عاطفه و امیر، اصرار دارند که تحت هر شرایطی مراسم عروسی را برگزار کنند، اما او که در جریان وخامت اوضاع و خطرناکی کرونا است، با این مساله مخالفت می‌کند. با ورود اولین بیمار کرونایی به بیمارستانی که عاطفه در آنجا کار می‌کند، شرایط تغییر می‌کند. از سوی دیگر امیر که با مردی به نام سیروس در یک شرکت تهیه اقلام بهداشتی شراکت دارد، تصمیم می‌گیرد از این شرایط استفاده کرده و با انبار کردن دستکش و ماسک و سپس گرانتر فروختن، درآمد قابل توجهی کسب کند. از سوی دیگر سیروس بدون اطلاع امیر، مقداری الکل تقلبی خریداری کرده و …

خدیجه بابادی، علیرضا پریشانی، حسن سلیمی فر و عاطفه تندل در این فیلم بازی کرده‌اند.

**************************************************

فیلم سینمایی «هوگو» به کارگردانی «مارتین اسکورسز»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت یک بامداد از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی آسا باترفیلد، چلوی گریس مرتز و کریستوفر لی خواهیم دید: هوگو پسر کوچکی است که بعد از مرگ پدر بر اثر سانحه آتش سوزی، نزد دوست او آقای کلود زندگی می‌کند و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا آدم مکانیکی که پدر قصد تعمیرش را داشته، راه بیاندازد. هوگو در ایستگاه راه آهن و بالای ساعت بزرگ ایستگاه زندگی می‌کند و پدربزرگش (ژورژ) که به دلیل اختلاف با پسر (پدرهوگو) رابطه‌ای با او نداشته در همان ایستگاه یک دکه اسباب بازی فروشی دارد. هوگو از ترس اینکه پدربزرگ او را نپذیرد تا به حال جرات نکرده این موضوع را مطرح کند تا این که دفترچه مربوط به تعمیر آدم مکانیکی دست پدربزرگ افتاده و هوگو مجبور می‌شود برای به دست آوردن دفترچه اش حقیقت را به ایزابل دختر خوانده پدربزرگ بگوید. ایزابل و هوگو سعی می‌کنند تا …

**************************************************

فیلم تلویزیونی «خیابون ارگ» به کارگردانی «علی خزایی فر»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

این فیلم درباره آقای مجیدی معلم بازنشسته‌ای است که به دلیل علاقه زیاد به فیلم، مجموعه بزرگی از فیلم‌های معروف تاریخ سینمای جهان و ایران را در خانه خود دارد. در همسایگی خانه آقای مجیدی، خانواده‌ای زندگی می‌کنند که دختر خانواده به نام لادن امینی فیروز آبادی، شاگرد آقای مجیدی در دوران راهنمایی بوده است. پدر لادن دچاره بیماری فراموشی شده و او نیز به فیلم علاقه زیادی دارد که دخترش برای سرگرم کردن او از معلم سابقش فیلم به امانت می‌گیرد. لادن در یک دفتر ثبت کار می‌کند که دورادور به فردی به خاطر بعضی نکات مثبتش علاقه‌مند شده، اما نمی‌تواند علاقه خود را بروز دهد. آقای مجیدی تنها زندگی می‌کند و گاهی پسر و عروسش به همراه دخترشان به او سر می‌زنند. لادن بیشتر به آقای مجیدی سر می‌زند و در مورد فیلم و علایق او با هم، هم صحبت می‌شوند. آن‌ها از زندگی خصوصی هم مطلع می‌شوند و همین باعث می‌شود که لادن علاقه اش به همکارش را به آقای مجیدی بگوید. اما آقای مجیدی او را از اشتباه خود آگاه می‌کند و نکاتی را درباره این گونه افکار به او می‌گوید. لادن بعد از اینکه متوجه می‌شود فرد مورد علاقه اش در حال ازدواج است بسیار دگرگون می‌شود، اما …

مهدی صباغی، شقایق رهبری، حسین طاهری و سروش طاهری در فیلم تلویزیونی «خیابون ارگ» بازی کرده اند.

**************************************************

فیلم سینمایی «ضد حریق» به کارگردانی «الکس کندریچ»، شنبه ۲۲ شهریور ماه ساعت ۱۵ دقیقه بامداد از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

داستان این فیلم با بازی کرک کامروک، ارین بتیا و کن بیول درباره کیلب و کاترین زن و شوهری هستند که سال‌هاست با یکدیگر اختلاف دارند، اما این اختلاف اخیراً بالا گرفته است. کیلب یک آتش ‌نشان است و کار سختی را بر عهده دارد. او هر وقت که به خانه می‌آید انتظار دارد که کاترین همه کارها را انجام داده باشد. او بیشتر وقت خود را در منزل، پای کامپیوتر تلف می‌ کند. در طرف مقابل کاترین نیز به عنوان منشی در یک بیمارستان کار می‌ کند و می بیند که کیلب نه تنها همه کارها را بر عهده او می‌ گذارد بلکه هیچ گونه همکاری نیز با او نمی‌ کند؛ همسرش را درنمی‌ یابد و به کارهای سنگین او توجهی نمی‌ کند و…

**************************************************

 شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «بید مجنون» به کارگردانی «مجید مجیدی»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

این فیلم سینمایی درباره مردی است که پس از سال‌ها، طی عمل جراحی که در خارج از کشور انجام می‌گیرد، بینایی خود را باز می‌یابد و در ادامه با مشکلاتی در زندگی مواجه می‌شود. نابینایی که از ۸ سالگی بینایی خود را از دست داده‌است امیدی می‌یابد برای دیدن دوباره رنگ‌ها و خطوط زندگی عادی. وی با خدای خویش عهد می‌بندد که در صورت توان مجدد برای بینایی در راه خداوند زندگی کند، اما …

پرویز پرستویی، رویا تیموریان و لیلا اوتادی در فیلم سینمایی «بید مجنون» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

**************************************************

فیلم سینمایی «دیوار بزرگ» به کارگردانی «یی مو ژانگ»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۶ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

داستان فیلم با بازی مت دایمون، تیان جینگ، ویلم دافوئه، اندی لا و پدرو پاسگال درباره دو شوالیه انگلیسی واسپانیایی به اتفاق یک گروه ۲۰ نفره برای پیدا کردن و خرید باروت که اختراع چینی‌ها بوده از اروپا به این کشور سفر می‌کنند و در طول سفر اکثر افراد گروه خود را از دست می‌دهند. در بدو رسیدن به سرزمین چین مورد هجوم راهزن‌ها قرار گرفته و ۵ نفر از آن‌ها موفق به فرار می‌شوند. شب هنگام در کوه‌های شمال چین موجودی شبیه به هیولا به آن‌ها حمله کرده و سه نفر از آن‌ها را می‌کشد، ولی یکی از آن دو با شمشیر دست هیولا را قطع کرده و هیولافرار می‌کند. دو شوالیه شبانه راه جنوب را پی می‌گیرند و …

**************************************************

فیلم سینمایی «قانون سرزمین» به کارگردانی «جاسی هیلتانون»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۲۴ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی، ولی ویرتانن، آنتی هولما و مایکو نوانون خواهیم دید: یک افسر بازنشسته پلیس به نام کنتنه متوجه می‌شود که پسرش به نام یاکو که سی سال او را از وجود خود بی اطلاع گذاشته است از زندان آزاد شده و منطقه را به وحشت انداخته است. حال او می‌خواهد کنترل اوضاع را به دست گیرد. اما برای این کار ناچار است با گذشته‌ خود روبرو شود. مادر یاکو که سرطان دارد و یک سال بیشتر وقت ندارد به یاکو می‌گوید که پدرش کیست و …

**************************************************

فیلم سینمایی «طلا و مس» به کارگردانی «همایون اسعدیان»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۰ به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

این فیلم زندگی یک جوان روحانی و همسرش را بیان می‌کند که با صفا و ایمان در کنار ۲ کودک خود زندگی می‌کنند. آن‌ها به دلیل محبت و آرامشی که در زندگی خود دارند هیچ کمبودی را حس نمی‌کنند تا این که به ناگهان زن دچار بیماری شدیدی می‌شود و به دلیل بستری در بیمارستان همسر و کودکانش را با مشکلات بسیار تنها می‌گذارد. پس از مدتی که از برگشتن او به خانه و زندگی بسیار سخت بر آن‌ها می‌گذرد زن به این نتیجه می‌رسد که باید برای همسرش فرد مناسبی پیدا کند، اما با تمسخر او مواجه می‌شود و …

بهروز شعیبی، نگار جواهریان، سحر دولتشاهی، رضا رادمنش و جواد عزتی در فیلم سینمایی «طلا و مس» نقش آفرینی کرده اند.

**************************************************

فیلم سینمایی جدید «سپر» به کارگردانی «جی وار واسو»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی ایتی آچاریا، جوی بادلانی و دیریتمان چاتاری خواهید دید: جایاراما مرد جوانِ نابینایی است که از طریق حس شنوایی و لامسه به خوبی می‌تواند مشکلاتش را از نابینایی کمتر کند. تا این که او ناخواسته درگیر ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای می‌شود. قاتلی که افرادی را به طرز وحشیانه‌ای به قتل می‌رساند. تا این که به خاطر کینه‌ای قدیمی یکی از دوستان جایاراما را نیز به قتل می‌رساند. جایاراما در شب قتل دوستش از راه می‌رسد و با قاتل درگیر می‌شود. او تصمیم می‌گیرد از طریق حس شنوایی و لامسه قاتل را شناسایی کند، ولی پلیس با او همکاری نمی‌کند. تا این که متوجه می‌شود که …

**************************************************

فیلم سینمایی «اپراتور» به کارگردانی «آماریا اولسون و اوبین اولسون»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۹ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی میشا بارتون، لوک گاس و وینگ راماس خواهید دید: یک تیم تبهکار برای سرقت هم‌زمان از چندین بانک، پاملا زنی که اپراتور مرکز پلیس است را گروگان گرفته‌اند و او را مجبور می‌کنند که پلیس‌ها را به صحنه‌های ساختگی و اتفاقات دیگر بفرستند تا آن‌ها بتوانند دور از پلیس و در امنیت کامل نقشه خود را عملی کنند. همسر این زن جرمی پلیس است، اما آن‌ها به دلیل مشکلاتی که قبلاً پیش آمده قصد جدایی دارند. پاملا چاره‌ای ندارد که جرمی را از طریق پیام کوتاه از ماجرا با خبر کند، اما سارقان تمام کارهای او را زیر نظر دارند.

**************************************************

 شبکه چهار سیما

فیلم سینمایی «یه حبه قند» به کارگردانی «رضا میر کریمی»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: چهار خواهر به همراه همسران و فرزندانشان به خانه پدری می‌آیند تا تدارک عروسی خواهر کوچک‌تر را فراهم کنند که ناگهان پدر خانواده بر اثر یک حادثه ساده فوت می‌شود و …

سعید پور صمیمی، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، هدایت هاشمی و نگار جواهریان در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

**************************************************

فیلم سینمایی «مجستیک» به کارگردانی «فرانک دارابونت»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی جیم کری، لوری هولدن و مارتین لاندو آمده است: سال ۱۹۵۱ پیتر فیلم نامه نویس فیلم‌های سینمایی در یک حادثه رانندگی حافظه اش را از دست می‌دهد. پیرمردی او را پیدا کرده و به شهر کوچکی در همان حوالی می‌برد. اهالی شهر او را با جوانی که در دوران جنگ جهانی دوم ناپدید شده به اشتباه می‌گیرند و …

**************************************************

شبکه پنج سیما

فیلم سینمایی «بیمه عمر» به کارگردانی «پیتر بلیزینگ»، پنج شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت یک بامداد از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی وینس واگن، هایلی استنفلد و بیل پاکستون خواهید دید: نیک بارون که از همسرش لوسی جدا شده و دور را دور مراقب دخترش کیت است، طراح نقشه‌های دزدی است. الخاندرو از او یک نقشه می‌خرد، ولی پس از دزدی توسط عده‌ای کشته می‌شود و حالا پدرش ویکتور واسکز که یک خلافکار بزرگ است می‌خواهد از نیک انتقام بگیرد او فکر می‌کند که نیک قاتل پسرش است و…

**************************************************

فیلم سینمایی «ماجرای هاکلبری فین» به کارگردانی «هرمین هانتگبارس»، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

فیلم با بازی لیون سیدل، لوئیز هافمن و جکی ایدو؛ داستان هاکلبری فین پسر بچه‌ای است که با یک برده فراری از دست پدرش فرار می‌کند تا به برده کمک کند و خودش را به شهری آزاد برساند تادر آنجا کار کند و با درآمدش خانواده برده اش را آزاد کند. پدر هاکلبری و چهار مرد دیگر برای برگرداندن آن‌ها و گرفتن جایزه آن‌ها را تعقیب می‌کنند اما موفق به گرفتن آن‌ها نمی‌شوند. برده فراری خانواده اش را آزاد می‌کند و …

**************************************************

انیمیشن سینمایی «بازگشت به دریا» به کارگردانی «تام لو»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۹ از شبکه پنج پخش می‌شود.

این انیمیشن داستان کوین یک بچه ماهی پرنده است که در رویاهایش می‌خواهد خانواده اش را از بندر کوچکی که زندگی می‌کنند به دریا باز گرداند. ولی او قبل از این که به رویاهایش برسد توسط یک قایق ماهیگیری اسیر می‌شود و سر از یک رستوران چینی در می‌آورد حالا او می‌خواهد …

**************************************************

فیلم تلویزیونی «داستان ما قصه تو» به کارگردانی «رضا بهشتی»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم خواهیم دید: مشکلات و درگیری‌های روزمره زندگی بین نیما و سارا فاصله ایجاد می‌کند. آن دو امیدی به رابطه خود ندارند و قصد دارند از یکدیگر جدا شوند، اما یک تصادف باعث می‌شود پای کودکی به نام مهران به زندگی آن‌ها باز شود که …

هومن سیدی، نوید محمدزاده، حدیث میرامینی، طوفان مهردادیان و لیلا شوقی در فیلم تلویزیونی «داستان ما قصه تو» بازی کرده اند.

**************************************************

 شبکه شما

فیلم تلویزیونی «بوسه بر خاک» به کارگردانی «احمد کاوری» پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم روایت رزمنده‌ای به نام مرتضی است که در زمان جنگ همراه با برادرانش سعید و علی عازم جبهه جنگ می‌شود، در جنگ هر دو برادرش سعید و علی مفقود الاثر می‌شوند؛ بعد از جنگ مرتضی همراه با مادرش از طریق مرز مهران تصمیم می‌گیرند به زیارت عتبات عالیات در کشور عراق بروند که …

فرامرز واحد و شهرام قائدی، هادی دیباجی و فاطمه خانبابایی در فیلم تلویزیونی «بوسه بر خاک» هنرنمایی کرده‌اند.
**************************************************

فیلم سینمایی «دست‌های خالی» به کارگردانی «ابوالقاسم طالبی» جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.
در این فیلم خواهید دید: حوریه که سال‌هاست از اسارت پدرش، امیرحسین، به دست عراقی‌ها می‌گذرد، نسبت به خروج‌های بی موقع مادرش، مریم، از منزل مشکوک است و این شک با تلفن‌های ناشناسی که به او می‌شود و در آن‌ها از تصمیم مریم برای ارتباط با یک مرد دیگر صحبت می‌شود افزایش می‌یابد …

مرحوم خسرو شکیبایی، مریلا زارعی، فاطمه گودرزی و مسعود رایگان در فیلم سینمایی «دست‌های خالی» ایفای نقش کرده‌اند.
**************************************************

 شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «قهرمانی به نام کوآلا» به کارگردانی «کونگ هو لی»، پنج شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

این فیلم به ماجرای کوآالی سفید رنگی پرداخته است که به خاطر تفاوت رنگش با سایر کوال ها، اعتماد به نفس ندارد. او از قبیله اش دور شده و به شکلی اتفاقی وارد یک سیرک می‌شود، اما از آنجا هم رانده می‌شود. کواالی سفید دوباره وارد حیات وحش می‌شود و در آنجا برای ثابت کردن خود به دیگران دروغ می‌گوید و خود را ابَرکوآال می‌نامد، اما کم کم حقیقت ماجرا آشکار می‌شود که …

**************************************************

فیلم سینمایی «جوجه اردک زشت و من» به کارگردانی «کارستین کیلریچ و مایکل هنگر»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: موشی به نام رتسو شیفتۀ اجرای نمایش است. او به همراه یک کرم کوچک مرتب برای سایر موش‌ها برنامه اجرا می‌کند، اما آن‌ها برنامه‌های او را دوست ندارند. او دلش می‌خواهد به شهربازی برود و در آنجا برنامه اجرا کند. رتسو می‌خواهد کرم را هم به زور با خودش ببرد. بالاخره موش به لانۀ مرغ و اردک‌ها می‌رسد و روی یک تخم اردک می‌افتد. تخم اردک می‌شکند و جوجۀ زشتی از آن بیرون می‌آید که موش را مادر خودش می‌داند…

**************************************************

شبکه امید

فیلم سینمایی «چگونه اژدهای خود را آموزش دهیم ۳» به کارگردانی «دان دیبلیوز»، پنج شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۹ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این انیمیشن شاهد ماجراجویی جدیدی از هیکاپ هستیم که به آرزوی خود برای ایجاد یک مکان رویایی برای بی‌دندان و تمام اژدهایان جهان دست یافته است. اکنون خطر دیگری خانه و روستای هیکاپ را تهدید می‌کند و حاکمیت او به عنوان رئیس آنجا مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. هیکاپ و بی‌دندان برای نجات خود باید تصمیم سخت و غیرممکنی را بگیرند و …

**************************************************

فیلم تلویزیونی «دشت ارغوانی» به کارگردانی «نادر مقدس»، پنج شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.
در این فیلم خواهیم دید: با حمله غافلگیرانه دشمن به یک روستای مرزی حیدر، چوپان نوجوان، تصمیم می‌گیرد به کمک نازگل، که شوهرش در روز عروسی به اسارت دشمن درآمده است، گله اهالی روستا را از میان آتش دشمنی عبور دهد و آن را به دشت سرسبزی که وصفش را در قصه‌های مادربزرگ شنیده بود، برساند.

محسن احمدی و ژاله صامتی در فیلم تلویزیونی «دشت ارغوانی» بازی کرده اند.

**************************************************

انیمیشن سینمایی «تیتو و پرندگان» به کارگردانی «گابریل بیتار، اندریو کاتائو و گوستاو استینبرگ»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۹ از شبکه امید پخش خواهد شد.

داستان این فیلم درباره یک پسربچه ده ساله خجالتی به نام تیتو است که با مادرش زندگی می‌کند. روزی به طور ناگهانی یک بیماری شروع به گسترش می‌کند که هر زمانی فردی بترسد تبدیل به سنگ می‌شود. تیتو خیلی سریع متوجه می‌شود که درمان این بیماری به طریقی به پدر گمشده‌اش و تحقیقات او مربوط می‌شود. به همین دلیل او به همراه دوستش تصمیم می‌گیرند به جای ترسیدن، درمان بیماری را پیدا کنند. درمان بیماری را کبوترانی می‌دانند که سالیان سال با انسان‌ها زندگی می‌کرده اند. پدر خانواده درصدد ساخت دستگاهی است که با آن بتواند زبان پرندگان را بفهمد و از این طریق راه حل مقابله با این بیماری را کشف کند که …

فیلم سینمایی «اتوبوس شب» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد»، جمعه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه امید پخش خواهد شد.

«اتوبوس شب» درباره نوجوان رزمنده‌ای به نام عیسی است که باید چند اسیر عراقی را به پشت جبهه منتقل کند، ولی در راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت هشت سال دفاع مقدس در نمایشگاه «عکس از م. صیاد»


روایت هشت سال دفاع مقدس در نمایشگاه «عکس از م. صیاد»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلمنامه‌های اقتباسی مورد حمایت فارابی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان مهلت شرکت در فراخوان، اسامی آثار برگزیده «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، با پایان مهلت شرکت در فراخوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» در آغاز تابستان امسال، کار ارزیابی پیشنهادهای رسیده توسط یک گروه داوری آغاز و در بررسی آثار شرکت‌کننده، ملاحظاتی چون «ارائه کتاب توسط تهیه‌کننده» و «تطابق کتاب ارائه شده با اولویت‌های محتوایی سازمان سینمایی» درنظر گرفته شد و کتاب‌های ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان سینمای ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، شورای داوری این طرح نسبت به ارزیابی اولیه کتاب‌های ارائه شده اقدام کردند و پس از داوری اولیه، در مرحله دوم بازخوانی خلاصه ۶ صفحه‌ای ۱۲ طرح فیلمنامه ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در آخرین جلسه‌ای که به صورت آنلاین با حضور اعضای شورای داوری متشکل از مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس، محمود اربابی فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفی‌خوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان و سیدمیلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی برگزار شد، ۴ کتاب زیر با کسب بیشترین آرا جهت تبدیل به فیلم سینمایی مورد تأیید قرار گرفت:

۱- «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده، ارائه شده توسط رسول صدرعاملی تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس: کامبوزیا پرتوی، کارگردان: رسول صدرعاملی.

۲- «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی، ارائه شده توسط علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس: ابراهیم فروزش، کارگردان: ابراهیم‌ فروزش.

۳- «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده، ارائه شده توسط حبیب احمدزاده تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس: حبیب احمدزاده، کارگردان متعاقبا معرفی خواهد شد.

۴- «دشتبان» نوشته احمد دهقان، ارائه شده توسط منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس: محمدرضا گوهری، کارگردان: مازیار میری.

در پی اعلام سیاست‌های کلان و راهبردی سازمان سینمایی، اسفند ماه سال گذشته بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد، تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد. بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیش‌تر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می‌گیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی – هنری بنیاد بین دویست تا چهارصد میلیون ریال از صاحب قانونی اثر مؤلف یا ناشر خریداری می‌شود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیه کننده پیشنهاد دهنده قرار می‌گیرد.

پس از دریافت پروانه ساخت ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیه کننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیه کننده پرداخت می‌شود.

در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام صورت خواهد گرفت.

«طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» با هدف ارتقای فیلمنامه‌نویسی اقتباسی در سینمای ایران، هر شش ماه یک بار به اجرا درخواهد آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توقع می‌رود هر شبکه در صدا و سیما بر اساس شرح وظایف خودش به تولیدات توجه کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نائب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: علاوه بر تولید آثار و سریال های به روز در تلویزیون باید به آثار تاریخی توجه شود که شاهدیم این توجه در مرکز سیمافیلم با ساخت آثار تاریخ معاصر و تاریخ کشور صورت می گیرد.

به گزارش سینماپرس، «بیژن نوباوه» نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در گفت و گو با فارس درباره تغییر رویکرد رسانه ملی و لزوم واکنش به موقع به مسائل روز با تولید سریال‌ها و آثار نمایشی گفت: وقتی به شبکه‌های مختلف سازمان صدا و سیما نگاه  می‌کنیم توقع می‌رود هر شبکه بر اساس شرح وظایف خودش به تولیدات توجه کند و یک نوع کنداکتور خاصی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده داشته و بر اساس نوع مخاطب عملکرد قابل قبولی ارائه دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا مرکز سیمافیلم اساسا بدین منظور که نگاهی فراتر از شبکه‌ها داشته باشد، تاسیس شد. نوع رویکرد آن به گونه‌ای تعریف شد تا این مرکز منبع و ماخذی برای تهیه فیلم‌ها و سریال‌هایی باشد که تولید آن در توان شبکه‌ها نیست. به منظور رسیدن به این هدف مشخص باید نگاهی فراتر از نگاه معمول شبکه‌ها بر آن حاکم باشد که خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد این نوع نگاه در مدیریت این مرکز هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با نگاهی به عملکرد مرکز سیمافیلم شاهد این مهم هستیم که در چند سال گذشته این ماموریت بالنسبه انجام شد و گاهی هم ناموفق بوده مثل تولید سریال «پایتخت» که نظارتی بر آن صورت نگرفت و به اسم سیمافیلم به کام افرادی سودجو شد و متاسفانه به ضد فرهنگ کشور تبدیل شد!

نوباوه تاکید کرد: اگر نگاه اساسی به فعالیت این مرکز داشته باشیم خواهیم دید در چند ماه اخیر حتی برای حمایت از آثار تولید شده در شبکه‌ها، تلاش شده تا در جریان ماموریت سیمافیلم نگاه فراشبکه‌ای لحاظ شود و به این سمت حرکت کند. راه‌اندازی و تولید سریال «سلمان فارسی» نمونه بسیار خوبی است که مانند «مختارنامه» یا سریال «امام علی» (ع) از آثار تاریخی و فاخر سازمان صدا و سیما به شمار می‌آید که خوشبختانه سازنده این آثار آقای میرباقری است. البته متاسفانه ما تنها یک نفر در میان کارگردانان داریم که در این حوزه‌های دینی و سخت وارد شده است. مرکز سیمافیلم با تولید این سریال نشان می‌دهد که نگاهی فراتر از نگاه شبکه‌ها را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: این رویکرد سیمافیلم رویکرد خوبی است و نگاه سازمان صدا و سیما هم باید به این مرکز نگاهی فراشبکه‌ای باشد و نگاه کلان به سرمایه‌گذاری روی این مرکز صورت گیرد. البته به نظر می‌رسد نیاز بیشتری است که در این مرکز از افکار و اندیشه‌های موجود در سازمان استفاده شود. سلایق مختلف و دیدگاه‌ها هر قدر فراوان باشد انتخاب‌ها بهتر و موفق‌تر خواهد بود.

وی درباره ضرورت تولید سریال با موضوع اتفاقات روز نیز گفت: علاوه بر تولید آثار روز باید به آثار تاریخی توجه شود که شاهدیم این توجه در مرکز سیمافیلم با ساخت آثار تاریخ معاصر و تاریخ کشور صورت می گیرد زیرا تاریخ می‌تواند چراغ هدایت حال باشد و می‌توان از درس‌های تاریخ در حال حاضر استفاده کرد. در هر نوع پرداختی در مورد مسائل روز جامعه و وقایع اخیر، سیمافیلم باید نگاه کلان داشته باشد و قوی‌تر از شبکه‌ها کار کند. باید به دنبال مطرح کردن مسائل عمده جامعه باشد تا مسائل روزمره. مسائل روزمره را باید به شبکه‌ها واگذار کرد. از سیمافیلم توقع می‌رود در این مهم فراتر از شبکه‌ها باشد و قطعا با این نوع مدیریت ماموریتش کامل خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر مسابقه عکاسان سینمای ایران منتشر شد


پوستر مسابقه عکاسان سینمای ایران منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان مرحله نیمه نهایی «عصر جدید» معرفی می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزیدگان مرحله نیمه نهایی «عصر جدید» که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، امشب به طور کامل معرفی می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، مرحله دوم «عصر جدید» مدتی است به پایان رسیده و قرار است امشب، اسامی راه یافتگان به مرحله نیمه نهایی تکمیل شود.

۱۷ مرداد ماه، اسامی پنج شرکت کننده مرحله نیمه نهایی «عصر جدید» اعلام شد. امشب نیز اسامی پنج نفر دیگر اعلام می شود.

در مرحله دوم این برنامه داوران در هر قسمت دو اجرا را انتخاب کردند؛ اما در نهایت انتخاب نهایی را به عهده مخاطبان گذاشتند تا بینندگان شرکت کننده های نیمه نهایی این برنامه را انتخاب کنند.

برنامه «عصر جدید» قرار است امشب  بعد از خبر۲۲ روی آنتن شبکه سه برود.

این مسابقه تلویزیونی با رویکرد استعدادیابی در زمینه‌های هنری، ورزشی و سرگرمی با اجرای احسان علیخانی و داوری رویا نونهالی، آریا عظیمی نژاد، بشیر حسینی و امین حیایی روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، اسامی اعضای هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان اعلام شد.

اعضای هیات مدیره این اتحادیه به ترتیب حروف الفبا به شرح ذیل است:

محمد احمدی، علی آشتیانی‌پور، مسعود اطیابی، خسرو امیر صادقی، منیژه حکمت، سید جمال ساداتیان، فرشته طائرپور، مجتبی فرآورده، مهرداد فرید، سید غلامرضا موسوی، اصغر هاشمی و سید ضیا هاشمی.

در نخستین جلسه اتحادیه سید غلامرضا موسوی به‌عنوان رییس، مجتبی فرآورده به‌عنوان نایب رییس و سخنگو و محمد احمدی به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند.

در این جلسه درباره اولویت مسائلی که اتحادیه قرار است پیگیری کنند بحث و توافقات لازم صورت گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غرض یا ندانم‌کاری متولیان سینمایی کشور در اکران یک اثر مجعول پس از پانزده سال/ تدبیر وارونه متولیان بنفش برای موجه جلوه دادن «زنازادگی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اثر سخیفی همچون فیلم سینمایی «عصر جمعه»  با گذشت بیش از ۱۵ سال از تولید خود، همچنان اثری هنجارشکن در فضای اجتماعی ایران تلقی می شود. اثری که سوای نظر از آنکه جیغ بلند فمینیسم‌ها را سبد محصولات سینمایی جمهوری اسلامی جای می دهد؛ سبب می شود تا برای نخستین بار از مفهوم «حرام زادگی» بر بستر فرهنگی و سینمایی کشور قباحت زدایی شده و از «زنازادگی» به عنوان امری رایج و عادی قلمداد شود.

حمید خرمی/ فیلم سینمایی «عصر جمعه» عنوان اثری در ژانر اجتماعی و با ادعای سبک رئالیسم است. اثری که سعی دارد تا بدبختی زن ایرانی را در قالب داستانی رمانتیک از رابطه دو خواهر به تصویر بکشد. این در حالی است که سوای نظر از کم و کیف موفقیت این اثر سینمایی در حقنه تفکرات فمینیستی؛ آنچه که سبب تمایز ویژه چنین اثری می شود؛ ابعاد هنجارشکنانه آن در قباحت زدایی از امر «زنازادگی» می باشد. اثری که به واسطه برانگیختن حس هم دردی مخاطب، در نهایت سعی خود را متمرکز بر قباحت زدایی از چنین امری می نماید. از این جهت است که ژست واقع‌گرایی در فیلم سینمایی «عصر جمعه» با تعریف یک داستان ملتهب و خارج از عرفی با محتوای «فرزند نامشروع» و با همراهی «نوجوان شرور» پیگیری می شود.


فیلم سینمایی «عصر جمعه» نمودی بازر از نفوذ فرهنگی در عمق جان مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور است. اثری قباحت زدا و به شدت فمینیستی و در تعارض کامل با سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. اثری به شدت سخیف که تنها افتخار انتشار آن را می توان در رزومه مدیریت حال حاضر سینمایی کشور نوشت. اثری که سرانجام پس از گذشت پانزده سال از تولید خود توانست با استفاده از غفلت متولیان سینمایی و در شرایط حاکمیت گسترده ولنگاری بر پیکره فرهنگ و هنر، به اکران عمومی دست یافته و در شرایط کرونایی کشور به موقعیت اکران آنلاین برسد و در معرض دید عموم گذاشته شود.



فیلم سینمایی «عصر جمعه» اگر چه محصول تدبیر مستقیم دولتمردان بنفش نمی باشد، اما اثری است که با حمایت یکی از ژنرال های سایه نشین ساخته و در روزگار خود مطرح گردید. مدیر در سایه ای که اگر چه امروزه در پس پرده، گویی سکاندار سینمای کشور است؛ اما در آن مقطع زمانی به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و در کسوت دبیر جشنواره فیلم فجر، به حمایت همه جانبه از این اثر مجعول پرداخت و حتی سبب شد تا سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به چنین اثر هنجارشکنی اعطا شود و …



فیلم سینمایی «عصر جمعه» که به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری و با مشاوره رخشان بنی اعتماد ساخته ‌شده؛ محصولی سینمایی است که در موعد خود به عنوان اثری پیشگام در فرایند رونمایی از نسل فیلم‌ساز جوانی قلمداد می شد که با حمایت مادی و معنوی جریانی معلوم الحال و البته ذی نفوذ در بدنه سینمای کشور، می توانستند اقدام به ساخت ملتهب‌ترین موضوعات اجتماعی و به تبع آن حضور گسترده در جشنواره های خارجی و داخلی نمایند. جوانانی که از تهور و اشیاق ایشان برای مطرح شدن در صنعت سینما سوء استفاده می شود و از این جهت به خوبی می توانند تا فرمانبرداران اوامر پیشکسوتان معلوم الحالی گردند که همچون سرکار خانم رخشان بنی اعتماد با وجود سبقه فمینیستی خود اساسا جرئت کارگردانی چنین اثر مجعولی را نداشته و ندارند. اثری به شدت چرک و سراسر سیاه که «حرام‌زادگی» و «زنای با محارم» را به عنوان امری رایج تصویرگری نموده و پذیرش اجتماعی آن را به عنوان یک امر عادی در جامعه اسلامی ایران پیگیری می نماید.



البته لازم است تا در فرایند تولید آثار مجعولی همچون فیلم سینمایی «عصر جمعه» به جهالت و یا ساده لوحی متولیان فرهنگی و سینمایی در دولت نهم نیز اشاره نمود. مدیرانی که با وجود ادعای جریان شناسی، مع الاسف نتوانستند در محیط پیرامونی خود پالایش لازم را مبذول داشته و عناصر نفوذی را از مجموعه های مدیریتی بزُدایند. از این جهت که عناصر تعیین کننده در ساختارهای فرهنگی کشور طی حاکمیت دولت نهم تقریبا دست نخورده باقی ماند و به تیع آن انبوهی از تولیدات هنجارشکن بر پرده نقره ای سینماهای کشور به نمایش درآمد. این در حالی بود که از منظر کلان می توان چنین انگاشت که جریانی در حال تِست عرصه فرهنگی کشور برای عرضه تولیدات مغرضانه و فیلم‌های معارض با نظام جمهوری اسلامی بودند. تستی که با موفقیت به فرجام رسید و نقش موثری در ولنگاری فرهنگی حال حاضر کشور ایفا نمود.



از این جهت است که به عنوان نمونه؛ حضور قدرتمند عناصر نفوذی بر بدنه سینمایی کشور سبب شد تا سیگنال مخدوش در فرایند توقیف آثار داده شود و به رسمی مبدل گردد که اکثر کسانی که فیلم آنان توقیف می‌شود بلافاصله امتیازی از مسئولان دریافت نمایند. امتیازاتی شِبه باج و به نوعی حق السکوت که از جمله متداول ترین آن ها می توان به حمایت مادی و ایجاد فرصت ساخت فیلم بعدی برایشان اشاره نمود. به عنوان مثال وقتی فیلم سینمایی «تسویه‌حساب» توقیف شد، یک‌صد میلیون تومان با دستور وزیر وقت ارشاد به‌عنوان امانت به کارگردان داده می‌شود و پانصدمیلیونی تومان هم از صندوق هنرمندان به وی وام می‌دهند و سپس با بودجه حمایتی ویژه، امکان ساخت فیلم بعدی این کارگردان، یعنی فیلم سینمایی «سوپراستار» مهیا شد و با حمایت ویژه به نمایش درآمد. درحالی‌که به اعتقاد برخی منتقدان، «سوپراستار» اثری به مراتب قابل تامل تر از «تسویه‌حساب» می باشد.




فارغ از نقدهای مدیریتی، فیلم سینمایی
«عصر جمعه» از حیث دلالت‌های محتوایی، دارای کارکردی ویژه در قباحت زدایی از امر
«زِنازادگی» می باشد. این در حالی است که مشروعیت بخشیدن به یک هنجار اجتماعی با عنوان
«حرام‌زادگی» در جامعه اسلامی، مؤلفه‌ای نیست که بتوان آن را به ‌سادگی پذیرفت.



فیلم سینمایی «عصر جمعه» داستان زندگی شخصیتی با نام «شقایق کوهزادی» است به سبب جرمی در پانزده‌سالگی محکوم به زندان می‌شود و در زندان کودکی به نام «امیر» را دنیا می‌آورد. البته «شقایق» پس از مدتی از زندان آزاد می شود اما پس از آزادی، پدرش او را نمی‌پذیرد و «شقایق» بعد از سال‌ها دربه‌دری، بی‌پناهی و تنهایی، حالا در شهری دیگر و بانام «سوگند» آرایشگاهی دارد و زندگی ساده‌ای را می‌گذراند. اما در این میان تقابل و تضاد «شقایق» با پسر پانزده‌ساله‌اش که به سبب بزه در حال رفت ئو آمد به «کانون اصلاح و تربیت» است به یکباره بالا می گیرد و این در حالی است که جامعه و محیط پیرامونی او را به نوجوانی عصیانگر و سرکش تبدیل کرده است. البته «شقایق» تمام تلاش خود را برای بهبود رفتار «امیر» بکار بسته و از این جهت با تبرج در نزد جناب مدیر سعی می کند تا پسرش را که از مدرسه اخراج شده را به مدرسه بازگرداند و یا تلاش می کند تا با جلب نظر شاگرد مکانیکی به به نام «هادی» وی را راغب به وساطت جهت بازگشت «امیر» به محیط کار نماید.



در این میان شخصیتی با نام «بنفشه» که خواهر «شقایق» می باشد به یکباره و پس از سال ها به جستجوی او بر می آید. البته مشخص می شود که این جستجو به درخواست پدر است. پدری که سخت بیمار شده و اکنون «بنفشه» به تقاضای پدر سعی می‌کند تا خواهرش که دیگر در جامعه «سوگند» خوانده می شود را یافته و به دیدار او ببرد. البته «شقایق» پس از پیدا شدن با خشونت، خواهرش را از خود می‌راند و این در حالی است که در آن سوی داستان، شخصیت «امیر» باوجود اختلاف سنی با هادی» دوست می‌شود و رازهایش را در میان می‌گذارد و از نبود پدر در زندگی خود گلایه ویژه می کند. پدری که تصور می شود در خارج به سر می برد!



البته داستان فمینیستی فیلم سینمایی «عصر جمعه» به همینجا ختم نمی شود و در انتهای اثر مخاطب پس از گذشت یک ساعت از همراهی و پذیرش کاراکترهای اثر؛ به یکباره با داستان «زنازادگی» شخصیت «امیر»  مواجه می شود. از این جهت است که «عصر جمعه» با تعریف ماجرای حاملگی «شقایق» از محارم و پی بردن «امیر» به ماهیت نامشروع بودن خود به پایان می رسد و در نهایت «شقایق» مظلوم را پس از صحبت و دلجویی از فرزند رنجیده‌خاطر خود در کانون، راهی ملاقات با پدرش در شهرستان می‌سازد و البته اصلاح نگاه جامعه در پذیرش و عادی سازی مفهوم «زنازادگی» را عامل اصلی در پناه بردن «امیر» به کانون اصلاح و تربیت معرفی می نماید!




به عبارت دیگر؛ فیلم سینمایی
«عصر جمعه» اثری است که به ترسیم نوع منحطی از
خراب شهر اسلامی، بر بستر آموزه های
«فمینیسم کلاسیک» می پردازد. اثری که بیش از هر چیز یک فیگوری است از آسیب‌شناسی متوهمانه تولید کنندگانی که متأسفانه به اسم
«سینمای اجتماعی» به ترسیم گسترده مفاسد و سیاهی اجتماعی مبادرت ورزیده و بدترین مضامین را به جامعه نسبت می‌دهند و بعضا حتی گوی ارتکاب ذهنی و وقاحت و صراحت لهجه را از تمامی معارضان سبک زندگی ایرانی و اسلامی می‌ربایند!



فیلم سینمایی «عصر جمعه» با سکانس زندان همراه با صدای اذان آغاز می‌شود و در نهایت با سکانس کانون اصلاح و تربیت به پایان رسیده و ختم می‌شود و البته در میان این دو نماد حصر و حبس در جامعه اسلامی، از یک سو هیچ راه برون ‌رفتی برای مخاطب ترسیم نمی‌شود و از سوی دیگر سیر ادامه دارد قطار بر ابعاد ویژه محکومیت انسان ایرانی در امتداد چنین زندگی سیاه و ظلمانی آن هم خراب شهر ایران حکایت می کند.



در خرابشهر اسلامی به تصویر کشده شده در فیلم سینمایی «عصر جمعه» ، خدا و قانون هستی نقشی ندارد و اساساً تفکر حاکم در ساخت چنین اثری مبتنی بر نگاه بشر محورانه ای است که معتقد است خدا مُرده است! و از این جهت است که در «عصر جمعه» به عنوان کلیدواژه ای که مخاطب مسلمان از آن ذهنیتی قرین با مفهوم مهدویت و دعا برای ظهور منجی دارد، نه تنها هیچ معجزه و گشایشی صورت نمی پذیرد؛ بلکه سازندگان اثر با استفاده از پیش ذهنیت رایج از «عصر جمعه» و اطلاق آن به عنوان نام اثر خود سعی می نمایند تا منشاء سیاهی و نکبت جاری و ساری در زندگی انسان ایرانی را  منتسب به چنین وقتی نمایند و به این ترتیب عنوان «عصر جمعه» که در فرهنگ عمومی، منتسب به امام زمان (عج) می باشد و به موعدی هفتگی از برای درخواست نجات و اقامه عدالت و خوشبختی‌ها و فرج‌ و گشایش در سبک زندگی اسلامی و ایرانی مبدل شده؛ متأسفانه در چنین اثر مجعولی به عنوان مظهر تیرگی‌ و منشاء بدبختی و فلاکت زن ایرانی ترسیم گردیده است. زنی که در «عصر جمعه» مورد تجاوز از طرف محارم خویش قرار گرفته و حامله شده است!



باید توجه داشت که خرابشهر اسلامی ترسیم شده در فیلم سینمایی «عصر جمعه» بر بستر نوعی منحط از انگاره فمینیستی شکل گرفته و از این جهت است که نگاه قطعی اثر به عنصر کلیدی «پدر» به‌مثابه مُربی و ولی جامعه، نگاهی قرین تحقیر و فرو دستانه می باشد و در این میان حتی قانون هم نمی تواند به مناقشات بین پدر و دختر خاطی، پایان بدهد، زیرا در چنین خرابشهر مردسالاری، اساساً قانون و اصلاح امور، هیچ کارایی ندارد، و صرفاً کنش فردی و انتقام و جسارت و…مورد تعلیم و آموزش واقع می شود!



در پوستر نخست فیلم سینمایی «عصر جمعه» ، که رنگ چادر به رنگ پوست بدن در آمده است، سعی می شود تا به صورتی ویژه عریان و بی پناه بودن زن مسلمان ایرانی به نمایش گذاشته شود و با دادن وجاهت اروتیک به ترسیم دستان زن به صورتی مراقب از جنین داخل رحم مبادرت ورزد. جنینی که گویا نمی خواهد آن را از دست بدهد. این حالت، تداعی گر مجسمه های یونانی است و اگر به سفیدی های متعدد روی چادر توجه کنیم، نوعی علامت «فمینیسم» را شاهدیم. این علامت، به عنوان سیمبل ونوس (Venus symbol) است که نماد سپر و شمشیر و خدای جنگ می باشد. نمادی برای عشق، حرص و طمع، تمایلات جنسی زنانگی، تخیل و زیبایی شناسی و… می باشد. تصویری که  به صورتی عُریان و با صدایی کاملا رَسا سعی دارد تا انگاره های فمینیسم اسلامی (Islamic feminism) را فریاد بزند و عجیب آن است که دریافت چنین بدیهیات اولیه ای از منظر متولیان سینمایی کشور مغفول مانده!




پس اگر در مقطع پایانی دهه۱۳۷۰ هجری شمسی، طیف
باستان گرایان (
Archaism
) پروژه
ایران منهای اسلام را با شدت و حدت ویژه پیگیری می کردند؛ جریانی از فیلم‌سازان وطنی و تحت تربیت‌ نسل برآمده از رژیم گذشته، به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه، این مضمون را در پرده نقره‌ای، پیش چشم انسان ایرانی تکثیر و ترویج نموده و تمرکز ویژه خود را بر آن گذاشنند تا به تعلیم آموزه های
فمینیسم در جامعه مبادرت ورزند و نشان دهند که
«زنان تحت رنج و انتقام مردان سنتی عقب‌مانده» هستند و حال، یا زنان انتقام تاریخی خود را از سبک زندگی اسلامیو ایرانی می‌گیرند و یا اینکه باید برای همیشه حذف و مضمحل باشند!



فیلم سینمایی «عصر جمعه» با تمرکز بر انگاره های فمینیسم اسلامی (Islamic feminism) به ترسیم  و تصویرسازی از تفاوت‌های میان اندیشه و عمل زنان دو مکتب فمینیسم رمانتیک و فمینیسم اگزیستانسیالیست مبادرت می ورزد و در این راستا با بیان اشکالات فکری و عملی موج نخست فمینیسم، سعی می کند تا «شقایق» را به عنوان زن نماد فمینیسم اگزیستانسیالیست  را در مقابل «بنفشه» قرار دهد و با به تصویر کشیدن شادی‌ها، شیرینی‌ها و موفقیت‌های زن نماد فمینیسم رمانتیک در صورت وضعیت «بنفشه» ؛ به نوعی اندیشه فمینیسم رمانتیک را تبلیغ کرده و با نمایش عاقبت بد زندگی اگزیستانسیالیستی، تلاش می کند تا فمینیسم رمانتیک را پیروز جدال این دو مکتب در فیلم معرفی نماید. ااینگونه است که زن فمینیسم اگزیستانسیالیست در فیلم سینمایی «عصر جمعه» به نحوی تصویر کشیده می شود که باید برای مبارزه با مردان، از طبیعت و «زنانگی» خویش دست کشیده و زندگی را فدای مبارزه کند و درنهایت هم نه به لحاظ روانی تأمین‌شده و نه موفق به نابودی مردان شده است و در مقابل زن نماد فمینیسم رمانتیک با هوشمندی می تواند ضمن رام نمودن مردان در جامعه سنتی و مردسالار پیرامونی، اقدام پیگیری اهداف خود نماید.



البته باید توجه داشت که آموزه های فیلم سینمایی «عصر جمعه» بر بستر انگاره های فمینیسم اسلامی (Islamic feminism) به نحوی است که در در مقابل زن  فمینیسم اگزیستانسیالیست خود به ترسیم زن فمینیسم رمانتیک مبادرت می ورزد و با معرفی شخصیت «بنفشه» اقدام به ترسیم زنی می نماید که با هوشمندی خود ضمن آنکه با «زنانگی» خود مبارزه نکرده است، از یک زندگی عاشقانه نیز بهره‌مند بوده و توانسته است مرد موردنظرش را نیز با خود همراه کند. به این ترتیب، زن فمینیسم رمانتیک هم در زندگی شخصی خود و هم در زندگی صنفی‌اش پیروز می‌شود اما زن فمینیسم اگزیستانسیالیست در صورت وضعیت «شقایق»  هم در زندگی شخصی‌اش شکست می‌خورد و هم در زندگی مبارزاتی‌اش. از این جهت است که «بنفشه» ضمن بیان شیوه مبارزاتی خود در برای فراز از شوهر کردن و ادامه تحصیل و غیره؛ سعی می کند تا خواهر خود را نیز به پذیرش فرمان پدر و ملاقات با او مجاب سازد و از این جهت درواقع به‌صورتی ویژه مخاطبان خود را به اتخاذ راه‌حلی مبتنی بر نظریه فمینیسم اسلامی رهنمون می شود. زاه حلی که توأم با لذت بوده و امکان زندگی مسالمت آمیز زنان را در جامعه مردسالار پیرامونی خود فراهم می‌آورد.



فیلم سینمایی «عصر جمعه» مبتنی بر رویکرد فمینیستی خود سعی می کند تا به ترسیم چند نسل از زنان جامعه مبادرت ورزد زنانی که به عنوان نماینده کلیت زن مسلمان ایرانی، همگی تحت ظلم و یا هوس‌بازی مردان قرار دارند. البته غلظت نگاه فمینیستی در «عصر جمعه» به نحوی است که حتی یک مرد صالح و کنشگر هم نشان داده نمی شود و در این راستا تمام مردان موجود در اثر از صاحب‌کاران قبلی «شقایق» گرفته تا مغازه‌داران، شرکا و حتی مدیر مدرسه پسرش نیز چشم طمع جنسی و مادی به «شقایق» دارند! و اگر چه تنها مرد خوب فیلم، همان شاگرد مغازه مکانیکی به تصویر کشیده می شود که نگاه شهوانی به «شقایق» ندارد و …؛ اما رویکرد فمینیستی اثر به چنین مردی نیز رحم نکرده و این شخصیت که صرفاً نقش ایستا و خنثی دارد و به هیچ عنوان قهرمان کنشگر نمی باشد را نیز به واسطه دیالوگ، به عنوان شخصیتی ضد زن ترسیم می نماید. شخصیتی که البته مجبور به تعامل با زنان می باشد!



غلظت نگاه فمینیستی در فیلم سینمایی «عصر جمعه» سبب می شود تا این اثر در فرازهایی، منطق در روایت را کنار گذاشته و «بنفشه» با بازی «هانیه توسلی» را در مقام خواهر «شقایق»، به چونان قهرمان کنشگری مبدل سازد که مُصرانه برای رسیدن به هدفش از پای نمی‌نشیند و به صورت زنی پولادین جامعه زنان پیرامون خود را بسیج نموده و مصرانه تلاش می‌کند. البته سیر قهرمان سازی «عصر جمعه» به «شقایق» محدود نشده و این اثر در فراید تصویرگری، سیر قهرمان سازی خود از زنان کُنشگر اجتماعی را حتی به یک زن پیر به نام «بلور خانم» تعمیم دهد. پیرزنی با ژست «مامان های فاحشه خانه های قدیمی تهران» که جای «شقایق» را به «بنفشه» می‌گوید و مراقب اوضاع‌واحوال «شقایق» می باشد.



به این ترتیب فیلم سینمایی «عصر جمعه» سعی میکند تا بر موج دوم و سوم فمینیسم سوار شده و به نفی آموزه های موج اول فمینیسم بپردازد و مخاطبان را با وجهه ای اعتدال گونه از همزیستی با مردان پلید جامعه نایل سازد. این در حالی است که باید توجه داشت، نسخه‌های فمینیسم رمانتیک در این فیلم، نسخه‌هایی هستند که بر بستر انگاره های فمینیسم اسلامی به دنبال «اصلاحات نرم» در جامعه می باشند و در مقابل «برخوردهای سخت» به عنوان آموزه های فمینیسم اگزیستانسیالیست قرار می‌گیرند و از این جهت است که فیلم سینمایی «عصر جمعه» با نشان دادن تفاوت‌های پارادایمی این دو مکتب، در دو نوع برخورد «سخت» و «نرم» با مردان درصدد ترویج برخورد نرم زنان با مردان برای تأثیرگذاری بیشتر بر آنان است. به عبارتی دیگر فیلم سینمایی «عصر جمعه» سعی دارد تا مبتنی بر آموزه های نوین فمینیستی، زنان را به اتخاذ «برخوردی زنانه» در تقابل با جامعه مردسالار پیرامون خود دعوت ‌کند!




البته باید توجه داشت که هر اثر سینمایی، صرف نظر از فُرم و ساختار و نوع پرداخت روایی و بصری‌اش، ازلحاظ رسانه‌ای دارای یک پیام واحد است که به‌عنوان عُصاره و چکیده مطرح می‌شود که دلالت ایدئولوژی محسوب می‌شود. همان‌طور که در روش تحلیل نشانه‌شناسی سه سطحی «بارت»، سه مرحله از دلالت را معرفی می‌کند
:

مرتبه اول دلالت، دلالت صریح است، در این مرحله نشانه از یک دال و یک مدلول تشکیل‌شده است.

مرتبه دوم دلالت، دلالت ضمنی است که نشانه دارای دلالت صریح را در حکم دال خود می‌پذیرد و مدلولی تازه را به آن منصوب می‌کند.

 مرتبه سوم دلالت، ایدئولوژی است. دلالت ضمنی و دلالت صریح در تلفیق با یکدیگر ایدئولوژی را تولید می‌کنند. در این مرتبه نشانه‌ها بازتابی از اصلی‌ترین مفاهیم متغیر فرهنگی هستند که حامی یک دیدگاه جهان‌شمول خاص مانند پدرسالاری، آزادی، خردگرایی، عین گرایی، نژادپرستی و… است.

 پس با این اوصاف، وقتی کارگردان، سوژه «زن تحت ظلم مردان» را در فیلمی با عنوان «عصر جمعه» قرار می‌دهد؛ بی‌شک به «نظریه فمینیسمی رسانه» توجه دارد که از خلال آن می‌خواهد در دوره خود نتایج شخصی و احیاناً مغرضانه‌ای بگیرد. این در حالی است که در ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی و بالاخص پس از حوادث یازده سپتامبر، موج جدیدی از اسلام هراسی (Islamphobia) در کنار ایران هراسی (Iranophobia) آغاز شد و از این جهت تولید انبوهی از فیلم‌های ضد ایرانی در غرب و بعضا در ایران رواج یافت که سوژه مشترک میان تمامی آن‌ها «زنان ستم‌کش مسلمان» و «گُسست مذهبی» و «پدرسالاری سنتی» و…بوده است. پس در چنین اوضاعی که اساسا نمی توان تمایز مشخص و تفاوت محسوسی میان فیلم‌های غربی سازی همچون فیلم سینمایی «بدون دخترم هرگز» و فیلم سینمایی «سنگسار ثریا» و … با فیلم‌های ایرانی ساز قایل شد! حال در چنین شرایطی؛ قطعا یک جامعه‌شناس و حتی منتقد فیلم، نمی‌تواند این‌گونه تلقی کند که آثاری همچون فیلم سینمایی «عصر جمعه» و فیلم سینمایی «طوبی» و فیلم سینمایی «خانه پدری» و یا ده ها اثر سینمایی دیگر، زاییده ژست مؤلف بودن کارگردان و نبوغ ایشان است و اعلام کند که این طیف از سینماگران هر جور که صلاح دانسته‌اند فیلم ساخته‌اند!



پس اگر به عنوان مثال در اثر ضد ایرانی و غربی سازی همچون فیلم سینمایی «بدون دخترم هرگز» ، وقتی کارگردان صدای اذان و سایر شعائر دینی را در تیتراژ و موسیقی فیلم لحاظ می‌کند؛ نمی توانیم تمایزی میان چنین اثر وقیحی با فیلم سینمایی «عصر جمعه» قایل شویم که تیتراژ آغازین خود را با صدای اذان و ترسیم زندان شروع می‌کند! و چادر مشکی که نماد زن مسلمان و شیعی است را بر سر کاراکترهای فیلمش می‌کند و در عین حال بدترین نسبت‌ها و فلاکت‌بارترین میزانسن ها را به زن مسلمان ایرانی روا می‌دارد!



در مجموع بضاعت برخی فیلم‌ها نشان می‌دهد که سینمای اجتماعی ایران، چه در صورت سینمای بدنه و چه تجربی و…،  تا چه میزان به غلیظ کردن ذهنی و عینی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های ریزودرشت علاقه دارد. به نحوی که متاسفانه این امر به زیست عادی و فیزیولوژیک این ژانر سینمایی در ایران تبدیل‌شده است … این در حالی است که از ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، فیلم‌سازی اجتماعی در ایران، ابعاد تقلیلی و سلبی‌تر به خود گرفته و به ‌نوعی این تساهل و انفعال در برابر ترسیم ناهنجاری ها به یک امر عادی مبدل گردید. در این میان شدت فرهنگ «خود انتقادی» و غلبه سیاه نمایی در عمده تولیدات این ژانر سبب گردید که هجمه گسترده به حدود الهی و مفلوک نمایی از انسان ایرانی امری عادی قلمداد شود و این قبیل از تولیدات سینمایی بجای اصلاح مشکلات اجتماعی به شیوع عفونت‌های بدخیم اجتماعی کمک نمایند.



پُرواضح است که اثر سخیفی همچون فیلم سینمایی «عصر جمعه»  با گذشت بیش از ۱۵ سال از تولید خود، همچنان اثری هنجارشکن در فضای اجتماعی ایران تلقی می شود. اثری که سوای نظر از آنکه جیغ بلند فمینیسم‌ها را سبد محصولات سینمایی جمهوری اسلامی جای می دهد؛ سبب می شود تا برای نخستین بار از مفهوم «حرام زادگی» بر بستر فرهنگی و سینمایی کشور قباحت زدایی شده و از «زنازادگی» به عنوان امری رایج و عادی قلمداد شود. اثری که متاسفانه در سایه غرض یا جهالت متولیان سینمایی کشور امروزه در معرض دسترس عموم قرار گرفته است!



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وام های چند صدمیلیونی تا چندمیلیاردی به کارآفرینان برتر اهدا شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعداد ۷ شرکت کننده مسابقه تلویزیونی «میدون» که در برنامه های مرداد ماه این رویداد شرکت کرده بودند به همراه ۴ شرکت کننده منتخب آرای مردمی برای رونق کسب کار خود در زمینه های مختلف از تولید پرینترهای سه بعدی تا پرورش بره وام های چند صدمیلیونی تا چند میلیاردی دریافت کردند.

 به گزارش سینماپرس، ۱۱ شرکت کننده منتخب آرای مردمی و نظر هیات داوران در ۸ قسمت مرداد ماه رقابت کارآفرینی «میدون» با تامین سرمایه توسط سرمایه گذاران خصوصی و دولتی مورد حمایت این مسابقه تلویزیونی قرار گرفتند.
چرخه حمایت برنامه «میدون» از نوآوران و کارآفرینان دارای ایده های کسب و کار برتر با اختصاص وام های چند صد میلیونی تا چند میلیاردی به شرکت کنندگانی که بعد از جلب نظر هیات داوران این مسابقه و توسط آرای مردم انتخاب می شوند، کامل شد.
بدین ترتیب در برنامه اخیر «میدون» این شرکت کنندگان به شرح زیر با حمایت سرمایه گذارانی از جمله صندوق کارآفرینی امید و کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی شدند:
مرضیه خانی برای تولید ضدلغزش سطوح، عبدالله منصوری برای تولید پرینتر سه بعدی، کمال خاتمی برای تولید حلوا ارده خرمایی، مهدی محرم پور برای تولید سیستم های زیرسطحی مکانیکی هوشمند، علی محمدی برای بسته بندی خرما، حبیب داستانی نیسی برای تولید بازی های دیجیتال، علی بهشتی برای تولید دستگاه ضدعفونی کننده ازن ژنراتور، مرتضی رحمانی برای تولید محصولات غذایی کم پروتئین، علی دشتی برای کسب و کار دفتر شما و رضا شعبانی برای تعاونی پرورش بره شرکت کنندگانی بودند که موفق شدند وام های این رقابت کارآفرینی را به خود اختصاص دهند.
گفتنی است این اتفاق برای اولین بار در این مسابقه تلویزیونی اتفاق می افتد و کارآفرینان جوان می توانند از رونق کسب و کار خود بعد از حضور در این برنامه مطمئن باشند. تامین سرمایه این حمایت از سوی موسسات و نهادهای دولتی و خصوصی صورت می‌گیرد.
مسابقه تلویزیونی «میدون» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که به تهیه کنندگی سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی پنجشنبه و جمعه شب های هر هفته بعد از اخبار شبانگاهی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع