X

بایگانی شهریور 23, 1399

دفتر سینمایی

دلدار رسول‌زاده در خدمت فرهنگ مردم خراسان بود


دلدار رسول‌زاده در خدمت فرهنگ مردم خراسان بود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات برگزاری «آنلاین» و «آفلاین» سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی


جزییات برگزاری «آنلاین» و «آفلاین» سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش‌تولید «ابوذر زمان» منتظر بودجه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد صادق پهلوان‌زاده درباره تعویق در تولید سریال «ابوذر زمان» با محور آیت‌الله طالقانی که قرار بود در سیمای مرکز استان البرز به تولید برسد،‌ توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدصادق پهلوان‌زاده تهیه‌کننده تلویزیون درباره روند ساخت سریالی با محور آیت‌الله طالقانی که ۱۹ شهریور سالگرد درگذشت وی بود، به مهر بیان کرد: فیلمنامه این سریال با نام موقت «ابوذر زمان» برای تولید در سیمای مرکز استان البرز در دست نگارش است که ابتدا در ۲۶ قسمت تصویب شد منتها زندگی و شخصیت او در روند انقلاب و سابقه مبارزاتی وی در ۲۶ قسمت نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: نگارش سریال در حال حاضر با ۴۰ قسمت پیش می‌رود و امیدوارم معاونت امور استان‌های صداوسیما این نکته را لحاظ کند چراکه قصه این سریال و شخصیت وارسته و جامع آیت الله طالقانی در ۲۶ قسمت جمع نمی‌شود.

تهیه‌کننده سریال آیت‌الله طالقانی درباره به تعویق افتادن تولید این مجموعه که یکی دو سال است درباره خبر داده می‌شود، بیان کرد: امیدوارم همت شود تا کار را به پیش تولید برسانیم، ما آماده پیش تولید هستیم و باید بودجه برسد. این سریال در استان البرز به تولید می‌رسد و مسئولان البرز هم باید همت کنند تا بخشی از این بودجه پرداخت شود.

وی با اشاره به سریال‌هایی که در استان‌ها به تولید می‌رسند، گفت: برخی از سریال‌هایی که در استان‌ها ساخته می‌شوند بار مالی بالایی دارند و بر این اساس در همه استان‌ها مشارکت استانی صورت می‌گیرد.

پهلوان زاده با اشاره به تفاهم‌نامه با استانداری البرز توضیح داد: برای تولید سریال «ابوذر زمان» تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت امور استان‌های صداوسیما و استاندار وقت البرز در سال ۹۷ برای تامین ۵۰ درصد بودجه سریال امضا شد که با تغییر استاندار طی این دو سال عملاً کار به تعویق افتاد و در حال حاضر منتظر همت استان هستیم تا سریال به پیش تولید برسد.

وی در پایان گفت: اگر استانداری برای تامین بودجه سریال برای شخصیت بزرگی مثل آیت‌الله طالقانی زودتر به نتیجه برسد و تدارکات فراهم شود امسال می‌توان پیش تولید را شروع کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«الیور توئیست» در شبکه چهار سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال خارجی «الیور توئیست» در ۵ قسمت از ۲۲ شهریور ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، مینی سریال تلویزیونی «الیور توئیست»  Oliver Twist به‌کارگردانی Coky Giedroyc محصول ۲۰۰۷ آمریکا و انگلستان است.
در خلاصه فیلم آمده است: زن جوان بارداری به نوانخانه ای پناه می برد و در آنجا زایمان می کند. او پیش از مرگ نامه ای به یکی از کارگران نوانخانه می دهد تا از طریق آن کودکش را به خانواده اش تحویل دهد اما کارگر از این کار امتناع می کند. اولیور کوچک در نوانخانه بزرگ میشود و به سن ۸ سالگی می رسد… د.
در این فیلم William Miller, Adam Arnold, Ryan Barr نقش آفرینی کرده اند.
«الیور توئیست» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما، هرشب ساعت۲۴ پخش و ساعت‌ ۱۸ بازپخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی سینماگران از بی تدبیری مسئولان به ستوه می آیند/ از تأکید بر نادیده گرفتن سینما در دولت روحانی تا انتقاد از بی حرمت کردن سینماگران! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی تأکید کردند: در دولت آقای روحانی نه تنها به سینما اهمیت داده نشد بلکه به آن با چشم یک بچه سرراهی نگاه کردند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: آقایانی که از هنرمندان به عنوان زینت المجالس شان استفاده می کنند در این ایام خطیر وظیفه دارند به فریاد هنرمندان درمانده، بیکار و خانه نشین برسند.

به گزارش سینماپرس شیوع و گسترش ویروس مرگبار کرونا که از ماه ها قبل کل جهان را در برگرفت باعث شد تا هیچ‌ کسب‌ و کاری در دنیا از طوفان این ویروس شوم و منحوس در امان نماند؛ سینما نیز به عنوان یک هنر-صنعت جمعی با آسیب های زیادی در این ایام روبرو شد.

از تعطیلی جشنواره های معتبر سینمایی جهان گرفته تا عدم تولید فیلم ها و سریال ها بلافاصله در دستور کار مدیران فرهنگی و سینمایی در سراسر جهان قرار گرفت؛ سالن های سینما تعطیل شد و همین امر منجر به بیکاری و ترس از تأمین معیشت سینماگران در سراسر دنیا شد. اما بسیاری از مدیران فرهنگی و سینمایی در جهان با ارائه راهکارهایی باعث شدند تا بخشی از ترس و نگرانی سینماگران کاسته شود اما متأسفانه در کشور ما هیچ تدبیر جدی و اصولی از سوی مدیران سینمایی اندیشه نشد و حتی بعد از گذشت چند ماه با اینکه گسترش این ویروس اوج گرفته بود آن ها دستور بازگشایی سالن های سینما و حتی ادامه فیلمبرداری آثار سینمایی را دادند؛ اتفاقی که با انتقاد بخش اعظمی از اهالی سینما که جان خود را در خطر می دیدند روبرو شد.

بی تدبیری و اهمال کاری مدیران سینمایی در فقدان اندیشه از سوی آن ها برای بهبود اوضاع سینما باعث شد تا بسیاری از کارشناسان به این نتیجه برسند که سینما حداقل تا یک سال دیگر روز خوش نخواهد دید؛حتی اگر درهای همه سالن های سینما  باز شود و بلیت فروخته شود، مردم به جان آمده از کرونا هرگز جرأت نخواهند کرد خطر مرگ را به جان خریده به سالن های سینما بروند.

در همین رابطه سینماپرس با ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: رضا رویگری، علی رویین تن، محسن روزبهانی، نادر طریقت، عبدالله عبدی نسب، رهبر قنبری، حبیب دهقان نسب، حمید بهمنی، اصغر رفیعی جم و محسن علی اکبری گفتگو کرد و آن ها ضمن انتقاد از عملکرد منفعلانه مدیران سینمایی در روزهای کرونایی، پیشنهادات خود را برای بهبود اوضاع زندگی هنرمندان و اهالی سینما مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

علی رویین تن تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: همانطور که ستاد کرونا در کشور شکل گرفته، تشکیل ستاد کرونا در حوزه فرهنگ و هنر ضروری است و باید دستگاه ها و نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، خانه سینما و… دست در دست هم داده و با تدبیر و تعقل، وضعیت بغرنج سینما و زندگی هنرمندان را از بحران خارج کنند. آنچه بسیار حائز اهمیت است اینکه تورم فزاینده و فقر این روزها همه مردم را اذیت می کند! ما هنرمندان هم بخشی از مردم هستیم و نباید هرگز خود را از مردم جدا بدانیم؛ هنرمندان هم امروزه به اندازه مردم فقیر هستند. اینکه چند سینماگر سرشناس و مطرح که درآمد بالایی دارند را به کلیت اهالی سینمای کشور تعمیم دهیم کار درستی نیست. امروزه هنرمندان هم از مشکلات شدید اقتصادی در رنجند، اجاره خانه های سرسام آور و گرانی به همه فشار وارد کرده و بی شک تنها با اتحاد، وفاق و همدلی می توان از این بحران به سلامت عبور کرد.

رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی به سینماپرس گفت: شیوع و گسترش ویروس کرونا این روزها زندگی هنرمندان و اهالی سینما را صدچندان بیشتر از گذشته دچار نقصان و خسران کرده است اما متأسفانه هیچ تدبیری از سوی مسئولان برای برون رفت از این اوضاع نابسامان نمی شود؛ سوأل اصلی بنده این است که چرا دولت راجع به وضعیت بد معیشتی و بیکاری گسترده اهالی سینما در دوران کرونایی هیچ تدبیری اندیشه نمی کند؟ آقایانی که از هنرمندان به عنوان زینت المجالس شان استفاده می کنند و یا از هنر هنرمندان برای پر کردن زمان برنامه های تلویزیونی و تولید فیلم های سینمایی استفاده می کنند، در این ایام خطیر وظیفه دارند به فریاد هنرمندان درمانده، بیکار و خانه نشین برسند. مسئولانی که از هنرمندان برای استحکام موقعیت های شان استفاده می کنند باید این روزها به فکر هنر و هنرمندان باشند و نگذارند بیش از این زندگی هنرمندان دچار آسیب شود.

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه میدانی پیشکسوت نیز در این خصوص اظهار داشت: در دولت آقای روحانی نه تنها به سینما اهمیت داده نشد بلکه به آن با چشم یک بچه سرراهی نگاه کردند؛ این وضعیت کلی سینما طی این سال های اخیر است و متأسفانه هیچ تدبیری برای بهبود اوضاع وجود نداشته و ندارد و از این رو ما هیچ امیدی به بهبود اوضاع سینما در این روزهای کرونایی هم نداریم و نمی دانیم سرنوشت و آینده سینما و اهالی بیکار و خانه نشین شده سینما به کجا ختم خواهد شد! باعث شرمساری است که اهالی سینما به کسب و کارهای خیابانی روی آورده اند؛ این اتفاقات از سر ناچاری و استیصال است! بنده شخصاً چند وقت پیش شاهد بودم که یکی از اهالی سینما برای امرار معاش کنار خیابان آواز می خواند! چرا کسی به فکر هنرمندان نیست؟ همه که نمی توانند بروند و کنار خیابان سیگار فروشی کنند!

نادر طریقت کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: بی شک این وظیفه یکایک مدیران و متولیان سینما، نهادها و دستگاه های فرهنگی و هنری و به خصوص خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران است که در این روزهای کرونایی که بیکاری مفرط دامان یکایک اهالی سینما را گرفته تدبیری ویژه برای رفع بحران از زندگی سینماگران داشته باشند اما متأسفانه مسئولان و مدیران سینمایی شأن و شخصیت هنرمندان را درک نمی کنند و گاهی حتی با برخی کارها حرمت آن ها را زیر سوأل می برند مانند اینکه یک رقم ناچیز یک میلیون تومانی را با هزار لطایف الحیل توسط خانه سینما به تعدادی از سینماگران دادند! آقایان مدیر و مسئول سینمایی باید بدانند که این یک میلیون تومان ها که تازه آن هم به بخش کوچکی از اهالی سینما دادند در شأن هنرمندان نیست! شأن هنرمندان یک بن خرید ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومانی نیست!

رهبر قنبری کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس گفت: وزارت ارشاد و سایر مراجع فرهنگی دولتی باید به وضعیت آشفته زندگی اهالی سینما رسیدگی کنند؛ این وظیفه قطعی و تعیین شده آن ها است و در همه کشورهای جهان هم وضعیت به همین گونه است؛ مسئولان نباید از آبروداری هنرمندان سوءاستفاده کنند و چشم خود را روی اوضاع بحرانی و بغرنج زندگی آن ها ببندند. پرسش اصلی بنده از مسئولان دولت این است که چرا از این همه منابع ملی که در اختیار دارد بخش جزئی را برای بهبود وضعیت اهالی سینما که فرهنگ سازان این مرز و بوم هستند ارائه نمی دهد؟ چرا مسئولان چشم خود را روی وضعیت بحرانی زندگی سینماگران بسته اند و به ما رسیدگی نمی کنند؟

حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: متأسفانه نه تنها هنرمندان که سایر اقشار جامعه در این بحران کرونا به حال خود رها شده اند و مسئولان دولت هیچ تدبیری برای برون رفت وضعیت آشفته و بحران زده زندگی مردم در دوران کرونا ندارند! بخش اعظمی از هنرمندان پیش از کرونا در بیکاری مطلق به سر می بردند اما شیوع و گسترش این ویروس باعث شد تا تولیدات اندک و بیکاری فزاینده شود و نمی دانم اگر شرایط به همین منوال بخواهد ادامه پیدا کند چه نتیجه ای حاصل خواهد شد و چه بر سر هنرمندان خواهد آمد!؟

عبدالله عبدی نسب عکاس و فیلمبردار سینما نیز به سینماپرس گفت: حرفی که بنده می زنم حرف دل اهالی سینما است؛ حال ما خوب نیست و گذران روزگار برایمان بسیار دشوار شده، من متأسفم که باید بگویم در شرایط امروز سینما یا باید دزدی کنیم یا از گرسنگی بمیریم چرا که هیچ کس به فکر سینماگران و بحران به وجود آمده در زندگی آن ها نیست! ما اهالی سینما هیچ چیزی نداریم، نه بیمه بیکاری داریم، نه امنیت شغلی داریم و نه هیچ یک از مدیران و متولیان سینما به فکر و یادمان هستند؛ زندگی بچه های سینما از زمان شیوع و گسترش ویروس کرونا رسماً تعطیل شده و بسیاری افراد در شرایط بغرنجی روزگار می گذرانند. این در حالی است که کارمندان صدا و سیما، وزارت ارشاد و ارگان های دیگر پول شان را می گیرند اما بچه های سینما دست شان به جایی بند نیست!

حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: فاجعه کرونا طی ماه های اخیر اتفاقات عجیبی را در کل دنیا رقم زده است و نمی توانیم تأثیر کرونا در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… را کتمان کنیم اما متأسفانه کرونا مهلک ترین و بیشترین ضربه را به سینما و تمامی عرصه های فرهنگی و هنری وارد آورد که این امر نیاز به تدبیر و درایت مدیران سینمایی برای برون رفت از فاجعه پیش آمده دارد، نکته ای که متأسفانه تا امروز شاهد آن نبودیم! اهالی سینما برای تأمین معاش روزانه و گذران زندگی شان نیازمند کار و تولید هستند و حالا که کرونا باعث تعطیلی کارها شده مدیران سازمان سینمایی باید نقش سازنده ای ایفا کنند و بحران موجود در زندگی اهالی سینما را التیام بخشند.

اصغر رفیعی جم مدیر فیلمبرداری و تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: مسئولان، سینما و سینماگران را در بحران کرونا به حال خود رها کرده اند؛ ما دیگر خسته شدیم از بس مطالبات خود را مطرح کرده ایم اما هیچ پاسخ و واکنشی از سوی مدیران و مسئولان ندیده ایم؛ همه آن ها نسبت به ما بی توجه هستند! این روزها سینمای ایران در وضعیت اسفباری به سر می برد؛ ما با معضلات بسیار بزرگ و عدیده ای در سینمای کشور روبرو هستیم که برطرف شدن این مسائل و مشکلات نیازمند حضور مدیرانی متعهد و مدبر است تا با دغدغه مندی گامی جهت بهبود اوضاع سینما و به سامان کردن زندگی سینماگران بردارند.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: ویروس کرونا باعث خانه نشینی و بیکاری گسترده اهالی سینما شده و از این رو مدیران سازمان سینمایی باید پیگیر بیمه بیکاری یکایک اهالی سینما باشند و این مهمترین اتفاقی است که می تواند بخشی از بحران معیشتی زندگی هنرمندان را برطرف نماید. اهالی سینمای کشور سال ها است حق بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می کنند اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری های فراوان هیچ وقت مبحث مهم بیمه بیکاری شان به سرانجام و نتیجه نرسیده است. بی شک اگر سینماگران بیمه بیکاری داشتند، بیمه موظف بود در صورتی که کارفرما نتواند برای سینماگران کاری ایجاد کند به آن ها مبلغی را پرداخت کند تا بخشی از مشکلات زندگی شان برطرف شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عمار» دوره نقد سینما ویژه فعالان فرهنگی برگزار می‌ کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره مردمی فیلم عمار دوره مجازی نقد سینما ویژه فعالان فرهنگی را برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره مردمی فیلم عمار دوره مجازی نقد سینما ویژه فعالان فرهنگی را با حضور اساتیدی چون نادر طالب زاده، وحید جلیلی، مهدی کلهر، نعمت الله سعیدی، محمدصادق باطنی، محمدصادق کوشکی، سعید مستغاثی و حامد بامروت نژاد برگزار می‌کند.
اساتید نام برده شده در دوره مجازی نقد سینما مباحثی از قبیل مبانی زیبایی شناسی سینما، از نقد فیلم تا نقد سینما، سینمای مستند، مبانی زیبایی شناسی سینمای دینی، کارکرد رسانه‌ای سینما و مروری بر تاریخ سینما را برای علاقمندان تدریس می‌کنند.
بر اساس این گزارش، این دوره آموزشی در دو مرحله برگزار می‌شود که در مرحله نخست ۱۰ کارگاه آموزشی با حضور اساتید برگزار می‌شود و در مرحله دوم به مخاطبان یادداشت نویسی و آداب نقد نویسی آموزش داده می‌شود.
ظرفیت ثبت نام و شرکت در دوره مجازی نقد سینما ویژه فعالان فرهنگی محدود بوده و آخرین مهلت ثبت نام تا ۲۳ شهریورماه ۹۹ است. ضمن اینکه علاقمندان جهت ثبت نام در این کارگاه‌های آموزشی باید از طریق آیدی @Ekranammar در پیام رسان های ایتا و بله اقدام کنند.
گفتنی است، این دوره به صورت مجازی و در قالب کارگاهی، از اواخر شهریورماه تا دی ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارسال ۴۲۰ فیلم به نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان مهلت ثبت نام در اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، تعداد ۴۲۰ اثر به دبیرخانه آنلاین این رویداد سینمایی ارسال شد.

به گزارش سینماپرس، هیات انتخاب فیلم های راه یافته به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» کار خود را آغاز کرد. این هیات متشکل از محمدرضا عرب، مرضیه ریاحی، مرتضی خان محمد، مریم بحرالعلومی و پویا نبی تعداد ۴۲۰ فیلم راه یافته به این رویداد سینمایی را در اولین دوره برگزاری اش ارزیابی خواهند کرد.

همچنین در جلسه ای با حضور مریم دوستی دبیر، اعضای هیات انتخاب و رکسانا قهقرایی مدیر روابط عمومی جشنواره در مرکز نوآوری صبا درباره ملاک ها و معیارهای مهم انتخاب و جزییات هر بخش گفتگو و تصمیم گرفته شد.

اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» به دبیری مریم دوستی با حمایت شهرداری تهران، کمیسیون ملی یونسکو و سامانه هاشور برگزار می شود.

نشانی سایت جشنواره www.selfie۲۰shortfilmfestival.com  و شناسه کاربری آن در اینستاگرام  @selfie۲۰.sff است.

اسامی فیلم های راه یافته به مرحله نهایی و داوری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» سی ام شهریور اعلام می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بوریم بازار» پویانمایی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن کوتاه «بوریم بازار» به کارگردانی هدی اثنی‌عشری از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که این روزها در مرحله پیش تولید قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، کارگردان انیمیشن «بوریم بازار» در مورد تکنیک ساخت این پویانمایی گفت: قصد دارم این انیمیشن ۸ دقیقه‌ای را با تکنیک استاپ موشن تلفیقی بسازم. یعنی بخش‌هایی از آن دوبعدی خواهد بود.
او درباره شکل‌گیری ایده اولیه ساخت این انیمیشن توضیح داد: «بوریم بازار» بر اساس کتاب شعر مهری ماهوتی با همین نام از انتشارات کانون پرورش فکری تولید می‌شود که در مورد بازارهای مازندران سروده شده است.
اثنی‌عشری عنوان کرد: امیدوارم بتوانم حال و هوای شاعرانه کار را با در نظر گرفتن ویژگی‌ آموزشی و معرفی اقلیم مازندران به خوبی ارایه بدهم.
او با اشاره به تصویرسازی هاله لادن در مجموعه شعر مهری ماهوتی توضیح داد: تصویرسازی‌های هاله لادن برای این کتاب بسیار جالب و دیدنی هستند، به همین دلیل برای گرافیک کار از همین تصویرسازی‌ها استفاده می‌کنیم.
کارگردان انیمیشن «بوریم بازار» با تاکید بر این‌که نوشتن فیلم‌نامه تمام شده است گفت: با توجه به این‌که گرافیک کار آماده بود و فقط یکی، دو فضایی که در کتاب نبود را باید طراحی می‌کردیم، در حال حاضر پیش تولید به نیمه رسیده است. فقط ساخت دکور و عروسک‌ها را در پیش داریم که مرحله سخت و پر جزییاتی است.
اثنی‌عشری در پایان گفت: امیدوارم ساخت دکور و عروسک‌ها را هم از اواخر شهریور شروع کنیم. فکر می‌کنم بتوانیم کار را تا تابستان سال بعد به اتمام برسانیم.
«کتاب-انیمیشن» نام طرحی است که در آن بر اساس کتاب‌های شاخص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انیمیشن‌هایی برای مخاطبان تولید ‌شود.
پیش‌تر نیز بر اساس کتاب‌های «گرگم و گله می‌برم»، «قدم یازدهم»، «ماهیگیر و بهار»، «سگی که قار قار می‌کرد»، «قلب مترسک»، «کاش یک برادر داشتم»، «خاله رعنا و عمه نساء»، «گل و پرنده و خورشید» و… انیمیشن‌هایی از سوی امور سینمایی کانون تولید شده است که این پویانمایی‌ها در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی جوایز زیادی دریافت کرده‌اند.
یادآوری می‌شود انیمیشن‌های «دوست باغچه من»، «لولوی قشنگ من»، «من و خارپشت و عروسکم»، «گیلگمش» و… نیز از دیگر کتاب‌های کانون است که انیمیشن‌های آن در مرحله تولید قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همگرایی مدیریت سینمایی و اپوزیسیون خارج از کشور در پروژه «حذف پروانه ساخت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر پوریا منتقد فراری و نماینده جریان سعودی و اسراییلی در سینمای ایران دست به جمع آوری امضا علیه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فرهنگی و سینمایی کشور کرد.

به گزارش سینماپرس، دیروز و همزمان با روز ملی سینما شاهد اقدامی ضدملی و همسو با سیاست‌های لیبرالی در دنیای سینما بودیم. بار دیگر سرکرده جمعی که علیه جشنواره فجر دست به جمع آوری امضا برای نابودی و برچیده کردن اصلی ترین جشنواره سینمایی ایران کرده بود، تصمیم به جمع آوری امضا برای یک بیانیه دیگر کرد.

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

امیر پوریا این بار زیر نقاب دوستی سینمای ایران این حرکت را در روز ملی سینما کرد؛ سینمایی که مخاطبین مردمی‌اش رمقی ندارد و خصوصاً در امسال به علت کرونا این کمبود مخاطب بیشتر شده است. حذف پروانه ساخت یعنی اهمیت نداشتن سلامت و ارزش‌های خانواده. پروانه‌های ساخت بدون شک گلوگاهی است که در آن معاونت نظارت و ارزشیابی، نظارت محتوایی خود را کمک اعضای شورای پروانه ساخت به کار می‌گیرد تا فیلمنامه با چارچوب‌های کلان و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور همسو باشد.

همین پروانه‌های ساخت و شواری آن است که با همه نقایص و عیوب غیرقابل اغماضش پایان فیلم‌هایی که در صورت ساخت قطعاً داد ملت را درمی‌آورد را تغییر می‌دهد. البته این مسأله به معنای آن نیست که این شورا در فرایند خود استاندارد و بسیار اصولی عمل کرده است اما در هر حال حکم دری است که اگرچه نیمه‌باز است نباید از جا کنده بشود اما سلبریتی‌های سینمای ایران با این امضا قصد از جا کندن آن را دارند.

می‌توان از جمله گاف‌های این شورا اعطای مجوز کارگردانی و پروانه ساخت به شاخ اینستاگرامی کرد که برای یک هفته سازمان سینمایی جنجال و حاشیه آفرید.

به عنوان نمونه یکی از فیلم‌هایی که با اعمال نظر شواری پروانه ساخت تغییر کرد فیلمی بود که در جشنواره سال قبل اکران شد؛ فیلمی که پایان آن قرار بر عقد باطل و ارتباط حرام جنسی زنی با شوهر سابقش بود به جهت آنکه بتواند صاحب فرزندی بشود که با بندناف آن، فرزند سرطانی حال حاضرش را نجات بدهد. این فیلم با اعمال نظر شورای پروانه ساخت تغییر کرد و در نهایت زن دست به این عمل حرام و ضدخدایی نزد.

به این جهت پوریا عامدانه با نظر به اهمیت این شورا اقدام به جمع امضای ده‌ها هنرمندنی کرده است که احتمال قوی بسیاری از آنها دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی را امضا کرده‌اند. خصوصاً حذف نظام سانسور بسیار وقیحانه‌تر از حذف شورای پروانه ساخت است. حذف نظام سانسور که البته حتی در هالیوود و دیگر نقاط دنیا شدیدتر از ایران عمل می‌کند و ساخت و اکران فیلم‌هایی که با ارزش‌های لیبرالی و اسراییلی در تضاد است را یا در نطفه خفه می‌کند و یا آنقدر ضعیف می‌کند که دچار ورشکستگی بشود و عملا نابود بشود، عملی بر خلاف رویه سینمایی دنیا است. چیزی که البته خلاف آن در سینمای ایران است و انواع و اقسام فیلم‌هایی که با محتوای ایرانی و اسلامی در تضاد است مورد حمایت چه در تولید و چه در اکران است.

بیشتر بخوانید

مهاجرت یکی از عوامل تحریک اهالی سینما برای انصراف از جشنواره فجر

جریانی مشکوک در حال تحریک کارگردانان جهت تحریم جشنواره فیلم فجر

باید از همایون اسعدیان به عنوان کسی که این بیانیه را امضا کرده است سوال کرد که شما که سال‌ها در سینمای ایران در حال تولید فیلم‌هایی با مضامین فرهنگی و دینی هستید و سیاست‌های فرهنگی کلان کشور را می‌شناسید چطور چشم بسته به امضای این بیانیه دست زدید؟ عضو خانه سینما علیه سازمان سینمایی بیانیه امضا می‌کند؟ البته این اقدام اسعدیان بسیار طبیعی است زیرا وقتی دبیر جشنواره فیلم فجر و معاون سابق نظارت و ارزشیابی خود با توییتی به این بیانیه بهاده داده است، دیگر چه انتظاری از اسعدیان می‌توان داشت!؟

 ابراهیم داروغه زاده بار دیگر با یک توییت انگشت حیرت به دهان ما گذاشت. گویا امضای او در پایین برگه به صورت نامریی وجود دارد و می‌توان با عینک دقت آن را ملاحظه کرد: داروغه‌زاده در متن خود با هشتگ «روز ملی سینما» آورده است: «امیدوارم دولت و مجلس با همکاری یکدیگر و با اعتماد به سینماگران عزیز و متعهد کشور، شوراهای پروانه ساخت فیلم که دیگر هیچ فایده و ضرورتی ندارند را از چرخه تولید و نمایش فیلم حذف کنند.»

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

برخی از چهره‌هایی که قبلاً از امضاهای شبیه این بیانیه اظهار پشیمانی کردند بار دیگر دنبال سردسته راه افتادند و با او از هر دره‌ای عبور کردند.

البته بدون شک برخی از این امضاها به این دلیل است که مشکلات پروانه ساخت و صفوف طولانی فیلمنامه‌های خوانده نشده آنقدر مشکل آفرین است که به نظر ایشان نبود آن گویا کمکی است برای تسریع تولید فیلم. صاحبان این دیدگاه گله به جایی دارند زیرا گرفتاری‌ها و دردسرهای پروانه ساخت بارها آنان را خسته کرده است اما این توجیهی برای امضای این بیانیه نیست.

حذف پروانه ساخت مشکل دیگری هم از نظر فنی و اصولی دارد: در صورتی که بر فرض فیلمی ساخته شد که محتوای آن دارای مشکل و ایراد بود، باید برگردد و اساساً فیلم را تغییر بدهد و این یعنی هزینه دوباره و صدها مشکل دیگر.

امیر پوریا بار قبل نیز ناکام ماند و در خشم خود از عدم براندازی جشنواره فیلم فجر آتش گرفت؛ آخور پوریا البته مسموم‌تر از آن است که بتوان نادیده گرفت. مدیران شبکه‌های سعودی و اسراییلی با ساک دلار او را خریده‌اند تا اهداف آنان را عملی بکند که این موضوع در سال قبل با شکست مواجه شد.

این بار نیز او راه به جایی نمی‌برد و پروانه‌ ساخت و نظام سانسور حذف نخواهد شد اما آیا باز هم هنرمندان ما از این کار درس عبرتی خواهند گرفت؟

حذف نظام سانسور و پروانه ساخت با توضیحات فوق تنها به نابودی خانواده‌های ایرانی سرعت می‌بخشد. در حال حاضر که فیلم‌های ایرانی و سریال‌های نمایش خانگی را می‌بینیم باید به حال محتوا و مضامین گریه کرد وای به حال آنکه همین یک روش معیوب نیز حذف بشود و تهدید خانواده‌های ایرانی به مراتب بیشتر بشود.

در این میان ریاست سازمان سینمایی سکوت بسیار عجیبی کرده است؛ آقای انتظامی و معاونت نظارت و ارزشیابی نیز با سکوت خود به این فاجعه دامن می‌زنند. این بود سینمایی که با نظارت و تولید درست قرار بود تا آرمان‌های امام و سبک زندگی صحیح را رقم بزند؟

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

در پایان بد نیست به این موضوع فکر بکنیم که شاید حذف پروانه ساخت بی ربط با ماجرای پول‌های کثیف در سینما نباشد زیرا با برداشتن این فیلتر سیل فیلمنامه‌ها برای ساخت راهی چرخه تولید می‌شود و این خود مسیر را برای پول‌شویی راحت‌تر در سینمای ایران باز می‌کند. در این صورت سازمان سینمایی باید کلاه خود را کمی بالاتر بگذارد و ببیند که جریان مشکوک پول‌های کثیف دست همراهی با جریان خزنده براندازی سازمان سینمایی داده است و این یعنی نابودی همه چیز حتی سینما!

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع