X

بایگانی مهر 3, 1399

دفتر سینمایی

تشریح جزئیات جشنواره «سینماحقیقت» در شبکه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین قسمت از برنامه «نردبان» با حضور محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره «سینماحقیقت» روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» جمعه‌ شب روی آنتن شبکه مستند می‌رود. مهمان ویژه این قسمت از برنامه محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در گفتگو با حامد شکیبانیا، از تجربیات چند دهه خود در سینمای مستند صحبت می‌کند، وی همچنین گزارشی از فعالیت‌های مرکز گسترش را بیان و آخرین اخبار از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» را مطرح می‌کند.

حمیدی‌مقدم در این‌ گفتگوی تلویزیونی با شبکه مستندسیما، ضمن بیان خاطراتی از ساخت مجموعه‌هایی نظیر «مستند ۴» و «سینما یک» در تلویزیون، پاسخ سوالات مردم و مستندسازان درباره شیوه برگزاری و نمایش مستندها در چهاردهمین  جشنواره «سینماحقیقت» را می دهد که امسال به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در بخش دیگر این برنامه، سعید فرجی عکاس و مستندساز کشور در برابر دوربین «نردبان» قرار گرفته و از تجربیات عکاسی و مستندسازی خود در بحران‌های مختلف سخن می‌گوید.

در آیتم «گفت و جو» از برنامه «نردبان» نیز پیروز کلانتری و روبرت صافاریان درباره حضور مستندساز جلوی دوربین صحبت کرده و حنیف شهپرراد در بخش «مستند خلاق» به بررسی موضوع دیده شدن یا دیده نشدن تدوین در فیلم مستند می‌پردازد.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند فیلم و عکاسی مستند را به علاقه‌مندان آموزش دهد. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۱۵ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردیس استاد «فریدون پوررضا» در رشت رونمایی شد


رشت- سردیس استاد «فریدون پوررضا» موسیقیدان و خواننده فقید گیلانی در رشت رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار تفکیکی پروانه اجرای نمایش در نیمه اول سال منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار تفکیکی پروانه‌های صادرشده برای اجرای نمایش در سطح شهر تهران در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، آمار پروانه‌های صادر شده از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ برای اجرای نمایش در سطح شهر تهران تحت ۷ عنوان «تماشاخانه‌های خصوصی»، «تماشاخانه‌های دولتی»، «نمایش‌های کمدی شبانه»، «نمایش‌های مخصوص بانوان»، «نمایش‌هایی برای کودکان و نوجوانان»، «نمایشنامه‌خوانی» و «جُنگ و استندآپ کمدی» منتشر شد.  

جمع کل پروانه‌های صادرشده در ۶ ماهه اول سال جاری از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی ۲۱۶ عنوان است که به تفکیک عبارت است از: ۷۰ پروانه برای اجرای نمایش در «تماشاخانه‌های خصوصی»، ۱۸ پروانه برای اجرا در «تماشاخانه‌های دولتی»، ۵۰ پروانه برای اجرای «نمایش‌های کمدی شبانه»، ۶ پروانه اجرا برای «نمایش‌های مخصوص بانوان»، ۱۸ پروانه برای «نمایش‌های کودکان و نوجوانان»، ۴۵ پروانه برای «نمایشنامه‌خوانی» و ۹ پروانه برای اجرای «جُنگ و استندآپ کمدی».

تفکیک موضوعی ۲۱۶ پروانه صادر شده از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی چنین است: نمایش‌هایی با موضوع طنز ۵۰ عنوان، نمایش‌های اجتماعی و ملودرام ۱۳۸ عنوان، آثاری با مضمون دفاع مقدس ۸ عنوان و آثار آموزشی و سرگرم‌کننده ۲۰ عنوان.

همچنین در طول نیمه اول سال ۱۳۹۹ و متاثر از شرایط شیوع ویروس کرونا، ۴۳ جشنواره برای برگزاری در فضای مجازی از شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی پروانه گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «آشکارگی» برگزار می‌شود/ بیان عواطف و احساسات به سبک هنر


نمایشگاه نقاشی‌های مهین منفرد با عنوان «آشکارگی» جمعه ۴ مهر در گالری نگر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کری مولیگان بازیگر نقش اصلی فیلم بردلی کوپر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کری مولیگان در فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی بردلی کوپر نقش آفرینی خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، بردلی کوپر، کری مولیگان را برای بازی در نقش فلیسیا همسر لئوناردو برنستاین افسانه ای (آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و موسیقیدان) انتخاب کرد.

این پروژه بعد از فیلم سینمایی «ستاره‌ای متولد شده» جدیدترین تجربه کارگردانی بردلی کوپر محسوب می‌شود و «استاد» نام دارد.

کوپر در کنار جاش سینگر کمک نویسنده این اثر سینمایی نیز هست و کارگردان و تهیه کننده آن نیز خواهد بود.

فرزندان لئوناردو برنستاین، از اینکه مولیگان برای ایفای نقش مادرشان انتخاب شده، ابراز رضایت کردند و گفتند از این بابت بسیار هیجان زده هستند؛ چرا که او به خوبی می‌تواند ویژگی‌های اخلاقی و منحصر به فرد فلیسیا را اجرا کند.

مولیگان به تازگی در فیلم سینمایی «زن جوان نوید دهنده» از کمپانی فوکوس پیکچرز بازی کرده و قرار است در فیلم سینمایی «حفر کردن» محصول کمپانی نتفلیکس در کنار ریف فاینز به نقش آفرینی بپردازد.

او در فیلم سینمایی «درس آموزی» محصول سال ۲۰۰۹ خوش درخشید و برای آن نامزد اسکار شد و در سن ۲۵ سالگی یک جایزه هم از بفتا دریافت کرد. او با کارگردان‌هایی مثل دی ریز، پال دانو، برادران کوهن، استیو مک کوئین، نیکلاس ویندینگ رفن و جو رایت همکاری‌ داشته است.

بردلی کوپر در سال ۲۰۱۹، برای فیلم «ستاره‌ای متولد شده» نامزد دریافت هفت جایزه شد که در نهایت اسکار بهترین آهنگسازی را دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست»


فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر «هنرکارت» دریافت می کنند


سومین مرحله ثبت نام «هنرکارت» ویژه تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر از روز دوم مهر ماه به مدت ۱۰ روز آغاز می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چوب آدم‌هایی را می‌خوریم که از آن سوی آب‌ آمده‌اند و گلوگاه‌های حساس فرهنگی و هنری را در اختیار گرفته و می‌گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز گذشته نشست پژوهشی «بررسی چهار دهه تئاتر دفاع مقدس» با حضور قطب‌الدین صادقی و هوشنگ توکلی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست پژوهشی- تخصصی «بررسی چهار دهه تئاتر دفاع مقدس»، اول مهرماه با حضور قطب‌الدین صادقی و هوشنگ توکلی، مهرداد رایانی مخصوص، مدیران، هنرمندان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که مهرداد رایانی مخصوص اجرای آن را بر عهده داشت هوشنگ توکلی، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: در اوایل انقلاب، ۲ نگاه بر فضای کلی هنری کشور حاکم بود؛ یک دیدگاه باور داشت برای سازوکار امور فرهنگی کشور زحمت بسیاری کشیده شده‌است و به همین جهت باید از این ظرفیت بهره ببریم تا با آن آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ کنیم و در مقابل این نوع نگاه، نگاه دیگری وجود داشت که فعالان اهل هنر و فرهنگ را انسان‌هایی فاسق تصور می‌کرد که باید از این حوزه دور شوند و به محاق انزوا رانده شوند. در این خصوص باید عنوان کنم که متاسفانه در هنر کشور، ما عمدتا چوب آدم‌هایی را می‌خوریم که از آن سوی آب‌ آمده‌اند و گلوگاه‌های حساس فرهنگی و هنری را نیز در برهه‌های خطیر و حساس در اختیار گرفته و می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در سال ۵۸ نمایشی را با عنوان «دونده تنها» روی صحنه برده‌است، ادامه داد: این کار یک اثر صلح‌طلب بود. در این نمایش بیان شد که می‌شود با وجود اختلاف سلیقه در کنار یکدیگر کار کرد. با گذشت زمان و در دوران نخست‌وزیری شهید رجایی از ما خواسته شد به عرصه فرهنگ و هنر ورود کنیم تا سمت‌وسوی هنر را به تعالی سوق دهیم، ولی هنوز چند روزی از شروع کار ما نگذشته بود که جنگ تحمیلی آغاز شد.

توکلی تاکید کرد: در ابتدای جنگ با کمک شهید مصطفی چمران توانستیم هنرمندانی را جمع‌آوری کنیم که با زبان هنر از دفاع و شرایط آن روزهای کشور حرف بزنند. در آن ایام کمک می‌کردیم تا تمام هنرمندانی که خواهان فعالیت در حوزه جنگ هستند بتوانند کارهای موردنظر خود را روی صحنه ببرند. البته کارهایی که انجام دادیم تنها به تئاتر یا سینما ختم نمی‌شد، بلکه در عرصه موسیقی نیز آثار خوبی تولید شد. در عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر، هفت گروه راه‌اندازی شد که یکی از این گروه‌های هفت‌گانه وظیفه داشت در حوزه پژوهش کار کند و اتفاقا کارش را به‌خوبی انجام داد که یکی از ثمراتش تئاتر «ننه خضیره» بود که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت.

این کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون متذکر شد: من تئاتر پس از انقلاب را به چهار بخش تقسیم می‌کنم؛ ابتدا برهه‌ای که در آن همه هنرمندان با هر طرز فکری حضور داشتند، دوره دوم از سال ۶۲ آغاز شد و در آن اتفاقات فرهنگی بدون مدیریت رهبری شد، در دوره سوم تئاتر کمی به پختگی نزدیک شد و در مقطع چهارم، مجدد رکودی را در تئاتر به‌ ویژه کارهای دفاع مقدسی شاهد بودیم.

کارگردان سریال «مدرس» در پایان سخنانش افزود: امیدوارم روزی برسد تا بتوانیم از اقیانوس دفاع مقدس به‌درستی بهره ببریم، چون معتقدم این عرصه پایانی ندارد و انتظار می‌رود تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری سود ببریم.

بخش دوم این نشست به سخنان قطب‌الدین صادقی، بازیگر، استاد دانشگاه، نویسنده و کارگردان اختصاص داشت.

وی در آغاز سخنانش گفت: در همه جای دنیا جنگ ۲ نوع است؛ اول جنگی که امپریالیستی است و برای کشورگشایی انجام می‌شود و دوم جنگ که حالت تدافعی دارد. من درباره نوع اول جنگ حرفی ندارم چون برایش حقانیت متصور نیستم، اما در شکل دومِ جنگ حرف برای گفتن زیاد است. حماسه، به نوعی اصلی‌ترین پیوند هنر و جنگ است. همین حماسه نیز به جنگ مشروعیت می‌بخشد. نکته دیگر اینکه تمام آثاری که در زمان جنگ ساخته می‌شوند با آثار بعد از جنگ تفاوت دارند زیرا آثار دوران نبرد هیجان‌زده هستند. این اتفاق هم طبیعی است، چون باید به‌ واسطه این تولیدات، جوانان را به جبهه‌ رفتن تشویق کرد اما کارهایی که حدودا ۱۰ سال بعد از جنگ تولید می‌شود، تولیداتی هستند که نگاه به واقعیات دارند. همچنین آثار بعد از جنگ عموما تحلیل‌گر و آموزنده هستند اما این ویژگی را برای آثار زمان جنگ نباید متصور شد.

این مولف و مترجم کتب هنری و ادبی با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی انقلاب برخورد خوبی با هنرمندان تئاتر نشد، ابراز کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب با برخی رفتارهای هیجانی اقداماتی صورت گرفت که سبب شد عده‌ای از هنرمندان خانه خود را رها کرده و کوچ کنند. اما هنرمندانی که باقی ماندند مجبور شدند به سینما یا تلویزیون بروند، زیرا در تئاتر کاری برای آنها وجود نداشت. دوری هنرمندان تئاتر از این عرصه، زمینه را فراهم آورد تا آماتورها در تئاتر قدرت بگیرند و آثاری سطحی به اسم تئاتر جنگ روی صحنه برود.

صادقی درخصوص کیفیت آثار تئاتر در آن روزها اظهار کرد: مسلما با توجه به شرایط آن روزها این آثار از تحلیل چندانی برخوردار نبودند و تصویری نسبی
از دوران جنگ را ترسیم می‌کردند که شاید خیلی هم باکیفیت نبود. شخصیت‌ها و نمایش‌ها شکل دراماتیک و پرداخت حرفه‌ای نداشتند و به‌ ندرت آثار خوب دیده می‌شد. آثار عمومی از اندیشه خالی بود و اجراها سوزناک و ملودرام بودند. همچنین چهره‌ای مفلوک از دشمن نشان داده می‌شد، در صورتی که در واقع این چنین نبود و ایران با دشمن تا بن دندان مسلح و نیرومندی در نبرد بود.

صادقی همچنین افزود: یکی دیگر از موارد مورد بحث در ساختار تئاتر جنگ ما که می‌بایست کارهای جدی‌تری روی آن انجام شود، تقویت ابعاد و بیان وجوه مختلف شخصیت‌هاست که باید به دور از شعارزدگی، شخصیت‌پردازیِ مناسبی از آدم‌های حاضر و مرتبط با جنگ صورت پذیرد.

وی یادآور شد: همچنین در کارهای این حوزه، روایت بر درام چیرگی دارد و مشاهده می‌کنیم که در اکثر کارها به‌جای دیالوگ در نمایش‌ها، شخصیت‌ها بیشتر در حال مباحثه هستند. البته در چند سال اخیر آثاری را در این حوزه شاهد بودم که ساختار دراماتیک قابل‌قبولی داشتند و با ساختارشکنی درست و مناسب، حضور درستی در این عرصه به‌عنوان یک اثر تئاتر جنگ داشتند که جای امیدواری است.

این مدرس در پایان، داشتن زبان انتقادی در تئاتر جنگ، نقد سوءاستفاده از ایدئولوژی پس از جنگ، نقد منفعت‌طلبی برخی اقشار جامعه در سال‌های جنگ، بیان بحران هویت آدم‌های جنگ، برزخ و خشونت مستتر در جنگ و وارونه‌گرایی ارزش‌های اخلاقی در میدان نبرد را از جمله راهکارهای دراماتیزه شدن تئاتر جنگ برشمرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال و هوای دفاع مقدس در گالری‌های تهران


این روزها که گالری‌ها ملزم به رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی هستند، برخی هنوز برگزاری نمایشگاه‌های هنری را به صورت حضوری تدارک دیده‌اند. در این میان تعداد دیگری از گالری‌ها نیز به دلیل افزایش میزان مبتلایان به بیماری کووید ـ ۱۹، تصمیم گرفته‌اند که فعالیتشان را به دنیای مجازی محدود کنند. در این میان برخی از گالری‌ها نیز همزمان با هفته دفاع مقدس نمایشگاه‌هایی با حال و هوای جنگ را تدارک دیده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت نام «هنرکارت» برای تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین مرحله ثبت نام «هنرکارت» ویژه تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر از روز دوم مهر ماه به مدت ۱۰ روز آغاز می شود.

به گزارش سینماپرس، سومین مرحله ثبت نام «هنرکارت» ویژه تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر از روز چهارشنبه دوم مهر ماه به مدت ۱۰ روز آغاز می شود.

در متن اطلاعیه صندوق اعتباری هنر آمده است:

«به اطلاع اعضای محترم صندوق اعتباری هنر می رساند؛ در مرحله سوم ثبت نام  «هنرکارت»، اعضایی که تاکنون اقدام به ثبت درخواست نکرده اند، می توانند از امروز ۲ مهر با مراجعه به سایت هنر کارت به مدت ۱۰ روز نسبت به ثبت نام و بهره مندی از خدمات «هنرکارت» اقدام نمایند.

پیش از این هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری و مشمولین بیمه تأمین اجتماعی براساس اطلاع رسانی های انجام شده نسبت به ثبت درخواست صدور «هنرکارت» مبادرت نموده اند.

با توجه به اینکه از این پس خدمات صندوق صرفاً با «هنرکارت» ارائه خواهد شد، عدم تکمیل فرم ثبت نام یا درج اطلاعات ناقص به منزله نهایی نشدن اطلاعات ثبتی متقاضیان است.

 همچنین ارائه هرگونه خدمات منوط به تکمیل پرونده عضویت متقاضی در صندوق اعتباری هنر است.»

مشاهده خبر از سایت منبع