سینماپرس: رییس و دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، مدیران بخش های مختلف این رویداد سینمایی را معرفی کردند.
به گزارش سینماپرس، طی احکامی از سوی عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و سعید نجاتی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، مدیران این رویداد معرفی شدند.
رضا یازرلو معاون هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بر اساس حکم عادله کشمیری رییس چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به سمت قائم مقام رییس جشنواره منصوب شد.
همچنین مهدی صاحبدل مدیر انجمن سینمای جوانان گرگان به عنوان مدیر هنری، مریم رحمانی رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر دبیرخانه، محمود غریب آبادی مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی و رکسانا قهقرایی به عنوان مدیر رسانه و ارتباطات چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی منصوب شدند.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال برگزار می شود.
سینماپرس: اعضای شورای سیاستگذاری نهمین دوسالانه نقاشی تهران با حکم هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی انتخاب شدند.
به گزارش سینماپرس، هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی به پیشنهاد انجمن هنرمندان نقاش ایران و طی احکامی غلامحسین نامی را به عنوان رئیس افتخاری دوسالانه نقاشی و احسان آقایی را به عنوان مشاور شورای سیاستگذاری انتخاب کرد.
همچنین اعضای شورای سیاستگذاری نهمین دوسالانه نقاشی تهران نیز به شرح زیر معرفی شدند:
فرح اصولی، امیر راد، هلنا شین دشتگل، جمال عرب زاده، محمدرضا فیروزهای، مژگان قدوسی، معصومه مظفری، مینا نادری و علی ندائی.
جلسات شورای سیاستگذاری برای انتخاب دبیر هنری، تبیین ساختار و سیاستهای دوسالانه و تدوین فراخوان آغاز خواهد شد.
هشتمین دوسالانه نقاشی تهران در سال ۱۳۹۰ برگزار شده بود و نهمین دوره آن توسط انجمن هنرمندان نقاش ایران در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
سینماپرس: اکبر عالمی از هنرمندان برجسته عرصه سینما درگذشت.
به گزارش سینماپرس اکبر عالمی مجری، منتقد، مستندساز و استاد دانشگاه، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بامداد سهشنبه ۲۲ مهرماه درگذشت.
وی گفته بود: «هفته گذشته برای فیلمبرداری مستندی با سه نفر دیگر از همکارانم به یکی از بیمارستانهای تهران رفته بودیم و اگر چه تمام موارد ضروری را رعایت کردیم با این حال هر چهار نفر به کرونا مبتلا شدیم.»
اردشیر عالمی فرزند مرحوم اکبر عالمی خبر درگذشت این هنرمند را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد.
اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴ در اهواز، فارغالتحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان است که تاکنون مستندهای مختلفی را از جمله «مروارید خلیجفارس» ساخته است. او علاوه بر تالیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سالهای دهه ۷۰ هم مجری برنامه «هنر هفتم» بود.
سینماپرس درگذشت این هنرمند را به جامعه سینمایی و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.
سینماپرس: مجموعه «نبردی دیگر» که درباره زندگی اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق است در ۱۶ قسمت از شبکه افق سیما پخش خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، سریال تلویزیونی «نبردی دیگر» درباره زندگی اسرای ایرانی دوران جنگ در یکی از اردوگاه های ارتش بعث عراق است؛ مجموعه ای که در دهه ۷۰ از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و قرار است بعد از سال ها دوباره از شبکه افق روی آنتن برود.
این سریال را عبدالله باکیده کارگردانی کرده و مجید مولایی هم تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.
داستان «نبردی دیگر» از این قرار است که گروهی از رزمندگان ایرانی به اسارت نیروهای بعث عراق در میآیند و به اردوگاهی منتقل میشوند که فرمانده خشن و سختگیری ملقب به مشعل آن را اداره میکند. مشعل یکی از افسران استخبارات حزب بعث عراق به شمار می ورد و حالا سخت به دنبال حاجرسول رستگاری است زیرا او بوده که در عملیات چزابه نصفِ صورتِ مشعل را با آرپیجی سوزانده است …
محمد امینی نسب، اکبر سنگی، شاهد احمدلو، حسین خانی بیک، منوچهر حامدی، قاسم زارع، محمد پورستار، مهدی فقیه و کاوه ابوضیا از جمله نقش آفرینان این سریال هستند.
«نبردی دیگر» هر شب به جز جمعه ها ساعت ۲۳ از شبکه افق پخش می شود.
تکرار این سریال را می توانید روز بعد ساعت ۱۱ از همین شبکه تماشا کنید.
سینماپرس: دومین دوره جایزه سال «استیکر» در مهرماه ۱۳۹۹ به دبیری مسعود شجاعیطباطبایی برگزار میشود.
به گزارش سینماپرس، دومین دوره جایزه سال «استیکر» در مهرماه ۱۳۹۹ به همت یکی از شبکههای اجتماعی ایرانی، به دبیری مسعود شجاعیطباطبایی برگزار میشود.
مسعود شجاعیطباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و دبیر جشنوارههای مختلف کاریکاتور در سطح ملی و بینالمللی بوده و در سطح بینالمللی نیز شناختهشده است.
اولین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۸ برگزار شد که در این رویداد ۵۰ استیکر برتر حایز دریافت جایزه شدند و سه طرح برتر مورد قدردانی قرار گرفت.
با توجه به استقبال هنرمندان از این رویداد، شبکه اجتماعی «آیگپ» تصمیم گرفت که در سال ۱۳۹۹ دومین دوره این رویداد را برگزار کند که شرایط کرونایی بر روند و شکل برپایی این رویداد هنری نیز تاثیرگذار خواهد بود.
آغاز دومین دوره این رویداد مهرماه ۱۳۹۹ است و اختتامیه همزمان با روز جهانی استیکر (۲۳ دیماه سال جاری) برگزار خواهد شد.
سینماپرس: دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمار صدور مجوزها را در نیمه نخست امسال منتشر کرد؛ آماری که نشان میدهد در سایه کرونا تولید آلبوم و تکآهنگ کاهشی نداشته است.
به گزارش سینماپرس، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار یک گزارش مشروح، آمار تولید و انتشار آلبوم و تکآهنگهای دارای مجوز در شش ماهه نخست سال ۹۹ را اعلام کرد.
در این گزارش آمده است:
در شش ماهه نخست امسال یک هزار و ۶۹۵ تک آهنگ، ۱۳۵ اثر تصویری یا نماهنگ، ۱۵۹ آلبوم مجوز انتشار گرفتند. همچنین با توجه به عدم برگزاری اجراهای صحنهای در شش ماه اول امسال به دلیل شیوع کرونا، در این مدت مجوز ۱۶ عنوان برنامه اجرای صحنهای با ۳۰ اجرا از سوی دفتر موسیقی صادر شده است که این اجراها بهصورت آنلاین برای علاقهمندان پخش شده است.
این آمار نشان میدهد که در موسیقی سنتی ۴۸ آلبوم و ۹۱ تک آهنگ، در موسیقی پاپ ۴۶ آلبوم و۱۲۱۲ تک آهنگ، در موسیقی کلاسیک ۱۴ آلبوم و ۳۹ تک آهنگ، در موسیقی نواحی ۱۰ آلبوم و ۵۳ تک آهنگ، در بخش تلفیقی ۳۹ آلبوم و ۲۹۲ تک آهنگ و در موسیقی کودک ۲ آلبوم و ۸ تک آهنگ مجوز انتشار را دریافت کردهاند که نشان میدهد با وجود فراوانی تک آهنگها در موسیقی پاپ، موسیقی سنتی از ساز و کار منسجمی برای انتشار آلبومها برخوردار بوده است.
در این میان ۳۸ مجوز برای انتشار کتاب صوتی هم صادر شده که کتاب «پرنده من» نوشته فریبا وفی شاخصترین اثر در این حوزه است.
انتشار چند آلبوم مهم
در بخش پاپ در شش ماهه نخست سال، از میان آلبومهای پاپ که مجوز انتشار گرفتهاند، میتوان به آلبومهای «سیب هوس» به آهنگسازی و خوانندگی امیر عظیمی، «تک گویی» به آهنگسازی و خوانندگی سیروان خسروی، «آدمای شب زده» به آهنگسازی و خوانندگی کاوه یغمایی و «دوراهی» به آهنگسازی و خوانندگی امیر عباس گلاب اشاره کرد.
همچنین بیشترین مجوز را در بخش پاپ به ترتیب افشین آذری با یازده اثر، سینا سرلک با ۱۰ اثر و پدرام بهزادیفر با هفت اثر دریافت کردهاند که همه آنها در قالب تک آهنگ بوده است.
در بخش سنتی از میان آثاری که مجوز انتشار گرفتهاند باید به آلبومهای «آیینه» به خوانندگی و آهنگسازی «جواد طیرانی بطحایی»، «نهان» به خوانندگی حسین علیشاپور و آهنگسازی یاسمین رحمتی، «هم نفسی با خدا» به خوانندگی و آهنگسازی علیرضا فولادی و «با من بخوان» به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری اشاره کرد.
بیشترین مجوز را در بخش موسیقی سنتی در بخش تک آهنگ علی دهکردی با ۷ اثر و علیرضا گلبانگ با ۳ اثر دریافت کردهاند.
در بخش موسیقی کلاسیک از میان شاخصترین آلبومهای منتشر شده میتوان به آلبومهای «کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی» به آهنگسازی کریستف رضایی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان، «مشتاق گل» به آهنگسازی هوشنگ کامکار و «نوروز آیینه» به آهنگسازی فردین خلعتبری اشاره کرد.
در بخش موسیقی تلفیقی نیز میتوان به آلبومها و تک آهنگهایی چون «از روزهای نبودن» به خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی هومن دهلوی، «ایستگاه» به خوانندگی امید نعمتی و آهنگسازی مهیار علیزاده، «آغوشی خیالی» به خوانندگی علی یاری و حسین (ایرج) خواجه امیری اشاره کرد.
رشد تولید در موسیقی پاپ نسبت به سال ۱۳۹۸
در بخش دیگری از گزارش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: طی شش ماه اول سال ۱۳۹۸ یک هزار و ۷۸ تک آهنگ، ۱۲۷ نماهنگ، ۱۶۱ آلبوم و ۲۷۰ عنوان اجرای صحنهای از دفتر موسیقی مجوز گرفته بود.
در شش ماهه نخست سال گذشته، در بخش آلبومها پاپ ۳۰، سنتی ۶۰، کلاسیک ۹ محلی ۱۹ و تلفیقی ۴۳ اثر تولید شدهاند که در بخش پاپ رشد بیشتری در سال جاری مشاهده میشود.
در تولید تک آهنگ در همین بازه زمانی در سال گذشته تعداد پاپ ۷۶۵، سنتی ۶۴، کلاسیک ۱۸، محلی ۲۷ و تلفیقی ۲۰۴ اثر تولید شدهاند که در همه بخشها افزایش دیده میشود.
آمار و عناوین مجوزهای صادر شده دفتر موسیقی برای آلبوم، تک آهنگ، اثر تصویری (نماهنگ) و اجرای صحنهای در شش ماهه نخست سال ۹۹ در سایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
سینماپرس: کارگردان فیلم سیاه «مردن در آب مطهر» به عنوان اثری در ژانر فلاکت؛ با ابراز امیدواری برای بهبود شرایط کرونایی کشور و یاداوری روزهایی که برای جشنواره فجر صفی طولانی تشکیل میشد، تاکید کرد که با وجود اوضاع فعلی، به چند دلیل چارهای جز اکران سینمایی فیلم خود ندارد.
به گزارش سینماپرس، نوید محمودی که فیلم «مردن در آب مطهر» را به تهیهکنندگی برادرش جمشید محمودی در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی کردند و طبق برنامه قرار است از ۳۰ مهر ماه آن را روی پرده ببرند در گفتوگویی با ایسنا درباره وضعیت اکران فیلم با تعطیلیهای مکرر بیان کرد: در حال حاضر هیچ اطلاعی نداریم که آیا قرار است تعطیلی سینماها همچنان ادامه داشته باشد یا خیر، اما بنا بر تاریخی که از پیش تعیین شده بود (۳۰ مهر) در حال آماده کردن متریال لازم برای اکران فیلم هستیم. با این حال اگر دوباره تعطیلیها تمدید شود متاسفانه باید صبر کنیم تا شرایط عادی و سینما باز شود.
او با اشاره به تصمیم قطعی برای اکران فیلمش در سینماها ادامه داد: ما به چند دلیل باید فیلم را حتماً اکران سینمایی کنیم و اولین دلیل این است که میخواهیم آن را به صورت آنلاین اکران کنیم و این دو به هم مربوط هستند و چارهای غیر از این نیست.
وی افزود: از سوی دیگر از آنجا که قرار است جشنواره فیلم فجر برگزار شود، طبیعتاً فیلمهای بسیار زیادی به سال آینده موکول میشوند که شرایط را پیچیدهتر میکنند و چون ما هم پروانه نمایش داریم بهتر است فیلم را اکران کنیم. البته میدانم که این شرایط فقط محدود به ما نیست و همه فیلمها این روزگار را دارند. اما باید توجه کنیم که در همین شرایط فعلی حدود ۱۵ فیلم اکران شده و اگر «مردن در آب مطهر» و چند فیلم دیگر هم اکران شوند باز هم پیش از جشنواره فجر امسال، هنوز نزدیک به ۱۵ فیلم از جشنواره فجر سال قبل باقی میماند. اینها جدا از حدود ۸۰ تا ۹۰ فیلمی است که در سال گذشته تولید شده و در جشنواره فجر حضور نداشتند. ضمن اینکه امسال هم حدود ۲۰ فیلم در حال تولید هستند یا از اواخر سال قبل کار خود را شروع کردهاند؛ پس یعنی یک سبد پر از فیلم برای اکران در سال آینده خواهیم داشت.
محمودی گفت: در کنار تمام این مسائل یک دلیل دیگر ما برای اکران در شرایط فعلی این است که از اواخر مهر ماه نمایشهایش جهانی فیلم «مردن در آب مطهر» با فستیوال بوسان شروع میشود که آنها هم با سالنهای ۵۰ نفری فیلمها را نمایش میدهند، اما برای داورهای خارجی ممکن است مجبور شوند فیلمها را به صورت آنلاین نمایش دهند و با این احتمال که حتی به اندازه یک درصد ممکن است در این نمایش آنلاین فیلم به صورت غیرقانونی منتشر شود، بهتر است قبلا آن را در داخل کشور اکران کرده باشیم، به همین دلیل قصد داریم همزمان با نمایش جشنوارهای فیلم آن را در داخل کشور هم اکران کنیم.
کارگردان «هفت و نیم» که این فیلم خود را هم اخیرا به صورت آنلاین اکران کرد، در پاسخ به اینکه با توجه به برنامهریزی برای اکران آنلاین «مردن در آب» آیا از این شیوه نمایش برای فیلم «هفت و نیم» راضی بوده است؟ توضیح داد: بله فیلم ما جزء فیلمهایی بود که از اکران آنلاینش راضی بودیم چون حدود ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشتیم که با توجه به فروش فیلمهای تجاری به نظرم فروش بسیار خوبی بود.
نوید محمودی در پایان این گفت وگو با ابراز امیدواری از اینکه برای همه مردم شرایط طبیعی و عادی شود، گفت: هیچ کدام از ما یک سال قبل فکر نمیکردیم که امسال چنین روزگاری داشته باشیم و باید دعا کنیم شرایط به حالت طبیعی برگردد و از آن دسته آدمهای خودخواهی که فکر میکنند زندگی فقط برای خود آنها است و اگر هم قرار باشد بمیرند فقط خودشان میمیرند، بخواهیم که ماسک بزنند و این انسانیتِ حداقلی را در حق دیگران رعایت کنند. ما قطعا میتوانستیم با رعایت خیلی مسائل، امروز شرایط بهتری داشته باشیم ولی متاسفانه اینطور نیست و همین که امسال باید یک جشنواره فجر بدون صف در پشت سالنهای سینما را تصور کنیم عجیب و سخت است. فجری زیبا بود که چنان شور و هیجانی با حضور مردم داشته باشد، آن هم برای ما که یادمان نرفته ۱۰ ساعت در خیابان و در صف سینما منتظر میماندیم تا بتوانیم فیلم «اعتراض» آقای کیمیایی را ببینیم. امیدوارم شور و هیجان به همه ارکان زندگی ما برگردد.
«مردن در آب مطهر» عاشقانهای از برادران محمودی است و قصه چند جوان مهاجر افغانستانی را روایت میکند که قصد رفتن به اروپا را دارند.
علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علیرضا مهران بازیگران این فیلم هستند.
بردیا کیارس با تاکید بر تاثیرگذاری و جذابیت بیشتر موضوعات مذهبی در ترکیب با موسیقی و نمایش، در این زمینه یادآور می شود: ساخت قطعات مذهبی در موسیقی کلاسیک غرب هم توسط آهنگسازان بزرگی مانند موتزارت یا جوزپه وردی، در قالب رکوئیم (آمرزش خوانی) صورت گرفته است و در حقیقت ممکن است هر هنرمندی نسبت اعتقادات و ایده خود روی موضوعات مذهبی کار کند.
او ادامه می دهد: در ایران نیز با توجه به استعدادها، امکانات و تکنولوژی که در دست داریم، اگر بتوانیم موضوعات آیینی، قومی و مذهبی را با روایت دیگری برای مخاطبان به تصویر بکشیم، برای آنها جذاب خواهد بود.
سینماپرس: معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در نخستین گفتگوی رسانهای خود درباره اختلاف ارشاد و صداوسیما بر سر شبکه نمایش خانگی تأکید دارد که نظارت بر این حوزه باید فرادستگاهی باشد.
به گزارش سینماپرس، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از کلیدیترین ارکان این سازمان است که در چند سال اخیر به یکی از خبرسازترین معاونتهای سازمان سینمایی تبدیل شده است، تعیین تکلیف و چالش بر سر فیلمهای توقیف شده و یا فیلمهای مجوز گرفته برای اکران، از مهمترین کارهایی است که در این چند ساله توسط سکانداران این معاونت رقم خورده و نام آن را در صدر اخبار قرار داده است.
هفته پیش و در حالی که چند ماهی بیشتر به پایان دولت باقی نمانده است، اعلام شد که سازمان صداوسیما با تمدید ماموریت سید محمدمهدی طباطبایینژاد معاون سابق ارزشیابی و نظارت در سازمان سینمایی موافقت نکرده و به همین ترتیب حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در حکمی سعید رجبی فروتن را به این سمت منصوب کرد.
رجبیفروتن از مدیران بیحاشیه اما مطلع در حوزه مسائل سینمایی است که دست به قلم دارد و در تمام دوران حضور در سمتهای مختلف دولتی، همواره در مقام یک کارشناس، آنچه از رصد فضای حاکم برای سینمای ایران بهویژه در حوزه «نمایش خانگی» به ذهنش رسیده را نوشته و در فضای مجازی و یا مکتوب، با علاقمندان به اشتراک گذاشته است. همین ویژگی هم احتمالاً باعث شد انتصاب او به این سمت حساس و چالشبرانگیز، برخلاف اخلافش، حرف و حدیثهای چندانی به همراه نداشته باشد و معدل واکنشها نسبت به آن در محافل سینمایی مثبت باشد.
سعید رجبی فروتن برای نخستین گفتگوی رسانهای خود در مقام «معاون ارزشیابی و نظارت سینما» ملاحظاتی داشت و یکی از مهمترین آنها این بود که ترجیح داد به سنت عادت همیشگیاش در طرح مکتوب دیدگاههایش، سوالات ما را هم بهصورت مکتوب پاسخ دهد تا شاید در نخستین گام، ناخواسته اظهارنظری شفاهی برایش حاشیهساز نشود.
آنچه در ادامه میخوانید پاسخ مشروح و مکتوب سعید رجبی فروتن به سوالات مهر است. پاسخهایی که در کنار آشنایی با مواضع صریح و دیدگاههای معاون تازه، میتوان از لابهلای آن متوجه یک تغییر در حوزه خبرهای مرتبط با «نظارت و ارزشیابی سینما» هم شد؛ دیگر خبری از موضعگیریهای مصداقی و غالباً جنجالی معاون پیشین نیست و این را احتمالاً باید یک رویکرد کلان برای مدیریت این حوزه در اندک ماههای باقیمانده از عمر دولت دوازدهم محسوب کنیم.
* آقای رجبیفروتن زمان زیادی به پایان دولت باقی نمانده و طبیعتاً در آینده نزدیک مدیریتها و معاونتها سازمان سینمایی بهواسطه تغییر دولت دستخوش تغییر خواهند شد. از این منظر احتمالاً شما مدت کمی سکاندار معاونت ارزشیابی و سازمان سینمایی خواهید بود؛ چه شد که این مسئولیت را پذیرفتید و برای این مدت اندک آیا قرار است تغییری در سیاستهای پیشین این معاونت شاهد باشیم؟
اینکه چرا من این سمت را قبول کردهام اهمیت ندارد، چون یک تصمیم و تغییر درون سازمانی است. مهم آن است که بتوانم مسئولیت محوله را با خرد جمعی و رعایت توأمان مصالح مورد انتظار حاکمیت و جامعه سینمایی، به درستی انجام دهم و منشا خدمت و اثر باشم.
سیاست دولتهای مستقر با تغییراتی که در بدنه مدیریت میانی آنها صورت میگیرد، معمولاً تغییر نمیکند و تحقق سیاستها و تدوین و اجرای برنامه در راستای سیاستهای اعلام شده ادامه پیدا میکند. با این تفاوت که ممکن است مدیران جدید به تناسب تجربیات و شناخت خود راههای تازهتری را برای نیل به اهداف ترسیم یا پیشنهاد کنند.
نهایی کردن نظام تهیهکنندگی و تجدیدنظر در شیوههای بررسی و ارزیابی صلاحیت کارگردانان اول در اولویت هستند. با تفویض بخشی از اختیارات قانونی معاون ارزشیابی و نظارت به مدیران کل، میتوان فرصتی را فراهم ساخت تا با تمرکز بیشتر به چگونگی اجرای ماموریتهای نظارتی اندیشید و به بهبود و ارتقای کیفی فیلمنامهها و فیلمهایساخته شده کمک کرد همانطور که از اسم معاونت ارزشیابی و نظارت برمیآید در این حوزه باید در چارچوب دستورالعملهایی که از تابستان امسال بعد از انجام تغییراتی، ابلاغ شدهاند و البته جنبه آزمایشی نیز دارند، خدماتی را به اهالی سینما بر اساس شرح وظایف سه اداره کل موجود یعنی «نظارت بر تولید»، «نظارت بر نمایش» و «نظارت بر مراکز و مجامع» ارائه دهیم. به نظرم نهایی کردن نظام تهیهکنندگی و تجدیدنظر در شیوههای بررسی و ارزیابی صلاحیت کارگردانان اول در اولویت هستند. با تفویض بخشی از اختیارات قانونی معاون ارزشیابی و نظارت به مدیران کل، میتوان فرصتی را فراهم ساخت تا با تمرکز بیشتر به چگونگی اجرای ماموریتهای نظارتی اندیشید و به بهبود و ارتقای کیفی فیلمنامهها و فیلمهایساخته شده کمک کرد.
* چند معاون اخیر ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تلاش کردهاند تا تکلیف فیلمهای توقیف شده را مشخص کنند و در نهایت برخی از این فیلمها رنگ اکران دیدهاند، با توجه با این فرصت کمی که دارید، برنامهای برای تعیین تکلیف فیلمهای بلاتکلیف دارید؟
مرجع تصمیمگیری درباره اینگونه موارد شوراهای پروانه نمایش هستند و معاون ارزشیابی و نظارت میتواند به درخواست تهیهکنندگان این فیلمها، از شورا تقاضای بازبینی مجدد آنها را بکند. با این توجیه که مثلاً در فیلم اصلاحات تازهای اعمال شده و یا گذشت زمان و تحولات اجتماعی امکان طرح موضوع فیلم بیآنکه سوءتفاهمی ایجاد کند یا خطوط قرمزی را به چالش بکشد، فراهم کرده است.
مضافاً که احکام شورای عالی اکران بهعنوان یک ظرفیت پیشبینی شده در مقررات، بهزودی از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر میشود تا در صورت دریافت تقاضای تجدیدنظر از سوی تهیهکنندگان، شورای مذکور فیلم مردود اعلام شده را بازبینی و رای قطعی را صادر کند.
* این روزها یکی از بحثهای مطرح در محافل سینمایی و رسانهای پیشنهاد حذف پروانههای ساخت و نمایش است. آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی چندی پیش صراحتاً اعلام کرد در این زمینه خود را ملزم به رعایت قانون میداند اما ابراهیم داروغهزاده بهعنوان معاون اسبق ارزشیابی و نظارت «پروانه ساخت» را عملاً یک موضوع بی فایده خوانده است. فارغ از بحث الزامات قانونی و اجرایی، نظر شخص شما در این رابطه چیست؟
مادام که مقررات تغییر نکند، صدور پروانههای ساخت و نمایش ادامه خواهد داشت و اگر در آینده به اتکای مطالعات کارشناسی صورت گرفته، لزوم تجدیدنظر در این زمینه که البته بیشتر معطوف به «حذف پروانه ساخت» است، احساس شود، فارغ از سیاستزدگی تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.
به عنوان مثال پدیده پلتفرمهای آنلاین نشان داد که با ساز و کار سنتی نظارت پیشینی، نمیتوان به بازبینی هزاران ساعت فیلم و سریال اقدام کرد بلکه مرجع نظارتی باید با روزآمدسازی مقررات و نصب و راهاندازی تجهیزات پیشرفته، استفاده از فناوری هوش مصنوعی و جذب کارشناسان آموزشدیده، همزمان با بارگذاری عناوین تازه و حسب مورد، اصلاحات مورد نظر خود را به سامانه منتشرکننده محصول منتقل و ابلاغ کند.
* چندی است صداوسیما و ارشاد در زمینه مسئولیت نظارت بر محصولات شبکه نمایش خانگی دچار اختلافنظرهایی شدهاند که ریشه در دو قرائت مختلف از قانون موجود دارد؛ آقای طباطبایینژاد در مقام معاون ارزشیابی و نظارت به صراحت در برابر تفویض این اختیار به صداوسیما مقاومت میکرد. موضع شما در این رابطه چیست؟
اطلاع دارید که سازمان امور سینمایی از تابستان سال ۹۷ صدور مجوز «رسانههای برخط عرضه فیلم و سریال» را به رغم آییننامه و مقررات موجود، به درخواست مراجع بالادستی متوقف کرد. از آن زمان تاکنون بیآنکه مراجع بالادستی به تقسیم کار ملی در این زمینه مبادرت ورزند، مرکز دیگری، خارج از دولت اقدام به صدور انبوه مجوز به متقاضیان این حوزه کرد و در فرایند صدور مجوزهای خود، نقشی برای سازمان امور سینمایی قائل نشد.
اهمیت موضوع سرویسهای انتشار محتوای صوتی و تصویری و نتایج مطالعات آیندهپژوهی، گواه آن است که باید فارغ از تعصبات سازمانی و غیرتهای ارگانی، افق توسعه رسانههای تصویری را مدنظر قرار داد و شاید اگر لازم باشد همانند بسیاری از کشورها امر سیاستگذاری و نظارت عالیه آن را به نهاد ثالثی مثلاً مرکز ملی فضای مجازی سپرد حتی این ضرورت را احساس نکردند که برای نظارت بر محتوای آثاری که در این سامانهها بارگذاری میشود، رونوشتی از مجوزهای صادره را برای سازمان سینمایی ارسال کنند و به دارندگان مجوز، وظیفه قانونی سازمان سینمایی در امر نظارت بر محتوا را گوشزد کنند.
این اقدام معنایی جز این را به ذهن متبادر نمیکند که مرجع صدور مجوز فعالیت رسانههای برخط صوت و تصویر، اصولاً اعتقادی به مشارکت دیگر دستگاهها در این امر مهم ندارد و انحصار آن را از صفر تا صد در حوزه اختیارات خود میپندارد. حال آنکه انتظار میرود جدا از لوایح و گزارشهای حقوقی و فنی ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نقد اینگونه رفتارها، مطالبه جامعه صنفی و خانواده بزرگ سینمای ایران مورد توجه تصمیمگیران قرار گیرد و از آنجا که بین مردم و انقلاب اسلامی رابطه کاملاً معناداری وجود دارد، انفکاک و جدایی بین این ۲ جزء وجود ندارد و هیچیک به تنهایی معنایی ندارند. خواسته اهالی سینما و تمایل تولیدکنندگان محتوای نمایشی و سرگرمکننده مبنی بر اینکه چه سازمانی نظارت بر آنها را برعهده بگیرد، نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
اهمیت موضوع سرویسهای انتشار محتوای صوتی و تصویری و نتایج مطالعات آیندهپژوهی، گواه آن است که باید فارغ از تعصبات سازمانی و غیرتهای ارگانی، افق توسعه رسانههای تصویری را مدنظر قرار داد و شاید اگر لازم باشد همانند بسیاری از کشورها امر سیاستگذاری و نظارت عالیه آن را به نهاد ثالثی مثلاً مرکز ملی فضای مجازی سپرد و آن مرکز با شناختی که از ظرفیتهای نظام رسانهای کشور دارد، بیآنکه تزاحم منافعی بین تولیدکنندگان محتوا و سازمانهای حاکمیتی پدید آید، و یا ریسک سرمایهگذاری افزایش پیدا کند و ضوابط تنگنظرانه ممیزی، مانع از بروز خلاقیت برنامهسازان و فیلمسازان در این حوزه شود، به تقسیم کار ملی در این زمینه اقدام کند.
بدون شک ثمره این نگاه فرادستگاهی به باروری و پویایی رسانههای برخط و پلتفرمهای موجود منتهی میشود و ای بسا در درازمدت حجم و وزن محتوای ایرانی آنها از عناوین خارجی پیشی بگیرد.
* خردادماه امسال از سوی سازمان سینمایی اعلام شد تعداد مجوزهای صادره برای سریالهای در حال تولید و آماده توزیع در نمایش خانگی بیش از نیاز و ظرفیت بازار است و تا نمایش چند سریال آماده توزیع و ایجاد تعادل میان زنجیره صدور مجوز و توزیع لازم است چند ماهی از صدور مجوز جدید خودداری شود تا پدیدهای به نام «سریال سوزی» اتفاق نیفتد، اما امروز شبکه نمایش خانگی خلوتتر از همیشه است، برنامه برای پویایی این شبکه در نظر دارید؟
شبکه نمایش خانگی خلوتتر از همیشه نیست. از ابتدای سال حدود ۵۰ فیلم سینمایی عرضه شده و ۲ سریال در حال پخش است. از اوایل ماه ربیعالاول سریال تازهای مهمان شبکه خواهد شد، سه یا چهار سریال در حال ساخت است و همین تعداد سریال در حال پیش تولید هستند. تهیهکنندگانی که برای طرحهایشان مدتها پیش موافقت اصولی گرفته و در این مدت با صرف سرمایه تحقیق و نگارش خود را به پایان رساندهاند، بهزودی در نوبت دریافت پروانه ساخت قرار خواهند گرفت.
قطعاً پخش تیزر و آگهی فیلمهای اکران آنلاین از تلویزیون میتوانست به بهتر دیدهشدن آنها کمک کند و درآمد بیشتری را به چرخه توزیع و نمایش آنها برگرداند. متاسفانه این نقیصه بزرگ سبب رنجش خاطر صاحبان فیلمها شده و این عده از اینکه رسانهملی را در این روزهای عسرت و حسرت در کنار خود نمیبینند، ناراحت هستند همچنین به دلیل وضعیت حاکم بر سینماها ناشی از شیوع کرونا، عرضه نسخه فیزیکی و اینترنتی فیلمهای سینمایی و غیرسینمایی ریتم تندتری به خود گرفته است. نگرانی وقتی جدی است که تعیین و معرفی مرجع سیاستگذار و ناظر عالی بر رسانههای برخط و غیرفراگیر به تاخیر بیفتد و همانند ۱۰۰ روز گذشته نتوان از متقاضیان، طرحهای جدیدی را برای ساخت سریال دریافت و بررسی کرد.
* برنامهای برای تغییر در ترکیب اعضای شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی ندارید؟
فعلاً که زود است دست به ترکیب شوراها بزنیم اما ممکن است حسب ضرورت جابهجاییهایی صورت گیرد. همانطور که آقای انتظامی اعلام کردند از این پس نماینده تشکل واحد تهیهکنندگان در شورای پروانه ساخت حضور مییابد. شخصاً احساس میکنم خانمهای هنرمند و صاحبنظر باید در شوراهای نظارتی همانند ادواری در گذشته حضور داشته باشند.
* آقای طباطبایینژاد همزمان با حضور در معاونت ارزشیابی و نظارت، مسئولیت شورای صیانت از آثار سینمایی با دستورکار مهم مقابله با قاچاق فیلمهای سینمایی را هم داشتند. وظایف این بخش در حال حاضر به چه کسی محول شده است؟
قاعدتاً باید زودتر مدیریت شورای صیانت به فردی سپرده شود تا فرصت و تمرکز لازم را برای انجام هر چه بهتر این وظیفه خطیر داشته باشد.
* درباره وضعیت امروز «اکران آنلاین» چه نظری دارید؟
در شرایط بغرنج کنونی که بسیاری از کسب و کارها در هنر صنعت سینما تعطیل و یا با مشکلات جدی روبهرو شدهاند، قدر و قیمت این فرصت را باید دانست و آن را پاس داشت. ۲۵ فیلم در ۶ ماه گذشته اکران آنلاین و پس از آن در نمایش خانگی عرضه شدهاند تا مخاطبان در منزل و با استفاده از گجتها و دیوایسهای شخصی تازهترین تولیدات سینمای ایران را ببینند. خوشبختانه با آغاز به کار پلتفرمهای جدید همه راهها فقط به ۲ سامانه ختم نمیشود و تهیهکنندگان مختارند با ناشران اینترنتی دیگری هم وارد مذاکره شوند.
قطعاً پخش تیزر و آگهی فیلمهای اکران آنلاین از تلویزیون میتوانست به بهتر دیدهشدن آنها کمک کند و درآمد بیشتری را به چرخه توزیع و نمایش آنها برگرداند. متاسفانه این نقیصه بزرگ سبب رنجش خاطر صاحبان فیلمها شده و این عده از اینکه رسانهملی را در این روزهای عسرت و حسرت در کنار خود نمیبینند، ناراحت هستند.
آلبوم «سیَلک-نمای شرقی» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است که به آهنگسازی علی رادمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.