آغاز ثبت نام اعطای تسهیلات حمایتی به فعالان هنری
ثبت نام اعطای تسهیلات حمایتی قرض الحسنه ویژه فعالان حوزههای نمایش، تجسمی، موسیقی، مد و لباس، مؤسسات تک منظوره و آموزشگاههای آزاد هنری آغاز شد.
ثبت نام اعطای تسهیلات حمایتی قرض الحسنه ویژه فعالان حوزههای نمایش، تجسمی، موسیقی، مد و لباس، مؤسسات تک منظوره و آموزشگاههای آزاد هنری آغاز شد.
یک عکاس روس، عنوان عکاس برتر حیات وحش سال ۲۰۲۰ را در رقابت عکاسی که توسط موزه تاریخ طبیعی لندن برگزار میشود به خود اختصاص داد.
سینماپرس: مستند « خادمان مدافع » تصویری از مدافعان حرم افغانستانی در سوریه است و در گروه مستند روایت فتح تولید شده است و کارگردانی آن را محمدمهدی بهرامی نژاد بر عهده دارد.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی بهرامی نژاد درباره ساخت این مستند گفت: جنگ در سوریه باعث شکل گیری معادلات و اتفاقات جدیدی شد که تا قبل از آن کمتر شاهدش بودیم، در این جنگ سیر وقوع حوادث بسیار بالا بود و حالا که کمی از آن فاصله گرفته ایم می شود بهتر به موضوع پرداخت.
وی تصریح کرد: «خادمان مدافع» روایت بی واسطه ای از مجاهدت و رشادت افغانستانی هایی است که مقیم سوریه اند و در این روزگاری که همه میخواهند روی شانه هم بایستند، هنوز افرادی وجود دارند که میشود آنها را بهعنوان الگو به جامعه معرفی کرد.
بهرامی نژاد با بیان اینکه فاطمیون گروه اثرگذاری در سوریه است و نقش مهمی در جبهه مقاومت ایفا میکنند افزود: سوژه های اصلی این مستند خانواده ای هستند که قبل از شکل گیری گروه فاطمیون دست به اسلحه بردند و شروع به رشادت و دفاع از مقدسات کردند.
بهرامی نژاد اضافه کرد: این مستند همکاری مشترک من و آقای محمدجاوید هاشمی است که امیدوارم همچون یک سند تاریخی به آن نگاه شود، زیرا بازگو کننده یک واقعه تاریخی مهم در عصر ماست.
مستند «خادمان مدافع» تهیه شده در گروه مستند روایت فتح و به کارگردانی محمدمهدی بهرامی نژاد، پنجشنبه ۲۴ مهر ماه، ساعت ۱۷:۳۰ به روی آنتن شبکه اول سیما می رود.
ارکستر فیلارمونیک زاگرب با رهبری علی رهبری و خوانندگی رضا فکری در زاگرب به روی صحنه میرود.
سینماپرس: مجید اکبرشاهی، مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم از تلاش برای تولید فصل دوم سریال زیرخاکی خبر داد.
به گزارش سینماپرس، مجید اکبرشاهی مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم، درباره رویکرد تولیدات این گروه گفت: در کنار تولید آثار نمایشی با موضوعات متنوع در حال رصد و دریافت ایدههایی با محوریت وقایع انقلاب و دفاع مقدس نیز هستیم. در این بین مجموعه تلویزیونی «جنگل سرخ» که به حماسه عظیم مردم شمال کشور در جنگلهای مازندران و در مبارزه با کمونیستها و منافقین موسوم به جبهه سوم میپردازد، مراحل بازنویسی و پیش تولید را طی میکند.
وی ادامه داد: مجموعه دیگری با موضوع همبستگی مردم کرد ایران و عراق و رشادتهای آنها در دفاع از انقلاب و کشور، مراحل طراحی و نگارش را میگذراند. در مسیر پیش روی تولید، توجه ویژهای به ایثار غیورمردان غرب کشور به ویژه مردم استان ایلام شده که در حال تحقیق و دریافت طرحها و ایدههای مناسب هستیم تا در اولین فرصت قصه جوانمردی و مقاومت مردم استان ایلام را که تاکنون کمتر به نقش مردم این منطقه در دوران دفاع مقدس پرداخته شده و گمنام هستند، به قاب تصویر بکشیم.
وی در پایان تأکید کرد: تلاش میکنیم بر اساس رویکرد گروه فیلم و سریال، آثار مهم این حوزه از جمله «قاصدک» با موضوع شهدای مدافع حرم و «همدل» با محوریت جهاد مردمی در مقابله با کرونا را برای تولید آماده کرده و تولیداتی با موضوع تروریسم منطقهای (خانه امن) را به سرانجام برسانیم. در تلاشیم تا «دعوت نحس» با محوریت مفاهیم دینی، «به توان بینهایت» با محوریت ایجاد انگیزه برای تکیه بر توانمندیها و «نیکان» با موضوع مافیای دارو و خودباوری و تلاش و فصل دوم سریال «زیرخاکی» که فصل اول آن را مخاطبان دیدهاند و با آن آشنا هستند، به مرحله تولید برسانیم.
پوستر سیزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال» با ارائه توضیحاتی درباره شیوه برگزاری امسال این جایزه رونمایی شد.
سینماپرس: فیلم تئاتر «طفل و تیر و تشنگی» به کارگردانی حجتالله ناظری در پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دسترس علاقهمندان و عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، این نمایش به نویسندگی مهدی پوررضائیان روایتی شاعرانه از شهادت مظلومانه حضرت علیاصغر(ع) است که تا پایان ماه صفر در پایگاه اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir بهصورت رایگان به نمایش گذاشته میشود.
بر اساس این گزارش، نمایش «طفل و تیر و تشنگی» کاری از گروه نمایشی مکتب و به تهیهکنندگی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سال ۱۳۸۵ به روی صحنه رفت.
این نمایش که به شیوه زنده-عروسکی اجرا شد، درباره واقعه عاشوراست. تیر سه شعبه باید تصمیم بزرگی بگیرد. باید برود یا نرود. او مقصر است یا باید تقدیر را رقم بزند؟ باد و آسمان و آفتاب او را راهنمایی میکنند. حضرت علیاصغر(ع) بر روی دستان امام حسین(ع) است و… و.
بر همین اساس، هنرمندانی همچون زهرا مریدی، مرجان امیرارجمند، سارا بنیصدر، مریم کیاهاشمی، رکسانا تاجالدینی، الهه زادهمحمدی، سمیرا شرافتی، دنیا قاسمی و سمیه نادری بهعنوان بازیگر و عروسکگردان در این نمایش ایفای نقش میکنند.
مشاور طراحی و ساخت عروسک را عادل بزدوده و طراحی، ساخت عروسک و دکور را نسیم یاقوتی، رویا ناصری، رکسانا تاجالدینی، علیرضا حسینپور و آترپای حاجیمرادبیگی بر عهده داشتند.
یادآوری میشود الهه زادهمحمدی مشاور کارگردان، انوش معظمی شاعر، رضا بنایی و شهرام صالحی موسیقی، نسیم یاقوتی طراح صحنه، محمدرضا شاملوفرد طراح نور و بهزاد غریبپور طراح پوستر از دیگر عوامل این اثر هستند.
موسیقی «اپرای عاشورا» ساخته بهزاد عبدی یکی از آثار شاخص در حوزه نواهای عاشورایی است که فراتر از ارزشهای اجرای نمایشی این اثر، واجد ارزشهای موسیقایی بسیار والایی است.
حبیب الله صادقی معتقد است فرهنگ ایرانی و اسلامی زیر بنای فکری و عقیدتی هنر مقاومت است.
سینماپرس: در روزگاری که تلویزیون تنها ۲ شبکه داشت و خبری از برنامه تخصصی سینمایی نبود، «هنر هفتم» با اجرای اکبر عالمی روی آنتن رفت.
به گزارش سینماپرس، درگذشت اکبر عالمی، سهگانه خبرهای تلخ مبنی بر درگذشت پیشکسوتان سینمای مستند را تکمیل کرد؛ اخبار تلخ با درگذشت خسرو سینایی، یکی از بزرگان سینمای مستند آغاز شد؛ او ۱۱ مردادماه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جانش را از دست داد. دوست و رفیق قدیمی او، منوچهر طیاب خیلی نتوانست فراق رفیق قدیمی را تحمل کند و کمتر از یک ماه بعد به دیدار حق شتافت. خبر تلخ سوم نیز بامداد امروز ۲۲ مهرماه منتشر شد؛ اکبر عالمی کارگردان باسابقه سینمای مستند که به نوعی یکی از شاگردان خسرو سینایی به شمار میرفت بر اثر کرونا جان خود را از دست داد تا علاقهمندان به سینمای مستند، سه ماه بسیار تلخ را تجربه کنند.
«هنر هفتم» و اجراهایی که ماندگار شدند…
بسیاری از مردم اکبر عالمی را با برنامه ماندگار «هنر هفتم» که در دهه ۱۳۷۰ از شبکه یک سیما پخش میشد، میشناسند. در روزگاری که تلویزیون تنها دو شبکه داشت و برخلاف امروز برنامههای متنوعی از آن پخش نمیشد، برنامهای تخصصی به نام «هنر هفتم» روی آنتن رفت و توجه بسیاری از علاقهمندان به سینما را به خود جلب کرد. «هنر هفتم» در آن سالها به پخش فیلمهای مهم و متفاوتی از تاریخ سینما میپرداخت و شاید بتوان گفت این برنامه آغازکننده جریان جدیدی در تلویزیون بود تا برنامههای تخصصی سینمایی وارد جعبه جادو شود.
هنر هفتم شبهای جمعه روی آنتن میرفت و همه دانشآموزان، دانشجویان و کارمندان فرصت داشتند تا نیمه شب بیدار بمانند و فیلمهای برتر سینمایی را از قاب شبکه یک سیما ببینند. مجری این برنامه پرطرفدار زندهیاد اکبر عالمی بود که با اجراهای بسیار خوبش توانست بسیاری از مخاطبان و علاقهمندان به سینما و تلویزیون را پای تلویزیون بنشاند.
عالمی در یکی از گفتوگوهایش، سالها پیش درباره اجرای خود در برنامه «هنر هفتم» چنین گفت: “به دلیل اینکه در «هنرهفتم» گرداننده برنامه و مجری بودم، باید کمتر حرف میزدم، چرا که همیشه معتقدم میزبان حق ندارد بیشتر از مهمان در سفره دستش را دراز کند و همیشه باید بیشترین زمان را به مهمان داد؛ بنابراین ما هم بیشترین زمان را به مهمانان برنامه اختصاص میدادیم. شخصاً به عنوان مجری برای هر قسمت از برنامه «هنرهفتم» گاه دهها کتاب مطالعه میکردم تا بتوانم برنامه را به خوبی هدایت کنم.”
«مروارید خلیج فارس»، سند اکبر عالمی بر ایرانی بودن خلیج فارس
بخش مهمی از فعالیت اکبر عالمی را باید در سینمای مستند جستوجو کرد؛ او در کارنامه خود ساخت دهها مستند را دارد که در بین آن یک نام بیش از بقیه جلوه میکند. مستند «مروارید خلیج فارس» اثر ماندگار اکبر عالمی است که بهطور غیرمستقیم موضوع ایرانی بودن این خلیج فارس را مطرح میکند تا پایانی بر ادعاهایی باشد که از سوی بعضی کشورهای منطقه مطرح میشود. عالمی درباره این اثر میگوید: “مستند مروارید خلیج فارس را به نوعی میتوان مستند صنعتی محسوب کرد، زیرا در آن به پیشرفتهای استان بوشهر اشاره شده و از سوی دیگر به گونهای کاملاً ظریف به این موضوع تأکید داشتهام که خلیج فارس متعلق به ایرانیان است. من تلاش نکردم صریح و به گونهای به ایرانی بودن خلیج فارس اشاره کنم که گویی از تحریف نام آن دلواپس شدهایم. کار من بر مبنای تبلیغات غیرمستقیم است.
مجموعه پنج قسمتی «نوابغ عکاسی» درباره تاریخ عکاسی یکی دیگر از مستندهای ماندگار اکبر عالمی است که از شبکه مستند سیما پخش شد.
بازگشت به دانشگاهِ روزهای جوانی
اکبر عالمی استاد دانشگاه نیز بود؛ درست است که همه او را متعلق به خطه جنوب میدانند اما عشق سینما او را راهی تهران کرد تا لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون در دانشکده هنرهای دراماتیک بگیرد، سپس به تربیت مدرس رفت تا کارشناسی ارشد خود را در رشته سینما از این دانشگاه بگیرد و سپس برای اخذ مدرک دکترای سینما به انگلستان رفت و سپس به ایران بازگشت. بازگشت او به ایران آغاز همکاریاش با دانشگاهی را رقم زد که روزگار جوانیاش را در آنجا گذرانده بود. عضویت در هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و راهاندازی دانشکده هنر و معماری در گوشهای دنج و خلوت از این دانشگاه، فصل جدیدی از زندگی اکبر عالمی را رقم زد تا حالا دانشآموختگان زیادی مدیون تلاشها و زحمات این استاد برجسته باشند.
جشن تصویر سال و پاسداشت مردی که قانونمند بود
هشتم اسفندماه ۱۳۹۳، جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تصمیم گرفت به پاس یک عمر فعالیت هنری اکبر عالمی از حضور خلاقانه و تأثیرگذار او در عرصه هنرهای تصویری تجلیل و قدردانی کند.
گیتی خامنه مجری تلویزیون یکی از سخنرانان این مراسم بود. اکبر عالمی که استاد گیتی خامنه در دانشگاه بوده است، خاطرهای از اکبر عالمی در این مراسم تعریف کرد و گفت: “در آن زمان سیستم حراست صداوسیما بسیار سختگیر بود و حتی اجازه نمیداد که خوراکی کوچکی با خود به داخل ببریم. من یک روز دوربینی را به داخل بردم و شادمان از این فتح خود مشغول عکاسی از گلهای محوطه بودم. درنهایت شادمانی که توانستهام سر دوستان حراست را کلاه بگذارم مشغول عکاسی بودم که یکی از پشت به من گفت که اینجا عکسبرداری ممنوع است و وقتی قانونی را میگذارند باید همه قانونمدار باشند. این فرد اکبر عالمی بود که به من تذکر داد که قانونمند باشم.”
حمیدرضا صدر منتقد و نویسنده نیز در آن مراسم به مرور خاطراتش از برنامه هنر هفتم پرداخت و گفت که همان سالها دانشجو و عاشق سینما بوده است. “همان روزهایی که دانشجوی دانشگاه تهران بودم مطلبی درباره مرگ در قطار سریعالسیر شرق نوشتم و به برنامه عالمی دعوت شدم تا درباره آن حرف بزنم.”
اکبر عالمی از چه چیزهایی میترسید؟
اکبر عالمی در آن مراسم یادی از اساتید خود کرد و از ترسهایی که در کارش داشته حرف زد: “اولین ترسم از اساتیدم یعنی هوشنگ کاووسی و خسرو سینایی بود که نکند چیزی را اشتباه بگویم و آنها بگویند که غلط است. دومین ترسم از دانشجویانم بود. در کلاس درس شما فقط درس نمیدهی بلکه چیزهایی هم میگیری. ترس سومم هم از مردمی بود که مالیات میدهند که مجری تلویزیون جلوی آینه جلوهگری کند.”
توصیهای به برنامهسازان: دقت کنید مخاطب در مرکز توجهتان قرار گرفته باشد
این مستندساز و مجری تلویزیون در گفتوگویی که با خبرگزاری تسنیم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته داشت، گفت: من به عنوان معلم رشته کارگردانی در دانشکدههای مختلف سینمایی کشور با ۴۴ سال سابقه به شما میگویم که مخاطب در مرکز توجه قرار دارد؛ طبیعی است آن کسانی که فیلمنامه مینویسند و تهیهکننده آن فیلمنامه و بازیگران و عوامل را انتخاب میکند و بعد بازیگرها و خود جوهره اصلی بیان آن موضوع را میگوید باید مراقب باشد مخاطب در مرکز توجه قرار گرفته باشد.
به نظرم چیزی که در تلویزیون غفلت شده این است که ما مخاطب را به معنای عمیق کلمه نمیخواهیم بگوییم پرورش ندادیم و آموزش ندادیم، اما سلیقه آنها را سمت و سو ندادیم؛ بهترین کار این است که کاری کنیم مخاطبان به فکر فرو بروند و سایه به سایه منتقدین فیلمها را نقد کنند و آنگاه خواهید دید که آدمهای ضعیف به خودی خود از گردونه مجبورند که پا به فرار بگذارند اگر مخاطبان را آموزش بدهیم و آماده کنیم با هر سلیقه سادهای به سینما نروند و سینما از این نظر شکست بخورد دیگر نمیتوانند آنها را نجات دهد.
اکبر عالمی در حالی مبتلا به ویروس کرونا شد که برای ساخت مستندی همراه با تیمش به یکی از بیمارستانهای شهر تهران رفته بود و تمام اعضای این تیم برخلاف اینکه مسائل بهداشتی را رعایت کردند، مبتلا به کرونا شدند و این ویروس منحوس جان پیشکسوت سینما و تلویزیون را گرفت.
*تسنیم