برترین عکس ها با موضوع منظره + تصاویر
مسوولان برگزاری رقابت عکاس منظره سال فهرستی از منتخبان بخشهای مختلف و برنده اصلی این رقابت عکاسی را منتشر کردند.
مسوولان برگزاری رقابت عکاس منظره سال فهرستی از منتخبان بخشهای مختلف و برنده اصلی این رقابت عکاسی را منتشر کردند.
سینماپرس: در شرایط بد اقتصادی کشور که عموم جامعه دغدغه معاش خود را دارند تبلیغ یک کالای گرانقیمت در تلویزیون با واکنش برخی کاربران در فضای مجازی روبهرو شده است.
به گزارش سینماپرس، به تازگی صدا و سیما ماساژوری را تبلیغ می کند که گفته میشود بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، کالای غیرضروری که عموم مردم جامعه توانایی خریدش را ندارند.
همین موضوع سوژه تعدادی از کاربران قرار گرفته است: «صندلی ماساژور تنها در صورتی که بگه تو تا یه دوش می گیری من دوتا چایی می ریزم با هم بخوریم، ۲۰۰میلیون میارزه».
کاربر دیگری نوشت: «صدا وسیما حداقل یه نگاهی به فضای اقتصادی این روزهای جامعه هم داشته باشه، بد نیست. واقعا اینا درباره زندگی ما چه فکری می کنن!؟»
*خراسان
سینماپرس: ابراهیم حسنبیگی، دبیرعلمی سیزدهمین دوره جایزه جلال، میگوید: تمام تلاشش را خواهد کرد که پس از برگزاری کمترین انتقاد وجود داشته باشد.
به گزارش سینماپرس، جایزه ادبی جلال آل احمد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۷ تاکنون در سالروز و یا حول و حوش تولد این نویسنده برگزار میشود. هدف از اهدای این جایزه ارتقاء زبان و ادبیات ملی ـ دینی از رهگذر بزرگداشت پدید آورندگان آثار برجسته بدیع و پیشرو عنوان شده است.
در این جایزه کتابهایی بررسی و داوری میشوند که برای نخستین بار در سال پیش به چاپ رسیدهاند. موضوعات مورد ارزیابی هیأت داوران این جایزه داستان بلند، داستان کوتاه، نقد ادبی، مستند نگاری و تاریخ نگاری است.
در سالهای اخیر که میزان جوایز گرانترین جایزه ادبی پس از انقلاب از ۱۱۰ سکه به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه و افزایش بیرویه قیمت سکه به مبلغ مالی تغییر پیدا کرده است، برخلاف سالهای ابتدایی برگزاری جایزه که اثری به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی نمیشد، تلاش شده است تا از بین آثار منتشر شده بهترین اثر انتخاب شده و معرفی شود، با این حال برخی انتخابها انتقادات و اعتراضاتی را در بین اهالی فرهنگ ایجاد کرده است. انتخابات و اعتراضاتی که در مواردی شاید چندان بیمورده نبوده باشد و در مواردی نیز همراه با اشکال است.
با ادغام مؤسسات زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و تغییرات پس از آن برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد و سایر جوایز ادبی به دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی واگذار شده است، بهروز جلالی مدیر این دفتر حالا دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال است، و ابراهیم حسنبیگی دبیری علمی آن را بر عهده دارد، هفته گذشته نیز اعضای هیئت علمی این دوره جایزه متشکل از ابراهیم حسنبیگی، حمید حسام، محمدرضا شرفیخبوشان، مصطفی جمشیدی، علی چنگیزی، ابوالفضل حری، مرتضی سرهنگی، مریم مشرف و محمدرضا بایرامی انتخاب و معرفی شدند.
در آستانه انتخاب داوران این دوره جایزه تسنیم با ابراهیم حسنبیگی دبیر علمی این دوره گفتوگویی داشته است، حسنبیگی در این گفتوگو از اعتبار بالای جایزه جلال با وجود کاهش نقدی جایزه آن در سالهای اخیر سخن گفته و وضعیت عمومی ادبیات در سالهای اخیر را خوب ارزیابی نمیکند. این گفتوگو به شرح ذیل است:
* تسنیم: جایزه ادبی جلال آل احمد به عنوان مهمترین جایزه ادبیات پس از انقلاب همواره جایگاه ویژهای داشته است، با این حال برخی از نویسندگان معتقدند که در سالهای اخیر انتخابهای جلال نشان داده که جایزه دیگر اعتبار سابق را ندارد، این میتواند به دلیل کاهش تعداد سکههای جایزه جلال نیز باشد، نظر شما نسبت به این باور چیست؟
من چندان موافق این بحث نیستم که جایزه جلال اعتبارش آنقدر پایین آمده باشد که ما دیگر جایزه جلال را در مقایسه با سالهای گذشتهاش جایزه معتبری ندانیم، آن چیزی که در وهله اول به جایزهای اعتبار میدهد، میزان و مبلغ جایزه است.
بزرگترین جایزه ادبی جهان هم که نوبل است، انتخاباتش همیشه مورد قبول جامعه نویسندگان نبوده است، بسیاری از نویسندگان دوستداشتنی مردم نتوانستهاند به جایزه نوبل دست پیدا کنند. در حالی که صلاحیتش را داشتهاند.
اینکه جایزه جلال یکدفعه جایزه جلال شد و از دل کتاب سال و از بین ۳۰ تا ۴۰ رده که هر ساله به عنوان کتاب سال سر برمیآورند، بیرون آمد و با ۱۱۰ سکه جایزه رمان و داستان کوتاه سال را انتخاب کرد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، بسیاری از نویسندگان امیدوار بودند که آثارشان در این جایزه شرکت کند، دقت میکردند فراخوان کی منتشر میشود و گوشبزنگ بودند که چه زمانی اثرشان را ارسال کنند.
همین اعتبار مالی جایزه موجب شد، توجه و دقت بسیاری معطوف به شیوه برگزاری جشنواره شود، لذا برگزارکنندهها در گذشته و حال حاضر هم این دقت نظر را داشتند و دارند که داورانی که را انتخاب کنند که وزنهای در ادبیات داستانی کشور باشند. هر چند هر انتخابی از نظر تک تک افرادی که از بیرون نظارت میکنند بهترین نیست، شاید بدترین هم نباشد. همین وزن سنگین جایزه موجب شد که در چند سال برگزاری جشنواره در خانه کتاب رمان هیچ برگزیدهای نداشته باشد. شاید علتش همین بود که دوستان تصور میکردند که باید برگزیدهای باشد که وزنش سنگین باشند که در حد وزن ۱۱۰ سکه طلا ارزش داشته باشد. این موانع موجب شد که جایزه برگزیده نداشته باشد.
از زمانی که جایزه به بنیاد ادبیات داستانی داده شد، رویکرد تغییر کرد، و سعی شد از بین همه آثار خیرالموجودین را در نظر بگیرند نه اینکه یک شاقول خاصی را در نظر بگیرند و از روی آن بهترین اثر را انتخاب کنند. بنابراین اوضاع بهتر شد و ما هر سال برگزیده و تقدیری در جایزه جلال داشتیم.
* تسنیم: از همان زمان هم میزان جایزه کاهش پیدا کرد.
بله، البته این چند سال به دلیل افزایش نرخ سکه و شرایط اقتصادی جامعه میزان جایزه تغییر کرد، با این وجود من بعید میدانم که ارزش و اعتبار جایزه پایین آمده باشد، حتی اگر ۱۱۰ سکه تبدیل به ۱۰۰میلیون تومان شده باشد.
* تسنیم: حالا که شما به عنوان یک نویسنده جایزه معتقدید که جایزه جلال از همان اعتبار سالهای نخست برخوردار است، به عنوان دبیر علمی جایزه چه ارزش افزودهای برای جشنواره خواهید داشت و چگونه سعی در حفظ و افزایش اعتبار آن خواهید کرد؟
قطعاً نگاه من این است که به سمتی برویم که بعد از برگزاری کمترین خرده را بتوان از این دوره جشنواره و انتخابهایش گرفت، سعی خواهیم کرد بهترین آثار را انتخاب کنیم، تا اعتراضات به حداقل برسد، اینکه بخواهیم هیچ اعتراض و انتقادی نباشد، شدنی نیست، طبیعتا تاکنون نیز در یک دورههایی انتقادات کمتر و در دورههایی انتقادات بیشتر بوده است.
* تسنیم: شما که هم دستی در نوشتن دارید و هم در آموزش داستاننویسی فعالهستید، قطعا از وضعیت ادبیات داستانی در سالهای گذشته آگاه هستید، در دورههای پیشین با وجود انتخاب آثاری در هر شاخه جایزه، هیئت داوران در بیانیههای خود از کاستیهای ادبیات داستانی در سالهای اخیر سخن گفتهاند، به نظر شما وضع ادبیات داستانی در سالهای اخیر به ویژه در سال گذشته که این دورهع جایزه جلال آن را بررسی خواهد کرد، چگونه بوده است؟
وضع عمومی ادبیات داستانی در سالهای اخیر خوب نیست، اکنون چند سالی است که حال ادبیات کشور خوب نیست، نه فقط ادبیات بلکه عموم مسائل فرهنگی از جمله سینما، تئاتر، موسیقی و… نیز شرایط مساعدی ندارند که البته تاحدی نیز طبیعی است چرا که عموم مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه تحت مسائل اقتصادی قرار گرفته است و شرایط انسان در موقعیت کنونی جهان به شیوهای است که نارضایتی عمومی وجود دارد.
حال ناخوش نویسندهها موجب شده نشاط و شادابی در تولید خلق آثار وجود نداشته باشد، ما کمتر در طول سالهای اخیر رمان و مجموعه داستانی را میبینیم که منتتشر شود و شادابی و نشاط را نسبت به جامعه ایجاد کند. جز در برخی موارد توسط برخی نویسندهها که میبینیم اثری منتشر میکنند و مخاطبان برای آن صف میبندند. که البته این هم اتفاق بسیار نادری است.
متاسفانه شرایط به گونهای رقم میخورد که چشمانداز آینده روشن نیست، همه اینها دست به دست هم داده و مجموعهای از نابسامانیها را به وجود آورده است.
اتفاقی که در این چهل سال اخیر رخ داد، این بود که ما استعدادیابیهای زیادی در حوزه داستان داشتیم و کارگاههای مختلف داستان نویسی چه دولتی و چه خصوصی راهاندازی شد و در این دو دهه اخیر به خصوص کلاسها و کارگاههای مختلف به نوعی با هدف شناسایی استعدادها و تربیت آنها به وجود آمد و کمک کرد به اینکه ما تعداد زیادی نویسنده تولید کنیم، کسانی که در این مرحله نمیتوان به آنها نویسنده گفت، ولی چون این کلاسها و کارگاهها صرفاً به تربیت نیرو توجه میکرد، این تعداد جوان و نوجوانی که این دورهها را طی کردند، با داستان نویسی آشنا شدند، اقدام به چاپ آثارشان کردند، قطعا باید مجموعه مدیریتی وجود داشت که به اینها توصیه میکرد، کسی که میخواهد نویسنده شود تا به پختگی لازم نرسیده است، نباید کارش را چاپ کند.
اساتید کارگاههای داستان نویسی میتوانستند این مسیر را فراهم و مدیریت کنند، این جمع عظیم را که داستان نوشتند و میخواهند داستانشان را منتشر کنند، این اتفاق به نظر نیفتاده است، کسی به آنها نگفته است باید اول در جامعه به عنوان نویسنده شناخته شد و بعد مجموعه آثار را چاپ کرد. خیلی از ما نویسندههای دهه ۶۰، ۶ تا ۸ سال آثارمان در نشریات چاپ میشد، بعدها به صورت کتاب منتشر میشد، “علی معلم” را همه در شعر به عنوان شاعر میشناختیم، بعد از اینکه کاملا شناخته شد، اولین مجموعه شعرش را چاپ کرد.
در آن دوره اینطور نبود که اگر کسی بخواهد عجولانه کتابی منتشر کند، هر ناشری قبول کند، اینکه نویسنده پول دهد تا کتابش را چاپ کنند، اتفاق نادری بود و ناشر معمولا به خود چنین اجازهای نمیداد.
اما اکنون شرایط برعکس شده است، ناشران به دلیل مشکلات مالی که دارند با گرفتن پول، کتاب را چاپ کرده و در اختیار نویسنده یا چرخه پخش قرار میدهند، حتی برخی ناشران اقدام به این کار میکنند تا آمار تولیدات خود را افزایش دهند.
* تسنیم: طبیعتاً اگر نویسندگان به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی به انزوا فرو روند، باید از کمیت کتابها نیز کاسته شود، این در حالی است که در سالهای گذشته کمیت ادبیات داستانی رو به فزونی رفته و از کیفیت آن کاسته شده است. فکر نمیکنید که نویسندگان اتفاقا مینویسند اما چیز خوبی نمینویسند؟
من با شما همنظر نیستیم، معتقدم کمیت اتفاقا فزونی چندانی نداشته، بلکه کاهش نیز یافته است، همانطور که گفتم در سالهای اخیر شرایط اجتماعی و اقتصادی نویسنده این اجازه را به او داده است که سرسری بنویسد و کتاب چاپ کند، فرصت بازخوانی و تامل نداشته باشد. ما دوستان نویسنده وقتی به هم میرسیم، میپرسیم چه مینویسی، اغلب در پاسخ میگویند چه بنویسیم، مگر حالی هم مانده است.
* تسنیم: اجازه دهید بازگردیم به جایزه جلال، داوران جایزه انتخاب شدهاند؟ داوری از چه زمانی آغاز میشود؟
خیر هنوز داوران انتخاب نهایی نشدهاند، در جلسهای که در پیش داریم داوران را انتخاب خواهیم کرد و از ۱۰ آبان کتابهای گردآوری شده بررسی میشوند. در این دوره نیز تنها به فراخوان اکتفا نشده و کتابها گردآوری نیز شدهاند.
* تسنیم: برداشتتان از سرانجام این دوره جایزه جلال چیست؟ آثار درخوری در این دوره به مراحل نهایی راه خواهند یافت؟
اکنون نمیتوانم قضاوت کنم اما ما همه تلاشمان را میکنیم.
سینماپرس: فیلم سینمایی «گل مهربونی» به کارگردانی داریوش احمدیان در سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان رونمایی می شود.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «گل مهربونی» به کارگردانی داریوش احمدیان و تهیهکنندگی مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفیزاده در سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به نمایش در میآید.
«گل مهربونی» که یک فیلم شاد و موزیکال است، از امروز دوشنبه ۲۸ مهر، به صورت آنلاین در پلتفرمهای فیلیمو و نماوا به نمایش در خواهد آمد.
میرطاهر مظلومی و یوسف صیادی به همراه جمعی از بازیگران کودک در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارند. داستان این فیلم درباره ۵ کودک است که برای کشف گل مهربانی سفری را آغاز میکنند.
مدیرکل کانون استان تهران گفت: برای مدیریت کرونا، مراکز فرهنگی و هنری کانون به مدت یک هفته تعطیل
هستند اما کارگاههای عمومی به صورت مجازی فعال هستند.
سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «نارگیل» به کارگردانی سید داود اطیابی منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «نارگیل» به کارگردانی سید داود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی در آستانه نمایش در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان رونمایی شد.
در این فیلم سینمایی که تهیه آن را سید ابراهیم عامریان برعهده دارد، غلامحسین لطفی، بیژن بنفشهخواه، علیرضا استادی، سحر قریشی، شقایق دهقان، نصرالله رادش، امید روحانی، مانیا علیجانی و آرین اسمعیلی به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان «نارگیل» آمده است: نقشه گنجی پیدا میشود، گنجی جادویی که با همه گنجها فرق دارد.
سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان از تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان سال جاری برگزار میشود.
محمود فرشچیان خطاب به مسئولان میراث فرهنگی کشور گفت: «به هیج عنوان اجازه ندهید که با بلندمرتبهسازی و (ساخت) ساختمانهای بیرویه در اطراف چهارباغ یا در راسته زایندهرود زیانِ غیرقابل جبرانی به اصالت شهر اصفهان وارد آید.»
به گزارش سینماپرس، امسال نیز طبق روال سالهای گذشته، تلویزیون برای فصل پاییز نمایش سریالها و برنامه های مختلفی را در نظر گرفته است. در ادامه این گزارش به برخی از این سریالها و برنامه ها اشاره می شود:
****
*همزمان با آغاز ماه ربیع الاول، هر روز ساعت ۱۸:۱۵ پخش سریال نون خ ۱ آغاز شد و در ادامه آن سریالهای «نون خ ۲» و «زیر خاکی» پخش خواهد شد.
*با توجه به شرایط سخت کرونا و لزوم افزایش سرگرمی و نشاط مردم، شبکه یک علاوه بر باکس نمایشی طنز، فصل جدید مسابقه ایران، دوره جدید “فرمول یک” و همچنین قسمتهای جدید “دستپخت” را روانه آنتن خواهد کرد.
* برنامههای سیمای خانواده و صبح بخیر ایران نیز به زودی با تغییراتی در ساختار و محتوا، وارد فصل تازهای خواهند شد.
* این شب ها سریال «ایلدا» به تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی و کارگردانی راما قویدل به نویسندگی نوشین پیرحیاتی از شبکه یک سیما پخش میشود. سریال خانه امن هم پس از خاتمه سریال ایلدا روی آنتن شبکه یک می رود.
شبکه یک و خانه امن
مجموعه ۵۰ قسمتی «خانه امن» روایتی جذاب و پر هیجان از یک پرونده جاسوسی- امنیتی است که لایههایی از عملیات پیچیده مقابله با گروهک تروریستی داعش را روایت میکند.
خانه امن به نویسندگی حسین تراب نژاد است و پس از سارق روح و ترور خاموش، سومین همکاری مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیهکننده، احمد معظمی کارگردان و مرتضی اصفهانی طراح و مشاور پروژه، با موضوعات خاص و هیجان انگیز امنیتی محسوب میشود.
این سریال در ۵۰ قسمت ۴۵ دقیقهای محصول مرکز سیما فیلم، از لوکیشنهای متعدد، بازیگرانی متنوع و داستانی پرفراز و نشیب برخوردار است. حمیدرضا پگاه، پرویز فلاحی پور، امین زندگانی، سیماتیرانداز، سامان صفاری، شهروز ابراهیمی، علیرضا رئیسی، قربان نجفی، حمیدرضا عطایی، کاوه آفاق، سپیده خداوردی و سوگل طهماسبی جزو بازیگران اصلی این سریال هستند که طی ۵۰ قسمت از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.
بچه محل
اولین قسمت از فصل جدید مجموعه تلویزیونی «بچه محل» با نقشآفرینی داریوش فرضیایی «عموپورنگ» یکشنبه ۲۷ مهرماه روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.
«بچه محل» به تهیهکنندگی مسلم آقاجانزاده و کارگردانی احمد درویشعلیپور و نویسندگی محمد درویشعلیپور هر روز حوالی ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه دو خواهد رفت و چهرههای مطرح سینما و تلویزیون و بازیگران شناخته شده کمدی در آن به ایفای نقش میپردازند و فضایی شاد و سالم را برای کودکان و خانواده هایشان فراهم میکنند.
«بچه محل» در قالب یک مجموعه نمایشی، ماجراهای آموزندهای را برای کودکان در نظر گرفته است.
داریوش فرضیایی، کمند امیر سلیمانی، نعیمه نظام دوست، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، فرهاد بشارتی، آرش میراحمدی، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن پرور، ایمان صفا و امیرمحمد متقیان با هنرمندی سروش جمشیدی بازیگران این مجموعه هستند.
شبکه دو و از سرنوشت
فصل سوم سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیهکنندگی اکبر تحویلیان به زودی جایگزین «بوم و بانو» میشود. این سریال به اتفاقات دوران نوجوانی دو شخصیت اصلی یعنی هاشم و سهراب میپردازد که ایفای نقش آنها را دارا حیایی و کیسان دیباج بر عهده دارند.
حجت اشرفزاده خواننده نماهنگهای این سریال است. امین بانی هم تیتراژ پایانی را میخواند. فصل اول این مجموعه، به کارگردانی محمدرضا خردمندان و فصل دوم به کارگردانی علیرضا بذرافشان در سال گذشته پخش شدند. «از سرنوشت» در ۵۰ قسمت به قلم محمدمهدی سلطانی، روحالله صدیق و سارا خسروآبادی نگاشته شده است.
این سریال کاری است از گروه فیلم و سریال شبکه دو که در سه فصل تولید شده است. داستان آن از رفاقت هاشم و سهراب دو پسربچه پرورشگاهی آغاز میشود. آنها از کودکی در این مرکز زندگی میکنند تا به مرحله نوجوانی و جوانی میرسند. آنها که آرزوهای بزرگی را در سر میپرورانند، فراز و نشیبهای زندگیشان محور اتفاقات این سریال قرار میگیرد.
شبکه سه و صفر بیست و یک
تصویربرداری سریال «صفر بیست و یک» از اواخر بهار در تهران آغاز شده بود و بعد از حدود پنج ماه دوشنبه ۲۱ مهر به پایان رسید. فصل اول سریال «صفر بیست و یک» در ۲۵ قسمت برای پخش از شبکه سوم سیما ساخته شده است و قسمت اول این سریال روز ۵ آبان پخش خواهد شد.
بازیگران این سریال: سیامک انصاری، سید جواد رضویان، امیر حسین رستمی، نگار عابدی، سیاوش طهمورث، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، علیرضا استادی، آزیتا ترکاشوند، مریم شیرازی، افشین آقایی، پادینا کیانی، رابعه اسکویی، اتابک نادری، محمدرضا خسروی، علی غلامی، میلادکیانی و بازیگر نقش کودک مهبد بیور.
«بمب» در شبکه سه
شبکه سه این روزها در حال ضبط برنامه جدیدی با نام «بمب» با اجرای رضا رشیدپور و تهیهکنندگی محمدرضا رضائیان است. این برنامه اوایل آبان ماه دو شب در هفته حوالی ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن خواهد رفت.
در این برنامه با اجرای متفاوتی از رشیدپور مواجه خواهیم شد؛ او این جنس از اجرا را پیش از این در برنامههایش تجربه نکرده است.
شبکه سه پیش از این تولید برنامه «اتفاق» را روی آنتن داشت و حالا تیم سازنده برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای حضور تماشاگر، تغییراتی ساختاری در آن ایجاد کرده اند تا میزبان مخاطبان باشند.
«چای نت» در شبکه پنج
همزمان با آغاز ماه ربیع الاول، شبکه پنج سیما برنامههای جدید «شهران»، «هوای تهران»، مسابقه «راهی شو» و مجموعه طنز «چای نت» را روی آنتن میبرد.
مجموعه نمایشی «چای نت» با موضوع سواد رسانهای و فضای مجازی به تهیه کنندگی امیر حسین طالبی کاشانی و کارگردانی آرش تیمور نژاد از یکشنبه (۲۷ مهر) ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.
این مجموعه تلویزیونی با زبان طنز مهارتهای مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش میدهد. همچنین مدیریت مصرف، رده بندی سنی، حفاظت از دادهها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوههای تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، آسیبهای بازنشر مطالب ناامید کننده، شایعات و مهارتهای تحلیل و تولید محتوا در فضای مجازی از جمله موضوعات دیگر این مجموعه نمایشی است.
در «چای نت» هنرمندانی نظیر غلامرضا نیکخواه، عباس محبوب، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، اشکان اشتیاق و بیتا خردمند، ساعد هدایتی، سینا رازانی، سامان گلریز، نسیم باقریان، مرجان علیزاده نیا، یاسمن قلی زاده، مجید معافی و … ایفای نقش میکنند. «چای نت» هر هفته از یکشنبه تا سه شنبه ساعت ۱۶ روی آنتن میرود.
برنامه «شهران» به تهیه کنندگی مجید فتاحی در گروه اقتصاد تهیه و تولید میشود. این برنامه با هدف به تصویر کشیدن اولین ویترینهای ایران سربلند، با اجرای الهه پرسون از شنبه تا سه شنبه هر هفته ساعت ۲۱ تماشایی میشود و روز بعد ساعت ۱۴ باز پخش خواهد شد.
برنامه «هوای تهران» هم که مجموعهای از آیتمهای متنوع را شامل میشود، به موضوعات مرتبط با هوای تهران، فرهنگسازی و آموزش میپردازد و رویکرد آموزشی، هشدار، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیز دارد.
هوای تهران به تهیه کنندگی سجاد مشحون از یکشنبه ۲۷ مهرماه در فواصل برنامههای شبکه پنج سیما، مکرر پخش خواهد شد.
مسابقه «راهی شو» با هدف ایجاد چالشهای هیجانی در فضاهای گردشگری و تفریحی شهر تهران روی آنتن خواهد رفت. این مسابقه مستندگونه با حضور چهرههای ورزشی و هنری در حال تولید است و به زودی با چالشهای راپل، پاراگلایدر، جامپینگ و … تماشایی خواهد شد.
در این مسابقه تلویزیونی شرکت کنندهها با موتورهای شارژی و دوچرخههای شهری مسافتی را طی میکنند و در طول این مسیر باید چالشهای موجود را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند.
شهروند و مافیا
فصل پنجم مسابقه «شهروند و مافیا» با اجرای علیرام نورایی هر شب ساعت ۱۹ و تکرار آن ساعت ۲۳ از شبکه سلامت پخش میشود.
«شهروند و مافیا» مسابقهای خانوادگی است و در آن فرد با آزمون و خطا سعی در شناسایی افراد دیگر میکند. در این بازی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم و نبرد میان دو گروه آگاه و ناآگاه شبیه سازی میشود. در این مسابقه افراد به صورت پنهانی تعیین نقش میشوند و اکثر شهروندان این فرصت را پیدا میکنند تا مافیا را شناسایی کنند.
شبکه نسیم در پاییز امسال کنداکتور تقریباً ثابتی دارد؛ فصل جدید مسابقه بزرگ دست فرمون، سری جدید کتاب باز، برنامه با بابا، کارستون و مجموعه نمایشی خانه سبز در کنار پخش شبانه چهل تیکه، کنداکتور شبکه نسیم (شبکه نشاط و سرگرمی) را شکل می دهند.
دست فرمون در نسیم پاییزی
در مرحله دوم دست فرمون، ۲۰۰ شرکتکننده بخش ماشین، طی یک قرعه کشی میان ۴ مربی این گرایش یعنی محسن جعفری، نادر جعفری، بهنام صفاریان و شروین یگانه تقسیم شدهاند و هر یک از مربیان با تقویت پتانسیل و تعلیم ۵۰ شرکت کننده زیر مجموعه خود، شرایط رقابتی حرفهای را فراهم خواهند کرد.
در مرحله دوم با اعمال برخی تغییرات، بخش موتورسواری پررنگتر و مهیجتر از مرحله قبل خواهد بود. فصل دوم مسابقه «دست فرمون» یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه نسیم پخش میشود. همچنین گزیده قسمتهای پخش شده هرهفته، شنبهها و پشت صحنه و حواشی آن تحت عنوان «مثبت دست فرمون» جمعهها روی آنتن میرود.
انتهای
سینماپرس: فیلم انیمیشن «نهنگ سفید» به کارگردانی امیر مهران در نخستین حضور بینالمللی خود موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم انیمیشن جشنواره «ورشو» لهستان شد.
به گزارش سینماپرس، سی و ششمین دوره جشنواره فیلم «ورشو» از ۱۸ تا ۲۷ مهرماه ۹۹ به صورت حضوری [فیزیکی] در کشور لهستان برگزار شد و انیمیشن «نهنگ سفید» به کارگردانی امیر مهران که تنها نماینده ایران در بخش رقابتی این رویداد بود، جایزه بهترین فیلم انیمیشن جشنواره را کسب کرد. این جایزه راهگشای حضور «نهنگ سفید» در آکادمی اسکار خواهد بود.
این انیمیشن کوتاه ۱۰ دقیقهای، تمی جهانشمول دارد و روایتگر تلاش مردی تنهاست که در پی یافتن دوستانی است که سالیان پیش در یک حمله هوایی از دست داده است. یک نهنگ سفید تنها نشانهای است که او دارد …
«نهنگ سفید» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده و پخش بینالمللی آن بر عهده فهیمه (رها) پورقاسم است.
عوامل ساخت این فیلم انیمیشن که بدون دیالوگ است، عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیهکننده: امیر مهران، متحرک سازی: جلال نعیمی، طراحی فضا و کانسپت: نعیم آزاد، طراحی شخصیت: ابوالفضل برومندی، آهنگساز: پژمان خلیلی، صداگذاری و ترکیب صدا: آرش قاسمی و محمد قاسمی، افکت و کامپوزیت سهبعدی: مسعود تقیمومنی، کامپوزیت و تدوین: امیر مهران، استوریبورد: عمار قنبرزاده، تصحیح رنگ و نور: حمیدرضا فطورهچیان. برنا جمشیدی، مدلسازی سهبعدی: محمد شهرابی، ساخت تیزر: آرین وزیردفتری، مجری طرح: استودیو آدورن.
سینماپرس: ۲ فیلم مستند «جایی برای فرشتهها نیست» و «ملوانان تنها به دریا نمیروند» به بخش مسابقه جشنواره فیلمهای ورزشی «کنیا» راه یافتند.
به گزارش سینماپرس، سومین دوره جشنواره فیلمهای ورزشی «کنیا» از ۲۹ اکتبر تا ۱ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۸ تا ۱۱ آبان ۹۹ در شهر «نایروبی» برگزار خواهد شد و فیلمهای مستند «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و «ملوانان تنها به دریا نمیروند» ساخته اللهکرم رضائیزاده در بخش مسابقه این رویداد به نمایش گذاشته میشوند.
این جشنواره امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
پخش بینالمللی «جایی برای فرشتهها نیست» و «ملوانان تنها به دریا نمیروند» برعهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
«جایی برای فرشتهها نیست» مستندی درباره تیم ملی دختران اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده آنان در راه مسابقات آسیایی کرهجنوبی است که ورزش، بهانهای برای وارد شدن به زندگی این دختران شده است. این فیلم طی ماههای اخیر در گروه سینمایی «هنر و تجربه» و پلتفرم نمایش درخواستی فیلیمو و نمآوا اکران عمومی شده است.
مستند «ملوانان تنها به دریا نمیروند» هم با اشاره به افتخارات تیم ملوان بندرانزلی در تاریخ فوتبال ایران، روایتگر دلبستگی و همدلی اهالی بندرانزلی به این تیم محبوب و ریشهدار است.