وزارت ارشاد اقدام دولت فرانسه را محکوم کرد/ آزادی بیان جعلی
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار بیانیه ای حمایت دولت فرانسه از توهین به پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرد.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار بیانیه ای حمایت دولت فرانسه از توهین به پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرد.
سینماپرس: کیانوش دالوند با اشاره به مشکلات صنعت انیمیشن، ورود دولت و تزریق پول به این عرصه را بزرگترین اشتباه برای حمایت از تولید دانست.
به گزارش سینماپرس، کیانوش دالوند (انیمیشنساز ایرانی) در روز جهانی انیمشین با اشاره به مشکلات و میزان پیشرفت این صنعت در کشور گفت: به جرات میتوانم بگویم در صنعت انیمشین به لحاظ دانش و توان نیروی انسانی جزو پنج کشور برتر دنیا هستیم. در داستانگویی نیز واقعا این توانایی در انیمیشنسازهای ایرانی هست که با نمونههای برتر دنیا رقابت کند. اما به دلیل نبود یکسری زیرساختها کار کردن در این حوزه با سختیهایی روبرو است. شرکتهای بخش خصوصی تلاش میکنند تا با تمام سختیها در این عرصه دوام بیاورند اما نگاه سلیقهای در بخش دولتی باعث شده است تعادل در تولید انیمیشن در کشور به هم بریزد. متاسفانه دولت زیرساختهای درستی برای صنعت انیمیشن در نظر نگرفته است و با وجود آنکه این صنعت به شدت پولساز و ارزآور است و میتواند در زمینه کارآفرینی تاثیرگذار باشد؛ اما زیرساختی برای حفظ نیروی انسانی توسط دولت شکل نگرفته است. اگر دولت در تمام این سالها غفلت نمیکرد بخش بزرگی از صادرات فرهنگی ما به انیمیشن اختصاص پیدا میکرد و امروز میتوانستیم از این عرصه استفادههای خوبی در سطح بینالمللی ببریم.
وی در توضیح نبود زیرساخت در این صنعت گفت: سفارشسازی در صنعت انیمیشن دیگر جانی برای آن باقی نگذاشته است. یا باید رفتارهای برخی افراد داخل بدنه دولتی را از روی عمد و استفاده از رانت بگذاریم یا از روی ندانم کاری که وقتی به موضوعی ورود میکنند این ورود کردن همراه با تزریق پول است. یعنی در واقع میگویند این پول را بگیر این موضوع را برای ما بساز. این خیلی آسیبزا است چون عرصه رقابت را تنگ میکند و پولها در جای درستش مصرف نمیشود و کسی که این کار را انجام میدهد اصلا به فروش اثر فکر نمیکند. فقط به این فکر میکند که پول را بگیرد و کار را تولید کند. اگر دولت پای خودش را از عرصه تولید انیمیشن کنار بکشد و بخش خصوصی در تولید انمیشنهای بلند و سریالسازی ورود کند آنوقت عرصه رقابت و سودآوری هم به طور طبیعی شکل میگیرد. باید پول در عرصه انیمیشن از طریق فروش آثار ایجاد شود نه تزریق بودجههای دولتی که توقع ساخت آثار سفارشی دارند. متاسفانه دولت در تمام این سالها ورود اشتباه کرده است و نتیجه آن آسیب به عرصه تولید انیمیشن است.
دالوند با اشاره به دلایل سفارشی بودن تولیدات صنعت انیمیشن گفت: صنعت انیمیشن یک صنعت گرانقیمت است و بخش خصوصی توان بالایی در عرصه تولید ندارد. بخش دولتی هم با تزریق پول هدفش این است که تنها موضوعاتی به تصویر کشیده شود که در سیاستهایش گنجانده شده. اگر دولت دست و بال هنرمندان را باز میگذاشت و از این سفارشسازی فاصله میگرفت قطعا نتایج مطلوبتری را شاهد بودیم. دولت باید زیرساخت صادرات و فروش و برندسازی در جامعه انیمشین ایران را مدنظر قرار بدهد. حضور انیمیشن ایرانی در بخش بینالمللی باید بیشتر شود. مگر ظرفیت انیمیشن ایران در سال چقدر است؟ سالی دو فیلم در سال داشته باشیم شاهکار کردیم. آنوقت با این ظرفیت محدود ورود دولت و تزریق پول برای تولید محصولات سفارشی، نفس انیمیشن را میگیرد. ما با این کار تنها شاهد تولیداتی هستیم که مصرف داخلی دارد. حتی بازار هدف بینالمللی را هم نتوانستیم قانع کنیم. نه فرهنگ اسلامی را توانستیم با انیمیشن صادر کنیم نه فرهنگ ایرانی و سبک زندگی ایرانی را توانستیم عرضه کنیم. اگر بتوانیم دست را باز بگذاریم و بازارهای جهانی را شناسایی کنیم خود به خود میتوانیم جای خودمان را در عرصه بینالمللی باز کنیم.
کارگردان انیمشین ناسور درباره عرصه اکران انیمیشن در ایران گفت: فرق ماهی گرفتن و ماهی دادن است. تا وقتی دولت به جای ایجاد اشتغال بخواهد ارزاق و خوراکی در اختیار بگذارد نتیجهای جز این ندارد. انیمیشن ایران نیازی به پول ندارد. اگر بستر اکران فراهم باشد و درآمدزایی در این عرصه شکل بگیرد دیگر نیازی به حمایتهای مالی نیست چون آنقدر پتانسیل در این عرصه هست که بتواند سودآوری خوبی داشته باشد. با وجود همه این مشکلات باز هم معتقدم برای اقدام کردن دیر نیست. اگر دولت امروز هم تصمیم بگیرد به جای تزریق مسکن به فکر درمان این صنعت باشد در طی چند سال آینده شاهد رشد و شکوفایی این عرصه خواهیم بود.
کارگردان انیمیشن رستم و سهراب در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز ساخت انیمیشن را مخصوص کودکان میدانیم در حالی که در عرصه بینالمللی یک صنعت کاملا جدی است که حرفهای مهم هم میزند؟ گفت: جامعه ایران به لحاظ تصویرگری و تصویرسازی عقب است و بیشتر بر مبنای رسانههای کلامی و شعر زندگی میکنیم. چرخش مطالب فرهنگی در کشور بیشتر حول موضوعات کلامی است و هیچ تصوری از تصویرگری نداریم. کمکاری در شناخت صنعت انیمیشن در کشور باعث شده است مخاطبان ایرانی این عرصه را مخصوص کودکان بدانند. اگر تولیدات انیمیشن در سال به بیش از ۵ یا ۶ فیلم تجاوز کند و در میان این تولیدات به تدریج آثار انیمیشن بزرگسال را هم اضافه کنیم خواهیم دید که بعد از مدتی ذائقه تصویری مخاطب هم به تماشای این شکل از مستند هم عادت میکند.
وی در پایان گفت: متاسفانه سرانه استفاده از محصولات فرهنگی در کشور به شدت پایین است و در فرهنگ زندگی مردم ایران کالای فرهنگی جزو اولویتهای آخر مصرف است. در چنین شرایطی که جامعه به دلایل مختلف ازجمله گرانی و تورم و فشار اقتصادی، کمتر پول خرج محصولات فرهنگی میکند، تولید انیمیشن سختترین کاری است که در عرصه هنر میتوان انجام داد. ما در عین حال که میتوانیم به لحاظ دانش فنی و نیروی انسانی دنیا را فتح کنیم اما به شدت در این عرصه جوان هستیم و متاسفانه این روزها شاهد کوچ بسیاری از هنرمندان شاخص و توانمند در عرصه انیمیشن به کشورهای دیگر هستیم. گویا شرکتهای بینالمللی متوجه توان نیروی ایرانی در این عرصه شدند و متاسفانه مسئولان با وجود آگاهی از عمق استراتژیک این صنعت اما نسبت به آن با غفلت برخورد میکنند.
*ایلنا
سینماپرس: عرضه اینترنتی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر از امروز چهارشنبه ۷ آبان همزمان با روز جهانی انیمیشن آغاز میشود.
به گزارش سینماپرس، انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر از امروز ۷ آبان ماه برابر با روز جهانی انیمیشن در سرویسهای وی او دی نماوا و آپرا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا مخاطبانی که موفق به تماشای آنلاین این انیمیشن در زمان اکران نشدهاند بتوانند «آخرین داستان» را آنلاین ببینند.
همچنین عرضه نسخه فیزیکی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در قالب دی وی دی نیز به زودی آغاز خواهد شد.
عرضه اینترنتی این انیمیشن پیش از این در پلتفرمهای خارجی همچون ام ایکس پلیر، Filimin، CinesQuare و سرویسهای وی او دی کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) آغاز شده است.
اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری از مجموع بازیگرانی هستند که در این انیمیشن صداپیشگی کردهاند.
در خلاصه داستان این انیمیشن که برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه فردوسی است، آمده است: «جمشید رفته است و ضحاک در پی طمع و جاه طلبی برای محاصره جمکرد، به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه میزند، اما افسوس که اهریمن بر وجود ضحاک سیطره یافته و تاریکی او تمام شهر را فرا میگیرد. در این میان آفریدون که کودکی است کشاورز زاده، متولد میشود و برای دادخواهی خون پدر و مادرش پیرو کاوه آهنگر قیام میکند …»
«آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی تولید شده در استودیو هورخش است که تاکنون موفق به دریافت ۱۵ جایزه ملی و بینالمللی شده است. همچنین این انیمیشن بهعنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار ۲۰۲۰ قرار داشت و برای اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن انسی فرانسه به نمایش درآمد.
عوامل اصلی این انیمیشن عبارتند از نویسنده و کارگردان: اشکان رهگذر، تهیهکننده: احسان رسولاف، مجریان طرح: آرمان رهگذر و احسان رهگذر، تدوین: ژینوس پدرام، آهنگساز: کریستف رضاعی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، انتخاب بازیگران: تینا پاکروان، عکس: امیر عابدی، مشاور رسانهای: زهرا نجفی، پخش بینالمللی: شرکت ۷ sky Entertainment، تولیدشده در استودیو هورخش.
سینماپرس: نائیجی گفت: سینماگران و مستندسازان عرصه دفاعمقدس با غلبه بر ترس، توانستند آثار بهتری را از خود بر جا بگذارند.
به گزارش سینماپرس، هادی نائیجی؛ کارگردان و فیلمنامهنویس با اشاره به رشد کیفی آثار سینمای دفاعمقدس، گفت: چه در بخش مستند و چه در حوزه داستانی، سینمای مقاومت به مرور توسعه پیدا کرد.
وی افزود: سینماگران عرصه دفاعمقدس با غلبه بر ترس، توانستند آثار بهتری را از خود بر جا بگذارند؛ این موضوع حتی در مستندهای بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاوت نیز به وضوح دیده میشد.
نائیجی ادامه داد: هر چه ارزشهای هنری مشخصتر باشند و پرداخت علمیتر و دقیقتری انجام شود، میتوان گفت تأثیرگذاری فیلم افزایش مییابد.
کارگردان فیلم سینمایی «حقالسکوت» یادآور شد: فیلمبرداری که در جبهه میترسد، دوربینش هم میترسد، این ترس را میتواند حسابشده و دقیق به مخاطب نیز منتقل کرد تا تأثیرگذاری فیلم افزایش یابد.
وی یادآور شد: در سالهای بعد قطعاً آثاری در حوزه مستند با محوریت مدافعان سلامت و ویروس کرونا تولید و ساخته میشوند که از کیفیت بهتری برخوردار باشند چراکه در آینده شناخت از موضوع بهتر میشود و به لحاظ فرم نیز قطعاً رشد را شاهد خواهیم بود.
سینماپرس: فیلم کوتاه «سایه روباه» به نویسندگی و کارگردانی نوشین معراجی در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش در می آید.
به گزارش سینماپرس، در آستانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، پوستر و لوگوی فیلم کوتاه «سایه روباه» به نویسندگی و کارگردانی نوشین معراجی رونمایی و منتشر شد. اولین نمایش این فیلم کوتاه که فیلمبرداری آن تیرماه به پایان رسید، در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران خواهد بود.
طاها ذاکر طراحی پوستر و لوگوی این فیلم را برعهده داشته است.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «پس چرا نمیری دنبالِ مامان؟»
علیرضا ثانیفر، بهار عبدالملکی، راحله صادقی، رساله غفوری و پانیذ امینی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
عوامل فیلم کوتاه «سایه روباه» عبارتند از نویسنده و کارگردان: نوشین معراجی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: رامین پورعبداله، منشی صحنه: زهرا پویا، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، صدابردار و صداگذار: سامان شهامت، تدوین: حمیدرضا برزگر، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، طراح صحنه و لباس: ریحانه اسماعیلیان، طراح گریم: مهرناز محوی، آهنگساز: آرمان معراجی، مدیرتولید: میلاد لک، جانشین تولید: سعید حسنی، دستیار صحنه: رضا محمدپور، تدارکات: امیرحسین میرزایی، عکاس: محمد کشوری، مشاور رسانهای: آزاده فضلی، تهیهکننده: انجمن سینمای جوانان ایران و نوشین معراجی.
سینماپرس: فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا فرم حضور در بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت را پر کرد.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با پر کردن فرم ثبتنام، برای حضور در بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اعلام آمادگی کرد.
این فیلم محصول ۱۳۹۸ به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا است. فرامرز قریبیان، پانته آ پناهیها، کامبیز دیرباز، سام قریبیان، محمدرضا شریفی نیا، گیتی قاسمی، جهانگیر الماسی به عنوان بازیگران اصلی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.
«خروج» بیستمین اثر حاتمیکیا در مقام کارگردانی است و قصه زندگی گروهی پنبهکار شهرستانی را روایت میکند که محصولشان بر اثر بارش شدید باران آب خورده و وعدههایی که به آنها داده شده، پوچ درآمده است. این گروه تصمیم میگیرند برای اعتراض به وضعیتشان نزد هیأت دولت در نهاد ریاست جمهوری بروند.
این اثر دارنده سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی (مهرداد میرکیانی) و سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری (محمد برادران) از سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر است و اولین فیلمی بود که با تصمیم عوامل و با توجه به همهگیری ویروس کرونا، به صورت آنلاین اکران شد.
«خروج» محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است و تهیهکنندگی آن را حبیب والینژاد بر عهده دارد.
عبدالله شهباززاده (مجری طرح و مدیر تولید)، علیرضا صالحی (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، آیین ایرانی (مدیر فیلمبرداری)، علیرضا علویان (صداگذار)، مهرداد میرکیانی (چهره پرداز)، عماد خدابخش (تدوین)، رضا ترکمان (جلوههای ویژه میدانی)، محمد برادران (جلوههای ویژه بصری)، مارال جیرانی (طراح لباس)، مجید علی اسلام (طراح صحنه) و آرزو قربانی (منشی صحنه) سایر عوامل فیلم سینمایی «خروج» هستند.
مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد، پژوهش، تحلیل» «فیلم به معنای مطلق» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی برگزار میشود.
سینماپرس: تصویربرداری سریال شهید مجید شهریاری دانشمند هستهای کشورمان، از شهریور ماه در زنجان آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال شهید «مجید شهریاری» از دانشمندان هستهای کشورمان، شهریور ماه در زنجان آغاز شد.
حسین تبریزی کارگردان، مصطفی علمیفرد تهیهکننده، حسن عطارها و فاطمه حیدری نویسنده این سریال هستند که با مشارکت صدا و سیمای مرکز زنجان، سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و استانداری زنجان تولید میشود.
بعد از مدتی تصویربرداری در زادگاه شهید شهریاری عوامل این سریال راهی تهران شدند و اکنون در شهرک غزالی کار را ادامه میدهند.
این سریال علاوه بر سرزمین مادری شهید شهریاری یعنی زنجان در تهران و شیراز هم تصویربرداری خواهد شد. داستان آن از یک سال قبل تا روز شهادت این دانشمند هستهای به تصویر کشیده میشود. همچنین گریزی به اتفاقات حوزه هستهای در چند سال بعد از شهادت دارد.
۵ بازیگر برای ۵ دوره زندگی شهید شهریاری در نظر گرفته شده است که کاوه خداشناس از دوران لیسانس به بعد نقش این شخصیت را بازی میکند.
فرحان فرحناک هم از ۱۸ سالگی تا ۲۳ سالگی این شخصیت را بازی میکند. برای ۵ سالگی، ۸ سالگی و ۱۳ سالگی او هم بازیگرانی از چهارمحال و بختیاری، قم و تهران شناسایی شدهاند.
سریال شهید شهریاری پربازیگر است و ۴۰۰ کاراکتر در آن ایفای نقش خواهند کرد. در لوکیشنهای زنجان و قسمتهایی که مربوط به سرزمین مادری شهید شهریاری است، بازیگرانی همچون مهران رجبی، زهرا سعیدی، میرطاهر مظلومی، شهرام عبدلی، سیروس همتی، حسن اسدی، افسانه ناصری، راضیه دهقان و اردشیر رستمی حضور داشتند.
این سریال قرار است در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقهای تولید و سال آینده از طریق یکی از شبکههای سراسری سیما پخش شود.
شهید دکتر مجید شهریاری، استاد دانشگاه شهید بهشتی و از دانشمندان هستهای ایران بود که در سال ۱۳۴۵ در زنجان متولد شد و در هشتم آذر ۱۳۸۹ توسط رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.
سینماپرس: فراخوان بخش تلهتئاتر و گزارش صحنهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، فراخوان بخش تلهتئاتر و گزارش صحنهای سیونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد.
در بخشی از متن این فراخوان آمده است:
«همهگیری ویروس کرونا، ضرورت توجه به آثار نمایشی در قالبهایی چون تلهتئاتر (تئاترهای تلویزیونی) و گزارش صحنهای (ضبط حرفهای آثار اجراشده در تالارهای نمایشی) و عرضه آنها در فضای مجازی و شبکههای تلویزیونی را بیش از پیش برجسته ساخته است. توجه به ارتباط گستردهتر با مخاطبان و ایجاد ظرفیتهای اقتصادی جدید برای آثار نمایشی از طریق عرضه در این قالبها، ستاد برگزاری سیونهمین جشنواره تئاتر فجر را بر آن داشت تا با مشارکت هنرمندان، بخش تلهتئاتر و گزارش صحنهای را در این دوره از جشنواره برگزار کند. به جز تلهتئاتر که تولیدات آن با محوریت شبکههای مختلف تلویزیونی به انجام رسیده است، این بخش نگاه ویژهای به گزارش صحنهای (ضبط حرفهای آثار اجراشده در تالارهای نمایشی) نیز خواهد داشت.»
با توجه به برگزاری مسابقه تلهتئاتر برای آخرین بار در بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر (۱۳۸۸)، آثاری که در بازه زمانی اسفند ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۹ تولید و پخش شده باشند میتوانند متقاضی حضور در این بخش باشند.
فرآیند تقاضا از طریق سایت جشنواره خواهد بود. اما پیش از آن ضروری است متقاضیان، فایل نمایش را با فرمت DVD بر روی پنج نسخه DVD از طریق پست یا به صورت حضوری به دبیرخانه ارائه کرده و کد رهگیری دریافت کنند. با درج کد رهگیری در سایت جشنواره سایر مراحل ثبت تقاضا انجام میگیرد.
آخرین مهلت برای ارسال آثار و انجام فرآیند ثبت نام ۳۰ آذر ۱۳۹۹ است.
فایل pdf فراخوان بخش تلهتئاتر و گزارش صحنهای جشنواره سی و نهم را اینجا ببینید.
سیونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد.
سینماپرس: مستند «داستان های ناگفته» قصه روزهای آغازین جنگ از زبان خلبانان نیروی هوایی ارتش را روایت می کند.
به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «داستانهای ناگفته» شرح رشادت های خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با حملات دشمن بعثی است که کارگردانی آن را سیداحسان نیکبخت برعهده داشته است، این مستند کاری از گروه مستند روایت فتح است.
سیداحسان نیکبخت کارگردان مجموعه مستند «داستانهای ناگفته» گفت: تاریخ جنگ ایران و عراق پر از اتفاقات و حوادث گوناگونی است که هرکدام از آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند سوژه مستند و فیلم باشند. در بررسی هر کدام از رخدادها و وقایع جنگ در بازه زمانی و شرایط مخصوص خود آن رخداد می توان حقایق زیادی درباره تلاش ها و رشادت های سربازان و قهرمانان ما مشخص کند. ما در ۶ قسمت مستند «داستانهای ناگفته» تلاش می کنیم تا قسمتی از تاریخ پنهان دفاع مقدس و نیروی هوایی ارتش در روزهای آغاز جنگ را بازگو کنیم.
وی بیان کرد: قسمت اول این مجموعه مستند به روز آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم اولیه هواپیماهای عراق به پایگاه های ایران می پردازد و عکس العمل نیروی هوایی ارتش ایران را در همان روزِ ۳۱ شهریور ۵۹ نشان می دهد. پس از آن نیروی هوایی ارتش ایران در ۱ مهرماه ۵۹ یک روز بعد از تهاجم عراق، عملیات کمان ۹۹ را طراحی می کند. کمان ۹۹ بزرگترین عملیات هوایی موفق بعد از جنگ جهانی دوم از نظر ابعاد بود.
کارگردان مستند «داستانهای ناگفته» با اشاره به نقش مهم پایگاه شکاری دزفول در حفظ خوزستان و جلوگیری از سقوط این استان گفت: در قسمت دوم به مقاومت پایگاه هوایی دزفول در ۱۵ روز اول جنگ از یک الی ۱۵ مهرماه پرداخته ایم. از آنجایی که استان خوزستان به صورت یک دشت وسیع گسترده است که در شمال با رشته کوه های زاگرس محاصره می شود و دزفول روی کوهپایه های زاگرس قرار دارد، می توان گفت که حفظ این مناطق به عنوان دروازه های ورودی خوزستان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
سید احسان نیکبخت با بیان اینکه قسمت سوم مستند به عملیات های نیروی هوایی ارتش ایران در خاک عراق در بازه زمانی ۱۵ روز نخست جنگ می پردازد گفت: بمباران پایگاه های عراقی توسط نیروهای ایرانی از ۱ مهر و یک روز بعد از حمله عراق به ایران شروع می شود. این حمله در عصر همان روز و در روز دوم نیز تکرار می شود و در هفته اول ادامه پیدا می کند.
این مستندساز ضمن اشاره به پیامد اقدامات نیروی هوایی ایران بر سرنوشت جنگ گفت: در قسمت چهارم به ماه های آینده جنگ می پردازیم و نقاط دیگر استان خوزستان در ماه اول را بررسی می کنیم.
مستند «داستانهای ناگفته» یک مجموعه ۶ قسمتی از عملیات های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روزهای آغازین جنگ تحمیلی است که به بررسی و تحلیل حوادث و اتفاقات ماه های ابتدایی جنگ و مجموعه اقدامات و عملیات های نیروی هوایی ایران می پردازد. این مستند به کارگردانی سید احسان نیکبخت و به تهیه کنندگی گروه مستند روایت فتح است.
این مستند از شبکه مستند سیما روزهای دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹:۴۵ پخش خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعت ۵ صبح و ساعت ۱۵ است.
سینماپرس: چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری ساختمان موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران در رسانههای منتشر شد ازاینرو انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی نامه به شهرداری تهران خواستار واگذاری این ظرفیت مهم به انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد.
به گزارش سینماپرس، چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری ساختمان موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران در رسانههای منتشر شد ازاینرو انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی نامه به شهرداری تهران ضمن اشاره به برگزاری شش دوره جشنواره بینالمللی در حوزه هنر مقاومت و همچنین عدم اقدامات و تصمیمات همسو با مأموریت ذاتی این موزه مبنی بر فعالیتهای بینالمللی هنر مقاومت بهخصوص در شرایطی که طرح عادیسازی اعراب با رژیم اشغالگرقدس بسیار مطرحشده است خواستار واگذاری این ظرفیت مهم به انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد.
متن نامه با امضای محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و عضو شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت بدین شرح است:
شهردار محترم تهران
برادر ارجمند جناب آقای دکتر حناچی
با صلوات برحضرت محمد (ص) و آل طاهرینش و با احترام، همانطوری که مستحضر هستید انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس تشکلی است وابسته به بنیاد فرهنگی روایت فتح که به منظور تبیین، حفظ و گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در عرصه های هنری تجسمی در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند.
این مجموعه در سال ۱۳۸۳ تاسیس و اهدافی از قبیل تولید و آفرینش آثار تجسمی فاخر و ماندگار، تحقیق و پژوهش در عرصه های هنرهای تجسمی، تشکیل مجامع، برگزاری جشنواره های بین الملل و نمایشگاه های داخلی و خارجی، ایجاد بانک اطلاعات و … در حیطه کاری آن انجمن به شمار می رود. از آنجائیکه فعالیت در عرصه های بین المللی از وظایف جداناشدنی این انجمن محسوب می شود و برگزاری شش دوره جشنواره بین المللی، مشارکت با برگزاری چندین دوره مسابقات بین المللی کاریکاتور (هولوکاست ۲ – ترامپیسم ۱ و ۲ – غزه – ما کرونا را شکست می دهیم- کاریکاتور داعش- پایان داعش و…) از فعالیت های این انجمن به شمار می آید و از طرفی همه می دانیم واژه مقاومت تنها راه رسیدن به حق ملت های مظلوم در سراسر دنیا خواهد بود و توجه به آن از طریق ابزار هنر از مطالبات مقام معظم رهبری به شمار می آید و جنابعالی هم مطمنا با این مسئله موافق خواهید بود. لذا با توجه به تغییرات بوجود آمده در خصوص موزه فلسطین از آن مقام محترم انتظار داریم همکاری لازم را برای واگذاری موزه هنرهای معاصر فلسطین را به این مجموعه داشته باشید، چرا که این موزه از ابتدا با دغدغه هنرمندان انقلاب اسلامی شکل گرفت. لزوم ادامه این حرکت از ضروریات هنر مقاومت چه در بعد داخلی و چه بین المللی به شمار می آید.