جدول اجراهای سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی منتشر شد
سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از شنبه دهم آبانماه با اجرای گروههایی از مناطق مختلف ایران کار خود را در شهر کرمان آغاز میکند.
سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از شنبه دهم آبانماه با اجرای گروههایی از مناطق مختلف ایران کار خود را در شهر کرمان آغاز میکند.
سینماپرس: اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران در پیامی از تهیهکنندگان آثار مختلف خواست تا هنگام تولید، عوامل پروژه را تحت پوشش بیمه کرونا قرار دهند.
به گزارش سینماپرس، سید غلامرضا موسوی رییس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران عنوان کرد: با توجه به گسترش روز افزون کرونا و لزوم حفاظت از همکاران هنگام تولید فیلم، لزوم دقت بیشتر همکاران تهیهکننده در رعایت شرایط بهداشتی و پروتکلهای ویژه تولید کاملاً ضروری است.
وی افزود: اتحادیه از کلیه همکاران انتظار دارد که علاوه بر بیمه مسئولیت مدنی و حوادث، حتماً کارکنان پروژه بیمه کرونا نیز بشوند. خوشبختانه همکاران ما در سینمای ایران اعم از کارکنان سالنهای سینما و تهیه کنندگان حرفهای، پروتکلها را در حد خوبی رعایت کردهاند و لازم میبینم از کارکنان سینماها و مدیران سالنها به خاطر رعایت دقیق نکات ایمنی و همچنین تهیهکنندگان همکار تشکر و قدردانی کنم.
وی یادآور شد: در چنین شرایطی از تهیهکنندگان همکار انتظار داریم که حتی المکان از اعضای صنوف خانه سینما در پروژهها استفاده کنند تا بیکاری مشکل دیگری بر مشکلات اعضای محترم صنوف اضافه نکند به خصوص که در بین اصناف تولیدی، ردههای کیفی و کمی شغلی با دستمزدهای متفاوت وجود دارد و تهیه کنندگان میتوانند بهترینهای هر حرفه را برای پروژههای خود انتخاب کنند.
موسوی ضمن تاکید مجدد بر لزوم رعایت استاندارد بهداشتی و پروتکلهای اعلام شده از سوی کارگروه کرونای سازمان سینمایی، تاکید کرد که تهیهکنندگان در پروژههای سینمایی و سریالها مدیر و مسئول پروژه هستند و بنابراین انتظار میرود که همچنان با رعایت پروتکلهای بهداشتی حافظ جان تک تک اعضای پروژه باشند و اجازه ندهند که فرد یا افرادی با رعایت نکردن نکات بهداشتی به جان دیگر همکاران پروژه لطمه وارد کنند.
وی بیان کرد: طبیعتاً انتظار داریم با افرادی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند برخورد لازم صورت پذیرد و رفتار این افراد به صنوف ذیربط و اتحادیه اعلام شود.
رییس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران در پایان اظهار امیدواری کرد که رفتارهای حرفهای اعضای پروژه باعث تداوم تولید و نمونهای همچون گذشته برای دیگر اصناف کشور باشد.
پیکر احمد نصیرپور، از پیشکسوتان عکاسی خبری که به عنوان عکاس جنگ شناخته میشود، صبح روز جمعه (۹ آبان ماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
سینماپرس: برخی منتقدان سینما معتقدند که به فرض امکان برپایی جشنواره با تمهیدات بهداشتی، تعداد تولیدات سینمایی نسبت به سالهای گذشته افت محسوسی داشته، بنابراین دست هیأت انتخاب برای فیلمهای سینمایی باکیفیت بسته است. آیا واقعاً چنین است؟
به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر با ۳۸ دوره برگزاری، قدیمیترین و مهمترین رویداد سینمایی ایران است. این جشنواره از سال ۱۳۶۱ آغاز شده و اگرچه با فراز و فرودهایی همراه بوده، اما شناختهشدهترین جشنواره ایران در داخل و خارج از کشور است.
طی سالهای اخیر، روال جشنواره فیلم فجر ـ که چند سالی است بخش ملی و جهانی آن جدا شده ـ بدین صورت بوده است که در شهریور یا مهرماه فراخوان جشنواره منتشر میشده و مهلت ثبتنام فیلمهای متقاضی تا پایان آبان یا نیمه آذر بوده است. اما امسال با گذشت یک هفته از آبانماه، هنوز فراخوان جشنواره منتشر نشده است!
دبیر سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، محمدمهدی طباطبایینژاد است. او دو وجه اشتراک با دبیر قبلی ـ ابراهیم داروغهزاده ـ دارد؛ معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را در کارنامه دارد و تهیهکننده ارشد تلویزیون است.
او در نخستین اظهارنظر پس از دریافت حکم دبیری جشنواره فیلم فجر گفت که الگویش در برپایی جشنواره، فستیوال ونیز است، یعنی استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالنهای سینما. البته بیشتر توضیح نداد که آیا این شامل سینماهای مردمی هم میشود یا امسال جشنواره فیلم فجر به سینمای اهالی رسانه محدود خواهد شد؟
نکته دیگری که برخی منتقدان سینما مطرح میکنند این است که به فرض امکان برپایی جشنواره با تمهیدات بهداشتی، تعداد تولیدات سینمایی نسبت به سالهای گذشته افت محسوسی داشته است، بنابراین دست هیأت انتخاب برای فیلمهای سینمایی باکیفیت بسته است.
* احتمالا تعداد فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره حدود یکسوم پارسال باشد
دبیر جشنواره فیلم فجر هم به نوعی این دیدگاه را تأیید میکند و به فارس میگوید: «ممکن است تعداد فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره حدود یکسوم پارسال باشد، اما دست ما برای برگزاری جشنواره خالی نیست. نکته نگرانکننده کروناست که از اراده ما خارج است.»
او درباره اینکه سالنهای سینما چهارمین هفته متوالی تعطیلی را پشت سر میگذارند، توضیح میدهد: «امیدمان این است که شرایط بهتر و تعداد مبتلایان کمتر شود. امیدواریم آمار مرگومیر دورقمی شود و پاییز سیاه به زمستان سپید تغییر کند.»
اگر تعداد مبتلایان به کرونا و جانباختگان آن کاهش نیابد چه؟ دبیر جشنواره فیلم فجر آب پاکی را روی دستمان میریزد و میگوید: ممکن است سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از بهمنماه امسال به سال آتی موکول شود.
* امکان قضاوت مجدد فیلمهایی که پارسال ناقص بودند
آییننامه جشنواره فیلم فجر اجازه حضور فیلمهای قدیمی در جشنواره را نمیدهد. طباطبایینژاد تأکید دارد: «این آییننامه تغییر نخواهد داشت اما برخی دوستان پیشنهاد دادهاند که به فیلمهای سال گذشته که نسخه ناقص (راش یا رافکات) آنها توسط هیأت انتخاب بازبینی شده، در صورتی که جایی عرضه و اکران نشدهاند، شانس حضور مجدد داده شود. چون قضاوتی که درباره آنها شده، قضاوت کاملی نبوده است. من هم مدافع این موضوع هستم اما باید شورا درباره آن تصمیم نهایی را بگیرد.»
اما چه تعداد فیلمهای اینچنین داریم؟ با مرور فهرست فیلمهای سال گذشته شاید بتوان به فیلمهایی مانند «لاله»، «دست انداز»، «ستاره بازی»، «گورکن»، «سلفی با دموکراسی»، «ستارهبازی»، «سگبند» و «قاتل و وحشی» دست یافت.
فیلمهای دیگری هم هستند که تصویربرداری آنها تقریباً به پایان رسیده و مراحل فنی را پشت سر میگذارند، مانند: ابلق (نرگس آبیار)، گشت۳ (سعید سهیلی)، پیتوک (مجید صالحی)، طلاخون (ابراهیم شیبانی)، روشن (روحالله حجازی)، چپ، راست (حامد محمدی)، راند چهارم (علیرضا امینی)، جوجهتیغی (مستانه مهاجر)، شب داخلی دیوار (وحید جلیلوند)، بدون همه چیز (محسن قرایی).
* انتخاب ۲۰ فیلم برای جشنواره فجر دشوار نیست
اکنون پرسشی که پیش میآید این است برای برگزاری جشنواره فیلم فجر چه تعداد فیلم نیاز است؟
سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره فجر در ادوار گذشته پیشبینی میکند: امسال حداقل ۶۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر خواهند بود و از میان آنها میتوان به راحتی ۲۰ فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب کرد.
این در حالی است که به گفته سیمونیان، سالهای گذشته بین ۸۰ تا ۱۲۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودهاند، البته با طولانیشدن پیشتولید یا فیلمبرداری، برخی از آنها به مرحله انتخاب نمیرسیدند.
این مدیر سینمایی به فارس میگوید: بهنظرم فیلمهای خوبی تولید شده و در کنار اسامی فیلمسازان جوان، نامهای شناختهشده هم وجود دارد؛ ضمن اینکه فیلمهای سال گذشته که در مراحل فنی مانده بودند، اکنون تکمیل شدهاند. البته باید فیلمها را دید و سپس قضاوت کرد.
* امکان پخش آنلاین فیلمها وجود ندارد
به هر حال فرصت زیادی تا بهمنماه و برگزاری جشنواره فیلم فجر نمانده است. باید دید طی ماههای آتی شاهد سیر نزولی شیوع ویروس کرونا هستیم یا این ویروس منحوس همچنان قربانی میگیرد؟
اگر روال به همین صورت باشد، عملاً امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود نخواهد داشت. بحث برگزاری آنلاین هم منتفی است، چون خطر لو رفتن نسخههای قاچاق فیلمها بالاست.
از سوی دیگر سالنهای سینما به ورشکستگی رسیدهاند و قادر به پرداخت سهم تهیهکنندگان نیستند. سینمای ایران اکنون به صورت کامل وارد بحران شده است و خروج از آن به این سادگیها میسر نیست. کمکهای ناچیز سازمان سینمایی هم دردی را دوا نخواهد کرد. بازگشایی سینماها پس از ۴ ماه تعطیلی به واسطه شیوع کرونا هم نشان داد مخاطبان همچنان برای حضور در سالن سینما مردد هستند. بنابراین شاید برپایی جشنواره فیلم فجر در سال جاری عوایدی برای سینمای ایران نداشته باشد.
* تا زمان کنترل کرونا برگزاری جشنواره موضعیتی ندارد
مصطفی جلالی فخر پزشک متخصص و نویسنده و منتقد سینما معتقد است: ماجرای برگزاری رویدادها با رعایت دستورالعملهای بهداشتی بیش از اینکه نفع داشته باشد، گریزگاهی برای گسترش بیماری شده است.
او درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر به فارس میگوید: به نظرم بهترین کار این است که جشنواره سی و نهم به تعویق بیفتد تا وقتی که مطمئن باشیم کرونا را کنترل کردهایم؛ یعنی یا در کشور کنترل شود یا واکسن آن بیاید. در شرایط فعلی، نه تنها جشنواره فجر بلکه هر تجمعی به صلاح نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر گفته بود یکی از شروط برگزاری جشنواره، کاهش میزان مبتلایان و دو رقمی شدن جانباختگان کروناست. اما دکتر جلالی فخر توضیح میدهد: الان روزانه بیش از ۴۰۰ تا کشته داریم؛ اگر در بهمنماه این میزان به ۱۰۰ کشته هم برسد، باز برگزاری جشنواره به صلاح نیست. چون اولاً به گسترش بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان میانجامد. ثانیاً حتی ۱۰۰ کشته هم زیاد است، چون صحبت از جان آدمهاست. حتی اگر یک انسان هم به خاطر برگزاری جشنواره یا رویدادی بمیرد، برگزاری آن رویداد موضوعیتی ندارد.
*فارس
«محمد ملحی» نقاش مشهور مراکشی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سن ۸۴ سالگی درگذشت.
سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از روز شنبه دهم آبانماه با اجرای گروههایی از مناطق مختلف ایران کار خود را در شهر کرمان آغاز میکند.
سینماپرس: زندهیاد اسکندرپور هنر را فراتر از فرم و مهارت و تکنیک به معنای فضیلت میدانست و برایش اخلاق در هنر مهمترین اصل هنرمندی قلمداد میشد. دوستانش نمونهها و مصادیق زیادی از این ادعا در خاطر دارند؛ یکی این که ۳۰ ماه بدون حقوق به عنوان رئیس موزه فرش فعالیت داشت و روا نمیدانست برای خود مطالبهای داشته باشد.
به گزارش سینماپرس، «پرویز اسکندرپور خرمی»، طراح فرش و ضریح، هنرمند نگارگر و استاد دانشگاههای سوره و تربیت مدرس، ابتدای هفته جاری به علت بیماری کرونا در ۶۱ سالگی درگذشت.
او در دهه ۸۰ رئیس موزه فرش بود، همچنین طراحی ضریحهای حضرت مسلمبن عقیل(ع) در کوفه و حبیب بن مظاهر در کربلا را انجام داد.
به بهانه درگذشت این هنرمند متعهد، امیر عبدالحسینی پژوهشگر و مدرس هنر متنی به شرح زیر نوشته و در اختیار فارس قرار داده است:
پرویز اسکندرپور در کنار «ساکاموتو کنگو» رئیس موزه ابریشم ژاپن، اردیبهشت ۱۳۸۹
به نام خدایی که میمیراند و دوباره زنده میسازد
یک نفس کافیست در آیینه ناپیدا شدن
زان سپس هر جا به هر صورت پدیداریم ما
حالا در مقابل نام استاد پرویز اسکندرپور خرّمی، عنوان «زندهیاد» هم نقش بسته است. این عنوان، تشریفاتی و از سر مجامله نیست، بلکه به حقیقتی مسلّم اشاره دارد. چرا که او با آن همه نقش و نگار ماندگار، در یادها و خاطرهها زنده میماند. خاصه آنکه سالها در طراحی فرش و ضریح و صحن و سرای حرم اهل بیت (ع) به هنرنماییهای یکه و ممتاز و طرح و نقشهایی پرداخت که علاوه بر وفاداری به سنتهای هنری، در عمق ارادتش به امامان معصوم ریشه داشت.
اگر چه این روزها داغ بر داغ و اندوه بر اندوه به جان و دلمان نشسته؛ اما غم مضاعف آن که نمیتوانیم عزیزان سفر کرده را شایسته و بایسته به سرای ابدیت مشایعت کنیم و هنرمندانِ جانمان در غربت و مظلومیت در دل خاک آرام میگیرند. اما غربتِ جناب اسکندرپور برای ما سنگینتر است که ایشان حتی در زمان حیات نیز بسان امامش حضرت سیدالشهداء (ع) مظلوم و ناشناخته زیست.
او هنر را فراتر از فُرم و مهارت و تکنیک به معنای فضیلت میدانست و برایش اخلاق در هنر مهم ترین اصل هنرمندی قلمداد میشد. دوستانش نمونهها و مصادیق زیادی از این ادعا در خاطر دارند. یکی این که ۳۰ ماه بدون حقوق به عنوان رئیس موزه فرش فعالیت داشت و روا نمیدانست که در آن مسند از حقوقش حرف بزند و برای خود مطالبهای داشته باشد.
* در طراحی ضریح، به نفع استاد فرشچیان کنار کشید
پرویز اسکندرپور طراحی ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را با تمام جزییات به پایان رسانده و آماده اجرای ضریح بود. اما او باور داشت که برای کار اهل بیت نباید از هیچ جستجو و مشورتی دریغ کرد و از همین روی برای افزودن به عیار و کیفیت اثر به نزد جناب استاد محمود فرشچیان رفت و طرح خود را به محضرشان ارائه داد. جناب فرشچیان ضمن تحسین جناب اسکندرپور فقید و تأیید طرح او، در جملهای میگوید که همیشه دوست داشته ضریح حضرت عبدالعظیم(ع) را طراحی کند. همین جمله کوتاه کافی بود تا پرویز اسکندپور از ادامه کار صرف نظر کند. هر چه دوستان به او گفتند که این طرح، افتخار و عنایت بزرگی است و حتی جناب فرشچیان که خود ضریح حضرات معصوم به ویژه ضریح مقدس امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را طراحی و اجرا کرده، راضی نیست که شما کار را ادامه ندهید، اما در ساحت هنر و معرفت، اخلاق و ادب و مرامِ استاد و شاگردی برای اسکندرپور جایگاه والایی داشت و معتقد بود که حتی رضای خدا در آن است که جناب استاد فرشچیان به این افتخار دیگر هم مزیّن شوند.
روزی دیگر را به یاد دارم که در سفر شیراز برای حضور در کارگاه عملی با این هنرمند همسفر و در اتاقی از هتل اقامت داشتم. صبح که از خواب برخاستم جناب استاد در اتاق نبود و پس از دقایقی متوجه آن شدم که این مرد بزرگ شبانگاه از اتاق خارج و در قسمت دیگری از هتل محل اقامت به استراحت پرداخته تا مبادا صدای احتمالی خر و پف او، مرا بیدار کند.
اکنون دیگر این نگارگر فاضل از دنیای فانی به جهان باقی طی طریق کرده و نیک میدانیم که رفتن این هنرمند، به معنای فقدان او نیست. هنرمند همواره و هنوز با آثار و خاطراتش زنده و حاضر است. چنانکه استاد اسکندرپور نازنین ما نیز زنده است و تنها از سرزمینی موقت، به ساحتی ایمنتر، آرامتر و رنگینتر سفر کرده است. با نقشهای ماندگار و خاطرات ارزشمندی که از خود در این دیار به یادگار گذاشته است.
زندهیاد پرویز اسکندرپور هنرمندی توانمند، استادی ارجمند، آموزگاری مهربان و از پیشگامان هنر طراحی سنتی و نگارگری معاصر ایران بود که تأثیرات قابل توجهی در عرصه طراحی و بازسازی و نگهداری عتبات اهل بیت عصمت و طهارت بر جای گذاشته است.
اکنون که او به دیدار مولایش به سرزمین ابدی سفر کرده است، امید داریم که شفاعت امامان معصوم و مردان نیک خدا همراهش باشد. نیز این وظیفه بر ذمه ماست که اندوه خود را اعلام داشته و آرزو کنیم که این روزهای سخت، به شتاب بگذرد و بدانیم که این مهربانِ فقید همواره در دل ما زنده است و در فراغش به نقل از شاعر و نقاش فقید معاصر سهراب سپهری بزرگ بگوییم:
«بزرگ بود و از اهالی امروز بود
و با تمام افقهای باز نسبت داشت
و لحن آب و زمین را چه خوب میفهمید»
بندرعباس – سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از لغو برگزاری همه کنسرتها و برنامهها در جزیره کیش خبر داد.
سینماپرس: نمایندگان مجلس سنای آمریکا از «جک دورسی» مدیرعامل توئیتر بابت عدم واکنش به سخنان رهبر انقلاب توضیح خواستند.
به گزارش سینماپرس به نقل از نیویورک پست، آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در مورد جلسات فناوری های بزرگ روز چهارشنبه در کنگره، چند نکته برای گفتن داشت که چرا با توییت های در مورد انکار هولوکاست مشکلی دارید ولی در مورد اهانت به پیامبر اسلام واکنشی نشان نمی دهید؟
نیویورک پست در ادامه نوشت: اوایل روز چهارشنبه، «جک دورسی»، مدیرعامل توییتر، به دلیل امتناع از حذف توییت های رهبر ایران که خواستار نابودی قوم یهود بود و در عین حال سانسور گزارش در مورد معاملات تجاری خارج از کشور «هانتر بایدن» از سوی نمایندگان سنا مورد سوال قرار گرفت.
آیت الله خامنه ای رهبر ایران در توئیت خود پرسید: سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
روزنامه «نیویورک پست در ماه جولای فاش کرد که توئیتر غول دره سیلیکون وَلی درخواست دولت اسرائیل برای حذف توییت های آقای خامنه ای را رد کرده و ادعا کرد که آنها به عنوان «نظرات در مورد امور جاری» واجد شرایط هستند.
سناتور «کوری گاردنر» (R-Colo.) در جلسه دادرسی روز چهارشنبه به ریاکاری مدیران توییتر اشاره کرد و از جک دورسی پرسید که آیا توییتر «اطلاعات غلط» را در نظر گرفته است؟
دورسی در جواب سناتور «کوری گاردنر» گفت: کسی که هولوکاست را انکار کرد اطلاعات غلطی ارائه نکرده است.
امروزه وحدت امری ضروری است که فقط با همدلی و از بین بردن اختلافات میسر میشود.