X

بایگانی آبان 25, 1399

دفتر سینمایی

پوریامین: مدیری که معطل انتخاب شدن رئیس جمهور آمریکا است شایسته مدیریت نیست/ نیاز به مدیران مدبر و بصیر در حوزه فرهنگی داریم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما گفت: مدیری که معطل انتخاب شدن رئیس جمهور آمریکا است شایسته مدیریت نیست و نباید صندلی مدیریتی را بیش از این اشغال کند؛ کسی که کارهای خود را معطل گذاشته تا ببیند غربی ها برایش چه تصمیمی می گیرند خودش تعطیل است و حضور این فرد در عرصه مدیریتی یک اتلاف وقت جدی است.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل دیرینه ای در ذهن عالمان علوم اجتماعی همیشه می درخشد و آن این است که آیا مدیریت علم است یا هنر؟ آیا فن مدیریت متکی بر تکنیک های علمی روشن و فرآیند شفاف اجرایی است یا هنری است که فرد در نهاد خویش دارد و عوامل زیردست طبق دستور انجامش می دهند؟

وی ادامه داد: پاسخ هرچه باشد مدیر امروز جامعه ایرانی باید از هر دو برخوردار باشد. آن هم به خصوص در عرصه شگرف فرهنگی که روزآمدی و خلاقیت را نیز در نهاد خود دارا است. اگر مدیر واقعاً شایسته مدیریت باشد یدک مدبر بودن رمز کلید موفق بودن او است. بصیر بودن نیز اهرم دیگر کاربلدی در نظام اجرایی کشور است. بی تردید یک مدیر مدبر بصیر صاحب برنامه است.

پوریامین سپس ب بیان اینکه مدیر مدبر و بصیر همکاران توانمند و لایق را در کنار خود به کار می گیرد نه افراد فرسوده و ترسو که اطاعت پذیر هستند اظهار داشت: افرادی که جرأت اظهارنظر نداشته باشند لایق کنار مدیران بودن را ندارند. افراد متکی به رئیس همکاران خوبی نمی شوند به خصوص در حوزه فرهنگ که مدیریت علمی همراه با صبوری است.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: اهل هنر انسان هایی شریف و بسیار حساسند و به دلیل درک بالا و هوش بسیار در حوزه مدیریت به گفتمان سازی نیاز دارند. مدیر فرهنگی باید از اهم اخبار و تحولات جهانی که در حوزه فرهنگ اثرگذار است باید مطلع باشد. اطلاع داشتن از تحولات انتخاباتی حسن است به شرط آنکه کار مطعل نماند و برنامه ها جریان داشته باشد.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: در حوزه برنامه ریزی نباید هیچ مانع و توقفی ایجاد شود. اگر مدیری کارش را به دلیل تحولات بیرونی متوقف کند لایق مدیر بودن نیست چون جمود فکری دارد. فکر منجمد خوب نیست و وقت تلف کردن در عرصه فرهنگی و هنری گناهی بزرگ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیری: مدیران فرهنگی ما برای مقوله فرهنگ ارزش قائل نمی شوند!/ تنها مدیر سینمایی که دغدغه احیای سینمای دینی و دفاع مقدس را داشت شمقدری بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت در خصوص لزوم توجّه به دین در سینما گفت: پرداختن به مقوله بسیار مهم دین در سینما نیازمند داشتن اعتقاد است! قطعاً وقتی مدیرانی نسبت به این مقوله مهم دغدغه مند نباشند نمی توانند در این زمینه کار شایسته ای انجام دهند؛ زنده یاد فرج الله سلحشور سال ها قبل در برنامه «راز» مطلب بسیار جالبی را عنوان کردند که «مدیران فرهنگی ما برای مقوله فرهنگ ارزش قائل نمی شوند!» و متأسفانه این عین حقیقت است!

مدیر مسئول سابق خبرگزاری «تقریب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدیران سینمایی کمترین ارزش را برای سینمای دینی قائل هستند. ما در کشورمان رسماً سینمای دینی یا دفاع مقدس نداریم اما در عوض آثار چند سال اخیر سینمای ما مصداق بارز مقوله ولنگاری فرهنگی است.

امیری سپس با بیان اینکه یکی از بزرگترین علل بی تفاوتی به مسأله مهم دین در سینما فقدان مهندسی فرهنگی است اظهار داشت: وقتی حضرت آقا راجع به اباحه گری فرهنگی و یا تهاجم فرهنگی صحبت می کنند و هشدار می دهند همه مدیران در خواب هستند. متأسفانه نه تنها در سینما که در تلویزیون و سریال سازی هم وضعیت همین است.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: مردم ما با استقبال بی نظیر از سریال های دینی و ارزشی مانند «مختارنامه» ثابت کردند که تمایل به تماشای این قبیل آثار را دارند اما متأسفانه مدیران فرهنگی با کج سلیقگی و اهمال کاری مفرط سلیقه و ذائقه مردم را به سمت کارهای دم دستی سوق می دهند که این مسأله برای فرهنگ ملی و دینی ما یک آسیب جدی و بسیار خطرناک است.

وی با طرح این پرسش که چرا فاز ۲ و ۳ فیلم «محمد رسول الله (ص)» و یا سریال «حضرت موسی (ع)» بعد از گذشت سال ها تولید نشده؟ اظهار داشت: زنده یاد فرج الله سلحشور قبل از فوت شان همواره تأکید داشتند که با همین سریال «حضرت موسی (ع)» می توانند جواب خباثت های اسرائیل و رژیم غاصب صهیونیستی را بدهند. واقعاً پرسش اینجا است که چرا بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما در سینما و تلویزیون به آثاری می پردازیم که اولویت فرهنگی مان نیستند؟

امیری با تأکید بر اینکه تنها مدیر سینمایی که دغدغه احیای سینمای دینی و دفاع مقدس را داشت شمقدری بود تصریح کرد: ما برای احیای سینمای دینی و دفاع مقدسی و ارزشی نیاز به مدیران ارزشی و دغدغه مند همچون جواد شمقدری داریم. در یک برهه کوتاه آقای شمقدری آمد و تلاش کرد که سینمای ارزشی را زنده کند اما به دلیل اینکه خانه از پای بست ویران بود ایشان نتوانست در طول دوران کوتاه مدیریتی اش چندان کاری انجام دهد چرا که فرهنگ سازی برای انجام یک کار فرهنگی بسیار زمان بر است.

این سینماگر متذکر شد: بی تردید مدیر فرهنگی باید دغدغه داشته باشد. باید ارزش و گفتمان را بشناسد تا بعد سرمایه گذاری مناسبی بکند. من خاطرم هست جناب آقای شورجه وقتی مشاور یکی از فیلم های آقای دهقانی اشکذری بودند وقتی بازیگران شنیدند که ایشان مشاور کار هستند کار را رها کردند چرا که مدیران فرهنگی در این سال ها باعث شده اند تا حتی بازیگران سینما نیز هم راستا با نظام و انقلاب اسلامی نباشند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سینما و هنر باید در راستای انقلاب اسلامی حرکت کند، این مقوله ای است که شهید آوینی در کتاب توسعه مبانی غرب به آن اشاره کرده است. سینمای ما و فیلمسازی ما از انقلاب عقب مانده و متأسفانه نتوانستیم این ها را در راستای هم جلو ببریم.

امیری در پایان این گفتگو یادآور شد: سال ها قبل وقتی رئیس دولت اصلاحات به واتیکان  سفر کرد سریال «اصحاب کهف» را به پاپ اهدا کرد، حال پرسش اینجا است که اگر امروزه رئیس جمهوری بخواهد به واتیکان برود چه فیلمی دارد تا به پاپ اهدا کند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایتن هاوک» با دو بازیگر دیگر به «گناهکار» ملحق شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایتن هاوک، پیتر اسکارزگارد و رایلی کیو به جیک جیلنهال در فیلم «گناهکار» ملحق شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، درام تریلر «گناهکار» که به تازگی با قرارداد ۳۰ میلیون دلاری توسط نت‌فلیکس خریداری شده، به فهرست بازیگران اولیه‌اش اسامی جدیدی را اضافه کرد. ایتن هاوک، پیتر اسکارزگارد، رایلی کیو، بایرون باورز، دواین جوی راندولف، دیوید کاستندا، کریستینا ویدال و پل دنو بازیگرانی هستند که به جیک جیلنهال در این تریلر پیوسته‌اند.

این فیلم به کارگردانی آنتوان فوکوا و برمبنای فیلمنامه‌ای از نیک پیزولاتو خالق «کارآگاه حقیقی» ساخته می‌شود و اقتباسی از درام گوستاو مولر کارگردان دانمارکی خواهد بود.

«گناهکار» یک روز کاری در مرکز فوریت‌های پلیس ۹۱۱ را تصویر می‌کند که یک اپراتور پاسخگوی درخواست‌های تلفنی با بازی جیلنهال سعی دارد تا تماس گیرنده‌ای را که در خطر است نجات دهد اما کشف می‌کند که هیچ‌چیز آن طور که به نظر می‌رسد نیست و روبه‌رو شدن با حقیقت تنها راه برون رفت از ماجرا ااست.

آدرین مارتینز، بیل بر، بو نپ و ادی پترسون نیز دیگر بازیگران فیلم هستند.

جیلهنال، فوکوآ و اسکارت گینبرگ از تهیه کنندگان فیلم هستند.

نخستین بار سال ۲۰۱۸ خبر ساخته شدن این فیلم با بازی جیلنهال اعلام شده بود. فیلم دانمارکی «دن اسکایلدیج» در جشنواره ساندنس موفق به کسب جایزه مخاطبان بخش سینمای جهان شده بود و یکی از ۵ فیلم برتر دنیا به انتخاب نشنال بورد بود.

هاوک بازیگر فیلم‌هایی چون «اولین اصلاح‌شده» و «پسر بچگی» بوده و اسکارزگارد به تازگی در «بتمن» بازی کرده است. کیو نیز بازیگر فیلم‌هایی چون «مد مکس» و «همیشه شیطان» بوده و باورز در «هانی بوی» و فیلم هنوز اکران نشده «گاوچران‌های بتونی» جلوی دوربین رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با تقویت پیوندهای محله‌ای موظفیم فرزندانمان را به شبکۀ فرهنگی کشور متصل کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی، روز ملی کتاب و کتابخوانی را تبریک گفت.

آیین ملی بزرگداشت کتاب و کتابدار همزمان با ۲۴ آبان، روز کتاب و کتابخوانی، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن مرکزی پارک شهر برگزار می‌شود. 

در ابتدای این جلسه یاد و خاطره کتاب‌داران و اهالی فرهنگ و هنر که در طول یک سال گذشته به رحمت پروردگار پیوستند گرامی داشته شد و پس از آن حجت‌الاسلام و الملسمین قاسمیان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی روی صحنه آمد تا پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را قرائت کند.

او پیش از خواندن این پیام گفت: آقای دکتر قالیباف همواره نسبت به امور کتاب و کتابخانه اهتمام ویژه‌ای داشتند. از زمان حضور ایشان در شهرداری که ایشان را می‌شناسم، این اهتمام وجود داشته و در آن زمان قریب به ۳۰۰ کتابخانه بزرگ و کوچک ساختند.

در پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی چنین آمده است:

«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ  إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

کتابخانه‌های عمومی در سراسر جهان، مردمی‌ترین مرکز ارائۀ خدمات فرهنگی‌اند. آنچه ما عموماً و به غلط از کتابخانه در ذهن داریم، فضایی نمور و تاریک است که در آن تعداد زیادی کتاب خاک خورده وجود دارد و تعداد معدودی آدم در گوشه‌ای از آن مشغول کتاب خواندن‌اند. این تصور، هیچ ارتباطی با نقشی که کتابخانه به عنوان حلقه‌ای مهم از فضای فرهنگی هر کشور دارد، همخوانی و همسویی ندارد. ما باید تلاش کنیم و همت خود را به کار ببندیم تا با استفاده از ایده‌های خلاقانه و ارائه خدمات نوین، کتابخانه‌ها را به مراکز تبادل اندیشه و مراکز مهم جامعه‌پذیری به خصوص برای نسل‌های آینده تبدیل کنیم.

کتابخانه‌ها در جهان به هیچ عنوان از روند پیشرفت تکنولوژی و تغییرات جنس نیاز مخاطبان عقب نیفتاده‌اند و با قدرت توان تأثیرگذاری فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند. کتابخانه دیگر فقط محل نگهداری کتاب نیست؛ بلکه مجموعه‌ای است هدفمند و کارا و پویا که نیازهای فرهنگی گروه‌های اجتماعی مختلف را پاسخ می‌دهد و برای آنها فضایی گیرا و جذاب برای مطالعه، بحث و گفت‌وگو فراهم می‌کند. هیچ ظلمی به کتابخانه‌ها بزرگ‌تر از این نیست که همچنان آن را فضایی برای مبادله یک طرفه کتاب بدانیم؛ کتابخانه در جهان امروز، فضایی برای ارتباطات متقابل فرهنگی و لذت بردن از درگیر شدن با موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر است. اگر وظایف کتابخانه را تبادلات دو سویۀ فرهنگی تعریف کنیم و کتابداران را رهبران راهبردی تبادلات فرهنگی در سراسر کشور بدانیم، آنگاه می‌توانیم جهان جدیدی بسازیم و ظرفیت‌های موجود کتابخانه‌ای کشور را در راستای جلب مشارکت مردم استفاده کنیم.

کتابخانه‌ای که مرکز تبادلات فرهنگی محله یا شهر است، در زمان بحران کرونا، نه تنها فعالیت‌های خود را پایان یافته تلقی نمی‌کند که بالعکس با افزایش تنش‌های روانی در نتیجۀ کم شدن مراودات فرهنگی و اجتماعی مردم، تلاش خواهد کرد تا در فضای مجازی، مردم یک محله یا شهر را با مدیریت و راهبری و خلاقیت کتابداران با فضای فرهنگی در ارتباط نگاه دارد و اتفاقاً در کاهش تنش‌ها، راحتی، سلامت روان و نشاط مردم در این شرایط سخت همراهی کند.

مردم باید بودن کتابخانه‌های عمومی را حس کنند و در زندگی آنها تأثیر داشته باشد. کتابخانه فضایی راحت‌تر برای مطالعه، کار و حتی تفریحات فرهنگی است. بسیاری از کتابخانه‌های ما برای آنکه به فضایی راحت، دلچسب و جذاب تبدیل شوند به بازطراحی‌های بومی نیاز دارند. فضای فیزیکی کتابخانه‌ها ظرفیت بسیار بزرگی است که باید به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد. ارتباط کتابخانه با نهادهای محلی، در تأثیرگذاری آن بسیار موثر خواهد بود. اگر کتابخانه‌های ما با مدارس و مساجد مرتبط شوند و این ارتباط به شکلی هدفمند و در راستای اهداف تربیتی مدرسه و مسجد قرار گیرد، می‌تواند در سراسر کشور نقشی بی‌بدیل در شاکلۀ نظام تربیتی کشور داشته باشد.

مدرسه، کتابخانه و منزل و مسجد، هر چهار نهاد وظیفه‌ای مهم دارند و آن هم «اجتماع سازی» با اهداف فرهنگی است. وقتی ما هیچ شبکه‌ای برای متصل کردن مردم در فضاهای محله‌ای و مرتبط کردن آنها با اولویت‌های فرهنگی بومی نداشته باشیم، مشخص است که با ایجاد ارتباطات یک‌سویه و خشک، به هیچ عنوان توان جلب مشارکت آنها را نخواهیم داشت؛ ما باید با شبکه‌سازی‌های فرهنگی، مردم را با یکدیگر و با این نهادها همیشه متصل نگاه داریم. کتابخانه راهبر اصلی این وظیفۀ ملی در سطح کشور است. ما با تقویت پیوندهای محله‌ای موظفیم فرزندانمان را به شبکۀ فرهنگی کشور متصل کنیم و آنها را در فضاهای فرهنگی غیربومی، تنها رها نکنیم. نوجوان ما در محله‌ها باید کتابخانه را فضایی جذاب و دارای ایده‌های نو، خلاقانه و بدیع برای گذران وقت خود بداند.

مطمئن باشیم که دوران کتابخانه‌های قدیمی که فقط برای عده‌ای بسیار خاص از کتابخوانان حرفه‌ای ساخته می‌شد گذشته است و حالا کتابخانه‌ای که بتواند مشارکت فرهنگی کودکان و مادران و نوجوانان و جوانان را جذب کند و برای همۀ آنها برنامه داشته باشد، می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. دسترسی به منابع دادۀ تحقیقاتی برای پژوهشگران باید در کتابخانه‌ها هم فراهم باشد، بسیاری از ضعف‌های محدودیت تعداد کتاب‌های فیزیکی در نقطه نقطه کشور در صورت دسترسی رایگان به منبع دادۀ کتاب‌ها و قابلیت مطالعه آنها و همچنین دسترسی به منبع دادۀ مقالات علمی و کتاب‌های علمی قابل جبران است.

علاوه بر این لازم است از فعالیت درخشان و مؤثر کتابداران عزیز سراسر کشور قدردانی شایسته‌ای صورت گیرد و به مسائل شغلی این عزیزان که حقیقتاً «سفیران فرهنگ و هنر» در سراسر کشور از شهرهای بزرگ تا دورترین روستاها هستند، به طور ویژه توجه شود. ما باید از ظرفیت فرهنگی و فکری کتابداران در سراسر کشور بیشتر استفاده کنیم. سالها مؤانست این فرهیختگان ارجمند با کتاب و کتابخوانی، این ظرفیت بالقوه را ایجاد کرده است تا از آنها برای ترویج کتابخوانی و تشویق مردم به مصارف فرهنگی هدفمند به خصوص در فضای مجازی استفاده شود. ما باید کتابداران را به مردم معرفی کنیم و از آنها برای ترویج فرهنگی کتابخوانی کمک بگیریم.

اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای هماهنگ‌سازی کتابخانه‌ها با نیازهای روز به انجام رسیده است؛ این نهاد در این مدت با خوش‌فکری، درایت و آینده‌نگری در تلاش بوده است تا از تمام ظرفیت‌های کتابخانه‌ها استفاده کند و گزارش‌های ارائه شده در این خصوص، بسیار امیدبخش و خوشحال‌کننده است و جای تبریک دارد.  این روند باید با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مربوط گسترش پیدا کند ، ولی از جهت ساختاری تا رسیدن به نقطه قابل قبول فاصله زیادی داریم که در یک فرصت دیگر باید به آن پرداخت یکی از دو اولویت تأکیدی مقام معظم رهبری در پیام ایشان در افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در حوزۀ فرهنگ کشور است. مجلس با تمام توان از اقدامات پیشرو و اثربخش در حوزۀ فرهنگ حمایت می‌کند و حمایت از کتابخانه‌های عمومی و رفع مشکلات شغلی کتابداران را یکی از وظایف اصلی خود در حوزۀ فعالیت‌های فرهنگی می‌دانیم و ممطئنیم حمایت از این فعالیت‌ها تأثیری مستقیم و کم‌نظیر در ارتقای فرهنگ عمومی کشور خواهد داشت.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمد باقر قالیباف»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز موفق نشده‌ایم آقایان را راضی کنیم یک پایگاه کاریکاتور ضدصهیونیستی راه‌اندازی شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنوز بعد از ۱۰ سال تلاش و پیگیری نهادهای فرهنگی و ضدصهیونیستی موفق نشده‌ایم آقایان را راضی کنیم یک پایگاه کاریکاتور ضدصهیونیستی راه‌اندازی شود و اتفاقی نیفتاده است

به گزارش سینماپرس، مازیار بیژنی کاریکارتوریست جوان و متعهد از خطه شمال و شهر بابل از اوایل دهه ۷۰ تاکنون در نشریات مختلف به صورت تخصصی کاریکاتور کشیده است. علاوه بر این بیژنی در نمایش آثارش در عرصه بین‌المللی نیز چهره‌ای نام‌آشناست، کارتون‌های او با موضوع «هولوکاست» توانست در زمان کوتاهی مخاطبان بسیاری از سراسر دنیا جذب کند. توهین نشریه فرانسوی در قالب کاریکاتور به نام آزادی بیان بهانه‌ای شد تا «جوان» دیدگاه این هنرمند را جویا شود.


به طور کلی کارتونیست‌هایی که در فضای بین‌الملل فعالیت می‌کنند چه خط قرمزهایی برایشان وجود دارد؟


بگذارید این مسئله را در مصاحبه‌ای که با آقای ژان پلانتو کاریکاتوریست روزنامه لوموند داشتم، بیان کنم که در سال ۷۸ به عنوان داور دوسالانه کاریکاتور دعوت شده بود، آن زمان اوج فعالیت روزنامه‌های اصلاح‌طلب بود و من با او درباره آزادی بیان مصاحبه کردم. ژان پلانتو به شکلی طلبکارانه پرسید چرا در ایران آزادی بیان نیست، چرا سانسور زیاد است و… به نوعی همه سؤالاتش حول همین موضوع بود، البته این را هم بگویم او قبلاً با بعضی از نشریات دوم خردادی مصاحبه کرده و چیزی مثل طالبان در ذهنش ایجاد شده بود، بر این اساس که در ایران، روزنامه کیهان مخالف آزادی بیان منتشر می‌شود و کاریکاتور هم می‌زند، این تناقض برایش عجیب بود.

روزنامه‌ای مخالف آزادی بیان که کاریکاتور هم دارد از مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر جشنواره خواسته بود با کاریکاتوریست کیهان مصاحبه کند، فکر می‌کرد من شکل و ظاهرم مانند طالبانی‌هاست، پرسید چرا در ایران آزادی بیان ندارید و خط قرمزها زیاد است. چرا کاریکاتور یک روحانی و عمامه او و همچنین زن و حجاب ممنوعیت دارد و مدام تکرار می‌کرد که چرا کاریکاتور زن با شلوار جین و کفش آدیداس ممنوع است، من گفتم ممنوع نیست، حتی گفت شما خودت کفش آدیداس پوشیدی، چطور حاضری این را قبول کنی که کاریکاتور زن با کفش آدیداس ممنوع باشد، البته آن زمان دانشجو بودم و کفشم اسپرت ساده بود.


چطور او را قانع کردید؟


ذهنیتش درباره ایران خیلی طالبانی و سیاه بود، به او گفتم هر کشوری خط قرمزهایی دارد، مثل کشور شما که خطوط قرمزی دارد، ما هم همین طور هستیم، البته محدودیت‌ها در ایران کم است و آزادی بیان زیادی داریم، به غیر از کاریکاتور شخصی که احتمال دارد فرد شکایت کند تا رسیدگی بشود، کاریکاتورها اغلب آزاد هستند. من شنیده‌ام در فرانسه اگر کسی علیه جمهوریت حرفی بزند با او برخورد قانونی می‌کنند یا بحث هولوکاست که در فرانسه به عنوان مهد آزادی بیان عملاً خط قرمز محسوب می‌شود و با انکارکننده هولوکاست برخورد سخت قانونی می‌کنند و این نشان می‌دهد در فرانسه آزادی بیان مطلق وجود ندارد.


عکس‌العمل پلانتو نسبت به این مسئله چه بود؟


او اصرار داشت و می‌گفت در فرانسه هیچ خط قرمزی برای کاریکاتور نداریم، گفتم پس چرا روژه گارودی نویسنده و دانشمندی که هولوکاست را انکار کرد، دادگاهی و زندانی شد، این آزادی بیان است!؟ مگر فرانسه مهدی آزادی بیان و دموکراسی نیست، جواب عجیبی داد، گفت نه او حق نداشته است چنین چیزهایی بگوید و بنویسد، چون خلاف حقیقت بوده است برای همین باید مانع او می‌شدند. آن موقع فهمیدم آن‌ها در هر چیزی به جز هولوکاست آزاد هستند، چون بحث صهیونیسم و اسطوره‌های صهیونیسم مطرح است، حق ورود ندارند و با قوانین حقوقی و جزایی برخورد می‌کنند تا درس عبرتی برای بقیه باشد، به غیر از این ده‌ها موارد دیگر هم بوده است. با کاریکاتوریست نیوزیلندی هم که در فضای مجازی ارتباط داشتم، می‌گفت: به خاطر کاریکاتوری علیه اسرائیل اخراج و بیکار شدم، معلوم شد آنجا هم فضای اختناق هست، برای من نوشت شما مفهوم اختناق را نمی‌فهمید، اگر اینجا یک کلمه درباره اسرائیل بگویی زندگی‌ات را از دست می‌دهی و جایگاه اقتصادی و اجتماعی نداری.


از قرار تنها بحث آزادی کاریکاتور شخصیت‌های مذهبی و ادیان در نشریات بدون محدودیت است؟


بله هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی دراین باره نیست و این بیشتر از طرف صهیونیست‌هاست که، چون با ادیان و شخصیت‌های مذهبی مشکل دارند و کاریکاتورهای زیادی با مسخره و اهانت می‌کشند، چنانچه بارها به همین صورت به حضرت مسیح توهین کرده‌اند یا پاپ را به شکل‌های مختلف با کاریکاتور مسخره می‌کنند، این وضعیت در اروپا که لائیک‌تر است به نسبت امریکا بیشتر رواج دارد و آزادتر هستند، مثلاً در نشریه شارلی ابدو کاریکاتورهای زیادی درباره اسلام و مسیحیت و دین یهود کشیده‌اند و با شخصیت‌های مذهبی دشمنی می‌کنند، اما بحث صهیونیسم از همه این‌ها جداست. خط قرمزهایی برای مقدسات صهیونیست‌ها وجود دارد که خود کاریکاتوریست‌ها هم از این قوانین آگاهند و نباید از آن عبور کنند.


آیا امکان این وجود دارد شما و سایر کاریکاتوریست‌های دنیا مقابل چنین اهانت‌هایی برنامه‌ریزی و هماهنگی داشته باشید؟


در ایران متولی برای کاریکاتور وجود ندارد، حالا شما انتظار دارید هماهنگی بین کاریکاتوریست‌های دنیا صورت بگیرد. سال‌هاست به دنبال راه‌اندازی پایگاه ضدصهیونیسم در بحث بین‌المللی کاریکاتور در کشور هستیم، هنوز بعد از ۱۰ سال تلاش و پیگیری نهادهای فرهنگی و ضدصهیونیستی موفق نشده‌ایم آقایان را راضی کنیم یک پایگاه کاریکاتور ضدصهیونیستی راه‌اندازی شود و اتفاقی نیفتاده است.


در مقابل درباره بحث هولوکاست که پاشنه آشیل اهانت‌کنندگان به مقدسات اسلامی ماست چه اقداماتی انجام داده‌اید؟


پس از انتشار کاریکاتورهای موهن دانمارکی در سال ۸۴ نشریات و روزنامه‌ها در اینجا عکس‌العمل ضعیفی داشتند. تنها اقدام، برگزاری جشنواره هولوکاست بود که در جواب آزادی بیان غربی شکل گرفت. در این جشنواره اعلام کردیم نمایشگاهی درباره هولوکاست و فلسطین برگزار می‌کنیم؛ نمایشگاهی که جنجال بین‌المللی به راه انداخت و ما آن را ادامه دادیم تا در سال ۸۶ کتاب کاریکاتوریست هولوکاست را منتشر کردیم که در روز قدس ۸۷ رونمایی شد، آن هم جنجال زیادی ایجاد کرد؛ ده‌ها سایت و وبلاگ صهیونیستی فقط برای چاپ یک کتاب کاریکاتور موضع‌گیری کردند. در سال ۸۹ سایت هولوکارتون به چند زبان راه‌اندازی کردیم که آن هم در حد کمپینی برای شکایت از ما به سازمان ملل یک موج بین‌المللی ایجاد کرد. در سال ۹۵ یک مسابقه هولوکاست با مخالفت‌های زیادی مواجه شد، به طوری که دبیر کل سازمان ملل با آن برخورد کرد. این‌ها نشان می‌دهد برعکس شعارهایی که می‌دهند آزادی بیان مطلق وجود ندارد. مسعود شجاعی‌طباطبایی می‌گفت خبرنگاری از بی‌بی‌سی گفته بود چرا شما در مقابل کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر سراغ هولوکاست می‌روید، شما هم بیایید و کاریکاتور پیامبر آن‌ها را بکشید. می‌گفت تعجب کردم و گفتم فکر می‌کنید دین مسیحیت و یهودیت دشمن ما هستند که چنین کاری بکنیم. حضرت مسیح پیامبر خداست توهین چه معنایی دارد، اگر کسی به پیامبر اسلام (ص) توهین کرد قرار نیست در مقابل به پیامبر آن‌ها توهین کنیم، لذا عملاً اینگونه شده که موضوع هولوکاست از مسیح مقدس‌تر است.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخابات خانه موسیقی و حرف و حدیث‌هایش!


با گذشت بیش از یک ماه از موعد اعلام شده برای برگزاری انتخابات خانه موسیقی و اعلام خبری مبنی بر تعویق در برگزاری به علت شیوع گسترده کرونا، حالا خبرها از محول شدن برپایی این انتخابات به سال آینده حکایت دارد. رویکردی که بار دیگر این پرسش را به میان می آورد که آیا نمی شد با فراهم آوردن شرایط برگزاری الکترونیکی انتخابات ـ همانند آنچه این روزها برای دیگر نهادهای صنفی شاهد هستیم ـ انتخابات خانه موسیقی را هم در موعد مقرر برگزار کرد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه سالهاست که سریالهای تلویزیونی بدون اینکه فیلمنامه آماده داشته باشند وارد فاز تولید می شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان تلویزیون گفت: در سالهای اخیر دیده شده که تهیه کننده بدلیل صرفه جویی در هزینه ها کارگردانی و بازی را در اثر خود به بازیگر طنزی واگذار می کند که به تولید آثاری که فقط میتوان نام فاجعه را بر آن گذاشت می انجامد .

به گزارش سینماپرس، مجید تربتی فر تهیه کننده و کارگردان تلویزیون در گفت وگو با فارس درباره درباره عوامل موفقیت یک سریال تلویزیونی گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. اول اینکه تا زمانی که تهیه کنندگانی که در این حوزه کار می کنند محدود به دایره افرادی می شود که به واسطه روابط، سفارش برون سازمانی یا اینکه صرفا در زمانی در سازمان صدا و سیما پست مدیریتی داشته و با بازنشسته شدن و استفاده ار روابط و دوستانی که در صدا و سیما دارند بدون داشتن تخصص و تجربه لازم عهده دار تهیه کنندگی آثار نمایشی می شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نمی توان انتظار تولید آثار موفق را داشت و متاسفانه شاهد این هستیم که این نوع تهیه کنندگان همزمان در چند شبکه عهده دار امر تهیه کنندگی پروژه های نمایشی هستند. با نگاهی به نام تهیه کنندگان آثار نمایشی تولیدی صدا و سیما در چند سال اخیر تنها نام چند تهیه کننده به چشم می آید که آثار نمایشی در انحصار آنها قرار گرفته و بقیه تهیه کنندگان جایگاهی در این بین ندارند.

وی همچنین در ادامه به موضوع فیلمنامه اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه سالهاست شاهد این امر هستیم که سریالهای تلویزیونی بدون اینکه فیلمنامه آماده داشته باشند وارد فاز تولید می شوند و تنها رابطه تهیه کننده با مدیران تصمیم گیر ملاک عمل قرارمی گیرد و در واقع هیچ شورایی بر فیلمنامه نظارت نمی کنند و تهیه کننده بر اساس سفارشی که میگیرد شروع به ساختن مجموعه ای می کند که حاصل ضعیف آن را سالهاست در صداوسیما شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در حالیکه در مورد تهیه کننده های بدون رابطه از ایده، طرح و فیلمنامه نهایی را شورای فیلم و سریال شبکه یا سیما فیلم خواسته و بارها و بارها ایرادات و نظرات خود را ارائه کرده و در نود درصد موارد به مرحله تصویب هم نمی رسد و تنها مدتی تهیه کننده را مشغول رفت آمد و پیگیری کرده و در مسیری موازی بدون داشتن هیچ فیلمنامه آماده ای پروژه ای برای تهیه کننده هایی که وصفشان گفته شد تصویب و در حال تولید است.

تربتی فر همچنین به موضوع انتخاب کارگردان اشاره کرد و گفت: انتخاب کارگردان در مجموعه های تلویزیونی پیرو هیچ دستورالعمل یا شیوه نامه ای نیست، به این معنی که آشنایی و ارتباط با مدیران و تهیه کننده و سفارش درون یا برون سازمانی ملاک انتخاب کارگردان است نه سابقه کاری و تخصص و تجربه. این امر معمولا به انتخاب دو دسته کارگردان منجر می شود. یکی کارگردان های با سابقه بسیار بالا که انگیزه ای برای ساخت اثر هنری نداشته و صرفا مسئله مالی برایشان در ساخت سریال مهم است. دومی کارگردان های بدون سابقه کار و تجربه خاصی که بواسطه سفارش مدیران و اشخاص صاحب نفوذ عهده دار کارگردانی  آثار نمایشی می شوند و نداشتن تجربه منجر به تولید اثر بدون کیفیت می شوند. ضمن اینکه در سالهای اخیر بالاخص در آثار طنز تلویزیون استفاده از بازیگران طنز در جایگاه کارگردانی بسیار به چشم میخورد که تهیه کننده بدلیل صرفه جویی در هزینه ها کارگردانی و بازی را در اثر خود به بازیگر طنزی واگذار می کند که این موضوع نیز به تولید آثاری که فقط میتوان نام فاجعه را بر آن گذاشت می انجامد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خیزش کاریکاتوریست‌ها علیه ترامپ


حواشی انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده کاریکاتوریست‌های جهان را دست به قلم کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع