سینماپرس: مجید مولایی از ادامه روند تصویربرداری سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی خبر داد.
به گزارش سینماپرس، مجید مولایی تهیهکننده، درباره آخرین وضعیت تولید سریال افرا به خبرنگاران جوان گفت: سریال افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی در ۴۰ قسمت برای شبکه یک سیما ساخته میشود.
وی ادامه داد: تصویربرداری این سریال در شمال کشور با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در حال انجام است. افرا قصهای اجتماعی با محوریت خانواده دارد و مضامینی چون اخلاق و مسئولیت، منافع فردی و رسالت انسانی و حمایت از محیط زیست را دستمایه قرار داده است. به همراه کامبیز دارایی تهیه کنندگی این کار را به عهده دارم و پیش بینی میکنم تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ تصویربرداری این سریال ادامه داشته باشد.
مولایی در خصوص تجربه حضور همزمان به عنوان تهیهکننده و سرپرست نویسندگان سریال «مرداب» توضیح داد: در این سالها دوستانی که با من کار کردند شاهد بودند، به شدت درگیر متن و فیلمنامه میشدم. من به جزئیات و ساختار فیلمنامهها دقت میکنم و همیشه یکی از دغدغههایم فرمت نگارش سریال بوده است. در سریال نمایش خانگی مرداب به کارگردانی شهرام شاه حسینی هم به عنوان سرپرست نویسنده با آنها همکاری میکنم.
در آنالیز پژوهشی سریالهای موفق ضعیف بودهایم
وی عنوان کرد: با بررسیهایی که این سالها داشتم به این نتیجه رسیدم که ما در حوزه فیلمنامه نویسی سریال تقریباً هیچ منبع مکتوب داخلی یا حتی ترجمه شده نداریم. متأسفانه در کشور ما هیچ بخش دانشگاهی یا مرکز تحقیقات در صدا و سیما سریالهای موفق را آنالیز نکرده تا از دل آن ساختاری را به دست بیاورد تا نسل جدید نویسندگان از آن استفاده کنند. به طور مثال حسن فتحی تجربه موفقی در ساخت سریالهای اسلامی -ایرانی دارد، اما این تجربیات به کمک یک مجمع تحقیقی و پژوهشی آنالیز نشده و اطلاعات آن به صورت مکتوب در اختیار دیگران قرار داده نشده است.
تهیه کننده سریال «بانوی عمارت» اظهار کرد: در آمریکا مراکز دانشگاهی سریالهای موفق خود را هر چند سال یک بار آنالیز میکنند و از دل این پژوهش به فرمت و ساختاری میرسند که به نویسندگان تازه کار می آموزد برای موفق شدن باید چگونه نوشت. آنها تلاش کردند در مهندسی سکانس، قسمت و فصل (به خصوص پایلوت نویسی) ساختار و فرمتی را تعریف کنند که رعایت آن یافتهها برای نویسنده شانس موفقیت کار را دو چندان میکند. توجه داشته باشید من از فرمول صحبت نمیکنم بلکه از فرم حرف میزنم. متاسفانه در ایران هیچ کار جدی و آکادمیک در این حوزه انجام نگرفته است. سریالها براساس تجربیات شخصی نگاشته و ساخته میشود.
مولایی بیان کرد: در آمریکا به فرمت و ساختار چهار شش پردهای رسیده اند که در واقع متفاوت با ساختار سه پردهای کلاسیک در نگارش فیلمهای سینمایی است. به خاطر دغدغه و علاقهای که داشتم با همکاری دوستان دیگر فیلمنامه سریال نمایش خانگی مرداب با آن فرمت و ساختار نوشته شده است. امیدوارم در اجرا هم این فرمت مهندسی شده رعایت شود تا بتوانیم ارزیابی دقیقی ازنتیجه به کارگیری آن در یک قصه بومی داشته باشیم.
سینماپرس: بیوتروریسم اگرچه واژه آشنایی ست برای خواص امنیتی کشور و شائبه ترور بیولوژیک بسیاری از شخصیتهای مهم ایران همچنان بدون پاسخ باقی مانده است اما در این میان جواد شمقدری با انتشار متنی در فضای مجازی مطرح کردن این بحث برای کارگردانان سریال موسی (ع) را مسیری انحرافی بر شمرد.
به گزارش خبرنگار سینماپرس، بیوتروریسم یا همان ترور بیولوژیک واژه نام آشنایی است که همچنان در مرگ پر رمز و راز بسیاری از خواص اجتماعی ایران را از دکتر «حسین عظیمی» اقتصاددان تا دکتر «کاظمی آشتیانی» رویان و … مطرح میشود. در این میان شخصیتهای موجهی در فرهنگ و هنر و بالاخص سینمای ایران یافت میشوند که همچون مرحوم «سلحشور» شائبه ترور بیولوژیک درمورد علت وفات ایشان همچنان بدون پاسخ مانده است. البته مورد مرحوم سلحشور و ماجرای ترور ایشان با اتفاق دیگری که برای سلف وی یعنی «جمال شورجه» افتاد از ابعاد پیچیدهتری برخوردار شد. به نحوی که سبب شد تا برخی تمرکز این دو هنرمند بر ساخت سریال استراتژیک حضرت موسی (ع) را وجه مشترک این وقایع قلمداد نموده و ترس رژیم صهیونیستی از تولید چنین اثر رسانهای مهم را به عنوان عامل چنین اقدام تروریستی معرفی سازد. با این حال پس از معرفی «ابراهیم حاتمیکیا» به عنوان کارگردان جدید این اثر اگرچه بار دیگر چنین مبحثی طرح مجدد گردید و برخی سعی نمودند تا سناریوی بیوتروریسم را در مورد کارگردان جدید اثر مطرح سازند؛ اما معاونت پیشین سازمان سینمایی کشور با انتشار متنی قابل تامل در فضای مجازی ضمن رد چنین مباحثی، برای کارگردان تازه وارد اثر آرزوی موفقیت کرد.
جواد شمقدری در استوری خود نوشت:
به دنبال خبر مسرت بخش، تداوم ساخت و تولید سریال حضرت موسی (ع) توسط آقای حاتمی کیا، بعضی با فرض ترور بیولوژیک مرحوم سلحشور و برادر عزیز حاج آقای شورجه اظهار نگرانی کرده آمد. باید گفت اگر چه فرضیه ترور بیولوژیک محتمل است ولی برای این دو عزیز چنین امری اثبات نشده، لذا بهتر است ضمن طلب آمرزش برای مرحوم سلحشور و دعا برای سلامتی حاج آقای شورجه و موفقیت آقای حاتمی کیا، از بیان این دل نگرانی ها که صرفا ناظر به قدرت دشمن پلید ماست خودداری شود.
سینماپرس: ستار اورکی این روزها مشغول ساخت موسیقی فیلم سینمایی «برای مرجان» است.
به گزارش سینماپرس، ستار اورکی این روزها مشغول ساخت موسیقی فیلم سینمایی «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد است.
همچنین آرش قاسمی که سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ بهترین صداگذاری شده بود، مشغول انجام صداگذاری این فیلم سینمایی است.
این فیلم برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده میشود.
پگاه آهنگرانی، بهزاد جعفری، برزو ارجمند، فریبا متخصص، علیرضا استادی، رامین راستاد، محمد همایونپور، امید روحانی، مریم بوبانی، سپیده غلامی، فرانک حسینی، سهیلا محققی، هانی صالحی و جمشید هاشمپور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
در خلاصه داستان «برای مرجان» آمده است: «خوشبختی تو یه رابطه یک چیز کاملاً شانسیه، شاید اینکه دیگران از ما بترسند و مجبورشون کنیم که با ما باشن، قابل اطمینانتر از این باشه که عاشقمون باشن…»
دیگر عوامل «برای مرجان» عبارتند از نویسندگان: حمید زرگرنژاد، سارا غلامی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، مدیر تولید: محمد همایونپور، طراح صحنه و لباس: محمد محمدی، دستیار اول کارگردان: محسن حسنپور، طراح گریم: الهام اطیابی، صدابردار: امید عاشوری، جانشین تولید: محمد سمیعی، مدیر تدارکات: توماج گودرزی، منشی صحنه: سمیه شهرآبی، سرپرست و طراح بدلکاری: کیوان رضایی، عکاس: مهدی حیدری.
سینماپرس: ساخت آثار کمدی در رسانه ملی همیشه از اولویتها بوده است، اغلب این آثار از بعد انقلاب اسلامی در دهههای مختلف اهمیت قابل توجهی داشته است، این آثار در قالبهای مختلف مانند جُنگهای شبانه ساخته میشدند، ساخت این گونه آثار برای مخاطب جذابیت بیش از حدی داشت. در دهههای ۷۰ و ۸۰ این کمدیها به اوج رسیدند و اغلب آنها از نظر کیفی توانستند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند.
به گزارش سینماپرس، حضور مهران مدیری و رضا عطاران به عنوان نویسنده و کارگردان و بازیگر نکته کلیدی این آثار بود که میتوانستند در موازات سرگرمی برای مخاطب با استفاده از موقعیتهای کمدی چشماندازی هم به مسائل اجتماعی داشته باشند، اما با ورود به دهه ۹۰ کمدیسازی در تلویزیون به سمت و سوی دیگری رفت.
حالا که ۹ سال از این دهه سپری شده است، ما میتوانیم تنها به چند اثر کمدی بسنده کنیم که تلویزیون بارها آنها را بازپخش کرده است، به طور مثال سریال ساختمان پزشکان، پژمان یا لیسانسهها از مهمترین سریالهای کمدی هستند که در دهه ۹۰ ساخته شدهاند و همچنان مخاطبان خود را دارند، ویژگی ماندگاری این چند سریال قطعاً به لحاظ محتوایی و ساختاری آنهاست و اینکه مخاطب میتواند با آنها همذاتپنداری داشته باشد.
اما در سال کنونی قضیه کمی متفاوت شده است. با وجود ویروس جهانی کرونا تلویزیون باید آثار کمدی جذابی را برای مخاطب پخش کند که مخاطب برای در خانه ماندن ترغیب شود، اما بعد از پایان محرم و صفر، شبکه ۳ سیما سریالی را روانه آنتن کرده که بعد از سه قسمت از آن با انتقادهای فراوانی مواجه شده است.
مجموعه «صفر بیست و یک» که قرار بوده یک اثر کمدی باشد و مردم را بخنداند، تبدیل به یک اثر لوس و سطحی شده است. جواد رضویان و سیامک انصاری که از بازیگران ثابت مجموعههای کمدی مهران مدیری بودند، این بار به طور مشترک کارگردانی این مجموعه را بر عهده گرفتهاند.
این دو بازیگر در «صفر بیست و یک» حتی نتوانستهاند گوشهای از تبحر مدیری را در ساختار لحاظ کنند، البته که ردپایی از کپیبرداری دستچندم آثار مدیری را نیز در این سریال میبینیم، (قبل از این سریال، همکاری سیامک انصاری و جواد رضویان در فیلم سینمایی «زهرمار» هم ناکام ماند) سه بازیگر که قبل از این حضورشان در مجموعه «لیسانسه» های سروش صحت با موفقیت همراه بود، در این مجموعه نتوانستند بازی استانداردی ارائه دهند که این به فیلمنامه و کارگردانی برمیگردد، مجموعه «صفر بیست و یک» که قرار بوده با قالب کمدی شکل بگیرد، حتی نتوانسته به آیتمهای طنز شبیه باشد چراکه این سریال از نداشتن فیلمنامهای منسجم و یکدست رنج میبرد، البته که قرار بوده این سریال پیش از این در قالب یک فیلم تلویزیونی یا سینمایی ساخته شود و بعد از آن تصمیم گرفتند که «صفر بیست و یک» با نام قبلی نیوجرسی به سریال تبدیل شود که همین مسئله باعث آببندی در سریال شده است.
اساساً هیچ نکته جدید یا بکری در سریال یافت نمیشود. دو باجناق که در شهرداری همکارند، یک پدرزن و برادرزن در این سریال هستند که هیچ کدامشان نتوانستند تبدیل به شخصیت شوند، انگار تمامی آنچه ما در این ۱۶ قسمت دیدهایم بداههپردازی بیش نبوده است؛ بداههپردازیای که به هیچ وجه مخاطب را نمیتواند بخنداند، اما در عوض خود بازیگران در پشت صحنه خندهشان میگیرد.
این را اضافه کنید که این ایده نشان دادن پشت صحنه در پایان هر قسمت از سریالهای مدیری میآید، اما با این تفاوت که حتی پشت صحنههای سریال مدیری هم مخاطب را میخنداند، پیشتر قرار بوده زوج انصاری و رضویان مخاطب را بخندانند، اما این قرار در حد یک ایده مانده است، از رضویان بازی جدیدی را نمیبینیم.
او مخلوطی از نقشهای دیگرش را بازی میکند، لهجه او که گاهی هست و گاهی نیست به شدت آزاردهنده است، نوع بازی او و دیالوگگفتنش سادهانگارانه است؛ دیالوگنویسیها به شدت سطحی و بازی انصاری همان چیزی است که همیشه بوده؛ یک کاراکتر عصبی و منفعل.
بدهبستان رضویان و انصاری در این سریال شوخیهای نخنما شده است که بارها در سریالهای دیگر دیدهایم، موقعیتهایی که در این سریال بهوجود میآید به کمدی ربطی ندارد. مثل اتفاقاتی که میان افراد خانواده رخ میدهد، قهر و آشتیها بر سر ارث و این چیزها را بارها در سریالهای مختلف دیدهایم، رویکرد سریال کمدی باید مشخص باشد؛ اینکه یک سریال با ایدههای دستچندم سریالها و فیلمهای موفق ساخته شود، به هیچ وجه نمیتواند ارزش باشد.
استفاده از فلاشبک و بازسازی دهه ۶۰ را در آثار مختلف دیدهایم؛ اینکه در این سریال در جاهای نامربوط فلاشبک زده میشود تا یکسری نوستالژی ببینیم، چه تأثیری میتواند داشته باشد، حتی این سریال آنقدر از نظر محتوایی کم دارد که دست به دامان شوخیهای فضای مجازی یا شوخی با خبرهای ۲۰:۳۰ شده است، اضافه کنید که حضور یک خواننده مبتدی و گمنام غیر از رپرتاژ آگهی و اسپانسر بودن چیز دیگری میتواند باشد؟
اگر این سریال اوایل دهه ۹۰ ساخته میشد، شاید این جنس از شوخیها تا حدی میتوانست مخاطب را بخنداند، اما در حال حاضر نوع شوخیهایی که در این سریال میبینیم به شدت تاریخ گذشته است، به طوری که سیامک انصاری و جواد رضویان نکتهای برای ارائه کردن نداشتند، همین مسئله باعث شده این مجموعه شبیه پازل هزار تکه شود که هر تکه از این سریال نمونه منسوخ شده آثار قبلی است. باز هم باید اشارهای به ضعف تمامی بازیگران داشته باشم. بازیها به شدت مبتدیانه است، نگار عابدی، رؤیا میرعالمی، امیرحسین رستمی و سیامک طهمورث ضعیفترین بازیها را در این سریال ارائه دادهاند.
نکته این است، در حالی که سریال «صفر بیست و یک» از شبکه ۳ پخش میشود، مخاطب ترجیح میدهد تکرار «مسافران» از شبکه آیفیلم و «نون. خ» را از شبکه اول تماشا کند.
ایرج میرزاعلیخانی معتقد است طرحهای گرافیکی و بهویژه پوستر با موضوع کودکان کار باید در تعداد زیاد در سطح شهر به نمایش گذاشته شود تا نوعی آگاهیرسانی جمعی در مقیاس بزرگ صورت بگیرد.
سینماپرس: بیژن مقدم، مدیرمسئول سایت الف و کاندیدای بخشی از رسانههای اصولگرا از شرکت در مرحله دوم انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داد.
به گزارش سینماپرس، بیژن مقدم، مدیرمسئول سایت الف و کاندیدای بخشی از رسانههای اصولگرا از شرکت در مرحله دوم انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داد.
او که با کسب ۲۳۵ رای در مرحله نخست این انتخابات، پس از پدرام پاک آیین و مهدی رحمانیان، در جایگاه سوم قرار گرفته بود، در مرحله دوم این انتخابات حضور نخواهد داشت.
بیژن مقدم در زمره کاندیداهایی بود که با حمایت هایی از سوی برخی مدیران رسانه ها وارد رقابت در این انتخابات شده بود و حالا با کنارهگیری او از مرحله دوم انتخابات، آرای وی به سبد کاندیداهایی خواهد رفت که اشتراک بیشتری با وی دارند.
در میان نامزدهای حاضر در مرحله دوم، پدرام پاک آیین و مهدی رحمانیان حائز بیشترین آرا هستند، هرچند تعداد رای نفر اول، یعنی پاک آیین، معادل ۴۵درصد مجموع آرا و بیش از سه برابر نفر دوم است.
مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، نماینده طیف اصلاحطلب است که از رانت حمایت دولتی برخودار بوده و سعی میکند از منافع جریاناتی که در سالهای اخیر بیشترین سهم از رانتهای مطبوعاتی بردهاند، دفاع کند.
در برابر او، پدرام پاک آیین قرار دارد که هرچند بدون گرایش خاص سیاسی و به طور مستقل وارد عرصه انتخابات شده، اما به لحاظ رزومه کاری، چهرهای اصولگرا به شمار میآید و سعی میکند با حمایت از مجلات، پایگاه های خبری و رسانههای شهرستانی استانی، شکست انحصار موجود در توزیع رانتهای رسانهای را به عنوان مطالبه ای صنفی در چارچوب” نهاد نمایندگی” پیگیری کند.
طبیعی است که سبد رای مشترک ۲۰۰ تایی بیژن مقدم و پدرام پاک آیین باعث میشود با انصراف مقدم، آرای پاک آیین دست کم به همین میزان رشد داشته باشد.
روشن است که مقدم و رحمانیان به دلیل گرایش متضاد سیاسی هیچ سبد رای مشترکی نداشتند اما پاک آیین که آرای اکثر رسانه های مستقل و غیر جناحی را در سبد خود داشت، هم اکنون میتواند ۲۲۵ رای مقدم را نیزجذب کند و اساسا اگر در انتخاب نامزد جریان انقلابی برای این انتخابات دقت نظر بیشتری صورت میگرفت، پاک آیین در همان مرحله اول قابلیت کسب اکثریت مطلق آرا را داشت.
به هر ترتیب انتظار میرود با خروج بیژن مقدم از عرصه رقابت ها، ۲۳۵ رای مرحله اول او که متعلق به رسانههای اصولگراست، به سبد ۱۰۳۰ نفره پاک آیین ریخته شده و به این ترتیب با توجه به فاصله زیاد آرای او با رقیب اصلاح طلب، از همین حالا می توان پاک آیین را نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات تلقی کرد.
سینماپرس: تهیه کننده سریال «موسی (ع)» گفت: حضور حاتمی کیا برای کارگردانی اثر به طور کامل قطعی شده است، خوشبختانه گفتوگوهای اولیه به خوبی پیش رفت و وی هم اکنون کارگردان این پروژه است.
به گزارش سینماپرس، میرعلایی در گفتوگو با میزان، پیرامون اخبار منتشر شده مبنی بر تمایل «ابراهیم حاتمی کیا» برای کارگردانی سریال «حضرت موسی (ع)» گفت: حضور حاتمی کیا برای کارگردانی اثر به طور کامل قطعی شده است، خوشبختانه گفتوگوهای اولیه به خوبی پیش رفت و وی هم اکنون کارگردان این پروژه است. وی درباره حضور «جمال شورجه» در سریال «موسی (ع)» افزود: جمال شورجه از این پس در سریال به عنوان مشاور کارگردان و پروژه حضور خواهد داشت و این طور نیست که با کارگردانی حاتمی کیا حضور وی منتفی شود.
تهیه کننده سریال «موسی (ع)» درباره احتمال واگذاری تهیه کنندگی این اثر به شخصی دیگر اظهار کرد: اخبار منتشر شده در قبال تعویض تهیه کننده به نوعی حاشیه سازی است، بنده همچنان به طور قطع تا وقتی که شرایط مناسب باشد تهیه کننده این سریال خواهم بود و هنوز هیچ تغییری در قبال تیم تهیه سریال «موسی (ع)» صورت نگرفته است.
میرعلایی درباره مراحل نگارش فیلمنامه خاطرنشان کرد: فیلمنامه پیش از این به طور کامل نوشته شده است، منتها بنا به سلیقه همیشگی ابراهیم حاتمی کیا وی در حال بازنویسی و ویرایش اثر است، خوشبختانه همه مراحل پیش از تولید به خوبی سپری می شود و ما هم امیدوار به تولید پروژه ای با کیفیت هستیم.
گفتنی است در ابتدا قرار بود جمال شورجه کارگردانی سریال «حضرت موسی (ع)» را عهده دار شود اما بعد از سکته مغزی این کارگردان باسابقه سینما و محدودیت های فعالیتی وی، کارگردانی اثر به همکار و دوست قدیمی «فرج الله سلحشور»، یعنی ابراهیم حاتمی کیا رسید.
به گزارش سینماپرس، در آخرین جلسه شورای پروانه ساخت سینمایی فیلم «قصه ماه بی بی» به نویسندگی وتهیه کنندگی محمد رضا اصلانی و کارگردانی امین اصلانی شهرستانی، «زاگرس گریخت» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی پژمان لشکری پور، «منفی کرونا» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی منیژه حکمت و انیمیشن «ملک زاده خورشید» به تهیه کنندگی و نویسندگی مهری سرخیل و کارگردانی حمید کریمیان مجوز ساخت گرفتند.
سینماپرس: کارگردانی سریال «موسی(ع)» با فیلمنامهای از فرجالله سلحشور، حالا به ابراهیم حاتمیکیا واگذار شده؛ کارگردان مطرحی که به استناد کارنامه سریالسازیاش این انتخاب برایش حکم یک ریسک را هم دارد.
به گزارش سینماپرس، به سرانجام رساندن آخرین فیلمنامه بهیادگار مانده از زندهیاد فرجالله سلحشور کارگردان سریالهای چون «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر (ع)» حالا به ابراهیم حاتمیکیا کارگردان مطرح سینمای ایران واگذار شده است. خبر مهمی که روز گذشته ابتدا در فضای مجازی منتشر و بعد از ساعتی بهصورت رسمی از طرف رسانه ملی نیز تأیید شد.
سریال حضرت موسی (ع) آخرین پروژهای بود که فرج الله سلحشور کارگردان فقید سریالهای تاریخی و مذهبی قصد داشت آن را به سرانجام برساند اما در همان مرحله نگارش فیلمنامه نیمه تمام ماند و عمر این کارگردان کفاف نداد تا بتواند آن را وارد پروسه تولید کند.
پس از درگذشت فرجالله سلحشور بود که جمال شورجه کارگردان باسابقه و مشاور سلحشور در سریالهای تاریخی و مذهبیاش، ساخت این سریال الف ویژه را به عهده گرفت.
طی چند سال گذشته دوباره تحقیق و نگارش سریال از سر گرفته شد تا این پروژه عظیم به مرحله ساخت برسد.
قرارداد تولید رسمی سریال در سال ۹۷
حدود ۲ سال پیش در آذرماه ۹۷ بود که در نشست مشترک رییس صداوسیما با عوامل اصلی سریال از جمله احمد میرعلایی تهیهکننده و جمال شورجه کارگردان، قرارداد تولید سریال «موسی (ع)» امضا شد تا رسماً وارد مرحله پیش تولید شود.
در همان جلسه به نهایی شدن نگارش ۴۴ قسمت از این سریال ۵۲ قسمتی اشاره و حجتالاسلام سعید بهمنپور بهعنوان نویسنده متن فیلمنامه معرفی شد.
جمال شورجه بعد از آن بود که در مصاحبهای درباره جزییات بیشتر سریال موسی (ع) اعلام کرد: این مجموعه تلویزیونی در ۵۲ قسمت تولید میشود که متن اولیه آن توسط مرحوم فرجالله سلحشور بهطور کامل نوشته و در ادامه توسط حجتالاسلام سعید بهمنپور بهطور کامل بازنویسی شد. این متن اکنون آماده ساخت است. طبق پیشبینیهای انجامشده یک سال زمان برای پیشتولید، سه سال تولید و یک سال برای پستولید «موسی (ع)» زمان لازم است.
بیماری شورجه و تعویق در تولید سریال
بعد از عقد قرارداد تولید، کارگردان و تهیهکننده به دنبال ساخت این سریال و فراهم شدن بودجه برای این پروژه عظیم به راه افتادند که فرایندی طولانی هم برای آن سپری شد. اما یک سال پیش بود که شورجه در پی ابتلا به بیماری بستری و بنا شد تیمی با سرپرستی یک کارگردان دیگر ادامه کار را بر عهده بگیرد و شورجه به عنوان مشاور پروژه، نظارت نهایی را بر سریال داشته باشد.
از دیگر سو میرعلایی تهیهکننده سریال هم در حال مذاکراتی برای پیش برد فرآیند پیشتولید شامل ساخت لوکیشن، نهایی شدن فیلمنامه، انتخاب بازیگر و باقی جزییات بود تا اینکه دو روز پیش به طور رسمی و در گفتگویی رسانهای اعلام کرد که مذاکرات با کارگردان دیگر، در حال انجام است.
روز گذشته اما یک باره نام ابراهیم حاتمیکیا به عنوان غیرمنتظرهترین گزینه برای کارگردانی این سریال مطرح شد. امیر ابیلی روزنامهنگار سینمایی که اخیراً به عنوان مشاور با عوامل تولید سریال «نجلا» مشغول به کار بود، در صفحه اینستاگرام این خبر را مطرح کرد و با توصیف عجیب بودن این اتفاق یادآور شد «پس از فوت فرج الله سلحشور و بیماری شورجه حالا ابراهیم حاتمیکیا برای ساخت سریال حضرت موسی (ع) اعلام آمادگی کرده است. او این روزها مشغول پژوهش و نگارش مجدد فیلمنامه سریال موسی (ع) است تا این سریال در ۵۰ قسمت تولید شود.»
به فاصله چند ساعت از انتشار اولیه خبر، بالاخره خبر رسمی کارگردانی حاتمیکیا در پروژه «موسی (ع)» روی خروجی سایت روابط عمومی صداوسیما هم قرار گرفت. خبری که طی آن حاتمیکیا از ادای دین به فرجالله سلحشور با قبول کارگردانی این سریال گفت. اما سوال کلیدی این بود که قبول این همکاری برای پروژه موسی (ع) و شخص ابراهیم حاتمیکیا چه چالشهایی را به همراه خواهد داشت؟
ابراهیم حاتمیکیا کارگردان مطرح و توانمندی است که حضوری پیشرو، تأثیرگذار و حتی در مقاطعی جسورانه در سینمای ایران داشته و حتی در میان همنسلان خود نیز همواره محتوا و ساختار آثارش چند گام پیشتر بوده است. کارگردانی که آثار خاطرهانگیز و مهمی را در ویترین سینمای ایران از خود به یادگار گذاشته است. ماحصل تجربه وی در سریال سازی اما تا به امروز دو اثر بودهاست؛ «خاک سرخ» و «حلقه سبز».
بلندپروازیهای یک سینماگر در قاب سیما
«خاک سرخ» با بازی بازیگرانی چون پرویز پرستویی و مهتاب کرامتی در ابتدای دهه ۸۰ ساخته شد و درامی بود که در همان فضای دفاع مقدسی به قصه دختری میپرداخت که در جستجوی هویت خویش برآمده است. سریالی ملودرام که سعی داشت حال و هوای جنگ را با یک جستجوگری همراه کند و قصهای فراتر از جبهه و بمباران و فجایع ظاهری آن به تصویر بکشد که البته در زمان خود با اقبال چشمگیری مواجه نشد.
«حلقه سبز» اما به فاصلهای چند ساله دومین سریال حاتمی کیا بود که در اواسط دهه ۸۰ ساخته شد و این بار حمید فرخنژاد و سیما تیرانداز بازیگران محوریاش بودند.
حاتمیکیا در «حلقه سبز» از فضای دفاع مقدسی فاصله گرفت و با محور قرار دادن ایده «پیوند اعضا» سراغ مفاهیمی چون زندگی پس از مرگ، سرگردانی روح و… رفت و دغدغههایی را روایت کرد که برای تلویزیون تازگی داشت. خودش میگفت «حلقه سبز عصاره تمام افکار و هنر من در زمینه سینما، دین، اخلاق، ازدواج، پزشکی و پیوند است» این سریال در دههای ساخته شد که سریالهای ماورایی و معناگرای مختلفی روی آنتن رفت و حاتمی کیا چندان هم بی رقیب نبود.
حالا و با این دو تجربه سریالسازی در کارنامه حاتمیکیا که هیچیک نتوانستند توفیقات سینمایی او را در تلویزیون تکرار کنند، باید دید این کارگردان همواره بلندپرواز چگونه با ریسک کارگردانی سریال عظیم «موسی (ع)» کنار خواهد آمد. حاتمیکیایی که این سالها در سینما دغدغههایش را تصویر میکرد یک بار دیگر و با فاصلهای بیش از یک دهه به تلویزیون بازگشته است و البته این بار مسئولیتی بسی سنگینتر را به دوش گرفته است.
«موسی (ع)» پروژهای است که در ساختار الف ویژه رده بندی شده است، سریالهای تاریخی در وهله اول به لحاظ لوکیشن، بازیگران، هنروران، دکورهای غولآسا و صحنههای سخت و طاقتفرسا ساختار پیچیده و عظیمی را میطلبند.
اگرچه حاتمی کیا با فضای تولیداتی با فرایند کاری بزرگ و عظیم و سخت بیگانه نیست و پروژههایی چون «چ» و «بهوقت شام» را در کارنامه خود دارد، اما مدیریت این فرایند طی یک بازه چند ساله و در قالب روایتی تاریخی چالشی است که باید دید این کارگردان چگونه از پس آن برخواهد آمد.
ابراهیم حاتمیکیا کارگردان بزرگی است که حالا دست به یک چالش بزرگ زده است؛ کارگردانی که هیچگاه از بلندپروازی هراسی به دلش راه نداده است.