X

بایگانی آبان 28, 1399

دفتر سینمایی

یک سال گذشته و خیلی عجیب است که الان رسانه‌ها پیگیر حالم شده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمدرضا معتمدی کارگردان باسابقه سینما عنوان کرد که به دلیل سکته مغزی نزدیک به یک سال است که قادر به حرکت نیست.

به گزارش سینماپرس، احمدرضا معتمدی کارگردان سینما که روز گذشته ۲۷ آبان ماه خبر بیماری او پس از نزدیک به یک سال رسانه‌ای شد در گفتگو با مهر گفت: یک سال گذشته و خیلی عجیب است که الان رسانه‌ها پیگیر حالم شده‌اند. اصحاب رسانه هم که باید خبررسانی می‌کردند تازه خبردار شده‌اند!

وی در تشریح وضعیت خود افزود: اوایل دی ماه سال گذشته سکته مغزی کردم، نصف بدنم فلج شده و به همین ترتیب دچار معضلاتی شده‌ام البته خیلی دوست ندارم درباره این موضوع صحبت کنم. بدنم دچار گرفتگی هایی شده و این مشکل برطرف نشده است.

معتمدی ادامه داد: راه رفتنم دچار مشکل شده و به طور کلی بستری هستم اصلاً در طول این یک سال به طور کامل بستری بوده‌ام.

کارگردان «سوتفاهم» اظهار کرد: مغز از کار افتاده و باید بدن فعالیت کند. من باید فیزیوتراپی انجام بدهم ولی در این کشور سطح سیستم های فیزیوتراپی خیلی پایین است و نمی تواند پاسخگو باشد. این سیستم باید مغز را به حرکت دربیاورد اما قادر به انجام این کار نیست به همین ترتیب رفته رفته ماهیچه ها خشک می شود و این امر جزو عوارض بد سکته مغزی است.

وی در پایان درباره دلایل این اتفاق گفت: واقعاً برای این موضوع چه عواملی بیاورم؟ بگویم که من را اذیت می‌کردند؟ بالاخره هر کسی در حوزه و شغل خود یک سری مشکلات دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت»


مدیر روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» از تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره جهانی هنر مقاومت تا اواسط دی‌ماه خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میرعلایی: انتخاب حاتمی کیا پیشنهاد شورجه بود/ تاکنون هیچ فردی برای حضور در این پروژه انتخاب نشده/ حاتمی کیا این روزها مشغول مطالعه فیلمنامه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سریال تلویزیونی «حضرت موسی (ع)» گفت: انتخاب آقای حاتمی کیا با پیشنهاد آقای شورجه صورت گرفته است؛ تمامی خواسته آقای شورجه از ابتدای این عارضه این بوده و هست که چنین پروژه ارزشمند قرآنی متوقف نشود و با حضور کارگردانی شایسته به سرانجام خیر و مطلوبی برسد. خوشبختانه آقای حاتمی کیا هم علیرغم اینکه درگیر فیلم سینمایی بودند؛ به دلیل ارزش های بالای این کار پذیرفتند که ما را همراهی کنند و شرط اصلی شان این بود که آقای شورجه باید همواره حضور داشته باشند و حتی متواضعانه نظرشان این بود که نام ایشان به عنوان کارگردان این سریال حفظ شود.

میرعلایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما مدت ها در حال مذاکره با گزینه های مختلف در خصوص کارگردانی پروژه ارزشمند «حضرت موسی (ع)» بودیم و همواره به آقای حاتمی کیا به عنوان یکی از گزینه های اصلی فکر می کردیم اما ایشان مدتی مشغول فیلم سینمایی  «خروج» بودند و سپس درگیر پروژه های دیگری شدند.

وی ادامه داد: علت اصلی اینکه ما در پی انتخاب کارگردان دیگری برای این اثر بودیم این بود که از سویی با درخواست مکرر آقای شورجه مبنی بر دعوت از کارگردان جدید و ادامه کار مواجه بودیم و از سویی دیگر طی مشاوره با پزشکان آقای شورجه،  نگرانی آنان این بود که ایشان به دلیل شرایط فعلی شان نتوانند تحمل سنگینی کارگردانی این پروژه را داشته باشند و به روند سلامتی ایشان که بسیار با اهمیت است؛  آسیب جدی وارد شود.   

مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در همین راستا خاطرنشان کرد: به همین علت پیشنهاد آقای شورجه مبنی بر انتخاب آقای حاتمی کیا به عنوان کارگردان این اثر بیش از گذشته جدی گرفته شد و طی جلساتی با ریاست رسانه ملی و همچنین مسئولین سیمافیلم به این نتیجه رسیدیم که باز هم پیشنهاد کارگردانی این پروژه یک بار دیگر به آقای حاتمی کیا مطرح شود و بدین صورت بود که همکاری با ایشان صورت پذیرفت.

وی در همین رابطه افزود: در حال حاضر آقای حاتمی کیا مشغول مطالعه فیلمنامه و تحقیقات در قرآن، روایات و تاریخ مورد نیاز فیلمنامه و ساختار کار می باشند و همچنین چون قبل آقای دکتر سعید بهمن پور مشغول بازنویسی نهایی فیلمنامه زیر نظر ایشان می باشند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا زمان کلیدخوردن این سریال به طور دقیق مشخص شده یا خیراظهار داشت: این روزها آقای حاتمی کیا در حال بررسی عمیق فیلمنامه هستند و باید به یک جمع بندی جدی راجع به فیلمنامه برسند و بعد از آن برنامه ریزی ما برای آغاز پیش تولید رسمی سریال و سایر زمان بندی ها اعلام خواهد شد.  

این سینماگر در پاسخ به دیگر سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه آیا عوامل قبلی که برای حضور در این پروژه دعوت به کار شده بودند همچنان سر جای خود باقی می مانند یا چینش عوامل دچار تغییر می شود نیز گفت: ما برای محصولات سینمایی یا تلویزیونی از هر کارگردانی دعوت کنیم باید این حق را برایش قائل شویم عواملی که نیازدارد را به سلیقه خود انتخاب کند. البته من امیدوارم از عوامل قبلی که پیش از این با آن ها مذاکراتی داشتیم استفاده شود اما حفظ استقلال کارگردان در انتخاب عوامل مورد نظرش اهمیت ویژه ای دارد.  

میرعلایی همچنین در خصوص مهیا بودن همه امکانات برای تولید این اثر شاخص و ارزشمند نیز گفت: خوشبختانه سازمان صدا و سیما همه حمایت های لازم را برای تولید این سریال داشته؛ ما چند روز قبل نشستی با جناب آقای علی عسگری و در ادامه با آقای رمضان نژاد داشتیم و این بزرگواران هم مجدانه پیگیر کار هستند و به ما قول اکید دادند تا امکانات و پشتیبانی در خور این سریال را برای تولیدفراهم آوردند.  

میرعلایی در پایان این گفتگو افزود: تا این لحظه به جز تیم نویسندگان،  هیچ احدالناسی برای همکاری با این پروژه انتخاب نشده است.  ان شاالله در زمان مناسب پس از بررسی فیلمنامه توسط کارگردان و همزمان با آغاز پیش تولید رسمی سریال،  دیگر همکاران این سریال معرفی خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا ارتقای فرهنگ مطالعه تنها با سلبریتی‌ها محقق می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معلوم نیست با چه هدفی سازندگان مسابقه «پنج ستاره» تلویزیون را با فضای اطلاعات عمومی خصوصاً ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به علی انصاریان سپرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، وقتی در میان خبرها به تغییرات و تحولات یک برنامه تلویزیونی و انتخاب مجری‌اش برمی‌خوریم به فکر فرو می‌رویم. مروری کوتاه در سابقه این مجری انتخاب شده، مصداق‌هایی را به ذهن می‌آورد که تعجب‌مان را صدچندان می‌کند، مگر مجری در تلویزیون نایاب شده که اجرای مسابقه‌ای هرچند صمیمانه و مهیج اما با سرمنزل اصلی اطلاعات عمومی، مطالعه و کتابخوانی به علی انصاریان واگذار شود.

این فوتبالیست سابق در جایگاه خودش، فرد قابل احترامی است اما در عرصه اجرا هیچ‌وقت نتوانسته موفق باشد. حتی تهیه‌کنندگی و بازیگری هم به کار علی انصاریان نیامد. شاید سازندگان این برنامه و دست‌اندرکاران امر، رفتارهای قابل تأمل او را در آن برنامه اینترنتی که در ایام جام جهانی پخش می‌شد را فراموش کرده‌اند. یا برنامه “ورزشگاه” شبکه پنج که به خاطر دیالوگ‌ توهین‌آمیزش به افغانستانی‌ها مدت‌ها زیر تیغِ انتقاد بود. او بارها تذکر گرفته چه در آن برنامه اینترنتی و چه در این برنامه زنده؛ آیا با این شرایط، باز هم علی انصاریان گزینه خوبی است؟

گزینه‌هایی که بعضاً ساحتِ ارزشمند و مقدس رسانه ملّی را زیر سؤال برده‌اند و حتی آن مسابقه و برنامه را با حاشیه‌ها و چالش‌های متعدد روبرو کردند. اینجا جایگاه اتاق فکر و شورای اندیشه‌ورزی شبکه‌ها کجاست و چقدر در این راستا نقش دارند؟ برنامه‌هایی که بیشتر از توجه به محتوا و درون‌مایه برنامه‌شان، به مجری و دکور توجه دارند. در فصل‌های گذشته “پنج‌ستاره” هم می‌توان به این حقیقت رسید. البته که حاشیه‌های حضورِ حمید گودرزی کمتر از اشکان خطیبی و حتی مجری تازه‌واردِ برنامه، یعنی علی انصاریان است.  

انتخاب سعید شیخ‌زاده به جایِ سام درخشانی در مسابقه “ایران”، حرکت امیدوارکننده‌ای بود که تلویزیون به سراغِ مجریان و گویندگان خودش رفته اما دوباره این خبر و انتخابِ علی انصاریان به عنوان مجری مسابقه “پنج‌ستاره” ادامه همان رویکردهای غلط در برنامه‌سازی است. در تلویزیون‌های دنیا هم از بازیگران و یا چهره‌های معروف برای اجرای برنامه‌ها و مسابقات‌شان استفاده می‌کنند اما مرتبط با موضوع و سوژه و از طرفی فردی که در تجربه‌های گذشته‌اش توفیقاتی داشته و توانمندی‌اش مورد استقبال مخاطب است. نه گزینه‌ای مثلِ علی انصاریان که در دوران کوتاهِ اجرایش در چند برنامه، توفیقی نداشته و از طرفی متناسب با فضای برنامه هم حرفی برای گفتن ندارد.  

درست است که تهیه‌کننده مسابقه “پنج ستاره” در توضیح دلایل انتخاب علی انصاریان به این نکته اشاره کرده که قصد دارند برنامه را از حالت کاملاً جدی و آموزشی به سمت فضای شاد و مهیج ببرند اما باز به بستر آموزشی و تقویت و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تأکید دارد.  واقعاً چقدر در کلام، گفتار و رفتار، علی انصاریان توانسته طوری رفتار کند که بیننده، شرکت‌کننده و جامعه برای القای اهداف این برنامه باورش کند.  وقتی تهیه‌کننده، تبیین جایگاه مطالعه آزاد در زندگی روزمره، ایجاد بستر مناسب برای آنان که توان مطالعاتی بالایی در جامعه دارند و همچنین بالا بردن سطح عمومی فرهنگ مطالعه را از اهداف مهم فصل جدید “پنج ستاره” می‌داند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نواهای مقامی شمال خراسان در «نالش» شنیدنی شد


مجموعه اول مقام‌های موسیقی شمال خراسان با هنرمندی و نوازندگی دوتار مجید کلابی در قالب آلبوم «نالش» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توزیع هزار دی‌وی‌دی صوتی ویژه کودکان نابینا توسط «سوینا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروه «سوینا» به مناسبت روز جهانی کودک، هزار دی وی دی ویژه کودکان نابینا را به شکل رایگان توزیع کرد.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت روز جهانی کودک، گروه «سوینا»، هزار دی وی دی صوتی از برنامه «روی موج کودک» شامل مجموعه داستان‌های «تابه‌تا» و «پلنگ صورتی» را به شکل رایگان و با حمایت مهشید عباسی در اختیار مدارس و تشکل‌های مردم‌نهاد ۲۳ شهر از استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و … قرار داد.

لیلی رشیدی مجموعه داستان‌های «تابه‌تا» را برای کودکان نابینا توضیح داده و هومن خیاط نیز ماجراهای «پلنگ صورتی» را برای مخاطبان تعریف کرده است. این داستان‌ها پیشتر در برنامه «روی موج کودک» از رادیو «سوینا» پخش شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلفی با زامبی لند اجتماعی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «تا ابد» اثری تلخ و سیاه است که در شرایط کرونایی این روزهای کشور به روی پرده سینماها رفته است.

حمید خرمی/ فیلم سینمایی «تا ابد» اثری تلخ و سیاه است که در شرایط کرونایی این روزهای کشور به روی پرده سینماها رفته است. اثری که بازهم به ‌رسم همیشگی نامربوط و نامأنوس بودن تولیدات صنعت سینمای کشور را با اوضاع ‌و احوال مردم به نمایش گذاشته و هویدا می سازد و جامعه نیازمند شادابی و امید را به تماشای فیلمی می نشاند که رنگ و بوی امید ندارد و سراسر سیاهی و پلشتی و یأس و ناامیدی است.



فیلم‌نامه این اثر سینمایی را امیرحسین دواتگر نوشته است. فیلمنامه ای که شبیه فیلم‌های نوآر شعری دهه ۱۳۵۰ میلادی آمریکا است و تمام زمان فیلم در شب می‌گذرد و شخصیت‌های فیلم نیز دچار نوعی سرگشتگی و جنون شده‌اند. و از سوی دیگر چون تعلیق فیلم بر اساس موضوع پول‌های بهره‌ای است، فیلم به اثری با ژست نوآر اجتماعی تبدیل‌شده است و از سوی دیگر چون ادعای آسیب‌شناسی هم دارد، به اثری شبیه سایکودرام ها و پیرو فیلم ی همچون بایسیکل ران در آمده است.



فیلم سینمایی «تا ابد» با مکث دراماتیک و موکدکننده‌ای به پایان می‌رسد. پایانی غلوشده که مضمون فیلم را پررنگ می‌کند و درنتیجه از فیلم چیزی جز تیتر موضوعیِ عبرت‌آموزش، آسیب‌های اجتماعی نزول‌خواری، باقی نمی‌ماند. حال آنکه فیلم سینمایی «تا ابد» عملاً نوعی نوآر ضد شهری است و به ‌هیچ‌ وجه فیلم اجتماعی یا رئال محسوب نمی‌شود. و اگرچه کارگردان سعی داشته قصه را به شهر خاص و یا نقطه خاصی اشاره ندهد و قصه‌ای باشد که در هر نقطه‌ای از جهان ممکن است اتفاق بیفتد، اما فیلم سینمایی «تا ابد» ، به همین واسطه بی‌هویتی و فقدان شمایل، به یک اثر ضد مردمی هم تبدیل‌شده است، زیرا اشاره‌ای به خرابشهر و دیستوپیا دارد و این همه نکته‌ای است که البته بدیهی به نظر می‌رسد و نیازی به این تعمیم‌های زورکی و تعلیل های اثر ندارد!



فیلم سینمایی «تا ابد» با توجه به تخصص کارگردان اثر که رشته اصلی‌اش فیلم‌برداری و تصویرسازی است و به ‌عنوان فیلم‌بردار در چند پروژه سینمایی ازجمله فیلم سینمایی عشقولانس به کارگردانی محسن ماهینی و فیلم سینمایی مرداب تنهاست به کارگردانی نصرت الله قاضی مقدم حضورداشته است و …؛ اکنون برای فیلم سینمایی «تا ابد» استوری برد داشته و از ویژوال برای ساخت فضا استفاده کرده است تا جایگاه اثر را از منظر فیلمبرداری ترفیع بخشد. با این همه کارگردانی اثر چنگی به دل نمی زند و این در حالی است که اندازه نماها و زوایای دوربین و … سبب می شود تا فیلم سینمایی «تا ابد» در حد یک فیلم تلویزیونی نازل شود.



میزانسن غلو شده فیلم سینمایی «تا ابد» به ‌شدت ضد سمپاتیک است و مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی‌کند این در حالی است که کارگردان با استفاده از جلوه‌های بصری سعی کرده فضای فیلم را به داستان‌های مصور و کمیک نزدیک کند؛ مانند لحظه‌ای که زن و مرد به افق نگاه می‌کنند و زمینی دیگر در آسمان دیده می‌شود. ایده‌هایی که می توان گفت البته به ‌غیراز تلاش برای دور شدن از فضای فیلم‌های اجتماعی کارکرد دیگری ندارند!



او همچنین با بهره‌گیری از این جلوه‌ها، تلاش کرده تصویر تازه‌ای از شهر نمایش دهد؛ اما برجستگیِ این تصویرسازی از شهر فقط در تمایز آن با نمونه‌های دیگر خلاصه می‌شود و فیلم نتوانسته اتمسفری بکر از جغرافیای شهری مجسم کند.


داستان فیلم سینمایی «تا ابد» چهار اپیزود است، و روایت اول درباره فردی به نام علی و با بازی مهرداد صدیقیان است. فردی که قصد دارد تا با بی‌خوابی کشیدن رکوردی در گینس به نام خود ثبت کند و از این طریق پولی به جیب بزند (چیزی شبیه داستان فیلم بایسیکل ران مخملباف). سوای نظر از برخی از لایه های سیاسی این اپیزود که به صورتی محافظه کارانه در این اپیزود مطرح می شود؛ شخصیت علی در طول اثر با نامزدش که ترلان پروانه نقش او را ایفا می کند بیهوده وقت گذرانده و مدام نگران این باشد که خوابش نبرد!



روایت دوم فیلم سینمایی «تا ابد» درباره فردی به نام عباس و با بازی بهرنگ علوی است. شخصیتی که به یک نزول‌خوار بدهی دارد و دقایق زیادی از فیلم صرف پول جور کردن عباس و تلفن کردن او به این و آن می گذرد. عباس با خواهرزاده کوچک خود در پارکی وِل می‌گردد و هرجا بساط شرط‌بندی می‌بیند شانس خود را برای بردن پول امتحان می‌کند.



همچنین شخصیت مریض‌حال مرتضی با بازی محسن کیایی در روایت سوم فیلم سینمایی «تا ابد» همانند عباس به دنبال تهیه کردن پول بدهی‌اش است و این در حالی است که شخصیت او در تمام مدت‌زمان حضورش در فیلم داد و بیداد دارد و با آدم‌های دیگر وارد درگیری و دعوا می‌شود. همچنین ر این بخش است که ماجرای گروگان‌گیری کاریکاتوری همسرِ دوستش پیش می‌آید و پدرش که با ازدواج فرزندش مخالف بوده، برای کمک به او شرط می گذارد که از همسرش طلاق بگیرد و …



قصه چهارم فیلم سینمایی «تا ابد»  در مورد همراهی تصادفی زن و مردی مرموز است که مخاطب اثر دقایق زیادی شنوند  دیالوگ‌های بی‌معنی آن دو با یکدیگر می باشد. کاراکتری که نوحه پوشش و حضورش به صورتی ویژه از شباهت خاصی با لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne) و کاراکتر منجی گونه او در فیلم سینمایی ماتریکس (The Matrix) برخوردار شده و این در حالی است که میلاد کی‌مرام در نقش مرد نزول‌خوار داستان و در قالب شخصیتی بی‌هدف که به پوچی رسیده حضور دارد. مردی که بدهکاران زیادی دارد، اما انگار عجله‌ای برای وصول طلب‌های خود از آنها ندارد و حتی جواب بدهکاران خود را نمی‌دهد. و البته ضعف شدید فیلم سینمایی «تا ابد»  آنجا ظهور پیدا می کند که این چهار اپیزود فیلم، در ارتباطی یکپارچه و معنادار با یکدیگر قرار نمی‌گیرند و همه آن‌ها به تکرار یک موقعیت مضمونی آن ‌هم در سطحی‌ترین شکل ممکن‌ روایت می شوند.




در مجموع سبک فیلم‌برداری و فضاسازی در فیلم سینمایی
«تا ابد» چیزی شبیه فیلم‌ها و تولیدات
ژانر خون آشام و
زامبی لند (
Zombieland
) می باشد. اثری که به صورت مشخص از فیلم سینمایی
شهر گناه (
Sin City
) به کارگردانی
تارانتینو الحام گرفته است؛ وام گیری ویژه ای که در سال های اخیر همواره در غالب فیلم‌های ضد ایرانی شاهد آن می باشیم و از این جهت می توانیم تولیداتی همچون فیلم سینمایی
دختری در شب تنها به خانه می‌رود (
A Girl Walks Home Alone At Night
) به کارگردانی
آنا لیلی امین پور را به عنوان موفق ترین رونوشت آن ارزیابی نماییم.



البته باید توجه داشت که فیلم سینمایی «تا ابد» در ایجاد موقعیت‌ها نتوانسته مسیر درستی را در پیش بگیرد؛ چراکه ساختمان ساختاری اثر با حفره‌های اساسی مواجه است و بهتر است بگوییم ایده اولیه فیلم بر اساس همان طرح چندخطی احتمالا تبدیل به فیلم‌نامه شده است؛ فیلم‌نامه‌ای که کشش لازم برای روایت شدن و شکل‌گیری درام را ندارد و آن چیزی که برای فیلم‌ساز اولویت داشته قطعاً سیاه نمایی از اجتماع پیرامونی خود به به بهانه فعل حرام ربا بوده است و این در حالی است که باید بر این موضوع تاکید داشت که سیاه نمایی در فیلم سینمایی «تا ابد» به وضوح فاقد نگرش و اندیشه‌ای واقع‌گرایانه است و با ضعیف‌ترین تمهیدات شکل‌گرفتهاست. به‌طوری‌که مخاطب در فیلم سینمایی «تا ابد» با اثری مواجه می شود که حتی نمی‌تواند یک فیلم کوتاه باشد و تولید کننده عملا هیچ پردازش مناسبی برای آن نداشته و آدم‌های بلاتکلیف و بی‌هویت در فیلم سرگردان‌اند و دیالوگ‌ها تخت و تصنعی است و بازیگران فیلم هم که تمام تلاش خود را کرده اند که بدترین بازی‌های خود را در فیلم سینمایی «تا ابد» ارائه دهند و صرفاً همانند صورتک‌هایی سخنگو و همچون  مردگان متحرک، دیالوگ می گویند!



دنیای فیلم سینمایی «تا ابد» از فقر و ناکامی و عقده‌های چند می‌گوید و انفعالاتی که آدم‌های این دنیا برای غلبه بر فقرشان انجام می‌دهند. عطش پولدار شدن، یا حداقل به رفاهی نسبی رسیدن، در جامعه‌ای که هرروز فقیرتر می‌شود، مثل یک ویروس کشنده به جان آدم‌ها می‌افتد، آن‌ها را مقابل هم قرار می‌دهد و درنهایت همه را به یک اندازه قربانی می‌کند. فیلم بااینکه سعی می‌کند به جامعه و رفتارهای آدم‌های جامعه نزدیک شود، از کنکاش و ریشه‌یابی بازمی‌ماند و به زبان ساده‌تر از طرح موضوع غافل می‌شود. درواقع، آنچه تا ابد مطرح می‌کند، فرقی با تیترهای روزنامه‌ای ندارد. به‌این‌ترتیب، این فیلم در اولین قدم در جذب مخاطب با مشکل اساسی روبرو می‌شود.




فیلم سینمایی
«تا ابد» آن‌قدر دچار نقص‌های ریزودرشت است که شاید نقد برای آن  امری زیادی تلقی شود؛ اما در این میان موضوع قابل اهمیت آن است که چرا وزارت ارشاد و
سازمان سینمایی کشور در شوراهای اقماری خود نظارتی بر تولید چنین فیلم‌هایی ندارد!؟ و آیا شوراهای نظارتی از درک و فهم فیلمنامه عاجر می باشند و عملا نمی توانند با خواندن فیلمنامه تشخیص دهند که اثری همچون فیلم سینمایی
«تا ابد» سعی داشته تا بستری برای مشکلات چند جوان در یک‌شب را به تصویر بکشد، اما وحدت زمانی و ناکجایی که داستان باید در آن بگذرد، به بدترین شیوه روایت شده و این روایت به صورت مستقیم تبدیل به اثری چرک و سیاه شده که ابتدا و میان و پایانش مشخص نیست!؟



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چون در شرایط پایدار و متعادلی نیستیم، نمی‌توانیم مانند دوره‌های قبلی تصمیمی قطعی برای اجرای جشنواره بگیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: توحید معصومی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم نهایی برای برگزاری جشنواره به شکل مجازی یا حضوری گرفته شده است؟ گفت: تصمیم داریم تا با توجه به شرایط موجود کشور، انعطافی در برنامه‌های برگزاری جشنواره در نظر داشته باشیم تا در صورت نیاز، تغییراتی در اجرا انجام شود.

به گزارش سینماپرس، «توحید معصومی» دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در گفتگو با ایلنا، به تشریح جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره متاثر از افزایش محدودیت‌های کرونایی در تهران و سایر شهرهای کشور پرداخت و گفت: پس از اعلام فراخوان، ۷۵ اثر در بخش صحنه‌ای، ۷۰ اثر در بخش خیابانی و ۳۳ در بخش دانشجویی به دست ما رسید. ارزیابی بخش خیابانی طبق فراخوان اعلام شده، بر اساس فیلم آثار بود که گروه‌های نمایشی به موقع فیلم آثارشان را به دبیرخانه رساندند و توسط هیئت ارزیاب بررسی و در نهایت ۲۰ اثر در این بخش به مرحله نهایی راه یافتند.

معصومی با اشاره به اینکه کرونا در بخش صحنه‌ای و دانشجویی، جشنواره را با تهدید بیشتری روبه‌رو کرده بود، گفت: از ابتدا تلاش‌مان بر این بود که بازبینی‌ها در این دو بخش زنده باشد اما چون به دلیل افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا و افزایش محدودیت‌ها، این امکان میسر نشد از گروه‌های نمایشی خواستیم تا فیلم کارشان را به ما ارائه کنند. با دریافت فیلم‌های بخش دانشجویی، آنها را به هیئت انتخاب جشنواره تحویل دادیم تا در خانه کارها را ببینند و یک جلسه جمع‌بندی با حضور داوران داشتیم که در نهایت ۱۲ اثر از این بخش به مرحله نهایی راه یافت.

او با بیان اینکه «چون بخش صحنه‌ای در همه جشنواره‌ها از حساسیت ویژه‌تری برخوردار است، جدولی برای بازبینی آثار این بخش منتشر کردیم» یادآور شد: بر این اساس، همه آثار طبق جدول از طریق ویدئوپروژکشن در تماشاخانه سرو نمایش داده شد و ۳ کارشناس هیئت انتخاب حدود یک هفته از ۹ صبح الی ۱۸ فیلم آثار را تماشا و ارزیابی کردند.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: برای اینکه گروه‌ها اطمینان پیدا کنند که کارشان دیده می‌شود، جلسات ارزیابی را با حضور داوران در تماشاخانه سرو برپا کردیم و قبل از شروع نمایش فیلم هم ارتباط آنلاینی با کارگردان اثر برقرار می‌شد تا اگر توضیحی دارند که معمولا در اجرای زنده به هیئت ارزیاب اعلام می‌کردند، برای کارشناسان به شکل آنلاین بگویند که این اتفاق افتاد و یکسری توضیح صحنه و مواردی دیگر اعلام شد و کارشناسان کارها را تا آخر دیدند.

معصومی تصریح کرد: ممکن است دغدغه‌هایی برای گروه‌های نمایشی وجود داشته باشد که کارشناسان، کار ما را ندیدند؛ اما برای اینکه این دغدغه را به صفر برسانیم به این شیوه بازبینی جمعی در تماشاخانه سرو رسیدیم و خوشبختانه هم تیم کارشناسی و هم کارگردان‌ها از این روند راضی بودند. در شب پایانی بازبینی هم نشستی برای جمع‌بندی صورت گرفت و ۲۵ اثر در بخش صحنه‌ای به مرحله نهایی راه یافت.

او یادآور شد: البته پیش‌بینی ما انتخاب ۲۰ اثر در این بخش بود اما به اصرار هیئت محترم انتخاب مبنی بر اینکه آثار شرکت‌کننده کیفیت خوبی دارند و خیلی نزدیک به‌هم هستند، با مجوز دبیر محترم جشنواره ظرفیت آثار مرحله نهایی بخش صحنه‌ای را به ۲۵ نمایش افزایش دادیم.

دبیر اجرایی این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: البته این نظارت و حساسیت فقط در بخش صحنه‌ای نبود؛ در بخش‌های دیگر هم در طول ارزیابی آثار در خانه و توسط کارشناسان، من و مدیر بخش مدام با داوران در تماس بودیم تا اگر مشکلی در پخش فیلم‌ها وجود داشت بتوانیم خیلی سریع نسخه سالم را به دست آنها برسانیم. بنابراین اطمینان می‌دهم که تمام آثار در هر سه بخش مسابقه توسط کارشناسان مربوط دیده شده‌اند.

معصومی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم نهایی برای برگزاری جشنواره به شکل مجازی یا حضوری گرفته شده است؟ گفت: تصمیم داریم تا با توجه به شرایط موجود کشور، انعطافی در برنامه‌های برگزاری جشنواره در نظر داشته باشیم تا در صورت نیاز، تغییراتی در اجرا انجام شود.

او تشریح کرد: چون در شرایط پایدار و متعادلی نیستیم، نمی‌توانیم مانند دوره‌های قبلی تصمیمی قطعی برای اجرای جشنواره بگیریم. بنابراین در کنار همه برنامه‌ها یک «پلن B» هم طراحی کرده‌ایم تا اگر شرایط سخت‌تر شد سراغ آن برویم.

معصومی تصریح کرد: آنچه تاکنون به‌طور قطعی مشخص شده، این است که بخش خیابانی به شکل زنده اجرا می‌شود؛ اما با رعایت تدابیر شدید بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ابلاغ شده. برای نمونه، تعداد هتل‌های اقامت گروه‌های شرکت‌کننده را از یک به پنج هتل افزایش دادیم تا همه هنرمندان در یک محل تجمع نداشته باشند و زمان‌بندی‌هایی حتی برای صرف نهار و شام گروه‌ها تهیه کردیم تا امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آسان‌تر شود.

او با بیان اینکه «اجرای این زمان‌بندی‌ها می‌تواند کمی پیچیده باشد» گفت: برای اینکه بتوانیم جشنواره‌مان را سلامت به مقصد برسانیم ناگزیریم این موارد را تمام و کمال رعایت کنیم و طبیعتا گروه‌های نمایشی هم تمایل دارند که این اتفاق بیفتد. تحقق این امر نیاز به همتی عالی دارد و همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم پرچم جشنواره تئاتر مقاومت را بالا نگه داریم و خدای ناکرده منجر به پاک کردن کل صورت مساله نشود.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه «در مورد بخش‌های دیگر جشنواره تصمیم گرفتیم که آثار را به شکل آنلاین در یکی از پلتفرم‌ها و طبق جدولی از پیش تعیین‌شده نمایش دهیم» گفت: فقط مساله این است که قبلا باید آثار ضبط شده باشد؛ برای این منظور با گروهی حرفه‌ای در عرصه تولید فیلم‌تئاتر قراردادی بسته‌ایم که قبل از موعد جشنواره آثار را ضبط کنند و هم‌زمان با این پروسه، هیئت داوران هم در محل ضبط حضور داشته و به‌طور زنده به ارزیابی آثار می‌پردازند و پس از بسته شدن پکیج هر بخش، روی پلتفرم برای اکران آنلاین طبق جدول بارگزاری می‌شود.

معصومی همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از ویژگی‌های این دوره جشنواره و استقبال مخاطب با توجه به اینکه اکران آنلاین جشنواره تئاتری، تجربه‌ای کاملا نو محسوب می‌شود، گفت: طبیعتا همین شرایط جدید، کار را برای ستاد اجرایی جشنواره سخت کرده است. از ابتدا به این سختی‌ها فکر کردیم و دو راه پیش‌روی‌مان داشتیم؛ یکی اینکه رویداد را به‌طور کلی تعطیل و به زمانی بهتر موکول کنیم که به دلیل نامشخص بودن زمان فروکش کردن بیماری، نمی‌توانستیم برای زمان برپایی آن در آینده برنامه‌ریزی کنیم. راه دیگر هم برگزاری جشنواره در تناسب با شرایطی بود که کرونا به ما تحمیل کرده. از آنجا که برپایی جشنواره تئاتر مقاومت، زیاد با تجمع و همایشی همراه نبود، تاکنون -که مرحله مشخص شدن آثار نهایی جشنواره است- در تمام بخش‌ها به نتیجه رسیده‌ایم و می‌خواهیم منزل آخر را با تجربه‌ای جدید استارت بزنیم که آزمون و خطای خاص خودش را دارد.

او تصریح کرد: می‌دانیم که اکران آنلاین، تاثیر و حس و حال یک جشنواره زنده را نخواهد داشت اما برای اینکه جایگزینی برای شور و هیجان جشنواره زنده پیدا کنیم، برنامه‌هایی در فضای مجازی تدارک دیده‌ایم. از جمله اینکه بخش ویژه‌ای با عنوان برگزاری آنلاین به برنامه‌های جشنواره اضافه کرده‌ایم که بخشی مجزا محسوب می‌شود و برای خودش کارشناسان فضای مجازی، پلتفرم و… دارد و همه ارکان جشنواره زنده گویی در این بخش مجازی خلاصه شده که حدود دو هفته است به‌طور شبانه‌روزی مشغول به کارند. گروه تصویربرداری برای ضبط آثار هم در همین بخش مشغول‌اند. الان برای ضبط تصاویر بخش کودک و نوجوان در آبادان هستند، بعد به خارک و سپس اصفهان و مشهد سفر خواهند کرد. همچنین برای هر یک از آثاری که روی پلتفرم قرار می‌گیرد، تیزری تبلیغاتی می‌سازیم که توسط ستاد برگزاری آنلاین جشنواره و گروه‌های نمایشی توزیع خواهد شد. در نهایت موارد دیگری هم مدنظر داریم که بتوانیم مخاطب را در فضای مجازی جذب کنیم.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در پاسخ به این سوال که آیا اکران آنلاین آثار جشنواره از نظر زیرساختی و شرایط فنی با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود؟ گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز برپایی آنلاین جشنواره را تامین کرده‌ایم اما بالاخره هر آن ممکن است اتفاقی رخ بدهد و دچار مشکل شویم چون تجربه اول محسوب می‌شود. اما تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و هنوز روی آن کار می‌کنیم تا خطاها و توقف‌ها را به صفر برسانیم و بتوانیم ایام برگزاری مجازی جشنواره را بدون مشکل سپری کنیم.

معصومی در پایان با تشکر ویژه از هنرمندان شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت که با توجه به شرایط کشور، فراتر از انتظار برگزارکنندگان روی خوشی به فراخوان جشنواره نشان دادند، گفت: حتی بعد از اعلام نتیجه‌ها، فکر نمی‌کردیم همه پذیرفته‌شده‌ها بتوانند فیلم آثارشان را برای ارزیابی به دست ما برسانند که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. جای تشکر دارد که خود هنرمندان تئاتر هم باوجود این همه مشقت و فضای نامطلوبی که کرونا در جامعه ایجاد کرده، تئاتر را رها نکرده و همچنان با عشق و علاقه به تولید اثر پرداختند و به جشنواره تئاتر مقاومت اعتماد کرده و آثارشان را برای ما فرستادند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر از ناشران برگزیده سال ۱۳۹۷ در فضای مجازی صورت می‎گیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارۀ فرایند انتخاب ناشران برگزیده ۱۳۹۷ و علت تاخیر دربارۀ برگزاری مراسم تقدیر از ناشران توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدجواد مرادی‌نیا؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارۀ انتخاب ناشران برگزیده سال ۱۳۹۷ گفت: فرآیند داوری و انتخاب این ناشران در سال گذشته انجام شد و قرار بود معرفی و تقدیر همزمان با برپایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شود.  

وی ادامه داد: با توجه به طولانی شدن شرایط کرونا و لغو برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، تصمیم گرفته شد تقدیر از برگزیدگان در هفته کتاب صورت گیرد.  

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده ناشران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از مجموع ۱۵۸۳ ناشری که در سال ۱۳۹۷ بیش از ده عنوان کتاب منتشر کرده بودند، تعداد ۶۰۸ ناشر به مرحله دوم راه یافتند. سپس با بررسی‌های بیشتر سوابق و فعالیت‌های ناشران تعداد ۲۰۰ ناشر به مرحله دوم راه پیدا کردند. در آخرین مرحله مستندات ناشران نیز بررسی و سرانجام ناشران برگزیده در بخش‌های مختلف انتخاب شدند.  

مرادی‌نیا تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونا امکان برگزاری مراسم با حضور ناشران برگزیده وجود نداشت و معرفی و تقدیر از ناشران در فضای مجازی صورت می‌گیرد.  

بر اساس این گزارش، ناشران برگزیده سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مختلف عبارتند از: 

الف-ناشران بزرگسال بخش خصوصی تهران: انتشارات مجد 

ب- ناشران بزرگسال بخش خصوصی شهرستان: انتشارات شهید کاظمی 

ج-ناشران بزرگسال غیرخصوصی: انتشارات سوره مهر 

د- ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی تهران: انتشارت محراب قلم 

ه-ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی شهرستان: انتشارت براق 

و-ناشران کودک و نوجوان غیرخصوصی: نتشرات به‌نشر 

ز- بخش جنبی: هیات داوران به استناد تبصرۀ ۶ ماده ۴ آیین‌نامه انتخاب ناشر برگزیده سال، ناشران زیر را دارای بهترین عملکرد از حیث کیفیت ارائه آثار، انتخاب موضوع، انتشار کتاب‌های ارزشمند، بدیع و نوآورانه، فعالیت تخصصی موثر در یک یا چند موضوع مشخص، تناسب با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه به عنوان ناشر برگزیده بخش جنبی معرفی کرد: 

۱-انتشارات نردبان: خدمات برجسته و تاثیرگذار در توسعه فرهنگ به ویژه زیست محیطی

۲-انتشارات فاطمی: برای خلق کتاب‌های بدیع در محتوا و صورت.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر آموزش و پرورش به شبکه چهار سیما می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهل و یکمین قسمت از مدرسه ایران به گفتگو با وزیر آموزش و پرورش می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، در این برنامه که سه‌شنبه ۲۷ آبان ۹۹ ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش حضور دارد.  

در این برنامه مشکلات معلمان و دانشجویان فرهنگیان، وضعیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مسائل گوناگون حوزه تعلیم و تربیت بررسی می شود. همچنین پرسش‌هایی از سوی دانش‌آموزان و معلمان مطرح شده که در قسمت چهل و یکم، وزیر آموزش و پرورش به آنها پاسخ می دهد.  

برنامه مدرسه ایران کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که هر سه‌شنبه ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می‌شود. بازپخش این برنامه چهارشنبه ساعت ۱۷ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع