X

بایگانی آذر 13, 1399

دفتر سینمایی

قصد داریم چند نمایشنامه کوتاه با موضوع شهید فخری‌زاده را در قالب تله تئاتر تولید کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اعلام کرد با حمایت این مرکز چند تله تئاتر کوتاه با موضوع شهید محسن فخری‌زاده در دست تولید قرار خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برنامه‌های این مرکز در زمینه تولید نمایشنامه و آثار نمایشی با موضوع شهدای ترور و به ویژه شهید محسن فخری‌زاده، به مهر گفت: پرداختن به شهدای ترور و دانشمندان هسته‌ای جزو وظایف ذاتی و سازمانی حوزه هنری است و ما در این راستا اولین گام را از حدود ۷ ماه پیش برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: استاد نصرالله قادری حدود ۷ ماه است که درگیر نگارش پروژه‌ای با موضوع شهید بهشتی و دیگر شهدای سرچشمه است و احتمالاً تا یک ماه دیگر نگارش این اثر به پایان می‌رسد. سعی‌مان این است که هر چه زودتر این اثر را چاپ و رونمایی کنیم.

زارعی در ادامه سخنان خود یادآور شد: از روز جمعه که خبر شهادت شهید فخری‌زاده منتشر شد، با حضور رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی جلسه‌ای برگزار و ستادی تشکیل شد تا در حوزه‌های موسیقی، هنرهای نمایشی، فیلم کوتاه، ادبیات و هنرهای تجسمی آثاری برای شهدای ترور و به ویژه شهید فخری‌زاده تولید کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه اطلاعات کاملی درباره شخصیت و زندگی شهید محسن فخری‌زاده در دست نیست چون شخصیت پنهانی به لحاظ موقعیت کاری داشت، گفت: به همین دلیل هنوز امکان تولید آثار بلند درباره ایشان را نداریم و اگر چنین کاری کنیم بیشتر احساسی خواهد بود. منتظریم تا اطلاعات کاملی درباره شهید محسن فخری‌زاده به دست بیاوریم تا به تولید آثار بلند نمایشی درباره شخصیت و زندگی ایشان بپردازیم. از این رو فعلاً سفارش چند کار کوتاه را داده‌ایم.

وی توضیح داد: قصد داریم چند نمایشنامه کوتاه ۵ تا ۶ دقیقه‌ای با موضوع شهید فخری‌زاده را در قالب تله تئاتر تولید کنیم. تا این لحظه کار نگارش یک نمایشنامه به اتمام رسیده است. این آثار در حد اطلاعاتی که داریم به معرفی شهید محسن فخری‌زاده خواهند پرداخت.

زارعی درباره زمان و نحوه پخش تله تئاترهای مذکور، اظهار کرد: با سازمان صداوسیما رایزنی خواهیم کرد تا در صورت توافق این تله‌تئاترها از شبکه‌های تلویزیونی پخش شوند در غیر این صورت در فضای مجازی و از طریق پلتفرم‌ها این آثار پخش خواهند شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تأکید کرد: این ادای دین کوچکی است تا بعد بتوانیم اطلاعات بیشتری از این شهید و عملکرد علمی ایشان برای تولید آثار بلند نمایشی به دست بیاوریم. طبق گفته دوستان شهید فخری‌زاده ایشان علاوه بر داشتن جایگاه علمی، چهره‌ای فرهنگی و هنر دوست بود و سال‌ها در شب‌های شعر حوزه هنری شرکت می‌کرد و علاوه بر آن با دوستان شاعر و ادیب خود نیز محافل شعر برگزار می‌کرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: وظیفه ما است که در عرصه هنر و حوزه هنری به ابعاد بیشتری از شخصیت شهید محسن فخری‌زاده بپردازیم که ابعاد بسیار جذابی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر اتاق فکر و سیاست‌های برنامه‌سازی تلویزیون، درست پیش بروند هیچ‌نیازی به خودنمایی در فضای‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری “مسابقه محله” که این روزها برنامه “مثبت خانواده” را اجرا می‌کند اعتقاد دارد نگاه به وایرال‌شدن برنامه و رقابت تلویزیون با فضای‌مجازی، کار اشتباهی است.

به گزارش سینماپرس، مجری مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی مختلفی در رادیو و تلویزیون بوده  که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به “مسابقه محله” اشاره کرد.   او به خاطر صمیمی و طنزپرداز بودنش موفق به جذب طرفداران بسیاری میان نوجوانان و کودکان شد. مسعود روشن‌پژوه در سال ۱۳۶۶ فعالیتش را در شبکه دو صدا و سیما آغاز کرد و با مسابقه خاطرانگیز “محله” مجری‌گری را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. مسابقه‌ای که این روزها به دلیل کرونا نتوانستند قسمت‌های جدیدش را تولید کنند و تکرار این مسابقه پخش می‌شود.  

البته روشن‌پژوه این روزها در شبکه جام‌جم و برنامه “جمع ایرانی” روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ برنامه زنده دارد و جمعه‌ها در کنار کاظم احمدزاده ویژه برنامه “مثبت خانواده” اجرا می‌کند. البته دلش برای ساخت “مسابقه محله” تنگ شده و دوست دارد با رهایی و کم شدن سایه سنگینِ کرونا، دوباره سراغ تولید این مسابقه تلویزیونی برود.  

به سراغ این مجری قدیمی رفتیم و او درباره معضلات مختلف در حوزه برنامه‌سازی تلویزیون با تسنیم، گفت‌وگوی کوتاهی داشت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: 

مسعود روشن‌پژوه در خصوص ساخت قسمت‌های جدید “مسابقه محله” گفت: این روزها در شبکه جام‌جم و برنامه “جمع ایرانی” اجرا می‌کنم که سه روز در هفته (روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰) برنامه زنده دارم، روز جمعه با کاظم احمدزاده ویژه برنامه “مثبت خانواده” شبکه دو سیما را اجرا می‌کنیم اما دلم برای ساخت قسمت‌های جدید “مسابقه محله” تنگ شده و امیدوارم سایه سنگینِ کرونا از سر ما کم شود.  فرصت‌های طلایی که قدر ندانستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مسابقه محله نیازمند تغییراتی برای جذب مخاطب دهه ۹۰ و حتی دهه جدیدی که پیش رو داریم، است، تأکید کرد: مسابقه محله متعلق به همه نسل‌ها است، چون ذات این مسابقه بازی و سرگرمی بوده و بنابر خلاقیت و نوآوری پیش می‌رود. هیچ‌جای این کار، کپی و متعلق به کار دیگری در خارج از کشور نیست که قدیمی شود. نوستالژی است که در نسل‌های دیگر هم جای خودش را باز می‌کند و برای آن‌ها هم تازگی خواهد داشت.  

این مجری قدیمی تلویزیون درباره خلاقیت و نوآوری فراموش شده در برنامه‌سازی‌ها خصوصاً کارهای سرگرم‌کننده، خاطرنشان کرد: تلویزیون برای سرگرم‌کردن مخاطب حتماً به طرح‌های خوب و هزینه‌های درست و اصولی نیاز دارد. اما در مورد خلاقیت و نوآوری فراموش شده، باید به اتاق‌های فکرش بها بدهد. متأسفانه کارهایی که کپی هم می‌شوند بدقواره درمی‌آیند که به عبارتی در جایی از آن کارها همیشه نقصان جدّی وجود دارد. چون طراح‌ آن ایده و شکل و شمایل ما نیستیم و به فرهنگ و آداب و رسوم و فرهنگ کهن این آب و خاک تعلق ندارد. مدیران تلویزیون باید این ریسک را بپذیرند و با میدان دادن به طرح‌ها و افراد جدید با استعداد، روزگار جدیدی را تجربه کنند.  

روشن‌پژوه در خصوص توجه بیش از حدّ سازندگان برنامه‌ها و حتی مجریان به وایرال‌شدن در فضای‌مجازی، فالوور و رفتاری که تلویزیون از خودش نشان می‌دهد انگار با فضای‌مجازی رقابت دارد، تصریح کرد: کسی فکر کند تلویزیون رقیب فضای‌مجازی و یا فضای‌مجازی می‌تواند رقیب تلویزیون باشد، تصور اشتباهی است. فضای‌مجازی فضایی برای مخاطب خاص خودش است. اگر اتاق فکر و سیاست‌های برنامه‌سازی تلویزیون، درست پیش بروند هیچ‌نیازی به وایرال‌شدن و خودنمایی در فضای‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارند.  

وی افزود: نقطه ضعف تلویزیون به این موضوع برمی‌گردد که بازیگر و مجری را سرکار می‌آورد و با خودش می‌گوید فالوور زیاد دارند این‌طوری برنامه‌شان دیده می‌شود. در صورتی که اصول برنامه‌سازی این نیست و تکنیک‌ها و سبک و سیاق خودش را می‌طلبد. متأسفانه اعتقاد دارند صرفِ فالوورهای این شخص، بیننده را می‌توانند جذب کنند تا آن برنامه را ببیند. اما آن فالوورها معطوف آن صفحه‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌اند و اینجا فضا و خط قرمزها و چارچوب‌های خودش را دارد.   

مجری “مسابقه محله” در خصوص این موضوع که برخی از مجریان این روزها حتی به مخاطب التماس می‌کنند آن‌ها را در پیجِ اینستاگرامی و یا شبکه اجتماعی که آن برنامه عضو است، دنبال کنند، گفت: ما در آن سال‌ها نمابر و آدرس ایمیل هم به مخاطب نمی‌دادیم؛ آنقدر نگفتیم که امروز آدرس اپلیکیشن روی آنتن می‌دهند و همه‌چیز از دست رفت.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از همین امروز به فکر «پایتخت ۷» و «فتنه انگیزی ستون پنجم» باشید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیش‌تولید سریال «پایتخت ۷» در حالی آغاز شد که هنوز حواشی فصل قبلی این مجموعه فراموش نشده است.

به گزارش سینماپرس، فصل هفتم مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در حالی برای نوروز سال ۱۴۰۰ تولید خواهد شد که در فصل قبلی این سریال، اتفاقات تلخی رخ داد که در نهایت به واکنش رئیس سازمان صداوسیما و هشدار وی درباره نقش ستون پنجم فرهنگی دشمن در انحراف محتوایی این سریال منجر شد!
نکته قابل تأمل این است که کلید خوردن هفتمین فصل از این سریال با بازپخش فصل‌های قبلی «پایتخت» از شبکه آی‌فیلم همراه شده است. این شب‌ها، سریال «پایتخت» از قسمت اول فصل نخست تا پایان فصل ششم، بدون‌وقفه و پشت‌سر هم در حال نمایش است. این اتفاق، فرصتی برای ارزیابی تغییرات و مقایسه کیفیت و محتوای این سریال در طول زمان است؛ مدیران سیما و دست‌اندرکاران نظارت کیفی و تولیدی این سریال می‌توانند به عینه ببینند که سریال «پایتخت» چگونه از یک روایت خانواده‌محور بر پایه عشق و همبستگی خویشاوندی و اقلیمی، رفته‌رفته، در سه فصل آخر، مشابه فیلم‌های شبه‌روشنفکرانه به تقابل خانوادگی و گسست نسل‌ها و مهاجرت و… آلوده شد! می‌توان با مقایسه این فصل‌ها به‌طور آشکار مشاهده کرد که سریال «پایتخت» در فصل‌های ابتدایی چگونه به زیبایی‌های احترام به بزرگ‌تر می‌پرداخت اما در دو فصل اخیرش کار را به برخورد فیزیکی و فحاشی اعضای خانواده و خویشاوندان علیه یکدیگر رساند! ناظر کیفی و مشاوران تولید سریال «پایتخت» باید بررسی کنند که چه اتفاقاتی باعث شد تا آدم‌های ساده و بی‌آلایش فصل‌های اول این سریال که نفرت از مال حرام را به مخاطب آموزش می‌دادند، در فصل آخر، کار خلاف و ریاکاری و فریب برای رسیدن به پول بیشتر را به مردم آموزش دادند؟
با توجه به اینکه «پایتخت ۷» هنوز در مرحله پیش‌تولید قرار دارد، می‌توان با درایت در انتخاب عوامل و نظارت بر مراحل مختلف تولید و تصویربرداری، مانع از تکرار اجرای خواسته‌های «ستون پنجم فرهنگی دشمن» در این سریال شد و آن را به هدیه نوروزی سیما به مردم تبدیل کرد.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عقب انداختن اسکار تا بهار برای برگزاری به صورت زنده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از مقامات داخلی آکادمی اسکار گفته است مراسم اسکار به‌صورت حضوری از تلویزیون پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در حالی که آکادمی اسکار زمان برگزاری مراسم ۲۰۲۱ را دو ماه به تعویق انداخته و آن را ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ برگزار می‌کند، منابع داخلی گفته‌اند با عقب انداختن مراسم آکادمی امیدوار بوده تا سینماها تا آن زمان و در بهار دوباره باز شوند و فیلم‌های بیشتری بتوانند در رقابت سالانه شرکت کنند.

اما اگر سینماها بسته بمانند با عقب انداختن اسکار تا بهار، سازمان‌دهندگان این مراسم می‌خواهند مطمئن شوند که بتوانند این رویداد را مانند همیشه به صورت زنده برگزار کنند.

این سوال همچنان باقی خواهد بود که چند نفر می‌توانند در فضای داخلی سالن دالبی تیاتر لس‌آنجلس که از ظرفیت ۳۴۰۰ صندلی برخوردار است، حضور یابند.

گفته شده آکادمی اخیراً برای دیدن همه ظرفیت‌های ممکن بازدیدی از فضای داخلی این سالن انجام داده است.

هنوز معلوم نیست که برای این مراسم چه پروتکل‌های بهداشتی تعیین می‌شود و نماینده دالبی تیاتر نیز از هر نوع اظهار نظری در این باره خودداری کرد.

این در حالی است که اسکار تاریخ‌های دریافت فیلم‌ها را تغییر داد تا بتواند فیلم‌های بیشتری را در رقابت امسال داشته باشد.

مراسم امی که سپتامبر برگزار شد به صورت رویدادی ترکیبی با حضور شماری از افراد به میزبانی جیمی کیمل برگزار شد که بیشتر نامزدها در حال تماشای برنامه از خانه با استفاده از برنامه زوم بودند.

حالا هنوز روشن نیست که چند نفر از نامزدها می‌توانند یا موافقت می‌کنند که به صورت حضوری در مراسم شرکت کنند. در بخش رقابتی بازیگرها نیز بیشتر بازیگران این فصل بازیگران پا به سن گذاشته هستند که آنتونی هاپکینز ۸۲ ساله، الن برنستاین ۸۸ ساله، سوفیا لورن ۸۶ ساله، مریل استریپ ۷۱ ساله، دیوید استراترن ۷۲ ساله و یویونگ یون ۷۳ ساله از جمله آنها هستند.

در عین حال ۴ برنامه تلویزیونی جلوتر از اسکار برگزار می‌شود که شامل گلدن گلوب در ۲۸ فوریه، منتخب منتقدان ۷ مارس، انجمن بازیگران ۱۴ مارس و بفتا ۱۱ آوریل می‌شود.

گلدن گلوب پیش‌تر اعلام کرده این مراسم به صورت زنده به میزبانی تینا فی و امی پولر برگزار می‌شود. توضیح بیشتری نیز در این باره داده نشده است.

جوایز بازیگران که دربرگیرنده بیش از ۱۶۵ هزار عضو است در سالن شرین در لس‌آنجلس برگزار می‌شود که از ظرفیت ۶۳۰۰ نفری برخوردار است و احتمال برگزاری مراسم به صورت مجازی را منتفی ندانسته است.

مراسم جوایز منتخب منتقدان که به طور سنتی یکی از اولین برنامه‌های اهدای جوایز است انتخاب‌های متفاوتی دارد و مدیرعامل آن گفته است می‌دانیم که این برنامه حتماً برگزار می‌شود. تای دیگز نیز مجری آن خواهد بود و می‌تواند احتمالات مختلفی داشته باشد: یا مثل امی برگزار شود، یا مثل جوایز سال پیش یا به صورت ترکیبی. سال پیش این مراسم با حضور ۲ هزار مهمان برگزار شده بود.

تاکنون بیش از ۱۳ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تایید شده که از این میان ۲۶۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. افزایش ابتلا به کرونا موجب شد تا در سه هفته اخیر دستور «ماندن در خانه سالم‌تر است» برای لس‌آنجلس داده شود. این سه هفته تا ۲۰ دسامبر ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای کشور سال‌هاست که با مشکلات فراوانی روبرو شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «خروج» گفت: سینمای کشور پیش از کرونا هم وضعیت خوبی نداشت که امروز انتظار وضعیت خوب از این حرفه را داشته باشیم، سینمای کشور سالهاست که با مشکلات فراوانی روبرو شده است، سینمایی که مشکلاتش برای هنرمندان پیشکسوت سالهاست نهادینه شده است.

به گزارش سینماپرس، آتش تقی‌پور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت فعلی سینما بعد از شیوع موج تازه بیماری کرونا گفت: سینمای کشور پیش از کرونا هم وضعیت خوبی نداشت که امروز انتظار وضعیت خوب از این حرفه را داشته باشیم، سینمای کشور سالهاست که با مشکلات فراوانی روبرو شده است، سینمایی که مشکلاتش برای هنرمندان پیشکسوت سالهاست نهادینه شده است.  
وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه بعد از شیوع بیماری کرونا اوضاع سینما بدتر از قبل شد، از سویی وضعیت سینما خوب پیش نمی رفت و از سویی تعطیلی سالنهای سینما و تولیدات باعث شد تا بسیاری از عوامل جلو و پشت دوربین سینما بیکار شوند.  

بازیگر فیلم سینمایی خروج در همین رابطه ادامه داد: پیرامون مجموعه فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر به طور کامل خانه نشین هستم، شرایط سنی من اجازه نمی‌دهد که ریسک کنم و سر کار خاصی بروم، در هر صورت نمی‌توان کرونا را شوخی گرفت.

وی در همین راستا ادامه داد: برای بازی چند پیشنهاد خوب داشتم، اما همه آن‌ها اکثرا به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده‌اند و منتظرند تا با عادی‌تر شدن وضعیت سلامت جامعه بار دیگر تولید و یا پیش تولید را آغاز کنند، کرونا بد دماری از روزگار تولیدات در آورده و این مشکلات همچنان ادامه دارد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درباره وضعیت سینمای کشور در سال جاری اضافه کرد: متاسفانه چیزی از سینما باقی نمانده است، از نظر من که این وضعیت حداقل تا سال ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا خواهد کرد، ما هم کاری از دستمان بر نمی‌آید، کرونا عنان همه چیز را در دست گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: در شرایط فعلی تا آنجا که شنیدم اکثر فیلم‌هایی که اکران شده اند فروش کمی داشته اند که البته طبیعی است، کسی جرات به سالن سینما رفتن را به خودش نمی‌دهد، ما برای ادامه کار سینما نیاز به فکر بیشتری داریم و اگر نه با ورشکستگی کامل این هنر روبرو می‌شویم.

وی رعایت صحیح نکات بهداشتی را تنها را خلاصی از کرونا دانست و اضافه کرد: ما و تمام جامعه باید رعایت کنیم، شاید رعایت برخی نکات بهداشتی کمی سخت به نظر برسد اما واقعا چاره ای نیست زیرا اگر رعایت نکنیم این بیماری به این راحتی از کشور خارج نمی شود. زدن ماسک شاید برای برخی سخت باشد اما در این مورد نباید خودخواه باشیم، باید به سایر انسانها و اطرافیانم هم اهمیت بدهیم زیرا شاید ناقل باشیم و خودمان هم ندانیم.  

تقی پور رعایت اصول بهداشتی را یک وظیفه عمومی خواند و خاطرنشان کرد: امیدوارم به زودی شاهد دیدن عزیزانمان باشیم، یکی از سختی‌های کرونا ندیدن عزیزان بود البته که از سویی باعث شد قدر داشته هایمان را بدانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعمال سلیقه و نظر توسط سرمایه‌گذار رخ می‌دهد/در واقع این کارگردان نیست که فیلم می‎سازد سرمایه‌گذار است که کارگردانی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا کمالی که نقش فرمانده اطلاعات عملیات را در فیلم تک تیرانداز دارد، از تبدیل قهرمان به کالبدی بی‌جان در سینمای ایران می‌گوید و معتقد است که این سرمایه‌گذاران‌اند که هدایت سینمای ایران را در دست گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، علیرضا کمالی بازیگر سینما و تلویزیون در نقشی متفاوت در فیلم «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیمی اصغری در حال بازی است.

فیلمی که همانطور که اعلام شده بود درباره شهید عبدالرسول زرین، تک تیرانداز حرفه‌ای دفاع مقدس است که در دوران ایثار و رزمندگی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دشمنان زیادی را به هلاکت رسانده بود و از او به عنوان یکی از عجوبه‌های دوران یاد می‌شود.

علیرضا کمالی به تازگی در فیلم متفاوت دفاع مقدسی آبادان یازده ۶۰ نیز بازی کرده بود و این شب‌ها بازی او در سریال وارش نیز دیدنی است. با او درباره نقشش در فیلم، قهرمان و سینمای ایران، دستمزدهای نامتوازن بازیگری و … صحبت کردیم و نظرات او را جویا شدیم.

شهید زرین سپاه دشمن را تغییر می‌دهد

* لطفا کمی درباره نقشی که در فیلم تک تیرانداز بازی می‌کنید بفرمایید و اینکه در چه نسبتی با شهید زرین قرار دارد.

نقشی که در این فیلم بازی می‌کنم نقش عماد فرمانده اطلاعات عملیات است که با شهید زرین در ارتباط است و میانشان کنش و واکنش‌هایی وجود دارد که به جذابیت فیلم اضافه می‌کند.   در حقیقت من نقش مکمل را در فیلم ایفا می‌کنم.

سینما، فیلم، دفاع مقدس، شهید،

علیرضا کمالی در کنار امیررضا دلاوری در فیلم تک تیرانداز

در فیلم روایتی که درباره شهید زرین وجود دارد دو گونه است یکی از زبان دشمن و دیگری از زبان نیروهای خودی. نکته مهمی که باید اضافه کنم این است که تأثیر شهید زرین در تغییراتی است که در سپاه دشمن می‌گذارد و نه تعریف و تمجیدی که از وی می‌شود. برای همین ما هم به دل سپاه دشمن می‌رویم و هم به دل سپاه خودی.

من هم تمام تلاشم را می‌کنم که بازی من به نحو احسن رخ دهد.

از قهرمان کالبد بی‌جان باقی مانده است

* سینمای ما قهرمان زیادی ندارد و از بی قهرمانی رنج می‌برد چه چیزی باعث شده است که قهرمان از سینمای ما سفر کند و فراموش شود.

قهرمان در سینما تعاریف و بسیار زیادی دارد و به تعبیر دیگر اما اگر در آن زیاد  است از طرف دیگر عناصر جذابیت قهرمان نیز متعدد است که در ایجاد تعاریف متفاوت و متعدد بر قهرمان تأثیرگذار است. اما نکته مهمی که باید درباره قهرمان در سینمای ایران گفت این است که تا زمانی که بخواهیم یک قهرمان داشته باشیم آنقدر اما و اگرها و شاید و بایدها زیاد است که باعث می‌شود به جای اینکه به یک قهرمان برسیم به یک کالبد بی‌جان برسیم.

آنچه که امروز درباره قهرمان ساخته می‌شود با آنچه که که در ذهن سازنده بوده است فاصله بسیار زیادی دارد و گاهی آدم فکر می‌کند گویی سینمای ما نمی‌خواهد که قهرمان داشته باشند

به نظرم برای داشتن قهرمان در سینمای ایران امروز به جسارت نیاز داریم البته جسارت نه به معنای عبور از خطوط قرمز بلکه یعنی تغییر زاویه دید. آنچه که از قهرمان در سینمای امروز حتی در سینمای دفاع مقدس ایجاد شده است بیشتر یک شابلون است تا زمانی که هر کس بخواهد قهرمان باشد باید از آن رد بشود. برای همین به یک جسارتی نیاز است تا قهرمان تغییراتی بکند تا بتواند مورد پسند تماشاگران واقع شود.

سینما، فیلم، دفاع مقدس، شهید،

کامبیز دیرباز در نقش شهید زرین

به عنوان مثال فیلم لیلی و مجنون یا آژانس شیشه‌ای را مثال می زنم. قهرمانان این فیلم‌ها قهرمان‌های متفاوتی بودند که باعث شد در ذهن‌های مخاطب ماندگار شوند. اما واقعیت این است که این قهرمانان مانند تک گل‌اند.

از سوی دیگر قهرمانان ملی و یا دفاع مقدس فراوانی داریم، که متأسفانه به آنها رجوع نمی‌شود. مثلاً میرزاکوچک‌خان را در نظر داشته باشیم که تنها منبع موفقی که درباره شخصیت میرزا کوچک خان در سینما و تلویزیون وجود دارد همان میرزا کوچک‌خانی است که در سریال آقای افخمی دیده شد.

دوست دارم نقش ابراهیم هادی و رئیس علی دلواری را بازی کنم

در حالی که ما قهرمانان بسیار زیادی داریم که هنوز یک فیلم و یا یک فریم هم از آنان در سینما نداریم. مانند رئیس علی دلواری یا ستارخان. در نهایت آنچه که امروز درباره قهرمان ساخته می‌شود با آنچه که که در ذهن سازنده بوده است فاصله بسیار زیادی دارد و گاهی آدم فکر می‌کند گویی سینمای ما نمی‌خواهد که قهرمان داشته باشند.

قهرمان پروری باید به شکل درست شکل بگیرد اما این مسائل و مشکلات بر سر راه خلق قهرمان آن قدر زیاد است است که کم‌کم فیلمساز قهرمان را فراموش می‌کند.

سینما، فیلم، دفاع مقدس، شهید،

کمالی می‌گوید دوست دارد نقش شهید ابرهیم هادی را بازی کند

اما در مورد شخصیت‌های قهرمانی که من دوست دارم بازی کنم ابراهیم هادی در دفاع مقدس و رئیس علی دلواری در فضای ملی و تاریخی. خاک این کشور وجب به وجبش قهرمان دارد و واقعاً انتخاب قهرمانش بسیار سخت است.

سینمایی که سرمایه‌گذار جای کارگردان فیلم می‌سازد

* یکی از اتفاقات بدی که در سینما ما رخ داده است تغییر قواعد و قوانین دستمزدهای بازیگران است. به طوری که برخی یک شبِ ثروتمند شدند و برخی دیگر فقیرتر و برخی هم درجا زدند. به نظر شما ریشه این مشکل از کجا ناشی شد؟

اگر در میان تمام صنوف سینمایی ارتقای درآمد رخ می‌داد وضعیت مطلوب‌تری را شاهد بودیم اما نه تنها این اتفاق نیافتاده است که حتی همانطور که اشاره کردید در صنف بازیگران به صورت نامتوازنی دستمزد هنرمندان تغییر کرده است. البته این عدم توازن فقط در بخش بازیگران نیست بلکه در تمام اصناف سینمایی رخ داده است. نکته دیگر اینکه این دستمزدهای عجیب و غریب تنها برای بازیگران کمتر از انگشتان دو دست است و بازیگران دیگر از این تبعیض و عدم تعادل ناراحتند.

درباره علت آن، به نظرم شکل ورود سرمایه‌های خصوصی به سینما باعث شده است که این تغییرات رخ بدهد. تصمیم‌گیری‌ها در سینمایی که با بخش خصوصی کار می‌کند دست سرمایه‌گذار است و متناسب با علایق و سلیقه‌های او رخ می‌دهد.

من با ورود سرمایه شخصی در سینما مخالف نیستم اتفاقاً خوب است اما بحث بر سر این است که اعمال سلیقه و نظر توسط سرمایه‌گذار رخ می‌دهد. در این حالت در واقع این کارگردان نیست که فیلم می‌سازد سرمایه‌گذار است که کارگردانی می‌کند. برای همین در انتخاب بازیگران نیز وارد می‌شود و به صرف اینکه دوست دارد فلان بازیگر که خانواده‌اش به او علاقه دارد بازی کند انتخاب می‌شود.

اینگونه قانون نانوشته حاکم شد و کم‌کم سرمایه‌گذاری که آمده بود ۵ فیلم را سرمایه‌گذاری کند، سلیقه‌ خودش را اعمال کرد حالا که منبع پول درست است یا نه بحث گیری است. اینجا دقیقاً موقعیتی است که باید افرادی که خصوصی‌سازی در سینما را راه نجات آن می‌دانستند بگویند که چرا سینما به این روز افتاده است. چون این معضل بزرگی است که رخ داده است؛ الان برخی از بچه‌های بخش خدمات سینما که اتفاقاً بسیار مهم‌اند با دستمزد فیلمی که برای چهار سال قبل او بود امرار معاش می‌کند و از نظر اقتصادی اصلاً وضعیت خوبی ندارند.

دوست دارم نقش شهید ابراهیم هادی را بازی کنم

حالا همین موضوع را تعمیم بدهیم به تمام بدنه سینما آن وقت باید ببینیم که چه اتفاق بد و چه فقر قریبی در سینما رخ داده است بعد هم اسمش را گذاشته اند خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شخصی که با آن سینما بهبود یابد.  در این باره باید سیاست‌گذاران کلان سینما تصمیم بگیرند و سینما را نجات بدهند.

کارمندان رادیو آبادان به جای رفتن، ماندند و حماسه آفریدند

* از تجربه بازی در فیلم آبادان ۱۱ شصت بگویید…شخصیتی که هم در حقیقت رزمنده و قهرمان ملی است و هم در شهر و رادیو دوندگی دارد و به تعبیر من چند وجهی است.

در فیلم آبادان یازده ۶۰ به تأثیر وقایع جنگ از زاویه دیگری می‌پردازد. بسیاری از فیلم‌های ژانر دفاع مقدس و جنگی ما به خطوط مقدم می‌روند اما آبادان یازده ۶۰ به داخل شهر و به بیان تأثیرات مثبت و منفی جنگ نگاه می‌کند.

فیلم داستان آدم هایی است که بر سر یک دو راهی باقی مانده بودند یک راه این بود که تنها به فکر جان خودشان و خانواده خود باشند و تنها با شنیدن صدای آژیر به پناهگاه فرار کنند راه دوم اما این بود که بمانند و از ملت خود دفاع کنند. انسان‌های فیلم آبادان یازده ۶۰ در حقیقت راه دوم را انتخاب کردند ماندند و با زنده نگه داشتن رادیو صدای حیاتی ملت را بلند نگه داشتند.

سینما، فیلم، دفاع مقدس، شهید،

علیرضا کمالی در اکران مردمی آبادان یازده ۶۰

پس بحث خود رادیو نیست بلکه بحث بر سر دفاع از رسانه مردم و صدای ملت است که باید زنده می‌ماند.  این اقدام آنان باعث شد که صدای رادیو آبادان خاموش نشود و این به معنای حیات شهر و عدم سقوط آن و قوت قلبی برای ملت بود زیرا وقتی می‌فهمیدند که رادیو را هنوز نگرفته‌اند فهمیدند که شهر هنوز زنده است.

کاراکتری که من بازی کردم و دیگر کارمندان رادیو، بچه‌هایی بودند که بین ماندن و رفتن ماندن را انتخاب کردند و حماسه آفریدند. به نظر من هر کدام از آنها می تواند یکی از ۸۵ میلیون نفر ایرانی باشد. باید حماسه سازی رزمنده‌ها در فیلم های دفاع مقدس تکرار شود. این طور که خبر دارم فیلم های جدید دفاع مقدسی در راه است که این حماسه سازی‌ها را روایت می‌کنند و از این بابت خوشحالم.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مادر» با صدای «احترام برومند» شنیدنی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سوینا در آستانه سالروز درگذشت علی حاتمی، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «مادر» را با صدای احترام برومند منتشر می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «مادر» ساخته زنده یاد علی حاتمی توسط گروه سوینا روز پنجشنبه ۱۳ آذرماه منتشر می شود.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده، متن روایت این فیلم را محدثه واعظی‌پور نوشته و در استودیو شهر صدای پارسیان ضبط شده است. مرجان طبسی نیز صدای این برنامه را میکس و تدوین کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگذارید نام «شجریان» محل اختلاف‌افکنی‌ها باشد


یک روزنامه‌نگار موسیقی بر این باور است که اصرار بر انتخاب زادروز محمدرضا شجریان به عنوان روز ملی موسیقی، انتخابی برای ایجاد همدلی و حتی برانگیختن احترامی‌ بیشتر برای استاد فقید موسیقی ایران نیست، بلکه فقط انتخابی برای ایجاد تفرقه‌ی بیشتر است‌.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هم‌عهدی ۲۴۳ مجری و گوینده‌ رسانه ملی با آرمان‌های «شهید فخری‌زاده» – اخبار سینمای ایران و جهان

۲۴۳ مجری و گوینده‌ رسانه ملی با انتشار بیانیه‌ای با آرمان‌های شهید محسن فخری‌زاده تجدید پیمان کردند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از مجریان تلویزیون با اشاره به ترور شهید محسن فخری زاده شهادت وی را تسلیت گفته و خواهان برخورد قاطع و کوبنده با آمران و عاملان این اقدام جنایتکارانه شدند.

متن این پیام را در زیر می‌خوانید:

«بسم ربّ الشهداء و الصدیقین

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ
فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند!؟

شاهدان شهید، دلاوران و آزادگانی هستند که در راه نیل به هدف قدسی خود که همانا آزادی جان از قید نفس و رشد و اعتلای سایر انسان‌هاست، جان خویش را در طبق اخلاص نهاده و تقدیم پروردگار می‌کنند تا دروازه‌های سعادت ابدی را به روی همگان بگشایند.

شهیدان میهمان پروردگار خویشند و مردمان، میهمان خوان کرامت آنان.

شهادتِ این حق پرستان است که هول مرگ را از دل‌ها زدوده و شور و اشتیاقی از جنس مکتب حسینی (سلام‌الله‌علیه) بر عالم جان جلوه‌گر می‌کند.

و اینک در این مسیر، بار دیگر دست پلید ایادی شیطان به خون آزاد مردی با ایمان، آغشته شد که سراسر عمر شریف خویش را در راه بندگی پروردگار، بسط علم و خدمت به خلق خدا صرف کرده بود و چون شمع فروزان، وجودش هراسی از سوختن نداشت و عاقبت پروانه‌وار پرکشید.

گرچه آیینه وجود دانشمند ممتاز و برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور «استاد شهید محسن فخری زاده» به‌ظاهر شکسته شد اما قطعه‌قطعه این آینه، تصاویر بی‌شماری از بینش و روش متعالی او را در سراسر جهان منعکس خواهد کرد. ما نیز در این مسیر نورانی که به حکومت موعود بزرگ جهان، حضرت مهدی صاحب الزمان (عجل‌الله‌فرجه) منتهی خواهد شد، همچنان مصمم و استوار گام برداریم.

جامعه مجریان و گویندگان رسانه ملی، این ضایعه دردناک را به محضر امام عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت سرافراز ایران اسلامی و خانواده پر افتخار آن شهید مظلوم تبریک و تسلیت عرض نموده و چشم انتظار برخورد قاطع و کوبنده توأم با بصیرت با آمران و عاملان این اقدام جنایتکارانه خواهد بود.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

۱۳۹۹/۹/۱۲

اسامی امضاکنندگان تا این لحظه:
رحمان نظام اسلامی
سید اقبال واحدی
حسن سلطانی
عباس سلیمی
مرتضی حیدری
جواد خیابانی
المیرا شریفی مقدم
مجید یراق بافان
مهدی خسروی
محمد رضا حسینیان
ندا ملکی
راحله امینیان
علی ضیاء
نجم‌الدین شریعتی
رضا جاودانی
پیمان یوسفی
محمد حسین مولایی
محمد حسین رنجبران
سید وحید مرتضوی
عبدالرضا امیراحمدی
محمد جعفر خسروی
مژده لواسانی
نیما کرمی
حسین رفیعی
محمدرضا سلمانی
محمد سلوکی
نجمه جودکی
مهدی آقابیکی
شهریار ضیاآذری
اسماعیل آذر
منصورعلی ضابطیان
مسعود فروتن
عباس طاهریان
فضه سادات حسینی
رسالت بوذری
میلاد شیران
سید علیرضا قوامی
هادی ربیعی
فرشته ایزدی
ناصر خیرخواه
علیرضا عسکریان
امیرحسین بابازاده
سید کمال هاشم زاده
افشین زی نوری
میثم آقابیکی
مسعود روشن پژوه
احمد اکبرنژاد
فاطمه آل عباس
قاسم بی نیاز
سعید توکلی
ندا سپانلو
مهیار عبداللهی
کامران تفتی
حمید گودرزی
فرشید فهیم
سید حسین حسینی
محمد ملا اسکندری
حبیب میدانچی
علی جباری
محسن مقصودی
اردشیر منظم
مریم هدیه لو
احسان پوراسد
جوادمولانیا
مهران جوادی نیا
راضیه سادات هاشمی
حسین لطیفی
پژمان کریمی
شاهین جمشیدی
زهرا خلیلی
محمدرضا فاضلی
سحر امامی
سید حامد حسینی
سعید سیفی
علی رمضانی
محمد خاکساری
مهدی صفری
لاله اکبری
مریم اکبری
حسین اکبری
پیمان طالبی
باربد بابایی
محمد حسین رسول پناه
محمد حسین صیرفی
حسن اسماعیل پور
مهدی طهماسبی
ساراروستاپور
علی عبدالعالی
الهه پرسون
سید مصطفی موسوی
سید رضا نواب
سید مرتضی جوادی
سید عبدالرضا رضوی
محسن قره شیخ لو
محبوبه عزیزی
ساسان گلستانه
مینا هاشمی
محمد طالبی
اسمعیل باستانی
محمدرضا مقدسیان
مهدی سروری
حافظ آهی
محمدمهدی ابراهیمی نصر
مصطفی امامی
حمید اسکندری
امیر یانقی
جابر قاسمعلی
ایوب آقاخانی
رضا مهدویش
پرویز نشاط
مژده خنجری
حمید ترابیان
مجتبی امینی
محمدرضا شرفی خبوشان
علیرضا بهرامی
مسیحا ربیعی
مرتضی طمقائیل
الهام غفاری آزاد
عباس موزون
حبیب اله رحیم‌پور
مسعود دیانی
کورش علیایی
مرضیه کردی
ساجده سلیمانی
داریوش چیوایی
المیرا سماواتی
امیرعلی عسکری
مجید عسکری
حامد عسکری
فریبا باقری
مهبد قناعت پیشه
رضا اسماعیلی
ندا سلیمانی
کتایون درویشی
محمد نبی اللهی
کیمیا گیلانی
علی پاکزاد
علی مرادخانی
امیررضا مافی
علی مروی
حمید پارسا
فاطمه رضایی
محمد رضا اختری
احسان رمضانی
زینب بنماران
زهرا خردمند نیک
زینب پورابراهیم
فریبا باقری
احمد نعیمی
محمد نظری
هومن ستوده
حمید مجیدی مهر
ریحانه سادات میرصانع
سید محمد موسوی
آرش ظلی پور
پوریا پویا
صفا همایونی
شیدا نیکوروین
فاطمه عباسی
علیرضا عندلیب فرد
مجید یحیایی
مریم بهبهانی
امیرحسین سپهری
فاطمه محمدی
میترا بهرامی
حامد مهربانی
مهدی بابایی
ناهید سادات شریفی
ابوالفضل سلطانی
وستا جعفرنیا
ثریا بناکار
معصومه پارسامهر
فاطمه محمدی فر
مینا پورنیا
غزاله کفاش طلب
پرهام دیباج
آلاء خامه یار
هادی خضاب
سعید شهبازی
مهدی فرج الهی
مریم قاسمی
محمد میرزازاده
سید محمد صادق تربتیان
محیا شفاعت خسروشاهی
فاطمه امجدیان
محسن محبی
ملیکا زارعی
حمید رضا سنگیان
محمد رضا علیپور
شعله قهرمانی
شمیم علیزاده
محمد درخشنده
پیام ظفرقندی
مرضیه ربیعی
مرضیه کردی
محمد علی مقدسیان
محمدصادق مقدسیان
صفورا میراضی
زهرا حاجی علی
میترا بهرامی
پیمان شیخی
سهیل محزون
محسن خوشنویسان
مرضیه شراهی
نسیم خشنودی
فریبا طاهری
علی نیکزاد
بهروز شکیبا
مرضیه حاجی پور
نرگس سادات پناهی
ستاره جیریایی
ذاکر تیموری
منا اورعی
کیانا یازرلو
سید ایمان سرورپور
فاطمه سادات شاه حسینی
محدثه صارمی
ندا نادرزاده
سارا شاکری
آریا طاهری
حامد مدرسی
محمدرضا محبی
حامد آهنگی
مبینا نصیری
فهیمه مدرس زاده
مرضیه ربیعی
احسان شاملو
مریم رخ فروز
نسیم فنی زاده
رامتین چیت سازان،

سینا هوشمندی نژاد،

محسن سلیمانی زاد،

منصوره خوش نژاد،

صادقی مهدی سیفی،

بهار امیری،

مهدی حاجی محمدی تبریزی،

مریم فرضی قاراب علیا،

حسین حیدری،

زهرا سالم،

سهیل فدایی،

محمد هادی صلح جو،

محمدمهدی محمدی آوین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهادت فخری زاده و میزان موفقیت پروژه نفوذ در عرصه فرهنگ و رسانه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهادت فخری زاده نه تنها عمق رسوخ و موفقیت پروژه نفوذ در ساختارهای مختلف اجرایی کشور را به نمایش گذاشت؛ بلکه موجب شد تا میزان حاد بودن شرایط فرهنگ و هنر را بار دیگر بر همگان آشکار ساخته و نشان دهد که چگونه طیف قابل توجهی از اهالی فرهنگ و هنر به تسخیر نظام سلطه درآمده‌ و حتی بعضی از ایشان رسما به عنوان پیاده نظام دشمن در جامعه فعالیت می‌نمایند.

محمدرضا مهدویپور/ شهادت دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای فخری زاده، ضایعه عظیمی برای امت ایران و تمام مستضعفان در سراسر جهان محسوب میشود. ضایعهای بزرگ که به فرموده إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمه لا یسدها شیء قابل جبران نبوده؛ فقدانی عظیم که تروریست‌های غربی را بسیار شادمان ساخت و حال آنکه تنها امید به فضال الهی و حقانیت خون این شهید مجاهد است که میتواند تسکین دهنده و امید بخش برای جبران این استعداد از دست رفته در بدنه علمی کشور گردد.



سوای نظر از آنکه پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن میتواند تسکین دهنده داغ مستضعفان شود؛ لازم است تا به چند نکته که به سبب خون این شهید بزرگوار در عرصه فرهنگی کشور عیان گردید و مشخص شده توجه داشت:

۱/ شهادت فخری زاده نه تنها عمق رسوخ و موفقیت پروژه نفوذ در ساختارهای مختلف اجرایی کشور و حتی ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی را به نمایش گذاشت؛ بلکه موجب شد تا میزان حاد بودن شرایط فرهنگ و هنر را بار دیگر بر همگان آشکار ساخته و نشان دهد که چگونه طیف قابل توجهی از اهالی فرهنگ و هنر به تسخیر نظام سلطه درآمده و حتی بعضی از ایشان رسما به عنوان پیاده نظام دشمن در جامعه فعالیت مینمایند. پس شهادت این دانشمند دفاعی و هستهای کشور اثبات نمود که اظهار نظرها و یا بهتر است بخوانیم: اظهار وجودهای گاه و بیگاه برخی از جماعت ملقب به سلبریتی، نه تنها زاییده احساسات و تاثیر پذری ایشان از جامعه پیرامونی خود نمیباشد؛ بلکه موضوعی کاملا طراحی شده از کانونهای قدرت خارجی و شریانهای نفوذ ایشان در پیکره کشور است. همان کانونهایی که امر میکنند و کمک میکنند تا آقا و یا خانم سلبریتی ضمن ارتزاق از بودجههای فرهنگی کشور و کسب درآمدهای آنچنانی از طریق نهادهایی همچون صداو سیما و یا مجموعههای تحت مدیریت وزارت ارشاد و …، ضمن کسب شُهرت و شناخته شدن در جامعه و بالابردن فالورهای خود، بتواند نقش اپوزیسون را هم بازی کنند و در راحت خیال بعضا جمهوری اسلامی را هم تحریم نموده و یا حتی وقاحت را به آنجا برساند که با تروریستهای جنایتکار همدردی نمایند و …


۲/ شهادت فخری زاده و سکوت ویژه مجموعههایی همچون خانه تئاتر و خانه سینما و … در کنار خفقان حاکم بر صفحات رسمی سلبریتیها و … این سوال مهم را در اذهان جامعه متبادر میسازد که چه دست پنهانی در اداره چنین مجموعههایی دخیل است که در مقاطعی از تاریخ به صورت هماهنگ با هم شور گرفته و فریاد سر میدهند و در مقاطعی دیگر اینچنین لال شده و سکوت مینمایند!؟ پس نهادی همچون خانه سینما باید پاسخ دهد که به عنوان تشکلی بظاهر صنفی که چند سالی است تنها وظیفه حمایتی خود از هنرمندان را محدود به برگزاری مراسم تشییع جنازه ایشان نموده! و به بهانههای مختلف و با ادعای همراهی با جامعه و مردم ایران، سعی میکند تا در امور با ربط و بیربط به حوزه تخصصی خود بیانیه دهد و از این جهت در موضوعاتی که بعضا حتی از حوزه فهم و درک برخی اعضای هیات مدیره آن خارج است اظهار نظر نموده و در بیانیههای رسمی خود روزی خواستار آزادی مجرمین امنیتی میشود و روز دیگر به بهانه همدردی با خانواده‌های مسافران پرواز اوکراینی به محاکمه حاکمیت میپردازد و …؛ آیا صدای مردم ایران در محکومیت ترور دانشمند هستهای کشور را نشنیده و یا تنها به شنیدن صدای معدود جماعت شبه روشنفکر عادت کرده که مفتخر به هدایت و حمایت سفارت انگلیس و کانادا و فرانسه و … میباشند. همان جماعتی که تحت مشایعت سفیر انگلیس به دنبال برپا کردن فتنه در سطح خیابانهای ایران بوده و در صفحات مجازی خود جامعه را به تظاهرات و شورش علیه حاکمیت فرا میخوانند و …


۳/ پُرواضح است که پرسشگری در باره چرایی سکوت سلبریتیها و یا عدم صدور بیانیه رسمی توسط خانه تئاتر و خانه سینما و … و ابراز انزجار این مجموعه ها و همراهی ایشان با مردم ایران در محکومیت تروریسم دولتی آمریکا و اسراییل، نه به جهت تاثیرگذاری ویژه این تشکلهای محقر صنفی در جامعه و یا نقش پُررنگ آنها در تاثیرگذاری بر افکار عمومی میباشد. بلکه پرسشگری در این باب به منظور تشخیص اهمیت التزام این مجموعهها به تکالیف اجتماعی خود در قبال مردم و جامعه ایران بوده و حکایت آب آوردن زنبور برای خاموش ساختن آتش نمرود را دارد. به راستی چه توجیهی میتوان آورد برای سکوت اخیر خانه سینما؛ آن هم خانهای که هر روز بیشتر از وظایف ذاتی خود فاصله میگیرد و به محفلی انحصاری از برای طیفی خاص مبدل گردیده که با بودجههای حکومتی اقدام به نوشتن بیانیههای ضد حاکمیتی مینمایند و به نمونهای هجو و مسخره از اپوزیسیون درون پوزیسیون مبدل شده است!



۴/ شهادت فخری زاده بار دیگر کاستی و ناتوانی رسانه ملی در ایفای رسالتهای رسانهای خود را به اثبات رساند و نشان داد که صدا و سیما با وجود حجیمسازی خود در قالب شبکههای مختلف و سازههای متفاوت و … به شدت در تنظیم پیام ضعیف است و اساسا از کارکرد رسانهای خود چه در حوزه صدا و چه در بخش سیما و چه در خبرگزاری صداوسیما یا همان واحد مرکزی خبر غافل بوده و نمیتواند به صورت حساب شده و منضبطی در بزنگاهها حضور پیدا نماید. به عبارت دیگر شهادت این دانشمند بزرگ کشور مان سبب شد تا ضعف رسانه ملی در بروزرسانی پروتکلهای سازمانی و همچنین تنظیم سناریو برای شرایط مختلف تنش، تشنج و یا بحران هویدا شود و بر همگان آشکار شود که عملا این مجموعه عظیم رسانهای در بهترین تعریف به آلتی سرگرم کننده مبدل شده است که فقط میتواند اوقات فراغت طیفی از جامعه را پُر سازد. ناکارآمدی ویژهای که یادآور این فرمایش امام خامنهای در مورد ضعف صدا و سیما بود که: اگر صدا و سیما میتوانست همان جور که تلویزیون فلان کشور غربی با یک سابقه و تجربه‌ی فراوان و با استفاده‌های هنری دروغهای خودش را راست جلوه میدهد، واقعیات موجود کشور را درست منعکس کند، شما بدانید امروز امید نسل جوان، دلبستگی نسل جوان به کشورش، به دینش، به نظام جمهوری اسلامیاش، به مراتب بیشتر از حالا بود و … (بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور-۱۳۸۸/۰۸/۰۶)؛ فرمایشی که بیش از یک دهه از اعلام عمومی آن میگذرد و متاسفانه عزمی در مدیریت سازمان صدا و سیما برای اجرایی شدن آن همچنان وجود ندارد و مصادیق آن در نحوه مواجهه شبکههای مختلف سیما و صدا و بالاخص بخشهای خبری با موضوع شهادت فخری زاده قابل ملاحضه میباشد. از ارایه قرائتهای مختلف و گوناگون در نحوه شهادت ایشان گرفته تا عدم حضور کارشناسان رسانهای خِبره و صاحب نظر در حوزههای امنیتی و دفاعی و هسته و … و ندیده شدن این ترور در بسیاری از شبکهها و بسنده کردن به گفتگوی مجری بچه سال شبکه سه و یا حضور تکراری حسن عابدینی با ادبیات منسوخ شدهاش در مقام کارشناسی این گونه وقایع و یا آن مصاحبه عجولانه با همسر داغ دیده شهید و رفتن حسینیبای  به سراغ وزیر دفاع و نمایش دادن دیدار حاج قاسم با فرد دیگری به عنوان شهید و صدها مورد ریز و درشت دیگری که ضمن عدم برآورده نمودن نیاز جامعه داغ دیده، بیش از هر چیز اعتماد مخاطب را در پیگیری واقعیت در قالب رسانه ملی هدف قرار داد.



۵/ رسانه ملی یکی از اصلیترین و حساسترین امکانات نظام جمهوری اسلامی در عرصه قدرت نرم محسوب میشود و قطعا بخشی از ناکارآمدی این ابزار مهم در انجام وظایف رسانهای خود و حفظ جایگاه تاثیرگذار خود را میتوان معطوف فشارهای بیرون از سازمان دانست. فشارهایی که عدم توجه به آن حتی سبب میشود تا در برخی موارد بودجه کارکنان و کارمندان سازمان توسط دولت و سیستم اجرایی به گروگان گرفته شود و این همه در ظاهر هیچ راه حلی را جُز محافظهکار شدن در پیش پای مدیران رسانه ملی نمیگذارد و از این جهت اتخاذ رویکرد محافظهکارانه توسط مدیران سازمان به منظور کاستن از این فشارها میتواند عامل خوبی برای توجیه ناکارامدی صدا و سیما تلقی شود. به نحوی که مهندس عبدالرضا بوالی به عنوان مدیر شبکه خبر سعی نمود تا نقص آشکار و ضعف گُل دُرشت این رسانه در اطلاع‌رسانی و واکنش سریع به شهادت فخری زاده را با یادآوری این معادله مهم توجیه سازد. اما باید توجه داشت که قطعا وجود چنین فشارهایی غیر قابل انکار بوده و قطعا تحول بنیادین در مدیریت سازمان صدا و سیما میتواند به این مهم کمک کند تا با استفاده از هیئتهای اندیشه‌ورز غیر رانتی و صد البته خِبره به امر رسانه، اقدام به طراحی سناریو برای شرایط مختلف نموده و سطوح مختلف تکنیکی و تاکتیکی لازم برای واکنش سریع در  شرایط مختلف تنش، تشنج و یا بحران را از پیش در بدنه ساختاری سازمان چیدمان نماید.






نمونهای از استفاده شبکههای معارض نظام جمهوری اسلامی از تکنیکها و تاکتیکهای کاملا پیش پا افتاده رسانهای به منظور انعکاس خبر شهادت فخری زاده و هدایت افکار عمومی به سمت اهداف مطلوب خود

۶/ شهادت فخری زاده از ماهیت ناکارامدی صدا و سیما رونمایی عمومی نمود و نشان داد که چگونه ساختار شکل گرفته در پیکره این ابزار مهم رسانهای نمیگذارد تا فرمولهای اولیه در تولید پیام رعایت شود و حتی ضوابط پیشپا افتاده و متعارف بنگاههای رسانهای جهان را نه تنها در مرحله اولیه اعلام خبر شهادت، بلکه در مراحل پس از آن را نیز لحاظ نکرده و در یک سرگشتگی آشکار مخاطب خود را رها ساخته و حتی سبب شود تا مخاطب پیگیر و پرسشگر به سمت استفاده از رسانههای خارجی و بیگانه کشیده شود و این یعنی عمق فاجعه! یعنی عدم توان رسانه ملی در برآورده نمودن نیاز رسانهای ملت خود و گسیل داشتن ایشان به بیگانگان! و این موضوع در شرایط جنگ و بالاخص در موقعیت جنگ نرم کنونی به معنی خیانتی است که در سطح مدیریت و بدنه رسانه ملی در حال به وقوع پیوستن است.



۷/ شهادت فخری زاده و عدم تفوق رسانهای کشور در تنظیم پیام مطلوب تنها به کاستی و ضعف صدا و سیما و یا فُسیل بودن افراد و تئوریهای حاکم بر مدیریت بخشهای مختلف و بالاخص بخش خبر در این سازمان خلاصه نشده و بار دیگر خلاء ساختاری در نقش پذیری روابط عمومیهای تخصصی و عدم حضور سخنگویان کاربلد و توانمند را بر پیکره نهادهای مختلف اجرایی در کشور یادآور گردید. به عبارت دیگر شهادت این دانشمند مهم عرصه دفاعی و هستهای کشور نه تنها ضعف و کاستی نهادینه شده بر پیکره صدا و سیما و لزوم تحول بنیادین در مجموعههای مختلف این سازمان را هویدا ساخت؛ بلکه سبب شد تا عدم حضور سخنگو (Spokesperson) در نهادهای مختلف حاکمیتی به صورت محسوسی به چشم بیاید. البته این کاستی به معنی عدم وجود جایگاه سخنگو و یا دریافت حقوق توسط فردی به عنوان سخنگو در نهادها و مجموعههای مختلف نمیباشد. بلکه این مهم به معنی کمبود وجود سخنگوهای حرفهای و مجهز به سواد رسانهای غیر شعاری میباشد. سخنگویی که بتواند پیام تخصصی تنظیم شده توسط نیروهای متخصص در روابط عمومی سازمان و یا نهاد متبوع خود را به شکلی هوشمندانه و هدفمند در رسانههای مختلف منعکس نماید و افکار عمومی را در جهت مطلوب هدایت سازد.



۸/ خلاء ساختاری در نقش پذیری روابط عمومیهای تخصصی و عدم حضور سخنگویان کاربلد و توانمند در کنار اشتباهات فاحش رسانه ملی در موضوع شهادت فخری زاده سبب شد تا رسانههای بیگانه بر افکار عمومی ملت ایران و مردم جهان بتازند و اسباب فزون گشتن غم در جبهه مستضعفان و شادکامی در جبهه مستکبران را پدید آورند. به عنوان نمونه وقتی دبیر شورای عالی امنیت ملی شخصا جلو دوربین حاضر شده و با ادبیات متداول و روزمره خود و بدون تنظیم متنی دقیق و یا حداقل بهرهمندی از زبان بدن (Body language) و … راسا اعلام میدارند که: دستگاه های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیده بودند که وی مورد هدف اقدام تروریستی قرار می گیرد و در کدام محل نیز قرار است این عملیات انجام شود، دقیقاً محلی که او به شهادت رسید. آنها می دانستند در این محل قرار است یک عملیات علیه این شهید انجام بگیرد. تقویت های لازم در خصوص تیم حفاظت وی نیز صورت گرفته بود اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند و…؛ این یعنی خطای فاحش استراتژیک در تنظیم پیام و هدایت افکار عمومی ؛ یعنی عدم شناخت رسانه توسط یکی از عالیترین مسئولان امنیتی کشور که خلاء شدید در وجود روابط عمومی تخصصی و سخنگویان کاربلد و توانمند را معین میسازد. البته این مصداق قابل تعمیم به سخنان وزیر اطلاعات و یا وزیر دفاع و یا حتی فرمانده سپاه و … در جلوی دوربین میباشد که ذکر تمامی آن در این مجال نمیگنجد و اساسا ارتباطی با تعامل مستقیم مسئولان ندارد و از ماهیتی متفاوت با ارتباط متولیان امر با مردم و رسانه برخوردار است. پس باید ضمن تاکید بر حضور سخنگویان کاربلد و توانمند بر این مهم نیز اشاره داشت که متاسفانه در برخی موارد سخنگو بودن به رانتی برای دیده شدن در رسانهها مبدل گردیده و حتی به حضور برخی آقازادهها و خانمزاده ها در مقام سخنگویی به عنوان سکویی برای رسیدن به شُهرت و قدرت مبدل گردیده است.



۹/ شهادت فخری زاده سوای نظر از  هشدار نسبت به تمام کاستیهای موجود در ساختارهای اجرایی کشور و در عرصههای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و …، بشارت دهنده آیندهای درخشان است. آیندهای که به سبب بلوغ اجتماعی جامعه و بالارفتن سواد رسانهای در ملت ایران پدید آمده و ظهور و بروز آن را میتوان در اشعار حماسی شعرایی مشاهده نمود که از ذوقشان در میان ملت ایران کوک میشود و حتی زودتر از برخی مسئولان قلم را به دست گرفتند و پیام‌های تسلیت خود را به زبان شعر بیان داشتند. شعرایی همچون علیرضا قزوه، علی محمد مؤدب، سورنا جوکار و حسن صنوبری و … که سوز دلشان را همچون عموم ملت ایران در فضای رسانههای شخصی خود به اشتراک گذاشتند و ضمن بیعت با امام امت سعی نمودند تا یاد دانشمند شهید خود را با بضاعتهای مختلف در فضای رسانه گرامی دارند.



مشاهده خبر از سایت منبع