X

بایگانی آذر 20, 1399

دفتر سینمایی

«تله تئاتر» با «تئاتر آنلاین» متفاوت است/تلویزیون به دلیل رایگان بودن و گستره مخاطب می‌تواند موفق تر عمل کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کوروش سلیمانی معتقد است برخی تله‌تئاترها نزد مخاطبان تلویزیون می‌توانند تاثیرگذارتر از بسیاری از سریال‌های پرخرجی باشند که بعد از مدتی از یادها فراموش می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، کوروش سلیمانی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با مهر درباره تولید تله‌تئاتر و اجرای تئاتر به شیوه آنلاین به‌عنوان جایگزین‌های تئاتر صحنه‌ای در شرایط بحران کرونا گفت: من با تولید تله تئاتر موافق هستم اما تئاتر آنلاین و تئاتری را که برای پخش تصویربرداری شده نمی‌پسندم چون معتقدم رمز و راز و جادوی تئاتر در مکانی به نام سالن تئاتر و به صورت زنده رخ می‌دهد و این کار مثل این است که یک نقاشی از باران را به آدم‌ها نشان دهیم و بگوییم باران خیس می‌کند در حالی که این فقط یک نقاشی است.

وی افزود: البته خیلی از دوستان و همکاران من اعتقاد دیگری دارند که ممکن است نظراتشان اشتباه هم نباشد اما من چنین نگاهی ندارم و معتقدم از راه‌های دیگری هم می‌شود یاد تئاتر را در ذهن مردم زنده نگاه داشت تا فراموش نشود.

این بازیگر و کارگردان ادامه داد: اما شرایط تولید تله تئاتر با تئاتر آنلاین متفاوت است و می‌توان آن را گونه‌ای جداگانه دانست و ژانری پذیرفته شده و متفاوت از تئاتر در دنیا به حساب می‌آید چون عملاً یک تولید تلویزیونی محسوب می‌شود که به لحاظ محتوایی و متن از تئاتر و از نظر میزانسن و دکوپاژ نیز از تئاتر و تلویزیون بهره می‌گیرد و این‌طور نیست که یک دوربین کار بگذارند و نمایش را بدون طراحی ویژه‌ای ضبط کنند.

وی افزود: مدتی قبل شبکه چهار سیما اقدام به پخش تله تئاترهای قدیمی کرد که اتفاق خوشایندی بود. من و خیلی از هم‌نسلانم زمانی که در شهرستان‌ها امکان دسترسی و دیدن تئاتر وجود نداشت با دیدن همین تله تئاترها به این حوزه علاقه مند شدیم و چیزهای زیادی یاد گرفتیم.

سلیمانی با اشاره به لزوم توجه مدیران تلویزیون به تولید تله تئاتر و تاثیرگذاری این آثار نزد مخاطبان بیان کرد: در دوره‌ای تله تئاترهای درخشانی در تلویزیون تولید شد که هنوز هم بازپخش می‌شوند. باور کنید اثرگذاری تله تئاترها گاهی اوقات از سریال‌های بسیار پرخرج بیشتر است. تله تئاترهای می‌توانند برای تربیت تماشاگران، سرگرم شدن و ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار مناسب باشند. می‌توان از بازیگران و کارگردانان کاربلد در این زمینه استفاده کرد و از این طریق مردم عادی را با این هنر آشتی داد. متاسفانه به نظر می‌رسد این نگاه که تئاتر تنها برای خواص است در مسئولان ما هم وجود دارد.

این هنرمند تئاتر افزود: سیاست‌گذاران فرهنگی ما در رسانه ملی به این مساله بی توجه هستند که تئاتر می‌تواند قشر گسترده‌ای را در بربگیرد و علاوه بر این می‌تواند اثرگذاری بیشتری از سریال‌های داشته باشند که هزینه تولیدشان ده‌ها برابر بیشتر از تولید یک تله تئاتر است اما در یادها نمی‌مانند. من می‌توانم چندین تله تئاتر را نام ببرم که از ۲۰ یا ۳۰ سال قبل همچنان در یاد من مانده است.

وی افزود: خود من شخصاً بسیار علاقه مند به کار کردن در این حوزه هستم و اگر فرصتش پیش بیاید با رغبت تمایل به تولید تله تئاتر دارم چون حتی اگر بتوانم روی یک نفر تاثیر بگذارم به نظرم موفق خواهم بود. البته تولید تله تئاتر علاوه بر تمایل و همت مدیران تلویزیون برای تولید این آثار، به انتخاب متن مناسب که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و قابلیت به تصویر کشیده شدن در مدیوم تصویر را داشته باشد نیز مهم است. استفاده از تجربیات هنرمندان کاربلد این حوزه مثل مسعود فروتن در زمینه کارگردانی تلویزیونی و داریوش مودبیان در زمینه کارگردانی هنری و بزرگان دیگری مثل محمد رحمانیان، قطب‌الدین صادقی، حسن فتحی و … نیز در کنار نوآوری‌های جدید اهمیت زیادی دارد.

کارگردان نمایش «سکوت سفید» درباره پخش تله تئاتر در پلتفورم‌های مجازی و شبکه نمایش خانگی یادآور شد: معتقدم هنوز برای مخاطبان وی او دی‌ها دیدن تله تئاتر و حتی فیلم تئاترهایی که اخیراً به شیوه‌ای به‌روزتر و با چند دوربین ضبط می‌شوند، جا نیفتاده است و از طرف دیگر همچنان این تصور برای عموم مردم وجود دارد که تئاتر حوزه ویژه‌ای است و تنها افراد خاصی مخاطب آن هستند که البته این مشکل به هر ۲ طرف یعنی هم مردم و هم خود هنرمندان باز می‌گردد. البته تئاتر ویژگی‌هایی دارد که آن را تا اندازه‌ای خاص می‌کند اما به اندازه‌ای که در کشور ما غریب است، غریب نیست. بنابراین تلویزیون به دلیل رایگان بودن و گستره مخاطبی که دارد می‌تواند در زمینه تولید و پخش تله تئاترها موفق تر عمل کند چون مخاطب امروزی در این شرایط نه وقتش را دارد نه تمایل به پرداخت هزینه اضافی برای دیدن این آثار نشان می‌دهد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: هنرمندان ما امسال سال بسیار سختی را در همه حوزه‌ها تجربه کردند اما در این میان تئاتر مورد تهدید زیادی قرار گرفت. هنرمندان بسیاری با مشکلات معیشتی روبرو شدند و تماشاخانه‌های خصوصی متحمل ضرر و زیان شده و تعدادی نیز تعطیل شدند. این شرایط بسیار ناراحت کننده است و متاسفم که سالن‌های تئاتری مجبور به تعطیلی شدند. کاری به سلیقه فردی خودم در زمینه فعالیت تماشاخانه‌ها خصوصی ندارم اما در مجموع همه این سالن‌ها در خدمت تئاتر بودند و تعطیلی و ورشکستگی آنها اتفاق تلخی است. امیدوارم مسئولان وزارت ارشاد تمهیدی برای حمایت از این سالن‌ها و راه کاری برای فعالیت هنرمندان تئاتر در این شرایط بیندیشند تا همکاران من نیز دلسرد نشوند و بتوانند در آینده به شرایط عادی بازگردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سنگلج» راوی زندگی «پدر موشکی ایران» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «سنگلج» رادیو تهران در ۵ قسمت، به بازخوانی کتاب «خط مقدم» نوشته فائضه غفار حدادی می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، شبکه رادیویی تهران برای تکریم و ارج نهادن به شهدای گرانقدر ترور و خانواده بزرگوارشان در برنامه «سنگلج»، به بازخوانی زندگی شهدای ترور می‌پردازد. این برنامه با توجه به مناسبت‌های مختلف، به بازخوانی کتاب‌های گویا اختصاص دارد.

کتاب گویای «خط مقدم» نوشته فائضه غفار حدادی، از ۲۱ تا ۲۵ آذر، مخاطبان را با زندگی شخصی و فعالیت‌های شهید سردار تهرانی مقدم در زمینه ساخت و تجهیز موشک و … آشنا می‌کند.

برنامه «سنگلج» را از ساعت ۱:۳۰ بامداد روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز از رادیو تهران بشنوید. تهیه و تنظیم رادیویی این اثر نمایشی بر عهده اسماعیل عابدیان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میرعلایی: نمی‌توانم اظهار نظر خاصی درباره این نامه داشته باشم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «موسی (ع)» گفت: متاسفانه خبر اعتراض خانواده سلحشور به تغییر در فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» کمی از سوی رسانه‌ها با نوعی از شتاب زدگی منتشر شده است، از نظر من رسانه‌های ما باید در وضعیت کنونی با عدالت بیشتری نسبت به انتشار برخی اخبار عمل نمایند.

به گزارش سینماپرس، میرعلایی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون اخبار منتشر شده مبنی بر اعتراض خانواده «فرج الله سلحشور» درباره تغییر فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» گفت: واقعیت امر در این باره تنها روابط عمومی صدا و سیما اظهارنظر رسمی خواهد داشت. نامه خانواده سلحشور به رسانه ملی داده شده و به همین دلیل پاسخ در این خصوص هم از طریق رسانه ملی رخ خواهد داد. از سویی رسانه ملی اعلام کرده که پاسخ این نامه را خودش خواهد داد و از ما خواسته تا اظهار نظری در این مورد نداشته باشیم.  

وی در همین راستا ادامه داد: در کل به دلیل اینکه از مفاد نامه اطلاع دقیقی ندارم و از سویی جهت و سوی نامه بنده نبوده ام نمی‌توانم اظهار نظر خاصی درباره این نامه داشته باشم، بدون شک اگر این نامه پیش از نگارش و ارسال با من مطرح شده بود می‌توانستم موضعی نسبت به آن داشته باشم.

تهیه کننده سریال «موسی (ع)» ادامه داد: متاسفانه خبر اعتراض خانواده سلحشور به تغییر در فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» کمی از سوی رسانه‌ها با نوعی از شتاب زدگی منتشر شده است، از نظر من رسانه‌های ما باید در وضعیت کنونی با عدالت بیشتری نسبت به انتشار برخی اخبار عمل نمایند، زیرا شاید ناخواسته حتی به ایجاد جوی متشنج دامن بزنند. جوی که شاید برخی از رسانه ها و افراد حتی از آن استقبال کنند.

میرعلایی درباره آخرین وضعیت جسمانی «جمال شورجه» کارگردان سابق سریال «حضرت موسی (ع)» خاطرنشان کرد: خوشبختانه وی نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد و از لحاظ جسمانی بهبود چشمگیری داشته است.  

گفتنی است چندی پیش «ابراهیم حاتمی کیا» به عنوان کارگردان تازه سریال «حضرت موسی (ع)» انتخاب شد، وی در حال حاضر بازنویسی و ویرایش نهایی فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» است، فیلمنامه ای که طرح اولیه آن را مرحوم فرج الله سلحشور کلید زده بود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عکس به مثابه هنر معاصر» منتشر شد


کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» نوشته شارلوت کاتن(نویسنده و کیوریتور شهیر انگلیسی) با ترجمه کیارنگ علایی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید مستند سازان با بارش فکری و انتخاب درست و رویکرد مسئله محوری به جای موضوع محوری، نیاز مخاطب را به درستی بشناسند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون سیما گفت: مستند به عنوان یک تلاش برای کشف حقیقت، بازنمایی حقیقت، بیان نزدیک به واقع به مخاطب، توانسته در بین مردم جای ویژه ای باز کند و ما باید موضوعی که مخاطب به آن توجه دارد را بسازیم.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند عصر امروز ۱۸ آذرماه با حضور علی عسکری رئیس رسانه ملی، حمید شاه آبادی معاون سیما، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و جمعی از مستند سازان در مرکز همایش های رسانه ملی با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار شد.

در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، شاه آبادی معاون سیما گفت: در چند سال گذشته رنگ آنتن و قاب تلویزیون به برکت زحمات و تلاش ها و اقدامات هنرمندانه مستند سازان رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است.

وی افزود: خوشبختانه ژانر فیلم های مستند و این گونه از تولیدات تلویزیونی در سال های اخیر ارتباط خوب و عمیقی با مخاطبان برقرار کرده است.

شاه آبادی افزود: باید برای جایگاهی که هم اکنون فیلم مستند در تلویزیون دارد از تمامی عزیزان دست اندرکار، مدیران شبکه مستند، جناب آقای سلیم غفوری مدیر سابق شبکه مستند و دکتر میرباقری معاون پیشین سیما تشکر و قدردانی کرد.

معاون سیما افزود: حقیقتا در این چند سال برای اینکه مستند بتواند جایگاه ویژه ای در فرهنگ کشور در قاب تصویر داشته باشد دست اندرکاران و مدیران گذشته، اقدامات ویژه ای انجام داده اند و امروز زیر ساخت های قابل توجه و مناسبی برای توسعه ژانر مستند وجود دارد.

وی عنوان کرد: مستند به عنوان یک تلاش برای کشف حقیقت، بازنمایی حقیقت، بیان نزدیک به واقع به مخاطب، توانسته در بین مردم جای ویژه ای باز کند.

شاه آبادی افزود: ما باید روی این ذائقه سازی کار ویژه ای کنیم و در واقع روی موضوعی که مخاطب ما به آن توجه دارد باید برنامه ریزی های مناسب انجام پذیرد.

وی افزود: فیلم مستند اثرات خوبی در زندگی ما دارد چرا که با آگاهی رسانی می تواند معرفت افزایی برای مخاطبان داشته باشد و سرمایه گذاری در این خصوص از اهمیت والایی برخوردار است.

معاون سیما اظهار داشت: امروز که این زیر ساخت ارزشمند با حمایت جدی ریاست رسانه ملی فراهم شده است، باید جمع مستند سازان با بارش فکری و انتخاب درست و رویکرد مسئله محوری به جای موضوع محوری، نیاز مخاطب را به درستی بشناسند.

شاه آبادی تاکید کرد: مستندسازان باید با تکیه بر پژوهش که نیاز جدی برای ساخت یک مستند است بر مسائل مردم تمرکز و فصل جدیدی در مستند سازی برای مخاطبان ارائه و عرضه کنند.
معاون سیما تاکید کرد: امروز تنها شبکه مستند عرضه کننده تولیدات مستندسازان نیست، بلکه این ژانر و گونه نمایشی در اکثر شبکه ها جای خود را به خوبی باز کرده است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: باید از جوانان خلاق که تیم های عملیاتی و مطالعه محور، ایجاد و خلاقانه مستندهای فاخری را تهیه کردند، قدردانی کرد و امیدواریم در سال های بعدی همچنان شاهد آثار فاخری در این زمینه باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترویج سبک زندگی غربی در لوای «شام ایرانی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: توهین بهاره رهنما به قوم لر در برنامه شبه‌ماهواره‌ای «شام ایرانی» به دلیل اعتراض وسیع چهره‌های مختلف جامعه مورد توجه قرار گرفت، اما مشکل اصلی تهیه‌کننده‌هایی هستند که ثابت کرده‌اند صلاحیت برنامه‌سازی ندارند

به گزارش سینماپرس، کارشناسان و دلسوزان معتقدند تعارض فرهنگی برنامه‌سازی در فضای مجازی و ترویج سبک زندگی غیرایرانی در آن‌ها لایه‌های پنهانی دارد که به مرور در سطح جامعه و سبک زندگی مردم دیده خواهد شد.


چند سالی است برخی سینماگران و فیلمسازان که اصالت سود و کسب انتفاع مالی برایشان از هر چیزی مهم‌تر است با کپی‌برداری از برنامه‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای سعی کرده‌اند ولو به قیمت تاراج سرمایه اجتماعی خانواده‌ها و حیازدایی و ساختارشکنی در بین مخاطبان، جیب خودشان را پر کنند. اغلب این برنامه‌ها کپی‌کاری شده از شبکه‌های ضدانقلاب همچون «من و تو» هستند که در سایه عدم نظارت قانونی و کوتاهی مسئولان خانواده، زنان، باورهای اعتقادی جامعه و ارزش‌ها و هنجارهای خانواده ایرانی مورد تاخت و تاز آن‌ها قرار گرفته است.


«شام ایرانی» از شبکه ماهواره‌ای تا نمایش خانگی


شام ایرانی نام مجموعه‌ای ویدئویی است که سری اول آن به کارگردانی بیژن بیرنگ در زمستان سال ۱۳۹۰ ساخته و منتشر شد. ساخت و توزیع سری جدید این مجموعه از زمستان سال گذشته به کارگردانی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی آغاز شد. این برنامه الهام گرفته از مجموعه تلویزیونی به اسم «Come Dine with Me» است که نمونه فارسی آن چند سال پیش توسط شبکه ماهواره‌ای «من و تو» ساخته و پخش شد. این برنامه در فرم و محتوا و سبک زندگی‌ای که ارائه می‌دهد، منطبق با سیاست‌های ضد خانواده شبکه ماهواره‌ای «من و تو» طراحی و تولید شده است. اغلب کارشناسان حوزه خانواده و علوم اجتماعی متفق‌القول هستند پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی این شام شوم و لایه‌های پنهانش با رویکرد و نوع نگاه ایرانیان نسبت به خانواده و ساختار و سطح روابط خانوادگی ما که بر پایه سبک زندگی و ریشه‌های تمدنی غنی و اصیل استوار است، کمترین تناسب و تشابهی ندارد.


وقتی نهادهای نظارتی خوابند


در قسمت اخیر مجموعه «شام ایرانی» به کارگردانی سعید ابوطالب، بهاره رهنما در واکنش به شهرزاد کمال‌زاده که درباره رسم گرفتن شیرب‌ها از سوی برخی خانواده‌ها حرف می‌زند با تمسخر و استهزا عنوان می‌کند که «ماشاءالله دخترای امروزی سر و وضع‌شان نیکول کیدمنه و طرز فکرشون لر». این جمله رهنما با واکنش طیف‌های متنوعی از مخاطبان همراه شد. پس از وسعت واکنش‌ها و بالا گرفتن مسئله در بین مردم، این بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پستی در صفحه شخصی ایسنتاگرامش تلاش کرد با اتخاذ حربه کهنه فرار به جلو ضمن وصله پینه کردن جمله توهین‌آمیزش و طرح تئوری ارتباط گودرز و شقایق، موضوع را به اصطلاح ماله‌کشی کند.


پس از گذشت چند روز از این اتفاقات و وسیع‌تر شدن گستره اعتراضات مردمی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی به حرف‌های سخیف و موهن بهاره رهنما بالاخره سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و اعلام شد با دستور ساترا این بخش از همه رسانه‌های رسمی منتشرکننده حذف شد!


واقعیت ماجرا این است که اگر هموطنان لر به سخنان سخیف رهنما واکنش نشان نمی‌دادند، اساساً مرکز نظارتی، چون ساترا نیز ورودی به این برنامه نداشت چراکه ظاهراً تهیه‌کننده محترم خودی محسوب می‌شوند و خیال مدیران ناظر راحت است.


از سلبریتی‌ها بیش از این انتظار نمی‌رود و رفتارهای این جماعت در فضای مجازی همواره نشان داده که فرهنگ برای ایشان اساساً اولویت نیست، اما روی صحبت با مدیران فرهنگی است که سر در زیر برف کرده‌اند و برنامه‌سازی و تهیه‌کنندگی را به دست اشخاص بی‌صلاحیتی، چون سعید ابوطالب داده‌اند؛ کسی که پیش از این برنامه‌های دیگری، چون «رالی ایرانی» را با حضور سلبریتی‌ها تولید و پخش کرده است و در این برنامه‌های پرهزینه تنها چیزی که مطرح نیست فرهنگ است. سعید ابوطالب البته این روزها برنامه اینترنتی با عنوان «مافیا» را نیز در حال پخش دارد که در آن نیز با توسل به پشتوانه‌های مالی و سلبریتی‌ها قصد جذب مخاطب را دارد. جالب است که بیلبوردهای این برنامه تمام سطح شهر را هم در برگرفته است. اساساً برگزیدن عنوان مافیا برای این برنامه نشان می‌دهد که عوامل آن برای جذب مخاطب حاضرند به هر دستاویزی چنگ بزنند. اصالت سرگرمی و تجارت در فرهنگ البته محدود به فضای مجازی نمی‌شود و وقتی صداوسیما نیز سمت و سوی برنامه‌سازی‌هایش به این جهت رفته معلوم است که وضعیت در فضاهای دیگر دچار چه وضعیتی خواهد شد.


این فرهنگ است یا تجارت


علاج واقعه قبل از وقوع باید صورت بگیرد در غیر این صورت اگر قرار باشد تخلف یا تخطی‌ای صورت بگیرد و نهادهای نظارتی و مسئولان که باید حکم چشم بیدار دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ و هنر را ایفا کنند، بعد از همه‌گیری و گسترش آن اتفاق ناخوشایند موهن و غیرقانونی در جامعه به آن واکنش نشان بدهند که اساساً با اصل وجودی شکل‌گیری و طراحی چنین ناظرانی در تضاد است. ممکن است واکنش لاک‌پشت‌گونه بخش‌های مسئول و ناظر بر محتوا در جاهایی مثل برنامه زنده تا حدودی قابل رفع و رجوع و توجیه باشد، اما در مورد برنامه‌های تولیدی و به اصطلاح ضبطی که بعد از گذراندن مراحل مختلف زمانبری مانند تصویربرداری، تدوین، صداگذاری و دیگر اقدامات حرفه‌ای کسی متوجه خبط مشمئزکننده‌ای مثل دیالوگ بهاره رهنما در شام ایرانی نشود، باید نسبت به ساختار و رفتار غیرمسئولانه آن تشکیلات بازنگری جدی و عملگرایانه‌ای صورت بگیرد. اگر قرار باشد یک اقدام یا اتفاق موهن در سطح وسیع و بین اقشار مردم توزیع شود و به دلیل حساسیت مردم نسبت به اصول اخلاقی و دینی منبعث از سابقه تمدنی و معرفتی با واکنش‌های گسترده مواجه شود، پس این همه خدم و حشم و دکان و دستگاه‌های عریض و طویل پرطمطراق برای چه مواقعی ایجاد شده‌اند؟ قطعاً هر اقدامی و واکنشی باید در سطح و تراز کنش باشد، اما این واکنش نباید به شکلی باشد که خاطی یا دیگر کسان جسارت تکرار چنین اشتباهاتی را به خود بدهند، به کلام بهتر اگر برخورد قانونی با این اتفاقات سخیف و مبتذل در اذهان آحاد جامعه بازدارندگی ایجاد نکند، احتمال تکرار و حتی پذیرش ریسک و تقبل پرداخت جریمه احتمالی را به خاطر کسب انتفاع مالی یا اثرات ادراکی آن تخلف در اذهان مخاطبان محتمل می‌کند.


برخورد و اجرای بدون تنازل ضوابط و چشاندن مُرّ قانون به متخلفین و متمردین امری پسندیده و امیدوارکننده است، اما به غیر از توجه به اصل تخلف و تخطی واقع شده، آن چیزی که اهمیت همترازی دارد، جریحه‌دار شدن روحیه و غرور اجتماعی است که در چنین موقعیت‌هایی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمک‌های یک خط در میان دردی از هنرمندان دوا نمی‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرش فلاحت پیشه بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: سه ماه بیمه هنرمندان به حساب آن‌ها واریز شد، اما این مبلغ‌ها و دیگر کمک‌های یک خط در میان دردی از هنرمندان دوا نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، آرش فلاحت پیشه بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره اوضاع نامناسب تئاتر گفت: اگر مراکز پرتردد تعطیل و هزینه‌ی مردم برای گذران زندگی تامین می‌شد، دیگر برای هنرمندان و دیگر اصناف مشکلی پیش نمی‌آمد. کسی به نبود درآمد افراد، فکر نمی‌کن. برخی از هنرمندان به دلیل شرایط ایجاد شده به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند که بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند. نه فقط تئاتر بلکه تمام مشاغل، درگیر این معضلات هستند و اوضاع درآمدی خوبی ندارند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: جامعه‌ای در دنیا وجود ندارد که از هنر به ویژه تئاتر بی نیاز باشد. این از معجزات هنر است که در بدترین شرایط هم، تئاتر مخاطب خود را دارد، اما با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده نمی‌توانیم انتظار شرایط مناسبی را برای تئاتر کشور متصور باشیم. در این بازه زمانی تمامی فعالیت های هنری با مشکل مواجه شده است. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که متاسفانه حداقل حمایت ممکن هم از هنرمندان صورت نمی‌گیرد.

فلاحت پیشه درباره وضعیت حمایت مسئولان از هنرمندان بیان کرد: هیچ کسی مسئولیت ضرر مالی گروه‌های هنری و تئاتری را بر عهده نمی‌گیرد. البته مرکز هنرهای نمایشی صندوق هنرمندان را راه اندازی کرد. این صندوق به هر هنرمند یک میلیون و پانصد هزار تومان واریز کرد. همچنین سه ماه بیمه هنرمندان به حساب آن ها واریز شد، اما این مبلغ‌ها و دیگر کمک‌های یک خط در میان دردی از هنرمندان دوا نمی‌کند.

وی درباره امکان بازگشت به دوران گذشته، پس از نابود شدن کرونا اظهار کرد: برای جذب مخاطب در دوران پسا کرونا باید شرایطی ایجاد شود که جامعه مخاطب، برای دیدن تئاتر ترغیب شود. همان طور که سال‌های گذشته در شرایط جنگ و یا زلزله گروه‌های فرهنگی برای بهتر کردن شرایط تلاش خود را کردند و برای مردم شرایط خاص و ویژه‌ای بوجود آوردند، الان هم می‌توان این پروسه را اجرا کرد. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که امکانات لازم فراهم باشد.

این هنرپیشه با اشاره به ضرر مالی و روحی که به هنرمندان تئاتر خورده است، اظهار کرد: هنرمندان به دلیل تعطیلی تمرینات به غیر از ضرر مالی، ضربه روحی هم خوردند. حتی برخی از هنرمندان دچار افسردگی شدند؛ با این وجود خیلی از گروه‌ها کجدار و مریز، تمرین‌هایشان را به صورت آنلاین ادامه می‌دهند. این گروه‌ها امیدوارند که روزهای سخت کرونایی بالاخره به پایان برسد.

وی درباره علت مخالفت خود با تئاتر آنلاین گفت: تئاتر آنلاین، با وجود تلاش برخی فعالان این عرصه، تا به الان نتوانسته است خود را به خوبی مطرح کند و نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تئاتر صحنه‌ای باشد. نمایش روی صحنه، حس جمعی بین مخاطب و بازیگر را القا می‌کند. در نتیجه موافق تئاتر آنلاین نیستم، زیرا هنوز تکلیفمان در تئاتر صحنه‌ای روشن نیست. در بسیاری از ابعاد اجرای مجازی، نواقصی وجود دارد، بنابراین نمی‌توانیم صرفا به دلیل تعطیلی تئاتر صحنه ای، به تئاتر آنلاین روی آوریم.

فلاحت پیشه ادامه داد: تئاتر آنلاین هزینه‌های صرف شده برای نمایش را هم جبران نمی‌کند؛ به عنوان مثال فروش بلیت در سایت، با قیمت ۱۰ هزار تومان که مخاطبانش هم تعداد بالایی ندارند، بازده مالی خوبی برای صاحبان اثر نخواهد داشت؛ هرچند که آثار ارائه شده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

فلاحت پیشه در پایان به جدیدترین فعالیت‌هایش اشاره کرد و گفت: در حال تمرین برای تئاتر «چشم در برابر چشم» بودم که به دلیل تعطیلی سالن‌های تمرین هم متوقف شد. همچنین کلاس‌هایی که برای بازیگری تئاتر برگزار می‌کردم نیز تعطیل شدند. بعد از سریال «پدر جان» پیشنهاد خوبی برای سینما یا تلویزیون نداشتم در نتیجه ترجیح دادم به کار تئاتر ادامه بدهم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آلفرد مولینا» اختاپوس «مرد عنکبوتی ۳» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلفرد مولینا نقش دکتر اختاپوس را در «مردعنکبوتی ۳» با بازی تام هالند ایفا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، آلفرد مولینا نقش دکتر اختاپوس را در «مرد عنکبوتی ۳» با بازی تام هالند ایفا می‌کند.

قرار است در این قسمت شخصیت‌های متنوعی حضور داشته باشند؛ جیمی فاکس نقش الکترو را خواهد داشت، تبهکاری که مقابل اندرو گارفیلد در «مردعنکبوتی ۲» حضور پیدا کرده بود.

در «مردعنکبوتی ۳» بندیکت کامبربچ نیز در نقش دکتر استرنج حضور خواهد داشت.

جان واتس سومین قسمت «مردعنکبوتی» را می‌سازد. زندایا، ماریزا تومی، جیکوب باتالون نقش‌هایی را که در دو قسمت قبلی «مردعنکبوتی» کنار تام هالند ایفا کردند، دوباره احیا می‌کنند.

کمپانی سونی در نظر دارد ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ فیلم را به نمایش عمومی درآورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شباهت خانوادگی» به سال آینده موکول شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده سینما از تولید «شباهت خانوادگی» در سال آینده خبرداد.

به گزارش سینماپرس، علی اکبر ثقفی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر با اشاره به ۲ پروژه سینمایی که برای تولید در دست دارد، گفت: پروانه ساخت «شباهت خانوادگی» به کارگردانی فاطمه ثقفی به تازگی صادر شده است و در تلاش هستیم تا شرایط برای تولید این فیلم را فراهم کنیم، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این پروژه سینمایی اوایل سال آینده جلوی دوربین برود.

وی بیان کرد: این فیلم سینمایی که فیلمنامه آن توسط فاطمه ثقفی نوشته شده است، یک اثر اجتماعی-خیابانی است که درباره کودکان کار است. این اثر با نگاه متفاوتی ساخته می‌شود که می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: «شباهت خانوادگی» قرار است در تهران و شهرستان جلوی دوربین برود.

ثقفی در پایان گفت: به زودی طی روزهای آینده نیز فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» را به کارگردانی امیرحسین ثقفی جلوی دوربین می‌بریم، اما با توجه به شرایط موجود بی‌شک این پروژه برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از «پسران» تا «تاج» در فهرست برترین های «آی ام دی بی» برای سال ۲۰۲۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ده سریال برتر سال ۲۰۲۰ با توجه به بازدیدهای ماهیانه بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، وب‌سایت مرجع آی ام دی بی، ده سریال برتر سال ۲۰۲۰ را با توجه به بازدیدهای ماهیانه بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر معرفی کرد.

در این فهرست، سریال ابرقهرمانی «پسران/ The Boys» که محصول شبکه آمازون پرایم است، رتبه نخست را به دست آورده است.

در ادامه این فهرست را ببینید:

۱۰ سریال برتر IMDb در سال ۲۰۲۰

۱. پسران (The Boys)
۲. خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist (La Casa de Papel))
۳. تاریک (Dark)
۴. اوزارک (Ozark)
۵. مندلورین (The Mandalorian)
۶. گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)
۷. آکادمی آمبرلا (The Umbrella Academy)
۸. وست‌ورلد (Westworld)
۹. ویچر (The Witcher)
۱۰. تاج (The Crown)

مشاهده خبر از سایت منبع