X

بایگانی آذر 22, 1399

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و همچنین مرکز موسیقی حوزه هنری به مناسبت درگذشت استاد «احمدعلی راغب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی پیامی درگذشت زنده یاد احمدعلی راغب را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی پیامی درگذشت احمدعلی راغب هنرمند متعهد و پیشکسوت حوزه شعر و موسیقی انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

در متن پیام سید محمد یاشار نادری آمده است:

«احمدعلی راغب را می بایست یکی از مفاخر مهم و جریان ساز شعر و موسیقی انقلاب برشمرد، هنرمندی که به حق مرد «هزار آهنگ انقلاب» لقب گرفت و تعهد و ارزش مداری را در شعر و موسیقی به معنای واقعی کلمه، معنا کرد، راغب نه اهل شعار بود نه علاقه ی به روشنفکر بازی های مرسوم بلکه صادقانه و خالصانه به هر آنچه برآمده از ایمان و اعتقادش بود جامعه عمل پوشاند و با شور و شعور پای در طریقتی گذاشت که مرام و معرفتش جز خلق بی شمار آثار ماندگار و فاخر در سپهر شعر و موسیقی هنر ایران زمین نیست و هرگز نیز نخواهد بود.

فقدان احمدعلی راغب، هنرمند ارزشمند را به جامعه فرهیخته و متعهد هنر انقلاب به خصوص عزیزان و هنرمندان حوزه شعر و موسیقی تسلیت عرض کرده و امیدوارم راه و منشش پررنگ تر مستحکم تر از همیشه در بدنه فرهنگ و هنر کشور ساری و جاری گردد.»

همچنین مرکز موسیقی حوزه هنری طی پیامی درگذشت این استاد موسیقی و هنرمند انقلابی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«هنر ایران‌زمین در سوگ یکی از شایسته‌ترین فرزندان خود نشسته است؛ اگرچه هنر و هنرمند را مرگ و پایانی نیست. مرحوم استاد احمدعلی راغب، موسپیدِ روسپیدِ هنر انقلاب اسلامی، پنج دهه از عمر شریف و با برکتش را وقف اعتلای موسیقی ایران و حفظ ارزش‌های آن کرد.

در روزگارهای سخت، او و رفقای هم‌درد و همراهش، موسیقی اصیل ایران را در مسیر اصیل ارزش‌های انسانی و الهی حفظ کردند و سامان دادند. بسیاری از سرودها و موسیقی‌های تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی، حاصل ذوق و سلوک این موسیقی‌دان مجاهد و خستگی‌ناپذیر است؛ هنرمندی که هیچ‌گاه آلوده به عوارض متداول عالم هنر نشد.

استاد راغب بار دیگر ثابت کرد که موسیقی، پیوند و خویشاوندی کتمان‌ناپذیری با معنویت، حماسه و حقیقت دارد. بی‌شک مسیری که راغب‌های هنر ایران پیموده‌اند، بدون سلوک شخصی و اجتماعی امکان‌پذیر نبوده است؛ و چه کمیاب‌ند محرمان عالم سلوک در هنر روزگار ما.

نهضت موسیقی حماسی و معنوی انقلاب اسلامی، میراث استاد راغب و هم‌قطاران و شاگردان اوست. راغب را می‌توان طلایه‌دار موسیقی انقلاب اسلامی دانست؛ هرچند به‌جد از این عناوین و تعاریف گریزان بود.

موسیقی‌های راغب و صدالبته شعرهایی که غالباً از زنده‌یاد سبزواری بود، نقش مهم هنر در شوق‌آفرینی و تحولات مثبت اجتماعی را اثبات کرد. باشد که این مسیر پرافتخار و الهی را شاگردان آن بزرگ و دیگر اهالی هنر انقلاب اسلامی، بی‌امان و پرشتاب دنبال کنند.

درگذشت استاد احمدعلی راغب را به خانوادۀ محترم ایشان، رهبر معظم انقلاب و همۀ دوستداران آن عزیز تسلیت عرض می‌کنیم. امیدواریم خداوند ما را در ادامۀ راه آن بزرگ، توفیق و مدد رساند.»

همچنین محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در بخشی از پست اینستاگرامی خود که به همین مناسبت منتشر نموده، آورده است: «… مرحوم استاد احمدعلی راغب هنرمندی بود که همۀ دردها، شادی‌ها، امیدها و اندیشه‌های مردمش را عاشقانه در بر گرفته و به زبان موسیقی روایت می‌کرد.

چه آنجا که مرگ بر آمریکا و نیرنگش را نواخته بود و چه آنجا که در سوگ آن «مجاهد، شهید مطهر» مرثیه را با لحنی حماسی ترکیب کرده بود و چه آنجا که «خجستگی روز پیروزی» از طنین نواهایش بیرون ریخته بود و همین مسیر در تمام هزار آهنگش بود ….»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مجیدی» به دنبال لوکیشن‌های فیلم بعدی‌اش در «چین»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران، اعلام کرده است که قصد دارد فیلم بعدی‌اش را در چین و با بازیگران چینی درباره زندگی در بحران کرونا بسازد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، مجید مجیدی که برای حضور در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم جزیره هاینان (HIIFF) در سانیا در استان هاینان در جنوب چین به سر می‌برد در مصاحبه‌ای از برنامه بعدی‌اش خبر داد.

وی در مصاحبه با CGTN گفت پس از این جشنواره به استان یوننان در جنوب غربی چین سفر می‌کند تا بتواند لوکیشن‌های احتمالی فیلم بعدی‌اش را پیدا کند. او به همین منظور به شهر شرقی هانگژو هم می‌رود.

مجیدی گفت فیلم بعدی‌اش درباره زندگی یک دختر کوچک در دوران پاندمی و بحران کروناست. وی بدون ارایه جزییات بیشتر گفت گروه بازیگران فیلم بعدی‌اش چینی خواهند بود.

اوایل امسال مجیدی گفته بود قصد دارد از تجربیات مردم چین در دوران کرونا، داستانی درباره مبارزه و مقاومت را تصویر کند.

وی در نامه‌ای که اواخر ژانویه به سرویس فارسی رادیوبین‌المللی چین نوشته بود، با مردم این کشور همدردی کرده بود.

مجیدی در مصاحبه‌اش بر این نکته تاکید کرد که به کودکان، هم در کشور خودش و هم در دیگر کشورها اهمیت می‌دهد و معتقد است کودکان امید و آینده هر کشور هستند. وی افزود: بچه‌ها مهم هستند و ما باید به آنها اهمیت بدهیم. در فیلم‌هایم هم همه تلاشم این است که همین را بگویم.

مجیدی روز جمعه در یک مستر کلاس در این جشنواره شرکت می‌کند تا درباره تجربه و باورهایش در ساخت فیلم صحبت کند.

سال پیش مجیدی به عنوان یکی از اعضای گروه داوری هفت نفره نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پکن در چین حضور یافته بود.

وی درباره صنعت فیلم‌سازی چین بر تنوع به عنوان شرط اصلی تاکید کرد و گفت: این کار می‌تواند اساس هویت و غرور فرهنگی نسل بعدی را تحت تاثیر قرار دهد. وی افزود: فکر می‌کنم فیلم‌های چینی تنوع زیادی ندارند و مخاطبان جوان اینجا به جای فیلم‌هایی با تمرکز بر فرهنگ و تاریخ شرقی بیشتر فیلم‌های هالیوودی می‌بیند.

مجیدی گفت: نمی‌گویم که فیلم‌های هالیوودی را دوست ندارم؛ بلکه فیلم‌هایی را نقد می‌کنم که اصل را فراموش می‌کنند و فقط درصدد به دست آوردن منافع بیشتر هستند.

مجیدی سال پیش و پس از انتشار نامه‌ای در همدردی با مردم چین برای بحران کرونا (۱۱ بهمن) با انتشار نامه دیگری گفته بود ساخت فیلمی درباره ویروس کرونا صحت ندارد. وی افزوده بود از ۲ سال پیش قصد ساخت فیلمی با تمرکز بر کودکان چینی را داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یک زندگی آلمانی» بر روی پرده سینما می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «یک زندگی آلمانی» فیلم جدیدی خواهد بود که مگی اسمیت در نقش اصلی آن ظاهر می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، کریستوفر همپتون فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویسی که جایزه اسکار را برای «رابطه‌های خطرناک» دریافت کرده و یک نامزدی اسکار هم برای «تاوان» در کارنامه دارد فیلمنامه‌ای با اقتباس از نمایشنامه تک نفره «یک زندگی آلمانی» نوشته است که درباره زندگی برونهیلده پامِسل منشی بدنام جوزف گوبلز است.

مگی اسمیت قرار است در نقش همین شخصیت جلوی دوربین برود. او پیشتر همین نقش را در وست اند لندن روی صحنه اجرا کرده بود.

جانتان کنت بازیگر و کارگردان تئاتر و اپرا با ساخت این فیلم اولین تجربه کارگردانی خودش را انجام می‌دهد.

«یک زندگی آلمانی» بر مبنای مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها که با پامسل وقتی ۱۰۳ ساله بود انجام شده، نوشته شده است. این نمایش قرار بود در برادوی هم روی صحنه برود که پاندمی مانع آن شد.

از آنجا که ادامه این نمایش به دلیل پاندمی ممکن نشد همپتون به سینما روی آورد و آن را در قالب فیلمنامه‌ای نوشت که درباره زنی است که در دوران بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۱۳ در خانه نشسته و دارد درباره زندگی‌اش حرف می‌زند.

وی گفت نوشتن فیلمنامه‌ای برمبنای این موضوع سخت‌تر از نوشتن نمایشنامه‌اش بود. چون او همه روز دارد حرف می‌زند و خاطراتش را مرور می‌کند.

رابطه کار طولانی مدت مگی اسمیت با کنت موجب شد تا او کاندیدای کارگردانی این فیلم شود.

همپتون نویسنده فیلمنامه «پدر» با بازی آنتونی هاپکینز هم هست که آن را با اقتباس از نمایشنامه‌ای به قلم خودش نوشته است. وی در جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره که از ۲ تا ۱۰ دسامبر برگزار می‌شود، در مستر کلاسی آنلاین هم شرکت کرد.

مگی اسمیت که لقب بانو (دیم) دارد ۸۵ ساله و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر بریتانیا است. وی از سال ۱۹۵۲ مشغول بازیگری بوده و جوایز مختلف بفتا، اسکار، گلدن لگوب، امی، لارنس اولیویه، انجمن بازیگران نمیاش و تونی را در کارنامه دارد.

وی در نقش پروفسور مک‌گونگال در مجموعه «هری پاتر» بازی کرد و از بازیگران اصلی سریال «دانتون ابی» بوده است و برای این سریال سه جایزه امی برده است. «بانویی در ون» محصول ۲۰۱۵ از جدیدترین فیلم‌های سینمایی وی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «لیپار» از نیمه گذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی از نیمه گذشت.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید خانی از نیمه گذشت.

«لیپار» که اولین فیلم بلند سینمایی حسین ریگی است این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چابهار در حال فیلمبرداری است و تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری توسط مهدی سعدی آغاز شده است. سازندگان این اثر در تلاش هستند که آن را برای حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده کنند.

مهران احمدی و بهناز جعفری بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلمنامه این فیلم به طور مشترک توسط حسین ریگی و حسام فرهمندجو نوشته شده است.

«لیپار» تصویرگر چهره تازه‌ و با طراوتی از استان سیستان و بلوچستان است.

عوامل این پروژه عبارتند از بازیگران: امین میری، محمد دستواره نارویی، مهدی دین‌ محمدپور، مهران داروزائی، عرشیا سروری مقدم، فاطمه سالاری، یگانه سروری، آرزو تاج‌نیا، سکینه آزادی، فرشته انصاری، مجری طرح: حسام فرهمندجو، مشاور پروژه: امیرحسین علم‌الهدی، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، طراح صحنه: سیامک احصایی، طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر صدابرداری: سید وحید رضویان، طراح لباس: آوا صیادی، مدیر تولید: حسین فرضی، مشاور لهجه و بازیگردان کودک: امین میری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: منصور میرشکاری، جلوه‌های ویژه میدانی: امیر بدری، جلوه‌های ویژه بصری: محسن خیر آبادی، دستیار اول فیلمبردار: سید مهدی حسینی، مدیر تدارکات: نادر اژدری، عکاس: مریم تخت‌کشیان، فیلمبردار پشت صحنه: علی شهریاری، منشی صحنه: الناز کوتی، مشاور مرزبانی: عبدالله سارانی، مشاور فرهنگی و بومی: ایوب افشار، مشاور رسانه‌ای پروژه: دنیا چهرازی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر قرار بر این باشد که فیلم‌ها در جشنواره سی ونهم فیلم فجر نمایش داده نشوند فکر نمی‌کنم جشنواره قابل اعتنایی داشته باشیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه کار تدوین فیلم سینمایی «زمستان بود» به تهیه‌کنندگی او آغاز شده است، درباره نحوه برگزاری جشنواره سی ونهم فیلم فجر نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش سینماپرس، بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: به تازگی فیلمبرداری این اثر به پایان رسیده و وارد مرحله تدوین شده از همین رو تمام سعی ما بر این است که کارهای فنی «زمستان بود» به نحوی پیش برود که برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده شود در واقع در نظر داریم فرم حضور در این رویداد سینمایی را پر کنیم.

کامیار بیان کرد: «زمستان بود» داستان مادری است که برای کشف اتفاقات و حواشی که حول محور دخترش در تهران به وجود آمده است سفری را آغاز می‌کند و در نهایت نقاط و مطالب پنهانی برایش روشن می‌شود درواقع این فیلم داستان یک سفر شهودی برای مادری است که نگران فرزندش است.

ما در هر صورت حضور در جشنواره را مغتنم می‌شماریم ولی بحث من درباره جایگاه جشنواره فیلم فجر و شأن آن در میان جشنواره‌های فرهنگی و هنری است که به عنوان سرآمد آنها شناخته می‌شود بنابراین وقتی این جشنواره از آن رونق، آن جایگاه و آن شأن و شخصیت برخوردار نباشد، این امر روی بقیه جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری هم تأثیر می‌گذارد کارگردان «مرداد» با اشاره به روند ساخت «زمستان بود» توضیح داد: ما برای «زمستان بود» چند مرحله پیش‌تولید انجام دادیم، اما به دلایل مختلف از جمله کرونا و تداخل برنامه کاری بازیگران، دو مرحله پیش‌تولید را متوقف کردیم ولی با توجه به اینکه وحید پرشاد دوست داشت حتماً فیلم را تولید کند، ساخت آن را آغاز کردیم. البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را به نحوی پیش بردیم که با کمترین آسیب همراه شد، خوشبختانه عوامل هم خیلی خوب موارد بهداشتی رعایت کردند ضمن اینکه امکانات هم فراهم بود و بدون هیچ آسیبی فیلمبرداری کار تمام شد. این را هم باید عنوان کنم که وحید پرشاد پیش از این چند فیلم بلند ساخته بود اما آثارش مجوز ویدئویی داشتند یعنی و «زمستان بود» هرچند تجربه اول تو در زمینه فیلمسازی بلند محسوب نمی‌شود اما اولین فیلم بلند او با پروانه سینمایی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به شرایطی فعلی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر متفاوت‌تر از هر دوره دیگری برگزار خواهد شد چون تعداد فیلم‌های متقاضی و آماده شده مثل سال‌های قبل نخواهد بود. ما پیش از این هرساله چیزی حدود صد فیلمِ متقاضی حضور در جشنواره را داشتیم ولی امسال به دلیل شرایط کرونایی روند تولید تعدادی از فیلم‌ها در مراحل پیش تولید و حتی بعدتر از آن متوقف شد و بالطبع شرایط حضور در جشنواره ندارند. اما با توجه به اینکه امسال این رویداد سینمایی هیأت انتخاب ندارد باید ببینیم اساساً ساز و کار ورود به جشنواره به چه شکل خواهد بود. از طرفی بخش نگاه نو دیگر وجود ندارد و با توجه به اینکه اکران برای عموم مردم هم نداریم پس جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را هم نخواهیم داشت. در هر صورت فکر می‌کنم با توجه به اینکه سال آخر دولت فعلی است، دوستان ترجیح داده‌اند جشنواره را به هر صورت و به هر شکل برگزار کنند ولی به نظرم اگر قرار بر این باشد که فیلم‌ها نمایش داده نشوند فکر نمی‌کنم جشنواره قابل اعتنایی داشته باشیم.

کامیار ادامه داد: ما در هر صورت حضور در جشنواره را مغتنم می‌شماریم ولی بحث من درباره جایگاه جشنواره فیلم فجر و شأن آن در میان جشنواره‌های فرهنگی و هنری است که به عنوان سرآمد آنها شناخته می‌شود بنابراین وقتی این جشنواره از آن رونق، آن جایگاه و آن شأن و شخصیت برخوردار نباشد، این امر روی بقیه جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری هم تأثیر می‌گذارد من امیدوارم همت اصلی برگزارکنندگان جشنواره بر این باشد که حداقل بتوانند برای اهالی رسانه و منتقدان ساز و کاری را فراهم کنند که فیلم‌ها برای آنها به نمایش گذاشته شود. واقعیت این است که اگر فیلم‌ها صرفاً توسط هیأت داوران دیده شود، اتفاق جذابی نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: به هر حال یکی از کارکردهای فجر برای ما فیلمسازان این است که فیلم بعد رسانه‌ای و تبلیغات پیدا می‌کند و نگرشی که رسانه‌ها در آن ایام نسبت به فیلم دارند باعث می‌شود که آثار در اکران موفقیت بیشتری داشته باشند بنابراین اگر قرار است فیلم‌ها برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده نشوند به نظرم دیگر کار جشنواره به خوبی انجام نمی‌شود و برگزاری آن بیشتر یک رفع تکلیف و یک ادعا می‌شود که بگویند جشنواره را در چنین شرایطی هم برگزار کردیم.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت: در تیرماه در مقام کارگردان، پیش تولید «یک بغل دریا» را شروع کردم اما ما به موج دوم کرونا خوردیم و کار را تعطیل کردیم به این امید که بتوانیم در مهر و آبان ماه کارها را از سر بگیریم ولی متأسفانه موج سوم کرونا آغاز شد که شدیدتر بود. پس با توجه به اینکه در مراحل پیش تولید بودیم ترجیح ما این بود که دست نگه داریم تا اوضاع و احوال بهتر شود بنابراین در صورت مساعد بودن شرایط کار تولید «یک بغل دریا» را در زمستان آغاز می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه مصوب جشنواره «سینماحقیقت» بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با حضور در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر به تنوع و رنگارنگی در مضامین و نمایش فیلم‌های اجتماعی در این دوره از جشنواره اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر که چهارشنبه ۱۹ آذر پخش شد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و این همه گیری، در همه دنیا برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دچار وقفه شد از این رو آرام آرام برگزارکنندگان این رویدادها خودشان را با شرایط جدید هماهنگ کردند چون به هر حال نمی‌شود روند زندگی را مختل کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: با توجه به زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در آذرماه ما فرصت بررسی همه جانبه سایر جشنواره‌ها و رویدادها را داشتیم. در همه دنیا تغییرها شروع شد و ما هم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم جشنواره را بر اساس شرایط تازه برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. موفق ترین جشنواره‌های آنلاین که برگزار شدند در حوزه مستند بودند. اواخر مردادماه بر آن شدیم جشنواره را به شیوه آنلاین برگزار کنیم چون با توجه به بررسی های همه جانبه درباره تامین حقوق سازندگان آثار و انتخاب شیوه مناسب نمایش و جلوگیری از انباشت فیلم‌هایی که در یک سال اخیر تولید شده، شیوه آنلاین، انتخابی مناسب بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع گستردگی مخاطبان از طریق برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره گفت: این همان تهدیدی است که به فرصت تبدیل شده است. برای برگزاری آنلاین نیاز بود زیرساخت‌ها را تقویت کنیم و این بخشی پرچالش و جدی بود. اما این خطر را پذیرفتیم تا بتوانیم با مخاطبان بیشتری در همه ایران ارتباط برقرار کنیم.

وی درباره صرفه جویی در منابع مالی عنوان کرد: بودجه مصوب جشنواره «سینماحقیقت» بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان است. سال گذشته جشنواره را با سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان برگزار کردیم. با کیفیتی که از «سینماحقیقت» به عنوان برترین جشنواره خاورمیانه در حوزه مستند و یکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌الملل در این حوزه انتظار می رود، برگزاری به شیوه برخط زیرساخت‌هایی لازم داشت که هزینه بر بود اما برای برون رفت از این وضعیت، تولید محتوای فکری و ایجاد شور و نشاط اجتماعی لازم بود این هزینه‌ها انجام شود.

حمیدی مقدم ادامه داد: ما در تامین امنیت آثار وضعیتی مشابه با جهان داریم. همه فیلمسازان در معتبرترین وی او دی ها وضعیتی یکسان دارند. با توجه به فرهنگسازی، گفتگو و تعاملی که با جامعه مستندسازان انجام دادیم خوشبختانه در وضعیت فعلی همه ارگان ها و نهادهای تولید مستند با ما همراه و همگام هستند. حتی بخش خصوصی هم به ما پیوست تا این هدف را محقق کنیم که تماشای مستند باید در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد و این یکی از اهداف چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. در حال برنامه‌ریزی هستیم و تلاش می‌کنیم تا رخنه‌ها در حوزه سامانه‌های برخط محدود شوند و مهیای برگزاری رویدادهای آنلاین باشیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» یادآور شد: چهار سامانه برخط هاشور، تیوا، فیلمیو و نماوا در این دوره، آثار را نمایش می‌دهند. افراد متخصص مرتبط با حوزه مستند در رسانه و تولید فیلم، مدیران فرهنگی و کلیه افرادی که در این رویدادها کارت دارند در خانه جشنواره به صورت رایگان می‌توانند آثار را تماشا کنند. افراد دیگر جامعه با یکی دیگر از سامانه ها در ارتباط هستند. در صفحه اصلی این وی او دی ها بخشی به «سینماحقیقت» اختصاص دارد می‌توانند وارد آن شوند و فیلم‌ها را ببینند.

محمد حمیدی مقدم با اشاره به تعامل خوب با صاحبان آثار گفت: طبق توافقی که با همه وی او دی ها انجام شده عواید فروش فیلم‌ها صد در صد به صاحبان آثار می‌رسد.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: هیچ جشنواره سینمایی در حوزه فیلم بلند مثل جشنواره فیلم فجر، برخط نشدند. اگر این جشنواره ها برگزار شدند، به شکل ترکیبی و به صورت برخط و فیزیکی بوده است. دلیل مهم آن هم حفظ و تامین حقوق صاحبان آثار است. هزینه تولید و سرمایه گذاری در فیلم های بلند، بالاست و سرقت آثار ضربه بزرگی به صاحبان آثار وارد می‌کند. باید زیرساخت های برگزاری چنین جشنواره‌هایی به مرور زمان به وجود بیاید. جشنواره مستند و فیلم کوتاه این صف شکنی و نوگرایی را داشتند به این دلیل که در بخش سرمایه گذاری و تولید، امکان خطر کردن برایشان وجود دارد.

محمد حمیدی مقدم درباره تولید آثار در یک سال اخیر متذکر شد: نسبت به سال گذشته حدود چهار درصد رشد در دریافت آثار داشتیم و ۸۹۴ فیلم تقاضای ثبت نام جشنواره داشتند.

وی درباره شیوه انتخاب آثار توضیح داد: قرار بود در این دوره، شورای انتخاب حذف و شورای مشاوران جای آن را بگیرد اما به دلیل شرایط فعلا تصمیم گرفتیم که شورای مشاوران سال آینده به جشنواره اضافه شود.

حمیدی مقدم درباره بخش کرونای جشنواره عنوان داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از اواخر اسفندماه ۹۸ و اوایل فروردین ۹۹ در یک حرکت همه‌گیر تولیدات کرونایی خود را آغاز کرد، فیلمسازان ایثارگر سینمای مستند هم در این حوزه پیشتاز بودند. حدود ۱۰۴ اثر در این زمینه برای ما ثبت شد که ۲۴ فیلم برای نمایش در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» انتخاب شد.

وی در پایان این برنامه تلویزیونی گفت: در انتخاب آثار، هیات‌های انتخابی که در انجمن های صنفی حضور دارند، نقش مهمی داشتند. انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان همراه ما بودند. دخالت و اعمال نظری در انتخاب وجود نداشت. اتفاقا فیلم‌های انتقادی و اجتماعی هم به این جشنواره راه یافته‌اند.  

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه امسال با دبیری محمد حمیدی مقدم و به صورت برخط برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی که بوی مرگ می دهد!


نمایشگاه «هاری» که این روزها در گالری فرمانفرما برگزار است، توصیف وضعیتی است که منجر به مرگ می‌شود؛ تصویری از خود مرگ نیست، بلکه پروسه‌ای در مغز و بدن را نشان می‌دهد که در نهایت بیمار را به پایان زندگی می‌کشاند و بازگوی بیانی اکسپرسیو از رنج حاصل از چیزی است که بر بیمار تحمیل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بارش رنگ‌ها یا بمباران شیمیایی؟


«من هیچ ترسی از ایجاد تغییر و حتی تخریب تصاویر ندارم؛ چراکه نقاشی زندگی و سبک خاص خودش را دارد»؛ این را جکسون پولاک می‌گوید. هنرمندی که نقاشی‌های عجیب و غریبش را فارغ از تمام تمجیدها و تخریب‌ها باور و دوست داشت. هرچند طولی نکشید که در همان دوره حیاتش نیز مورد حمایت بسیاری از منتقدان و به‌ویژه رسانه‌ها قرار گرفت و امروز باید برای دیدن نقاشی‌های رنگارنگش به سراغ مهمترین موزه‌ها و معتبرترین مجموعه‌داران برویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدرضا رهبری» جواد جوادی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا رهبری در نقش جواد جوادی به گروه سریال «بچه مهندس ۴» پیوست و تصویربرداری سکانس‌های وی آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، سعید سعدی تهیه‌کننده سریال «بچه مهندس ۴» گفت: پس از قطع همکاری با روزبه حصاری، محمدرضا رهبری به گروه پیوست و تصویربرداری سکانس‌های وی آغاز شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما تلاش کردیم آقای حصاری در گروه بازیگران باشند و با آنکه ایشان در مجموعه دیگری مشغول بازی بودند و کارشان در آن مجموعه ۲۰ روز بیشتر طول کشید، با برنامه‌ریزی دقیق صحنه‌های دیگر را گرفتیم تا به گروه بپیوندند اما به دلیل درخواست‌های نامتعارف ایشان این امر میسر نشد و ما به لحاظ تولیدی به دلیل این رفتارهای غیرمتعارف دچار مشکل شدیم.

وی درباره یک‌دستی بازی و فراهم شدن شرایطی برای عدم گسست مجموعه با فصل‌های قبل گفت: در سری‌های قبل هم این نقش توسط بازیگران دیگر ایفا شد و ان شاءالله با راهنمایی‌های آقای احمد کاوری کارگردان پروژه، محمدرضا رهبری از عهده نقش جواد جوادی به خوبی برمی‌آید.

این تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون در پایان درباره میزان تصویربرداری انجام شده، عنوان کرد: تاکنون ۲۰ درصد از مجموعه تصویربرداری شده و ادامه کار علاوه بر تهران در شهرهای اصفهان، مشهد، گرمسار، بوئین‌زهرا و اشتهارد هم تصویربرداری خواهد شد.

در این مجموعه بازیگرانی همچون ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، عبدالرضا اکبری، مهشید جوادی، محمدرضا رهبری، نسیم باقریان، کریم قربانی، عباس جمشیدی‌فر و شیوا خسرومهر حضور دارند و به‌زودی چند بازیگران جدید نیز به گروه اضافه خواهند شد.

سریال «بچه مهندس ۴» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه و تولید می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انجمن کارگردان های آمریکا به اکران آنلاین فیلم ها انتقاد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن کارگردان‌های آمریکا نیز از تصمیم کمپانی برادران وارنر برای پخش فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۲۱ هم‌زمان به صورت سینمایی و آنلاین انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در حالی که هفته پیش کمپانی برادران وارنر اعلام کرد ۱۷ فیلم مهمش را که قرار است در سال ۲۰۲۱ اکران شود همزمان در سینماها و در شبکه اچ‌بی‌او مکس به صورت آنلاین اکران می‌کند، انجمن کارگردان‌های آمریکا این تصمیم را زیر سوال برد.

راسل هالندر مدیرعامل این انجمن با ارسال نامه‌ای برای مدیر عامل وارنر برادرز خواستار برگزاری نشستی برای این طرح شد و تاکید کرد که اکران آنلاین می‌تواند چقدر ارزش‌های فیلم را پایین بیاورد. در این نامه‌ای به نشستی از سال ۲۰۱۹ اشاره شده که در همین مورد برگزار شده بود.

انجمن بازیگران و انجمن نویسندگان در باره این تصمیم کمپانی برادران وارنر اظهار نظری نکرده‌اند.

در فهرست فیلم‌های در دست اکران این کمپانی در سال آینده «ماتریکس ۴»، «گودزیلا در برابر کونگ» و «جوخه خودکشی» هم جای دارند که همه از فیلم‌های مهم سال هستند.

تصمیم کمپانی از آنجا گرفته شده که معتقد است در سال آینده هم مردم از حضور در سینماها خودداری خواهند کرد.

کمپانی برادران وارنر پیشتر اعلام کرده بود که «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» را از ۲۵ دسامبر هم‌زمان در سینماها و سرویس اچ‌بی‌او مکس اکران می‌کند؛ اما هالیوود در این باره حساسیت نشان نداده بود.

اما تصمیم جدید این کمپانی بلافاصله با انتقاد شدید کریستوفر نولان روبه‌رو شد که سازنده «تنت» و سه گانه «بتمن» برای این کمپانی بوده است. وی تاکید کرده بود که کمپانی پیش از اخذ این تصمیم باید با دست‌اندرکاران ساخت این فیلم‌ها از بازیگران گرفته تا فیلمسازان مشورت می‌کرد.

پس از آن پتی جنکینز کارگردان «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» گفت: گزینه بهتری وجود نداشت. او افزود: اگر مثلاً سال پیش به من می‌گفتید مستقیم به شبکه‌های استریمینگ خواهیم رفت، ممکن بود دیوانه شوم. اما امسال سال دیوانه‌کننده‌ای بود. باورنکردنی بود. همه داریم سعی می‌کنیم به زندگی‌مان سر و سامان بدهیم و به همین دلیل می‌گویم گزینه بهتری وجود ندارد.

استیون سودربرگ هم در مصاحبه‌ای از این تصمیم حمایت کرده و گفته است: این تنها واکنشی است به یک واقعیت اقتصادی. همه به زودی متوجه می‌شوند که حتی با وجود واکسن، فروش فیلم‌ها در سالن‌ها در سال ۲۰۲۱ به اندازه کافی نخواهد بود. سالن سینمایی که با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کند، نمی‌تواند به اکران فیلم‌ها کمک کند. اما این وضع تغییر می‌کند و بتدریج به آنجا می‌رسیم که مردم از رفتن به سینما احساس امنیت کنند.

وی افزود: فکر می‌کنم برادران وارنر به این نتیجه رسیده‌اند که همه چیز درست می‌شود، اما نه به آن زودی که شما فکر می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع