فیلم / تیزر فیلم مستند «تجارتخانه بوشی» – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس : تیزر فیلم مستند «تجارتخانه بوشی» به کارگردانی محمدهادی نعمت اللهی و تهیه کنندگی مهدی مطهر در آستانه اکران در جشنواره سینماحقیقت منتشر شد.
سینماپرس : تیزر فیلم مستند «تجارتخانه بوشی» به کارگردانی محمدهادی نعمت اللهی و تهیه کنندگی مهدی مطهر در آستانه اکران در جشنواره سینماحقیقت منتشر شد.
عباس مجیدی به طور همزمان مجسمههایش را در قالب ۲ نمایشگاه مجزا با عنوان «مرگ قاصدک» و «زیر سایه ماسک ها» از ۲۸ آذر تا ۱۲ دی ماه در گالری طراحی هنر به نمایش می گذارد.
سینماپرس: مجری باسابقه تلویزیون ضمن اشاره به ملاحظات تولید برنامه «مستقیمآبادی» در شرایط کرونایی، بر لزوم توجه برنامهسازان سیما به تولید محتوای سودمند تأکید کرد.
به گزارش سینماپرس، اقبال واحدی مجری باسابقه تلویزیون که این روزها با برنامه «مستقیم آبادی» به دل روستاها میرود و از کسب و کار در روستاها میگوید درباره اجرا و حضور در این باره به مهر گفت: همه برنامههای که من در تلویزیون اجرا میکنم علاقه و انتخاب خودم بوده است الان هم فکر میکنم روستاهای ما مظلوم واقع شدهاند و اگر کسی بتواند برای ارتقای سطح اقتصادی، معیشتی روستا کار کند اهمیت دارد.
وی با اشاره پیشینه این برنامه اظهار کرد: من «مستقیم آبادی» را از سال ۸۶ اجرا کردهام که آن زمان در گروه جهاد تولید میشد و وقتی آن گروه حذف شد این برنامه هم متوقف شد و الان گروه اقتصاد در شبکهها وجود دارد و من هم با این برنامه در این گروه بازگشتهام.
واحدی در واکنش به پیشینهای که در اجرا دارد اما کمتر در برنامههای تلویزیونی دیده میشود پاسخ داد: همیشه همین بوده است عدهای کار میکنند تاریخ مصرف آنها میگذرد و جوانها میآیند. در عین حال سیستم رسانه برای جذب مخاطب و مشتری مجبور به نوآوری است و یکی از نوآوریها این است که به جای اینکه برنامهای بسازند که مخاطب جذب کند و مجری را هم بالا بکشد مجریای میآورند که برنامه را بالا ببرد و بیننده پیدا کند.
وی اضافه کرد: به همین دلیل است که از هنرپیشهها کمک میگیرند یعنی تهیهکننده خود را راحت میکند و سراغ بازیگری میرود که در سینما و تلویزیون زحمت کشیده است تا با استفاده از شهرت آن بازیگر، مشتریاش زیاد شود. البته این را بد نمیدانم اما در عین حال در همین فضای صنعتی و مالی باید متوجه مخاطب هم بود، برای او محتوای غنی تولید کرد و مخاطب را به صورت روحی و فرهنگی هم تقویت کرد و زمانی را که به او میفروشیم باید ارزشش را داشته باشد.
واحدی تصریح کرد: ما به معاد اعتقاد داریم و آنجا حتماً باید پاسخگو باشیم که چقدر برنامههایمان برای مخاطب سودمند بوده است. به ویژه که اگر میلیونها نفر پای برنامهای بنشینند و بعد از یک ساعت صرفاً دو دقیقه بحث سودمند داشته باشد کم فروشی شده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره کسب و کار در روستاها عنوان کرد: اعتقادم این است که میشود به روستا رفت، پولدار شد، در رفاه زندگی کرد و مرفه بود و الان زوجهایی در روستاها هستند که با این رفاه زندگی میکنند.
واحدی که سفرهای مختلفی را برای اجرای برنامهاش به روستاها داشته است، گفت: قرار نیست وقتی از روستا حرف میزنیم یاد کاهگل بیفتیم الان هم میخواهیم بگوییم در عین اینکه ثروت در روستاها هست اما به درستی از آن استفاده شود و شبیه زندگیهای آپارتمانی شهری نشود. زندگی در روستا میتواند آرامتر و حتی لذتبخشتر باشد؛ صبح با صدای جیکجیک پرنده و صدای گوسفند از خواب بیدار میشوید تا صدای بوق ماشین و زمان رسیدن به محل کار پنج دقیقه میشود تا اینکه بخواهید دو ساعت در ترافیک بمانید و علاوه بر اینها همان امکانات رفاهی و وسایل زندگی شهری را هم دارید.
وی با اشاره به اهداف این برنامه گفت: یکی از اهداف اصلی این برنامه با نشان دادن افراد موفق کاری و مالی در روستا تشویق جوانان برای انتخاب رشتههایی در رابطه با تولیدات روستایی است.
واحدی در پایان یادآور شد: امیدوارم ما هم در دوران کرونا عضو سربازان جبهه سلامت از حیث تولید برنامه برای پر کردن مفید وقت مردم باشیم. خوشبختانه در بیشتر روستاها وضعیت نارنجی است اما باز هم رعایت میکنیم.
داوران ایرانی مسابقه بین المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» معرفی شدند.
سینماپرس: حسن نجاریان اعتقاد دارد زمانی دستمزدهای نجومی بوجود آمدند که مدیران وقتِ صدا و سیما، برای آوردنِ بازیگران مشهور در برنامه مناسبتی، با هم رقابت میکردند.
به گزارش سینماپرس، موضوع دستمزدهای نجومی، مقوله تازهای نیست که با پررنگشدن حضور اسپانسرها در پشتِ پردههای بسیاری از برنامهها، مسابقهها و حتی سریالهای مشارکتی، پیش از این هم دستمزدهای هنگفتی میان بازیگر و حتی مجری رد و بدل میشد. به قول برخی از قدیمیهای تلویزیون، پایِ پولهای زیرمیزی و رومیزی هم به برخی از برنامههای تلویزیونی باز شد. مراودههایی که برخی از مجریان مستقیماً با اسپانسرها دارند و ورود بازرگانی صداوسیما که لطمه سنگینی به محتوای برخی از سریالهای تلویزیونی هم وارد کرد.
اما این روزها با ماجرای پیشنهاد میلیاردی بازیگر نقش اول “بچهمهندس” و حتی قصه تکراری نِق و نوقِ بازیگران و عوامل “پایتخت” و خبرهای مربوط به رقمهای بسیار بالای قرارداد فصل جدید این سریال که با انصرافِ محسن تنابنده در هالهای از ابهام قرار گرفت. همه این ماجراها و اتفاقات باعث شده تا دوباره موضوع دستمزدهای نجومی به صفِ اول اخبار بسیاری از رسانهها تبدیل شد. قاطعیتی که تلویزیون، سیمافیلم و تهیهکننده خاص در این راستا به خرج دادند، انتظار میرود در دستور کار دستاندرکاران رسانه ملّی قرار بگیرد تا جلوی این پولها و دستمزدهای هنگفت برخی از میهمانان تلویزیونی و بازیگران سریالها گرفته شود.
بازیگرانی که بسیاری از آنها به دلیلِ کمکاری، سر از اجرای تلویزیونی و تبلیغ آگهی بازرگانی درمیآورند، برخی بدون انگیزه و دغدغه با رقمِ بالا نقشهای اول سریالهای تلویزیونی را به خودشان اختصاص میدهند. اما دورادور میشنویم که پیشکسوت کاربلدی خانهنشین است و یا هنرمندِ جوان مستعدی که روی صحنه تئاتر بهترین هنرنمایی را میکند؛ به جای این همه حضور پررنگ سلبریتیهای پرتوقع، جعبه جادو این فرصت را در اختیار استعدادهای نو بگذارد.
به سراغ حسن نجاریان یکی از تهیهکنندگان تلویزیون که سریال “جشن سربرون” را این روزها تهیه میکند. او درباره دستمزدهای نجومی با تسنیم گفتوگویی کرده که در ادامه میخوانید:
درخواستهای نا به جای مدیران وقتِ صداوسیما
* بگذارید بیمقدمه به سراغِ اصل مصاحبه برویم. چه کسانی در بوجود آمدن دستمزدهای نجومی بازیگران مقصرند؟
متأسفانه ماجرای دستمزدهای نجومی از توقع بازیگران در شرایط خاص شروع شد؛ چه شروعِ آن که با نمایشخانگی بود و چه در ادامه پروژههای بزرگی که پای سرمایهگذارهایی به میان آمد که بیشتر دنبالِ منافع تجاری خودشان بودند تا محقق شدن اهداف و کارکردهای فرهنگی و هنری. متأسفانه تهیهکنندگان یا احیاناً درخواستهای نا به جای مدیران وقتِ صداوسیما باعث شد این دستمزدها و توقعات رونق بیشتری بگیرد.
۵ یا ۱۰ سکه برای حضور بازیگر چند ساعته در برنامهای تلویزیونی
جایی که مدیرِ وقت صداوسیما برای اینکه بازیگری را به برنامه عید بیاورند حاضر بودند هر رقم سنگینی را بپردازند. اینها همه خود به خود دلایلی شد که بازیگران به این فکر افتادند ارقامشان را براساس همان سکههایی که بابت حضور در یک برنامه خاص میگرفتند، محاسبه کنند. مثلاً ۵ یا ۱۰ سکهای که بابت آن حضور چند ساعته در برنامهای تلویزیونی به آنها پرداخت شد، این توقعات و درخواستها را نامتعارفتر کرد.
تلویزیون باید جسارت به خرج دهد
به نظرمن تلویزیون میتواند جسارتی به خرج دهد و از بازیگرهای غیرآشنا و کمتجربه اما توانمند بیشتر استفاده کند؛ هم آنتنش گرم خواهد بود و هم در لا به لای ساخت برنامهها و سریالهایش، هنرمندان جدیدی به سینما و تلویزیون معرفی میشود. چرا باید همواره عدهای خاص بازیگر، کارگردان و برنامهساز باشند؟ گسترده شدن دامنه این حضورها و فعالیتها خودش در این راستا کمککننده است.
مسابقهای میان مدیران برقرار شد
شاید آن مسابقهها و رقابتهای میان شبکهها و مدیران باعث شد این درخواستهای نامتعارف بیشتر شود. زمانی که دغدغه مدیران انتخاب بازیگران برای سریالها شد و اگر سریالی بازیگر مشهور نداشت مورد استقبال مدیران قرار نمیگرفت. در صورتیکه یکی از رسالتهای صداوسیما این است که چهره جدید معرفی کند. چون آنتن شبکههای تلویزیونی نیازی به گیشه ندارد؛ بازیگرانی که در سینما و نمایشخانگی برای جلب توجه بیننده، حتماً باید طوری عمل شوند و انتخاب کنند که آن اثر بفروشد و اصطلاحاً مشتری داشته باشد.
نجومیبگیرها به ۱۰ درصد کل بازیگران نمیرسند
متأسفانه در دورهای که به چندین سال گذشته برمیگردد مسابقهای میان مدیران برای جذب بازیگران در برنامههای مناسبتی شبکههای مختلف ایجاد شد که همانجا پایِ پولهای هنگفتی به میان آمد تا شروعی باشد برای بازیگرانی که امروز درخواست ارقام نجومی کنند. البته برخلاف این ذهنیت متداول، متأسفانه بسیاری از بازیگران در معیشیت عادیشان هم ماندهاند. شاید درصدِ بازیگرانی که دستمزدهای نجومی میگیرند و وضع مطلوبی دارند به ۱۰ درصدِ کل بازیگران هم نمیرسد. این توجهی که برخی از مدیران به بازیگران مشهور دارند و یا دستمزدهای بالایی که به آنها اختصاص داده میشود نوعی بیعدالتی هم میان بازیگران دیگر ایجاد کرده است.
برخی از ارقامی که به گوشم میرسد نزدیک به فاجعه است
* آیا اختصاص ۷۵ درصد بودجه فیلمها و سریالها به بازیگران حقیقت دارد؟
۴۰ تا ۴۵ درصد برآورد منطقی است که البته در فیلمها و سریالهای مختلف، وضعیت متفاوتی دارند. این ۷۵ درصدی که شما اشاره کردید حداقل من در میان کارهای تلویزیونی، سینمایی و یا نمایشخانگی که تجربه داشتم، ندیدم اما در شبکه نمایشخانگی وضعیت به گونهای است که امکان دارد چنین بودجههایی رد و بدل شود. برخی از ارقامی هم شنیدهام که به فاجعه نزدیک است.
ارقام بالایی گفتند که از انتخابهایمان کنار رفتند
* در زمان انتخاب بازیگران سریال “جشن سربرون” به درخواست نامتعارفی از بازیگری برخورد کردید که او را کنار بگذارید یا با او کنار بیایید؟
بودجهمان بسیار پایین بسته شده و بودجه محدودی داشتیم. در زمان انتخاب بازیگر، برخی از انتخابهای اولیه ما ارقامی گفتند که نتوانستیم بپردازیم و زیر بار نرفتیم. به همین خاطر آنها را از انتخابهایمان را کنار گذاشتیم. نه تنها امکان پرداخت دستمزدهای نجومی نداشتیم بلکه دستمزدهای بالایی هم نتوانستیم بپردازیم. همه دوستان لطف کردند با شرایط کنار آمدند و ما توانستیم ۱۴ ماه فیلمبرداری را ادامه دهیم. من سعی کردم متعادل کار کنم.
۵ درصدِ بودجه را به پژوهش و فیلمنامه اختصاص میدهند!
* چرا به جای توجه زیاد از حد به بازیگر، این بودجه و کانون توجه به سمتِ فیلمنامه و بقیه عوامل برای بالا بردن کیفیت کارها، صرف نمیشود؟
سالها است این ماجرا متأسفانه وجود دارد و جایگاه تحقیق و پژوهش آن اهمیتِ خودش را از دست داده و دوستان بیشتر از ایدهپردازی و خلاقیت به سمتِ کپیبرداری رفتهاند. جایگاه تحقیق و پژوهش تقریباً به صفر رسیده و توجه آنچنانی نمیشود. ارقامی هم پرداخت شده و اتفاقاتی هم بعضاً افتاده؛ قدری توجه شده و میزان دستمزدها را بالاتر گرفتهاند به زور به ۵ درصد بودجه یک پروژه میرسد.
قطعاً این مسیر به ضرر سینما و تلویزیون است
* آیا با کنار گذاشتن بازیگر و برخورد قاطعِ تلویزیون مثلِ برخی از اقداماتی که اخیراً در دستور کارش قرار داده، باید جلوی این دستمزدهای نامتعارف و نجومی را بگیرد و یا راهکار دیگری پیشنهاد میکنید.
به نظرمن همراهی و همکاری تمام بخشهای متفکر و مسئول را میطلبد؛ از تهیهکننده و دستاندرکاران امر گرفته تا مسئولین و تصمیمگیرندگان صداوسیما باید همدلی و همراهی کنند. این باعث میشود پولی که برای فیلم و سریالی تدارک دیده شده، به جای هزینه برای دستمزدهای هنگفتِ دو یا سه بازیگر خاص، صرفِ مسائل کیفی آن اثر شود. قطعاً این مسیر به ضرر سینما، تلویزیون و حتی شبکه نمایشخانگی خواهد بود. باز سینما و شبکه نمایشخانگی بحث گیشه را دارند و طبیعی است به بازیگری بیندیشند که برایشان مشتری بیاورد. اما تلویزیون میتواند مستقل از این ماجرا و جدای از این مسیر، تصمیماتی بگیرد که به کلیت کارها لطمه نزند.
ورود بازرگانی صداوسیما؛ فرصت یا تهدید؟
* چقدر مشارکت بازرگانی صداوسیما در برخی از برنامههای پربیننده و سریالهای تلویزیونی میتواند در اشاعه این دستمزدهای هنگفت و پرتوقع شدن بازیگران تأثیر داشته باشد؟
مشارکت برخی اوقات کمککننده و برخی اوقات هم اگر بازیگران تعیینکننده باشند و بگویند فلان دستمزد را میگیرم و شرط و شروطهایی بگذارد، آنوقت ماجرا از ساختار فرهنگی به سمت مقولههای تجاری میرود. اگر این مشارکتها بتواند به ارتقاء و کیفیت سریالها و برنامههای تلویزیونی کمک کند فینفسه کار بدی نیست اما اگر فضای توقع و انتظارِ بازیگران را در چارچوب نامتعارفی قرار دهد، حتماً لطمه خواهد زد.
نخستین جشنواره هنری بانوان کارآفرین با عنوان «ایران بانو» با هدف تقویت نظام خانواده و حمایت از کارآفرینی بانوان ایران زمین برگزار میشود.
حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ در تازه ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «ساحل» را در دسترس مخاطبان قرار داد.
سینماپرس : تیزر فیلم مستند «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاح فر در آستانه اکران در جشنواره سینماحقیقت منتشر شد.
دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی از روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه به میزبانی تالار رودکی آغاز می شود.
سینماپرس: شبکه رادیویی تهران به مدت یک هفته زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را که سال ۷۸ توسط منافقین به شهادت رسید، مرور می کند.
به گزارش سینماپرس، برنامه «سنگلج» از رادیو تهران که به بازخوانی کتاب های گویا اختصاص یافته است این روزها برای تکریم و ارج نهادن به شهدای گرانقدر ترور و خانواده بزرگوار و ارجمندشان به بازخوانی زندگی شهدای ترور می پردازد.
بر همین اساس در این برنامه به مدت یک هفته زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در روز ۲۱ فروردین سال ۷۸ توسط منافقین به شهادت رسید، مرور می شود.
در زندگی نامه شهید صیاد شیرازی آمده است: فردی به نام زیاد صیاد شیرازی که یک نظامی است به دلیل درگیری با ۲ سرباز جوان بازداشت میشود. او نامهای به شاه مینویسد و ارتش شاه را به سخره میگیرد. با این کار او تا آخر عمر خانهنشین میشود و پسرش علی مجبور به ترک تحصیل و رفتن به کار به جای پدر می شود. بعد از مدتی علی در آزمون ورودی ارتش، با کسب نمره ممتاز، پذیرفته میشود اما برای قبولی کامل باید در مصاحبه شرکت کند. علی در مصاحبه نیز پذیرفته میشود و روز به روز در کارش پیشرفت می کند، اما به خاطر متدین بودن، مدام زیر ذره بین مسئولان قرار می گیرد. در این زمان، عراق در حال دست اندازی به مرزهای ایران است و فرماندهان تصمیم میگیرند برای محافظت و بررسی حدود مرزی، نیروهایشان را به آنجا اعزام کنند. علی همان افسر خبرهای است که برای رسم نقشه دقیق نظامی به این مأموریت اعزام می شود.
در سال های شکل گیری انقلاب، علی برای گذراندن دورههای نظامی، راهیِ آمریکا می شود و پس از بازگشت، به سنندج اعزام میشود. در آن سال ها ساواک به خاطر حساسیت هایی او را دستگیر می کند که با فرار شاه و پیروزی انقلاب، آزاد می شود.
علی صیاد شیرازی برای پیشرفت انقلاب با جان و دل تلاش میکند تا اینکه با شروع جنگ تحمیلی در گیریها شدت میگیرد. او در یکی از مأموریت ها زخمی میشود و به دستور بنی صدر از فرماندهی قرارگاه برکنار میشود. او که از خانه نشینی خسته شده، مانند یک سرباز وظیفه، برای دفاع به جنگ میرود. بعد از برکناری بنی صدر، امام خمینی (ره) او را به مقام فرماندهی نیروهای زمینی منصوب میکند.
در این سال ها، ضد انقلابها بارها برای ترور علی صیاد شیرازی تلاش کردند، اما موفق نشدند تا این که در سال ۱۳۷۸ او را در مقابل خانه اش به شهادت رساندند.
این مجموعه در ۷ قسمت از روز چهارشنبه ۲۶ آذر ساعت ۰۱:۳۰ بامداد در برنامه «سنگلج» از شبکه رادیویی تهران با تهیه و تنظیم اسماعیل عابدیان روی آنتن می رود.