آلبومی جدید با آواز «ایرج» منتشر شد
آلبوم «کوچه شب» با اشعار بیژن ترقی و ادیب برومند، آهنگسازی جهانشاه برومند، آواز حسین خواجه امیری (ایرج) و خوانندگی علیرضا فریدون پور، عرضه شد.
آلبوم «کوچه شب» با اشعار بیژن ترقی و ادیب برومند، آهنگسازی جهانشاه برومند، آواز حسین خواجه امیری (ایرج) و خوانندگی علیرضا فریدون پور، عرضه شد.
سینماپرس: کتاب بانگ آزادی خاطرات شفاهی احمدعلی راغب به قلم محسن صفایی فرد در برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ معرفی و بررسی میشود.
به گزارش سینماپرس، برنامه «سیم وزر» که به نقد کتاب اختصاص دارد هر هفته با حضور نویسنده و مترجم کتاب های حوزه های مختلف و همچنین یک منتقد مرتبط با حوزه اختصاصی کتاب مورد نظر، پخش می شود و امروز «امین خرمی» به عنوان کارشناس مجری برنامه با «محسن صفایی فرد» نویسنده خاطرات احمدعلی راغب(آهنگساز سرودها و ترانههای معروف انقلاب) گفتگو می کند.
گفتنی است «بانگ آزادی» زندگی و فعالیتهای احمدعلی راغب به عنوان یکی از چهرههای اصلی موسیقی انقلاب را از دوران کودکی و نوجوانی در بندر انزلی و بعدها حضور در تهران را در هفت فصل روایت کرده است. البته فصل پایانی «بانگ آزادی» به تصاویر و اسناد مرتبط با فعالیتهای احمدعلی راغب اختصاص دارد.
برنامه «سیم و زر» با تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی امین خرمی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار ساعت ۱۳:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.
رئیس چهارمین دوسالانه «نشان شیرازه» با صدور احکامی دبیر، اعضای هیات انتخاب و هیات داوران این دوره از جشنواره را منصوب کرد.
سینماپرس: نامزدهای گروه ادبیات فارسی هفدهمین جشنواره نقد کتاب توسط دبیرخانه اینرویداد معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، نامزدهای گروه ادبیات فارسی اینجشنواره را معرفی کرد. نامزدهای اینگروه، ۲۱ مقاله هستند که در ۲ بخش نقد ادبی و متون کهن قرار دارند.
به اینترتیب، در موضوعات نقد ادبی و متون کهن با ۱۲ و ۹ مقاله، به مرحله نهایی داوری رسیدهاند.
در بخش «نقد ادبی» مقالههای «آسیبشناسی درسنامههای حافظ»، نصرالله امامی، ادبیات پارسی معاصر، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «الزامات شرح متن با نگاهی به روایت غلامحسین دینانی از غزلیات شمس»، رحمان مشتاقمهر، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸، «الگوهای خوانش در کتاب اندک گستاخ و بیش مؤدب در حضرت مثنوی»، پارسا یعقوبی جنبه سرایی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۷۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، «تاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد: نگاهی انتقادی به پژوهشهای انجامشده درباره تاریخ نقد ادبی معاصر»، عیسی امن خانی، ادبیات پارسی معاصر، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «جامعترین طومار نقالی شاهنامه»، سجاد آیدنلو، جهان کتاب، ش ۳۶۳۳۶۱، خرداد و مرداد ۱۳۹۸، «سرگشتگی نشانهها: نگاهی به نشانه معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی»، داود عمارتیمقدم، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸ و «کدام حافظ؟ نگرشی بر کتاب حافظ و شاعران روس»، علیرضا انوشیروانی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۷۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۸ به عنوان نامزدهای این دوره از جشنواره نقد کتاب معرفی شدند.
همچنین از دیگر مقالههای راه یافته به مرحله دوم داوری هفدهمین جشنواره نقد کتاب در بخش «نقد ادبی» میتوان به مقالههای «گنجینهای از فرهنگ ایران زمین: نقد کتاب داستانهای عامیانه لرستان»، زهرا محمدحسنی صغیری، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۶، تابستان ۱۳۹۸، «نقد و ارزیابی منابع و درسنامههای مکتبهای ادبی جهان»، قدرت قاسمیپور، ادبیات پارسی معاصر، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «نقد و بررسی کتاب تاریخ بدن در ادبیات»، حامد توکلیدارستانی، تاریخ ادبیات، ش ۸۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، «نقد و تحلیل نگاهی تحلیلی به علم بیان»، سعید شفیعیون، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸ و «نگاهی انتقادی به کلک خیالانگیز: داستان سنتی فارسی در دام فانتزی روایت شناسی»، محمد راغب، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸. اشاره کرد.
در بخش «متون کهن» ۹ مقاله «انتقاد مشفقانه و نه مغرضانه: نقدی بر تصحیح و چاپ تذکره آفتاب عالمتاب»، عارف نوشاهی و شیوا امیرهدایی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۶، تابستان ۱۳۹۸، «بازخوانی ویراست حدیقه سنائی به تصحیح محمدجعفر یاحقی و مهدی زرقانی»، وحید عیدگاه طرقبهای، کهننامه ادب فارسی، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «تا باز روی که کار خام است: نقد تصحیح انیس الوحده و جلیس الخلوه»، علی رحیمیواریانی، آینه پژوهش، ش ۱۷۵، فروردین و اریبهشت ۱۳۹۸، «تصحیحی علمی انتقادی از یک منظومه پهلوانی»، سجاد آیدنلو، آینه پژوهش، ش ۱۷۶، خرداد و تیر ۱۳۹۸، «تو را که دست بلرزد گهر چه دانی سفت؟ (نقدی بر کلیات میرکرمانی)»، فرزاد ضیائیحبیبآبادی، ش ۱۷۷، مرداد و شهریور ۱۳۹۸، «در میان آتش و آب: نقدی بر آخرین تصحیح مثنوی سیرالعباد الی المعاد»، مریم مشرف، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۶، تابستان ۱۳۹۸، «شهریاری از دیار هند و سند: نکاتی درباره منظومه حماسی شهریارنامه»، کامران ارژنگی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۵، بهار ۱۳۹۸، «ملاحظاتی درباره منظومه شبرنگ نامه»، محمود رضاییدشتارژنه، متنشناسی ادب فارسی، ش ۴۴، زمستان ۱۳۹۸ و «نقدی بر ویراست تازه حدیقه سنایی»، وحید عیدگاه طرقبهای، فرهنگبان، ش ۳، پاییز ۱۳۹۸ جواز ورود به مرحله دوم داوری را کسب کردند.
“احمد”، قاره ها را پیموده و نام ایران را بر فراز قله های موفقیت بلند کرده است اما نه راه پیمودن آن بلکه با عکس های حیرت انگیزش؛ عکسی از مردم در نزدیکی کلیسای معروف جامع سانتا ماریا دل فیوره شهر فلورانس کشور ایتالیا به همراه ۸ اثر دیگرش در جشنواره بین قارهای عکاسی اروپا، آفریقا و آسیا بین ۴۸ هزار اثر انتخاب و برنده طلای جشنواره شد.
سینماپرس: سام قریبیان اعتقاد دارد: باید در شأن قهرمانانمان سریال و فیلم بسازیم، این نوع کارها فرهنگساز است و کودک و نوجوانِ ما را از الگوهای اشتباه نجات میدهد.
به گزارش سینماپرس، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر و فرزند یکی از ستارههای عصر بازیگری، فرامرز قریبیان است. سام قریبیان برای اولینبار در سال ۱۳۶۴ مقابل دوربین فیلم سینمایی “گردباد” بهکارگردانی کامران قدکچیان رفت. وی در سال ۱۳۷۷ پس از اجرای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان اصفهان به آمریکا رفت. او همچنین در گروه تولید فیلم هالیوودی آقای بروکس حضور داشت؛ یکسال پس از اتمام تحصیلاتش به ایران بازگشت.
سام قریبیان برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم “گناهکاران” از جشنواره لوسرن سوئیس است. او همچنین بهعنوان استاد میهمان در دانشگاه سینماتئاتر دانشگاه هنر به تدریس مشغول است. قریبیان برای ترجمه کتاب انار و گل سرخ برنده جایزه جهانی بهترین ترجمه از فستیوال کتاب گورمند شده است. وی برای فیلمنامه فیلم گناهکاران، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شد.
قبل از “خروج” ابراهیم حاتمیکیا که نقش متفاوتی دارد؛ جدال در تاسوکی، قانون و شکار خاموش در کارنامهاش دیده میشود. در تلویزیون و تئاتر هم کمکار نبوده است و او با “ایراندخت” محمدرضا ورزی، “تنهایی لیلا” و “بیست” بیشتر شناخته شد.
“عالیجناب” سریال نمایش خانگی بود که کارگردانی کرد و البته ناتمام باقی ماند. برای “یک کلیک کوچولو” احمد سلیمانی و محمدرضا کوهستانی روی صحنه رفت و در “عذرخواهی از آقای امانوئل” امیررضا سپهری ایفای نقش کرد و البته در “آهسته با گل سرخ” هادی مرزبان هم روی صحنه رفت.
او همیشه نسبت به فقدان قهرمان در سینما و تلویزیون گلایه داشته و دارد؛ معتقد است سریالهای تلویزیون و فیلمهای سینمایی به متنِ خوب، موقعیتهای دلچسب و جذاب نیازمند است. اگر تعلل از معرفی قهرمانان به همین منوال ادامه پیدا کند کودکان و نوجوانان ما تماشاگر الگوهای غربی خواهند بود.
او در اولین سالگرد “حاج قاسم سلیمانی” با تسنیم دراینباره گفتوگویی کرد که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
ما میتوانیم ماجرای آن ناخدای ایرانی را بسازیم
* امروز روز ۱۳ دیماه، یک سال است به نامِ شهادت “حاج قاسم سلیمانی” ثبت شده است، روزی که یادمان میآید همه اعلام آمادگی میکردند فیلمی برای این سردار سرافراز بسازند، البته تلویزیون هم قصد دارد سریالی بسازد اما هنوز جزئیاتش مشخص نیست، گاهی آنقدر مورد غفلت واقع شده است که کشورهای دیگر بهسمتِ ساخت آن شخصیت در قالب مستند و حتی کار نمایشی و داستانی رفتهاند و آن شخصیت را مورد تحریف قرار دادند، نظر شما دراینباره چیست؟
از زمانی که به ایران برگشتم ۱۰ سال است میگویم سینمای ما قهرمان ندارد و جایی مثلِ تلویزیون هم از این فقدان، رنج میبرد. یادم میآید فیلمهای جنگی پس از انقلاب، پدر من (فرامرز قریبیان) و جمشید هاشمپور حضور داشتند آنقدر جذاب بودند که با نگاهی به آمار فروششان میتوان به این نکته دست یافت مردم چقدر به این نوع فیلمها گرایش دارند.
همه جای دنیا قهرمان را دوست دارند و ما میتوانیم بسیار این فرصت را مغتنم بشمریم و از اسطورههای ماندگارمان، آثار جذاب و دلچسبی بسازیم، حتی خودم در برنامهای تلویزیونی با ناخدایی مصاحبه کردم که از چنگِ دزدان دریایی سومالی، جانِ سالم بهدر برده بود. ماجرا از این قرار است که فروردینماه ۱۳۹۴ قایق دزدان دریایی سومالی با آرپیجی و تفنگ لنجهای ملوانان ایرانی را محاصره میکنند و آنها را بهسمت روستایی در ساحل سومالی میبرند.
خواسته دزدان دریایی یکمیلیون دلار پول است. آنها در تماسهای متعدد از اربابان (مالکان) لنجها یکمیلیون دلار پول طلب میکنند؛ مبلغی که صاحبان لنجها و خانوادههای ملوانان توانایی پرداخت آن را ندارند. بعد از ۶ ماه اسارت در دست دزدان دریایی سومالی، ناخدا یونس و ۱۵ ملوانش نقشه فرار خود را اجرا کردند.
همیشه عدمتوجه به قهرمانانمان رنجم میدهد
آمریکاییها فیلمی بهنام “کاپیتان فیلیپس” براساس داستان ربودهشدن کشتی باری آمریکایی بهنام مائرسک آلاباما توسط دزدان دریایی سومالیایی ساختند. در این فیلم تام هنکس در نقش کاپیتان ریچارد فیلیپس به ایفای نقش پرداخت. امیدوارم فرصتی پیش بیاید من فیلمی درباره این ناخدا و اتفاق عجیب و غریب بسازم.
همیشه ناراحت این تعللها و عدم توجه به قهرمانانمان بوده و هستم؛ از این فقدان رنج میبرم. قصههای مربوط به این ناخدا و آن اتفاق وجود دارد، باید بسازیم قبل از اینکه بسازند. حاج قاسم سلیمانی قهرمان واقعی است و همه مردم خواستارِ ساخت کار باشأن و فاخری درباره این شهید بزرگوارند.
کارهای فرهنگساز کودک و نوجوانِ ما را از الگوهای اشتباه نجات میدهد
* پس مشکل کجاست؟ اگر موضوع هزینه و اتفاقات دیگر است پس چرا این همه کارهای دمدستی و بیهوده با هزینههای گزافی ساخته میشوند؟
مردم میخواهند و بسیاری هم دغدغهمند این نوع آثارند اما مشکل از سفارشدهندهها است، کسی یا کسانی که باید شرایط را فراهم کنند، حتماً پرهزینهاند و نیاز به هماهنگیهای خاص دارند؛ اما در مقابل یکسری از کارهایی که شما هم به آنها اشاره کردید اولویت بیشتری دارند، چون این نوع کارها فرهنگساز است و کودک و نوجوانِ ما را از الگوهای اشتباه نجات میدهد.
وقتی شرایط فراهم نمیشود، بتمن و سوپرمن موفق میشوند
اگر میخواهیم این کارها را بسازیم باید در شأن قهرمانانمان بسازیم، این روند درست جلو برود، کودکان و نوجوانان ما هم استقبال خواهند کرد، فیلمهای ایرانی را میبینند که میتواند بیشتر آنها را به سبک زندگی و فرهنگ ما نزدیکتر کند. متأسفانه امروز که این شرایط را فراهم نمیکنند فیلم درباره قهرمانمان ساخته شود، بتمن و سوپرمن موفقترند.
شرایط ساخت کار برای قهرمانان را فراهم نمیکنند
* خودتان که هم علاقه به بازی در کارهای فاخر و اکشن و پلیسی دارید و هم کارگردانی کردهاید؛ کار جدیدی دارید؟
دو طرح داشتم اما هیچوقت نگفتند نه اما جواب ندادند، در خلئی گرفتار میشوید که به جواب آن طرف بستگی دارد. بزرگترهای ما اساتیدی مثل ابراهیم حاتمیکیا و مرحوم ملاقلیپور پیشکسوتان سینمای جنگند، آنها هم نمیتوانند بسازند. همه هم ابراز علاقه میکنند درباره قهرمانان کشورشان فیلم بسازند اما شرایط آن توسط سفارشدهندگان فراهم نمیشود، البته این کارها تهیهکننده، کارگردان و فیلمنامه مناسب و درستی میخواهد. این روزها فیلمهای جنگی داریم که هنوز اکران نشدهاند؛ در نتیجه شرایط فراهم نیست.
به من میگویند “فیلمنامه و سیناپس نداریم”
* آیا دلیل کمرنگی شما در سریالهای تلویزیون هم به عدم توجه به فیلمنامه درست و اصولی برمیگردد؟
متأسفانه سریالهایی به من پیشنهاد شده است که از دستاندرکاران فیلمنامه خواستهام یا حتی سیناپس (طرح) گفتهاند “نداریم. “، بههرحال باید فیلمنامه و قصهای باشد بخوانیم و براساس آن تصمیم بگیریم، جالب است به ما میگویند “نویسنده قصه را برای شما تعریف میکند”! این کار متأسفانه به عادتی تبدیل شده است که برخی از همکارانمان بهخاطر معیشت و دستاندرکاران، میپذیرند با آن کار همکاری کنند.
تلویزیون متن را فراموش کرده است
حتی این نکته را به ما گفتهاند “فلان آقا و خانمِ بازیگر حضور دارند”؛ من برای همه احترام قائلم اما نه متنی باشد و نه سیناپس، نمیتوانم در خدمتشان باشم. متأسفانه مدتی است در تلویزیون کمکارم، چون تلویزیونیها متن را فراموش کردهاند، همیشه دوست دارم در کارهایی باشم چه سینما، تلویزیون و نمایشخانگی که متنهای خوبی داشته باشد.
هیچوقت از ساختن کار برای آدمهای بزرگ دریغ نخواهم کرد
* شما خودتان علاقهمندید در سریال “حاج قاسم سلیمانی” حضور پیدا کنید؟
مطمئناً. البته بزرگتر از من حضور دارند که این کار را بسازند اما اعلام آمادگی میکنم اگر کسی این مسئولیت را بهعهدهام بگذارد با تمام توانم این کار را خواهم کرد. هیچوقت از ساختن کار برای آدمهای بزرگ در حد توانم دریغ نخواهم کرد، همچنان که در سازمان اوج فیلمنامه جنگی دارم که قبل از “خروج” ارائه دادم، براساس ماجرای واقعی در خرمشهر است و خیلی هم پرخرج نبود، بهنظر خودم فیلمنامه جذابی بود و مورد پسند هم واقع شد.
به آنها گفتم که “حداقل اسم را عوض میکردید”!!
* برخی هم بهخاطر فیلمنامههای تکراری، از تلویزیون و سینما فاصله گرفتهاند…
پیشنهاد داشتم اما باید بگویم که متأسفانه پیشنهاداتی که به من شد، تکراری بود و حتی در مواردی تکرار رسمی اتفاق افتاد، نقشهایی که قبلاً بازی کرده بودم، جالب است بدانید که حتی در یک فیلم و با همان اسم به من پیشنهاد دادند، به آنها گفتم که “حداقل اسم را عوض میکردید”!! من با همین اسم بازی کردهام. گفتم “تا زمانی که نقش متفاوت نباشد به خودم و مخاطبی که مرا دنبال میکند احترام میگزارم”.
اصولاً با منفی بازیکردن کلیشه نمیشوید
* یکی از نکاتی که در کارهای شما اکثراً دیده میشود، نقشهای منفی است…
جالب است بدانید که حتی در نقشهای منفی هم که به من پیشنهاد میشد یکطور نقش منفی بود. پدر من همیشه مثبت بازی کرد اما هیچگاه کلیشه نشد. اصولاً با منفی بازیکردن کلیشه نمیشوید. جنس منفیها در حال کلیشه شدن بود.
تصمیم غلط مدیریتی در تلویزیون عامل اصلی مشکلات سریالها
* مشکل سریالهای تلویزیون چیست که هنوز بسیاری از مخاطبانش به سریالهای قدیمی علاقهمندند؟
متأسفانه بزنبرویی شدهایم. اگرچه سریالهای قدیمی بهلحاظ امکاناتی کمبضاعتترند اما کیفیت و مطلوبیتشان، هنوز مورد پسندِ مخاطبین است. سلطان و شبان، پدرسالار و روزی روزگاری را مردم دوست دارند چون توانمندی در قلم و تصویربرداری و هنرنمایی زیاد در آنها دیده میشود.
مسئله اصلی امروز حتماً متن است اما آدمهای تحصیلکرده و توانمندی داریم که برخی اوقات با تصمیمات غلط مدیریتی نمیتوانند آنطور که باید و شاید کار قابل توجه و ارزشمندی ارائه دهند. اولویت من این است که با کاری خوب و باکیفیت که به مخاطبین احترام بگزارد برگردم.
فرامرز قریبیان به سینما برمیگردد؟
* شنیدهایم که فرامرز قریبیان پدر شما با توجه به اینکه در نشست خبری “خروج”، از سینما خداحافظی کردند دوباره به صحنه بازیگری بر خواهند گشت، چقدر این موضوع صحت دارد؟
پدرم برای فیلمی بهنام “اکبر شاه” پیش از فیلم “خروج” قرارداد بستهاند و بهخاطر تعهد اخلاقی و راه افتادن تولید آن فیلم حتماً در این کار خواهند بود، چون خیلی به تعهد و قول اعتقاد ویژهای دارند، البته شرایط فراهم باشد و کرونا هم نباشد، اما هنوز آن صحبتها پابرجاست، چون خودشان هم گفتهاند یکی از بهترین کارهایی که کردهاند سینما را کنار گذاشتهاند؛ بهخاطر آن سیستم غلط مدیریتی است.
یونس علیشیری به دلیل نارسایی کلیوی و ریوی در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.
داوری نهایی نخستین مسابقه عکس «برگریزان تهران» به صورت آنلاین انجام شد و راه یافتگان به نمایشگاه نیز معرفی شدند.
سینماپرس: محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما از دیدار با وزیر کار خبر داد و گفت که آقای شریعتمداری نوید و قولهایی برای حل مشکلات هنرمندان داده است.
به گزارش سینماپرس، ویدئویی از دیدار برخی از اعضای خانه سینما با محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منتشر شده است که در این دیدار چهرههایی مانند امین تارخ، آتیلا پسیانی، فاطمه معتمدآریا، منوچهر شاهسواری و محمدعلی نجفی حضور دارند.
در این دیدار ایشان به طرح بحث مشکلات مالی و معیشتی هنرمندان میپردازند و این طور که از این ویدئو برمیآید هنرمندان از این دیدار خوشحال و دست پر بیرون میآیند.
ما برای پیگیری آنچه که در این دیدار گذشته است با محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم تا ابعاد و مسائل مطرح شده در این دیدار بیان شود.
نجفی در این باره بیان کرد که در این دیدار همکاران ما خیلی خوب مشکلات و مسائل هنرمندان را مطرح کردند و البته وزیر هم با این مسائل تا حد لازم آشنا بود. در این دیدار همینطور آقای سیدزاده رئیس صندوق هنرمندان نیز حضور داشت و بحثهایی هم وی مطرح کرد. بیشتر این مباحث درباره گرفتاری بیمه هنرمندان خصوصاً بیمه بازنشستگی و به طور کلی مسائل مربوط به معیشت هنرمندان بود. وزیر نیز در این باره به ما گفت که روی این موضوع حتماً کارشناسی و بررسیهای لازم را صورت میدهند و با همکاری معاونین مربوطه به این ماجرا و همکاری صندوق هنر إن شالله نویدهای خوبی را به ما خواهند داد.
نجفی در پاسخ به این سؤال که آیا سقف زمانی مشخصی در این باره از طرف وزارت کار مشخص شده است پاسخ داد که خیر اما ما گفتیم که باتوجه به اینکه سال رو به پایان است حداکثر تا اول اسفند کمکهای لازم را صورت بدهند تا شب عید هنرمندان به صورت آبرومندانه و خوب برگزار شود.
وی همینطور در پاسخ به این سؤال که آیا مسأله خروج اصناف سینمایی از ذیل وزارت کار با شریعتمداری مطرح شده است یا خیر بیان کرد که دلیلی ندارد که این موضوع مطرح شود چراکه بخش کاری ما هنرمندان به طور طبیعی با وزارت کار مطرح است. به نظر من برخی از همکاران ما این موضوع را بیهوده بزرگ میکنند. مسأله کار با وزارت کار مربوط است و بخش هنری آن با وزارت فرهنگ و ارشاد. البته حساسیت داشتن هنرمندان روی این موضوع اهمیت دارد و حق دارند اما شاید توجه به این ندارند که کار هنرمندان به وزارت کار مربوط است و نباید این موضوع را انقدر برجسته کنند. اتفاقاٌ این تبعیت میتواند به اصناف و سندیکاها نیز کمک کند.
هنرمندان با آثارشان است که مطرحاند و آنان را با هنرشان میشناسند. مسأله وزارت کار جنبه شغلی ما است که باید این وزارتخانه به آن رسیدگی کند که در حال پیگیری از طرف ما و پیشروی است.
کارگردان سربداران در ادامه درباره مطلبی که دعوت به تجمع و اعتراض نسبت به گرفتاریهای هنرمندان کرده است بیان کرد که این تجمع از طریق خانه سینما انجام نشده و با ما هماهنگی صورت نگرفته است اما آن را هم رد نمیکنیم. بیشتر این برنامه که من هم از طریق فضای مجازی از آن باخبر شدم، جنبه فردی دارد تا صنفی و خانه سینما در آن نقشی ندارد.
هنرمند حق دارد که عکسالعمل نشان بدهد و نسبت به مشکلات خود اعتراض داشته باشد. اما اگر بخواهد که این اقدام جنبه صنفی داشته باشد باید از طریق مجمع عمومی و یا شورای مرکزی خانه سینما پیگیری شود که این اقدام انجام نشده است.
در خانه سینما میتواند نقطه نظرات مختلفی وجود داشته باشد که قابل احترام است. چیزی که خانه سینما را تشکیل میدهد و فلسفه آن است دفاع از حقوق مادی هنرمندان است که اگر این حرکت بخواهد حمایت خانه سینما را با خود داشته باشد باید در خانه سینما مطرح شود.
سینماپرس: بازیگر «برکینگ بد» در مصاحبهای به مناسبت سال نو از ایده «فرهنگ تحریم» انتقاد کرد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ایندپندنت، برایان کرانستون بازیگر سریال «برکینگ بد» در مصاحبهای جدید از ایده «فرهنگ تحریم» انتقاد کرد و گفت مردم امروز بخشش کمتری دارند.
این اصطلاح به معنی رسوا کردن و محکوم کردن عمومی فردی شناخته میشود که عملی انجام داده یا چیزی بیان کرده که توهینآمیز تلقی میشود.
در ویدئوی این مصاحبه که از سوی آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته شده بازیگر «برکینگ بد» در آستانه سال نو میگوید: ما داریم در این فرهنگ زندگی میکنیم و افرادی را که اشتباه میکنند حالا چه به عمد یا تصادفی- بدنام میکنیم. بخشش در جهان ما کمتر شده است.
وی افزود: فکر میکنم ما متأسفانه در محیطی خشن حضور داریم. جوامع ما سختتر، بیدرکتر، کمتر شکیبا و نابخشندهتر شدهاند.
کرانستون ادعا کرد که از خودش در مورد جایگاه «بخشش» در جامعه معاصر سوال میکند. وی گفت: فکر میکنم نیاز داریم تا نگاه دیگری به این فرهنگ بیندازیم و نفس عمیقی بکشیم و درک کنیم که بخشش و بخشیده شدن به معنی ضعف نیست بلکه از نقاط قوت انسان است.
کرانستون یادآوری کرد که در نتیجه تحریم جامعه برخی از افراد شناخته شده برای بقیه زندگیشان از مورد توجه جامعه بودن طرد شدهاند.
مفهوم «فرهنگ تحریم یا نادیده گرفتن» به موضوع بسیاری از مباحث عمومی بدل شده است. مدافعان این فرهنگ اغلب معتقدند که این اصطلاح که معنایی منفی دارد با مفهوم پاسخگویی همراه است و به این معنی است که افراد باید در برابر رفتار و گفتار خود مسئولیتپذیر باشند.