X

بایگانی دی 16, 1399

دفتر سینمایی

چگونگی مراقبت از بیماران ریوی در دوران کرونا در «روز خوش» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «روز خوش» آخر هفته با موضوعات مختلفی از جمله چگونگی مراقبت از بیماران ریوی در دوران کرونا روی آنتن شبکه جام جم می رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «روز خوش» آخر هفته با موضوعات مدیریت زمان، ایران گردی، ورزش های رزمی سواره، مراقبت از بیماران ریوی در دوران کرونا، تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان کبد چرب، تاثیر رفتار والدین بر کودکان و آیتم های آموزنده و مفرح روی آنتن شبکه جام جم سیما خواهد رفت.

مجید آرین زادگان کارشناس مدیریت منابع انسانی چهارشنبه ۱۷ دی ماه به موضوع مهارت مدیریت زمان می پردازد. در ادامه فرید روشنایی کارشناس و مدرس گردشگری با موضوع طبیعت گردی و ایران گردی و همچنین علی قورچیان مربی بین المللی ورزش های رزمی سواره با موضوع ورزش های رزمی سواره مهمان برنامه خواهند بود.

بخش «خوش سفر» نیز سری به شهر کردان زده و ورزش های رزمی سواره را به تصویر می کشد.

در روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه نیز شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم شناسی، تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان کبد چرب را بررسی می کند. در بخشی دیگر مسعود فروزنده استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ از تاریخچه اقوام ایرانی می گوید.

عاطفه فخاریان فوق تخصص بیماری های ریه نیز به موضوع مراقبت از بیماران ریوی در دوران کرونا می پردازد. آیتم «خوش گشت» پنجشنبه به موزه ملی تاریخ علوم پزشکی می رود و همچنین در آیتم «خوش گل» گل بنت قونسول معرفی می شود.

مجید خالقی رواشناس جمعه ۱۹ دی ماه با حضور در برنامه «روز خوش» تاثیر رفتار والدین بر کودکان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. «خوش مزه» این هفته طرز تهیه بیسکویت کنجد و شکلات را به مخاطبان آموزش می دهد و در ادامه وجیه الله چشمه سری متخصص پزشکی ورزشی، حرکات اصلاحی برای دردهای کف پا را آموزش می دهد.

برنامه «روز خوش» با نگاه به زندگی از منظر سبک زندگی ایرانی – اسلامی با اجرای محمدامین نبی اللهی و ندا سلیمانی تلاش می‌کند صبحگاه ایرانی – اسلامی را به نمایش بگذارد.

مجله صبحگاهی «روز خوش» از دوشنبه تا جمعه ساعت ۹ صبح به وقت تهران به تهیه کنندگی حسین علیاری از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح نمایشگاه «دور-نزدیک» در آرتیبیشن


نمایشگاه آثار نقاشی «دور-نزدیک» روز جمعه ۱۹ دی در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی داوران جایزه موسیقی و رسانه اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران جایزه «موسیقی و رسانه» سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، امیر عبدالرضا سپنجی، آروین صداقت کیش، سیدعلیرضا میرعلی‌نقی، ویدا همراز، نرگس ذاکرجعفری و ایلناز رهبر، بعنوان اعضای هیات داوران دومین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» که در بخش جنبی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری دکتر سعید میر محمد صادق برگزار می‌شود، معرفی شدند.

امیرعبدالرضا سپنجی دارای مدرک دکتری ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهش پست دکتری از دانشگاه TU Dresden آلمان، وی ضمن برخوردار بودن از سوابق اجرایی متعدد در حوزه ارتباطات و رسانه بعنوان مدیر گروه مطالعات فرا رشته ای، عضو هیات علمی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

از وی همچنین مقالات، تألیفات و ترجمه‌های متعددی در خصوص ارتباطات و رسانه به چاپ رسیده است.

آروین صداقت‌کیش پژوهشگر، منتقد موسیقی نویسنده‌ی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. وی عضو شورای نویسندگان، مشاور علمی چندین نشریه‌ی تخصصی و پژوهشی درزمینه‌ی هنر و موسیقی بوده و همچنین به عنوان داور و عضو کمیته‌ی علمی رویدادها و رقابت‌های متعددی فعالیت داشته است.

وی ضمن تألیف کتاب «درس‌گفتارهای نقد موسیقی»، دارای خط مطالعاتی و فکری پیرامون نقد موسیقی و فلسفه‌ی نقد معاصر، نظریه‌ی موسیقی، تجزیه‌وتحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سده‌ی ۱۴) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سده‌ی ۲۱_۲۰) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته است.

سیدعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر حوزه موسیقی، نوازنده سنتور، روزنامه‌نگار و منتقد هنری است. وی ضمن عضویت بعنوان هیات مولفان چندین بنیاد دایره‌المعارفی، طراح و ناشر سالنامه‌های موسیقی ایران (به مدت ۱۰سال) و نویسنده مقالات و یادداشت‌های متعدد در زمینه‌های عمومی و تخصصی موسیقی و نیز مولف کتابهایی، چون: موسیقی نامه وزیری، کتابشناسی موسیقی ایران و …. بوده است.

ویدا همراز دارای مدرک دکترای تاریخ و همچنین استادیار دانشگاه صدا و سیما می‌باشد. وی ضمن فعالیت در شبکه‌های مختلف رادیویی، بعنوان پژوهشگر و تهیه کننده نیز فعالیت دارد. همچنین وی سابقه مدیریت گروه رادیو دانشگاه صدا و سیما را در رزومه کاری خود دارد.

وی مؤلف چندین مقاله و کتاب دردو حوزه پژوهشی تاریخ ایران-رسانه و برنامه سازی و سواد رسانه‌ای است.

نرگس ذاکرجعفری ضمن فراگیری موسیقی در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانش آموخته دوره دکترای پژوهش هنر از همین دانشگاه می‌باشد. وی مقالات متعددی در موضوعات موسیقی کلاسیک ایران، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی و موسیقی مناطق ایران نگاشته که در نشریات علمی ـ پژوهشی، فصلنامه موسیقی ماهور، کتاب سال شیدا و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. او همچنین تألیف دو کتاب با عنوان‌های «حیات سازها در تاریخ موسیقایی ایران» و «موسیقی نظری ایران» را در کارنامۀ پژوهشی خود دارد. وی هم اکنون عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشگاه گیلان است.

ایلناز رهبر عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانش آموخته دکتری رشته پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی نوازندگی سه تار را نزد بهداد بابایی تکمیل نموده و پس از بازگشت محمدرضا لطفی به ایران، دوره‌های تحلیل ردیف موسیقی ایرانی را نیز نزد ایشان در مکتب‌خانه میرزاعبدالله گذرانده است. عضویت در «بنیاد نخبگان ایران» و کمیته تخصصی «هنر ایران پیش از اسلام» در پژوهشکده هنر، تألیف مقالات متعدد در فصلنامه موسیقی ماهور، نشریه‌های علمی-پژوهشی کشور همچون هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، جامعه شناسی هنر و ادبیات، جامعه‌شناسی تاریخی، فرهنگ و ادبیات عامه و مدخل‌هایی در مجموعه دانشنامه جهان اسلام، بخشی از فعالیت‌های کاری ایلناز رهبر است.

فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران و نویسندگان حوزه موسیقی تا پایان وقت اداری یکشنبه ۵ بهمن ماه می‌توانند، براساس فراخوان جایزه «موسیقی و رسانه» مراحل ثبت نام و بارگذاری آثار خود را که در بازه زمانی اول بهمن ۹۸ تا اول بهمن ۹۹ منتشر شده است، با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.fajrmusicfestival.com انجام دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قضاوت آثار دوسالانه مجسمه‌سازی تهران به عهده مخاطب است


نماینده شورای دبیران دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران با اشاره به ویژگی های این رویداد، بیان کرد هنر به عنوان ضرورتی که بحث و گفتگو ایجاد می‌کند باید در این شرایط خاص نیز وجود داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صوت / تک آهنگ «سووشون» با صدای همایون شجریان


سینماپرس : تک آهنگ «سووشون» به آهنگسازی تهمورس پورناظری و خوانندگی همایون شجریان منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک پیام تسلیت برای درگذشت یونس علی‌شیری عکاس ورزشی


دبیر جشنواره فیلم‌های ورزشی درگذشت یونس علی‌شیری عکاس ورزشی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار آهنگ جدید سالار عقیلی + صوت


قطعه‌ «عشق بازیچه‌ تماشا» بر اساس غزلی از مهدی مظاهری با آهنگسازی پیمان خازنی و صدای سالار عقیلی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی شهید قاسم سلیمانی در قالب انیمیشن روایت می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه «چهل شاهد» با روایت زندگی شهید قاسم سلیمانی از شبکه یک پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن سردار سلیمانی که امروز ساعت ۱۷:۲۰ پخش می شود، یکی از قسمت های مجموعه «چهل شاهد» است که در قالب موشن گرافیک، به معرفی شهید سلیمانی و رشادت های وی در نبرد علیه دشمنان اختصاص دارد.  

مجموعه انیمیشن «چهل شاهد» روایتگر زندگی ۴۰ شهید شاخص ایران اسلامی است که در بخش های ۳۰ دقیقه ای و با هدف معرفی شهیدانی همچون شهید قاسم سلیمانی، جهان آرا، آوینی، برونسی، باقری و … ساخته شده است.

این مجموعه در مرکز پویانمایی صبا و با تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی صفورا و با تکنیک کمیک موشن ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحلیل موسیقی فیلم «آرزوهای بزرگ»


موسیقی فیلم «آرزوهای بزرگ» با صدای مریم نشیبی در «جعبه موسیقی» رادیو نمایش تحلیل می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حقنه باورهای «ماکیاولی» تا توجیه کشتن «پدران» برای شنونده شدن نسل آینده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» هرچند عنوان سینمایی را یدک می‌کشد، اما به لحاظ لوکیشن، قاب، روایت و… ذاتاً یک تله‌فیلم محسوب می‌شود.

حمید خرمی/ فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» هرچند عنوان سینمایی را یدک می‌کشد، اما به لحاظ لوکیشن، قاب، روایت و… ذاتاً یک تله‌فیلم محسوب میشود. تله‌فیلمای که روایت آن از قابلیت ترسیم شدن در قالب یک فیلم کوتاه معمولی برخوردار میباشد. اثری که ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه از وقت مخاطب خود را صرف تعریف داستانی تک خطی نموده و ماجرای عدم امکان استفاده کودکی به نام مهرشاد از مدرسه عادی و سقف زمانی استفاده از کمک هزینه برای انجام عمل کاشت حلزون را به نحوی کِشدار روایت میکند.


فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» سعی دارد تا به ترسیم فراز و نشیب هایی که الهام با بازی هانیه توسلی برای عمل کاشت حلزون فرزندش طی می کند را به تصویر بکشد. الهام و همسرش سعید که هردو ناشنوا هستند و به دلیل اختلاف در جریان کاشت حلزون مهرشاد؛ فرزند کر و لالشان از یکدیگر جدا شده اند و این در حالی است که  الهام به شدت پیگیر عمل فرزند است زیرا اگر مهرشاد به موقع عمل نشود نمی تواند به مدرسه عادی برود، و به دلیل مزایای شنوا بودن اصرار بر عمل دارد، اما سعید با کاشت حلزون مخالف است زیرا معتقد است با شنوا شدن فرزند، خودش تنها می شود. او تمام تلاشش را برای جلوگیری از این کار انجام می دهد و سعی دارد هرکس که به الهام کمک میکند را از او دور کند. در این بین با امیر، کارفرمای الهام در آتلیه که قصد تامین هزینه عمل را دارد درگیر شده و کُشته می شود. الهام پس از پی بردن به موضوع با او به تفاهم میرسد که در ازای پرداخت پول عمل مهرشاد، سکوت کند.




در فیلم سینمایی
«بی‌صدا حلزون» اگر چه برخی مشکلات ناشنوایان و چالش
های انجام
عمل کاشت حلزون و یا ادامه زندگی با شرایط فعلی نیز مطرح می
شود؛ اما در واقع این قصه تک خطی معمولی می
توانست با یک کارگردانی مناسب و دقیق
در اجرا ظاهر شده و با پرداخت بهتر عمل کند؛ اما تجربه کم آقای کارگردان باعث شد تا این اثر دچار لکنت شدید شده و نتواند پیام درست و آبرومندانه
ای را به مخاطب سینمایی خود منتقل سازد.



فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» نشان داد که کارگردانی با سابقه عکاسی بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی و سازندگی ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی چگونه در نخستین حضور خود ‌در مقام کارگردان یک فیلم بُلند سینمایی، اثری این چنین ضعیف را خلق میکند که با یک قصه کاملا معمولی و البته یک اجرا ناقص همراه میشود. اثری که به نحوی ملموس بازیهای بدقواره را در خود جای میدهد و بالاخص نقش اصلی زن آن حتی آزار دهنده میشود و این در حالی است که عموم بازیهای بازیگران به جز بازی کنترل شده و متفاوت مهران احمدی برای فیلم و سایر بازیگران دستاوردی قابل مشاهده نیست و این نکته را نیز می توان به نقاط ضعف فیلم اضافه کرد.



فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» هیچ نوآوری و خلاقیتی ندارد و از حیث ژانر نیز، مبهم و مخدوش است؛ طوری که نه می‌توان آن را «ژانر کودک و نوجوان» دانست و نه ژانر «اجتماعی» و نه حتی «ملودرام» و از این‌ جهت می‌توان این فیلم را «ضد ژانر» هم قلمداد کرد. اثری که در هسته خود، نه ایدئولوژی دارد و نه موضوع و نه برگ برنده برای جذب مخاطب و مطابق معمول، اثری ناتورالیسمی و تلخ و احیاناً سیاه اجتماعی محسوب می‌شود!



الهام بعد از جدایی، برای به دست آوردن پول جراحی، پیش امیر، صاحب یک آتلیه، فعالیت می‌کند. از طرفی ساعد برادر سعید که مشوق الهام برای عمل بوده است، او را برای رسیدن به هدفش کمک می‌کند. سعید بعد از متوجه شدن اقدام الهام برای جمع‌آوری پول عمل جراحی مهرشاد، به محل کار او می‌رود. دراین‌بین مشاجره‌ای بین سعید و امیر درمی‌گیرد. ساعد بعد از این ماجرا، برای معذرت‌خواهی پیش امیر آمده و مهرشاد را با خود می‌برد نزد سعید که در شهربازی کار می‌کرد،



چندی بعد با سهل‌انگاری الهام، هارد اطلاعاتی که فیلم عروسی یکی از مشتریان امیر در آتلیه در آن بود، بر اثر شکسته شدن شیشه و خیس شدن، می‌سوزد. او متوجه می‌شود که شیشه آتلیه توسط سعید شکسته شده است، و این موضوع را با امیر در میان می‌گذارد. بعد از مطرح کردن ماجرا سعید شکستن شیشه را انکار می‌کند، چند وقت بعد با ناپدید شدن سعید، امیر به بهانه پاسخگویی به مشتری که فیلم عروسی‌اش از بین رفته، آتلیه را می‌بندد و الهام که می‌خواهد وسایلش را ازآنجا جمع کند، متوجه کشته شدن سعید، توسط امیر می‌شود.



در پایان امیر به‌جای پول دیه سعید، به الهام پول عمل خصوصی کاشت حلزون مهرشاد را می‌دهد و الهام نیز پیشنهاد امیر را قبول می‌کند و در ازای سکوتش در برابر قتل سعید توسط امیر سکوت می‌کند و به‌جای اینکه پول قصاص را از دادگاه بگیرد، مستقیما این مبلغ را از امیر می‌گیرد تا گوش فرزندش را عمل کند و درنهایت، مهرشاد عمل می‌شود و الهام به خواسته‌اش می‌رسد!




فیلم سینمایی
«بی‌صدا حلزون» که با حمایت مالی
معتبرترین شرکت ارزیابی شنوایی ایران ساخته شده، به دغدغه‌های روزمره و آسیب‌های اجتماعی ناشنوایان می‌پردازد و ظاهرا هدف آن، فرهنگ‌سازی بین این قشر با جامعه شنوا است، اما از حیث شمایل داستانی، اثری
«ضد والدین» متولد شده است که محتوای کلیشه‌ای آن‌ها با ضرب شدنشان در یک فضای ناتورالیسمی و تراژدی، عملاً یک ملغمه ضد انسانی و خشن می‌آفریند!



فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» نه ‌تنها ضد خانواده، که حتی میتواند عنواندار اثری ضد پدر محسوب ‌شود؛ پدر و مادری که نقص ژنتیک دارد و همان نقص را به فرزندش انتقال داده، و حال مادر می‌خواهد این نقص را در فرزندش برطرف کند اما پدران، مخالف هستند! پس هم پدر مهرشاد و هم پدر الهام، یعنی پدربزرگ مهرشاد که عطار سنتی است به‌عنوان نماینده مذهبی فیلم، با اینکه وضع مالی خوبی هم دارد اما مانع عمل جراحی او میشوند و اگر چه این امر در لایههای زیرین خود میتواند پیامی سیاسی را به مخاطب سینمایی خود منتقل کند؛ اما ضعف اثر مانع از رسانایی و قابل درک بودن این بیان منوالفکرانه به صورت عمومی خواهد بود و در عادیترین صورت خود رسما بیان میدارد که هیچ چاره‌ای نیست و باید «پدر» را کشت! و اساسا به مخاطب خود چنین القا میکند که وقتی پدری راضی نیست فرزندش عمل شود و تعییر کند تا شرایط تعاملش با جهان پیرامون اصلاح گردد، همان بهتر که بمیرد!



این همان نگاه جبری و ناتورالیسمی غلیظی است که متأسفانه به اسم سینمای آسیب‌شناس و پاتولوژی اجتماعی، به خورد مخاطب می‌دهند و سعی دارد تا ادبیات منوالفکرانه خود را به همراه متلکهای سیاسی به خورد مخاطب سینمایی دهد و در این میان نقطه اوج فیلم که همین مضمون جبری فیلم را آشکار می‌کند، همان تردید و معلق بودن شخصیت الهام است که بین قبول پول عمل فرزندش، یا لو دادن امیر به قانون، به کدام تن بدهد، که او نیز بدون هیچ تردیدی و به‌صورت آنی، پول را در ازای حق‌السکوت می‌پذیرد و حتی عشقش را با سعید، نادیده می‌گیرد، تا کشته شدن سعید همچون زیستش بی‌صدا بماند.



فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» به هیچ عنوان اثری در ژانر کودک و نوجوان محسوب نمی‌شود، زیرا حضور مهرشاد به‌ عنوان نماینده کودکان در فیلم، صرفاً یک حادثه مُحرکی است برای بقیه شخصیت‌ها که برای نجات کودک، تقلا می‌کنند و حضور این کودک صرفاً توجیه‌کننده ارتکاب اعمال بد بزرگ‌ترها محسوب میشود تا آن‌ها رفتارشان را موجه جلوه بدهند.



فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» ضعف جدی فیلم‌نامه دارد، از سروصداهای تنش‌زا و عصبی‌کننده و الصاق شده برای پوشش لحن الکن درام، تا عنصر اتفاق و تصاد  مثل قرار دادن قتل اتفاقی در پایان، و تا شنوا کردن کودک ناشنوا با جراحی برای ایجاد پایان خوش یا هپی اندینگ این اثر سینمایی و این همه در حالی است که مادر محوری داستان کُنشگری ماکیاولیست به تصویر کشیده میشود که از هر وسیلهای حتی از به قتل رسیدن و کشته شدن همسرش هم استفاده میکند تا بتواند هدف خود محقق ساخته و کودکش را عمل کند. درواقع این کنشگری نه از جنس رمانتیک، بلکه کنشی است برای تنزل اخلاقی، نه ارتقا و صعود اخلاقی!



در مجموع فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» اگر چه حس ترحم برخی مخاطبان خود را بر می‌انگیزد. اما اثری است که به ‌هیچ ‌وجه سیر تحول ندارد، بلکه تماماً نمایشگر سیر استحاله و هبوط است و مخاطب را به بیراهه و به سمت یک نتیجه‌گیری شخصی می‌برد. درحالی‌که اگر به نمونه‌های خارجی چنین ملودرامی توجه کنیم، بسیار جدی و چند بُعدی با سوژه خود رفتار می‌کنند و با تلفیق حواسی مثل بینایی و شنوایی، و کنش‌های اطرافیان، درام انسانی و پرسوناژها و شخصیت‌های ماندگاری مخصوصاً برای مادر خلق می‌کنند.



مشاهده خبر از سایت منبع