X

بایگانی دی 17, 1399

دفتر سینمایی

برادران دوقلوی اصفهانی و «طرح آواز کوتاه»/ دیگر حوصله‌ای نیست


برادران دوقلوی اصفهانی که طی سال‌های اخیر در حوزه خوانندگی موسیقی ایرانی فعالیت‌های متعددی را از سر گذرانده اند، در یک اقدام ابتکاری طرح آواز کوتاه را اجرا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عشایر» در صدر نخستین فهرست پیش‌بینی هالیوود ریپورتر از نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسکات فینبرگ ستون‌نویس هالیوود ریپورتر، اولین پیش‌بینی خود از نامزدهای احتمالی اسکار ۲۰۲۱ را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، فینبرگ ستون نویس هالیوود ریپورتر، پیش بینی خود از نامزدهای اصلی اسکار ۲۰۲۱ را به شرح زیر منتشر کرد:

بهترین فیلم

پیشگامان

عشایر
دادگاه شیکاگو ۷
میناری
زن جوان نوید دهنده
صدای متال
پدر
بلک باتم مارینی
یک شب در میامی
روح
مَنک

تهدیدهای اصلی
اخبار جهان
مالکوم و ماری
۵ هم خون
انگاشته

بهترین کارگردانی

پیشگامان
کلویی ژائو (عشایر)
آرون سورکین (دادگاه شیکاگو ۷)
لی آیزاک (میناری)
امرلاند فنل (زن جوان نوید دهنده)
داریون ماردر (صدای متال)

تهدیدهای اصلی
دیوید فینچر (منک)
پاول گرین گرس (اخبار جهان)
اسپایک لی (۵ هم خون)
رجینا کینگ (یک شب در میامی)
جورج سی ولف (بلک باتم مارینی)

بهترین بازیگر مرد

پیشگامان
چادویک بوزمن (بلک باتم مارینی)
ریز احمد (صدای متال)
دلروی لیندو (۵ هم خون)
آنتونی هاپکینز (پدر)
استیون یون (میناری)

تهدیدهای اصلی
بن افلک (راه بازگشت)
جان دیوید واشینگتن (مالکوم و ماری)
گری اولدمن (منک)
تام هنکس (اخبار جهان)

بهترین بازیگر زن

پیشگامان
فرانسیس مک دورمند (عشایر)
کری مولیگان (زن جوان نوید دهنده)
زندایا (مالکوم و ماری)
ویولا دیویس (بلک باتم مارینی)
سوفیا لورن (زندگی پیش رو)

تهدیدهای اصلی
ونسا کربی (تکه‌های یک زن)
سیدنی فلانیگان (هرگز به ندرت گاهی همیشه)
مریل استریپ (جشن پایان سال، بگذار همه آن‌ها حرف بزنند)
کیت وینسلت (آمونیت)

بهترین فیلمنامه اقتباسی

عشایر
پدر
بلک باتم مارینی
یک شب در میامی
اخبار جهان

بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی

دادگاه شیکاگو ۷
زن جوان نوید دهنده
میناری
صدای متال
مالکوم و ماری

فینبرگ در بخش بهترین فیلم بین المللی از ۶۵ فیلم سینمایی به ترتیب حروف الفبا نام برد که در بین آن‌ها نام «خورشید» مجید مجیدی نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۱، نیز دیده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در رثای سیمرغ تجلی» کلید خورد/ ترویج آرمان‌ها و اندیشه‌های سردار


کارگاه خلق اثر هنری «در رثای سیمرغ تجلی» به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر، در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حاج قاسم سلیمانی» یک لشکر بین‌المللی ایجاد کرده بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در آیین تقدیر از برگزیدگان بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین» گفت: علت اصلی توجه به شهید حاج قاسم سلیمانی در این است که او یک لشکر بین‌المللی ایجاد کرده و دارای ایدئولوژی است.

به گزارش سینماپرس، پنجمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته به معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین» از شبکه افق روی آنتن رفت.

در ابتدای این ویژه برنامه بعد از پخش کلیپ قرائت قرآن توسط شهید ابومهدی المهندس از شبکه افق و همچنین کلیپی از بازدید جمعی از فعالان فرهنگی و فیلمسازان جشنواره عمار از نمایشگاه دستاوردها و پیشرفت‌های نیروی هواوفضای سپاه، نادر طالب زاده، دبیر جشنواره و محسن اردستانی رستمی، کارگردان مستند «هم‌وتن» در میز نقد برنامه حاضر شدند.

نادر طالب زاده در ابتدای این برنامه در سخنانی خطاب به اردستانی گفت: کار شما بسیار زیبا بود و سوژه خوبی را برای فیلم خود پیدا کردید. مستند «هم وتن» باید و جا دارد که به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه شوند زیرا این اثر کاری بین‌المللی است. این فرد نقاش که سوژه مستند است نشان می‌دهید کارش عالی است. او واقعا هنرمند است.

طالب زاده ادامه داد: ما در مستند «هم وتن» با چند هنرمند خوب روبرو می‌شویم که یکی نقاش و دیگری در کار موسیقی است. به نظر من اکران‌های مردمی این کار، می‌تواند بسیار خوب و آموزنده باشد زیرا پشت این آثار یک فیلمساز عادی نیست و یک تفکر در پس آن قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این هنرمند نقاشی که در مستند به تصویر کشیدید آنقدر کارش عالی است که آثار را می توان در گالری های بزرگ شهر نیویورک در معرض نمایش گذاشت.

طالب زاده با اشاره به تولیدات اردستانی در مورد تیپ فاطمیون زینبیون تصریح کرد: علت اصلی توجه به شهید حاج قاسم سلیمانی در این کارها این است که او یک لشکر بین‌المللی ایجاد کرده بود. لشکری که یک ایدئولوژی داشت و محور آنها مبارزه در برابر تروریست‌ها بود.

طالب زاده در پایان سخنانش با طرح این سوال که چه کسی باید این جوانان فیلمساز را به دیگران و مردم نشان داده و معرفی کند، گفت: ابن برنامه‌ها باید بیشتر در تلویزیون نشان داده شود و این مستندها را پخش کنند و کارگردان‌های انها هم دعوت شوند و در مورد آثار خود بحث و صحبت کنند.

محسن اردستانی هم در سخنانی گفت: من از سال ۱۳۹۲ وارد عرصه فیلمسازی در عرصه و حوزه مقاومت شدم و کارهایی را درمورد فاطمیون و زینبیون ساخته‌ام. اعتقاد دارم که پرداختن به سوژه‌های اجتماعی می‌تواند کارکرد خوبی در رسانه‌ها داشته باشد.

وی افزود: نفر بعدی که در این مستند به آن پرداختم یک فرد نویسنده است. آنها آرمانی دارند که می‌خواهند به این آرمان خود برسند. ما معمولا در مباحث مربوط به جبهه مقاومت منفعل هستیم و منتظریم که به ما حمله کنند و سپس در مقام دفاع برمی‌آییم.

اردستانی ادامه داد: خیلی دوست داشتم که کارهایی را برای جبهه مقاومت و فلسطین تولید کنم. برای هم برای ساخت این مستند به سراغ هنرمندان رفتم. اینگونه شد که به سراغ نقاشی رفتم که در سوریه در حبس بود. به نظرم همین یک فرد هم قابلیت سوژه شدن را داشت. همچنین آن هنرمندی هم که ساز عود هم می‌زند مهم است.

وی خاطرنشان کرد: این مستندها را در سال‌های اخیر با پول شخصی تولید کردم. تهیه کننده این کار که آقای حسین نوری هستند که هم‌اکنون در کشور سوریه حضور دارند. البته ستاد فرهنگی سوریه هم از ما حمایت کرد. در واقع ابتدا با کارهای خود اعتماد دوستان را جلب می‌کنیم و سپس آنها هم از ما حمایت می‌کنند.

طالب‌زاده نیز در سخنانی گفت: ما از امکاناتی که داریم خوب استفاده می‌کنیم و الان همین جشنواره مردمی فیلم عمار که سالانه برگزار می‌شود یکی از همین ظرفیت‌ها است. من در این بخش، به قدری کارهای خوب دیدم که به جای یک فانوس می‌توان چند اثر برگزیده و فانوس جشنواره به فیلمسازان داد.

در بخش بعدی میز نقد ویژه برنامه یازدهمین جشنواره عمار، حجت عدالت‌پناه، کارگردان مستند «تولد یک تؤاژدی» در استودیوی برنامه حاضر شد.

عدالت‌پناه درباره اثر خود گفت: «تولد یک تراژدی» درباره بحران کشمیر و مائل مسلمانان این منطقه است که بین کشور پاکستان و هند بر سر آن، نزاع و اختلاف است. جرقه‌های ساخت این مستند،. بعد از سفری به این منطقه داشتیم، زده شد وقتی وضعیت آنجا را دیدیم، خواستیم مسئله بحران کشمیر را به صورت تاریخی بررسی کنیم که چگونه به این وضعیت فعلی رسیده است. اهالی این منطقه، سرزمین خودشان را ایران صغیر می‌دانند و این به خاطر وابستگی و علاقه‌ای است که نسبت به ایران دارند. بخشی از تصاویر این مستند، مربوط به سفر خودم به این منطقه است و بخش‌های دیگر تصاویر آرشیوی است.

طالب زاده با اشاره به قوت آرشیو و تصاویر نفس‌گیر این مستند گفت: من امسال پنج اثر قوی در جشنواره دیدم. یک جاهایی را باید به رخ کشید و به مردم نشان داد، شما به هر جای هند بروید، آثار هنرمندان کشمیر را می‌بینید، زیبایی‌شناسی هند و . هنرهای دستی این کشور، دست کشمیری‌هاست.

وی ادامه داد: این مستند، یک کار آموزنده است، هر کسی که می‌خواهد تاریخ امروز هند و کمشیر را مرور کند، باید این کار را ببیند.

عدالت پناه نیز در بخش دیگری از سخنانش درباره سفرش به کشمیر توضیح داد: برای من خیلی وجدآفرین بود که در جای جای کشمیر، هر جا می‌رفتیم تصاویر امام و رهبری وجود داشت.

طالب‎‌زاده با اشاره به اثر قبلی حجت عدالت پناه، مستند «داد» اظهار داشت: ایشان یکی از بزرگ‌ترین کارها را کرده است، به واسطه مستند او ما توانستیم مسئله حق اعتراض را در صداوسیما مطرح کنیم.

عدالت‌پناه در بخش دیگری از سخنانش درباره نفش سرباز روح الله رضوی به عنوان یکی از فعالان کشمیری ساکن ایران درباره ساخت مستند اظهار داشت: آقای رضوی، مشاور فیلمنامه بودند و در سفر هم همراه ما بودند، البته ما برای ساخت مستند دیگری رفته بودیم ولی با توجه به حاد بودن وضعیت کشمیر، تصمیم گرفتیم بحران این منطقه را به صورت تاریخی بررسی کنیم.

وی توضیح داد: خیلی‌ها به ما می‌گفتند که ما خوددمان در داخل، مشکلات داریم، ولی طبق گفتمان امام و رهبری در توجه به محرومان و مستضعفان جهان، این کار را ساختیم، البته قبلا مستند داد و ترال را درباره مشکلات داخل کشور ساخته‌ام.

بنابر این گزارش، در ادامه این ویژه برنامه پس از اجرای سرود «راه فردا» توسط گروه سرود «رایه الزهرا» و پخش تیزر آثار حاضر در بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین» برگزیدگان این بخش معرفی و تقدیر شدند.

سلیم غفوری به نمایندگی از هیئت داوران بخش نهضت جهانی مستضعفین در سخنانی درباره آثار این بخش گفت: حدود ۱۸فیلم در بخش مسابقه این قسمت بودند که از بین این آثار، ۵ اثر، به عنوان برگزیده معرفی شدند.

داوران بخش «مستند نهضت جهانی مستضعفین» متشکل از سلیم غفوری، زهره یزدان پناه، محمدرضا ماندگاران و سهیل اسعد ضمن تقدیر از اثر «داغ قره باغ» به کارگردانی «سینا حسین پور اصل» لوح افتخار این بخش را به دلیل «پژوهش کامل و واکاوی دقیق بحران در سوریه» به اثر «سوریه‌؛ پرونده یک بحران بزرگ» به کارگردانی «سیاوش سرمدی» و لوح افتخار دستاورد فنی و هنری به تصویر بردار اثر «سایه های روشن» را به کارگردانی «ضیاء حاتمی» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «هم وتن» به کارگردانی «محسن اردستانی رستمی و حسین نوری» به دلیل «پرداخت به موضوع فلسطین و هنر مقاومت» اهدا شد.

سیاووش سرمدی بعد از دریافت جایزه خود گفت: امسال آثار جشنواره در حوزه بین الملل، بیشتر در فضای جنگ بود، امیدواریم که کارهای بین‌المللی به سمت کارهای فرهنگی بین‌الملل برود و دیگر شاهد جنگ نباشیم.

جوایز این بخش توسط پدر شهید مصطفی احمدی روشن، امضا شده بود. امسال بدلیل بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، امسال، خانواده شهدا در جشنواره حضور ندارند.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

ویژه برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره عمار نیز در ایام برگزاری آن، هر شب ساعت ۲۱ از شبکه افق به روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «فخر مشهود» به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده


نمایشگاه «فخر مشهود» توسط موزه هنرهای معاصر فلسطین با همکاری حوزه هنری، همزمان با چهلمین روز شهادت دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، چهارشنبه ۱۷ دی ماه افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکسری جوان در عرصه مدیریت، تهیه‌کنندگی و حتی کارگردانی و بازیگری آمده‌اند که استعداد لازم را ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید پیردوست مشکلِ سریال‌سازی تلویزیون را در حضور تازه‌واردهایی می‌داند که استعداد لازم را ندارند و بیشتر از طریق رابطه واردِ این عرصه‌ها می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سعید پیردوست نام آشنا و خاطرانگیزی است؛ همچنان که در کارآگاه علوی حسن هدایت ایفای نقش می‌کرد و وقتی در “پاورچین” نقش آقای رئیس را جلوی دوربینِ مهران مدیری به یادگار گذاشت. اما امروز او مثلِ خیلی از کاربلدها و پیشکسوتان دیگر، کم‌کارترین روزهای دوران کاری خود را سپری می‌کند.

در کوچه و خیابان هنوز او را به عنوان بازیگر سریال‌های مهران مدیری می‌شناسند. گرچه او مثلِ خیلی‌های دیگر، در گروه این روزهای مدیری نیستند. به تعبیر خودش پیش نیامده در “قهوه تلخ” و حتی “دورهمی” به میهمانی این کارگردان قدیمی تلویزیون دعوت شود.

سعید پیردوست با فاصله گرفتن از فضای طنز و کار نکردن با مهران مدیری، “ستایش ۳” سعید سلطانی، “حکایت‌های کمال” قدرت‌الله صلح میرزایی و “۸۷ متر” کیانوش عیاری را آماده نمایش از رسانه ‌ملّی دارد. البته چند پیشنهاد دیگر هم داشته اما فعلاً  به خاطر کرونا و نامناسب بودن شرایط برخی از آن آثار،  کاری قبول نکرده است.

تنها به “خائن‌کشی” مسعود کیمیایی چراغ سبز نشان داده و روزهای آینده آماده می‌شود تا یک بار دیگر جلوی دوربین این فیلمساز کهنه‌کار سینمای ایران قرار بگیرد. شاید مهمترین خبری که در روز ۸۰ ساله شدن سعید پیردوست می‌توان به مخاطبین علاقه‌مند این بازیگر پیشکسوت داد، همین نکته است.

ماجرای خائن‌کشی با مهران مدیری

بهانه ما زادروزش بود اما او در جریانِ این گفت‌وگو به نکاتی اشاره کرد که شاید برای تلویزیونی‌ها قابل تأمل باشد. مشروح این مصاحبه به قرار زیر است:

سعید پیردوست در خصوص کم‌کاری و غیبتش در تلویزیون به تسنیم  گفت: از زمانی که کرونا آمده بیشتر ترجیح می‌دهیم در خانه باشیم. هرکاری هم به ما پیشنهاد می‌شود خوشبختانه یا متأسفانه رد می‌کنیم؛ چون نمی‌توان کرونا را شوخی گرفت. فقط نتوانستم به “خائن‌کشی” مسعود کیمیایی جواب رد بدهم و برای تستِ گریم هم رفت.

او درباره شخصیتی که قرار است در این فیلم ایفا کند و همبازی شدن با مهران مدیری، تأکید کرد: به ما گفته‌اند از ۲۰ دی‌ماه به بعد فیلمبرداری آغاز می‌شود. نقش تقریباً منفی در این فیلم سینمایی دارم و البته با مهران مدیری بعد از مدت‌ها همکاری خواهیم داشت این بار به عنوان بازیگر در کنار هم؛ نقشی است که باید ببینیم در کار چطور در خواهد آمد.

چرا به “دورهمی” دعوت نشد؟

بازیگر سریال‌ “ستایش” و “نقطه چین” در پاسخ به این سؤال که چرا مثل برخی دیگر با مهران مدیری همکاری نکرد، گفت: واقعاً پیش نیامد! معمولاً نقش باید به بازیگر بیاید و انتخاب شود؛ وقتی با آن کاراکتر و شخصیت سنخیتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم خودمان را تحمیل کنیم. حتماً در کارهای جدید نقشی برای من نداشتند. همیشه به کار با مهران مدیری افتخار کرده‌ام و برایم لذت‌بخش بوده‌ است. هیچ‌وقت دنبالِ این نبوده‌ام که خودم را به کاری تحمیل کنم.

پیردوست در خصوص دعوت نشدن به برنامه “دورهمی” گفت: برنامه “دورهمی” هم پیش نیامد! البته که زیاد تمایلی به این برنامه‌ها نشان نمی‌دهم و زیاد اهل خودنمایی، جنجال و چالش نیستم.

“مزاحم” را فراموش نمی‌کنم

او با اشاره به بازی ماندگار در کنارِ خسرو شکیبایی و علاقه به “نقطه چین” و “پاورچین” تأکید کرد: من در سینما “مزاحم” را فراموش نمی‌کنم که لحظات جذابی را با مرحوم شکیبایی سپری کردم. در تلویزیون هم “نقطه‌چین”، “پاورچین” و “شب‌های برره” جزو کارهایی بوده‌اند که همیشه از آن‌ها به خوبی یاد می‌کنم.

علاقه به سریال “مختارنامه”/ دوست داشتم با مهرجویی و حاتمی کار می‌کردم

بازیگر “ساخت ایران” بسیار علاقه‌مند حضور در سریال‌های تاریخی مثل “مختارنامه” بوده، افزود: دوست دارم نقش‌های جدی را بیشتر تجربه کنم. از اینکه نتوانستم با علی حاتمی کار کنم حسرت می‌خورم؛ همچنین دوست داشتم با داریوش مهرجویی کاری را تجربه کنم که تا امروز این امکان فراهم نشده است. البته قرار بود در فیلم “شیرک” جلوی دوربین بروم که قسمت نشد. در خیلی از سریال‌های تلویزیونی بوده‌ام اما دوس داشتم در کارهای تاریخی مثل “مختارنامه” ایفای نقش می‌کردم.

مرا به “شب‌های برره” می‌شناسند

او با اشاره به اینکه مردم در خیابان مرا به “شب‌های برره” می‌شناسند و می‌پرسند چرا با مهران مدیری کار نمی‌کنید، گفت: بسیاری به من گفتند جایتان خالی است و چرا با مهران مدیری کار نمی‌کنید؟ و من هم می‌گفتم افتخار نداشتم و پیش نیامده است. در کوچه و خیابان بیشتر مرا به “شب‌های برره” می‌شناسند.

معضل رابطه‌بازی در تلویزیون

پیردوست در پاسخ به این سؤال که مشکل سریال‌های تلویزیون کجاست که نمی‌توانند مثلِ گذشته دوران طلایی سپری کنند، تصریح کرد: یکسری جوان در عرصه مدیریت، تهیه‌کنندگی و حتی کارگردانی و بازیگری آمده‌اند که استعداد لازم را ندارند. من منکرِ حضور جوانان نیستم اما چقدر خوب است که کاربلدهای این عرصه وارد میدان شوند یا حداقل از تجربه‌های بزرگان این عرصه بهره ببرند. برخی از طریق رابطه آمده‌اند و این معضل بسیار به چشم می‌خورد.

چرا فقط میدان را برای عده‌ای خاص مهیا می‌کنند؟

وی افزود: باید به بازیگری و عرصه تهیه‌کنندگی برای ساخت سریال بیشتر توجه شود. چرا باید به بازیگر جوانِ ما نقش سالخورده بدهند در حالیکه بازیگر کاربلد سالخورده خانم و آقا زیاد داریم که خانه‌نشین‌اند. متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که کمتر از گذشته به ما کار می‌دهند. اما عده‌ای خاص در سریال‌های مختلف حضور دارند؛ هنوز کاری تمام نشده سر کاری دیگری هستند. این توجه به عده خاص امثالِ ما پیشکسوتان که اغلب فراموش می‌شویم یا کم‌کار را آزرده می‌کند.

جای خالی قصه‌های اصیل و ساده قدیمی

پیردوست با بیان اینکه جای قصه‌های اصیل و ساده قدیمی در تلویزیون خالی است، خاطرنشان کرد: می‌دانید که  واقعاً قصه‌های قدیم یک شور و حال دیگری داشت حتی اگر به آثار هالیوود هم نگاه کنید فیلم‌های تاریخ سینما و فیلم‌های تاریخی، یک حال و هوای دیگری داشتند. امروز جای آثار اصیل در تلویزیون ما خالی‌است و جای آن را کارهای کامپیوتری، اکشن و پراز هیاهو گرفته است. البته که شغل و حرفه ما ایجاب می‌کند خودمان را با شرایط وفق بدهیم. زیرا وقتی یک مقدار با نقش ارتباط برقرار می‌کنیم باید با آن نقش و کاراکتر کنار بیاییم.

دلم برای “پاورچین” و “نقطه‌چین” تنگ شده است

وی با اشاره به اینکه دلم بای روزهای پاورچین و نقطه‌چین تنگ شده است، گفت: دلم برای روزهایی تنگ شده که “پاورچین” و “نقطه‌چین” ساخته می‌شد. ما گروه خیلی خوبی بودیم واقعاً می‌گویم که با جان و دل کار می‌کردیم. انصافاً مردم ما را خیلی دوست داشتند ما هم طوری هنرنمایی می‌کردیم که مردم دوست داشته باشند و رضایتِ مردم برای ما اهمیت داشت. الان متأسفانه همه‌چیز رو به سطحی می‌رود؛ شاید نمونه بارز آن موسیقی باشد که از آن اصالت خودش خارج شده است.

به فکرِ پیشکسوتان باشید

بازیگر سریال “شب‌های برره” تأکید کرد: در سالروز تولدم آرزو می‌کنم شرّ این ویروس منحوس کم شود. افتخار می‌کنم مردم مرا هنرمندِ محبوب خودشان بدانند. من لیاقت این واژه را ندارم اما همیشه سعی کرده‌ام رضایت مردم را جلب کنم. توقع من از سینماگران، دست‌اندرکاران و مسئولین این است به فکرِ پیشکسوتان این عرصه باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوایز گِرمی به تعویق افتاد


مراسم سالانه جوایز موسیقی گرمی ۲۰۲۱ به دلیل نگرانی از همه گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ حمایت درستی از سوی مسئولین فرهنگی صورت نمی‌گیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «خروج» گفت: یکی از دلایل کیفیت خوب این سریال گروه یک دست آن است، این سریال توانسته به خوبی با کارگردانی درست لحظات و قصه را پیش ببرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فقیه در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین مجموعه فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت: هم‌اکنون مشغول پروژه خاصی نیستم، البته هم اکنون سریال «بیگانه ای با من است» را در حال پخش دارم اما برای پذیرش نقش جدید کمی منتظر بهبود اوضاع بیماری کرونا هستم.  
وی در همین راستا ادامه داد: واقعیت امر دیگر نمی‌توان در سن و سال من به راحتی برای بازیگری اقدام کرد، بیماری کرونا برای سنین بالا خطرات بیشتری دارد و به همین دلیل من هم کمی با احتیاط به پیشنهادات نگاه می‌کنم. البته همچنان درگیر فیلمبرداری سریال «جشن سربرون» هستم که هر وقت آفیش باشم جلوی دوربین می روم، اثری طولانی و البته جذاب که می تواند یکی از بهترین های سال آینده تلویزیون باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «خروج» عوامل و بازیگران را ناچار به فعالیت در دوران کرونا خواند و اضافه کرد: وقتی هیچ حمایت درستی از سوی مسئولین فرهنگی صورت نمی گیرد بالاخره بازیگران و یا آن عزیز پشت صحنه باید نان زندگی خود را در بیاورد، نمی توان به امید فردا نشست و بی پول به زندگی ادامه داد.  

وی در همین رابطه تصریح کرد: از نظر من چه آنها که خانه نشین شده و قرنطینه هستند و چه آنهایی که امروز سر پروژه های سینمایی و یا تلویزیونی هستند قابل احترامند، هیچکس نمی تواند به دلیل بازی عزیزان در آثار آنها را تقبیح کند زیرا معیشتشان از این راه می‌گذرد.  

بازیگر فیلم «لیلی با من است» با نقد وضعیت حمایتی از هنرمندان ادامه داد: در این شرایط اگر بخش های فرهنگی نخواهند باری از روی دوش هنرمندان بردارند پس به چه کار می‌آیند، وقتی همه چیز عادی است و تولیدات بی وقفه ادامه دارد که مدیریت کار خاصی نیست، مدیریت وقتی که در بحران به درستی صورت گیرد معنای اصلی خود را پیدا می‌کند.  

وی با اشاره به حضورش در سریال «بیگانه‌ای با من است» اضافه کرد: واقعیت امر نقش چندان بزرگی نیست اما برای من دوست داشتنی است، من هر نقشی را در هر قد و قواره ای دوست دارم، مهم فیلمنامه و تاثیر آن نقش در کلیت قصه است، وقتی یک کاراکتر در داستان تاثیر گذاشته و به نوعی نقاط عطف ایجاد می‌کند، هرچند هم کوتاه جذاب است.  

فقیه در همین رابطه ادامه داد: از نظر من سریال «بیگانه ای با من است» اثری از جنس جامعه و نزدیک به آن است، این سریال به این دلیل مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته که آنها می توانند با داستان و کاراکترها همذات پنداری کنند. سریال در شرایط سخت کرونا ساخته شده است، گروه بزرگی برای آن زحمت کشیده اند و همین دلیلی است که بدانیم چه خطراتی را به جان خریدند تا اثر به آنتن برسد، ما می‌دانیم که در پشت صحنه آثار هرچند هم سختگیرانه اما رعایت پروتکلهای بهداشتی بسیار سخت و گاها غیرممکن است.

این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کیفیت خوب این سریال گروه یک دست آن است، این سریال توانسته به خوبی با کارگردانی درست لحظات و قصه را پیش ببرد. شخصا از حضور در گروه احساس خوشایندی داشتم و هرچند کوتاه اما خاطرات خوبی را از این سریال در ذهن خود ثبت کردم.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعلام کرده‌ایم و متوجه شدیم «مجوز خروج» اصلاً پروانه ساخت ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیمون سیمونیان مسئول دبیرخانه جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر درباره ابهام مطرح شده از سوی برخی فیلمسازان مبنی‌بر عدم تکمیل فرم تقاضا برای حضور در این رویداد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، به‌دنبال انتشار فهرست ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، روابط عمومی فیلم «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در خبری رسمی تکمیل فرم حضور در این رویداد را تکذیب کرد. همزمان پیگیری مهر از تهیه‌کننده فیلم «موافقت اصولی» هم حکایت از بی‌خبری او از تکمیل فرم تقاضا داشت.

برای کسب توضیح درباره این ابهام و نیز برخی ابهامات دیگر سراغ سیمون سیمونیان مسئول دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رفتیم.

سیمونیان در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که چرا صاحبان ۲ فیلم سینمایی تا کنون اعلام کرده‌اند که فرم شرکت در این دوره از جشنواره فیلم فجر را پر نکرده‌اند اما نامشان در فهرست رسمی این رویداد درج شده است توضیح داد: پیش از هر چیز باید اعلام کنم که دبیرخانه فیلم فجر نمی‌تواند به صورت مستقل فرم حضور برای یک فیلم سینمایی را پر کند، بلکه این تهیه‌کننده و یا کارگردان فیلم هستند که فرم حضور در جشنواره را با درج کد ملی پر کرده‌اند و اسناد مرتبط با تکمیل فرم‌های تقاضا موجود است.

وی بیان کرد: فرم ثبت نام فیلم سینمایی «مجوز خروج» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیارش اسدی زاده در تاریخ ۲۵/‌۰۹/‌۹۹‬ در دبیرخانه ثبت شده است و تمام اطلاعات شخصی خود فیلمساز در فرم پر شده است. همچنین تمام جزئیات فیلم مانند اسامی عوامل و خلاصه داستان هم در فرم موجود است.

سیمونیان تاکید کرد: البته این را باید بگویم که ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعلام کرده‌ایم و متوجه شدیم این فیلم اصلاً پروانه ساخت هم ندارد و تنها موافقت اصولی کسب کرده‌است.

مدیر دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم دوم هم توضیح داد: برای فیلم «موافقت اصولی» به کارگردانی امین پورکیان و تهیه‌کنندگی سید ضیاء هاشمی هم فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر توسط کارگردان پر شده است و شاید این مسئله دلیل بی‌اطلاعی تهیه‌کننده بوده است.

سیمونیان در پایان درباره حضور فیلم سینمایی «من و دبورا» به کارگردانی زنده یاد سید ضیاالدین دری و تهیه کنندگی معاونت استان‌های صدا و سیما در فهرست آثار متقاضی که با واکنش‌هایی در فضای رسانه‌ای همراه بوده است هم گفت: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که فرم حضور این فیلم توسط نوید الدین دوری فرزند زنده یاد دری پر شده است، در پیگیری بیشتر هم متوجه شدیم که نوید الدین دری با مشورتی که با دوستان خود داشته تصمیم گرفته است تا سال تولید این فیلم را سال ۹۷ بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش فیلم در برج میلاد قطعی است و احتمالاً پردیس ملت را هم اضافه می‌کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه داوری فیلم‌ها از چهار روز دیگر آغاز می‌شود، گفت: از میان ۱۱۰ فیلم متقاضی جشنواره؛ آنچه بعد از مطابقت با قوانین فراخوان باقی می‌ماند، ممکن است کمتر از نصف این تعداد هم باشد و باید تا ۲۰ دی‌ماه نسخه ‌دی‌سی‌پی خود را به دفتر جشنواره ارسال کنند.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگویی با ایسنا درباره زمان شروع داوری آثار جشنواره و اسامی داوران بیان کرد: امسال هفت نفر فیلم‌های جشنواره فجر را داوری می‌کنند که هنوز اسامی آن‌ها قطعی نشده است ولی به زودی این کار انجام می‌شود. چون از روز ۲۰ دی‌ماه داوری فیلم‌ها شروع می‌شود و فیلم‌ها با حضور این هفت داور در ساختمان جشنواره یا موزه سینما دیده خواهند شد.

او درباره کم شدن تعداد فیلم‌های متقاضی و اینکه گفته شده بعد از بررسی آثارِ واجد داوری و حذف فیلم‌هایی که شرایط حضور در جشنواره را ندارند (مثل آثار ویدیویی) شاید تعدادشان به حدود ۵۰ اثر کاهش پیدا کند، در پاسخ به اینکه آیا به روال بسیاری از دوره‌ها، مهلت بیشتر یا استثنا برای برخی فیلم‌ها که ممکن است تا بیستم دی ماه نسخه نهایی‌شان آماده نشود قائل می‌شوند یا خیر؟ گفت: تعداد فیلم‌هایی که در نهایت به داوری می‌رسند، شاید از آن تعداد ۵۰ فیلم هم کمتر شود چون بجز آن‌هایی که با قوانین جشنواره مطابقت داده و حذف می‌شوند، باقی باید طبق تاریخ اعلام شده قبلی، نسخه DCP را برسانند چرا که داوری روز ۲۰ دی آغاز می‌شود.  بنای ما بر این است که حتی اگر تعداد کمتری فیلم هم تا این زمان به جشنواره برسند، همان‌ها را فقط داوری کنیم.

وی افزود: البته از آنجا که بیشتر فیلم‌ها در مرحله فنی هستند، ممکن است مثلا یکی صداگذاری‌اش آماده نباشد که در آن صورت از آن بخش حذف می‌شود و تاکید ما بر این است که وقتی فیلمی دیده شد، دیگر امکان تماشا و داوری مجدد آن وجود نخواهد داشت، چون باید برای نمایش فیلم‌ها هم جدول را آماده کنیم و ‌نمی‌توان فرصت دوباره‌ای را برای تماشای فیلم‌ها صرف کرد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا فیلمی بوده که پیش‌بینی حضورش می‌شده و الان در میان متقاضیان نیست؟ گفت:تمام کسانی که انتظار داشتیم اثر خود را به جشنواره برسانند، حضور دارند به جز فیلم‌های آقایان جلیلوند و فرهادی که با توجه به پروسه تولید از همان ابتدا تقریباً مطمئن بودیم فیلم شان به جشنواره نمی‌رسد.  

او درباره وضعیت فیلم‌های متقاضی مثل «تی‌تی» و «خط فرضی» که پیش‌تر در جشنواره‌های خارجی شرکت داشتند، نیز توضیح داد: این موضوع در شورای سیاستگذاری بررسی شده و هنوز جلسه نهایی برگزار نشده است، اما تقریبا موافقت اعضا را برای مجاز بودن حضور این فیلم‌ها در جشنواره گرفته‌ایم و با یک شرط کوچک موضوع در حال حل شدن است.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تنظیم جدول نمایش آیا تصمیم قطعی برای نمایش فیلم‌ها گرفته شده است؟ گفت: ما نمایش فیلم‌ها را برای صاحبان آثار،  اصحاب رسانه و منتقدان تقریباً قطعی کرده‌ایم، سالن‌ها هماهنگ و کارهای مربوط به آن انجام شده است، مگر اینکه ستاد مقابله با کرونا اجازه این کار را ندهد. اما به هر حال جشنواره برای سطح دو کاملاً این موضوع را انجام شده می‌داند. در حال حاضر نمایش فیلم در برج میلاد قطعی است و احتمالاً پردیس ملت را هم اضافه می‌کنیم.

وی درباره تفکیک تماشاگران فیلم‌ها در این دو سالن و نیز تعداد کارت‌هایی که صادر می‌شود هم اضافه کرد: فعلا در حال بررسی هستیم که آیا صاحبان آثار و اصحاب رسانه و منتقدان ترکیبی در این سالن‌ها حضور داشته باشند یا جدا شده و درباره تعداد افراد هم امسال حداکثر یک چهارم سال‌های قبل کارت صادر خواهیم کرد.

طباطبایی‌نژاد همچنین گفت: امیدوار هستیم که سینماهای مردمی هم بازگشایی شوند و بتوانیم فیلم‌ها را برای عموم نمایش دهیم.  حدود ۵۰ درصد احتمال می‌دهیم که این اتفاق بیفتد و این زمانی است که ستاد مقابله با کرونا بپذیرد که سینماها به مشاغل سطح دو منتقل شوند.

 او که تا مدتی قبل معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم بود درباره برخی انتقادهایی که نسبت به تولید این تعداد فیلم در دوران کرونا مطرح می‌شود گفت: تمام این ۱۱۰ فیلم‌ مربوط به دوران کرونا نیستند و نهایتاً یک سوم آن‌ها در این دوران ساخته شده‌اند.

دبیر این دوره از جشنواره در پایان در پاسخ به اینکه آیا سنگ بنایی که برای حذف هیات انتخاب در این دوره گذاشته شد، ممکن است در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند؟ بیان کرد: هیات انتخاب جشنواره فجر جزء ارکان جشنواره است و همواره آن را باید حفظ کرد. اینکه هیات انتخاب یا دبیرخانه فیلم‌ها را انتخاب کند، قطعی است اما امسال به دو دلیل این بخش را استثنائاً حذف کردیم؛ نخست اینکه فکر می کردیم تعداد آثار واجد شرایط مثل سال‌های قبل نباشد و دلیل دوم و مهم‌تر اینکه می‌خواستیم به فعالانی که در شرایط سخت کرونا کار کردند یک نوع ادای احترام داشته باشیم تا اینکه فیلمشان را حذف کنیم. در واقع بُعد اخلاقی این ماجرا را بیشتر در نظر گرفتیم تا این داوری برای قدردانی از زحمت کسانی باشد که در دشواری‌های سال کرونا، کار کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع