X

بایگانی دی 25, 1399

دفتر سینمایی

۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس به جشنواره تجسمی فجر راه یافتند


۷۰ اثر شامل ۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس، برای حضور در رشته عکاسی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران انتخاب ‌شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رکود فروش سینمای آمریکا در ۴۰ سال اخیر/کاهش چشمگیر و بی سابقه ۸۰ درصدی گیشه سال ۲۰۲۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رویترز گزارشی از آسیب ویروس کرونا به صنعت سینما در سال ۲۰۲۰ در آمریکا و جهان ارائه داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از رویترز، فروش فیلم‌های هالیوودی به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش چشمگیر و بی سابقه ۸۰ درصدی در گیشه سال ۲۰۲۰ آمریکا روبرو شده است.

شرکت تحقیقاتی «کام اسکور» روز سه شنبه گزارشی از گیشه آمریکایی ارائه داد و اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ فیلم‌ها در این کشور ۲.۲ میلیارد دلار فروش داشته اند که این رقم در سال ۲۰۱۹، ۱۱.۴ میلیارد دلار بود.

طبق داده‌های سایت باکس آفیس موجو، گیشه آمریکا در سال ۲۰۲۰ کم رونق‌ترین دوره در ۴۰ سال اخیر بوده است. پایین‌ترین فروش سینمای آمریکا به سال ۱۹۸۱ باز می‌گردد که مجموعا تمامی فیلم‌ها ۹۱۸ میلیون دلار فروختند و «سوپرمن ۲» با ۱۹۰ میلیون دلار پرفروش‌ترین اثر آن سال بود.

کام اسکور، آمار فروش جهانی در سال ۲۰۲۰ را منشتر نکرده، اما ورایتی می‌گوید گیشه جهانی نیز کاهشی ۷۱ درصدی داشته است.

از اوایل سال ۲۰۲۰ و اواسط ماه مارس، پاندمی کرونا باعث تعطیلی سینما در سراسرجهان شد تا به همین دلیل بسیاری از سینماهای کوچک و بزرگ مثل AMC تا مرز ورشکستگی پیش بروند. سینماها در نیویورک و لس آنجلس که بازارهای اصلی آمریکا هستند از زمان آغاز کرونا هنوز بازگشایی نشده اند.

رویترز همچنین طبق گزارشی که کام اسکور ارائه داده اعلام کرد اکران ۲۷۴ فیلم سینمایی از جمله بلاک باسترهایی مثل «زمانی برای مردن نیست»، «تاپ گان ماوریک» و نهمین قسمت از مجموعه سینمایی «سریع و خشن»، به سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

به همین دلیل، فیلم سینمایی پلیسی سونی به نام «پسران بد تا ابد» که سال گذشته در ماه ژانویه منتشر شد، با ۲۰۶ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم در گیشه آمریکای شمال محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹ فیلم «انتقام جویان: پایان بازی» با ۸۵۸ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

فیلم ژانر هیجانی کریستوفر نولان و برادران وارنر به نام «انگاشته» که به امید برگرداندن مخاطبان به سینما اکران شد، فقط ۵۸ میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروخت.

در این میان گیشه چین هم با اینکه در مقایسه با سال گذشته کاهش فروش داشته، اما توانست برای نخستین بار از هالیوود پیشی بگیرد و به عنوان پرفروش بازار سینمایی جهان شناخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بانوی مخترع ایرانی مهمان «مهربانو» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه رادیویی تهران در برنامه «مهربانو» زندگینامه زنان تاثیرگذار جامعه را مرور می کند که در برنامه این هفته یک بانوی مخترع ایرانی مهمان برنامه است.

به گزارش سینماپرس، برنامه «مهربانو» از رادیو تهران این هفته پنجشنبه ۲۵ دی ماه، در گفتگو با سهیلا سلحشور کردستانی بانوی مخترع ایرانی مروری بر زندگی وی دارد.

وی علاوه بر تحصیلات عالیه، سوابق کاری قابل توجهی در عرصه های علمی و حرفه ای داشته است.

مخاطبان می توانند برنامه «مهربانو» را هر پنجشنبه ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه دنبال کنند.

تهیه کنندگی، اجرا، تحقیق و آیتم سازی برنامه بر عهده زرین کشاورز است.

 مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار گیرند. همچنین این رادیو در محدوده استان تهران از طریق موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز پخش می شود.

همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال (ست تاپ باکس) دریافت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنداکتور شبکه نسیم تغییر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شبکه نسیم چند ویژه برنامه پخش می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «کتاب باز» طبق روال جدول پخش شبکه نسیم شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۹ با اجرای سروش صحت میزبان اهالی این حوزه و منطبق با ایام شهادت حضرت زهرا (س) خواهد بود.

مجموعه نمایشی «گشت پلیس» با نقش‌آفرینی فرهاد قائمیان، امیررضا دلاوری، برزو ارجمند و … به کارگردانی مهرداد خوشبخت در پنج قسمت در ساعت ۲۰ تدارک دیده شده است.

«هزار داستان» در این شب ها ساعت ۲۱ با روایتی از زندگی و بیان تجربه های درس آموز با میزبانی نصرالله مدقالچی، شهرام‌عبدلی، رزیتا غفاری، لاله صبوری و مرجان گلچین، روی آنتن می رود.

پشت صحنه های سینمای ایران در «نمای نزدیک» با نمایش روند تولید «فیلم خروج»، «سد معبر»، «سوءتفاهم»، «پرسه در مه» و «آبادان یازده ۶۰» در ساعت ۲۲ پخش می شود.

ویژه برنامه «نسیم آوا» با دعوت از خوانندگان که در ثنای حضرت فاطمه زهرا (س) تولید اثر داشته اند، هر شب ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن خواهد آمد. چنگیز حبیبیان، مهراج محمدی، مهدی شکوهی و محمد حشمتی مهمان این برنامه هستند.

مستند «تور بزرگ» متمرکز در شناخت و قابلیت های خودرو در فضاهای متنوع و مناطق طبیعی است که ساعت ۲۳ پخش می شود.

مجموعه مستند پرتره «رخ» از هنرمندان برجسته کشور از جمله امین تارخ، داریوش فرهنگ، سعید نیکپور، میکائیل نشانی و مسعود کرامتی برای این شب ها در ساعت ۲۴ پیش‌بینی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی از «در رثای سیمرغ»


محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی از کارگاه نقاشی «در رثای سیمرغ تجلی» که به مناسبت سالگرد سردار شهید سلیمانی برگزار شده است، بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه گسترده نتفلیکس برای سال ۲۰۲۱ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نتفلیکس برای سال آینده میلادی برای هر هفته یک فیلم سینمایی جدید اکران می‌کند که شامل آثاری از بازیگران معروف مثل لئوناردو دی کاپریو و دواین جانسون می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از رویترز، کمپانی نتفلیکس روز سه شنبه اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ فیلم سینمایی جدید را برای مخاطبان خود در آمریکای شمالی نمایش خواهد داد که در ژانرهای مختلفی مثل کمدی، درام، خانوادگی، و دیگر ژانرها خواهند بود.

این لیست فیلم‌های نتفلیکس شامل فیلم جنایی و هیجان انگیز «هشدار قرمز» نیز می‌شود که بازیگرانی مثل رایان رینولدز، گل گدوت و دواین جانسون در آن بازی می‌کنند. این اثر یکی از آثار اکشن این کمپانی است. «ارتش مردگان» زامبی محور به کارگردانی زک اسنایدر هم دیگر فیلم مهم این شرکت است. چندین فیلم کمدی هم در این لیست قرار دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «به بالا نگاه کن» اشاره کردو لئوناردو دی کاپریو، جنیفر لارنس، تیموتی شالامی، تایلر پری و مریل استریپ بازیگران آن هستند.

تمامی این فیلم‌ها به غیر از ۴ فیلم برای مشترکان نتفلیکس در بیش از ۱۹۰ کشور در دسترس قرار می‌گیرد. ۱۰ مورد از این فیلم‌ها در زبانی به جز زبان انگلیسی هستند. آثار دیگری هم در بازارهای خارج از ایالات متحده منتشر خواهند شد.

نتفلیکس برای افزایش مشترکان و بازدید خود با سرویس‌های تازه تاسیس کمپانی‌های اپل و والت دیزنی رقابت می‌کند. این رقابت به دلیل آنکه سینماها به واسطه شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند، بیش از پیش پرتنش شده است چرا که مخاطبان به دنبال سرگرمی هستند.

فیلم‌هایی که نتفلیکس برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شامل ۱۸ فیلم درام، ۹ فیلم در ژانر هیجانی، ۸ فیلم انیمیشنی و ۸ فیلم در ژانر عاشقانه می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازار برگزاری کنسرت در جزیره گرم‌تر شد/ رضا بهرام عازم کیش می‌شود


رضا بهرام خواننده سرشناس موسیقی پاپ با اعلام دوباره بازگشایی تالارها و اماکن برگزاری اجرای آثار هنری، تازه ترین کنسرت خود را در روزهای کرونایی را برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الگوی «فاشیسم» و ابهامات و ایهامات در حال گسترش جشنواره سی و نهم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرور حرکت جشنواره سی و نهم تا به امروز؛ اگر چه می‌تواند از منظر توجه به «کمیت جشنواره» اتفاقات مثبت و قابل تقدیری را شامل شود؛ اما قطعا از نظر «کیفیت جشنواره» نوعی نگرانی را موجب و حتی روند برگزاری این رویداد مهم سینمایی کشور را در مسیر اِعمال مدیریت و حاکمیت گونه‌ای از «فاشیسم» (Fascism) متصور می‌سازد!

حسین پورقادری/ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اعلام قطعی آثار پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ و همچنین معرفی هیات داوران این بخش توانست گامهای اجرایی خود را به سرعت بردارد و حتی در مقایسه با سالهای گذشته، جلوتر از برنامه عمل کرده و به نوعی پیشتاز باشد. با این همه مرور حرکت جشنواره سی و نهم تا به امروز؛ اگر چه میتواند از منظر توجه به «کمیت جشنواره» اتفاقات مثبت و قابل تقدیری را شامل شود؛ اما قطعا از نظر «کیفیت جشنواره» نوعی نگرانی را موجب و حتی روند برگزاری این رویداد مهم سینمایی کشور را در مسیر اِعمال مدیریت و حاکمیت گونهای از «فاشیسم» (Fascism) متصور میسازد و از این جهت شاید مرور چند نکته ضرورت داشته باشد:

۱/ تطابق۶۲ عنوان فیلم بُلند سینمایی با آیین‌نامه جشنواره سی و نهم و به تبع آن کسب شرایط شرکت در بخش «سودای سیمرغ» دستآورد مهمی برای «صنعت سینمای ایران» قلمداد میشود. دستاوردی که نه در شرایط عادی، بلکه در وضعیت کنونی کشور حاصل شده است. وضعیتی پیچیده که از یک سو ویروس منحوس «کرونا» فعالیتهای عمومی را مختل ساخته و از سوی دیگر حاکمیت «ژنرالهای بنفش» بر عرصههای مختلف اجرایی، اقتصاد کشور را با اختلال مدیریتی خود به چنان بیثباتی وحشتناکی نایل ساختهاند که بسیاری از فعالیتها اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل شده و بخش عمدهای از مردم محتاج نان شب خود میباشند! حال در این وضعیت و در این شرایط تولید ۱۱۰ عنوان اثر سینمایی و احراز شرایط حضور ۶۲ عنوان اثر از مجموع این تولیدات در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را میتوان اتفاق مهم قلمداد نمود که البته در صورت عدم نمایش عمومی این آثار میتواند ابهام برانگیز باشد.

۲/ عملکرد کلی دولت تدبیر و امید در بیش از هفت سال گذشته نشان داده که عموم دستاوردهای مدیریتی ژنرالهای بنفش از جنبه تبلیغاتی برخوردار بوده است و در این میان بازی با آمارها و کم و زیاد کردن کاغذی دستاوردها و موفقیتها، شائبهای در حال گسترش است که دولتمردان یازدهم و دوازدهم را با اتهام «آمارسازی» مواجه میسازد. اتهامی که به سبب آمارهای هر روزه دولتمردان و عدم تطبیق آن با واقعیت سبب میشود تا طنزهایی همچون پایین آمدن «نرخ بیکاری در کشور» به کمترین رقم خود در ۲۵سال اخیر و یا رونق اقتصادی به سبب «رُشد فعالیت بورس» و یا بهبود «وضعیت معیشت مردم» و … پدید آید. البته جوانب عملکرد «دولت حرف» تنها محدود به ناکارآمدی ایشان در پهنه اقتصادی نبوده و حاکمیت این قِسم از مدیریت اجرایی در عرصه های مختلف فرهنگی و سیاسی تا به آنجا مشهود میباشد که حتی بازیگر شناخته شدهای همچون «پرویز پرستویی» نیز بالاخره متوجه آن شد! حال با چنین سابقهای قطعا لازم است تا شفافیت صورت پذیرفته و ابتدا این ۶۲ اثر سینمایی در فرایند جشنواره سی و نهم به نمایش در بیایند و پس از آن میزان توفیق سازمان سینمایی در مدیریت صحیح و عبور دادن «صنعت سینمای ایران» از مرحله حساس کنونی را تبریک گفت!

۳/ زمزمههای صورت گرفته مبنی بر عدم نمایش هر چند محدود این ۶۲ اثر سینمایی در موعد سی و نهمین جشنواره فیلم فجر موضوعی غیر قابل گذشت است که در صورت عملیاتی شدن میتواند به عنوان نمودی روشن از حاکمیت گونهای از «فاشیسم» بر پیکره مدیریت فرهنگی کشور قلمداد شود. حاکمیتی که مبتنی بر «دروغ» سعی در توجیه افکار عمومی دارد. این در حالی است که ناکارآمدی نهادینه در ساختار «دولت بنفش» با مولفههای «تمامیت‌خواهی» قابل سنجش و ارزیابی بوده و از این جهت عموم فعالیتهای دولت کنونی در پرتو دو استراتژی «تَحمیق افکار عمومی» و «حقنه دستاوردهای کاغذی» پیگیری میشود. موضوعی که از یک سو سبب میشود تا دولتمردان بجای عذرخواهی از نابسامانی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور و خجالت کشیدن از وضعیت آشفتهای که برای ملت ایران رقم زده اند و …، به «نداشته» هایی افتخار نمایند که بر روی کاغذ به «داشته» مبدل شده است! «نداشته» هایی که با آمار پردازیهای این نهادی و آن سازمانی سعی میشود تا برای آیندگان تاریخی جعلی نوشته و با تغییر واقعیتهای امروز، دولت یازدهم و دوزادهم را در حافظه تاریخ کشور به دولتی موفق و باکارنامهای درخشان مبدل سازند!

۴/ البته همچنان باید منتظر ماند و امیدوار بود که وعده وزیر محترم ارشاد و تاکید ایشان بر این نکته که: «اهالی محترم رسانه در سالن‌های مربوط به خود همزمان با مجموعه هیئت داوران، آثار شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر امسال را تماشا می‌کنند» محقق شود تا حداقل به واسطه نمایش این ۶۲ اثر سینمایی برای «منتقدان و اهالی رسانه»، هم توفیقات «سازمان سینمایی» محسوس گردیده و هم متولیان سینمایی کشور از اتهام «دروغ گویی» مبری گردند. پس اثبات واقعی بودن این آمار به نوبه خود میتواند نویدبخش سالی نکو برای «صنعت سینمای ایران» قلمداد شود. سالی که تصور میشد تا «حیات سینمای کشور» بحران‌زده شود و اکنون در صورت واقعی بودن این آمار،  ساخته و ۶۲ اثر سینمایی آماده اکران در آن می‌باشند و این خوشحالی بزرگی است!

۵/ حذف موجودیتی با عنوان «هیات انتخاب» از پیکره جشنواره سی و نهم اگر چه اقدامی به ظاهر مثبت محسوب میشود و توانست تا این رویداد مهم فرهنگی را که در عهد مدیریت «بنفش‌پوشان» با افول شدید مواجه و عملا کارکرد «ویترین سینمای ایران» بودن خود را از دست داده بود را بار دیگر نشات و حیات بخشد؛ اما معرفی بسیار زود هنگام «هیات داوران» آن هم با ترکیبی بسیار ابهام برانگیز موجب شد تا تصور شود که پاشنه به سیاق سابق در چرخش است و همچنان قرار است با اعمال سیاستهای «فاشیستی» اسباب ندیده شدن ابهام‌برانگیز بسیاری از آثار سینمایی را به عنوان تولیدات و دستاوردهای یکسال گذشته «صنعت سینمای ایران» فراهم سازند.

۶/ با مرور سنوات اخیر جشنواره فیلم فجر میتوان دریافت که متولیان برگزاری جشنواره با گماشتن «هیات انتخابی» عموما کوتاه قامت و فرمایشپذیر سعی نمودند تا محصولات سینمایی متقاضی شرکت در بخش «سودای سیمرغ» را از فیلتر مصلحت‌سنجی خود عبور دهند و سپس فهرستی عقیم و خنثی را به اسم «ویترین سینمای ایران» زینت داده و با تبلیغات رسانهای مختص به خود، برجست‌ سازی نمایند و به این ترتیب کارنامه‌ای پاکیزه برای متولیان فرهنگی و سینمایی کشور رقم زده شود. اما با حذف «هیات انتخابی» ظاهرا قرار است «هیات داوران» نیز این وظیفه را عهده‌دار شوند!

۷/ معرفی شتابزده و بسیار زود هنگام «هیات داوران» موجب شد تا سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به یکباره دچار کاستی شدید و فقدان «مشروعیت» و «مقبولیت» لازم گردد. این در حالی است که در «صنعت سینمای ایران» همچنان میتوان از شخصیتهای برجسته و دارای «مقبولیت عمومی» در میان اهالی سینما نام برد که حضور ایشان در ترکیب «هیات داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر» میتوانست «مشروعیت داوری» این دوره از جشنواره را موجب شود. البته این به معنی عدم مشروعیت خانم و آقایان معرفی شده به عنوان «هیات داوران» در این دوره نمیباشد. بلکه ترکیب سبُک و چینش نامتعارف این هفت نفر در کنار هم سبب شده تا کوتاه قامتی این هیات داوری به چشم آمده و بحران «مشروعیت داوری» ایجاد شود.

۸/ سوای نظر از عدم حضور نمایندهای از «طیف منتقدان سینمایی» در مجموع «هیات داوران» این دوره از جشنواره؛ آنچه که به بیش از هر چیز خودنمایی میکند؛ چرایی حضور سه کارگردان جوانی است که اگر چه هرکدام تولیدات سینمایی خاصی در کارنامه هنری خود دارند اما در رقابت با سایر جوانان هم عصر خود میباشند و اساسا از برتری خاصی در عرصه سینمای کشور برخوردار نیستند تا بتوانند با تکیه بر آن نظرات خود را حتی در صورت استقلال به طریقی قابل قبول برای جامعه سینمایی کشور مسلط نمایند. آقایان توکلی، جاویدی، کیایی قطعا افراد با شخصیتی هستند که به عنوان فیلمساز شناخته میشوند و سوای نظر از وجوه مثبت یا منفی خود، کارگردانانی جوان با ضعف‌ها و قوت‌های مخصوص به خود هستند که در حال طی دوران بلوغ کاری خود در عرصه سینمای کشور می‌باشند. کارگردانانی که شاید جسورانه فیلم میسازند اما همچنان در «مسیرِ شُدن» و کسب «مشروعیت» و «مقبولیت» در میان اهالی سینما قرار دادند. پس شاید حضور یکی از این سه نفر در ترکیب «هیات داوران» میتوانست جذابیت داوری در بخش «سودای سیمرغ» را فراهم آورد و یا طعم میانسالی ویا حتی کُهنسالی جشنواره را با نشاط جوانی همراه سازد و …؛ اما قطعا حضور هر سه نفر ایشان در کنار هم آن هم در یک ترکیب هفت نفرهای که دیگر هیچ کارگردان پیشکسوتی در آن حضور ندارد؛ نه تنها از اعتبار «هیات داوران» میکاهد؛ بلکه حتی سبب می‌شود تا نوعی شائبه اعمال نظر و سلیقه مدیریت اجرایی در تقسیم سیمرغ‌ها قوت یابد. پُرواضح است که تصور فرمایش‌پذیری و اطاعت از اوامر مدیران در میان کارگردانان جوان از موضوعیت بیشتری برخوردار بوده و تجربه گذشته نشان داده است که کارگردانان جوان و جویای نام بیش از هرچیز به دنبال جذب سرمایه‌گذاری دولتی برای تولید آثار سینمایی خود می‌باشند و این امر در کنار تولیدات سفارشی اخیر برخی از داوران پیشین جشنواره کاملا مشهود بوده و از این جهت در نسبت با کارگردانان پیشکسوت و صاحب اعتبار در میان عموم اهالی سینمای از «استعداد سفارش‌پذیری» بیشتری در موعد رای دادن برخوردار می‌باشند و این همه بر کیفیت داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اثری ویژه خواهد گذاشت.

۹/ حضور مدیر فرهنگی محافظه‌کاری همچون جناب آقای احسانی در ترکیب «هیات داوران» موضوعی است که از آن جهت به چشم می‌آید که ایشان به سبب رانت مدیریتی خود در صدا و سیما میتوانند تمایلات سایر اعضای حاضر در هیات داوران را به سمت و سوی خود متمایل ساخته و این درحالی است که مرور سوابق حضور ایشان در چنین عرصههایی از ایشان وجاهتی مُحلل‌گونه برای اعمال منویات مدیران سینمایی و عنصری تابع دستور ساخته است. شخصیتی که نه به عنوان یک چهره علمی و نه به عنوان یک چهره قدرتمند مدیریتی نه تنها در میان عموم اهالی سینما؛ بلکه حتی در میان طیف مذهبی سینمای کشور نیز از جایگاه مقبولی برخوردار نمی‌باشد.

۱۰/ حضور تهیه کننده‌ی پیش از این سیاست‌مداری، همچون جناب آقای سید جمال ساداتیان در ترکیب هیات داوران به ذاته شاید امر موجهی قلمداد شود؛ اما باید توجه داشت که در ترکیب حاضر، گنجاندن ایشان با سابقه رئیس دفتری مرحوم هاشمی رفسنجانی و یک مهره بیش از هر چیز امنیتی که به یکباره به عالم سینما پرت شده و اکنون با پولهای این و آن توانسته آثاری نظیر «متری شیش و نیم» را تهیه و تولید ‌کند و …؛ بر تنزل کیفیت داوری این دوره از جشنواره می‌افزاید.

۱۱/ «آزادگی» شرط اصلی داوری است که در کنار سواد و تجربه به عنوان عناصر اصلی «مشروعیت» و «مقبولیت» بخشیدن به امر داوری در رویدادهایی همچون جشنواره فیلم فجر موثر واقع شده و البته این مشروعیت به واسطه سالیان متمادی تلاش و کوشش همراه با «مقبولیت» یک داور خواهد بود. پس «سیمرغ بلورین» یک نماد فرهنگی است که به واسطه «مشروعیت» و «مقبولیت» جشنواره فیلم فجر و «هیات داوران» این رویداد مهم سینمایی، دارای اعتبار می‌شود و حالا اگر جمعی بدون «مشروعیت» و «مقبولیت» لازم اقدام به «توزیع سیمرغ» در میان هم صنفیان خود نماید؛ هرچند آن اعطا به حق بوده باشد؛ اما سبب خواهد شد تا از اعتبار لازم برخوردار نگردد و اصل برگزاری آن رویداد با شائبههای مختلف همراه گردد.

۱۲/ گسترش بحران «مشروعیت» و «مقبولیت» داوری در « سی و نهمین جشنواره فیلم فجر» قطعا سبب فروکاست بیش از پیش «جشنواره فیلم فجر» میشود. جشنوارهای که از ابتدای «دولت تدبیر و امید» مورد حقد و کینه عجیب متولیان سینمایی وقت قرار داشت و با تمرکزی ویژه با دوپاره شدن و همچنین با اعمال سیاستهای محدودسازی و از دست دادن خاصیت «ویترین سینمای ایران» بودن و … به دورهمی خانوادگی و جولانگاهی از برای خودنمایی طیفی از مدیران برگشت‌خورده از «معاونت نظارت وارزشیابی سازمان سینمایی» مبدل گردید. مدیرانی ناکارآمد که تمرکزشان بر کسب اعتبار و وجاهت مادی و معنوی از پیکره نیمه جان این «مهمترین رویداد سینمایی کشور» بود!

پ ن ۱: برخلاف تصور رایج؛ «فاشیسم» نام مکتب سیاسی مشخصی نمیباشد که تنها در فاصله جنگ جهانی اول و دوم در آلمان و ایتالیا حکمفرما بود و…؛ بلکه نوعی از مسلک و روش مدیریتی است که قواعد و ضوابط خود را دارد. روش مدیریتی شاخصی که با شاخصه اصلی «تمامیت‌خواهی» یا «توتالیتاریسم» (Totalitarianism) قابل شناسایی بوده و اساسا منطبق بر اصول و روش‌های دستوری مطرح در «ماکیاولیسم» (Machiavellianism) عمل مینماید.

پ ن ۲: قطعا حد و اندازه مجریان برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در آن سطحی نیست که لازم باشد تا تطبیقی کارکردی میان اجزای تفکری ایشان برقرار سازیم و …؛ بلکه این اوج گرفتن گونه مدیریت مبتنی بر «فاشیسم» است که سبب نگرانی عمیق از آینده فرهنگی و بالاخص صنعت سینمای ایران را موجب میشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشارزاده: چرا در بحران کرونا بودجه های دولتی را برای جشنواره هدر می دهند؟/ روابط است که در سینمای ما جای ضوابط را گرفته! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: واقعاً نمی دانم سیاست برگزارکنندگان جشنواره چه بوده که چنین هیأت داورانی را انتخاب کرده اند؟ قطعاً در هیأت داوری هرچه افراد وزین تر و سنگین تر حضور داشته باشند اعتبار جشنواره را ارتقا می دهد، البته وقتی فیلم های سنگین و کارگردانان بزرگ در جشنواره فجر حضور ندارند باید به همین هیأت داوران اکتفا کرد!

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سینمای وضعیت همیشه به این صورت بوده که هر گروهی سر کار می آید از عوامل خودش استفاده می کند. اصولاً برای داوری جشنواره فجر هم مدیران در تمامی دوره ها از عوامل خودشان استفاده می کنند. در واقع این روابط است که در سینمای ما جای ضوابط را گرفته و متأسفانه همین مسأله باعث شده تا ما در بسیاری از حوزه ها به پیشرفت نرسیم.

وی سپس به مسأله برگزاری جشنواره فیلم فجر در بحران پاندمی کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر نماد انقلاب اسلامی است که همه ساله همزمان با جشن های پیروزی انقلاب برگزار می شده و از این رو رویداد بسیار مهمی محسوب می شود اما اینکه چرا در بحران کرونا بودجه های دولتی را برای جشنواره هدر می دهند و این بودجه ها را به خیل عظیم هنرمندان بیکار و خانه نشین سینما اختصاص نمی دهند خود جای تأمل دارد!

افشارزاده خاطرنشان کرد: در اینکه عده ای به دلیل سودجویی اصرار دارند جشنواره فجر برگزار شود شکی نیست اما مسئولان جشنواره باید برای جان انسان ها اهمیت قائل شوند باید جشنواره را به گونه ای برگزار کنند که از تجمع مردم در سینماها جلوگیری شود. مسئولان جشنواره با این کرونای انگلیسی باید مواظب باشند دوباره با بحران کرونا در کشور روبرو نشویم.

این سینماگر متذکر شد: در هر صورت اگر پول های هنگفت جشنواره صرف هنرمندان بیکار که تأمین مالی و کاری ندارند می شد بهتر بود چرا که پولی که صرف این جشنواره با چنین شیوه های ابداعی و نوینی می شود تنها حیف و میل خواهد شد و هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما هنرمندانی داریم که بسیار محترم هستند و این روزها با شرایط سخت زندگی می کنند، هنرمندان حرفه ای که نور چشم مردم هستند. هنرمند بلد نیست از راه دیگری نان در بیاورد و به همین علت باید توسط دولت حمایت شود و من باز هم آرزو می کنم مسئولان جشنواره در لحظات آخر به تصمیم درستی برسند و به جای برگزاری جشنواره بودجه آن را به بیکاران سینما اختصاص دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی آثار بخش مهمان و غیررقابتی «تئاتر فجر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعداد ۱۸ اثر در بخش غیررقابتی و مهمان نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عناوین آثار منتخب بخش غیررقابتی و مهمان نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را اعلام کرد.

عناوین ۸ نمایش منتخب حاضر در بخش غیررقابتی نمایش‌های صحنه‌ای بدون اولویت و به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱. نمایش «آپ. آرت. مان» به نویسندگی سپیده قربانی و کارگردانی امیر شاه‌علی از تهران

۲. نمایش «الف کاف شین» به نویسندگی و کارگردانی روزبه حسینی از تهران

۳. نمایش «تتراکرومات» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد صرامی از خمینی شهر

۴. نمایش «ته بلیط» به نویسندگی مشترک علیرضا حمیدین و امیر پناهی فر و کارگردانی علیرضا حمیدین از تهران

۵. نمایش «ژوان» به نویسندگی و کارگردانی داوود پورحمزه از تهران

۶. نمایش «کاتالپسی» به نویسندگی علی امیر ریاحی و کارگردانی وحید نفر از تهران

۷. نمایش «گودو» به نویسندگی جعفر قاسمی و کارگردانی ابوالقاسم احدیان از میناب

۸. نمایش «هماتوم اپیدورال جن زده» به نویسندگی و کارگردانی جواد صداقت از تهران

همچنین عناوین ۱۰ اثر مهمان بخش صحنه‌ای (غیررقابتی) بدون اولویت و به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:

۱. نمایش «آژدهاک» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی کیومرث مرادی

۲. نمایش «ایوب خان» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام

۳. نمایش «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم

۴. نمایش «پاشوره» به نویسندگی و کارگردانی حسن عابدی

۵. نمایش «پات» به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی

۶. نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی

۷. نمایش «عمو هاشم» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی

۸. نمایش «کجایی ابراهیم؟» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج

۹. نمایش «کمان ابرو» به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی

۱۰. نمایش «گرگاس یا روز بخیر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. نشانی سایت جشنواره www.fitf.ir است.

مشاهده خبر از سایت منبع