X

بایگانی دی 27, 1399

دفتر سینمایی

جشنواره «عمار» قرار نیست سینما را از ابتدا اختراع کند بلکه می‌خواهد زیبایی‌شناسی مطلوب یک طیف خاص را ارائه دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیست و هشتمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» به بررسی کارنامه یک دهه برگزاری جشنواره فیلم «عمار» پرداخت.

به گزارش سینماپرس، بیست و هشتمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه‌شب ۲۶ دی‌ماه روی آنتن شبکه پنج رفت. این قسمت از برنامه به بررسی کارنامه یک دهه برگزاری جشنواره فیلم «عمار» به بهانه برگزاری یازدهمین دوره این رویداد و نیز آسیب‌شناسی افسردگی حاکم بر فیلم‌های ایران در دهه ۹۰ اختصاص داشت.

در بخش نخست برنامه امیررضا مافی میزبان حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده سینما و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره «عمار» و دانش اقباشاوی کارگردان سینما بود تا درباره جشنواره «عمار» به گفتگو بپردازند.

بامروت‌نژاد در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به «مزیت‌های نسبی جشنواره عمار» گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای جشنواره «عمار» این است که سعی دارد زمین بازی سینمای ایران را عوض کند. چندین سال است که به ما گفته‌اند سینما، فرم است و محتوا. در حالی که ما معتقدیم سینما ضلع سومی به نام «سازماندهی» دارد و ما هیچگاه به آن توجه نمی‌کنیم. مدام مشغول دعوای فرم و محتوا هستیم.

وی در ادامه در تعریف «سازمان‌دهی» گفت: به تعبیر شهید آوینی، سینما هنر است، صنعت است و رسانه است. سال‌هاست ما درگیر فرم و محتوا شده‌ایم و گویی تنها در وجه هنری سینما متوقف مانده‌ایم. جشنواره «عمار» تلاش دارد این زمین بازی را تغییر دهد و بگوید سینما تنها یکی از اجزایش فرم و محتوا است. سینما قرار است رسانه هم باشد. فیلم باید نسبتی با زمانه‌اش داشته باشد. سینما صنعت است. یک هنر فردی و محدود به گوشه گالری نیست. در این نگاه سینما با مقوله‌ای به نام بازار گره می‌خورد و اینجاست که مخاطب حائز اهمیت می‌شود.

این تهیه‌کننده افزود: «عمار» آمده است بگوید سینما ماشینی است که چهار چرخ دارد و «فرم و محتوا» تنها یک چرخ آن است. امروز چند نفر مخاطب سینمای ایران هستند؟ نهایتاً ۴ میلیون از جمعیت ۸۰ میلیون نفری! آیا تماشاگر یا مخاطب در فرم نهایی فیلم تأثیر نباید داشته باشد؟

دانش‌اقباشاوی در پاسخ به این پرسش گفت: طبیعتاً تأثیر می‌گذارد و این بدیهی است. سبک زندگی انسان‌ها، ذائقه آن‌ها را تغییر می‌دهد. اگر مکانیزم و سازمان‌دهی‌ای برای سلایق مختلف باشد و به مطرودین حوزه فرهنگ که تا به امروز راهی به پردیس‌های سینمایی و سالن‌های مولتی پلکس سینما نیافته‌اند، توجه نشان دهد، جشنواره‌ای مانند «عمار» شکل می‌گیرد. جشنواره‌ای که دارد برای یک سلیقه خاموش و دیده‌نشده، سازمان‌دهی تازه‌ای را ایجاد می‌کند.

بامروت‌نژاد در این بخش تأکید کرد: حرف ما این است که همه مردم ایران باید مخاطب سینما باشند و چرا ما خودمان را محدود به همین جمعیت چهارمیلیون نفری کنیم و همه سینماگران را هم محدود و مجبور کنیم که به ذائقه همین ۵ درصد از جمعیت ایران توجه داشته باشند؟

اقباشاوی در این بخش تأکید کرد: یکی از تعاریف خوب از «هنرمند مردمی» که خودم هم تلاش می‌کنم به آن پایبند باشم این است که در پروسه قبل از تولید اثرش در کنار مردم باشد، از مردم یاد بگیرد، یادگرفته‌هایش را با فرمی جذاب، تبدیل به اثر هنری کند و به همان مردم ارائه دهد. اینگونه مردم از تماشای خود واقعی‌شان لذت می‌برند.

امیررضا مافی در این بخش پرسید که آیا «عمار» نمی‌خواهد آلترناتیو و بدیل سینمای رسمی امروز ایران باشد؟ که بامروت‌نژاد در پاسخ گفت: این خیلی کوچک کردن راهبرد کلان «عمار» است. مگر می‌توان گفت «عمار» مثلاً بدیل فجر است؟ اصلاً فجر یک رویداد التقاطی است که مشخص نیست سر و تهش کجاست! «عمار» اما یک رویداد با راهبرد مشخص است. در این راهبرد فرم و محتوا حتماً تأثیرگذار است، اما همه چیز نیست.

این عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره «عمار» در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه فکر نمی‌کنید آثار جشنواره «عمار» نیاز به پیشرفت فرمی دارند؟ پاسخ داد: اگر سینما را به عنوان یک مدیوم زبانی در نظر بگیریم، دستور زبان خاص خود را پیدا می‌کند. وقتی شما در ترکیب مخاطبان ایجاد تغییر می‌کنید، دستور زبان هم تغییر می‌کند. نمی‌توان در خلا پرسید که آیا این فیلم فرم مناسبی دارد یا خیر، باید اول بدانیم برای چه مخاطبی ساخته شده است. باید بدانیم در چه سازمان‌دهی‌ای قرار است اثر عرضه شود، بعد می‌توان درباره مناسب بودن فرم آن صحبت کرد.

دانش اقباشاوی در این قسمت از بحث گفت: جشنواره «عمار» قرار نیست سینما را از ابتدا اختراع کند بلکه می‌خواهد زیبایی‌شناسی مطلوب یک طیف خاص را ارائه دهد. چیزی که پیش‌تر در آمریکای لاتین و برزیل هم تجربه شده است. رشد فرمی هم قرار نیست به‌صورت خود به خودی اتفاق بیفتد. در بخش آموزش دبیرخانه جشنواره «عمار» باید به‌شکل جدی کار کند.

پرونده ویژه؛ سینمای ایران چرا افسرده است؟

در بخش پرونده ویژه «نقد سینما» امیر رضا مافی میزبان سیدمحمد حسینی منتقد سینما بود. در این بخش محمدحسینی درباره دلیل افسردگی فیلم‌های سینمای ایران گفت: ما چرا به سینما می‌رویم تا بر پرده عریض فیلم تماشا کنیم؟ می‌رویم تا فستیوالی از رنگ‌ها را شاهد باشیم که به ما آرامش بدهد. در سینمای ایران ما بحران رنگ داریم. اگر سینمای ایران را با سینمای کره، چین، ترکیه و هند که در منطقه ما هستند قیاس کنیم، بخش عمده‌ای از جذابیت آن‌ها همین فستیوال رنگ‌هاست. در هر قاب‌شان یک عالمه رنگ هست. ما رنگ در سینمای ایران نداریم.

وی ادامه داد: سینمای ما اقلیم هم ندارد. حتی در فیلم‌های کمدی‌مان هم این مشکل را داریم. اصلاً ایرانی در فیلم‌های ما وجود ندارد. از معادن و دشت‌های کرمان تا روستائیان سیستان و بلوچستان، خوزستان و لرستان، اصلاً این اقلیم‌ها را در سینما نداریم.

این منتقد سینما در آسیب‌شناسی این بخش به بحران تولید در سینما اشاره کرد و گفت: سینمای ما فرآیند طبیعی تولید ندارد و فیلم‌ها در همان مرحله تولید می‌خواهند پول‌شان را دربیاورند. دهه ۹۰ دهه‌ای است که دوربین‌های ما لنگ شدند و جان حرکت نداشتند. برای همین لوکیشن‌ها بسته و آدم‌ها خسته، بروز عینی در آثار دهه ۹۰ داشته‌اند. به استثنای فیلمسازی همچون حمید نعمت‌الله که وقتی می‌خواهد فیلم اجتماعی هم بسازد «شعله‌ور» می‌سازد.

حسینی افزود: مخاطب وقتی با اثر ما برخورد می‌کند، گویی باید احساس عاطفی توأم با ترحم نسبت به آن داشته باشد. در چنین بستری حتماً قهرمان خلق نمی‌شود. برای همین حتی در ژانرهای منحصر به فرد سینمای خودمان هم غالباً شخصیت‌هایی خلق می‌شوند که اصطلاحاً «حیوانکی» هستند و دلمان برای‌شان می‌سوزد!

این منتقد سینما در ادامه به اپیدمی افسردگی بعد از جنگ جهانی در اروپا اشاره کرد و گفت: در این شرایط نئورآلیسم در سینما شکل می‌گیرد که گویی به این کوره افسردگی می‌دمد. آن رویکرد بیشتر ۸ سال در اروپا دوام نیاورد. در ایران هم ۵۰ سال است که ما این مسیر را ادامه می‌دهیم و هنوز هم اصرار داریم این فضا را ادامه دهیم.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جای خالی قصه در سینمای ایران گفت: فضایی که ما در سینما درست می‌کنیم، به اجتماع بازمی‌گردد. ما به دنبال خوش‌باشی در سینما نیستیم اما «درد» را هم می‌توان جور دیگری در سینما تصویر کرد. آنچه امروز سینمای ما از واقعیت روایت می‌کند، از سمت درد و رنج است نه از سمت مردم. با دیدن این فیلم‌ها اتفاقی برای ما نمی‌افتد.

وی افزود: اگر ژانر و گونه در سینمای ایران وجود داشت و مثلاً فیلمی مانند «جاذبه» در سینمای ایران داشتیم، به‌واسطه آن با عظمت کهکشان مواجه می‌شدیم و آن را با همه شکوهش درک می‌کردیم، به همان اندازه که نگاهمان باز می‌شد، به همان میزان، دردها و رنج‌های زندگی‌مان کمتر می‌شد. این می‌شود سینمایی که کمک می‌کند به کاهش رنج.

این منتقد سینما در ادامه گفت: ما در سینمای ایران اگر ۳۰ فیلم ببینیم، در یکی از آن‌ها نگاه به آسمان و لحظه مناجات نیست، در حالی که اگر بنا بر واقعیت‌گرایی افراطی هم داشته باشیم، آیا غیر از این است که هر یک از ما به محض اینکه ترمز ماشین‌مان حین حرکت ایراد پیدا کند، زیر لب می‌گوییم یاابوالفضل (ع). فارغ از تیپ و جایگاه اجتماعی‌مان. این بخشی از زندگی و حیات ما است.

وی با اشاره به سروشکل زندگی سرد آدم‌ها در دوران کرونا گفت: داعشی‌ترین دوران تاریخ ما دوران مغول است و هنرمند شاخص آن دوران عطار نیشابوری است. دو اثر از خود به یادگار گذاشته که در یکی به گردهمایی فرا می‌خواند و در دیگر به تذکر اشاره می‌کند و تذکرالاولیا ا می‌نویسد. این یک نوع نگاه به هنر است و این نوع که فقط بدی‌ها را نشان دهیم هم یک رویکرد است که به عقیده من بسیار سخیف است. مدیران سینما باید بیندیشند که سینمای ایران برای پساکرونا به چه چیزهایی نیاز دارد. سینمای ایران رنگ و قصه و اقلیم نیاز دارد.

آموزش فیلمسازی با بهروز افخمی؛ کارگردانی را با فیلم کوتاه آغاز کنید

بخش پایانی «نقد سینما» به سنت برنامه‌های قبل به آموزش فیلمسازی توسط بهروز افخمی اختصاص داشت. در این بخش افخمی در گفتگو با امیررضا مافی به طرح نکاتی برای ورود جوانان به عرصه کارگردانی پرداخت.

افخمی در ابتدا گفت: بازار فیلم کوتاه امروز بازار وسیعی شده است و فیلمسازان جوان می‌توانند با ساخت فیلم کوتاه آغاز کنند. به واسطه اینترنت هم هر فیلم خوبی به‌راحتی می‌تواند میلیون‌ها مخاطب حتی در سطح جهانی پیدا کند. ۲۰ سال پیش اگر کسی از من می‌پرسید چگونه کارگردانی را آغاز کنیم؟ نمی‌گفتم با فیلم کوتاه آغاز کن چون فیلمسازی که می‌خواهد فیلم‌کوتاه بسازد باید انتظار بازگشت مالی هم می‌داشت که آن زمان میسر نبود. اما امروز سال‌هاست که فیلم کوتاه از حدود عرضه صرف در جشنواره‌ها و گعده‌های دوستانه فراتر رفته است. این امکان وجود دارد که شما با ساخت یک فیلم یکی دو دقیقه‌ای غیر تبلیغاتی، کلی پول به دست بیاورید.

در ادامه بحث بهروز افخمی مباحث خود را با تمرکز بر دو فیلم کوتاه ادامه داد و پس از پخش هر فیلم، نکاتی را درباره کارگردانی آن‌ها به‌ٌصورت مصداقی و با ارجاع به جزییات کارگردانی در این دو اثر مطرح کرد.

افخمی در پایان‌بندی مباحث خود بار دیگر بر اهمیت تجربه کارگردانی فیلم کوتاه برای ورود به میدان کارگردانی تأکید کرد.

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری جمعه‌شب‌ها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بادبان شکسته» گروه «خاموش» منتشر شد/ خوانندگی حسین علیشاپور


آلبوم «بادبان شکسته» به آهنگسازی حسین قاسم‌پور و خوانندگی حسین علیشاپور با اجرای گروه موسیقی «خاموش» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بندر بند» بهترین فیلم «کلکته» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تندیس طلایی «ببر بنگال» به منیژه حکمت، کارگردان فیلم سنیمایی «بندربند» اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت، به تهیه‌کنندگی وی و مهشید آهنگرانی فراهانی، با همراهی فرهاد فزونی به عنوان کارگردان هنری و پخش بین‌المللی شرکت «ایریماژ»، پس از حضور در جشنواره‌هایی چون تورنتو، زوریخ، میل ولی، بسفر، هاینان، و فیلم‌هایی از جنوب، در بخش مسابقه بین‌الملل «نوآوری در فیلم‌های سینمایی» در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته، «تندیس طلایی ببر بنگال» را، به عنوان بهترین فیلم جشنواره از آن خود کرد.

در فیلم سینمایی «بندربند» رضا کولغانی، امیر حسین طاهری، مهلا موسوی و پگاه آهنگرانی بازی کرده‌اند و گروه نویسندگان، طراحان و تولید این فیلم عبارت‌اند از کارگردان: منیژه حکمت، فیلمنامه: منیژه حکمت، مصطفی زندی، کارگردان هنری: فرهاد فزونی، مدیرفیلمبرداری: سجاد آورند، تدوین: نوید توحیدی، موسیقی متن: فرشاد فزونی، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح صحنه و گرافیک: فرهاد فزونی، طراح لباس: ندا نصر، صدابردار: محمد حسین کاوه، مدیرتولید: جعفر عروجی، جانشین تولید: داریوش حکمت، پشتیبانی تولید: افروز شادکی، محصول بامداد فیلم و کپ فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خانه موزه انتظامی» تا ۱۴۰۰ اجرا ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر خانه موزه انتظامی اعلام کرد با توجه به شرایط فعلی تئاتر این مکان هنری تا سال ۱۴۰۰ میزبان اجراهای نمایشی نخواهد بود و تمام برنامه‌های خود را به صورت مجازی برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، شکرخدا گودرزی مدیر خانه موزه انتظامی درباره برنامه‌های اجرایی این مکان هنری با توجه به پایان تعطیلی سالن‌های تئاتر، به مهر گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود و اینکه سالن تئاتر خانه موزه انتظامی نیز کوچک است، تمامی برنامه‌ریزی برای میزبانی از اجراهای نمایشی را به سال آینده موکول کرده‌ایم.

وی درباره دیگر فعالیت‌های مدنظر خانه موزه انتظامی، اظهار کرد: در فضای مجازی چندین برنامه که اکثریت آنها با موضوع فعالیت‌های استاد عزت الله انتظامی است را تدارک و انجام می‌دهیم.

گودرزی ادامه داد: «انتظامی در آینه عکاسان»، «شناختنامه تئاتر»، «آقای بازیگر در نگاه کاریکاتوریست ها»، «آقای بازیگر به روایت اسناد»، «شناختنامه کتاب‌های سینمایی»، «چهره‌ها»، «انتظامی در آینه رسانه»، «شناختنامه کارگردان‌های سینما»، «گذر زمان» و «آشنایی با سبک‌های هنری جهان» از جمله این برنامه‌ها هستند.

مدیر خانه موزه انتظامی با اشاره به برگزاری برنامه «شاهنامه خوانی» در شب یلدا، گفت: تا پایان سال ۲ برنامه دیگر در این زمینه خواهیم داشت.

وی از نمایشنامه خوانی آثار چخوف توسط گروه «تئاتر مردم» به سرپرستی داریوش مؤدبیان و پخش این اجراها از طریق فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر خانه موزه انتظامی نام برد.

گودرزی در پایان سخنان خود گفت: قرار است با همکاری مرکز دراماتراپی ایران با مدیریت مجید امرایی و با مرکزیت خانه موزه انتظامی و همراهی پردیس تئاتر تهران، فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای معرفت برنامه «تئاتر درمانی» را برگزار کنیم که بخشی از این برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای خانواده‌ها به صورت حضوری و بخشی نیز به صورت مجازی انجام خواهد شد. امیدواریم برنامه «تئاتر درمانی» را از بهمن سال جاری برگزار کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهشتِ ارغوان»؛ رمانی درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)


«بهشتِ ارغوان» رمانی درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) است که در «کتاب شب» رادیو تهران بازخوانی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جذابیت تماشای فیلم کوتاه بر پرده سینما/ «اکران آنلاین» امن است؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

دریا آذری کارگردان فیلم کوتاه «پارک دوبل» که در بخش داستانی مسابقه سینمای ایران سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این فیلم گفت: سوژه این فیلم برگرفته از داستانی است که در دوران کودکی برایم رخ داد و یکی از دوستانم تمایلی نداشت که پدرش به مدرسه بیاید. من این اتفاق را تا حدودی تغییر دادم و به جای پدر از کاراکتر مادر استفاده کردم.

وی درباره رویکرد اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در شرایط کرونایی هم گفت: به صورت کلی به نظرم جشنواره و برگزاری آن اقدام بسیار خوبی در جهت ارتقای سطح فیلم کوتاه در کشور حتی در شرایط کرونا است. همچنین فعالیت قابل توجه، منظم و باکیفیت جشنواره در ایام شیوع این ویروس و با وجود تعطیلی‌های مستمر که پیش از این با برگزاری بخش اول جشنواره و نشست‌ها تجربه شد، اتفاق بسیار خوبی بود و نمی‌توان منکر تأثیرگذاری جشنواره نسبت به سال‌های گذشته شد. این فعالیت‌ها حتماً در جلب نظر مخاطبان به سمت فیلم کوتاه نقش دارد.

این فیلمساز درباره تاثیر موفقیت فیلمسازان سینمای کوتاه در جشنواره‌ها بر افزایش مخاطبان این حوزه توضیح داد: به جز جشنواره‌های بین‌المللی، جشنواره‌های داخلی هم نقش تاثیرگذاری بر جذب و افزایش مخاطبان فیلم کوتاه دارند. همچنین فعالیت پلتفرم‌های مختلف هم در دوران اخیر باعث شده تا مخاطبان سینما بسیار جدی‌تر به فیلم کوتاه نگاه کنند. به نظرم نگاه جدی فیلمسازان، مدیران و انجمن سینمای جوانان ایران به فیلم کوتاه نقش مهمی بر پیشرفت و ارتقای این حوزه دارد و به تبع آن، مردم هم فیلم کوتاه را جدی‌تر دنبال می‌کنند.

آذری در پاسخ به اینکه برگزاری حضوری جشنواره برای اکران فیلم‌های کوتاه را چطور ارزیابی می‌کند؟ هم توضیح داد: من فکر می‌کنم پخش آنلاین برای جلب بیشتر مخاطبان به سینمای کوتاه بد نیست اما شاید بستر آن تاکنون به شکل کامل فراهم نشده است، چون بسیاری از فیلم‌ها هم پخش بین‌المللی نشده‌اند و اولین نمایش خود را در این جشنواره دارند، به همین دلیل ممکن است امنیت آن‌ها حفظ نشده و با مشکل روبه‌رو شوند.

وی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر اکران حضوری جذابیت‌های خود را همیشه داشته است و اتفاقات جذاب آن در اکران مجازی رخ نخواهد داد.

بخش نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دو شکل آنلاین و حضوری ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود. این رویداد ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دردسر داوری فیلم‌های گلچین‌نشده در «فجر ۳۹»/ خون تازه در رگ سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما که با فیلم سینمایی «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: معتقدم تفاوتی بین فیلم اول و فیلم چندم وجود ندارد، چرا که آثار در این دوره از جشنواره با هم داوری می‌شوند، مگر اینکه در ۲ بخش فیلم‌ها داوری شوند، یعنی فیلم اولی‌ها را از گروه قدما جدا کرده باشند.

وی بیان کرد: اینکه تشخیص داده شود که بین ۳۰ کارگردان جوانی که به سینمای ایران معرفی شده‌اند، کدامشان توانسته است بهتر باشد و روی کدام کارگردانان می‌توان به عنوان چهره‌های آینده سینما حساب کرد، خود مساله بسیار مهمی است.

این تهیه کننده با اشاره به نبود هیأت انتخاب در این دوره از جشنواره توضیح داد: در حقیقت گروه داوری در این دوره از جشنواره مسئولیت بیشتری را برعهده دارد، چرا که به جای اینکه ۲۴ فیلم را دیده و داوری کند باید ۶۲ فیلم را مورد قضاوت قرار دهد که تعدادی از این آثار، فیلم اولی هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته جشنواره فیلم فجر معمولاً به خاطر اینکه چهره‌های جدید شناخته شوند، فیلم اولی‌ها را در ۲ مدل بررسی می‌کرد، اول اینکه فیلم در گروه فیلم اولی‌ها داوری می‌شد، و دوم تعدادی از این آثار در بخش رقابت اصلی با کسانی که بیشتر از یک فیلم داشته‌اند، قرار می‌گرفت. هر دوی این موارد معمولاً خوب است و در خارج از کشور نیز در جشنواره‌های بین‌المللی برای ورود فیلم اولی‌ها جوایز ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال می‌توان به جشنواره فیلم کن اشاره کرد که برای فیلم اولی‌ها دوربین طلایی را در نظر گرفته است.

فیلم‌اولی‌ها خون تازه در رگ‌های سینما هستند

موسوی گفت: در واقع فیلم اولی‌ها خون جوانی است که باید وارد بدنه سینما شود، در حقیقت حمایت از کارگردان فیلم اول یعنی حمایت از کسانی که فیلم اولشان را ساخته و حالا می‌توانند به عنوان خون تازه سینما کار خود را ادامه دهند.

تاکید می‌کنم که این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل هیچ فرقی نمی‌کند، داوری کار هنری یک ویژگی‌هایی دارد و باید دید این ویژگی‌ها در اینکه یک فیلم چگونه ساخته شده است، چه می‌گوید و چه میزانسن و محتوایی دارد، چه قصه‌ای را تعریف می‌کند، چقدر نوآوری دارد وی با بیان اینکه این دوره از جشنواره فیلم فجر مانند دوره‌های دیگر است و هیچ فرقی با دوره‌های قبل ندارد، توضیح داد: البته ترکیبات برگزاری به دلیل شرایط ویروس کرونا، قطعاً متفاوت است اما باید از دبیر جشنواره و آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی تشکر کرد که علی رغم فشارهای متعددی که وجود داشت جشنواره را برگزار می‌کنند چرا که واقعیت قضیه این است که برگزار نکردن جشنواره ساده‌ترین و بی‌دردسرترین شکل کار بود و هیچ کسی هم به آنها اعتراض نمی‌کرد. اما آنها این سختی را به جان خریدند که جشنواره را برگزار کنند و طبیعتاً با برخی انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه نیز روبرو شدند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بغض» ادامه داد: برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، یک اقدام درستی بوده و باید برگزار می‌شد، همانطور که می‌بینید ۶۲ فیلم برای داوری داریم، آثاری که از بین فیلم‌های ثبت نام شده، کلیه مقررات جشنواره را رعایت کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که داوری این دوره از جشنواره بدون هیات انتخاب چگونه خواهد بود، توضیح داد: تاکید می‌کنم که این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل هیچ فرقی نمی‌کند، داوری کار هنری یک ویژگی‌هایی دارد و باید دید این ویژگی‌ها در اینکه یک فیلم چگونه ساخته شده است، چه می‌گوید و چه میزانسن و محتوایی دارد، چه قصه‌ای را تعریف می‌کند، چقدر نوآوری دارد، چگونه دیده می‌شود، داوری‌ها نسبت به دوره‌های قبل فرقی نمی‌کند چرا که زیباشناسی چه در دوره کرونا و چه در دوره پسا کرونا هیچ تغییری نمی‌کند.

فیلم‌هایی که گلچین نشده‌اند

وی همچنین درباره مسئولیت سنگین هیات داوران در این دوره از جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: دوره‌های قبل هیات انتخابی وجود داشت که فیلم‌ها را دسته بندی می‌کرد، در حال حاضر احتمال دارد این دسته بندی توسط داوران انجام شود، در حقیقت داوران این دوره از جشنواره مسئولیت بسیار بسیار خطیر و بیشتری را برعهده دارند، به این دلیل که نزدیک به ۶۰ فیلم را باید ببینند و در هر فیلم نزدیک به ۱۵ رشته سیمرغ دار را مدنظر قرار دهند تا بتوانند از بین خیل این فیلم‌ها ۲۰ فیلم را برای دریافت سیمرغ انتخاب کنند.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: به همین دلیل فکر می‌کنم که دردسر داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر بسیار بیشتر است و حتی می‌توان این دردسر را سه برابر دوره‌های قبل دانست، چرا که دیگر کسی برایشان فیلم‌ها را گلچین نکرده است، البته این امر یک شانس هم برای فیلمسازان است، یعنی تنها کسانی که داوری می‌کنند در مورد فیلم‌ها نظر می‌دهند و دیگر سلیقه هیات انتخابی وجود ندارد، ضمن اینکه هر گروهی متفاوت با دیگری است، یعنی سلیقه هیات داوران و هیات انتخاب با یکدیگر متفاوت است. درست است که ممکن است در بین نگاه این ۲ گروه شباهت‌هایی وجود داشته باشد اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

موسوی درباره حضور مخاطب در این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم این دوره از جشنواره با موفقیت برگزار شود و انشاالله این فرصت برای تماشاگران خوب سینمای ایران نیز پیش آید تا بتوانند بخشی از فیلم‌ها را در سینماها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تماشا کنند تا دوباره شاهد حرکت جدیدی به سمت سالن‌های سینما باشیم.

موسوی در پایان گفت: به گمان من این دوره از جشنواره شانسی برای فیلمسازان است که مستقیم مورد داوری قرار گیرند و این بسیار مهم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شمش طلا» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، صبح امروز فیلمبرداری فیلم سینمایی «شمش طلا» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا و بازی مسعود کرامتی و مریم سعادت در تهران کلید خورد.

این فیلم پر بازیگر اولین تجربه کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا در سینمای داستانی است.

«شمش طلا» به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند.

عوامل این پروژه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: یوسف حاتمی کیا – تهیه کننده: ابراهیم حاتمی کیا- سرمایه‌گذاران: امیرحسین اسدبیگی و مجموعه هوگویک، مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده: بهراد مهرجو و اویس طوفانی. مدیر تولید: میثم معراجی – تدوین: عماد خدابخش – طراح صحنه: امیرحسین حداد- چهره‌پرداز: امید گلزاده – طراح لباس: گلناز گلشن – صدابردار: امیر نوبخت – مدیر برنامه ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: سید علی هاشمی – منشی صحنه: ماریا میرنژاد – جانشین تولید: مسعود ساکت اف – مدیر تدارکات: مسعود شرفی کیا – عکاس: حمید جانی پور – مدیر روابط عمومی: نگین موسوی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوانان مخاطب اصلی سریال‌هایی با موضوع شخصیت‌های انقلابی هستند


معاون امور استان‌های رسانه ملی گفت: مخاطب اصلی سریال‌هایی که با محوریت شخصیت‌های انقلابی تولید می‌شوند، جوانان هستند زیرا باید تاریخ انقلاب را به درستی برای آنها روایت کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا امریکای ابرقدرت، از یک بانوی خبرنگار ترسید؟


محمد پارسا نجفی به بهانه سالگرد دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا، این اتفاق پرحاشیه را مجدد تحلیل کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع