X

بایگانی بهمن 2, 1399

دفتر سینمایی

فستیوال فیلم سیاهپوستان تورنتو برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک درام دادگاهی به عنوان فیلم افتتاحیه فستیوال فیلم سیاهپوستان تورنتو انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم درام دادگاهی «Foster Boy» با نقش‌آفرینی متیو مودین، لوییز گوست جونیور و دنی گلاور روز دهم فوریه فستیوال فیلم سیاهپوستان تورنتو را افتتاح می‌کند.

این فیلم مستقل که توسط شکیل اونیل تهیه و توسط یوسف دلارا کارگردانی شده، نهمین دوره از بزرگ‌ترین نمایش آثار سینمایی سیاهپوستان کانادا را افتتاح می‌کند.

این فستیوال با فیلم «مواد مرگ است» ساخته میا داناون به پایان می‌رسد. این فیلم مستندی درباره دکتر موتولو شاکور، ناپدری توپاک شاکور رپر فقید است که در سال ۱۹۷۳ نخستین برنامه طب سوزنی سم‌زدایی را در آمریکا راه‌اندازی کرد تا به معتادان به هرویین کمک کند آن را ترک کنند.

فستیوال فیلم سیاهپوستان تورنتو تمام ۵۱ فیلم خود را که پیش‌نمایش جهانی‌شان را در این فستیوال تجربه می‌کنند و ۲۷ فیلمی که برای اولین بار در سطح بین‌المللی دیده می‌شوند را از طریق وبسایتش استریم می‌کند. از دیگر فیلم‌هایی که در این فستیوال به نمایش در می‌آیند می‌توان از «موضوع» ساخته لانی زیپوی با نقش‌آفرینی جیسون بیگز و آنژان الیس، «باراکت» ساخته ایمی جپتا، «دانه سبز» اثر مالی جونیور بانر و «نامعلوم صورتی» ساخته دریک پری نام برد.

این فستیوال کانادایی همچنین شامل پنل‌های آنلاین درباره کارآفرینان سیاهپوست، جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» و نژادپرستی در صنعت مد کانادا می‌شود.

این فستیوال از روز دهم فوریه آغاز می‌شود و تا بیست‌ویکم همین ماه ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تسخیر «کاخ معیرالممالک» برای ارتقاء صنعت سینما یا هدر دادن بیت المال؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه سینمای ایران عنوان یکی از موسسات تابعه سازمان سینمایی کشور است. مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر و بالاخص با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم؛ به صورتی حیرت آور به حیاط خلوت مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبدل گردید. حیاط خلوتی مُجلل در منطقه خوش آب و هوای تهران که به گُمان برخی با کارکرد ابزاری خود توانست اسباب هدردادن موجه بیت المال را فراهم سازد!

سید علی فاطمی/ موزه سینمای ایران عنوان یکی از موسسات تابعه سازمان سینمایی کشور است. مجموعهای با قدمتی حدودا ۲۵ ساله که تقریبا ۱۸ سال است در کاخ معیرالممالک مستقر گردیده و در حال حاضر کُلیت مجموعه کاخ باغ فردوس واقع در شمیرانات را در احاطه و تصرف خود دارد. مجموعهای که در سالهای اخیر و بالاخص با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم؛ به صورتی حیرت آور به حیاط خلوت مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبدل گردید. حیاط خلوتی مُجلل در منطقه خوش آب و هوای تهران که به گُمان برخی با کارکرد ابزاری خود توانست اسباب هدردادن موجه بیت المال را فراهم سازد!



موزه سینمای ایران در عهد مسئولیت ژنرالهای بنفش آنچنان ماهیت حیاط خلوتی خود را بروز داد که با جلوس هر مدیر جدیدی بر ارایکه قدرت سازمان سینمایی، نخستین تغییر مدیریت را شاهد بود و این مدعی را میتوان در رفت و آمدهای محمد حیدری و علیرضا قاسم خان در عهد مدیریت حجت الله ایوبی و پس از او محمدمهدی حیدریان مشاهده نمود. مدیرانی که در نهایت جای خود را به مهران عباسی انارکی در دوره مدیریت حسین انتظامی داده و عملا این مجموعه تخصصی مهم و گنجینه ارزشمند صنعت سینمای ایران را به استراحت‌گاه برخی مدیران و مجالی مناسب از برای جابجایی رقمهای خاصی از بودجه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبدل ساخته است.



پُرواضح است که نحوه مصرف صحیح بیت المال که در سیستم اجرایی و در بوروکراسی اداری به آن بودجه میگویند، یکی از معضلات جدی عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در ساختار حاکم بر مدیریت اجرایی در کشور بوده است. اما این امر در دوران ژنرالهای بنفش به اوج خود رسید و در این میان توجه به بودجه موزه سینمای ایران و موارد مصرفی آن را میتوان مصداقی مناسب برای سنجش چنین ادعایی قلمداد نمود.


پس شاید یکی از مضحکترین اتفاقات در ابتدای زمامداری ژنرالهای بنفش و حضور دولت یازدوهم بر عرصه مدیریت سازمان سینمایی کشور؛ قضیه افزایش سیصد درصدی!! بودجهی موزه سینمای ایران باشد. البته این اتفاق در ظاهر مضحک بود؛ اما در بطن خود میتوانست شائبه هدر دادن بودجههای فرهنگی کشور آن هم توسط طیف مدیران معلوم الحال این مجموعه را قوت بخشد. در غیر این صورت چگونه میشود که بنگاه درآمدزایی همچون موزه سینما به چنین افزایش بودجه ویژهای نیاز داشته باشد. بنگاهی که به سبب فروش بلیط موزه، اجارهی فضایی به وسعت بسیار زیاد به کافی شاپ ها و غیره آن هم در بهترین نقطه تهران و همچنین در اختیار داشتن سالن سینما که قطعاً درآمد ماهانه هنگفتی را برای این مجموعه به ارمغان میآورد و … عملا یک بنگاه اقتصادی محسوب میشود. بنگاه اقتصادی قاعدتا توانمندی که نه تنها نیازمند کمک مالی و ارتزاق از بیت المال نیست؛ بلکه میتواند به عنوان یک حمایتگر مالی در صنعت سینمای کشور نیز عمل کند!



با این همه اگر بتوانیم از چرایی افزایش بودجههای این مجموعه درآمدزا بگذریم و کنکاش در چگونگی مصرف بودجههای ۳۰۰ میلیونی سال ۱۳۹۲ هجری شمسی این مجموعه که به یکباره در زمان مدیریت حجت الله ایوبی به رقمهای میلیاردی رسید صرف نظر کنیم و…؛ قطعا نمیتوانیم از نوع هزینه کرد بودجههای دولتی در عهد مدیریت حسین انتظامی گذشت. زیرا انتصاب دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مقام ریاست سازمان سینمایی طلب مینمود تا این مجموعه مهم وزارت ارشاد، علاوه بر آنکه یکی از پیشگامان خبرسازی شفافیت در فضای رسانه‌ای کشور گردید؛ به عنوان یکی از پیشگامان آنالیز اطلاعات شفاف شده در عرصه مدیریت اجرایی کشور نیز محسوب شود.



پس اگر چه از نخستین روزهای شهریورماه سال ۱۳۹۸ هجری شمسی و با توئیت ویژه حسین انتظامی در فضای مجازی، فرایند خبرسازی شفافیت در سازمان سینمایی رسما آغاز گردید و از آن به بعد، کارنامه مدیریتی جناب رییس با انتشار گزارشهای عملکرد مالی سازمان ها و زیر مجموعه های وابسته و تحت نظر سازمان سینمایی مزین شد! اما باید توجه داشت که این گزارشها تنها از ماهیت زینتی برخوردار نبوده و از این جهت نیازمند واکافت و واکاوی دقیق و حسابرسی منظم و شفافیت واقعی در مصرف صحیح بیت المال است.



شاید التهابات گوناگون و متعدد اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد شده در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی بود که فرصت لازم را ایجاد نکرد تا از جناب حسین انتظامی پرسیده شود که بودجه ۲۵۳۳۵ میلیارد ریالی موزه سینمای ایران صرف چه شد!؟ همان التهاباتی که اجازه نداد تا پرسیده شود که چگونه یک فرد ناشناس در میان اهالی سینما با اسم مهران عباسی انارکی که کارشناس ارشد مدیریت شهری دارد و در تحصیلات نه در کارنامه مدیریتی خود از کوچکترین قرابت با صنعت سینمای ایران برخوردار نبود؛ به یکباره در سمت مدیر عاملی موزه سینمای ایران گماشته شد!؟  



قطعا گزارش عملکرد موزه سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، نمودی روشن از به سُخره گرفتن شفافیت در سازمان سینمایی بود که به سبب تمرکز رسانهای و ایجاد غفلت در مخاطب خود توانست با صرف اعلام هشت صفحه اعداد و تنظیم یک صورت خرج مبهم و … به پرپاگاندا شفافیت موضوعیت ببخشد و هدف اصلی خود را در تحمیق افکار عمومی دنبال کند.



پس غفلت اهالی سینما از توجه به گزارش عملکرد موزه سینمای ایران در این سال سبب شد تا ردیف طول و درازی تحت عنوان «هزینه نیروی انسانی تمامی بخشهای مؤسسه در خارج از ساعت موظف و در روزهای تعطیل درتالارهای موزه و سالن های سینما برای همکاری در اجرا و برگزاری جشنواره ها و رویدادها و فعالیتهای سینمایی و ارائه خدمات به هیأتهای بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه و اکران های گروهی سینما» در این گزارش به چشم نیاید و کمتر کسی متوجه شود که مبلغی معادل ۱۰۹۴۰ میلیون ریال از مجموع بودجه موزه سینما صرف چه شده است! مجموعهای که به عنوان یک بنگاه اقتصادی توانمند، نه تنها سودی نمیدهد؛ بلکه کمی بیش از ۱ میلیارد تومان از بودجه فرهنگی کشور را صرف هزینه نیروی انسانی خود میکند تا کارهای فوق برنامه سودآوری همچون بلیط فروشی موزه در ایام تعطیل و خدمات سالن داری سینما و برگزاری همایشها و … را برای این بنگاه اقتصادی رقم زند!!



تحمیق افکار عمومی در گزارش عملکرد موزه سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی سبب شد تا وقاحت دستاندرکاران و مجریان این بنگاه اقتصادی به صورتی چشمگیر در گزارش عملکرد این مجموعه برای شش ماهه نخست امسال عیان گردد و سندی تنظیم شود که در آن ردیفی به عنوان «هزینه ثابت نیروی انسانی؛ حقوق و مزایای قانونی و بیمه» درج شده است. ردیفی بدون هرگونه پیوست و ریز مخارج که اذعان دارد مبلغی معادل دو میلیارد تومان (۱۹۹۹۲ میلیون ریال) از بودجه بیت المال در ششماهه نخست امسال خرج نیروی انسانی مستقر در موزه سینمای ایران شده است!



پیگیری این ردیف دومیلیارد تومانی و نحوه هزینه کرد چنین بودجهای از بیت المال میتواند به عنوان آزمون شفافیت جناب حسین انتظامی محسوب شود؛ ردیفی که در گام نخست باید راستی آزمایی شود و معین گردد که در قالب چه اسنادی و چگونه هزینه شده و اساسا این حجم از بودجه بیت المال مسلمین آن هم در شرایط کرونایی کشور به کدام نیروی انسانی تعلق گرفته و صرف معیشت زندگی چه کسانی با چه اشتغالاتی شده است و در گام بعدی معین شود که موزه سینمای ایران چه تعداد نیروی انسانی را به چه منظور درون خود جای داده که مجبور است تا فقط دومیلیارد تومان را در شش ماهه نخست امسال صرف حقوق و مزایای قانونی و بیمه ایشان نماید.



پس هر مدیری همچون ریاست محترم سازمان سینمایی کشور قطعا میداند که صرف اعلام اعداد و تنظیم یک صورت خرج بدون پیوست لازم و مستند، سیاههای بیارزش است که نه به درد زندگی متعهدانه ایشان در دنیا میخورد و نه جوابگوی آخرت یک مدیر اجرایی در نظام جمهوری اسلامی میباشد و تنها میتواند از کارکردی رسانهای به منظور پرپاگاندا شفافیت  برخوردار باشد.



اما ممکن است که ذهنیت ایجاد شده در باب موزه سینمای ایران صحیح باشد و واقعا این مجموعه به صورت حیاط خلوت مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمده و خدای نکرده به ابزاری موجه و قانونی از برای هدر دادن بیت المال مبدل شده باشد و …؛ البته امیدواریم که اینگونه نباشد!







باید توجه داشت که معیشت هنرمندان و اهالی سینمای ایران در بیش از یکسال گذشته، تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و در این شرایط طیف گسترده ای از اهالی سینمای ایران، درگیر معیشت حداقلی خود میباشند و حتی برخی از پیشکسوتان این عرصه را مستحق دریافت سبد کالا ساخته و همچنین اکثریت شاغلان در بخش های مختلف صنعت-هنر-رسانه سینما برای برآورده نمودن نیازهای حداقلی زندگی خود یا مجبور به ترک این عرصه فرهنگی و انتخاب شغلی دیگر بوده و یا آنکه مجبورند تا اعتقادات خود را به کُنجی وانهاده و هر پیشنهادی را برای فعالیت و کسب درآمد بپذیرند. که این آخری یا به حاکمیت تفکرات سرمایه داری در عرصه فرهنگی کشور و تولید فیلم های مبتذل و سخیفی همچون بسیاری از تولیدات معروف به گیشه محور منجر میشود و یا آنکه اسباب حضور پول های کثیف و بودجههای سفارتی را بیش از پیش موجه ساخته و موجب فربه شدن بیش از پیش تولیدات مجعولی با عنوان سینمای اجتماعی میگردد. تولیداتی سراسر سیاه و مایوس کننده ای که عموما با عارق های روشنفکرانه و با عناوین پُرطمطراقی همچون سینمای هنر و تجربه در فضای رسانه ای کشور همراه می شوند و اکنون در این شرایط خرج بودجههای میلیاردی مستلزم منطق و نظارت ویژه دستگاههای مربوطه میباشد.





مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان از «رسالت گمشده» رونمایی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه‌ترین محصول نشر جامعه اسلامی هنرمندان با عنوان «رسالت گم‌شده: صنعت سینما و حاکمیت موضوعی با عنوان جنگ» به قلم مشترک «محمدرضا شاه حسینی» و «حمید شمس الدین خرمی» در ۲۱۲ صفحه در سال ۱۳۹۹ چاپ شده و برای اولین بار در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، این کتاب در کنار سایر آثار نشر جامعه اسلامی هنرمندان مانند «۲۴ ساعت مهندسی فرهنگی»، «درآمدی بر سینمای استراتژیک» و «تجربه ای ۴۰ ساله از لیبرالیزاسیون دولتی» با رویکردی استراتژیک و انتقادی، در ۲۳ فصل به نحوه مواجهه کُلیت صنعت سینمای ایران با پدیده «دشمن» پرداخته است و چرایی حیرانی و سرگشتگی این ابزار مهم و تأثیرگذار رسانه‌ای را در صد سال اخیر معین می‌سازد.

در بخشی از پیشگفتار کتاب چنین آمده است:
“ابزارهای رسانه‌ای هر کشور با هر فرهنگ و اعتقادی در جهت آرمان‌ها و ارزش‌های خود گام برداشته و در تلاش هستند تا هر چه‌بهتر و بیشتر به موضوعات و دغدغه‌های خود بپردازند و در این راه طبیعتاً از هیچ کوششی مضایقه نمی‌کنند. در این مسیر با تعریف چهار گروه: دوست، رقیب، حریف و دشمن؛ به تنظیم تولیدات رسانه‌ای خود با وجاهت هنری و بالأخص با ابزار سینما پرداخته و صدالبته در اکثر مواقع بر ضد دشمنان و متجاوزان به آرمان‌ها و اهداف کشورشان درمجموع تولیدات رسانه‌ای و به‌ویژه در فیلم‌هایشان موضع‌گیری شفاف و رسمی می‌نمایند و با ابزار تصویری که در اختیار دارند به تولید آثاری با قالب هنری جذاب و با فرم مناسب در جهت تبیین ماهیت و اهداف دشمنان و متجاوزان به جامعه برآمده و با ترسیم برتری و غلبه خود بر ایشان و ارائه تصور خودباورانه به جامعه، سمت‌وسوی رسانه‌ای خود را به صورتی کاملاً غیرمستقیم در مسیر آموزش دشمن‌شناسی تنظیم و حفظ منافع ملی و عقیدتی را سرلوحه اقدامات رسانه‌ای خود قرار می‌دهند”

همچنین در این کتاب به گسترش صنعت سینمای ایران از خلال جنگ سرد پرداخته‌شده است و مشخص می‌شود که چگونه مدیران در سایه و اربابان غربی، زمام سینمای ایران را از طریق نفوذ و القاهای ذهنی، به دست گرفتند و به جراحی ذهن‌های مردم پرداختند، و اینکه چگونه فیلمفارسی، مظهر مصدر خودباختگی فرهنگی، ابتذال و القاء الگوهای رفتاری بیگانه در سطوح بسیار نازل و سخیف بود.

صنعت سینمای هالیوود، سالانه تعداد مشخصی از تولیدات خود را به آثاری همسو و در راستای اهداف و سیاست‌های کلان ایالات‌متحده آمریکا در سطح داخلی و بین‌المللی اختصاص می‌دهد و سوای نظر از وجاهت اقتصادی این تولیدات حتی اقدام به عرضه گسترده و بدون انتفاع مالی آن در بازارهای جهانی می‌نماید و در این میان مشهودترین ظهور و بروز چنین اقدامی را می‌توان در فرایند تولیدات سینمایی این کشور در تقابل با بلوک شرق و شوروی سابق معرفی نمود؛ تقابلی که به‌صورت رسمی ۵۰ سال به طول انجامید و حتی پس از فروپاشی شوروی نیز همچنان در تولیدات رسانه‌ای این کشور و به‌ویژه در تعریف دشمن جدیدی با عنوان جمهوری اسلامی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است.
در این کتاب، با استناد به معیار بیانات رهبر معظم انقلاب و مطالبات ایشان، ریشه‌ها و بسترهای زمانی و اجتماعی و تاریخی و سیاسی سینما مورد دقت قرارگرفته است تا زمینه‌های آنچه امروز به نام سینمای ایران در اختیار ماست، روشن‌شده و آسیب‌ها و کاستی‌های آن آشکار شود تا در حد امکان درراه برطرف کردن آن‌ها کوشش به عمل آید.

گفتنی است اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا ششم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌ها را با تخفیف ۲۰ درصد تهیه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی تجریه «پایتخت» سایه «اوج» را از سر سلبریتی‌ها دور می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، باز هم شاهد حضور پررنگ سازمان «اوج» است که این بار هم مانند سال گذشته توجه ویژه‌ای به فیلم اولی‌ها دارد. اعتماد اوج به جوان‌ها و رویکرد جوان‌گرایی این سازمان در تولید فیلم‌های سینمایی، مستند و حوزه موسیقی تا امروز کارنامه موفقی را رقم زده است.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر آثار تولیدی سازمان اوج در جشنواره فیلم فجر حضور پررنگی داشته‌اند که بخش عمده آن‌ها را کارگردانان جوان و گمنام ساخته‌اند.

بهمن ماه سال ۹۸، سازمان اوج با حضور فیلم‌هایی، چون «خروج»، «لباس شخص»، «روز بلوا» و «آبادان یازده ۶۰» پررنگ‌ترین مشارکت را در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر به ثبت رساند. سال پیش «لباس شخصی» و «آبادان یازده ۶۰» که حاصل اعتماد به جوانان فیلمساز بود، جزو آثار مطرح جشنواره فیلم فجر شد و این نشان داد می‌توان در کنار اسم‌های بزرگی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا به جوانان نیز میدان داد و نتیجه آن را گرفت؛ مسئله‌ای که اوج آن را در عمل نشان داد.

امسال نیز اوج در ادامه جوان‌گرایی در بحث فیلمساز، فیلمسازان جوان دیگری را به فجر معرفی کرده است. این سازمان با چهار عنوان فیلم خواستار حضور در جشنواره فجر شده است که از این میان سه فیلم را کارگردانان فیلم اولی ساخته‌اند.

«منصور»، «مصلحت نظام» و انیمیشن «پسر دلفینی» آثار فیلم اولی‌های اوج هستند.

فیلم سینمایی منصور به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملاً ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.

فیلم سینمایی مصلحت نظام به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه نخستین فیلم سینمایی مشترک سازمان اوج و حوزه هنری به حساب می‌آید. این فیلم یک تریلر جاسوسی- امنیتی است که داستان آن در اواخر دهه ۵۰ می‌گذرد و قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» نیز به نویسندگی و کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

همچنین مستندهای «کمیته» و «دستمال سرخ‌ها» از دیگر تولیدات اوج که کارگردانی آن‌ها با مستندسازان جوان سپرده شده قرار است در جشنواره حضور پیدا کنند.

سیاستی که اوج در تولیدات سینمایی و مستند در پیش گرفته است، به نوع دیگری در دیگر ساحت‌های هنری نیز دیده می‌شود.

رویکرد سلبریتی‌محور در تولیدات مسئله‌ای بود که اوج در دوره‌ای به سمت آن گرایش پیدا کرده بود. در آن دوره اسامی زیادی از سلبریتی‌های داخلی که بعضاً از نظر سیاسی نیز مواضع خاصی داشتند در صف همکاران سازمان اوج دیده شدند. میثم محمدحسنی در آن دوره از همکاری گسترده اوج با سلبریتی‌ها دفاع کرد. او در اظهاراتی عنوان کرد: «برای کار با سلبریتی‌ها انگ بسیار زیادی خوردیم. از نهادهای امنیتی بگیرید تا بچه حزب‌اللهی‌ها! دو جریان کوچک در بین جمعیت کلی حزب‌اللهی‌ها وجود دارد: بخش اول تنگ‌نظر و کوتاه‌فکرند و منتظرند با کوچک‌ترین ساختارشکنی شما، عصبانی شوند و حمله کنند. بخش دوم به اسم حزب‌اللهی و در واقع همان جریان نفوذند. کارشان این است که هر وقت شما با گلرویی، بمانی، چاووشی یا… همکاری کردید، توی فلان روزنامه بزنند مؤسسه ارزشی با شاعر همجنس‌گرا همکاری کرد! در حالی که نمی‌گویند، طرف در جشنواره مرگ بر امریکا شعر گفته است! یا دیگری برای شهدا کار کرده است، این چه اتهاماتی است که می‌زنید.» محمدحسنی گفت: «با همین مؤسسه اوج خیلی از هنرمندان کار کرده‌اند، اما اصلاً موفق نبوده‌اند. کارشان، چون موفق نبوده دیده نشده است. طبیعی است وقتی کارشان نگیرد با آقایان سیروس مقدم و حاتمی‌کیا همکاری بکنند. در مجموع شرایط کار سخت است و این را هم باید در نظر داشته باشیم که برای کار فرهنگی بعضاً مجبورید به چند نهاد و ارگان پاسخگو باشید. من خودم با اینکه پوست‌کلفتم ولی دیگر دارم کم می‌آورم! توهین، تهمت، احضار و… روزگار همیشگی ماست.».

اما تجربه نشان داد که قطعه «دوبی» که چاووشی خواند چقدر حاشیه‌ساز شد و از آن موضع اولیه که قرار بود داشته باشد، دور شد یا تجربه همکاری با محسن تنابنده که در نهایت با کنار کشیدن سازمان اوج از فیلم «قسم» همراه شد، عملاً تجربه شکست‌خورده‌ای بود که بعد از مشارکت اوج در ساخت سریال «پایتخت» کلید خورد. تنابنده در این باره مصاحبه کرد و گفت: «در «قسم» تهیه‌کننده ما ابتدا الهام غفوری بود، اما چون سابقه سینما نداشت، با اوج وارد گفتگو شدیم که تهیه‌کننده واقعی آن‌ها باشند، اما به دلیل اختلاف‌نظرهای ایدئولوژیک و بالا رفتن هزینه‌ها وقتی یک‌سوم پول را گرفتیم، کار را از آن‌ها گرفتیم، البته در تبلیغ به ما کمک می‌کنند.»

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، اوج با فاصله گرفتن از سیاست همکاری با سلبریتی‌ها به دنبال ارائه راهکار متفاوتی است که در آن پول و سرمایه به جای خریدن ناز سلبریتی‌ها صرف معرفی جوانانی می‌شود که تعهد و تخصص خود را به اثبات برسانند؛ اتفاقی که سال گذشته در فجر خودش را نشان داد و احتمالاً امسال نیز تکرار خواهد شد. با نگاهی به فهرست بازیگران فیلم‌های سازمان اوج در جشنواره ۳۹ فجر، مشخص می‌شود که آثار یادشده به هیچ وجه پرستاره نیستند و از حضور ستاره‌های گران‌قیمت سینمای تجاری بهره نبرده‌اند.

این در حالی است که روند افزایش دستمزدهای بازیگران در سال‌های اخیر سرعت گرفته و گاه ۶۰ یا ۷۰درصد هزینه‌های فیلم، به پرداخت دستمزد دو یا سه ستاره پرطرفدار اختصاص می‌یابد. منتقدان از این اقدام، به عنوان شیوه‌ای برای پوشاندن نقاط ضعف فیلمنامه و خلأ جذابیت‌های روایی قصه یاد می‌کنند. در چنین شرایطی همان‌گونه که از سازمان اوج به عنوان یک نهاد حاکمیتی انتظار می‌رود، دستمزدهای نجومی پرداخت نکرده و اغلب آنچه را هزینه کرده، در بخش‌های دیگر همچون فیلمنامه، پروداکشن و… صرف کرده است.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-۱


سینماپرس : سینماپرس : سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱ تا ۶ بهمن در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «اکبر عبدی» در «نون خ» فرصتی استثنایی بود اما وی به دلیل جراحی باز قلب نتوانست به پروژه اضافه شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «نون خ» گفت: فعلا به تولید و پخش فصل سوم سریال «نون خ» فکر می‌کنیم، اما تصور من بر این است که این مجموعه ادامه پیدا کرده و فصل چهارم و پنجم آن هم ساخته خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون شرایط ساخت فصل سوم سریال «نون. خ» گفت: شرایط کار برای تمام گروه نسبت به قبل بسیار سخت تر است، در درجه اول ما در شرایط کرونا به تولید پروژه پرداختیم و به همین دلیل ناچار بودیم که کل گروه در حین تولید ماسک بزنند و همه روزه سلامتی آنها کنترل شود.  وی در همین راستا ادامه داد: رعایت پروتکلها طبیعتا در شرایط بیماری کرونا امری واجب است اما در عین حال برای عوامل و بازیگران خستگی فراوانی به همراه دارد، با ماسک فعالیت کردن اکسیژن خون را کم می کند و همین باعث می شود تا به سختی نفس بکشند.

تهیه کننده سریال «خون. خ» درباره حضور این گروه در لوکیشن روستای سنجریان اضافه کرد: لوکیشن روستا برای ما هزینه های بیشتری را به بار آورد و به طور کلی کار گرانتر از برآورد ما شد زیرا تمامی دکورهای سنگین را به اجبار در همین محل ساختیم اما از سویی به دلیل بیماری کرونا نمی توانستیم به راحتی لوکیشن عوض کنیم و اکثریت کار را اینجا ضبط کردیم.  

وی با تشکر از حمایت های رسانه ملی از پروژه «نون خ» اضافه کرد: خوشبختانه رسانه ملی تا به حال حمایت بسیار خوبی از سریال کرده است، مسئولین رسانه ملی پای این سریال ایستادند و تلاش کردند تا مشکلات شرایط کرونا را کمتر کنند، خوشبختانه می توانم بگویم که در مرحله تولید سختی چندانی نداریم.  

فرجی درباره تجربه تهیه کنندگی سریال «نون خ» اضافه کرد: واقعیت امر سریال «نون خ» عموما نزدیک به نود درصد هنرمندانش از کردستان و کرمانشاه انتخاب شدند، اکثریت عوامل به گویش و لهجه آن خطه آشنا هستند و این اتفاق به ما کمک می کند زیرا آنها به خوبی فرهنگ آن منطقه را می شناسند.

وی «سعید آقاخانی» را کارگردانی کاربلد دانست و افزود: سعید آقاخانی خودش از خطه کردنشین بوده و بسیار به فضا و اتمسفر اثر مسلط است، آقاخانی با فرهنگ کردستان آشنایی کامل دارد و سعی دارد همه چیز را دقیق به نمایش بگذارد، آنچه که از بازخورد فصل اول و دوم «نون خ» دریافت کردیم آن بود که مخاطبان از نتیجه اثر راضی بودند.

این تهیه کننده تلویزیون ادامه داد: به شخصه امیدوارم که فصل سوم سریال «نون خ» از لحاظ داستان و خلق موقعیت های کمدی گامی رو به جلو باشد، تمام تلاشمان را انجام دادیم که تا «نون خ» جذابیت بسیار بیشتری را برای مخاطبانش فراهم کند.  

وی درباره دغدغه اجتماعی مجموعه فصول «نون خ» تاکید کرد: فصل سوم سریال «نون خ» ادامه‌ای بر فصل دوم است و از نقطه نظر اجتماعی و همزمان بودن با زمانه خود مسیر فصل دوم را دنبال می کند. ما سعی کردیم تا در این سریال به شدت از شوخی‌های فضای مجازی و اینستاگرامی دوری کنیم، سعی کردیم آنچه به نام شوخی در سریال می آید بسیار ناب باشد و از ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی برای نقد استفاده کند.  

فرجی درباره احتمال ساخت فصول بعدی سریال «نون. خ» اضافه کرد: ما فعلا به تولید و پخش فصل سوم سریال «نون خ» فکر می‌کنیم، اما تصور من بر این است که این مجموعه ادامه پیدا کرده و فصل چهارم و پنجم آن هم ساخته خواهد شد.  

وی درباره غیبت اکبر عبدی در سریال «نون خ» افزود: اکبر عبدی از هنرمندان ممتاز کشور است، می توان گفت در عرصه بازیگری کمدی مثل اکبر عبدی وجود ندارد یا اگر هست بسیار کم است، حضور اکبری عبدی در «نون خ» فرصتی استثنایی بود اما وی به دلیل جراحی باز قلب نتوانست به پروژه اضافه شود، به امید خدا در فرصت های و سری های بعدی «نون خ» برای ما افتخار است که در خدمت اکبر عبدی باشیم.  

این تهیه کننده تلویزیون و سینما درباره دستمزد بازیگران جوان اثر خاطرنشان کرد: ما تمام تلاشمان این بود که در پرداخت و مبلغ دستمزد به بازیگران جوان عدالت را رعایت کرده و برخوردی کاملا انسانی به اتفاق داشته باشیم.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خبر رسمی حضور عادی مردم در «جشنواره فیلم فجر» چه زمانی منتشر خواهد شد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صحبت‌های روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس سازمان سینمایی نشان می‌دهد که حضور مردم در جشنواره فیلم فجر تقریباً قطعی است و خبر رسمی آن در هفته بعد منتشر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر به عنوان یک فستیوال هنری که در سینماهای کشور برگزار می‌شود حضور مستمر مردم را همیشه به همراه داشته است. این مردم‌اند که جشنواره فیلم فجر را در مقام یک رویداد هنری و فرهنگی وسیع که از آن به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رخداد هنری کشور یاد می‌شود برجسته کرده‌اند وگرنه حضور هنرمندان و اصحاب رسانه کشور در دیگر رویدادهای هنری که مردم در آن حضور روشن و جدی ندارد نیز همواره جریان دارد و ثبت شده است اما اهمیت و وسعت مردمی جشنواره فیلم فجر را ندارد.

جشنواره بدون حضور حتی حداقلی مردم رنگ و بوی جشنواره را ندارد اما شیوع بیماری منحوس کرونا در ایران باعث شده که بسیاری از برنامه‌های کشور اعم از اجتماعی، ورزشی و هنری مختل شود. جشنواره فیلم فجر نیز از این گزند در امان نماند و باعث شد تا اما و اگرهایی درباره آن از همان اول مطرح شود. از برگزاری خود جشنواره گرفته تا حضور اصحاب رسانه و هنرمندان و البته مردم.  صحبت‌های دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این واقعیت را مکشوف کرد که در وهله اول این جشنواره تنها برای داوران برگزار می‌شود و بس و بعد از اتمام داوری جوایز در برنامه اختتامیه اهدا خواهد شد. این شکل اجرایی جشنواره باعث شد تا از همان ابتدا این مسأله مطرح شود که برگزاری جشنواره به این صورت چه معنایی دارد و بهتر اینکه جشنواره‌ای برگزار نشود. کارگردانان و سینماگران مختلفی واکنش خود را به این موضوع نشان دادند و گفتند که جشنواره بدون مردم و رسانه چنگی به دل نمی‌زند.

اما حتی حضور مردم در شکل سوم اجرایی جشنواره بود و برنامه مدیران جشنواره این بود که در صورتی که شرایط مساعد باشد در وهله دوم اصحاب رسانه و هنرمندان در کنار دست‌اندرکاران جشنواره در آن شرکت کنند. برای همین حضور مردم در صورتی به نتیجه می‌رسید که نقشه مسیر دوم اجرا شود.  

اما مدت زمان زیادی نکشید که باتوجه به پایین آمدن آمار فوتی‌های کرونا و مبتلایان به بیماری کویید-۱۹ حضور اصحاب رسانه در جشنواره فیلم فجر نیز تقریباً قطعی شد و حتی سینماهای حضور خبرنگاران نیز مطرح شد. برای همین حضور مردم در جشنواره فیلم فجر در یک قدمی قرار گرفت و باتوجه به اینکه وضعیت اکثر شهرهای کشور از قرمز به زرد و آبی تغییر یافت و همینطور سینماهای این شهرها نیز بازگشایی شد احتمال حضور مردم افزایش یافت.

دیروز نیز جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با حاضر شدن در ستادخبری جشنواره فیلم فجر جملاتی را گفت که نشان داد احتمال حضور مردم در جشنواره فیلم فجر بسیار قوی است. او در این باره با اشاره به شرایط کرونایی که بر جهان حاکم شد بیان کرد که جشنواره سی‌ونهم با محدودیت‌ها و ارزیابی‌هایی که از ریسک برپایی آن وجود دارد، برگزار خواهد شد. سپس در بخش دیگری از سخنان خود گفت استدعایی که از مردم داریم آن است که در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور با رعایت اصول و توصیه‌نامه‌های بهداشتی شرکت ‌کنند و همزمان از این جشنواره و رویداد استفاده کافی را ببرند.

اشاره روشن و صریح به تقاضای وزارت بهداشت از مردم مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جشنواره نشان می‌دهد که قاعدتاً باید حضور مردم در جشنواره بلامانع باشد که حالا وزارت بهداشت از آنان تقاضای رعایت موارد بهداشتی را برای حضور در جشنواره را نیز دارد.

همینطور انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور در این ستاد نیز با اشاره به جلساتی که با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته‌اند بیان کرد که خوشبختانه در مسیر تعاملی که با ستاد ملی مبارزه با کرونا طی ‌شد، امید است که در جریان جشنواره به تحقق سطح سوم و نمایش آثار جشنواره برای مردم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برسیم.

بنابراین با توجه به صحبت‌های فوق به نظر می‌رسد که حضور مردم در جشنواره فیلم فجر ممکن خواهد بود و احتمالاً خبر قطعی حضور مردم به صورت حداقلی و با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی به زودی در ابتدای هفته بعد منتشر شود.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونق دوباره گالری‌ها در روزهای نخست بهمن


کاهش نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور و از سر گرفته شدن برخی از برنامه های هنری، فرصتی را فراهم آورده تا گالری‌ها نیز به شکلی جدی تر با برگزاری نمایشگاه‌های هنری، به فعالیتشان ادامه دهند؛ البته برخی ترجیح داده‌اند که در شرایط فعلی همچنان نمایشگاه‌های آنلاین برگزار کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فاز نخست تلویزیون تئاتر ایران افتتاح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سید مجتبی حسینی در این مراسم گفت: باید قدردان تمام کسانی بود که در ۶ ماه اخیر تمام وقت خود را صرف راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران کرده اند. راه اندازی این تلویزیون ارمغان ارزشمندی برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم به شمار می رود.

وی افزود: پس از شیوع بیماری کرونا، در تمام شئون زندگی مان تجربه های متعددی کردیم و تلاش کردیم با وجود محدودیت ها از فرصت های موجود بهترین استفاده را بکنیم و راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران حاصل نگاه فرصت طلب به هنر است. با حمایت از راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران تلاش کرده ایم تا فرصت وبستر جدیدی را برای نمایش ایران فراهم آوریم تا ضمن گسترش مخاطبان تئاتر، ظرفیت های ناشناخته تئاتر را نیز در کشور شناسایی و در صدد شکوفایی آن ها باشیم و در راستای توسعه هنر تئاتر در ایران تلاش کنیم.

حسینی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت و ضرورت مستند نگاری گفت: یکی از دستاوردهای راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران، توجه به مستند نگاری و جلوگیری از نابودی گنجینه هنری کشور است. با راه اندازی این تلویزیون گام های بلندی در جهت توسعه مطالعه و پژوهش در حوزه هنرهای نمایشی کشور برداشته ایم.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز گفت: شیوع  کرونا موجب شد تا در تدارک گسترش امکانات تئاتر باشیم و تلویزیون تئاتر ایران نیز در همین راستا راه اندازی شد. همچنین برای فازهای بعدی این پروژه از جمله سازوکارهای قانونی مربوط به عرضه آثار و استانداردهای ضبط با کیفیت فیلم نمایش ها با همکارانمان در سازمان سینمایی وارد تعامل و گفت وگو شدیم و تا این لحظه از حمایت های همکاران مان دراین سازمان بهره برده ایم.

به گفته آشنا همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر؛ فاز دیگری از تلویزیون تئاتر ایران به بهره برداری خواهد رسید و در ایام جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر عروسکی، به مخاطبان خدمات ارائه خواهد کرد.

او افزود: همچنین با هدف بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی برای ارائه آثار، «پروژه حمایت از تولید آثار برای عرضه در فضای مجازی» در دستور کار قرار گرفت که پس از انتشار فراخوان، گروه های نمایشی از این پروژه استقبال خوبی کردند و در حال حاضر ۵۶ اثر در مرحله ارزیابی است که  بخش عمده این تقاضاها از استان ها به دبیرخانه پروژه رسیده است.   برای حمایت از این گروه ها نیز بودجه حمایتی تا سقف ۳۰ میلیون در نظر گرفته شده است. در حوزه مستندسازی فعالیت های پیشین نیز تاکنون بخش عمده ای از اطلاعات و اسناد نمایش های اجرا شده تالارهای سنگلج، هنر و تئاتر شهر گردآوری شده و به زودی خروجی این فعالیت در دسترس قرار می گیرد تا علاقه مندان بتوانند از این منابع استفاده کنند.

 رضا بصیرت رییس انجمن هنرهای نمایشی گفت: پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت ها، یکی از مهم ترین راهکارهای حمایتی، راه اندازی سامانه تلویزیون تئاتر ایران است. برای راه اندازی این سامانه به کمک همکارانمان، امکانات سایر کشورها را در این حوزه بررسی کرده ایم و از تیرماه سال جاری فرایندهای اجرایی آغاز شد.

وی افزود: همان گونه که سایت ایران تئاتر، مرجع مناسبی برای دنبال کردن تمام رویدادها و اتفاقات تئاتری ایران است، این ضرورت وجود داشت که مرجع کاملی نیز برای ارائه مستندات تصویری تئاتر کشور وجود داشته باشد و این سامانه با هدف حمایت از تولیدات نمایشی کشور راه اندازی شد. برای راه اندازی این سامانه تلاش کرده ایم تا با مدیریت درست هزینه این پروژه بزرگ را به مرحله اجرا برسانیم.

وی در ادامه با قدردانی از تیم راه اندازی سامانه  تلویزیون تئاتر ایران گفت: امیدوارم تلویزیون تئاتر ایران در آینده بتواند با افزایش ظرفیت های خود به بالندگی و شکوفایی برسد و سهم مهمی در ارتقاء هنرهای نمایشی ایران داشته باشد.

 آدرس سامانه «تلویزیون تئاتر ایران»  https://tv.theater.ir/  است.

مشاهده خبر از سایت منبع