X

بایگانی بهمن 3, 1399

دفتر سینمایی

قدردانی از جایگاه زنده یاد اثباتی در آهنگسازی آثار نمایشی


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت ابراهیم اثباتی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی پیام تسلیتی را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیتی برای درگذشت ابراهیم اثباتی


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت ابراهیم اثباتی ـ آهنگساز و نوازنده ـ را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی سختی نداشتم/امروز می‌گویند می‌خواهیم خواننده شویم چقدر باید پول بدهیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهران مدیری شب گذشته در برنامه دورهمی میزبان سالار عقیلی خواننده بود.

شب گذشته سالار عقیلی خواننده مهمان مهران مدیری در برنامه دورهمی بود. در بخش ابتدایی مدیری درگذشت پدر این خواننده را تسلیت گفت و عقیلی درباره سختی آن روزها گفت: پدرم سکته قلبی کردند و دو ماه در کما بودند و متاسفانه از میان ما رفتند، روزهای سختی را سپری کردم. پدر و مادرها المثنی ندارند و هیچ گاه جایگزینی نمی‌توانیم برای آن‌ها داشته باشیم.

عقیلی درباره همخوانی با جوانان در تجریش توضیح داد: تولد یکی از دوستانم می‌رفتم، خیلی هم دیر شده بود؛ جوانانی رادیدم که ساز می‌زدند، شیشه ماشین را پایین آوردم و از آن‌ها تشکر کردم. آن‌ها از من خواستند که عکس یادگاری بگیریم و بعد آهنگ ایران را زدند و خودم هم با آن‌ها خواندم. فضای دوستانه‌ای بودو به خاطره جالبی برای خودم و مردم تبدیل شد.

این خواننده درباره شروع فعالیتش گفت: برادرم ساز می‌زد و پیانیست بود. زمانی که من چشم باز کردم انواع سازها در منزل ما بود. از برادرم یاد گرفتم و به مرور پدر و مادرم که این عشق و علاقه را در من دیدند، در هنرستان موسیقی این کار را ادامه دادم.

عقیلی درخصوص بازیگری توضیح داد: من از دوران دبستان تئاتر کارمی کردم، البته موسیقی هم همزمان کار می‌کردم.

مدیری درباره حضور عقیلی در دنیای بازیگری پرسید که او گفت: بستگی به فیلمنامه و بازیگران مقابل دارد، چندباری به من پیشنهاد بازیگری شده است. اما خیلی با خودم کلنجار رفتم و در آخر بازی نکردم، چراکه به موسیقی و کارم صدمه می زد. شاید جزو هنرمندانی بودم که یک شاخه را پیش گرفتم و دوست نداشتم به این شاخه وآن شاخه بروم. اگر یک روزی کارگردانی پیدا شود زندگی واقعی و شخصی سالار عقیلی را به تصویر بکشد آن روز بازی خواهم کرد.

عقیلی در پاسخ به سوال مدیری درباره اینکه زندگی سختی داشت، گفت: زندگی سختی نداشتم، اما پستی و بلندی‌های بسیاری را تجربه کردم. بستگی دارد، شما سختی را از چه منظری نگاه کنید.

در بخش دیگری مدیری از عقیلی سوال کرد از روی اجبار همسرتان همیشه به عنوان پیانیست حضور دارند؟ که عقیلی در پاسخ گفت:وجودشان برای ما باعث افتخار است، همیشه در کنسرت‌ها کنار من هستند. ممکن است اگر با فرد دیگری کار کنم ناراحت شوند شاید هم عنوان نکنند.

وی درباره پسرش گفت: ماهور پسرم  ویولن تمرین می‌کند و دوست دارد دندانپزشک شود.

مدیری درخصوص پارتی داشتن در کارها سوال کرد و عقیلی توضیح داد: امروز متاسفانه در کشور ما این اتفاق می‌افتد که باید پارتی داشته باشی، اما هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد و بعد از آن کسی نمی‌تواند شما را کمک کند و آنجا خودت هستی!

وی افزود:فضاها تغییر کرده است، من از سال۷۲ به صورت جدی کار را شروع کردم. در گذشته مافیایی وجود نداشت و پارتی بازی نبود. اگرفردی هنری داشت می آمد و ارائه می‌کرد و مردم هم استقبال می‌کردند. اما امروز کار کردن سخت شده است و یکسری دست‌هایی هست که نمی‌گذارند پیشرفت کنی. امروز می‌گویند می‌خواهیم خواننده شویم چقدر باید پول بدهیم. برای ما این سوال خنده دار است. حتی من شنیدم پول می‌گیرند و خواننده تحویل جامعه می‌دهند.

مدیری گفت: در حرفه ما همین است، حتی می‌گویند که یک آپارتمان می‌دهیم در این سریال نقش اصلی بازی کنیم.

در بخش دیگری عقیلی درباره بیمه کردن حنجره اش گفت: خودم این کار را نکردم و حدود ۴ سال پیش به صورت رایگان آمدند و بیمه کردند.

عقیلی درباره اینکه حاضر است در ازای چه چیزی صدایش را بدهد؟ گفت: در ازای اینکه پدرم مجدد زنده شود و به دنیا باز گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردرگمی و نابلدی مدیران جشنواه سی و نهم عامل اصلی افزایش میزان انصرافی‌های جشنواه سی و نهم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ترانه‌های پدری»، «روشنایی»، «لاک‌پشت و حلزون»، «بانک‌زده‌ها»، «بابا سیبیلو»، «کوسه» و «موافقت اصولی»، فیلم‌هایی هستند که تا این لحظه انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، در حالی که کمتر از دو هفته به برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است و در حالی که مهلت ارسال نسخه نهایی فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره پایان یافته، اما همچنان برخی فیلم‌ها از حضور در بزرگترین رویداد سینمایی ایران انصراف می‌دهند.

در ادامه، به فهرست انصرافی‌ها اشاره می‌کنیم.

* «موافقت اصولی»

کمدی «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان سال گذشته مقابل دوربین رفت و امسال آماده نمایش شده و پروانه هم گرفته است، اما سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده آن اعلام کرد: قصد ندارم که هیچکدام از این آثار را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنم، چرا که هدف ما مردم هستند تا بتوانیم لحظات خوبی را برای آن‌ها به خصوص در سینما فراهم کنیم.

* «کوسه»

فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد احمدی، مردادماه به پایان رسید، اما این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد؛ فیلمی که برای گیشه ساخته شده است و احتمالاً در صورت حضور هم شانسی برای جلب نظر داوران نداشت. چون جشنواره فیلم فجر طی سال‌های اخیر نشان داده که نسبت به کمدی‌ها، بی‌تفاوت است.

* «بابا سیبیلو»

«بابا سیبیلو» که نخستین فیلم سینمایی ادوین خاچیکیان (فرزند ساموئل خاچیکیان) محسوب می‌شود، در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است. احمد احمدی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی اعلام کرده که به علت حجم بالای ویژوال‌ها و جلوه‌های ویژه فیلم که با حساسیت زیادی اجرا می‌شود، نمی‌توانند نسخه نهایی آن را به جشنواره ملی فیلم فجر برسانند و از حضور در آن انصراف داده‌اند.

* «بانک‌زده‌ها»

فیلم «بانک‌زده‌ها» به نویسندگی و کارگردانی جواد اردکانی، ابتدا برای حضور در جشنواره فجر سال ۹۹ ثبت‌نام کرد، اما سپس از حضور در این جشنواره انصراف داد و اعلام کرد: بانک‌زده‌ها یک فیلم مردمی است و برای عوامل اجرایی جشنواره و زحماتی که در خصوص برگزاری آن کشیده‌اند، احترام قائل هستیم؛ اما با وجود تلاش عوامل، فیلم به جشنواره امسال نخواهد رسید و در این جشنواره نمایش داده نخواهد شد.

* «لاک‌پشت و حلزون»

فیلم سینمایی «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیه‌کنندگی مشترک شهرام گیل‌آبادی و هوشنگ نورالهی، تصویربرداری را دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده آغاز کرد و به دلیل آماده‌نشدن نسخه نهایی، از حضور در سی و نهمین جشنواره فجر انصراف دهند.

البته دست‌اندرکاران این فیلم، تغییر در روند انتخاب و داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر را دیگر دلیل انصراف از جشنواره اعلام کرده و برای همه سینماگرانی که در این رقابت ملی شرکت می‌کنند، آرزوی موفقیت کرده‌اند.

* «پسر دلفینی»

انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» جدیدترین فیلمی است که تا زمان انتشار این گزارش از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داده است.

این پویانمایی به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی که تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج محسوب می‌شود، اعلام کرده:  با توجه به اینکه «پسر دلفینی» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره سی و نهم فیلم فجر است و طبق آیین نامه جشنواره طبیعتاً در رقابت و مسابقه قرار نمی‌گیرد، با احترام به هیأت داوران و اعضای جشنواره از شرکت در این جشنواره انصراف می‌دهد.

* «ترانه‌های پدری»

فیلم سینمایی «ترانه‌های پدری» به کارگردانی محمد بصیری که یک سال پیش تولید شده است، گویا همچنان برای نمایش آماده نیست.  علی ژکان تهیه‌کننده فیلم درباره علت انصراف خود گفته است:کارهای فنی این فیلم هنوز شروع نشده است. در زمان فراخوان جشنواره تصور ما بر این بود که شاید شرایط فراهم شد و فیلم به جشنواره رسید اما این اتفاق رخ نداد.

فیلم سینمایی «روشنایی» کامشاد کوشان هم دیگر فیلمی است که به دلیل آماده‌نشدن از حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داده است.

در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی هم غایب هستند که عبارتند از: «قهرمان»  اصغر فرهادی، «لامینور» داریوش مهرجویی، «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند، «جنایت بی دقت» شهرام مکری، «مجبوریم» رضا درمیشیان، «دشت خاموش» احمد بهرامی، «بندربند» منیژه حکمت، «اورکا» سحر مصیبی و «جوجه تیغی» مستانه مهاجر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدواریم عرصه گفتگو تنگ‌تر نشود و شکاف‌های فکری و اجتماعی بیش از این نگردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه چهار سیما بیانیه‌ای را نسبت به بخشی از سخنان یکی از مهمانان برنامه «زاویه» صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، پیرو بخشی‌از سخنان غیرمنصفانه و غیرحرفه‌ای حجت الاسلام جهان بزرگی در برنامه زاویه شبکه چهار در چهارشنبه شب گذشته روابط عمومی شبکه چهار سیما رسماً بیانیه صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

«گفتگو» میراث بزرگان اندیشه و تنها ابزار اصلاح و پیش‌برد جامعه است و بر همگان، خصوصاً اصحاب قلم و اندیشه، واجب است تا از گفتگو و آداب آن مراقبت کنند. اتفاق ناخوشایندی که توسط مهمان برنامه زاویه و بر خلاف رویه این برنامه رخ داد، مخالف صریح فرمایشات رهبری مبنی بر حفظ حرمت مسئولین نظام بود و با سیاست‌های کلی شبکه چهار، مبنی بر توسعهٔ ادب و آداب گفتگو، در تضاد کامل قرار داشت. به همین منظور شبکه چهار وظیفه خود می‌داند که از سخنان نادرست مهمان برنامه تبری جوید و صراحتاً آن را مخالف اهداف رسانه ملی و نیز شبکه چهار سیما در توسعه گفتگوی مومنانه، منصفانه و مودبانه می‌داند.

امیدواریم دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی مهمانان در برنامه‌های زنده نباشیم تا خدای ناکرده عرصه گفتگو تنگ‌تر نشود و شکاف‌های فکری و اجتماعی بیش از این نگردد.

در این میانه نکته مهم آنکه همان طور که بارها اعلام شده مسئولیت اظهار نظر مهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست همان چیزی که مجری برنامه به درستی و صراحتاً در پایان برنامه بر آن تاکید کرد و مدیران و برنامه سازان پیش از برنامه همواره کارشناسان را به اتقان در سخنان، رعایت انصاف، اخلاق، نقد سازنده و دلسوزانه توصیه کرده و می‌کنند. این صحبت‌ها نه تنها مورد تایید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می‌داند.

قطعاً سخنان حجت‌الاسلام جهان بزرگی خلاف مصالح کشور و منویات رهبر انقلاب (مدظله العالی) است و می‌بایست آن را جبران کنند تا ابزاری در دست دشمنان قسم خورده این نظام مقدس نشود.»

همچنین حبیب‌الله رحیم‌پور مجری و سردبیر برنامه زاویه در پایان برنامه مشهوری که مهمان برنامه در آن به رئیس جمهوری حسن روحانی توهین کرد در سخنانی این صحبت‌های مهمان برنامه حجت‌الاسلام جهان بزرگی را رد کرد و از مخاطبان عذرخواهی کرد.

رحیم‌پور ضمن بیان این نکته که در برنامه زاویه که یک برنامه گفتگو محور است اصل بر آزادی بیان است تاکید کرد که صحبت‌های مهمان برنامه دلیلی بر تایید آن نیست و شرمنده اظهارات مطرح شده است.

گفتنی است در برنامه زاویه که از شبکه چهار سیما پخش شد مهمان برنامه در صحبت‌هایی غیراخلاقی برخی رفتارها را به رئیس‌جمهوری نسبت داد که مورد تعجب مخاطبان شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سمفونی ضربات قلمو برای نقاشی توپ زنده پشمالو!


تابلو نقاشی از «ادوار مانه» که پیش از این هرگز به نمایش گذاشته نشده بود، برای نخستین‌بار به مزایده گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-۲


سینماپرس : سینماپرس : سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱ تا ۶ بهمن در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر چه توهین در همه حال مذموم است، اما دوران بزن در رو تمام شده است جناب وزیر! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:یک کارشناس فرهنگ و رسانه در پاسخ به واکنش سراسیمه وزیر ارشاد نسبت به اظهار نظر صورت گرفته در یک برنامه تلویزیونی گفت: اگر چه توهین در همه حال مذموم است، اما دوران بزن در رو تمام شده است جناب وزیر!

به گزارش سینماپرس، واکنش سراسیمه وزیر ارشاد به اظهارنظر صورت گرفته در یکی از برانامه‌های گفتگو محور شبکه چهار سیما سبب شد تا یک کارشناس فرهنگ و رسانه ضمن یادآوری تاریخ به وزیر ارشاد و مرور پیشینه ادبیات سخیف رییس جمهور در برخورد با منتقدان و بالاخص لودگی ایشان در مواجهه با فرمایشات مقام معظم رهبری و اهانت آشکار چند روز پیش روحانی به نمایندگان ملت ایران و …؛ به صالحی متذکر شود که: اگر چه توهین در همه حال مذموم است، اما دوران بزن در رو تمام شده است جناب وزیر!

دکتر سعید الهی در فضای مجازی نوشت: ادبیات فاخر در عرصه سیاسی زمانی مخدوش و «منقلی» شد که رییس جمهور دولت اعتدال در ۷ اسفند ۹۵، پاسخ محکم رهبری به تهدید آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام را وقیخانه دستاوزیر کرد، برای مزه پراکنی و لودکی!

این استاد دانشگاه در استوری دیگری نیز به حسن روحانی یادآور شد: وقتی که تهدید رهبری را با عبارت آتش زدن یک برگه کنار منقل به سخره می‌گرفتی باید به این روزها هم فکر می‌کردی که فرد دیگری در تلویزیون و منظر عمومی بساط منقل را به خودت نسبت دهد!

صالحی در توئیت خود نوشته بود: ادبیات سخیف، توهین و افترا از همه بد است و در کسوت روحانیت، آن هم از رسانه ملی، بدتر!

وزیر ارشاد با فراموشی نسبت به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرده بود: با سخنان غرض‌آلوده زاویه‌ها را بیشتر و دشمنان ایران را شادمان نکنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر هم شغل است پس باید به عنوان یک شغل مورد حمایت مسئولین و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک بازیگر تئاتر گفت: باید به عنوان یک شغل به تئاتر نگاه شود و مورد حمایت مسئولان فرهنگی قرار بگیرد.

به گزارش سینماپرس، زکیه سیف بازیگر تئاتر، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، بیان کرد: متاسفانه به جایی رسیدیم که سالن‌های تئاتر از تمام کافه ها، سالن‌های ورزش و مراکزی که در این وضعیت کرونایی باز بودند، خطرناک تر و آلوده‌تر به حساب می‌آیند. آیا اهالی تئاتر مانند دیگر کارمندان با نیمی از ظرفیت نمی‌توانستند به کار خود ادامه دهند؟ تئاتر هم شغل است پس باید به عنوان یک شغل مورد حمایت مسئولین و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.

وی در مورد فعالیت خود در دوران تعطیلی سالن‌های نمایش عنوان کرد: با توجه به تعطیلات این مدت بیشتر فعالیت‌های هنری هنرمندان و برخی از نمایش‌هایی که بنده هم عضو کوچکی از آن بودم، کنسل شده اند اما گروه‌های هنری بیکار نشستند و از راه تدریس کسب درآمد کردند.

سیف درباره اهمیت تحصیل هنرمندان در دانشگاه اظهار کرد: بعضی از افراد معتقدند در دانشگاه‌ها مطلب مفیدی به دانشجویان یاد داده نمی‌شود. تعدادی از فارغ التحصیلان هنری هم دانشگاه رفتن را اشتباه می‌دانند. نکته قابل توجه این است که قبل از پیدا کردن مشکل در بیرون باید در درون خود به مشکل پی ببریم و به خودمان مراجعه کنیم.

وی در این باره افزود: به نظرم از خوبی‌های دانشگاه این است که در شرایطی که فعالیت‌های هنری محدود شده اند، با کمک اساتید و مطالعه توانستم چند کار نمایشی را شروع کنم که به امید خدا بعد از بازگشایی سالن‌ها برای اجرا آماده می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکل تلویزیون در دهه‌های اخیر ماندن در چند سوژه و به تکرار افتادن است از این جهت نمی‌تواند ماندگاری هم داشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون دلش برای سریال‌ “سربداران” و “بوعلی سینا” تنگ شده و انتظار دارد صداوسیما به دوران طلایی سریال‌سازی‌اش برگردد.

به گزارش سینماپرس، نقش هویدا نخست‌وزیر پهلوی را بارها در موقعیت‌هایی ایفا کرده است؛ اما خودش نقش هویدا در مجموعه تلویزیونی “پایان پادشاهی” کاظم بلوچی را بیشتر می‌پسندد. گرچه در “معمای شاه” ورزی در اپیزود اول نقش نخست وزیر رضاخان و در اپیزود دوم نقش محمود جم را ایفا می‌کند. بارها “محمد ابهری” در کارهای ماندگار سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم و نام ماندگاری را از خودش به جای گذاشته است. فعالیتش را با تئاتر آغاز کرده و در تلویزیون او را با نقش هویدا بیشتر می‌شناسند.

ابهری از “بوعلی سینا” و “سربداران” گرفته تا “خواستگاری” مهدی فخیم‌زاده، کوله‌باری از خاطره و نوستالژی، ثبت و ضبط کرده است؛ اما از “ایراندخت” محمدرضا ورزی که از شبکه یک سیما پخش شد مثل بسیاری از کاربلدهای پیشکسوت، کمتر در پروژه‌ سینمایی و تلویزیونی جلوی دوربین قرار گرفت. البته در دوران کرونا، نقش اول کار سینمایی به او پیشنهاد شد اما به دلیل ناآرامی و شدت و حدت این بیماری،  خانواده‌اش اجازه ندادند در آن پروژه باشد. علاوه بر “سربداران” و “بوعلی سینا”، ابهری “باغ گیلاس” مجید بهشتی، “آپارتمان” اصغر هاشمی و “کوچک جنگلی” بهروز افخمی را نیز تجربه کرده است.  

باندبازی‌ها و پخشِ نقش‌ها در میهمانی‌ها

غیبت و کمرنگی محمد ابهری در این چند سال اخیر، باعث شد به سراغ او برویم و لحظاتی هرچند کوتاه با او به گفت‌وگو بنشینیم که متن این مصاحبه به قرار زیر است:

محمد ابهری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره کمرنگ شدن در سریال‌ها و فیلم‌ها به تسنیم  گفت: اولاً با این اوضاع و احوالِ کرونایی نمی‌توان کار کرد و ثانیاً سن‌مان مثل گذشته اجازه نمی‌دهد در نقش‌های مختلف و شرایط طاقت‌فرسای برخی از پروژه‌ها حضور داشته باشیم. از طرفی هم کار یک مقداری کم شده و جشنواره‌ها آن تولید گذشته را ندارند. بخشی هم به باندبازی‌ها و پخشِ نقش‌ها در میهمانی‌هایی برمی‌گردد که ما در آن اتفاقات حضور نداشتیم و نداریم؛ در واقع مسائل پشت پرده‌ای وجود دارد که ما از آن‌ها بی‌خبریم. البته نقش اول فیلم سینمایی هم به من پیشنهاد دادند که به علت شدت و حدتِ کرونا، خانواده اجازه ندادند در آن کار حضور داشته باشم.

او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی از بازیگران به خاطر حضور در “معمای شاه” و کارهای این چنینی طرد می‌شوند، تأکید کرد: خوشحالم که در بسیاری از کارهای ماندگار و با کیفیت حضور داشتم و آرزویی به دل ندارم. نمی‌شود به برخی از کارها انگ زد و بازیگرانش را طرد کرد. کارهایی که از تاریخ می‌گوید و اتفاقاً بازیگرانش بانی روایتی می‌شوند که به ابهامات تاریخی جامعه خصوصاً نسل جدید پاسخ می‌دهد.  

کدام نقش هویدا، بهتر شد؟

ابهری با اشاره به بازی در نقش هویدا، تصریح کرد: هویدا را در چند کار با محمدرضا ورزی، کاظم بلوچی و چندی دیگر کار کردم اما به نظرم این نقش در “پایان پادشاهی” بلوچی بهتر دیده شد و جا افتاد. این نقش را دوست داشتم چون همیشه از نقش‌هایی استقبال می‌کنم که پیچیده باشد و بازیگر را به جستجو و کنکاش برای ایفای آن وادار کند.

بازیگر سریال “عمارت فرنگی” و “معمای شاه” درباره رسیدن به نقش هویدا، توضیح داد: یادم می‌آید برای رسیدن به این نقش از من خواستند مستندات و فیلم‌های موجود را ببینم اما من خواستم آن کارها را نبینم تا برداشت ذهنی خودم را از “هویدا” جلوی دوربین بازی کنم. چرا که برداشتی از ایشان داشتم؛ زمانی که به اداره فرهنگ و هنر آمدند و “هویدا” را از نزدیک دیدم. اجازه خواستم آن برداشت ذهنی را ارائه بدهم.

دلیل بازی نکردن نقش هویدا در “معمای شاه”

او در پاسخ به این سؤال چرا نقش هویدا در “معمای شاه” به داریوش کاردان واگذار شد، گفت: کارگردان صلاح دانست این اتفاق بیفتد. آقای ورزی و دوستانِ دیگر با توجه به حضور در چند پروژه و ایفای نقش هویدا، بارها می‌خواستند من این نقش را بازی کنم اما عواملِ معمای شاه نظر دیگری داشتند. چرا که آقای ورزی می‌خواستند من نقش هویدا را در سریال “معمای شاه” هم بازی کنم.

سریال ایرانی نمی‌بینم!

ابهری درباره محتوای ضعیف سریال‌های امروز تلویزیون، افزود: اولاً سریال ایرانی کم می‌بینم چون محتوا، داستان و سوژه تکراری و ضعیفی دارند. مشکل تلویزیون در دهه‌های اخیر ماندن در چند سوژه و به تکرار افتادن است از این جهت نمی‌تواند ماندگاری هم داشته باشد. وقتی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان خوب و کاربلد کمتر در تلویزیون پیدا می‌شود! از طرفی دستِ عوامل کارها را هم بعضاً می‌بندند و نمی‌گذارند آن خلاقیت‌ها و ایده‌پردازی‌ها در مسیرِ خودش پیش برود.  

چرا اجاره‌نشین‌ها و سریال‌های علی حاتمی هنوز ماندگارند؟

وی خاطرنشان کرد: چرا اجاره‌نشین‌ها و سریال‌های علی حاتمی هنوز ماندگارند؟ چون محتوا، پایه و انگیزه داشتند، اتفاقی که امروز کمتر در سینما و تلویزیون می‌افتد. من در “سربداران” و “بوعلی سینا” بازی کردم و این عظمت و بزرگی‌ها در نوشته، کارگردانی و بازیگری تکرار نمی‌شود. برخی از کارها بعضاً می‌گویند کلید می‌زنیم ببینیم چه می‌شود؟ نه تماشاچی دارند و نه ماندگاری! می‌آیند و می‌روند؛ چون اندیشه در پشتِ آن کارها نیست. دلیل دیگر هم این است که سرسری با موضوعات برخورد نمی‌کردند نمی‌دانم چرا در تلویزیون با همه‌چیز سرسری برخورد می‌شود؟

بازیگر سریال “سربداران” در پایان تأکید کرد: دست‌اندرکاران باید همّ و غمّ‌شان را بر پرورش و مراقبت از جوان‌ها بگذارند؛ به جوانان میدان بدهند و امکان و کار برای آن‌ها فراهم کنند.  

مشاهده خبر از سایت منبع