X

بایگانی بهمن 28, 1399

دفتر سینمایی

چیزی که امروز در سینمای روز ما به عنوان «سینمای اجتماعی» از آن یاد می‌شود غلط است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاوه صباغ زاده می‌گوید که برای تنوع ژانر در سینمای ایران باید فیلمسازان کشور کمی ریسک کنند و از فضای تکراری سینمای روز فاصله بگیرند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر امسال شاهد فیلم‌هایی بود که کمی از فضا و جریان رایج در سینمای ایران فاصله دارد و توانسته بودند از نظر ژانر کمی متفاوت باشند.

از این نظر یکی از فیلم‌های این دوره را می‌توان رمانتیسم عماد و طوبی نامید. اولین فیلم اکرانی جشنواره که دقیقاً به همین دلیل فضای جشنواره را کمی متفاوت  کرد و احساس بهتر شدن فیلم‌های جشنواره در میان اصحاب رسانه ایجاد شد. البته در ادامه جشنواره فیلم‌هایی اکران شدند که متأثر از همان فضای سینمای تلخ و انتقادی همیشگی کشور بودند.

کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم رمانتیسم عماد و طوبی در این باره با تسنیم گفت‌وگو کرد و به ارئه دیدگاه خود درباره چرایی انتخاب فضایی خیال‌انگیز و متفاوت در سینمای کشور صحبت کرد.

این کارگردان جوان کشور در ابتدا بیان کرد که انتخاب فضای شاد و خیالی در فیلمم کاملاً شخصی است و دوست داشتم تا فیلمی متفاوت از جریان سینمای روز داشته باشم. متأسفانه آن‌قدر فضای فیلم‌های سینمایی ما تلخ و زننده است که کمتر از سینمای خودمان فیلم می‌بینم و اصولاً چندان فیلم‌ها را دنبال نمی‌کنم. علت آن هم مشخص است زیرا همه فیلم‌های ما شبیه یکدیگرند و تفاوت خاصی با هم ندارند. به سینمای موسوم به اجتماعی و یا رئال خودمان،  نه علاقه‌ای دارم و نه می‌سازم.   البته در فیلم اولم تا حدودی به این سمت رفتم اما از آن فاصله گرفتم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم مردم درهمه جای دنیا برای این سینما می‌روند که ۲ ساعت از واقعیت‌ها و چیزی که در آن زندگی می‌کنند فاصله بگیرند و زیبایی‌ها و رؤیاهایشان را تماشا کنند و لذت ببرند. این همان چیزی است که به آن سینما می‌گویند نه این رئالیسم اجتماعی ما! با این حساب نیازی به سینما رفتن نیست چون همان چیزی را که داریم تماشا می‌کنیم را در زندگی خودمان تجربه می‌کنیم. سینما تا حد زیادی از آن، خیال است و طبیعتاً هر نوع خیالی باید در قالب یک ژانر تعریف شود. چیزی که سینما از آن لطمه بزرگی می‌خورد نداشتن ژانر است.

صباغ‌زاده در نقد ژانر سینمای ایران افزود: چیزی که امروز در سینمای روز ما به عنوان سینمای اجتماعی از آن یاد می‌شود غلط است و در هیچ جای دنیا سینمای اجتماعی به این مفهوم و سبک نداریم و تعریف نشده است. این نوع از سینما در کشور ما قالب مشخص و قواعد ژانری مخصوص خودش را ندارد و برای همین ترجیح می‌دهم که دغدغه خودم را بسازم.

این کارگردان سینمای کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال ما درباره اینکه چرا فیلمسازان ما به سراغ ساخت فیلم‌های اجتماعی مرسوم رفته‌اند و کمتر سینمای خیال‌انگیز را تحویل می‌گیرند گفت: واقعیت این است که فکر می‌کنم سینمای ما کمی محافظه‌کار شده است و گویا فیلمسازان ما تنبل شده‌اند. مدام دوست داریم که همان اتفاقات کنار خودمان را تبدیل به فیلم کنیم و کمتر از قدرت زیبای تخیل بهره‌مند باشیم.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز ریسک اینکه بخواهند روی ژانرهای دیگر کار کنند را نمی‌پذیرند زیرا ترس آن را دارند که فیلم در گیشه نفروشد. البته در حال حاضر همین فیلم‌ها نیز فروش بالایی ندارد اما به نظر سرمایه‌گذاران ریسک این کار بالاتر است.

در هر حال سینمای ما به این دلایل از سینمای متنوعی که در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ بود فاصله گرفته و تبدیل به سینمای تک‌ژانر شده است. به نظرم سینماگران ما عادت کرده‌اند به تولید در این سبک و گویا تجربه متفاوت کسب کردن سخت شده است.

او در پاسخ به سؤالات ما درباره نقش مدیران سینمایی و هنرمندان برای تغییر فضای سینمای کشور بیان کرد: تکلیف مدیران فرهنگی کشور روشن است؛ حمایت مادی و معنوی از سینما. امسال نیز ارگان‌هایی فیلم‌هایی ساخته بودند و فیلم‌های متفاوت‌تری را به جشنواره آورده بودند اما به نظرم کافی نیست. هنرمندان هم باید دلشان را به دریا بزنند و سراغ سوژه‌هایی بروند که برای ساخت آن سینما را انتخاب کردند. چراکه قطعاً آنان نیز رؤیاهایی داشتند و برای خلق آن وارد سینما شدند. بنابراین اگر آنان از حمایت کافی برخوردار باشند و مقداری ریسک کنند شاهد فیلم‌های متفاوت‌تری در سینمای ایران خواهیم بود.

در پایان وی درباره نتیجه فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت: باید کمی از فیلم و فضای آن فاصله بگیرم و نظرات مردم را بعد از تماشای آن جویا شوم که آیا پسندیدند یا نه؟ فکر می‌کنم که حق فیلمم بیشتر از این بوده است خصوصاً در رشته‌های فنی، بهتر از این باید دیده می‌شد.

حقیقت این بود که زمانی که ترکیب فیلم‌ها و داوران جشنواره را دیدم خوشبین بودم که جشنواره متفاوت‌تری را تجربه کنیم. اما وقتی نتایج اعلام شد دیدم که جشنواره فیلم فجر تغییر چندان زیادی نکرده است و با وجود اینکه امسال دبیر خوبی هم داشت کلیت این جشنواره هنوز دچار مشکل است و هنوز سلیقه‌ سینمای ایران همان فیلم‌های واقعیت‌گرای چرک و تلخ است و نظر داوران یک جشنواره در تغییر مسیر سینمای ایران چندانی تغییری ایجاد نمی‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترسیم خط بنایی بسیار پیچیده بوده و قوانین سختی دارد


دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه) علاوه بر بیان توضیحاتی دربارۀ ویژگی‌های خط بنایی، از تلاش‌هایی گفت که طی سال‌های اخیر برای قاعده‌مند کردن آموزش این خط انجام شده و نتیجه هم داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک لرستان در گذشت


هیئت امنای انجمن موسیقی لرستان به مناسبت درگذشت استاد محمود مدیری بنیانگذار موسیقی کلاسیک در استان پیام تسلیت صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از دولت نمی‌توان انتظار داشت چون نه سرمایه دارد و نه برنامه/عملکرد فارابی در این سال‌ها چندان موفق نبوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینمای ایران می‌گوید که برای احیای سینما در دوران طولانی کرونا مخاطب به خاطر خطرات آن حاضر نیست به راحتی به سینما بیاید مگر آنکه فیلم خوب و باکیفیت تماشا کند.

به گزارش سینماپرس، سالی که رو به پایان است را شاید بتوان بدترین سال‌ سینمایی تاریخ ایران نامید. سالی که بیشتر سالن‌های سینمایی کشور تعطیل بودند و  میزان فروش سینمای ایران در حدی که بتوان آن را اعلام کرد هم نیست. در این سال تعداد تولیدات سینمایی با تمام آنکه برخی از پروژه‌ها فعال بودند نیز از میزان کمتری برخوردار شد و فعالین سینما و هنرمندان بسیاری دچار مشکلات مالی و معیشتی شدیدی شدند.

بنابراین اگر بخواهیم سینمای ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران سینمایی متفاوت از سینمای سال جاری باشد باید برای آن فکر کرد و برنامه‌ریزی داشت. در این خصوص نظر هنرمندان و سینماگران قدیمی دارای اهمیت ویژه است و باید دید که چهره‌های باتجربه‌ سینمای ایران چه می‌گویند.

با این توجه تسنیم به سراغ سیدضیاء هاشمی عضو هیأت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران رفت و دیدگاه او را برای احیای سینمای ایران در آغاز قرن جدید خورشیدی جویا شدیم.

این تهیه‌کننده سینما گفت: قبل از هرچیز سینمای اکران و سینمای غیراکران که دارای اشکال متعددی شده است باید مدنظر قرار گیرد. به عقیده من عمده تولیدات سینمای ایران باید به سمت سینمای غیراکران برود.  

تعداد محدود فیلم‌هایی که مخاطب برای دیدن آن دسته فیلم‌ها حاضر به هزینه کردن (بلیت، ایاب و ذهاب و خوراک) هستند باید در سینما اکران شود که تعداد آن باتوجه به بررسی‌هایی که انجام دادم بین  ۱۲ تا ۲۰ فیلم است. معتقدم برای اکران و پرده نمایش سالن‌ها، فیلم ها باید به لحاظ ساختار، فرم و محتوا ارزشمند باشد. برای پرده سینما نیاز به تولیدات خوب داریم که اکران آن در سینما بتواند مخاطب را به سینما بیاورد. چنین فیلم‌هایی باید بر پرده سینماها اکران شود؛ مابقی تولیدات برای اکران غیر سینما باید ساخته شود زیرا اکران آنها در سینما به فروش و سود مناسب نخواهد رسید. این راه حل مناسب و منطقی برای اکران نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است.

این تهیه‌کننده سینمای ایران در ادامه بیان کرد: برای سال آینده امیدی به پرده نمی‌توانیم داشته باشیم زیرا بعد از کرونا سینما رفتن به شکل گذشته اتفاق نمی‌افتد. به احتمال قوی در شهرهای بزرگ سینماهای تک سالن امکان ادامه حیات نخواهند داشت و اقبال مخاطب حتماً از سالن‌های با کیفیت مجتمع‌های سینمایی خواهد بود.

به همین دلیل این سالن‌ها هم خوراک سالیانه‌شان ۲۰ فیلم خوب با استانداردهای سینمایی است. البته تعدادی فیلم خارجی خوب هم در کنار آثار داخلی، در این دست سینماها باید به نمایش در آید که خوراک مناسب برای مخاطب خواهد بود.  

وی درباره فیلم‌هایی که باید در سیستم غیراکران به نمایش درآیند گفت: سینمای ایران باید به سمت اکران آنلاین بروند و در این سیستم به نمایش درآیند. یکی از نکات مهم برای این منظور ساخت فیلم‌های کم هزینه است که آفلاین آن نیز در VOD ها به نمایش درآید. آن آثاری که ساخته شده و اقبالی از سوی مخاطب سینما نخواهد داشت، باید در اکران آنلاین نمایش داده شود. باید پروسه ساخت این آثار را راحت‌تر در نظر بگیرند البته برای اکران سالنی نیز حتی امکان ساخت برای اکران غیرآنلاین در سال، ۱۵۰ فیلم هم می‌تواند باشد.  

تهیه کننده فیلم عروس در ادامه به راهکار حضور مخاطب در سینما اشاره کرد و گفت: در دوران طولانی کرونا مخاطب به راحتی وارد سالن سینما نمی‌شود. برای این که بتوان مخاطب را به سالن سینما کشاند باید فیلم خوب و درخور توجه در سالن سینما اکران کنیم.

ما به عنوان تهیه‌کنندگان‌ باید این استراتژی را پی‌بگیریم که دو نوع کار بسازیم یکی به سمت ساخت آثار مناسب اکران در سینما حرکت کنیم  و در بخشی دیگر به نمایش فیلم در اکران آنلاین توجه داشته باشیم. فیلم‌هایی هم بسازیم که برای نمایش خانگی VOD مناسب باشند یعنی شکلی دیگر که مخصوص نمایش خانگی است. البته متأسفانه هنوز راهکار مناسبی برای عدم قاچاق فیلم‌های اکران وجود ندارد و این آفت اکران آنلاین به شمار می‌آید.

متأسفانه فیلم  اکران نشده نیز قاچاق می‌شود.  فیلم آقای مجیدی متأسفانه قاچاق شد و امیدواریم مردم فیلم قاچاق  شده را نبینند چراکه فیلم در سینما موفق عمل می‌کند.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره حمایت دولت گفت: از دولت نمی‌توان انتظار داشت چون نه سرمایه دارد و نه برنامه بلکه فشارهای بیرونی باعث دخالت دولت در تولید می‌شود. کارگردانی داریم که بنا به شرایط موجود، فیلمش نتوانسته رنگ پرده ببیند و سال‌ها است فیلمی نساخته است. پیش‌تر دولت به این افراد در تولید آثار بعدی کمک می‌کرد اما امروزه این اتفاق نمی‌افتد. فارابی در حمایت فیلم‌های کودک فعال شده که متأسفانه در اکران موفق نیستند. به نظرم عملکرد فارابی در این سال‌ها چندان موفق نبوده است.  

تهیه‌کننده فیلم «اعتراض» در خاتمه تأکید کرد:  حلقه سومی که می‌تواند به سینما کمک کند، سریال‌های نمایش خانگی است که هم می‌تواند نیروی کارآمد سینما را که تولیداتش در شرایط فعلی کمتر شده به کار بگیرد و موفق عمل کند و هم تولید و نمایش سریال خوب خانگی مخاطب را عادت به دیدن آثار هفتگی می‌دهد و وقتی بیننده سریال بیشتر شد،  قطعاً بیننده اکران آنلاین و آفلاین هم بالا می‌رود. فقط باید تلاش شود سریال‌های خوب و با کیفیت در این حوزه ساخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضبط ۶ اجرای صحنه‌ای جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت


شش اجرای صحنه‌ای سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر همزمان با آغاز جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت ضبط می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز موضوع تغییر اساسنامه جشنواره‌های ادبی به جایی نرسیده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تغییرات اساسنامه جشنواره‌های ادبی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است.

به گزارش سینماپرس، مصطفی اراضی جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره تغییرات اساسنامه جشنواره‌های ادبی گفت: هنوز موضوع تغییر اساسنامه جشنواره‌های ادبی به جایی نرسیده است. ما این تغییرات را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردیم و فعلاً مسائل حقوقی آن بررسی می‌شود.

وی افزود: هنوز تغییرات اساسنامه جشنواره‌های ادبی در پیچ و خم بررسی‌های حقوقی وزارت ارشاد قرار دارد و ممکن است پس از اتمام بررسی‌های حقوقی، از ما بخواهند درباره آن نظر کارشناسی بدهیم.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: تغییرات اساسنامه جشنواره‌های ادبی فقط پیشنهادی نیست که به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. به نظرم پاسخ به پیشنهاد تغییر اساسنامه جشنواره‌های ادبی تا پایان دولت دوازدهم مشخص شود؛ مگر اینکه تعداد طرح‌های ارسالی به حدی زیاد باشد که کار بررسی آن تا پایان فعالیت دولت فعلی به اتمام نرسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چه کسانی به ایده هنری برتر رأی می دهند؟


شورای داوری چهارمین جایزه ویستا که ایده هنری برتر را در سال ۱۴۰۰ انتخاب می کند، معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنایت بی‌دقت» به جشنواره لوکزامبورگ می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری در بخش مسابقه جشنواره «لوکزامبورگ» با هفت فیلم دیگر رقابت خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، یازدهمین دوره جشنواره لوکزامبورگ از ۱۴ تا ۲۴ اسفند به مدت ۱۰ روز در لوکزامبورگ برگزار می‌شود که امسال به دلیل شرایط ویژه کرونا، فیلم‌های کمتری نسبت به هر سال برای بخش مسابقه انتخاب شده است.

«جنایت بی‌دقت» در این جشنواره چهار نمایش دارد. جایزه بزرگ این فستیوال که به پرتقال لوکزامبورگ مشهور است به ارزش ۱۰ هزار یورو به برگزیده جشنواره اهدا خواهد شد.

ژاپن و هند مقاصد بعدی «جنایت بی‌دقت» هستند. این فیلم پس از حضور در فستیوال «توکیوفیلمکس» ژاپن، در برنامه‌ای با عنوان «کیوتو توکیوفیلمکس»، چهار نمایش در کیوتو خواهد داشت و هم اکنون برای حضور در جشنواره چنای هند هم آماده می‌شود.

هجدهمین دوره جشنواره فیلم چنای هندوستان از سی بهمن به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود و تازه‌ترین ساخته شهرام مکری ۲ نمایش در این جشنواره خواهد داشت.

«جنایت بی‌دقت» به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر، محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه است.

اسکندرفر امیدوار است، شرایط نمایش و اکران عمومی فیلم هر چه زودتر در ایران فراهم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آموزش خط بنایی قاعده‌مند شد


دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه) علاوه بر بیان توضیحاتی دربارۀ ویژگی‌های خط بنایی، از تلاش‌هایی گفت که طی سال‌های اخیر برای قاعده‌مند کردن آموزش این خط انجام شده و نتیجه هم داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همنوازی سازهای ایرانی با سازهای کمتر شناخته شده دنیا


حمید قنبری ـ طراح پروژه موسیقایی «همساز» ـ از پیوستن نوازندگان سازهای غیرایرانی به این پروژه خبر داد و گفت که در قطعات بعدی این پروژه سازهای غیرمتعارف و کمتر دیده یا شنیده شده از مناطق مختلف جهان هم معرفی خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع