X

بایگانی اسفند 7, 1399

دفتر سینمایی

جایگاه امید به آینده در جشنواره کجاست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینما می‌تواند باعث حرکت و پیشرفت جامعه باشد؛ چیزی که خلاف آن را در جشنواره ۳۹ فیلم فجر شاهد بودیم.

به گزارش سینماپرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود به پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا دگربار بر نقش جوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تاکید کردند. این امید به جوانان در نگاه رهبری برخاسته از همان نگاهی است که بنیانگذار انقلاب اسلامی برای نسل نو انقلاب داشتند. همچون همان روزی که فرمودند: “سربازان من اکنون در گهواره‌ها خوابیده‌اند. “

در عرصه فرهنگ نیز این تاکید بر جوانان در کلام رهبر انقلاب دیده می‌شود و ایشان این عرصه را پیشرانِ حرکت در خط مقدم انقلاب اسلامی می‌دانند. رهبری در دیدار با عوامل جشنواره عمار در سال ۹۲ فرمودند: “در این عرصه [سینما] جوان‌های مؤمن، باطراوت و شاداب و دارای نگاه نو و همت بلند، موتور محرک برای حرکت رو به جلو هستند و پیشکسوتان نیز باید با بیان تجربیات خود و تربیت نیروهای جدید و کارآمد، به این حرکت شتاب بیشتری ببخشند. “

این توجه به جوانان در حوزه فرهنگ ملازم با رویکرد «امید» است که ایشان بارها در سخنرانی‌های خود بر آن تاکید کرده‌اند: “حرکت انقلاب اسلامی که با پیروزی آن در سال ۱۳۵۷ آغاز شد و شکسته‌شدن هیمنه‌ی آمریکا و حوادث مختلفی که در این ۳۴ سال روی داده است، همه مقدمات رسیدن به اهداف اصلی نظام اسلامی است؛ بنابراین باید با همت و تلاش مضاعف و نهراسیدن از دشمن و توطئه‌های او، پرهیز از سیاه‌بینی و یأس، با سرعت بیشتر به سمت قله حرکت کرد. ” (دیدار با عوامل جشنواره عمار، سال ۹۲)

این نگاه امیدوارانه همان است که در نهایت عزت مردم ایران را بازتاب خواهد داد. رهبرانقلاب در دیداری دیگر با جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون در سال ۸۵ فرمودند: «شما می‌توانید سازنده‌ی اخلاق باشید؛ عکسش هم ممکن است. شما میتوانید در نسل جوان این کشور صبر، امید، شوق، انگیزش، سلامت، نجابت و همه‌ی چیزهایی که یک جامعه‌ی پیشرفته نیاز دارد، القاء کنید. می‌شود هم به جای امید، نومیدی القاء کرد؛ می‌شود به جای شوق، رکود القاء کرد.»

امسال دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر برگزار شد. جشنواره‌ای که از نامش بر می‌آید طلیعه‌ی حرکتی رو به جلو را داشته باشد، اما بررسی آثار شرکت داده شده در آن و موضوعات فیلم‌ها خلاف این را نشان می‌دهد. گویی شعار جشنواره فجر این است که هنرمند فقط در صورتی هنرمندی بزرگ است که به مخالفت با جامعه خود برخیزد!

سینما در همه‌ی ادوار نقش یاریگر در جامعه را دارد و می‌تواند باعث حرکت و پیشرفت جامعه باشد، اما در شرایط خاصی که در حال حاضر بر کشور حاکم است و کشور بیش از هر زمان دیگری به این یاریگری نیاز دارد فیلم‌های سینمایی در جشنواره‌ی به ظاهر فجر صدای ناامیدی و یاس شده‌اند. درست خلاف نقشی که هالیوود در اغلب موارد برای جامعه‌ی آمریکا بازی می‌کند. در واقع هنر در این جشنواره به خلاف هنر تبدیل شده است. چراکه هنری را می‌توان هنر دانست که انسان را به زندگی و حرکت وادارد و رو به کمال و فضیلت ببرد: «عیب مبین تا هنر آری به دست»

سید مرتضی آوینی فیلم را بازتابی از واقعیت نمی‌دانست. بلکه معتقد بود فیلم آینه‌ای از درون فیلمساز است. با توجه به این نگاه لزوم ورود جوان امیدوار به عرصه‌ی فیلمسازی بیش از پیش احساس می‌شود. جوانی که ارتباط با ساحتی از حقیقت برقرار کرده باشد و به نسبت معرفتی که از آن کسب کرده است دست به آفرینشی متناسب با تفکر و اندیشه‌ی حصارشکن انقلاب اسلامی بزند.

یادداشت از نوید سرادار

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت یک آلبوم موسیقی کلاسیک با حضور ۵۰ آهنگساز


آلبوم مشترک «امواج نوی ایران» با حضور هنرمندانی همچون رضا والی، نادر مشایخی، روزبه رفیعی و علی گرجی در ساختار موسیقی کلاسیک ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلایه‌های یک بازیگر از فقدان حریم «تئاتر شهر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی نصیریان معتقد است مجموعه تئاتر شهر باید دارای حریمی مشخص باشد و وضعیت کنونی پیرامون این مجموعه اصلا مناسب نیست.

به گزارش سینماپرس، هنرمندان بسیاری در سال‌های فعالیت خود در مجموعه تئاتر شهر حضور داشته و آثار خود را روی صحنه برده‌اند و یا بر صحنه سالن‌های تئاتر شهر به ایفای نقش پرداخته‌اند. این مجموعه برای بسیاری از هنرمندان تئاتر دارای جایگاه و اهمیت بسزایی است.

نبود حریمی مشخص برای این بنای مهم تئاتری و آسیب‌ها و شرایطی که برای مجموعه رقم زده، معضلی است که مورد انتقاد بسیاری از هنرمندان تئاتر قرار گرفته و مطالبه جدی شأن از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی رسیدگی به این موضوع و برطرف کردن این معضل است.

علی نصیریان یکی از چهره‌های مطرح، تأثیرگذار و ماندگار بازیگری و تئاتر ایران است. وی که مؤسس گروه «تئاتر مردم» و از اعضای اصلی گروه تئاتر «هنر ملی» است در طول ۷ دهه فعالیت خود به عنوان نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، آثار ماندگاری را به ثبت رسانده که برخی از این آثار و نقش آفرینی‌ها در مجموعه تئاتر شهر بوده است.

آخرین تجربه حضور نصیریان بر صحنه تئاتر شهر با نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی در سالن اصلی این مجموعه تئاتری رقم خورد.

این چهره شناخته شده هنر ایران معتقد است که مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از سمبل‌های فرهنگی و هنری شهر تهران باید دارای حریمی مشخص باشد و به آن رسیدگی شود.

نصیریان درباره نیاز مجموعه تئاتر شهر به داشتن حریمی مشخص، به مهر گفت: محوطه پیرامون تئاتر شهر که جزو حریم این بناست و مربوط به شهر نیست، خیلی ولنگ و باز است و افراد مختلف می‌توانند به آنجا بیایند و هزار کار و حتی کارهای خلاف انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر شهر، تئاتر رسمی و مهم شهر تهران و سمبل کار فرهنگی و هنری در پایتخت ایران است، متذکر شد: صحیح نیست که وضعیت تئاتر شهر اینگونه باشد.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های متعددی از جمله «بلبل سرگشته» و «بنگاه تئاترال» یادآور شد: وقتی به تماشای تئاتر یا اپرا در کشورهای دیگر می‌رویم می‌بینیم که چقدر در نگهداری و محافظت آن بناها اهتمام شده در صورتیکه ما اصلاً به این موضوع در خصوص تئاتر شهر توجه نمی‌کنیم.

نصیریان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: من خدمت شهردار محترم تهران ارادت دارم و ایشان در موارد متعدد به ویژه فوت همسرم به من محبت داشته است. به همین دلیل استدعا می‌کنم دستور بدهند حریم تئاتر شهر مشخص شود و به حریمش رسیدگی شود تا این مجموعه محفوظ بماند.

بازیگر نمایش‌های متعددی از جمله «تانگوی تخم مرغ داغ» و «هفت شب با مهمانی ناخوانده» معتقد است باید حریم تئاتر شهر هنرمندپسندانه و مردم‌پسندانه باشد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه تالار وحدت دارای حریم مشخص و فضای سبز است و به خوبی از آن نگهداری می‌شود، تأکید کرد: خواهش من این است که برای تئاتر شهر هم به همین شکل اقدام شود. شهردار تهران لطف کنند و دستور بدهند که حریم تئاتر شهر نیز هم به لحاظ زیبایی بنا و هم زیبایی شهر، شکل بگیرد و به آن رسیدگی و از تئاتر شهر هم محافظت شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدرقه بازیگر «خوش‌رکاب» به خانه ابدی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله احمدیه بازیگر تلویزیون که روز گذشته پنجم اسفندماه درگذشت، امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خانه ابدی بدرقه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، عبدالله احمدیه بازیگر سریال‌های تلویزیونی روز گذشته پنج اسفندماه بر اثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت.

علی احمدیه فرزند این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به مهر بیان کرد: پدرم بدون هیچ بیماری زمینه‌ای روز گذشته بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

وی درباره مراسم تشییع عبدالله احمدیه بیان کرد: امروز ساعت ۱۱، ششم اسفندماه پیکر وی تشییع و طبقه وصیت پدرم در قطعه هنرمندانه بهشت زهرا (س) خاکسپاری می‌شود.

عبدالله احمدیه در سریال‌های خاطره انگیزی چون «آینه عبرت» بازی کرده است و همچنین در یکی دو دهه پیش در سریال‌های «خوش رکاب» و «سه در چهار» هم به ایفای نقش پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرایی مقدم: هالیوود با آثارش در پی تحکیم بنیان خانواده است اما فیلم های ما برخلاف شعار مسئولان تصویری آشفته و دهشتناک از خانواده ها نشان می دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: سینما در کشور ما بدل به یک آشفته بازار شده که ارزش ها در آن جایگاهی ندارند گواه این اتفاق آنکه هالیوود با آثارش در پی تحکیم بنیان خانواده است اما فیلم های ما برخلاف شعار مسئولان تصویری آشفته و دهشتناک از خانواده ها نشان می دهد و این مسأله ای بسیار دردناک است!

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانواده یکی از نهادهای اصلی و اساسی هر جامعه ای است. هیچ نهادی به اندازه نهاد خانواده درمسائل  اقتصادی و سیاسی و آموزشی و حتی فرهنگی موثر نیست. خانواده اصل است. وقتی خانواده تشکیل می شود اقتصاد شکوفا می شود اما در تجردگرایی اقتصاد نمی تواند شکوفا شود. چون فرد به دنبال جمع آوری سرمایه نیست.

وی با تأکید بر اینکه نقش خانواده ها در همه حوزه ها بی بدیل است متذکر شد: ما در سینمای اغلب کشورهای جهان از سینمای شرق گرفته تا سینمای هالیوود و حتی بالیوود توجه ویژه به رکن مهم خانواده را شاهد هستیم. فیلم های سینمایی در این کشورها توجه به نهاد خانواده و پیوستگی اعضای خانواده را تقویت می کنند اما ما برعکس عمل می کنیم.

قرایی مقدم تصریح کرد: حتی در بسیاری از کشورها نشان دادن مسائلی مانند سقط جنین در آثار سینمایی و تلویزیونی شان ممنوع است چرا که نهاد خانواده را بسیار مهم می دانند اما مدیران فرهنگی و سینمایی ما نسبت به این مسائل بی تفاوت هستند و برایشان عملاً تعریف درستی از خانواده وجود ندارد و به همین علت است که ما شاهد آن هستیم که در برخی مواقع فیلم ها پدیده های نوظهوری همچون ازدواج سفید یا تجردگرایی را ترویج می کنند!

وی با انتقاد شدید از مدیران سینمایی خطاب به آن ها گفت: آقایان بی دغدغه ترویج تجردگرایی کافی است! رسانه ها باید انگیزه های تشکیل خانواده را از طریق فیلم و سریال به جامعه تزریق کنند اما سینما و تلویزیون ما جوانان را از تشکیل خانواده بیزار کرده اند و این در حالی است که این روند در کشورهای غربی بالعکس است.

قرایی مقدم در این خصوص اظهار داشت: بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که در تولیدات فرهنگی به تقویت و بقای خانواده کمک کنیم. نقش و جایگاه مهم «پدر» به عنوان ستون اصلی خانواده باید به درستی نمایش داده شود. ما باید ارزش های اخلاقی و اعتقادی و ملی و خانوادگی و دینی را در آثار سینمایی مان تقویت کنیم نه اینکه درصدد ارزش زدایی برآییم.

این استاد دانشگاه در خاتمه اظهاراتش افزود: این مایه شرمساری است که طی سال های اخیر هیچ تصویر درست و ماندگاری از پدران و مادران ایرانی در آثار سینمایی نشان داده نشده و در عوض ما فقط شاهد ترویج سیاهی و خیانت و طلاق و… بودیم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزینه بالای «مرکز توسعه» دلیل مخالفت بنیاد سینمایی فارابی با اجرای نشست‌هایی بود که خود به مرکز پیشنهاد داده بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی پیرو انتشار نقطه‌نظرات مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان در قالب یک یادداشت با عنوان «سینمای کودک، سینمای بی‌پناه» از سوی «پوران درخشنده»، توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، «سیمرغ و پروانه‌ها» به عنوان ایده‌ای فرهنگی و عدالت‌محور از سال ۹۶ آغاز و به مدت سه سال با همکاری مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان هم‌زمان با جشنواره فیلم فجر اجرا شد. در این برنامه، هر سال منتخبی از “آثار جدید” همان سال سینمای کودک و نوجوان (حدود ۵ فیلم) که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته بودند، به مدت ۵ روز در «یک سانس صبح» سینماهای نمایش‌دهنده آثار جشنواره‌ فیلم فجر در تهران و همه استان‌ها به نمایش گذاشته می‌شد. در این برنامه، هر روز یک فیلم در همه کشور به نمایش درمی‌آمد و این نمایش، برای مخاطب دانش‌آموز و به شکل رایگان انجام می‌شد. روش محاسبه حقوق مالی این رویداد هم به این صورت بود که بر اساس تعداد دانش‌آموزانی که فیلم‌ها را در مناطق مختلف می‌دیدند، حقوقی به صاحبان فیلم‌ها و سالن‌های سینما پرداخت‌ می‌شد.

سال گذشته با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان سیل آمده بود، برگزار کنندگان این رویداد در کنار نمایش فیلم‌ها با همکاری تعدادی از سینماگران کودک و نوجوان به چابهار رفتند و هدایایی به بچه‌های سیل‌زده تقدیم شد که از منظر فرهنگی و اجتماعی اتفاقی جریان‌ساز بود.

بر این اساس، چندی پیش «پوران درخشنده» رییس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران در یادداشتی، گلایه‌هایی را درباره برپا نشدن برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد که پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به مندرجات در نامه فوق به شرح زیر است:

۱- هدف‌گذاری برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها»، ایجاد سهم مناسب کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم فجر و جشن‌های انقلاب بود که عملا امسال به دلیل شیوع کرونا، امکان برگزاری این برنامه در زمان برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر در سینماها به وجود نیامد، چرا که مدارس به صورت فیزیکی دایر نبودند و خانواده‌ها معمولا برای فرستادن فرزندان‌شان به سینما ریسک نمی‌کردند، پس اساسا این برنامه در سال ۹۹ به شکل سه سال گذشته قابل انجام نبود.

۲- در سال‌های پیش، فیلم‌های منتخب و جدید «سیمرغ و پروانه‌ها» در سالن‌های سینما و آن هم به صورت تک سانس نمایش داده می‌شد و نمایش فیلم در داخل سینما تحت کنترل دقیق بود؛ فیلم‌ها از خطر سرقت حفظ می‌شد و برای اکران بعدی فیلم‌ها مشکلی پیش نمی‌آمد. ولی چنانچه نمایش مجازی فیلم‌ها در پلتفرم‌ها به شکل پیشنهادی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران اتفاق می‌افتاد، یقینا حقوقی که صاحبان هر کدام از فیلم‌ها مطالبه می‌کرد، به تنهایی بیشتر از همه بودجه‌ای بود که سازمان سینمایی برای طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» در نظر می‌گرفت… به همین دلیل امکان این کار برای بنیاد فارابی مقدور نبود.

۳- خانم پوران درخشنده به عنوان رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران ۷ بهمن ۹۹ به علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد که امسال برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» در روزهای برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از طریق پلتفرم‌ها انجام شود و طی نامه‌ای بیش از ۴٨ فیلم قدیمی سینمای کودک را برای نمایش مجازی در پلتفرم‌ها پیشنهاد داد.

۴- پیشنهاد مرکز توسعه، زمانی مطرح شد که فاصله خیلی کمی تا شروع جشنواره سی و نهم باقی مانده بود و هماهنگی با پلتفرم‌ها و اجرای برنامه کار آسانی نبود ضمن آن که زمان کافی برای ارائه پاسخ و برنامه از سوی دیگر پلتفرم‌ها (منهای دو پلتفرم که به آنها اشاره شد) وجود نداشت.

۵- پیشنهاد سرکار خانم درخشنده این بود که بودجه «سیمرغ و پروانه‌ها» به واسطه کمک سازمان سینمایی، در اختیار تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی قرار گیرد که در پلتفرم‌ها قرار است به نمایش درآید. نکته این است که آن بودجه برای نمایش فیلم‌های جدید برای دانش‌آموزان در سالن‌های سینما پیش‌بینی می‌شد و نه آثاری که در پلتفرم‌ها موجود است و در اختیار مخاطب کودک و نوجوان قرار دارد. چنانچه در دوره اخیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم فیلم‌های جدید غیرسینمایی با پرداخت حق‌نمایش از سوی جشنواره یک نوبت در پلتفرم‌ها برای مخاطبان به نمایش درمی‌آمد، چرا که دیدن فیلم جدید برای آن مخاطب جذاب بود…

۶- با این اوصاف بنیاد سینمایی فارابی حتی به این سمت رفت که نمایش فیلم‌های قدیمی سینمای کودک و نوجوان را با وجود این که با ماهیت «سیمرغ و پروانه‌ها» (نمایش فیلم‌های جدید برای مخاطبان سراسر کشور) مغایرت داشت، در برنامه خود قرار دهد.

۷- در راستای این پیشنهاد، نماینده و مدیر بازاریابی بنیاد سینمایی فارابی، ابتدا با پلتفرم‌ها وارد مذاکره شد و از بین سامانه‌های برخط فیلیمو و نماوا، سامانه نماوا این طرح را به شرط واگذاری حق نمایش انحصاری پذیرفت.

٨- بنیاد سینمایی فارابی از میان فیلم‌های پیشنهاد شده مرکز، فقط اجازه‌ تصمیم‌گیری راجع به تعدادی از فیلم‌ها را داشت و صاحبان تعداد دیگری از فیلم‌ها، تهیه‌کنندگان دیگری بودند که طبیعتاً حق نمایش و استفاده از حقوق آن فیلم‌ها خارج از اختیار بنیاد بود.

۹- با این وجود بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده بود که آماده است آن تعداد فیلمی را که متعلق به این بنیاد است، در اختیار نماوا قرار دهد تا در ذیل برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» به نمایش درآید؛ ولی پلتفرم مورد بحث، به دلیل عدم تنوع کافی محتوا و همچنین ضیق وقت به منظور تبلیغات و ارائه متفاوت این برنامه و جذب مخاطب کودک و نوجوان، به طور رسمی عدم تمایل خود را اعلام کرد.

۱۰- تاکید می‌شود: بودجه برپایی برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» که در سه دوره گذشته این برنامه از سوی بنیاد در اختیار مرکز توسعه قرار می‌گرفت، با توجه به لغو برگزاری آن در سال ۹۹، از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی اختصاص پیدا نکرد اما اگر هم این برنامه به شکل نمایش مجازی فیلم‌های قدیمی اجرا می‌شد، بخشی از بودجه‌ای که به این کار اختصاص می‌یافت باید به عنوان سهم پلتفرم‌ نمایش دهنده پرداخت می‌شد.

۱۱- همچنین در واکنش به موضع اخیر رییس مرکز توسعه سینمای کودک درباره برگزاری نشست‌های تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان باید این نکته را عنوان کرد که درخواست برپایی نشست‌های تخصصی، از سوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران نبوده و چنین برنامه‌ای، ایده و مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است. در واقع بنیاد سینمایی فارابی این چشم‌انداز را مدنظر داشت که برای به‌روز شدن دست‌اندرکاران سینمای کودک، آشنایی با تحولات و شیوه‌های جدید سینمای کودک و نوجوان، جلوه‌های بصری و فانتزی در سینمای کودک و بسیاری از موضوعاتی که می‌تواند برای سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند جالب باشد، سلسله‌نشست‌هایی را با مشارکت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان برگزار کند. در پی این طرح برپایی این برنامه، دوستان مرکز برنامه‌ای را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادند و برای برگزاری این نشست‌ها برآورد هزینه بالایی پیش‌بینی کرده بودند که تخصیص چنین بودجه‌ای قابل انجام نبود و توجیه نداشت، ضمن آن که یکی دو برنامه‌ای که بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های ۹۷ و ۹٨ برای نمایش فیلم‌های جدید جشنواره کودک برگزار کرد، متاسفانه با کم‌ترین استقبال و مشارکت از سوی اعضای محترم مرکز توسعه مواجه شده بود… اما در نهایت، برآورد هزینه بالای مرکز، دلیل مخالفت بنیاد سینمایی فارابی با اجرای نشست‌هایی بود که خود به مرکز پیشنهاد داده بود.

۱۲- امیدواریم که از این پس شاهد برخوردهای حرفه‌ای‌تری از سوی سینماگران باتجربه، دغدغه‌مند و جریان‌ساز سینمای کودک و نوجوان با موضوعات مرتبط باشیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیندار: مدیران سازمان سینمایی باید پاسخ دهند که برخی فیلم های جشنواره چرا و چگونه پروانه ساخت و نمایش دریافت کردند؟/ سینمای ایران نباید جولانگاه فیلم های سیاه و تلخ باشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد دیندار فیلمساز و منتقد سینما پس از اتمام نمایش فیلم های حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که به تعبیر بسیاری از کارشناسان اغلب آن ها مروج یأس و ناامیدی بودند اظهار داشت: مدیران سازمان سینمایی باید پاسخ دهند که برخی فیلم های حاضر در جشنواره چرا و چگونه توانستند پروانه ساخت و نمایش دریافت کنند؟ چرا در جشنواره فجر انقلاب باید شاهد حضور فیلم هایی باشیم که با نگاهی سیاه و تلخ تولید شده اند و به جای خدمت به سینما و جامعه باعث گریزان شدن بیشتر مردم از سینما می شوند؟

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید فیلم های چرک، سیاه و تلخ و ضد مردمی مسبوق به سابقه است چرا که در سینمای کشور ما در خصوص توجه به تنوع مضامین و به خصوص توجه به ارزش ها و آرمانی های ملی و دینی و اعتقادی مهندسی فرهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این وظیفه سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان مانند بنیاد سینمایی فارابی، شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است که توجه ویژه به مضامین فیلم ها داشته باشند و اجازه ندهند هر اثری با هر رویکردی تولید شود.

دیندار با بیان اینکه ارزش های ملی، دینی و انقلابی همواره در سینمای ایران نادیده گرفته می شوند و هیچ سخنی از دستاوردهای مهم نظامی، علمی و… کشور در فیلم ها نمی شود اظهار داشت: چرا ما دستاوردهای مان را نادیده می گیریم؟ چرا مدیران سینمایی یک هدف و استراتژی روشن را برای توجه به سینمای ملی تبیین نمی کنند؟  

این منتقد سینما با تأکید بر اینکه سینمای ایران نباید جولانگاه فیلم های سیاه و تلخ و شبه روشنفکری باشد متذکر شد: بی شک حضور مدیران منفعل که هیچ نگاه درستی به عرصه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما ندارند باعث شده تا سینمای ایران تنها شاهد تولید فیلم های سیاه و چرک و تلخ و ضدمردمی و شبه روشنفکری باشد. این همه فیلم ضعیف و بی خاصیت چه دردی از سینمای ما درمان می کند؟ چرا مدیران سینمایی ما همواره تنها به فکر پست و میزهای شان هستند و به اعتلای فرهنگ و هنر هیچ توجهی ندارند و عرصه فرهنگی کشور را در راستای منافع بیگانگان هدایت می کنند؟

وی در پایان این گفتگو افزود: آنچه در اغلب فیلم های حاضر در جشنواره فجر امسال شاهد بودیم هیچ نشانی از قدرت و جایگاه مهم و ارزشمند ایران اسلامی در سراسر جهان نداشت. فیلمسازان با عینکی تیره و تار به همه چیز نگاه می کردند و تصویری به شدت زننده از ایرانیان نشان می دادند که این تصویر به هیچ عنوان در شأن و منزلت مردم این کشور نیست!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمزمه «حیدرحیدر» در روز میلاد حضرت امیر(ع)/«اباالاحرار» شنیدنی شد


گروه هم‌آوایی الغدیر طهران همزمان با فرا رسیدن سالروز تولد حضرت علی (ع) تک آهنگ «ابا الاحرار» را به محضر عاشقان آن حضرت تقدیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولین فرهنگی چرا هیچ کمکی به هنرمندان نمی کنند و همه چیز را به حال خود واگذار کرده‌اند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «خفگی» گفت: امیدوارم هرچه سریعتر واکسیناسیون آغاز شود، به شخصه اگر واکسنی زده شود من در صف اول می ایستم و اعتقاد دارم که باید از واکسن داخلی حمایت کرد، امیدوارم با شروع واکسیناسیون کابوس کرونا بالاخره تمام شود.

به گزارش سینماپرس، غلامحسین لطفی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: کدام فعالیت؟ من آن موقعی که کرونا هم نبود پیشنهادات کمی داشتم و هیچکس انگار مرا نمی دید، آن وقت که تولیدات فراوان بود به من نقش نمی رسید، حالا که کرونا آمده چه توقعی می توان داشت.  
وی در همین راستا ادامه داد: بسیاری از دوستان و همکاران من همین وضعیت را دارند، پیشتر به هرسختی امرار معاش می‌کردند، نقشهای کوچک و شاید بد بازی می کردند تا بتوانند زندگیشان را بچرخانند اما امروز چه؟ آیا کسی می داند بعد از یکسال بیکاری چه وضعیتی دارند؟.

بازیگر سریال «ترش و شیرین» نبود حمایت از هنرمندان را تاسف بار خواند و اضافه کرد: یکسال از عمر فیزیکی ما گذشته اما به واقع اکثریت بازیگران پیشکسوت چندین سال پیر شده اند، روزی می گفتیم اگر پول هم نیست حداقل به عشق بازیگری جلوی دوربین می رویم اما امروز چه؟ حالا نه پولی هست و نه از لحاظ روحی می توانیم خودمان را با بازیگری آرام کنیم.  

وی در همین رابطه تصریح کرد: عجیب آنجاست که چرا ما هیچ حامی و نهادی نداریم که اگر یک روز به این وضع افتادیم هوایمان را داشته باشد، اصلا مسئولین فرهنگی فهمیدند طی این یکسال چه بلایی سر هنرمندان آمد، اگر آنها مسئول فرهنگ و هنر هستند چرا هیچ کمکی به هنرمندان نمی کنند و همه چیز را به حال خود واگذار کرده اند.  

این بازیگر پیشکسوت کرونا را فاجعه خواند و اظهار کرد: این کرونا زندگی همه را مختل کرده است، دیگر نمی توانیم از خانه بیرون برویم و اگر هم می رویم با ترس و لرز است، کارمان هم که از بیخ و بنیاد تعطیل شده است، امیدوارم اگر سال جدیدی می رسد ما دیگر نام کرونا را نشنویم.

وی در همین رابطه ادامه داد: برای بازیگر جلوی دوربین رفتن نعمت است، بازیگری با هنرش زنده است و متاسفانه یکسال است که این هنر از همه گرفته شده و عامل اصلی آن بیماری کرونا است، در این بین هم خیلی از عزیزان و همکاران را به دلیل این بیماری از دست دادیم که خودش درد دیگری است.

لطفی با اشاره به لزوم رعایت بهداشت در قبال بیماری کرونا اظهار کرد: اگر بهداشت را رعایت نکنیم چه کنیم؟ راه دیگری باقی نمانده و باید خودمان حواسمان باشد که مبتلا نشویم. در هر صورت احتیاط شرط عقل است، حالا که به نوروز نزدیک می شویم اگر خانه بمانیم بهترین زمان برای کاهش بیشتر تعداد مبتلایان است که متاسفانه این روزها دوباره شروع به پیشرفت کرده اند.  

بازیگر فیلم سینمایی «خفگی» خاطرنشان کرد: امیدوارم هرچه سریعتر واکسیناسیون آغاز شود، به شخصه اگر واکسنی زده شود من در صف اول می ایستم و اعتقاد دارم که باید از واکسن داخلی حمایت کرد، امیدوارم با شروع واکسیناسیون کابوس کرونا بالاخره تمام شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش «جشن سربرون» در پاییز ۱۴۰۰ رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال “جشن سربرون” از رسیدن‌ این مجموعه تلویزیونی به پاییز ۱۴۰۰ خبر داد و گفت این روزها در تلاشیم کارمان در امامزاده داود تمام شود.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال “جشن سربرون”  در جاده امامزاده داود بالاتر از سولقان ادامه دارد. تصویربرداری در لوکیشن‌های داخلی و خارجی این فضا که در دشت عقیل و بیابانی بزرگ است، با برپایی چادرهای عشایری و در محوطه چادرها یا داخل چادرها با وجود کرونا و سرمای هوا پیش می‌رود. سرمایی که به تعبیرِ حسن نجاریان تهیه‌کننده کار را متوقف نکرده است و گروه در تلاشند تا هرچه زودتر سریال را آماده پخش کنند.  

تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی در گفت‌وگویی با تسنیم  به لوکیشن بعدی اشاره می‌کند که در جنوب شرقی تهران یعنی جاده امام رضا(ع) قرار دارد. او تأکید کرد: در تلاشیم تا پایان اسفندماه بتوانیم سکانس‌ها و اتفاقات مربوط به لوکیشن امامزاده داود را تمام کنیم و به لوکیشن بعدی برویم.  بخش‌های گرمسیری و جنگ‌ها آنجا ضبط می‌شود. شهرک غزالی لوکیشن دیگری است که با اتمام تصویربرداری در شهریار، عوامل این سریال آنجا حضور دارند.

سریال، تلویزیون، صدا و سیما،

رفته رفته گروه “جشن سربرون” وارد بخش‌های جنگی و کمپ انگلیسی‌ها می‌شوند. سکانس‌هایی که مربوط به لوکیشن‌های بعد از امامزاده داود است و همچنین فضای داخل شهری‌ هم در شهرک غزالی فیلمبرداری خواهد شد.  

نجاریان در مورد زمان پایان فیلمبرداری و پخش سریال تأکید کرد: خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ ما با همه دشواری‌هایی که وجود دارد، خردادماه ۱۴۰۰ است که بتوانیم تصویربرداری را تمام کنیم. سعی‌مان بر ساخت بالای ۴۰ قسمت سریال است و این روزها تنها تلاش و تمرکزمان در تولید است.

این تهیه‌کننده درباره حضور بازیگر جدید، گفت: هنوز بازیگر جدیدی به گروه اضافه نشده و بازیگرانی مثل صالح میرزا آقایی، حسین محجوب و لاله اسکندری از بازیگرانی‌اند که به طور ثابت جلوی دوربین‌اند.   

او درباره زمان پخش سریال تأکید کرد: تدوین و کارهای فنی همزمان با تصویربرداری پیش می‌رود و امیدوارم بتوانیم برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ یعنی مهر و آبان این سریال را به پخش برسانیم.   این سریال پنج بخش دارد که اکنون در مرحله بخش اولیم که شرایط و فضای ایران را در زمان مشروطه و به قدرت رسیدن رضاخان می‌بینیم و ان‌شاء‌الله به مرور وارد سال ۱۳۲۰ و رخدادهای تاریخی آن دوره می‌شویم.

“جشن سربرون” مجموعه‌ای ۳۰ قسمتی به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است. این مجموعه به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد.

در خلاصه داستان “جشن سربرون” آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری جهان‌پسند دختر زیبا و کم سن و سال بهادر می‌آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه، سر باز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.

حسین محجوب، محمود پاک نیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح، بیوک‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی‌پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران‌هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع