X

بایگانی اسفند 16, 1399

دفتر سینمایی

ما خودمان هم به خودمان ظلم می‌کنیم/برخی سینماداران حتی یک پوستر بر سر در سینمای خود نصب نمی‌کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادر طریقت کارگردان فیلم سینمایی «اینجا هم باران می‌بارد» که این روزها در حال اکران است، بیان کرد که با توجه به شرایط کرونایی دیگر سینماداران هم انگیزه‌ای برای اکران آثار سینمایی ندارند.

به گزارش سینماپرس، نادر طریقت کارگردان فیلم سینمایی «اینجا هم باران می‌بارد» که در حال اکران در سینماهاست، در گفتگو با مهر درباره این اثر گفت: ما در شرایط بدی به سر می‌بریم. به هر حال ریسک بزرگی است که در این موقعیت فیلمی به نمایش دربیاید چون ما هم سرمایه زیادی را برای ساخت فیلم گذاشته‌ایم. اما برای اینکه به سینما کمک کنیم در چنین شرایطی فیلم را به نمایش گذاشتیم.

وی افزود: من معتقدم که سینما هنوز نمرده و زنده است. می‌دانستم که فیلمم فروش چندانی نمی‌کند اما به چند دلیل حاضر به این کار شدیم. یکی اینکه در حال حاضر چیزی نزدیک به سیصد فیلم در نوبت اکران قرار دارند از سوی دیگر معلوم نیست وضعیت کرونایی تا چه زمانی ادامه داشته باشد. ممکن است این اپیدمی تا دو سال دیگر طول بکشد به ویژه در شرایط فعلی کشور که فرایند واکسیناسیون به کندی انجام می‌شود. با این حال با علم بر اینکه فیلمم فروش نمی‌کند، آن را به اکران عمومی گذاشته‌ام.

این کارگردان ادامه داد: حتی الان هم نمی‌دانم فیلم چه میزان فروش کرده است و این مسأله برایم مهم نیست. البته ما هم همه زندگی خود را پای این فیلم گذاشته‌ایم و امیدوارم ضرر ما به اندازه‌ای نباشد که تا مدت‌ها سینما را فراموش کنیم.

طریقت در بخش دیگر از صبحت‌هایش با اشاره به وعده‌های سازمان سینمایی در جهت تقبل بخشی از ضرر فیلم‌ها اظهار کرد: سازمان سینمایی در هر برهه‌ای وعده‌ای در این زمینه داد البته هنوز سینماگرانی که در شهریور و مهرماه فیلم‌هایشان را به نمایش گذاشتند این هزینه‌ها را از سوی ارشاد دریافت نکرده‌اند با این حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه می‌شود اما من به برآورد این تعهدات از سوی سازمان سینمایی امیدوارم. اصلاً یکی دیگر از دلایلی که ما حاضر به اکران این فیلم در این شرایط شدیم این بود که این تعهدات کمی از ضرر ما بکاهد.

این کارگردان ادامه داد: به نظرم یکی از امن‌ترین مکان‌ها که جمعیت زیادی می‌توانند در آن جمع شوند، سینماها هستند چون به شدت پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود و به نظرم بسیار پاک و بهداشتی هستند به همین دلیل امیدوارم مردم نترسند و در سینماها به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

وی توضیح داد: ما خودمان هم به خودمان ظلم می‌کنیم مثلاً برخی سینماداران حتی یک پوستر بر سر در سینمای خود نصب نمی‌کنند، زحمت این کار را به خود نمی‌دهند تا مردم از طریق آن بفهمند فیلم در آن سینما در حال اکران است. انگار سینماداران هم دیگر بی رغبت شده‌اند. به هر حال در این زمانه حتی فیلم‌هایی هم که تصور می‌شود فروش زیادی داشته باشند نهایت ۱۰ نفر مخاطب دارند به همین دلیل دیگر سینماگران هم انگیزه‌ای برای اکران فیلم ندارند.

این کارگردان در پایان درباره فرایند تولید فیلم اینجا هم باران می‌بارد عنوان کرد: مراحل پایانی این فیلم در سال ۹۸ به سرانجام رسید و می‌شود گفت این فیلم تولید شده در سال ۹۸ و یک فیلم اجتماعی و کاملاً ضد جنگ است که اثرات جنگ را نشان می‌دهد. خانواده «اینجا هم باران می‌بارد» نماینده میلیون‌ها آدمی است که در شرایط فعلی کشور زندگی می‌کنند.

مریم بخشی، احمد نجفی، اتابک نادری، زهرا داوودنژاد، احمدرضا اسعدی، بیوک میرزایی، محمد برسوزیان، رسول نجفیان، اصغر نجات، رحیم مهدی خانی، ثنا حاجی زاده، اسدالله یکتا، فاطمه شکری، محمد ضیایی و جمشید مشایخی در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتفاقی جالب برای مهران مدیری که بازیگر «زیر تیغ» رقم زد/ ماجرای ترس همسر کوروش تهامی از آسانسور


کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون، شب گذشته مهمان برنامه «دورهمی» شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صورت‌هایی که یکی از عکس‌های مهم تاریخ را ساختند


در تصویر انتخابی برای این خبر مجموعه‌ای از چهره‌ها را می‌بینیم که احساس مشترکی در همگی آنها به چشم می‌خورد؛ احساسی که عکاس را بر آن داشت تا این لحظه را ثبت و عکسش را به یکی از آثار مهم تاریخ عکاسی بدل کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دریغ از حتی یک پوستر برای اطلاع‌رسانی اکران سینماها/ مردم نترسند! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

نادر طریقت کارگردان فیلم سینمایی «اینجا هم باران می‌بارد» که در حال اکران در سینماهاست، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: ما در شرایط بدی به سر می‌بریم. به هر حال ریسک بزرگی است که در این موقعیت فیلمی به نمایش دربیاید چون ما هم سرمایه زیادی را برای ساخت فیلم گذاشته‌ایم. اما برای اینکه به سینما کمک کنیم در چنین شرایطی فیلم را به نمایش گذاشتیم.

وی افزود: من معتقدم که سینما هنوز نمرده و زنده است. می‌دانستم که فیلمم فروش چندانی نمی‌کند اما به چند دلیل حاضر به این کار شدیم. یکی اینکه در حال حاضر چیزی نزدیک به سیصد فیلم در نوبت اکران قرار دارند از سوی دیگر معلوم نیست وضعیت کرونایی تا چه زمانی ادامه داشته باشد. ممکن است این اپیدمی تا دو سال دیگر طول بکشد به ویژه در شرایط فعلی کشور که فرایند واکسیناسیون به کندی انجام می‌شود. با این حال با علم بر اینکه فیلمم فروش نمی‌کند، آن را به اکران عمومی گذاشته‌ام.

این کارگردان ادامه داد: حتی الان هم نمی‌دانم فیلم چه میزان فروش کرده است و این مسأله برایم مهم نیست. البته ما هم همه زندگی خود را پای این فیلم گذاشته‌ایم و امیدوارم ضرر ما به اندازه‌ای نباشد که تا مدت‌ها سینما را فراموش کنیم.

طریقت در بخش دیگر از صبحت‌هایش با اشاره به وعده‌های سازمان سینمایی در جهت تقبل بخشی از ضرر فیلم‌ها اظهار کرد: سازمان سینمایی در هر برهه‌ای وعده‌ای در این زمینه داد البته هنوز سینماگرانی که در شهریور و مهرماه فیلم‌هایشان را به نمایش گذاشتند این هزینه‌ها را از سوی ارشاد دریافت نکرده‌اند با این حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه می‌شود اما من به برآورد این تعهدات از سوی سازمان سینمایی امیدوارم. اصلاً یکی دیگر از دلایلی که ما حاضر به اکران این فیلم در این شرایط شدیم این بود که این تعهدات کمی از ضرر ما بکاهد.

این کارگردان ادامه داد: به نظرم یکی از امن‌ترین مکان‌ها که جمعیت زیادی می‌توانند در آن جمع شوند، سینماها هستند چون به شدت پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود و به نظرم بسیار پاک و بهداشتی هستند به همین دلیل امیدوارم مردم نترسند و در سینماها به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

وی توضیح داد: ما خودمان هم به خودمان ظلم می‌کنیم مثلاً برخی سینماداران حتی یک پوستر بر سر در سینمای خود نصب نمی‌کنند، زحمت این کار را به خود نمی‌دهند تا مردم از طریق آن بفهمند فیلم در آن سینما در حال اکران است. انگار سینماداران هم دیگر بی رغبت شده‌اند. به هر حال در این زمانه حتی فیلم‌هایی هم که تصور می‌شود فروش زیادی داشته باشند نهایت ۱۰ نفر مخاطب دارند به همین دلیل دیگر سینماگران هم انگیزه‌ای برای اکران فیلم ندارند.

این کارگردان در پایان درباره فرایند تولید فیلم اینجا هم باران می‌بارد عنوان کرد: مراحل پایانی این فیلم در سال ۹۸ به سرانجام رسید و می‌شود گفت این فیلم تولید شده در سال ۹۸ و یک فیلم اجتماعی و کاملاً ضد جنگ است که اثرات جنگ را نشان می‌دهد. خانواده «اینجا هم باران می‌بارد» نماینده میلیون‌ها آدمی است که در شرایط فعلی کشور زندگی می‌کنند.

مریم بخشی، احمد نجفی، اتابک نادری، زهرا داوودنژاد، احمدرضا اسعدی، بیوک میرزایی، محمد برسوزیان، رسول نجفیان، اصغر نجات، رحیم مهدی خانی، ثنا حاجی زاده، اسدالله یکتا، فاطمه شکری، محمد ضیایی و جمشید مشایخی در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد


محمود گبرلو گفت: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامه‌های درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور فیلم‌های مجید مجیدی در شبکه نمایش


شبکه نمایش در هفته پیش رو، در بخش مرور آثار به فیلم‌هایی با کارگردانی مجید مجیدی می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن «روح» موضوع «هفت» شد/ چرا هنرمندان به شبکه نمایش خانگی کوچ می‌کنند؟


برنامه سینمایی «هفت» امشب به بررسی و نقد انیمیشن «روح» می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در خانواده «منم دوستت دارم» قوانینی وجود دارد که همه به آن پایبند هستند و احترام می‌گذارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید پرکار کارگردان سریال «منم دوستت دارم» که از شبکه سلامت روی آنتن می‌رفت درباره کمدی‌های این مجموعه، تأکید کرد که تلاش داشته‌اند به هر قیمتی از مخاطب خنده نگیرند.

به گزارش سینماپرس، مجید پرکار کارگردان سریال «منم دوستت دارم» درباره ساخت این مجموعه در شبکه سلامت به مهر بیان کرد: ایده اولیه مجموعه «منم دوستت دارم» را آقای قاسمی مدیر شبکه سلامت مطرح کرد و قرار شد بر اساس آن، در این مجموعه به موضوعات بسیار روتین زندگی که سال‌هاست خانواده‌ها درگیر آن هستند و آنطور که باید به آن توجه نشده است پرداخته شود. پس از آن اتاق فکر تشکیل شد و حدود ۵ ماه و با حضور هشت تن از عوامل دست‌اندرکار موضوعات اصلی مطرح شده و فیلمنامه نوشته شد.

وی درباره مشورت با مشاور و روان‌شناس در تولید این سریال اظهار کرد: مشاور و راهنمای پروژه رضا پورحسین بود که سال‌هاست در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت دارد و درباره همه مباحث روانشناسی، اجتماعی و مذهبی که در این مجموعه مطرح شده است از مشاوره‌های وی و دیگران کمک گرفتیم.

شأن پدر و مادر اولویت بود

پرکار به اهمیت جملات و دیالوگ‌ها در زندگی اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: در این مجموعه هیچ گاه شخصیت‌ها نمی‌گویند «باز هم این وقت شب دیر اومدی؟» بلکه به جای آن از جمله‌های استفهامی مانند «فکر نمی‌کنی دیر اومدن تو باعث ناراحتی و نگرانی من می‌شه؟» استفاده می‌شود. همچنین تلاش شد شأن پدر و مادر در این سریال اولویت باشد و هرگز دیده نمی‌شود که مثلاً والدین مورد شماتت فرزندان قرار گیرند. یا مثلاً در این مجموعه هرگز دیده نمی‌شود پدر و مادر در حضور فرزندان با هم جر و بحث و جدل داشته باشند و اگر با اختلاف نظری مواجه شوند از فرزندان‌شان می‌خواهند به اتاق خود بروند. در خانواده «منم دوستت دارم» قوانینی وجود دارد که همه به آن پایبند هستند و احترام می‌گذارند.

این کارگردان مجموعه‌های نمایشی درباره فیلمنامه «منم دوستت دارم» بیان کرد: فیلمنامه این مجموعه توسط یک تیم نوشته شد و زمان نوشتن هر قسمت از زوایای مختلف به آن پرداخت می‌شد. تمام سعی‌مان بر این بود که شخصیت‌های مجموعه واقعی باشند و اتفاقاتی که در دل این خانواده رخ می‌دهد شبیه به آنچه باشد که در جامعه امروز دیده می‌شود. دل‌مان می‌خواست وقتی یک زن و شوهر مجموعه را می‌بینند به هم بگویند «ببین این همان کار خوبی است که تو انجام می‌دهی» یا «این عادت بدی است که تو داری و آن را دوست ندارم» و به این ترتیب بتوانیم حرف‌های ناگفته را بگوییم و تغییری هرچند کوچک در جهت مثبت در زندگی آن‌ها ایجاد کنیم. مردی که به همسرش نمی‌گوید دوستش دارد، زنی که شرایط همسرش را درک نمی‌کند و… شاید موضوعاتی تکراری به نظر برسند اما باید آنقدر روی آنها تاکید داشت که به تغییر منجر شود و تکرارشان همیشه ضروری است.

وی درباره اینکه چرا در این مجموعه کمدی از طنزنویسان حرفه‌ای بهره نگرفته است، گفت: عنصر طنز و فضای کمدی می‌توانست به ما کمک کند تا مخاطبان را هرچه بیشتر به فضای مجموعه و قصه‌ها نزدیک کنیم. بهرحال «منم دوستت دارم» یک مجموعه آموزشی محسوب می‌شود. فضاهای طنازانه می‌توانست به ما کمک کند تا از فضای صرفاً آموزشی یا احیاناً شعاری بودن دور شده و جاذبه نمایشی ایجاد کنیم. در برخی از قسمت‌ها چنین پتانسیلی وجود نداشت که فضای شوخی را باز کنیم و به این نکته نیز اشاره کنم که در بسیاری از مواقع می‌توانستیم از مخاطب خنده بگیریم اما ممکن بود پایبندی به ارزش‌های مورد نظرمان را کمرنگ کند بنابراین ارزش‌ها را قربانی خنده گرفتن از مخاطب نکردیم.

پرکار در ادامه تصریح کرد: در برخی از فیلم‌های کمدی که اخیراً ساخته می‌شوند می‌بینیم برای خنده گرفتن از مخاطب متوسل به راه‌هایی می‌شوند که خارج از عرف جامعه ماست. ما چنین فضایی را مناسب نمی‌دانستیم و کاملاً آگاهانه از آن فاصله گرفتیم. مثلاً ممکن بود برخی از شوخی‌هایی که به ذهن‌مان می‌رسید از مخاطب خنده بگیرند اما شخصیت والدین به اصطلاح جلوی فرزندان ضایع می‌شدند و این چیزی نبود که ما می‌خواستیم. مخاطب ما همه اعضای خانواده هستند و برای‌مان مهم بود وقتی اعضای یک خانواده کنار هم این مجموعه را تماشا می‌کنند احساس رضایت داشته باشند و به هر بهایی نخندند.

به خاطر کرونا بازه تولید را فشرده کردیم

کارگردان «سوریخ» در ادامه درباره چالش‌های برنامه سازی در زمان کرونا نیز یادآور شد: ما ناچار شدیم بخاطر شرایط کرونایی بازه زمانی تولید را بسیار فشرده کرده و در کوتاه‌ترین زمان کار را به سرانجام برسانیم. اگر یکی از اعضای گروه به کرونا مبتلا می‌شد این مخاطره برای همه به وجود میامد که مبتلا شوند و ترجیح ما این بود که زمان تمرین‌ها را کوتاه‌تر کنیم و به سلامت همه اعضای گروه الویت دهیم. تلاش کردیم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. به طور مثال صحنه فیلمبرداری مدام ضدعفونی می‌شد، همه از ماسک استفاده می‌کردیم و شرایطی مهیا شده بود که دوستانی که کار نداشتند در حیاط و در محیط باز حضور داشته باشند. خوشبختانه توانستیم به سلامت از این ماجرا عبور کنیم و مجموعه تولید شد.

پرکار درباره انتخاب بازیگران نیز بیان کرد: برخی از بازیگران بخاطر شرایط فعلی و شیوع کرونا تمایلی به کار کردن نداشتند و برخی شرایط زمانی‌شان با ما هماهنگ نبود و در مواردی هم شرایط درخواست مالی به شکلی نبود که منجر به همکاری شود.

سازنده برنامه استعدادیابی «موج شب» درباره بازخورد مخاطبان «منم دوستت دارم» گفت: هر قسمت قصه مستقل را دارد و به این ترتیب فرقی نمی‌کند که مثلاً مخاطب قسمت ۵ یا ۷۰ را ببیند و می‌تواند از تماشای همان قسمت لذت و بهره ببرد. خدا را شکر بازخورد مخاطبان خوب است و آنهایی که سریال را دنبال می‌کنند ارتباط خوب و موثری با آن داشته‌اند و قصه‌ها را دوست دارند و مهم‌تر از آن با شخصیت‌های سریال همذات‌پنداری کرده بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی ایرانی و زبان و ادبیات دو حلقه اثرگذار در زنجیره فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری دو رویداد جایزه ملی موسیقی «عارف» و «نشان ملی دبیر سیاقی» پیامی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری دو رویداد جایزه ملی موسیقی عارف و «نشان ملی دبیر سیاقی» پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام سیدعباس صالحی به دو رویدادِ نشان ملی دبیرسیاقی و جایزه ملی عارف در قزوین آمده است:

موسیقی ایرانی و زبان و ادبیات دو حلقه اثرگذار در زنجیره فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار می‌رود که استحکام بخش و مُقوم هویت فرهنگیِ این سرزمین محسوب می‌شوند. حفظ، تقویت و گسترش این دو در جغرافیای فرهنگی کشور از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

مایه خرسندی است که این روزها دو رویداد بزرگ ملی به میزبانی استان فرهنگ مدار قزوین که از گذشته‌های دور تا کنون خاستگاه و مهد علم و ادب و فرهنگ و هنر بوده، در حال برگزاری است.

جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی و نشان ملی دبیرسیاقی در حوزه زبان و ادب فارسی که علاوه بر پاسداشت نام و آثار دو شخصیت اثرگذار تاریخِ فرهنگیِ ایران زمین، در احیا و تقویت دو شاخصه‌ی مهم فرهنگ ایرانی یعنی موسیقی و زبان و ادب فارسی راهگشا خواهد بود.

مرحوم سید محمد دبیرسیاقی در عمر پرثمر خویش، خالق آثار و خدمات فراوانی در تصحیح متون ادب فارسی، شاهنامه پژوهی و فرهنگ نویسی زبان فارسی بود. برگزاری نشان ملی دبیرسیاقی ارج نهادن به این شخصیت فرهیخته و بستری برای حمایت از حوزه‌ی تصحیح متون فارسی در عصر حاضر است.

هم چنین زنده یاد عرف قزوینی از نامداران عرصه شعر و ترانه و تصنیف که نقش برجسته ای در بیان تحولات تاریخ معاصر ایران و حمایت از آزادی خواهی و عدالت طلبی داشت و برگزاری جایزه ملی عارف تقدیر از این مقام هنری و زمینه ساز حمایت از تولید تصانیف و تولیدات موسیقایی ارزشمند خواهد بود.

با قدردانی از کلیه دست‌اندرکاران این دو رویداد فرهنگی و هنری، امیدوارم برگزاری رخدادهایی از این دست، در ایجاد جریان‌های فرهنگی متعالی در منظومه فرهنگی کشور اثرگذار باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجریان نمایندگان رسانه ملی هستند/هر اظهارنظری از سوی آنان، به حساب رسانه ملی نوشته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:حمید شاه آبادی معاون سیما در نخستین نشست مجریان تلویزیون بر لزوم دقت، هوشیاری، تسلط مجریان و اجراهای در شان و تراز رسانه تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون سیما در نخستین نشست با جمعی از مجریان فعال شبکه‌های تلویزیونی که به دلیل شیوع کرونا به صورت محدود برگزار شد، گفت: حرفه اجرا از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و ویترین رسانه محسوب می‌شود، طوری که گاهی به خاطر خطای سهوی مجری، تمام تلاش و زحمات عوامل یک برنامه و حتی آنتن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بسیاری اوقات هم بر اساس اقدام درست و تصمیم‌گیری به جا و منطقی مجری، رسانه سربلند می‌شود.

معاون سیما با بیان اینکه اصلاح سازوکار دعوت و جذب مجری از اهداف کمیته مجریان است، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها، تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما اکنون در موقعیتی هستیم که انتظار می‌رود مجری در تراز سازمان صداوسیما حضور و نقش آفرینی کند یعنی بتواند «در لحظه» و روی آنتن با هوشیاری، طوری تصمیم‌گیری کند که گویی یک شخص مجرب، بعد از بحث و بررسی در رابطه با یک اقدام معین، تصمیم به جا گرفته است. مجری باید در بزنگاه‌های خاص و شرایط ویژه‌ای که پیش می‌آید روی آنتن به گونه‌ای عمل کند که گویی یک عقبه غنی از تصمیم گیری های شوراها و اتاق فکر برای گفتار او وجود دارد و این مهم، نقش مجری را از سایر عوامل متمایز می‌کند.

هر اظهار نظری از سوی مجریان به حساب رسانه ملی نوشته می‌شود

وی با تاکید بر لزوم آگاهی داشتن و رعایت سیاست‌های اصلی سازمان از سوی مجریان گفت: مجریان نمایندگان رسانه ملی هستند و هر اظهارنظری از سوی آنان، به حساب رسانه ملی نوشته می‌شود و بخش زیادی از کارکرد ما با یک خطا و تک روی آسیب دیده و زحمت بقیه همکاران نیز لطمه می‌خورد به همین منظور مجریان باید با هوشیاری بیشتری عمل کنند. در عصر حاضر که ظرفیت‌های حوزه ارتباطات از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردار است و نظام حکمرانی جهانی هم تغییرات چشمگیری کرده و بیشتر بار خود را در حوزه رسانه گذاشته است، ما هم باید با استانداردهای روز دنیا پیش رویم. امروزه با حجم انبوهی از تولیدات مواجه هستیم که در برخی موارد منجر به جذب مجریان در بسترهای مختلف شده که شایسته و لازم است افرادی دارای تخصص و تبحر لازم و در شان رسانه به این امر اختصاص یابد.

شاه آبادی با بیان اینکه انتظار فرهیختگان، اقشار مختلف مردم و مخاطبان روز به روز از رسانه افزایش می‌یابد، ادامه داد: باید به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم بگوییم مجری ما در لحظه اجرا، از توانایی و مهارتی برخوردار است که می‌تواند از موقعیت‌های چالشی به درستی عبور کند و بیان او از اتقان و وجاهت علمی لازم برخوردار است.

پیگیری جدی رتبه‌بندی مجریان تلویزیون

معاون سیمای رسانه ملی با تاکید بر بازتعریف کارکرد کمیته مجریان تصریح کرد: رتبه بندی مجریان یک ضرورت است و باید نظام آموزشی این حوزه، جدی تر دنبال شود تا مجریان مدارج پیشرفت این حوزه را به صورت اصولی و صحیح طی کنند و سپس تحت سنجش و ارزیابی‌های دوره‌ای قرار بگیرند. ضمن اینکه هدف کمیته مجریان باید ارتقای سطح اجرای همکاران باشد و برای رسیدن به این مهم، هم مجریان و هم کمیته مربوطه باید با دانش و منابع جدید، خود را به روز کرده و کمیته مجریان نیز به صورت دوره‌ای عملکرد ایشان را ارزیابی کند. برای رسیدن به قله موفقیت هم باید از نظام آموزش و ارزشیابی مستمر بهره برد تا مشخص شود برای هر برنامه چه کسی صلاحیت لازم را برای اجرا دارد.

وی ادامه داد: کار خطیر اجرا مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها را می‌طلبد و یک مجری تراز، علاوه بر ویژگی‌های حرفه‌ای و تجارب لازم، باید دارای تعهد لازم در قبال رسانه باشد و ضمن وفاداری به سیاست‌های رسانه، اخلاق حرفه‌ای را نیز رعایت کند. تلویزیون مجموعه‌ای از ساختارها و گونه‌های متنوع را شامل می‌شود که هر حوزه نیاز به یک مجری متخصص دارد و پرورش این مجریان، تشکیل هیئت‌های تخصصی زیر نظر استادان، پیشکسوتان و صاحبنظران هر حوزه را می‌طلبد. به عنوان راهبرد عملیاتی، این هیئت‌های تخصصی باید برای افراد، نسخه‌های آموزشی و مهارت‌های فردی تجویز کنند. اگر ما طی یک برنامه سه ساله نظام آموزش مجریان را به اجرا بگذاریم، ظرف این مدت، تراز اجرا در رسانه به جایگاه مطلوبی می‌رسد.

ماموریت اصلی مجریان در انتخابات ۱۴۰۰

شاه آبادی همچنین با اشاره به در پیش بودن سال جدید و نوروز گفت: نوروز، ایام تغییر و تحول و امیدآفرینی است. به همین دلیل هم طراوت و شادی آفرینی در برنامه‌های این مناسبت، از ماموریت‌های اصلی سیماست و مجریان باید به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معاون سیما همچنین با اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: از آن جایی که یکی از تاثیرگذارترین قشرها در مدیریت افکار عمومی، مجریان هستند، در شرایطی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی و بدخواهان به دنبال ایجاد فضای دو قطبی در جامعه در انتخابات پیش رو هستند این انتظار وجود دارد مجریان با هوشیاری، مدیریت و رفتار هماهنگ و منسجم برای جلوگیری از ایجاد چنین فضایی، مردم را برای مشارکت در انتخابات و انتخاب آگاهانه، تشویق و ترغیب کنند.

در این نشست مجریان هم دغدغه‌های خود را در حوزه‌هایی چون آموزش‌های منظم و ارائه منابع به روز، تعامل نزدیک تر مدیران با مجریان، استفاده از تجربیات پیشکسوتان و افراد خبره، امنیت شغلی و حمایت از مجریان، بازنگری در سیاست استفاده از سلبریتی ها به عنوان مجری، تربیت مجریان حوزه کودک، بیان کردند.

این جلسات با برنامه ریزی کمیته مجریان ادامه دار خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع