X

بایگانی اسفند 17, 1399

دفتر سینمایی

«منطقه پرواز ممنوع۲» ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدرسه سینمایی اندیشه و هنر(ماه)، تصمیم دارد قسمت دوم «منطقه پرواز ممنوع» را با ایده مردم و مخاطبان بسازد.

به گزارش سینماپرس، مدرسه سینمایی اندیشه و هنر (ماه)، فراخوان ثبت ایده برای ساخت قسمت دوم فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» را منتشر کرد.

مدرسه سینمایی اندیشه و هنر (ماه)، تصمیم دارد قسمت دوم پُرمخاطب‌ترین فیلم نوجوان سینمای ایران را با ایده مردم و مخاطبان بسازد.

علاقه‌مندان می‌توانند طرح و ایده‌های خود را برای قصه «منطقه پرواز ممنوع ۲»، در چهارچوب قصه حداکثر سه خطی یا طرح فیلمنامه که شخصیت اصلی و کشمکش آن تعریف شده و دارای آغاز، میانه و پایان باشد، تا ۳۰ اسفندماه برای مدرسه سینمایی ماه ارسال کنند.

ایده‌های منتخب توسط مدرسه سینمایی ماه خریداری می‌شود و از ایده‌هایی که توسط هیات داوران پذیرفته شوند، دعوت به عمل خواهد آمد تا زیر نظر اساتید در کارگاه تبدیل ایده به فیلمنامه در مشهد مقدس شرکت کنند.

علاقه‌مندان جهت ثبت ایده خود می‌توانند از سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir اقدام کنند.

«منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد، در مدرسه سینمایی اندیشه و هنر (ماه) تولید شده است که در سال ۱۳۹۸ روی پرده سینماها رفت و به فروش بیش از ۷ میلیارد تومان دست یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت‌خوان» محمدرضاگلزار مجوز گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در جلسه اسفندماه شورای موافقت‌نامه کلی و تطبیق محتوای ساترا، با مجوز انتشار ۵ برنامه در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارای مجوز از ساترا موافقت شد.

به گزارش سینماپرس، در جلسه اسفندماه شورای موافقت‌نامه کلی و تطبیق محتوای ساترا، با مجوز انتشار ۵ برنامه در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارای مجوز از ساترا موافقت شد که بر اساس این تصمیمات، مسابقه «هفت‌خوان» به تهیه‌کنندگی مهدی منیری، کارگردانی مسعود شامحمدی در صورت تأیید معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در خصوص رعایت الزامات اقتصادی و مدل درآمدی مشروع به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.

مستند «لذت سفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیکاوس یاکیده نیز در پلتفرم‌ها منتشر می‌شود.

همچنین دو برنامه ترکیبی «بازی نما» به تهیه‌کنندگی علی مجیدی و کارگردانی کیارش فرمانی و «آرتیک» به تهیه‌کنندگی علی مجیدی و کارگردانی محمدحسین رحیم از پلتفرم‌های اینترنتی منتشر خواهند شد.

با موافقت شورای موافقت‌نامه کلی ساترا، پلتفرم‌های «فیلمگردی»، «فیلیمو» و «نماوا» میزبان مستند «جنگ دوست‌داشتنی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین همایونفر خواهند بود.

به گزارش مهر، پیش از این محمدرضا گلزار درباره مسابقه «هفت خوان» اطلاع رسانی کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هَندپَن» خواندنی شد/ حاصل جنگ و گریز ۱۰ ساله با یک ساز


کتاب آموزشی «هندپن» به نگارش و اجرای مهدی دیزانی در قالب یک لوح فشرده تصویری و یک اثر تالیفی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدعلی مرآتی» دبیر چهاردهمین «جشنواره موسیقی نواحی ایران» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در احکامی اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را منصوب کرد.

سید مجتبی حسینی در احکامی کیوان آقامحسنی، نرگس ذاکرجعفری، احمد صدری، حمیدرضا عسگری و محمدعلی مرآتی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب کرد.

معاون امور هنری همچنین در حکمی محمدعلی مرآتی را به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب کرد.

در حکم معاون امور هنری برای اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی آمده است:

«با عنایت به سوابق ارزشمند علمی، پژوهشی و تجربیات ارزشمند جنابعالی و به پیشنهاد مدیرکل دفتر امور موسیقی به عنوان عضو شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب می شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال در جهت اعتلای فرهنگ و هنر ایران موفق باشید.»

در حکم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مرآتی به عنوان دبیر جشنواره آمده است:

«نظر به دانش تخصصی و تجربیات ارزشمند هنری جنابعالی و به پیشنهاد مدیرکل محترم دفتر امور موسیقی به موجب این حکم به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی منصوب می شوید. از خداوند متعال توفیق روز افزونتان را خواستارم.»

محمد علی مراتی متولد ۱۳۵۱ کرمانشاه، نوازنده کمانچه و آهنگساز دارای کارشناسی ارشد موزیکولوژی از دانشگاه مارسی فرانسه و دکترای اتنوموزیکولوژی از دانشگاه پاریس است که برای پایان نامه دکترای خود درباره فرم های فوندامونتال در موسیقی کردی پژوهش کرد. وی نوازنده تخصصی ساز کمانچه است و به نواختن سازهای تنبور، سه تار و دف نیز آشنایی دارد. مرآتی تاکنون کنسرت های پژوهشی متعددی برگزار کرده و مقالاتی را در کنفرانس های پژوهشی و علمی موسیقی ارائه کرده است. وی عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز بوده است.

کیوان آقا محسنی متولد سال ۱۳۶۰ از نوجوانی یادگیری موسیقی و ساز قانون را آغاز کرد. آقامحسنی کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره، کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی از دانشگاه سینما، تئاتر و رسانه هانوفر آلمان و دکترای اتنوموزیکولوژی از آلمان دارد.

آقامحسنی پژوهش ها و مطالعاتی را در زمینه موسیقی نواحی داشته و مقالاتی را نیز منتشر کرده و در دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مدیر بخش پژوهش جشنواره بوده است.

نرگس ذاکرجعفری ضمن فراگیری موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانش آموخته دوره دکترای پژوهش هنر از همین دانشگاه است. وی مقالات متعددی در موضوعات موسیقی کلاسیک ایران، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی و موسیقی مناطق ایران نگاشته که در نشریات علمی پژوهشی، فصلنامه موسیقی ماهور، کتاب سال شیدا و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. او همچنین تألیف ۲ کتاب با عنوان‌های «حیات سازها در تاریخ موسیقایی ایران» و «موسیقی نظری ایران» را در کارنامه پژوهشی خود دارد. وی هم اکنون عضو هیات علمی گروه موسیقی دانشگاه گیلان است.

احمد صدری کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر با گرایش موسیقی و درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. صدری دارای سوابق و تجارب پژوهشی، علمی و آموزشی متعددی از جمله قائم مقامی ریاست گروه موسیقی فرهنگستان هنر و عضویت تحریریه فصلنامه خیال است و تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی از او منتشر شده است. صدری همچنین مدرس هنرهای ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه هنر بوده است. دبیر علمی بخش موسیقی همایش بین‌المللی حکمت و فلسفه هنر، عضو هیات علمی همایش‌های بین‌المللی؛ معنای زیبایی، کمال‌الدین بهزاد، سلطان محمد، طبیعت در هنر شرق و همایش‌های تخصصی موسیقی؛ صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغه‌ای، قطب‌الدین شیرازی، فارابی از فعالیت‌های دیگر علمی و پژوهشی صدری است.

صدری همچنین تاکنون دبیر و داور جشنواره ها و همایش‌های مختلفی در حوزه هنر و موسیقی و دبیر دهمین تا سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بوده است.

حمید عسکری دکترای موسیقی‌شناسی از انستیتوی هنرهای زیبای آکادمی ملی علوم ارمنستان است. او تاکنون قطعات بسیاری را آهنگسازی کرده است و آلبوم «طرح نو» و کتاب «شیوه‌های تنظیم آوازهای محلی برای گروه کُر» از جمله آثار منتشرشده‌ اوست. عسگری رهبر گروه کر اردیبهشت است و در کارنامه‌ هنری و اجرایی او ریاست دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر، رهبری گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران و داوری جشنواره موسیقی فجر دیده می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خط قرمز عکاسی از کودکان کجاست؟


افشین شاهرودی درباره رضایت خانواده‌ها برای عکاسی از چهره کودکانشان، بیان می‌کند: رضایت خانواده برای عکاسی از کودکان شان به این معنا نیست که عکاس می‌تواند معیارهای قانونی و اخلاقی را در کار خود نادیده بگیرد. چنین رضایتی هرگز به عکاس اجازه نمی‌دهد در هر شرایطی عکاسی کند و به هر شکلی و در هر موقعیتی مبادرت به انتشار و ارائه آن کند. عکاس در هیچ شرایطی مجاز نیست آبرو و حیثیت سوژه را زیر پا بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال‌ها است در فضاهای هنری و روشنفکری ما هرگونه «مسئولیت» برای هنرمند نفی و حتی تمسخر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهاب اسفندیاری استاد دانشگاه در یادداشتی به حاشیه‌های اخیر در حوزه هنر پرداخت و از ضرورت بازگشت به «هنر متعهد» نوشت.

به گزارش سینماپرس، شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشگاه هنر در یادداشتی در باب هنر و هنرمند متعهد نوشت و به حواشی اخیر اشاره کرد.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«ضرورت بازگشت به مفهوم «هنرمند متعهد»

درنگی به مناسبت فجایع اخیر در عالم «هنر»؛ از ‎آغداشلو تا ‎ساسی‌مانکن

این «ایده» که هنرمند باید «مطلقاً» آزاد باشد تا فارغ از «هر» محدودیتی به «آفرینش» هنری پرداخته و «خود» اش را بیان کند، سال‌ها است در فضاهای هنری و روشنفکری ما پمپاژ می‌شود. اساساً هرگونه «مسئولیت» برای هنرمند نفی و حتی تمسخر می‌شود. این «ایده» از کجا آمده؟

‏فجایع و رسوایی‌های اخیر، که البته هنرمند و روزنامه‌نگار و منتقد و مترجم را هم در بر می‌گیرد، بیش از آنکه ما را به لزوم نظارت نهادی، رگولاتوری سازمانی و اخلاق حرفه‌ای رهنمون کند، باید لزوم شالوده‌شکنی افسانه‌ی «هنرمند آزاد» را یادآور شود. آیا هنر اساساً می‌تواند «آزاد» باشد؟

‏ویکتوریا الکساندر در کتاب «جامعه‌شناسی هنرها» با تکمیل نظریه «الماس فرهنگی» وندی گریزوولد و تأکید بر اهمیت «نظام توزیع»، در فرآیند تولید و مصرف هنر، افسانه «هنرمند آزاد» را شالوده‌شکنی کرده و نشان می‌دهد که چگونه «دروازه‌بانان» تعیین می‌کنند چه چیزی «هنر» بشود یا نشود.

‏از سوی دیگر کار هنرمند مقید و مشروط به شرایط خود او هم هست. هم از نگاه دینی و هم در نظریه‌های روان‌شناسی و زبان‌شناسی، انسان به درجاتی در اسارت «نفس»، «روان» و «زبان» خود است. مرغ خیال در آسمان روح و روان امکان پرواز دارد. گفتمان هر انسان مقید به چارچوب‌های زبان است.

‏شهید سید مرتضی آوینی در مقاله تفصیلی «منشور تجدید عهد هنر» با تحلیل و تبیینی بسیار عمیق و دقیق برخی تصورات رایج در باب «هنرمند آزاد» و «تخیل آزاد» را مورد نقد قرار داده است. او نشان می‌دهد که محل بحث اصلاً میان «هنر متعهد» و «هنر غیر متعهد» نیست، چون هیچ هنری غیرمتعهد نیست.

‏مسئله این است که هنر و هنرمند به چه چیزی متعهد است. همان مغالطه‌ای که درباره «ایدئولوژی» به کار رفت و برخی اندیشه خود را «غیر ایدئولوژیک» وانمودند تا رقیب را با چماق «ایدئولوژی» بکوبند، در مورد «هنر متعهد» هم رخ داد. یک بازی زبانی رندانه و البته سیاسی.

‏گو اینکه صرفاً هنر متعهد به دین، ارزش‌ها و آرمان‌ها «هنر متعهد» است، اما هنر متعهد به پول و سرمایه‌داری، هنر متعهد به شهوت و لذت، و یا هنر متعهد به سایر مکاتب و گرایش‌های فکری و سیاسی «هنر آزاد» است. هنر «غیر متعهد» است. به تعبیر آوینی اساساً انسان را از «تعهد» گریزی نیست.

‏نتیجه‌ی سال‌ها پمپاژ فکری و تبلیغاتی در باب «هنرمند آزاد» و «هنر غیر متعهد» چه می‌شود؟ اینکه عدم تقید به هر گونه اصول (principle) و عدم پایبندی به هرگونه قاعده اخلاقی (code of ethics) در عالم هنر تبدیل به فضیلت می‌شود. آنکه پایبند است تحقیر می‌شود.

‏به گفت‌وگوهای نقل شده از برخی متجاوزان و جنسی «فرهیخته» اگر دقت کنید این واقعیت را به عریان‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین شکل مشاهده می‌کنید. متجاوز، قربانیِ مردد را تحقیر می‌کند که چرا خودش را (از قیود) «رها» نمی‌کند تا به «تجربه‌ای جدید» برسد؟ و اگر نکند «عقب مانده» است.

باید به جنگ آن «ایده» موهوم رفت که برای «هنرمند» چنان جایگاه جبروتی و فرعونی قائل است و «هر کاری» توسط او را مجاز و روا می‌داند. تازیانه موج ‎#MeToo غول‌های هنر و سینمای جهان را هم از این توهم و تفرعن خارج کرد. ما هم به تازیانه‌ی موج افکار عمومی نیاز داریم.

‏متأسفانه برخی نخبگان فرهنگی و فعالان رسانه‌ای بنا به ملاحظات سیاسی از نقش‌آفرینی در این زمینه پرهیز می‌کنند. چهره‌ها و احزاب سیاسی هم که به طمع رأی و انتخابات، فقط کارشان دمیدن در حباب توهم سلبریتی‌ها است. قدرشناسی هنرمند و تحسین هنر لازم است، اما نافی «مسئولیت» هنرمند نیست.

‏دیوید اینگلیس در فصل اول کتاب «جامعه‌شناسی هنر: شیوه‌های دیدن» به خوبی نشان می‌دهد که این «ایده» ی هنرمندِ نابغه و سنت‌شکن و گریزان از قید و بندهای اجتماعی در چه روند تاریخی «برساخته» شد و چگونه هنرمندان در دوره مدرن نوعی «تقدس» جدید یافتند و جای «پیامبران» نشستند.

‏گفته می‌شود نمایشنامه گوته با عنوان «تور کواتو تاسو» (۱۷۸۰ م.) درباره‌ی شاعری ایتالیایی در قرون وسطی، نخستین بار چنین تصویری از هنرمند را «ایدآلیزه» کرد. تحولات اقتصادی و اجتماعی اروپا، فروپاشی نظام آکادمی در فرانسه و ظهور «دلال-منتقد» ها هم این روند را گسترش داد.

‏دلال‌-منتقدها برای مشتریان جدید بورژوا نیاز به آثاری داشتند که «امضا» داشته باشد. معرفی و تبلیغ چهره‌هایی سنت‌شکن، شوریده، و مخالف عادات و رسوم رایج برای «برند سازی» مفید بود و کسب و کار آنها را رونق می‌داد. یاد ‎حراج تهران می‌افتید؟ قصه همان است، با طمع و زد و بند بیشتر.

برای گذر از این اوضاع فجیع، قبل از هر کاری باید ذهن‌ها و نگرش‌ها را تغییر داد. باید مفاهیم «هنر» و «هنرمند» را دوباره اندیشید. شاید بازگشت به مفاهیمی مانند «هنر متعهد» و «هنرمند متعهد» راهگشا باشد. مفاهیمی که در دهه ۷۰ شمسی با چاقوی «نو لیبرال‌ها» ذبح شدند.

‏نو لیبرال‌های ایرانی – مقصود لیبرال‌های تازه به دوران رسیده است نه نئولیبرال‌ها – چنان در مسیر «مسئولیت زدایی از هنرمند» بی‌محابا پیش رفتند که حتی هنرمندان را از برخی از اساسی‌ترین مسئولیت‌های شهروندی در همه جوامع دنیا، مانند پرداخت مالیات، هم معاف کردند.

‏همه این رخدادها در تنزل جایگاه هنرمند در جامعه، از یک قشر پیشرو به یک طبقه ویژه و تافته‌ی جدا بافته، از خود راضی، و غیر مسئول که حتی از آزار و تجاوز و برده‌داری جنسی و زیر پا گذاشتن قواعد و مقررات بین‌المللی حقوق کودکان هم ابایی ندارد، نقش داشته است.

‏وقت آن است که این مفهوم و تصور از «هنر» و «هنرمند» به شکلی بنیادین دگرگون شود. هیچ بخشنامه و دستورالعملی در این زمینه موثر نخواهد بود تا زمانی که از طریق گفت‌وگو و بحث و نقد در میان خود اهالی هنر تغییر و تحولی در نگاه‌ها و نگرش‌ها رخ ندهد. باب این گفت‌وگو را باید گشود.

‏نقطه آغاز می‌تواند این پرسش‌ها باشد:

آیا اساساً هنرمندان «مسئولیتی» در جامعه دارند؟

این مسئولیت چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

آیا اساساً هنرمندان لازم است به مجموعه‌ای از اصول و قواعد «تعهد» داشته باشند؟

این اصول و قواعد چیست و چگونه می‌توان به توافقی درباره آنها رسید؟»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط بحرانی، سبب شکل‌گیری ارتباط دوسویه و عمیق بین نیازهای جامعه و خدمات رادیو و تلویزیون سراسری می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی عسکری رئیس رسانه ملی در یادداشتی از نقش راهبردی رسانه‌های عمومی در مواجهه با بحران‌های فراگیر ملی نوشت.

به گزارش سینماپرس، علی عسکری رئیس رسانه ملی، در یادداشتی که در هفته نامه صداوسیما به چاپ رسیده است از نقش راهبردی رسانه‌های عمومی در مواجهه با بحران‌های فراگیر ملی نوشت.

در این یادداشت آمده است:

رسانه‌های خدمت عمومی، گونـه‌ای از رسانه‌ها هستنــد که رسالتی ملی دارند و به خدمت‌رسانی به عموم مردم یک جامعه می‌پردازند. این رسانه‌ها در تلاش هستند، همانند یک دانشگاه ملی ارزش‌های یک فرهنگ را حفظ کنند و از نسلی به نسل دیگر انتقال دهند. در ادبیات دانشگاهی حوزه ارتباطات و رسانه، نقش‌های متعددی برای این رسانه‌ها برشمرده شده است؛ اما ارزش کلیدی و مزیت رقابتی اصلی این رسانه‌ها در مقایسه با سایر گونه‌ها مانند رسانه‌های خصوصی، در هنگامه وقوع بحران‌های گسترده است که رخ می‌نماید.

در زمان بحران‌های فراگیر در سطح ملی یا بین‌المللی، نقش رسانه‌های خدمت عمومی در جامعه تقویت می‌شود و میلیون‌ها نفر در جست‌وجوی منبع معتبر دریافت اطلاعات، بیش از هر زمان دیگری به این رسانه‌ها مراجعه می‌کنند. برتری رسانه‌های خدمت عمومی نسبت به رسانه‌های خصوصی در شرایط بحران، از ارزش و خدمتی نشأت می‌گیرد که به جامعه ارائه می‌دهند؛ محتوای این رسانه‌ها سراسری است و به لطف امکان تولید محتوای محلی در کنار تولیدات ملی، دسترسی شهروندان به محتواهای بومی را فراهم می‌کنند. در شرایط بحرانی که حیات جمعی یک جامعه در معرض تهدید جدی قرار دارد، این رسانه‌های عمومی هستند که به جهت دسترسی سراسری به همه افراد جامعه، محتوا و خدماتشان را در راستای تأمین نیازها و منافع افراد بحران‌زده و در راستای مصالح عمومی ارائه می‌دهند. ماهیت وجودی این رسانه‌ها ایجاب می‌کند که در راستای خدمت به جامعه، به نیازهای ارتباطی، اطلاعاتی و آموزشی مخاطبان توجه بیشتری کنند؛ ازجمله، پشتیبانی از مخاطبان در شرایط دشوار و ارائه اطلاعات به‌موقع، مرتبط و کاربردی به افرادی که تحت تأثیر بحران، سردرگم و دچار ضعف روحی و روانی هستند. این امر به تشویق انسجام، همدلی و توافق اجتماعی در جوامع کمک می‌کند و مردم را گرد هم می‌آورد تا از عهده مقابله با بحران‌های گسترده برآیند.

شرایط بحرانی، سبب شکل‌گیری ارتباط دوسویه و عمیق بین نیازهای جامعه و خدمات رادیو و تلویزیون سراسری می‌شود؛ ارتباطی که کمیت و کیفیت آن به نوع بحران بستگی دارد. مهم‌ترین خدمات رسانه‌های عمومی در این شرایط را می‌توان ارائه اطلاعات صحیح و دقیق به اجتماع بحران‌زده به اقتضای شرایط بحرانی، توجه به نیازها و مسائل افراد درگیر در بحران، ارائه آموزش‌های مداوم برای آگاهی‌بخشی، آرامش‌بخشی و امیدآفرینی، نظارت و اطلاع‌رسانی وضعیت امور به مسئولان و مدیران دانست. این خدمات، رسانه‌های خدمت عمومی را به عاملی محوری در ایجاد «همبستگی»، «بسیج اجتماعی» و شکل‌دهی به «افکار عمومی» در بحران‌ها بدل می‌کند که در تلاش برای ایجاد آگاهی محیطی و وفاق عمومی در میان شهروندان و تغییر رفتارهای اساسی آن‌ها در جهت شکل‌دهی به سبک زندگی متناسب با شرایط بحرانی و خیزش مردمی‌برای مقابله با بحران هستند.

همچنین رسانه‌های عمومی عاملی اساسی در نحوه ادراک مخاطره از سوی شهروندان هستند. افراد در شرایط دشوار و تحت تأثیر سوگیری‌های شناختی، در هضم پیچیدگی‌های محیط اطراف با دشواری روبرو می‌شوند و طرز تلقی‌های متفاوتی از شرایط می‌یابند. رسانه‌های عمومی در فرآیند مدیریت رسانه‌ای بحران، با لحاظ کردن این پیش‌زمینه و توجه به هنجارها و فرهنگ جامعه باید در جست‌وجوی راه‌های مؤثر برای ایجاد شناخت و تغییر در رفتار و سبک زندگی مردم باشند. برای دستیابی به این هدف، اقداماتی، چون تغییر جدول پخش برنامه‌ها، افزایش حجم اخبار و اختصاص بخش‌های خبری ویژه، تولید برنامه‌های گفتگوی اختصاصی، ارائه آموزش‌های ضروری دوران بحران، ایجاد فرصت‌های تعامل با مخاطبان و تولید محتواهای کوتاه صوتی و تصویری ویژه اشاره کرد.

همان‌طور که ذکر آن رفت، اطلاع‌رسانی، آموزش، آرامش‌بخشی و مواجهه با شایعات و اخبار جعلی از کارکردهای اصلی رسانه‌های عمومی در طول بحران محسوب می‌شوند. اغلب هنگام وقوع بحران‌ها، در رسانه‌هایی، چون شبکه‌های اجتماعی که دروازه‌بانی اطلاعات در آن‌ها کمتر امکان‌پذیر است، اطلاعات غلطی منتشر می‌شوند که سلامت و امنیت جامعه را به‌صورت جدی تهدید می‌کنند. در این شرایط بیش از هر زمان دیگری، این اطلاعات موثق و معتبر ارائه شده در رسانه‌های عمومی است که از زندگی مردم در شرایط بحران محافظت می‌کند. تحریریه‌های خبر در این رسانه‌ها در کنار واقعیت‌سنجی اخبار، اخبار معتبر را در اسرع وقت دریافت می‌کنند و به جامعه مخاطب ارائه می‌دهند؛ زیرا دسترسی به اطلاعات ارزشمند و واقعی برای مواجهه جامعه با بحران بسیار حیاتی است. همچنین این رسانه‌ها در راستای منافع عمومی، زمینه حضور متخصصان در برنامه‌های مختلف و بولتن‌های خبری برای آموزش و تشریح توصیه‌های عملی در مورد چگونگی مواجهه با بحران را فراهم می‌سازند.

ارائه اطلاعات در مورد بحران و ابعاد آن، همراه با تنظیم و ترویج هنجارهای جدید و اجرای پویش‌های وحدت‌آفرین و آگاهی‌بخش برای تغییر در عادات جامعه و ارتقای اعتماد و مشارکت عمومی، چالش اصلی مدیران رسانه‌های خدمت عمومی است. این شرایط نیازمند تغییر ناگهانی در برنامه‌ریزی‌ها و شیوه‌های تولید و پخش برنامه‌ها و اتخاذ آرایش رسانه‌ای متفاوتی با شرایط معمول جامعه است و سازمان‌های رسانه‌ای در این شرایط لازم است بیشترین انعطاف‌پذیری را از خود نشان دهند. پیامد بحران‌های فراگیر، تغییر عادات مصرف رسانه‌ای مخاطبان است و رسانه‌های خدمت عمومی مجبور به اصلاح نحوه ارتباط خود با مخاطبان هستند که نیازمند اقدامات خلاقه در راستای تنظیم محتوای متناسب با نیازهای نوظهور جامعه و ارتقای استانداردهای فنی است.

در بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در کشور نقش پررنگ صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای ملی، با رسالت خدمت‌رسانی عمومی، بیش‌ازپیش نمایان شد. کنترل و مقابله با این بحران به‌عنوان یک همه‌گیری ویروسی که تاکنون هیچ راه‌حل درمانی خاصی برای آن در دسترس قرار نگرفته است، تنها از مسیر تغییر رفتار فراگیر مردم جامعه در کوتاه مدت و تغییر سبک زندگی ایشان در بلند مدت ممکن بود. در این شرایط بود که رسانه ملی توانست به رسالت عمومی خود جامه عمل پوشاند. سازمان صداوسیما به‌سرعت با شرایط محیط بحرانی خود سازگار شد و نیروهای انسانی شریف و ایثارگر آن شامل برنامه‌سازان، تکنسین‌ها، خبرنگاران و کارکنان برای پیگیری مأموریت سازمان بسیج شده و به‌طور خستگی‌ناپذیری به مبارزه با این بحران پرداختند. در یک سال گذشته سازمان صداوسیما به‌عنوان یک رسانه خدمت عمومی در تعاملی همگرا با سایر کنشگران عرصه مدیریت بحران کرونا، هر آنچه داشت را برای حراست از سلامت و امنیت مردم کشور به صحنه آورد تا مردم عزیزمان کمترین تلفات را بدهند و به رغم همه فشارهای ناجوانمردانه نظام سلطه در تحریم اقتصادی و دارویی و جنگ روانی، آرامش را به خانه‌های مردم ایران تقدیم کند؛ باشد که همه این تلاش‌ها مقبول درگاه احدیت قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرج: سینماداران برای امرار معاش خود و کارکنان چه راه حلی را باید پیش بگیرند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر کل دفتر توسعه فناوری سازمان سینمایی گفت:این روزها با بسته شدن برخی سالن‌های سینمایی نگرانی‌هایی برای سینماگران به وجود آمده است.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین فرج مدیر کل دفتر توسعه فناوری سازمان سینمایی در گفت و گو با خبرنگاران جوان، در خصوص تعطیلی سالن‌های سینما و امکان تغییر کاربری آن‌ها گفت:این موضوع مسئله جمعی است و طبق کمیسیون ماده ۵ که مربوط به انحلال سینما است در آن تصمیم گیری می‌شود که در آن نماینده‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی، استان داری، وزارت کشور، شهرداری و سازمان سینمایی حضور دارند.

وی اظهار کرد: ما با سینماهایی مواجه هستیم که عمری بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال دارند و مردم وقتی هم که می‌خواهند به سینما بروند انتخاب آن‌ها سالن‌های شیک و جدید است و این سینماهایی که خاطره انگیز هم هستند مشتری ندارد.

فرج در ادامه افزود: اگر کسی مخالف خراب کردن این سینماها است بیاید و بلیت‌های این سینما را بخرد! وقتی سینما «عصر جدید» در یک روز فقط ۱ تا ۹ بلیت در یک روز می‌فروشد چکار باید کرد و سینماداران برای امرار معاش خود و کارکنان چه راه حلی را باید پیش بگیرند؟ یا سینما «بلوار» که قبل از کرونا فروش یک ماه آن تنها ۱۲۰ هزار تومان بوده است!

این مسئول سینمایی تصریح کرد: علاوه بر این سینما رفتن مردم هم کم شده است و نمی توانیم تنها کرونا را به عنوان معضل اصلی بیان کنیم. ما با سینماداران باید مذاکره کنیم که با خراب کردن و تجاری کردن این ساختمان‌ها موافقت کنند و در کنار آن سالن سینمای خود را هم روشن نگه دارند.

وی توضیح داد: همه‌ ما با این سینماها خاطره داریم و باید برای آن ارزش قائل شویم، اما اگر برای آن تصمیم درست نگیریم این سینماها خرابه می‌شوند و چراغ سینما هم خاموش می‌شود.

فرج در پایان گفت: این موضوع یک مسئله پیچیده است و نیاز به راه حل دارد و جامعه هنری به جای پست یا استوری گذاشتن در اینستاگرام و تخریب کردن و متهم کردن همدیگر، جمع شوند و راه حل ارائه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنگ ستارگان» با کسب ۱۲ نامزدی پیشتاز علمی تخیلی و فانتزی‌های سال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای جوایز ساترن ۲۰۲۱ که به بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و فانتزی تعلق می‌گیرد معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، چهل و ششمین دوره جوایز ساترن اسامی نامزدهایش را از سوی آکادمی فیلم‌های علمی تخیلی، فانتزی و ترسناک اعلام کرد.

در طیف وسیعی از فیلم‌ها که امسال در این فهرست جای دارند دیزنی/ لوکاس فیلم با فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» با کسب ۱۲ نامزدی بیشترین موفقیت را کسب کرده است. این فیلم یکی از چند فیلم سال پیش بود که به فهرست امسال راه یافته است زیرا در این رقابت فیلم‌هایی را که از ۱۵ جولای ۲۰۱۹ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ اکران شده‌اند، دربرگرفته است.

از دیگر فیلم‌های موفق فهرست «تنت» ساخته کریستوفر نولان از کمپانی برادران وارنر با کسب ۹ نامزدی و «دکتر اسلیپ» با کسب ۸ نامزدی هستند. «مولان»، «پرندگان وحشت»، «نگهبانانی از دیرباز»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «جوکر»، «پارازیت» و «۱۹۱۷» نیز از دیگر فیلم‌های مطرح سال پیش هستند که در فهرست این جوایز جای گرفته‌اند.

در مجموع کمپانی برادران وارنر با کسب ۳۴ نامزدی و پس از آن دیزنی با ۲۷ نامزدی موفق‌ترین استودیوهای این فهرست بوده‌اند. نتفلیکس با ۲۵ نامزدی در سینما و تلویزیون در  مکان بعدی جای دارد.

«جوکر» در بخش بهترین فیلم اقتباسی از کمیک بوک با «پرندگان وحشت»، «بلادشات»، «جهش‌های جدید»، «نگهبانانی از دیرباز» رقابت می‌کند.

«اد استرا»، «مرد ماه جوزا»، « لوسی در آسمان»، «جنگ ستارگان-خیزش اسکای واکر»، «تنت» و «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» در بخش بهترین فیلم علمی تخیلی رقابت می‌کنند.

در بخش بهترین فیلم فانتزی نیز «بیل و تد رو در رو با موسیقی»، «جومانجی: مرحله بعدی»، «شیر شاه»، «مالیفیسنت»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «سونیک خارپست» و «ساحره‌ها» جای گرفته‌اند.

بهترین فیلم‌های ترسناک نیز شامل «دکتر اسلیپ»، «عجیب و غریب»، «مرد نامرئی»، «آن؛ فصل دوم»، «نیمه تابستان»، «آماده یا نه»، «داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی» شده است.

در بخش بهترین فیلم‌های اکشن/ماجراجویی نیز «۱۹۱۷»، «پسرهای بد برای یک عمر»، «ال کامینو»، «سریع و خشمگین ارایه می کند: هابز و شاو»، «جنتلمن‌ها» و «مولان» جای دارند.

در فهرست بهترین فیلم تریلر نیز  «۵ هم‌خون»، «دروغگوی خوب»، «ایرلندی»، «چاقوها بیرون»، «منک» و «الماس‌های تراش نخورده» با هم به رقابت می‌پردازند.

دنیل کریگ برای «چاقوها بیرون»، دلروی لیندو برای« ۵ هم‌خون»، اوان مک‌گرگور برای «دکتر اسلیپ»، گری اولدمن برای «منک»، آرون پال برای «ال کامینو»، خواکین فینیکس برای «جوکر»، جان دیوید واشینگتن برای «تنت» نیز به عنوان بهترین بازیگران مرد انتخاب شده‌اند.

ربکا فرگوسن برای «دکتر اسلیپ»، ییفی لیو برای «مولان»، الیزابت ماس برای «مرد نامرئی»، ناتالی پورتمن برای «لوسی در آسمان»، دیزی ریدلی برای «جنگ ستارگان- خیزش اسکای واکر»، مارگو رابی برای «پرندگان وحشت» و شارلیز ترون برای «نگهبانانی از دیرباز» در بخش بهترین بایگران زن جای گرفته‌اند.

در بخش بهترین کارگردانی نیز  جی.جی. آبرامز برای «جنگ ستارگان» ، نیکی کارو برای «مولان»، مایک فلاناگان برای «دکتر اسلیپ»، کریستوفر نولان برای «تنت» ، جینا پرینس-بایدوود برای «نگهبانانی از دیرباز»، کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود»، لی وانل برای «مرد نامرئی» با هم رقابت می‌کنند.  

در بخش بهترین فیلم بین‌المللی «جوجو خرگوش»، «بلبل»، «اسرار رسمی»، «پارازیت»، «اسپوتنیک» و «نجواگران» جای دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین جلسه شورای تله تئاتر گروه فیلم و سریال مرکز سیمای استان‌ها برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین نشست شورای تله تئاتر گروه فیلم و سریال مرکز سیمای استان‌ها با تصویب سیاست‌های اصلی تولید در این حوزه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین جلسه شورای تله تئاتر گروه فیلم و سریال مرکز سیمای استان‌ها با حضور اعضای این شورا و با موضوع بررسی اهداف تشکیل شورا، ارزیابی و آسیب‌شناسی از وضعیت موجود تله تئاترها در مراکز استان‌ها و ارائه راهکارها برای شکوفایی تولیدات تله تئاتر در مراکز برگزار شد.

اعضای شورا شامل عباس فاطمی، رحیمیان، صالح‌پور، گیل‌آبادی، گودرزی، سیفی‌آزاد و معتمدی، شکیبا، علمداری و معصوم‌زادگان در ابتدا توضیحات کلی در خصوص اهمیت تولیدات تله تئاتر و همچنین اهمیت آن در جذب مخاطب ارائه دادند که از مهمترین آنها می‌توان به لزوم تمرکززدایی تولیدات از پایتخت و کشاندن آن به اقصی نقاط کشور با هدف اشتغالزایی و تشویق جوانان تحصیل‌کرده و متخصص، جلوگیری از نابودی و از هم پاشیدگی تئاتر به عنوان حوزه مادر و اهتمام به رونق تولید در زمینه تئاتر و استفاده از ظرفیت رسانه ملی به عنوان زبان معیار هنری و رسانه‌ای با هدف جذب جوانان و متخصصان در استان‌ها به عنوان بازوهای اجرایی و بهره‌گیری از این ظرفیت برای نزدیک شدن تولیدات با تصورات مردم اشاره کرد.

نظر اعضای شورا بر این بود که معاونت امور استان‌ها به دلیل پوشش و گستردگی اقلیمی، می‌تواند پرداخت بهتری نسبت به مقوله تله تئاتر داشته باشد و این مهم با برنامه‌ریزی دقیق موجب شکوفایی تله تئاتر خواهد شد.

اعضای شورا با تاکید بر اینکه بازگشت تئاتر به تلویزیون با توجه به تغییر ذائقه‌ها کار سختی است و این کار با حضور اساتید حاضر شدنی است بر مسئله آموزش نیروهای موجود و جدید تصریح کرده و خواستار گزینش سخت‌گیرانه بهترین متن‌ها برای اجرا به شیوه تله تئاتر شدند همچنین مواریث ملی، ارزش‌های ملی و دینی، مفاخر ملی، حمایت از کارهایی که ارزش‌های هستی‌شناسی ایران فرهنگی را در خود دارند، زبان معیار و پاکیزگی محتوایی، اولویت‌های کاری در تولید تله تئاتر در مراکز خواهند بود.

بعد از بحث و گفتگو میان اعضای شورا، موارد مختلفی به تصویب رسیدند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از بودجه طبقه «ب» مراکز در راستای تولید تله تئاتر، اختصاص ۲۰ درصد تولیدات تله فیلم مراکز به این حوزه، جذب افراد متخصص و نیروهای کارآمد استان‌ها برای تولید تله تئاتر، مشارکت بیرونی، تشکیل کمیسیون متون و کمیسیون آموزش و استفاده از متون نمایشی آرشیو رادیویی و نیز ارائه نقطه نظرات کارشناسی در خصوص متون نمایشی، تقسیم‌بندی و قطب‌بندی مراکزی که در این حوزه متبحرتر و سرآمدتر هستند، ارائه و تدوین شیوه‌نامه از لحاظ مهم بودن موضوعات و برگزاری جلسات مشابه این شورا با مشارکت اداره ارشاد هر استان در مراکز اشاره کرد.

علاوه بر اینها مقرر شد قطب‌های تئاتر در مراکز مشخص شوند و استان‌های دارای ظرفیت در این حوزه شناسایی و به عنوان قطب تله تئاتر معرفی شوند. شناسایی عوامل موفق و تشکیل و تکمیل بانک اطلاعات این حوزه برای حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات تله تئاتر مورد تاکید قرار گرفت. همچنین در پایان احکام اعضاء اعطاء شد.

مشاهده خبر از سایت منبع