مسابقه «ایران» در نوروز ۱۴۰۰ هر روز پخش میشود
تهیهکننده مسابقه تلویزیونی «ایران» توضیحاتی را درباره نحوه پخش این برنامه و تغییرات محتوایی آن در ایام نوروز ارائه کرد.
تهیهکننده مسابقه تلویزیونی «ایران» توضیحاتی را درباره نحوه پخش این برنامه و تغییرات محتوایی آن در ایام نوروز ارائه کرد.
«تلالو مهر» و «عهد شیدایی» نام دو نمایشی است که به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم (ص) از رادیو نمایش پخش خواهد شد.
برنامه جدید رامبد جوان در فصل جدید خود، دستخوش تغییراتی شده است و امشب قسمت اول آن روی آنتن میرود.
ویژه برنامه «نوروزترین نوروز» با میزبانی امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون و همسرش به صورت زنده روی آنتن شبکه پنج سیما میرود.
سینماپرس: دبیر شورای صنفی نمایش با حضور در یک برنامه تلویزیونی، برخی فیلمهای متقاضی اکران در نوروز ۱۴۰۰ را معرفی کرد.
به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش، با حضور در برنامه چاپ اول که در شبکه خبر پخش میشود، درباره اکران فیلمهای نوروزی در سال آینده گفت: یکشنبه هفته آینده تصمیم نهایی درباره فیلمهای منتخب اکران در نوروز ۱۴۰۰ اعلام میشود.
وی افزود: خون شد، گل به خودی، جنایت بی دقت، یقه سفیدها، پدران و لاله از جمله آثاری هستند که صاحبان آنها برای اکران نوروزی درخواست داده اند. فیلم «خون شد» از جمله فیلمهایی است که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و فیلم «لاله» هم از فیلمهای مشهوری است که برای اکران در نوروز به شورای صنفی نمایش درخواست داده است.
شایسته همچنین درباره افزایش قیمت بلیت سینماها در سال آینده بیان کرد: این افزایش چندان زیاد نبوده است؛ شورای صنفی نمایش برای سینماهای مدرن، ممتاز و درجه یک قیمت بلیت را به ترتیب ۳۰، ۲۵ و ۱۵ هزار تومان تصویب کرده است. فیلمهای نوروزی با همین نرخ بلیت، در سینماها اکران میشوند.
دبیر شورای صنفی نمایش در پایان درباره اکران آنلاین فیلمهای سینمایی اظهار کرد: شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین فیلمها کاری نمیکند. تهیه کنندگان فیلمها باید برای اعطای مجوز اکران آنلاین به شورای صنفی نمایش درخواست دهند. در ابتدا تهیهکنندگان از این روش اکران فیلم استقبال میکردند؛ اما اکنون مانند روزهای اول نیست. چون فیلمها به سرعت در شبکههای مختلف اجتماعی و فضای مجازی منتشر میشوند و این امر به دلیل نبود قانون کپی رایت در کشور رخ میدهد.
سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «مهمان مامان» گفت: کرونا بلای جان بازیگران شده است، بسیاری از هم صنفهای خود را می شناسم که یکسال است کار نکرده اند، برخی حقوق بازنشستگی دارند و به هر سختی گذران زندگی می کنند اما به واقع برخی از آنها طی یکسال پیش هیچ درآمدی نداشته اند.
به گزارش سینماپرس، فریده سپاه منصور در گفتوگو با میزان، پیرامون آخرین مجموع فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول به کار خاضی نیستم، آخر سال است و معمولا در این فصل اکثریت پروژه ها استراحت میخورند، حال که کرونا هم مزید بر علت شده و در کل کار کمتر از سابق شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: از وقتی که کرونا رخ داده کلا میزان تولیدات به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده اند، پیشتر سالی دو یا سه پیشنهاد خوب داشتم که ارزش وقت گذاشتن را داشت اما امروز دیگر خبری از همان تعداد پیشنهادات هم نیست.
بازیگر فیلم سینمایی «مهمان مامان» در همین رابطه تاکید کرد: کرونا بلای جان بازیگران شده است، بسیاری از هم صنفهای خود را می شناسم که یکسال است کار نکرده اند، برخی حقوق بازنشستگی دارند و به هر سختی گذران زندگی می کنند اما به واقع برخی از آنها طی یکسال پیش هیچ درآمدی نداشته اند، بازیگر پیشکسوتی را می شناسم که مشغول مسافرکشی شده است.
وی با نقد نبود حمایت از هنرمندان پیشکسوت اظهار کرد: تا کی باید هنرمند پیشکسوت درگیر بیماری شود تا یاد او بیفتیم، چرا وقتی زنده است و می تواند از زندگی لذت ببرد باید تنها باشد، چه فایده وقتی که هنرمند در بستر بیماری باشد به او سر بزنیم و یا حال و احوال او را بپرسیم؟ متاسفانه تا آنجا که می دانم در طی سال پیش هیچ حمایتی از هنرمندان، مخصوصا پیشکسوتان نشده است.
بازیگر سریال «هشت و نیم متر» در همین رابطه ادامه داد: وقتی همه می گویند که کرونا برای سنین بالا خطر دارد وقتی به هنرمندان پیشکسوت کمکی نمی شود آنها مجبور به قبول نقش های کم و پروژه های ضعیف می شوند تا بالاخره در آمدی داشته باشند، همین عاملی است تا در معرض کرونا قرار گرفته و بیمار شوند، کم نبودند عزیزانی که طی یکسال گذشته به دلیل بیماری کرونا از دست داده ایم.
وی در همین رابطه تصریح کرد: آنچه مشخص است اینکه عوامل پشت صحنه سینما و تلویزیون از بازیگران دستمزد بسیار کمتری می گیرند، دستمزدی که با آن میتوانند به سختی زندگی خود را سپری کنند، دستمزدی که در بسیاری از مواقع از حقوق کارگری هم کمتر است. حال تصور کنید همین حقوق و دستمزد کم نزدیک به یکسال قطع شده است و این عزیزان زحمتکش پشت صحنه خجالت زده خانواده خود شده اند.
بیشتر بخوانید:
برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید
وی درباره موضوع حصارکشی اطراف تئاتر شهر اظهار کرد: من هم اخباری در این مورد شنیده ام، البته می گویند حصارکشی به معنای منع عبور و مرور نیست بلکه می خواهد محوطه مشخص شد، اما به نظر من مشکلات اطراف تئاترشهر بنیادی تر از این حرفها است که بخواهد با وجود و یا عدم وجود یک حصار حل شود.
سپاه منصور با تاکید بر لزوم حضور چندین نهاد برای حل مشکلات تئاترشهر خاطرنشان کرد: حل مشکلات تئاترشهر به یک عزم جدی و همکاری چندین نهاد و مرکز با هم بستگی دارد، خود این مجموعه به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند پس از اگر دغدغه حل معضلات اجتماعی اطراف این مجموعه تئاتری و فرهنگی را داریم باید واقع بینانه به آن نگاه کنیم.
سینماپرس: مدیر کانون هنر شیعی معتقد است با سابقه درخشانی که در هنر اسلامی و ایرانی داریم، نمیتوانیم برای کیفیت آثار، کوتاه بیاییم و با توجه به پشتوانهای که داریم باید سختگیری بیشتری اعمال کنیم.
به گزارش سینماپرس، مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک و مدیر کانون «هنر شیعی» درباره واکنش سریع هنرمندان تجسمی به مسائل روز داخلی و خارجی و تولید آثار مرتبط با آن به مهر گفت: موضوع واکنش سریع به اتفاقات روز موضوع جدیدی نیست؛ همچنان که در یادداشتهای شهید آوینی خواندیم که زمان انقلاب نیز این رویه بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آغاز و دیوارنگارهها، شعارنویسیها و حتی آثاری که توسط هنرمندان حرفهای خلق شد، مهر تأییدی بر این مطلب است.
وی تاکید کرد: این موضوع به دلیل قابلیت و ظرفیتی است که رشتههای هنرهای تجسمی و به ویژه گرافیک دارند و میتواند در زمان کم، پیامی را با توانایی فردی و هزینه پایین منتقل کند.
نجابتی بیان کرد: اینها، به نظر من ویژگیهای برخی از رشتههای هنرهای تجسمی است که برخلاف سینما و دیگر مدیومهای هنری که نیاز به هزینههای بالا برای تولید دارند، اما هنرهای تجسمی متکی به توانایی فردی است. برای مثال حسن روحالامین برای شهادت شهید حججی، در یک شب نقاشی دیجیتال خلق میکند که سریع منتشر میشود. معمولاً نیز این آثار بدون هیچ ابلاغ و سفارشی تهیه میشوند که اتفاقاً در مورد شهادت آتش نشانان ساختمان پلاسکو و سقوط هواپیمای مسافربری نیز شاهد آن بودیم.
وی اظهار کرد: اینها واقعاً واکنش هنرمندان عرصه تجسمی نسبت به مسائل است که البته گاهی سعی میکنیم این واکنشها را جهتدهی و جمعبندی کنیم تا آرشیوی ایجاد شود.
مدیر کانون هنر شیعی به ابزارهای جدید در سرعت بخشیدن به خلق یک اثر اشاره کرد و گفت: این واکنشهای سریع هنرمندان در رشته نقاشی نیز اتفاق میافتد، زمانی که با ابزار جدید هنرمند یک نقاشی دیجیتال خلق میکند و دیگر نیازی به رنگ روغن نیست. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ میدهد و منحصر به ایران نیست اما خواستم بگویم که ذات این رشتههای هنری این است که هنرمند میتواند سریع به اتفاقات واکنش نشان دهد و اتفاقاً حضرت آقا نیز در دیدارشان با هنرمندان بر این مطلب صحه گذاشتند و تاکید کردند که هنرهای تجسمی و به ویژه طراحی گرافیک، زبان بینالمللی دارند و سریع با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
وی درباره افزایش طرحهای گرافیکی حول یک موضوع و اینکه آیا به این تعدد آثار نقدی وارد است یا خیر، گفت: اتفاقاً این بحثی است که ما نیز به آن قائل هستیم چراکه وقتی به یک پیام زیاد پرداخته شود ممکن است تأثیرش کمتر شود. از این جهت که سفارشی پشت اکثر این جریانات وجود ندارد و حرکت خودجوش است، نمیتوانیم از طراحان بخواهیم در مورد یک موضوع کار نکنند اما در قالب و شکل نمایشگاهی سعی کردیم این آثار را گزیده و با انتخابهای سختگیرانه به نمایش بگذاریم؛ برای مثال در نمایشگاه ششمین جشنواره هنر مقاومت در بخش شهید سلیمانی، تعدادی از آثار تولیدی خودجوش را با رعایت استانداردهای لازم انتخاب کردیم تا بتوانیم این آثار را جهت دهی کنیم و به سمت گزیده و حرفهای و با عیار بالا ببریم. در واقع به تولیدات مردمی نمیتوان خرده گرفت در عوض در شکل حرفهای، سعی میکنیم آن را مدیریت کنیم.
نجابتی در توضیح این جریان در کانون هنر شیعی نیز بیان کرد: ما در کانون هنر شیعی، شورای داوری داریم و آثاری که ارسال میشود با سختگیری زیاد انتخاب و روی سایت قرار داده میشوند؛ از بین ۴ الی ۵ هزار اثری که برای ما ارسال میشود شاید ۵ اثر روی سایت قرار دهیم هرچند ممکن است عدهای ناراضی باشند اما ما این سختگیریها را به نفع جامعه هنری و هنرمندان میدانیم که در مقابل انتظار و توقع مخاطب نیز برآورده شود.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه آیا رویه مذکور برای کارهای مناسبتی و دینی نیز صدق میکند، گفت: بله همینطور است حتی من در کارهای مناسبتی سختگیری بیشتری دارم چراکه این موضوع به اعتقادات مردم بر میگردد. از این جهت که ما سابقه درخشانی در هنر اسلامی و ایرانی داریم، نمیتوان در این موضوع کوتاه آمد و فکر میکنم با توجه به پشتوانهای که داریم باید سختگیری بیشتری اعمال کنیم و حداقل در رشتههایی چون خوشنویسی، تایپوگرافی و تصویرسازی که شاهکارهای زیادی در موزههای دنیا داریم، این انتظار نمیرود که شاهد کارهای ضعیف باشیم.
سینماپرس: مـیخواهـیم در حـوزه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، به فرهنگسازی بـرسیم و قـدمی هر چند کـوچک بـرداریم
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، به رغم اینکه امسال کرونا چالش مهمی پیش روی فعالیتهای هنری شده بود، توانست با برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، سال پرکاری داشته باشد. حمید نیلی، دبیر این انجمن در گفتگو با «جوان» از اتفاقات امسال و افق پیش روی تئاتر دفاع مقدس در سال آینده میگوید.
امسال به رغم پاندمی کرونا و تعطیلی اکثر فعالیتهای هنری، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تقریباً سال پرکاری را پشت سرگذاشت، شاخصترین فعالیت انجمن در سال ۹۹ از نظر خودتان کدام بود؟
برجستهترین اتفاقی که در سال ۹۹ در حوزه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رخ داد، برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بود که خدا را شکر به خوبی به انجام رسید و فقط اندک تغییری در زمان اختتامیه داشتیم، وگرنه همه چیز طبق زمانبندی انجام شده رخ داد. شاید بتوان گفت هفدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس، اولین «ایونت» و جشنوارهای بود که خطشکنی انجام داد تا بقیه جشنوارهها بتوانند خیلی راحتتر و بر اساس یک داشته و تجربه جشنواره مقاومت کار خود را به سرانجام برسانند.
برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر دفاع مقدس، تجربه جدیدی بود، آیا از این ظرفیت برای سال آینده نیز استفاده میکنید؟
قطعاً نگاه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به اجرای زنده تئاتر برمیگردد. هر چقدر هم که شما تلاش کنید مدیای جدیدی را به تئاتر اضافه کنید، جذابیت تئاتر به زنده تماشا شدنش است. امیدوارم سال ۱۴۰۰ سالی بدون کرونا باشد و با کاهش پروتکلهای بهداشتی، بتوانیم حضور مردم در سالنهای تئاتر را ببینیم. انشاءالله سال بعد سال رونق تئاتر باشد و هنر نمایش به جایگاه خود برسد.
امسال انجمن با ویژهبرنامه «خاطره» به سمت غنابخشی به متون نمایشی حوزه دفاع مقدس حرکت کرد، آیا در سال آینده تولیداتی بر اساس خروجی آن ویژه برنامه خواهید داشت؟
بله، امسال با وضعیتی که رخ داد، تنها توانستیم محفل «خاطره» را برگزار کنیم. به نظرم دوستان نمایشنامهنویس باید در موقیعت درام قرار بگیرند و آن چیزی که میشنوند و تحت تأثیر فضایی که در آن حضور دارند دست به نگارش نمایشنامه بزنند. انشاءالله در سال آینده یکی از نکاتی که مدنظرمان است بحث برگزاری خاطره نمایش است.
انجمن در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و ظرفیت خالی آن چه برنامهای دارد؟
در خصوص تئاتر کودک و نوجوان یکی از دغدغههای ما بحث حوزه سبک زندگی است، انشاءالله بنا داریم در صورتی که شرایط کرونا بگذارد، حداقل در حوزه نوشتاری، هدفگذاری دقیقی در حوزه سبک زندگی داشته باشیم و در نهایت به یکسری نوشته برای اجرا برسیم. میخواهیم در حوزه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، به فرهنگسازی برسیم و قدمی هر چند کوچک برداریم. در این زمینه برنامهریزی شده و در بودجه سال بعد هم آمده است، امیدوارم خدا کمک کند و بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
با توجه به اینکه تمرکزگرایی در سالهای اخیر باعث کمتر دیده شدن هنرمندان شهرستانی شده است، انجمن برای دیده شدن هنرمندان شهرستانی برنامهای دارد؟
من از دورهای که در انجمن هنرهای نمایشی ایران بودم، توجهم به حوزه استانها و شهرستانها بوده است. امسال توانستیم به بهانه جشنواره مقاومت کارهایی را تولید کنیم که حضور پررنگ استانها را در آن شاهد بودیم. جایزه اول امسال به نمایش «لیلیت» از استان قم تعلق گرفت یا یک کار دانشجویی داشتیم به نام «بهشت حکیمالله» یا نمایش «بیداری به وقت خون»، کاری از استان کرمان بود به نام «موج» که بیشترین مخاطب را داشت و جایزه بهترین نمایش از نگاه مردم را به دست آورد. این نمایشها در جشنواره فجر نیز درخشش داشتند، مثلاً نمایش «بهشت حکیم الله» در فجر جایزه بهترین بازیگر را به دست آورد. این نشان میدهد نمایش در شهرستانها برای ما اهمیت دارد، امیدوارم بودجه کمک کند تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. اینجا لازم است توضیح تکمیلی بدهم و آن اینکه یکی از جذابیتهای جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت این بود که برای آن نمایش تولید شد و بر این اساس کارهای بسیار جدی داشتیم، مثلاً «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی، «برونسی» به کارگردانی مرتضی شاهکرم و «کجایی ابراهیم» به کارگردانی لیلی عاج کارهایی بودند که مختص پرترههای شهدا بودند و به نظر من نکته بسیار جذاب جشنواره هفدهم کارهای قوی استانی بود. امسال حضور معنوی امام خمینی (ره) در کارهای جشنواره را شاهد بودیم، در نمایشهای «سگک» و «کجایی ابراهیم» پرداخت به شخصیت امام خمینی (ره) را داشتیم.
چرا کارهای شاخص جشنواره مقاومت در جشنواره فجر دیده نشدند!؟
متأسفانه چند کاری که ما به جشنواره فجر پیشنهاد داده بودیم در بخش رقابتی جشنواره حضور داده نشدند، در حالی که به عنوان یک مخاطب تئاتر در جشنواره فجر امسال کارهایی را دیدم که در مقام مقایسه از کارهای پیشنهادی ما ضعیفتر بودند، ولی سلیقه داوران آنها را انتخاب کرده بود. متأسفانه کارهای قوی جشنواره مقاومت در بخش مهمان فجر پذیرفته شد.
مهمترین چالشی که پیشبینی میکنید انجمن در سال۱۴۰۰ با آن روبهرو شود، چیست؟
مهمترین چالش ما همان کروناست. احساس میکنم امروز جایگاه انجمن تئاتر دفاع مقدس نسبت به آن جایگاهی که در سال ۹۸ من انجمن را تحویل گرفتم، بسیار متفاوت شده است، الان بر اساس لطف دوستان جایگاه انجمن جایگاهی است که مورد استقبال و مقبولیت هنرمندان عرصه نمایش کشور است و امیدوارم این اعتماد استمرار داشته باشد و کرونا اجازه دهد اتفاقهای خوبی در سال آینده رخ دهد. با همکاری جناب آقای نادری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت ریلگذاری خوبی برای سال آینده انجام شده است. ما در دیماه ۱۵ رخداد تئاتر را برنامهریزی کردیم که اتفاق خوبی بود و امیدوارم سال آینده نتیجه آن را ببینیم.
تدارکی برای ویژهبرنامههای مناسبتی به خصوص در حوزه تئاتر دینی که مخاطب عام دارد، برای سال پیشرو دارید؟
من کارها را به صورت مناسبتی نمیبینم. دفاع مقدس، حاج قاسم، مفاهیم عاشورا را باید در کل سال ببینیم و مختص یک بازه زمانی مناسبتی نیست. این خواسته باید به وجود آید که چنین موضوعاتی نباید صرفاً در یک بازه زمانی خاص دیده شود.
ایجاد تماشاخانه سرو تجربه موفقی بود، آیا انجمن تصمیمی برای افزایش تعداد سالنهای در اختیارش ندارد!؟
خیلی بعید است، اما امیدوارم بتوانیم یک سالن دیگر اضافه کنیم، دیدگاه آقای نادری نیز همین است.
سینماپرس: اخبار بامدادی شبکه یک سیما از امروز ساعت ۸ صبح روی آنتن رفت.
به گزارش سینماپرس، اخبار بامدادی شبکه یک سیما از امروز ۲۰ اسفند دچار تغییراتی شد و ساعت ۸ صبح روی آنتن رفت.
این بخش خبری صبحگاهی که تاکنون ساعت ۹ صبح پخش میشد، از ۲۰ اسفند و در آستانه مبعث رسول اکرم (ص) یک ساعت زودتر روی آنتن خواهد رفت.