«هنر ۹۹» را با «مهر» مرور کنید/ چهرهها و رویدادهای سال کرونازده
سرویس «هنر» خبرگزاری مهر در آستانه نوروز ۱۴۰۰ آلبوم خاطرات و تحولات هنری یکسال گذشته را با محوریت انتخاب چهرهها و رویدادهای شاخص سال ۹۹ ورق میزند.
سرویس «هنر» خبرگزاری مهر در آستانه نوروز ۱۴۰۰ آلبوم خاطرات و تحولات هنری یکسال گذشته را با محوریت انتخاب چهرهها و رویدادهای شاخص سال ۹۹ ورق میزند.
سینماپرس: اکبر عبدی بعد از بهبود کامل از ابتلا به بیماری کرونا، مقابل دوربین سریال «روزهای آبی» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، با بهبود حال اکبر عبدی و طی کردن دوره نقاهت بعد از بیماری، این هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به صحنه ضبط سریال «روزهای آبی» بازگشت.
اکبر عبدی، از مدتی پیش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان و منزل بستری و تحت درمان بود و حضورش در پروژه تلویزیونی «روزهای آبی» با وقفه مواجه شد. حالا و با بهبودی کامل، عوامل این سریال تلویزیونی از چند روز پیش شاهد حضور دوباره این چهره محبوب هنری در صحنه تولید سریال هستند.
«روزهای آبی» به تهیهکنندگی پرویز امیری و کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی، عنوان سریال جدیدی است که در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقهای برای پخش از شبکه ۵ سیما در بهار ۱۴۰۰ در حال ساخت است.
موضوع این سریال، به داستان زندگی خانوادهای اختصاص دارد که به دلیل قرار گرفتن در شرایط سخت مالی و اقتصادی، مجبور میشوند تا در روستای مادریشان در شمال کشور ساکن شوند و این سرآغار یک داستان جذاب و شیرین می شود.
این سریال با بازیگری ویدا جوان، سامان صفاری، نادر سلیمانی، امیر غفارمنش، علی سلیمانی، مهران رجبی، رامین ناصر نصیر، علیرضا جلالی تبار، افشین سنگچاپ، کیوان ساکتاف، مجید پتکی، مهسا غفوری، مرتضی زارع، عاطفه چوپانی، مجید شهریاری، پرهام موحدی، پریا مهدوی، امین علی شهسواری و با هنرمندی «اکبر عبدی، فریبا متخصص و ایرج نوذری» در حال آمادهسازی است.
دیگر عوامل این سریال عبارتند از:علی عبدی دهسرخ مجری طرح، هاشم علیاکبری مدیر تولید، رامین راستجو مدیر تصویربرداری، بهروز عابدینی مدیر صدابرداری، وحید کاشی مدیر برنامهریزی، افشین سنگچاپ دستیار اول کارگردان، حمید شهیری طراح صحنه، محسن ملکی طراح گریم، عاطفه غلامپور طراح لباس، ویدا صادقی منشی صحنه، زهره صباغیان تدوینگر، محسن گوهرشناس مدیر تدارکات، امیر رضایی شریفی عکاس و نسیم اسدپور مشاور رسانهای.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر دومین جشنواره ملی عکس و عکسنوشت «آیات» برگزیدگان جشنواره را اعلام کرد.
سینماپرس: ابهامات موجود در استعفای اواخر بهمن علی ثابتنیا از مدیریت انجمن موسیقی و ورود یک مدیر با پیشینه مدیریتی حوزه کتاب به جای وی ابهاماتی را برای فعالیت این مجموعه در سال آتی به وجود آورده است.
به گزارش سینماپرس، روز بیست و پنجم بهمن ماه بود که محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استعفای علی ثابتنیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران را تایید کرد. یک استعفای ناگهانی آن هم در روزهای منتهی به برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که پرسشهای زیادی را میان اهالی رسانه مطرح کرد که چرا یکی از مدیران فعال و کارآمد حوزه موسیقی کشور که اتفاقاً همکاریهای مستمری هم با دفتر موسیقی وزارت ارشاد طی دوران فعالیتش داشته و اغلب مدیران شعب استانی انجمن موسیقی کشور نیز از عملکرد وی رضایت داشتند، به یکباره تصمیم به استعفا از مهمترین نهاد زیر مجموعه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میگیرد. استعفایی که طبق شنیدهها بیارتباط با نارضایتی ثابتنیا از یکی از طرحهای وزارت ارشاد برای حذف انجمنهای موسیقی استانها و تاسیس موسسات فرهنگی هنری وابسته به بخش خصوصی به جای این نهادها، نبوده است. نکتهای که البته هنوز هیچ مرجع رسمی درباره آن اعلام نظر نکرده است. استعفایی که تایید شد اما… ا. محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه بیست و پنجم بهمن ماه درست چند روز مانده به برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود که در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید استعفای علی ثابتنیا توضیح داد: طی روزهای گذشته جناب ثابتنیا نامهای را مبنیبر جدایی از انجمن موسیقی ایران ارائه داد اما دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مدیرعامل محترم انجمن موسیقی ایران خواهش کرد تا این نامه ابتدا در جلسه هیات امنای انجمن موسیقی ایران طرح و پس از رویت و تصمیمگیری اعضای هیات امنا مورد موافقت یا مخالفت قرار گیرد. البته تا زمان برگزاری تازهترین جلسه اعضای هیات امنا انجمن موسیقی ایران، جناب ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران است و کما فی السابق به فعالیتهای خود در این مجموعه ادامه میدهند. اینکه با استعفای وی برای ادامه فعالیت در انجمن موسیقی موافقت یا مخالفت شود هم منوط به برگزاری جلسه هیات امنا خواهد بود که امیدوارم در این زمینه نتایج مثبتی حاصل شود. گویا ماجرای استعفای ناگهانی علی ثابتنیا خیلی جدیتر از این حرفها بوده که به ظاهر هم مربوط به وجود اختلاف و عدم تفاهمی با مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیست و مهمترین دلیل آن هم به موضوع تصمیم وزارت ارشاد مبنیبر واگذاری انجمن موسیقی به بخش خصوصی و تبدیل آنها به موسسات فرهنگی هنری بوده است اما گویا ماجرای استعفای ناگهانی علی ثابت نیا خیلی جدیتر از این حرفها بوده که به ظاهر هم مربوط به وجود اختلاف و عدم تفاهمی با مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیست و مهمترین دلیل آن هم به موضوع تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر واگذاری انجمن موسیقی به بخش خصوصی و تبدیل آنها به موسسات فرهنگی هنری بوده است. موضوعی که طی روزهای گذشته موارد اعتراضی و انتقادی مربوط به آن از سوی برخی مدیران انجمن موسیقی استانها از جمله سورج یاسایی مدیر انجمن موسیقی کرمان مبنی بر وجود ابهامات و برخی نکات در انحلال انجمنها موضوع استعفای علی ثابت نیا را وارد فاز تازهای کرده که اهمیت رسانهای استعفا را دو چندان میکند. به هر حال با تمامی این ابهامات و اختلاف نظرها که هنوز از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحات رسمی از بابت صحت و سقم واگذاری انجمنهای موسیقی به بخش خصوصی در استانها ارائه نشده است، در آخرین روزهای سال ۹۹ (۱۹ اسفند) خبر رسید که علی نیکنام انزابی از سوی هیات امنای انجمن موسیقی ایران بهعنوان مدیرعامل این انجمن معرفی شده است. شرایطی که به دلیل کارنامه و عملکرد علی ثابت نیا در انجمن موسیقی ایران که این اواخر هم علاوه بر مشارکت در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی جوان دو مجموعه از داریوش طلایی و علی اکبر شکارچی را پیش روی مخاطبان قرار داده، ماجرا را به سمت این پرسش اصلی هدایت کرد که چرا هیات امنای انجمن با وجود عملکرد موثر ثابت نیا در انجمن موسیقی با استعفای او موافقت کرده است. استعفایی که در نهایت منجر به انتخاب مدیری شده که کسوت و سابقه او عمدتاً در حوزههای چون مدیریت امور استانهای معاونت هنری وزارت ارشاد، مدیریت کتابخانههای عمومی استان تهران بوده که با توجه به ماههای پایانی دولت مشخص نیست برنامههای او در انجمن موسیقی قرار است در چه سمت و سویی هدایت و مدیریت شود. هیات امنا در ادارات موسیقی چه کارهاند؟ علی مغازهای پژوهشگر و دبیر هنری چند فستیوال موسیقایی بخش خصوصی از جمله رویداد «آینهدار» که طی ماههای اخیر هم همکاریهایی نیز با سایر رویدادهای موسیقایی کشور داشته در یادداشتی گلایهآمیز ضمن انتقاد از وجود برخی ابهامات درباره ماجرای واگذاری انجمنهای موسیقی کشور به بخش خصوصی که هنوز مواضع رسمی آن از سوی وزارت ارشاد رسانهای نشده، درباره استعفای علی ثابت نیا از انجمن موسیقی و ورود نیکنام انزاپی پور به عنوان جایگزین وی مطالبی را مطرح کرد. متن این یادداشت را در ادامه میخوانید؛ چند روز پیش خبر انتخاب مدیری که پیشتر در سمت مدیریت کتابخانه های عمومی استان تهران حضور داشته به عنوان مدیرعامل انجمن موسیقی، حیرت تعدادی از هنرمندان موسیقی را به شدت بر انگیخته است. صحبت از انتخاب مثلاً یک فیلمساز برای نهاد موسیقی نیست که شنونده کمی بتواند با خود کنار بیاید که شاید در پسزمینه کاری، موسیقیدان هم بوده. یا صحبت از یک فرد با تحصیلات مدیریت از دانشگاهی معتبر نیست که باز کمی مایه دلگرمی باشد که علم و دانش اولویت داشته و یا حتی صحبت از کسی که یکروزی و در یک جایی تنهاش به موسیقی خورده باشد هم نیست که بگوییم فلان جا کتش برای موسیقی خیس شده و همین هم غنیمت است. آقایان هیات امنای محترم با وجود آن همه گزینه دم دستشان، یک فرد محترم و آنچنان که از سیمای ایشان احساس میشود، پا به سن گذاشته را که احتمالاً همچون نامشان عمری به نیکنامی سپری کرده و در این دم بازنشستگی باید در یکجایگاه راحت به خدمت در حوزه تخصص خود بپردازد، با پیشینه مدیریت کتابخانه های عمومی کشاندهاند وسط میدانی خطیر با مسئولیتی مهم که بیشک ممکن است به بهای باختن آینده و تباه شدن گذشتهیک مدیر یا فرد سالم و تخریب میراث یک انجمن گسترده و دارای ظرفیت بسیار بالا در کشور تمام شود. این انتخاب یکپیام واضح به جامعه موسیقی دارد. اینکه هیات امنایی که همگی از موسیقیدانان باسابقه و دلسوز هستند، فردی مناسب این پست وجایگاه در کل کشور نیافتند که هم موسیقیدان و موسیقیشناس باشد، هم سابقه کار مدیریت موسیقی داشته باشد و هم مورد تایید برادران تایید کننده باشد. ای داد و ای وای بر سر ما و جامعهی موسیقی ایران که یک نفر در میانمان نیست که سکان یک اداره را بتواند به دست بگیرد. هیات امنایی که همگی از موسیقیدانان باسابقه و دلسوز هستند، فردی مناسب این پست و جایگاه در کل کشور نیافتند که هم موسیقیدان و موسیقیشناس باشد، هم سابقه کار مدیریت موسیقی داشته باشد و هم مورد تایید برادران تایید کننده باشد؟ ولی بنده به عنوان یکی از اعضای جامعه موسیقی کشور به تکتک آقایان و استادان هیات امنا عرض میکنم، شما حقوق میگیرید که کار کنید یا ماشین امضا باشید؟ شما چرا در همان ادارهای که برایش مدیرعامل انتخاب میکنید فرد شایسته ای که تمامی امتیازات لازم برای این کار را دارد نمیبینید؟ افرادی در همان نهاد سالهاست با خوشنامی و روابط بسیار کیفی با هنرمندان موسیقی و همزمان مدیران دولتی زیر دستتان بود که هم جوانتر است و هم تواناتر و هم امتحان پسداده. چرا نمیبینیدشان؟ یا چرا نگاهی به انجمنهای استانها نمیاندازید؟ چرا به تجربه علی ثابتنیا نظر نمیکنید که خود هنرمند هم هست و از مشهد آمد و همگی دیدیم بسیار توانا و موفق عمل کرد؟ چرا این بار به استانها نگاه نمیکنید؟ اگر بخواهیم نام بیاوریم بسیارند اما ما در میان هنرمندان که ظرفیت مدیریت هم دارند در سطح کشور کم نداریم. آیا هیات امنا حق و اختیار و آزادی عمل ندارد؟ اگر چنین است به چه حقی در برخی امور کاری دخالت میکنند؟ اگر اختیار دارند، پاسخگوی جامعه موسیقی کشور باشند که چگونه توانستند تمام گزینههای مناسب را نادیده بگیرند و یک مدیر غیر موسیقایی و البته در جایگاه حقیقی و حقوقی خود محترم را برای ریاست انجمن موسیقی انتخاب کنند؟ لطفاً ملاک این انتخابشان را توضیح دهند. اصولاً بفرمایند این عزیزان نازنین که وظیفهشان در انجمن موسیقی چیست و چه قدر حقوق برای این انجام وظیفه دریافت میکنند؟ و همچنین بفرمایند علاوه بر انجمنموسیقی عضویت چند هیات امنای دیگر و هیات مدیره دیگر در حوزه موسیقی و سایر حوزهها را بر عهده دارند؟ اگر جامعه موسیقی کشور پاسخ این سوالات را دریافت کنند و قانع شوند، من ایمان دارم که همگی برای همکاری پیشقدم هم میشوند اما مادامی که این شک و شبهات در ارتباط با هیات امنا و نقش و دلایل تصمیماتشان وجود داشته باشد، باید به هنرمند بودن و صداقت آن عزیزان شک کرد و این خلاف شرافت و انسانیت و وطنپرستی است.» وی همچنین در ادامه نوشته است: «به نظر میرسد یک نگرش سلطهگرانه یا تمامیت خواه در دفتر موسیقی یا بخشی از معاونت هنری در جریان است که خواهان یکدستسازی در تعیین سیاستهای برخی مدیران است. شاهد این مدعا استعفا یا تا حدودی حذف علی ثابتنیا از انجمن موسیقی است. شخصاً با پیوند و ارتباطی که با دفاتر انجمنهای کشور داشتهام به وضوح سطح عملکرد مدیر مستعفی این نهاد را بسیار بالا دیده و متوجه بودم که مدیریت انجمن در انجام وظایف قانونی و حقوقی خود بسیار توانا و قدرتمند ظاهر شده است اما متاسفانه به علت مخالفت با بحث واگذاری دفاتر انجمن به موسسات خصوصی و همچنین مخالفت با بخشی از سیاستهای دفتر موسیقی وادار به کنارهگیری از سمت و مسئولیت خود میشود. در حالی که در دورهی او تنها جشنواره موفقی که از سوی دولت برگزار میشود با عنوانجشنواره جوان رشد کیفی و کمی درخور توجهی داشته است. تعجب من این است که چرا رسانهها به این موضوع پر اهمیت توجه مناسب و شایستهای نداشتند و جز چند رسانه دیگر رسانهها عنایت چندانی به چنین موضوع پراهمیتی معطوف نداشتند. من به شخصه از خبرنگاران نکتهسنج و توانمند حوزه موسیقی درخواست دارم در برابر این قبیل استعفاها و انتخابهای عجیب سکوت نکنند و با حق و توانایی پرسشگری خود مانع تصمیمات غلط و ناصواب شوند چرا که هر تصمیم نادرست در حوزه موسیقی و به خصوص در خصوص انجمن موسیقی، چالشی بزرگ برای موسیقی اقوام و نواحی ایجاد خواهد کرد که تبعات آن همچون انداختن کبریتی در انبار کاه است و فرهنگ و هنر اقوام ایران را به ورطههای خطرناکی میکشاند.» به هر ترتیب ماجرای استعفای ناگهانی علی ثابت نیا از انجمن موسیقی ایران و البته دلایل نامعلوم این کنارهگیری که گفته میشود دلیل اصلی آن شبهه واگذاری انجمنهای موسیقی به بخش خصوصی است، از نکات بسیار مهمی است که مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دیگر نهادهای پاسخگو در این حوزه میتوانند طی روزهای آینده به ارائه توضیحاتی در این زمینه بپردازند.
چهارمین قطعه موسیقایی پروژه «همساز» در آستانه نوروز ۱۴۰۰ به همنوازی سازهای کوبهای با پیپا ساز باستانی کشور چین اختصاص دارد و روز چهارشنبه ـ ۲۷ اسفند ماه ـ به طور همزمان در ایران و چین منتشر خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: به منظور حمایت از عرضه تولیدات ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی و همچنین ترویج صنایعدستی به عنوان یک کالای کاملا کاربردی در زندگی روزمره کمپین «#من_صنایع_دستی_عیدی_میدهم» در نوروز ۱۴۰۰ راهاندازی شده است.
سینماپرس : مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «لاله» عصر جمعه بیست و دوم اسفند با حضور عوامل فیلم در ایران مال برگزار شد.
یادبود هنرمندان، نویسندگان، شاعران وخبرنگارانی که در سال کروناییِ ۹۹ فوت شدهاند برگزار میشود.
سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو تأکید کردند: «خانه سینما» آشکارا در حق برخی صنوف اجحاف می کند؛ ۸۰ درصد سینماگران بیکار مطلقند و حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم، ما هیچ امیدی به مدیران سینمایی نداریم!
به گزارش سینماپرس چند سالی است اهالی سینمای کشور در خصوص سرنوشت عیدی های میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، خواستار رسیدگی به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در این زمینه شده اند؛ سینماگران بارها تأکید کرده اند این نهاد مثلاً صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!
عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضاً خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند!
مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند و خیال شان هم راحت است که کسی آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار نمی دهد!
اما اینک در بحران کرونا که منجر به بیکاری و خانه نشینی گسترده تر اهالی سینما شده، اعضای خانه سینما بار دیگر در آستانه سال نو فریاد اعتراض شان نسبت به عملکرد پرشائبه مدیران خانه سینما طی سال های اخیر بلند شده و تأکید دارند که مدیران این نهاد که عنوان «صنفی» را با خود به یدک می کشد باید حتماً تدبیری جدی برای وضعیت بحرانی معیشت سینماگران داشته باشد.
این اتفاق در حالی است که پیش از این به خصوص در دولت دهم و زمان ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی، با کمک نهاد ریاست جمهوری همواره به مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و… سبدهای کالا، کارت های هدیه، بن های خرید و… به یکایک اعضای خانه سینما، خبرنگاران و اصحاب رسانه و… اهدا می شد!
لازم به ذکر است تعدادی از چهره های شناخته شده سینمای کشور طی ماه های گذشته در پی اتفاقات خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا که موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفته، خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان آن شدند.
در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران کشور در صنف های مختلف گفتگو کردیم؛ خانم ها و آقایان: مهدی امینی خواه، علیرضا زرین دست، حسن زاهدی، حسین زندباف، عباس شوقی، محسن روزبهانی، ناهید علامی، مجید علیزاده، منصور غضنفری و زینت رضا انتقادات و پیشنهادات خود را طی گفتگوهای متعدد بیان کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: هنرمندان امروزه در بدترین وضعیت معیشتی به سر می برند و هیچ یک از مدیران و مسئولان به فکر آن ها نیستند؛ بحران کرونا طی یک سال گذشته تأثیر جدی و مستقیمی روی زندگی سینماگران گذاشته و با تعطیلی و کاهش تعداد پروژه ها مشکلات هنرمندان را چندین برابر کرده است اما طی این مدت هیچ یک از متولیان سینما تدبیری برای برون رفت از چنین وضعیت اسفباری که سینماگران با آن درگیر هستند را اندیشه نکرده اند! امیدوارم عیدی سینماگران امسال به صورت عادلانه و یکسان توزیع شود! متولیان وزارت ارشاد و خانه سینما به هیچ عنوان اجازه ندارند که بر اساس سلیقه خود افراد را گزینش کنند. امروزه همه هنرمندان به این کمک ها نیاز دارند و اگر کسی نیاز نداشته باشد می تواند مبلغ اختصاص یافته به خودش را به هر کس مایل است اهدا کند.
علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: مسئولان دولت بهانه «کرونا» و «تحریم» را کنار بگذارند و دغدغه مندانه معضلات مردم و سینماگران را حل کنند؛ تا زمانی که این بهانه ها وجود دارد و مسئولان با توسل به این بهانه ها از انجام کارهایی که وظیفه شان است سر باز می زنند هیچ دردی از مردم و سینماگران که بخشی از جامعه هستند درمان نخواهد شد. امیدوارم امسال در این بحران کرونا و با توجه به بیکاری گسترده سینماگران عیدی وزارت ارشاد به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اهالی سینما تقسیم شود تا همه هنرمندان بتوانند شب عید حداقل های زندگی شان را فراهم کنند. همچنین آرزو می کنم در سال پیش رو سینما از شر به دور و سر راهش خیر و شادی باشد.
حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما نیز با انتقاد شدید از دستگاه های فرهنگی و هنری و سینمایی گفت: ۸۰ درصد سینماگران بیکار مطلقند و حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم؛ حقوق بازنشستگی که به هنرمندان داده می شود در این تورم شدید و مشکلات فزاینده اقتصادی حتی به اندازه تأمین نان خالی و اجاره منزل سینماگران هم نیست اما مدیران سینمایی نسبت به این اتفاقات اعتنایی ندارند و چشم خود را روی این معضلات بسته اند. هنرمندان شرف دارند و عمر ارزشمند و گرانبهای شان را برای رشد و اعتلای سینمای کشور صرف کرده اند اما امروزه دلشان از رفتارهای مسئولان خون است. چرا مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما نمی آیند و تدبیری برای زندگی تأسف بار هنرمندان اندیشه نمی کنند؟ چرا بودجه جشنواره های زائد صرف معیشت و رفاه زندگی سینماگران نمی شود که اغلب شان دست به دهان هستند؟
حسین زندباف تدوین گر، کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود اما امروزه بخش اعظمی از اهالی فرهنگ به حال خود رها شده اند و حفظ و حراست نمی شوند، درست همانطور که فرهنگ و هنر در جامعه رها شده و ما دچار ولنگاری فرهنگی شده ایم! امروزه اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینما با بحران شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. کارها به صورت عادلانه در سینما تقسیم نمی شود و اگر کسی در گعده و گروهی نباشد اصلاً نمی تواند کار و فعالیت داشته باشد. در این میان وضعیت پیشکسوتان و ریش سفیدهای سینما بدتر است چرا که فقط چشم امیدشان به یک حقوق بازنشستگی است که حتی مخارج دو روز زندگی شان را هم تأمین نمی کند!
عباس شوقی طراح جلوه های ویژه میدانی نیز در این باره به سینماپرس گفت: ما هیچ امیدی به مدیران سینمایی نداریم چرا که آن ها ثابت کرده اند دغدغه ای برای رفع بحران و معضلات سینماگران ندارند از این رو بهترین کاری که مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما می توانند انجام دهند این است که پست های شان را رها کنند و بروند و خیال جماعتی را از نبودن شان راحت کنند! باعث تأسف و شرمساری است که باید عنوان کنم بعضی سینماگران با فروش ترشی و پیازداغ روزگار می گذرانند در حالی که برخی هنرمندان پول های میلیاردی به جیب می زنند بخش اعظمی از سینماگران حتی تأمین نان روزانه شان را هم ندارند و این بسیار دردناک است.
محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه میدانی پیشکسوت سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: دولت باید تا پایان کرونا برای یکایک اهالی سینما حقوق ثابت ماهیانه در نظر بگیرد؛ این اتفاقی است که در اغلب کشورهای جهان رخ داده و نه تنها به هنرمندان شان بلکه به آحاد افراد جامعه شان مقرری ماهیانه می دهند اما مسئولان دولت ما دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر وضعیت فاجعه بار زندگی هنرمندان و سایر اقشار جامعه هستند! باند و باندبازی در سینمای ایران بیداد می کند. چند سالی است که برخی اهالی سینما وقت سر خاراندن ندارند و مرتب سر کار هستند و برخی دیگر در بیکاری مطلق به سر می برند و کارها به صورت عادلانه تقسیم نمی شود.
ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: وضعیت در سینما به گونه ای است که اگر کسی حق و حقوقش را مطالبه کند دیگر نمی گذارند کار و فعالیت داشته باشد! این در حالی است که به علت فقدان مدیریت دغدغه مند و باندبازی های فراوان بخشی از هنرمندان مطرح سینما به شغل های کاذبی نظیر دستفروشی روی آورده اند و هیچ کس هم نیست که به فریادشان برسد! در خانه سینما رسماً به همه می گویند خفه شوید و حرف نزنید. اگر کسی مطالبه حق و حقوقش را بکند نمی گذارند کار بکند اما کسانی که نوکرصفت هستند پرکار هستند و همه جا دیده می شوند. متأسفانه خود اهالی سینما به این نتیجه نرسیده اند که اگر دنبال منافع جمع باشند منافع خودشان هم در آن لحاظ می شود و اغلب دنبال منافع شخصی هستند.
مجید علیزاده رئیس هیأت مدیره انجمن بازیگران و بدلکاران سینمای ایران در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: متأسفانه کسی به فکر هنرمندان نیست؛ به عنوان مثال صندوق اعتباری هنر کاری می کند که هنرمندان از زندگی سیر می شوند! شما نمی توانید تصور کنید که چه رفیق بازی هایی در این صندوق صورت می گیرد به نحوی که برای برخی افراد کارها ۲ روزه انجام می شود و برخی دیگر که جزو دوستان و نزدیکان شان نیستند را برای یک کار ساده بارها به صندوق می کشانند تا طرف از درخواست خود پشیمان شود! وضعیت به نحوی بغرنج است که برخی سینماگران برای گذران زندگی به دستفروشی روی آورده اند؛ من بارها این افراد را در کوچه و خیابان دیده ام و رویم را برگردانده ام تا آن ها خجالت زده نشوند! این ها درد است! چرا باید کار یک هنرمند برای گذران زندگی اش به اینجا برسد؟
منصور غضنفری دبیر انجمن مدیران تدارکات نیز در این راستا اظهار داشت: اهالی سینما در حال زجرکشیدن هستند و هیچ حامی و پشت و پناهی ندارند؛ درست است که بنده و امثال بنده مرتباً سر پروژه های مختلف هستیم و درآمد داریم اما این باعث نمی شود تا حال هنرمندان و همکاران بیکارمان را درک نکنیم، بی شک دغدغه همه ما داشتن حال و اوضاع خوب برای یکایک سینماگران و هنرمندان است. معیشت و ارتزاق سینماگران مسأله ای قدیمی است و همیشه این دغدغه معیشت و امنیت شغلی وجود داشته است اما امروزه بحران کرونا این معضل را صد چندان کرده است و تأثیر به مراتب بدتری روی زندگی سینماگران گذاشته است.
زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: آنچه در خانه سینما شاهدیم اجحاف در حق برخی صنوف است؛ امیدوارم امسال در این بحران کرونا همانند سال های گذشته شاهد بی عدالتی در نحوه توزیع عیدی های میلیاردی وزارت ارشاد نباشیم و یکایک اعضای خانه سینما بتوانند عیدی و هدایای خود را به صورت یکسان دریافت کنند و در حق هیچ کس اجحافی صورت نگیرد. خانه سینما ثابت کرده هیچ کاری برای اعضایش انجام نمی دهد و بالعکس در حق آن ها اجحاف نیز می کند؛ من امیدوارم امسال بساط بی عدالتی ها در نحوه تخصیص عیدی برچیده شود. چرا برخی صنوف سینمایی برای تمامی اعضای شان کارت هدیه دریافت می کنند و به برخی از صنوف حتی یک کارت هدیه هم تعلق نمی گیرد؟ اگر اسم این بی عدالتی و اجحاف نیست چه نامی روی این عمل مشمئزکننده می توانیم بگذاریم؟
سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران معتقد است: برخلاف تصور نسبتاً رایج، تحقیق و پژوهش تنها مختص به یک کار تاریخی نیست. فیلمنامه هر فیلمی وقتی بر اساس یافتههای پژوهشگرانه نوشته میشود، عمق پیدا میکند.
به گزارش سینماپرس، پوران درخشنده کارگردان مطرح سینمای ایران که ردپای تحقیق و پژوهش در آثار اجتماعی که ساخته مشهود است، درباره اهمیت پژوهش در آثار سینمایی گفت: نقش پژوهش به خصوص در فیلمهای اجتماعی بسیار مهم است، چراکه فیلمساز باید بدین وسیله نموداری از مسائل مختلفی که جامعه با آن درگیر است را رسم کند و بر آن اساس در یک اثر، درباره آنها صحبت کند.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش در آثار سینمایی باید جدی گرفته شود افزود: تمام فاکتورهایی که برای عمق پیدا کردن یک فیلمنامه لازم است باید از طریق پژوهش به دست آید. پژوهش میدانی، کتابخانهای و کارشناسی انواع مختلفی از پژوهش هستند که طبق نیاز هر اثری باید به آنها پرداخته شود. البته که هر سه این روشها بسیار مهم هستند و باید رعایت شوند تا فیلمنامهنویس یا فیلمساز در نهایت بتواند به نتیجه مطلوبی برسد.
درخشنده درباره تجربیات شخصی خود در زمینه پژوهش در فیلمهایی که ساخته اظهار داشت: در کارهای خودم اصولاً بر همین اساس جلو میروم، زیرا من معتقدم پژوهش است که راه من را باز میکند و مسیر درست را نشانم میدهد. نمیشود بدون هیچ تحقیقی تنها بر اساس یک آیتم جلو رفت و فکر کنیم که میشود با آن یک اثر عمیق خلق کرد. همه مسائل و آسیبهای اجتماعی روابط علت و معلولی دارند، نمیتوان فقط به دنبال معلول راه افتاد و فیلم ساخت. نقش پژوهش در در اثر سینمایی انکارناپذیر است چراکه یک فیلمساز باید اثرش را بر اساس یک واقعیت اجتماعی بسازد که از همه زوایا به آن نگاه کرده است. فیلمنامه یک فیلم وقتی بر اساس یافتههای پژوهشگرانه نوشته میشود عمق پیدا میکند.
درخشنده در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که برخلاف تصور نسبتاً رایج، تحقیق و پژوهش تنها مختص به یک کار تاریخی نیست، شما در یک فیلم کودک و نوجوان هم باید بر اساس اصل تحقیق جلو روید. نمیشود از دنیای کودک حرف زد ولی او را نشناخت و ندانست که او به چه موضوعاتی علاقهمند است. اینکه از چه خاستگاه و با چه روانشناسی به دنیای کودک میپردازیم تا اندازه ای مهم و تاثیرگذار است که باید با تحقیق درباره همه جزئیات در این مسیر جلو رفت.
وی ادامه داد: در موضوع پژوهش چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد که پیشتر به آنها اشاره کردم، اما دوباره تاکید میکنم هر سه بعد از پژوهش برای ساخت هر اثر لازم است. این مسئله مهم را فقط مختص یک فیلم تاریخی نمیدانم و به نظرم چنین نگاهی کاملا اشتباه است. در زمان معاصر هم در هر زمینهای نیازمند پژوهش هستیم. ما یا برای خانواده، یا جوانان و نوجوانان، یا کودکان و یا افراد عام جامعه فیلم میسازیم. پس باید همه طیفهای مختلف جامعه را بشناسیم و این شناخت جز از طریق تحقیق و پژوهش، مطالعه، فیلم دیدن و به طور کلی پیگیر و جستجوگر بودن به دست نمیآید.
اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ۱۴۰۰ برگزار میشود.