X

بایگانی اسفند 27, 1399

دفتر سینمایی

«خانه امن» در شرایط سخت کرونایی ساخته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمد معظمی کارگردان سریال «خانه امن» توضیحاتی در خصوص ساخت این سریال و دیگر آثار نمایشی تلویزیون داد.

به گزارش سینماپرس، احمد معظمی کارگردان سریال‌های تلویزیونی، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، گفت: مجموعه تلویزیونی «خانه امن» در شرایط سخت کرونایی ضبط و تصویربرداری شد. خوشبختانه با توجه به اینکه صحنه‌های اکشن و لوکیشن‌های متعددی داشتیم، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را به سرانجام رساندیم.

وی در ادامه افزود: من تمام آثار نمایشی تلویزیون را امسال دنبال کردم و به نظرم این مجموعه‌ها همگی در شأن مخاطب ساخته شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر هنری جدید «بنکسی» مخدوش شد


جدیدترین اثر «بنکسی» که بر روی دیوار یک زندان متروکه خلق شده است با استفاده از رنگ قرمز مخدوش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انقلاب از درون» آغاز می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «انقلاب از درون» عنوان تازه ترین مستند اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه صدا و سیما است که با حضور دکتر ادگاردو روبین تولید شده است. این فیلم نگاهی متفاوت به تاثیر انقلاب اسلامی در دهه‌های اخیر تا به امروز دارد.

به گزارش خبرگزاری سینماپرس، مستند «انقلاب از درون» به تهیه‌کنندگی عباس صالح مدرسه ای برای نخستین‌بار از شبکه های سیما پخش می‌شود. «عباس صالح مدرسه‌ای» که نویسندگی و کارگردانی ۸۴ فیلم مستند و داستانی را در کارنامه خود دارد، این بار نیز با یک فیلم تحلیلی نزد مخاطبان می آید.

عباس صالح‌مدرسه‌ای همچنین درباره ساخت مستند «انقلاب از درون» به خبرنگار سینما پرس گفت: دکتر ادگاردو روبین مُبلّغِ اسلام در بیست کشور آمریکای لاتین است و خود را تحت تاثیرِ شعاعِ انقلاب اسلامی ایران می داند. او پژوهشگری پُر تلاش در عرصه بین الملل است و سعی ما بر این بود تا دغدغه ها و فهرستِ فعالیت های جهادیِ وی را این مستند بیاوریم.

وی افزود: تلاشم براین بوده که فیلم تاریخ مصرف نداشته باشد و در همه ایام قابل استفاده باشد. هر چند بنا بر دلائلی نشد این پروژه ادامه پیدا کند اما امیدوارم پازلِ این موضوع در مستندهای دیگر کامل شود.

کارگردان «انقلاب از درون» عنوان کرد: هر یک از کسانی که تحت تاثیر این نهضت قرار گرفته اند، در واقع این انعکاس ها موجب شده ابتدا انقلاب از درونِ خودشان شکل بگیرد و باعثِ  تحول و پویایی شان شود.

صالح مدرسه ای در پایان افزود: وظیفه خود می دانم تا از حمایت های خالصانه و بی دریغِ حجت الاسلام والمسلمین صادق لیراوی قدردانی کنم.

لازم به ذکر است، مستند بررسیِ «انقلاب از درون» آخرین محصول  اداره کل پژوهش های رسانه صدا و سیما در سال ۱۳۹۹ است و سایر عوامل این مستند عبارتند از؛ حسین اسدی زاده (مشاور پروژه)، مجد الدین معلمی(ناظر کیفی)، سید محمود حسینی(فیلمبردار)، حامد توکلیان  (پژوهشگر و نویسنده)، جواد یقموری (تدوینگر و صداگذار)، محمد علی خراسانی (مدیر تولید)، محمد میرابی(پشتیبانی فنی)، عباس کبیر(طراح پوستر) و خانه هنرمندان امروز (مجری طرح).

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت کتاب"قلبی بزرگتر از جهان" اجرا شد


کنسرت کتاب ” قلبی بزرگتر از جهان” اثر عرفان نظرآهاری با موضوع صلح، از سوی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، برای اولین بار به روی صحنه رفت و اجرا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام تاریخ انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان


برنامه‌ریزی برای تدوین فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آغاز شده و تا اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ فراخوان جشنواره منتشر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشاور، مدیر هماهنگی و مسئول دبیرخانه «جشنواره ملی موسیقی جوان» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با صدور احکامی جداگانه مشاور، مدیر هماهنگی و مسئول دبیرخانه این رویداد موسیقایی را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، با حکمی از سوی هومان اسعدی دبیرپانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، علی ثابت نیا به عنوان «مشاور دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان»،اسحاق شکری به عنوان «مدیر هماهنگی ستاد پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» و سمیه ناظمیان به عنوان «مسئول دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» منصوب شدند.

هومان اسعدی دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حکم علی ثابت نیا آورده است: با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و هنری جنابعالی و با عنایت به برنامه‌ریزی منظم و برگزاری شایستۀ دوره‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم جشنواره ملی موسیقی جوان و نظر مساعد اعضای محترم شوراهای تخصصی و هیئت‌های داوری، به موجب این حکم به عنوان «مشاور دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» منصوب می‌شوید. امید است در این دوره نیز، همچون ادوار پیشین، از تجارب ارزندۀ جنابعالی در جهت برگزاری مطلوب جشنواره بهره‌مند شویم.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان همچنین در حکم اسحاق شکری نیز چنین آورده است: با توجه به تجارب ارزندۀ جنابعالی در برگزاری دوره‌های هفتم تا چهاردهمِ جشنواره ملی موسیقی جوان، به موجب این حکم به عنوان «مدیر هماهنگی ستاد پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» منصوب می‌شوید. امید است در این دوره نیز، همچون ادوار پیشین، برنامه‌ریزی و امور فنی این رویداد مهم موسیقایی، در تعاملی مطلوب با ستاد جشنواره، به نحوی شایسته انجام شود.

هومان اسعدی همچنین در حکم سمیه ناظمیان نیز آورده است: با توجه به تجارب ارزندۀ سرکار عالی در برگزاری شایستۀ ادوار پیشین جشنواره ملی موسیقی جوان، به موجب این حکم به عنوان «مسئول دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» منصوب می‌شوید. امید است در این دوره نیز، همچون ادوار پیشین، امور مربوطه به نحوی شایسته انجام شود.

شایان ذکر است امور اداری، مالی و اجرایی جشنواره کمافی‌السابق در انجمن موسیقی ایران و تحت نظر مدیر عامل محترم انجمن موسیقی ایران انجام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشکان کمانگری «زیبایی تو» را منتشر کرد/همکاری با یک هنرمند مطرح


تصنیف «زیبایی تو» به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان و خوانندگی اشکان کمانگری در آستانه فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ و انتشار آلبوم جدید این ۲ هنرمند در بهار آینده، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از غلبه «ابتذال» تا گسترش «ولنگاری» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دهه ۹۰ در حال به اتمام رسیدن است و حالا فرصت مناسبی است که نگاهی به اوضاع فروش سینما در این دهه داشته باشیم. پس از دهه‌های طلایی ۶۰ و ۷۰ و دهه خنثای ۸۰ به دهه منفعل ۹۰ می‌رسیم؛ دهه‌ای که حال سینمای ایران چندان مناسب نبود و با فراز و فرودهای بسیاری مواجه شد.

به گزارش سینماپرس، در دهه ۸۰ فیلم‌های بدنه یا گیشه عرض‌اندام کردند، اما با شروع دهه ۹۰ اساساً سینمای ایران با پدیده غلبه ابتذال مواجه شد. در سه سال نخست دهه ۹۰ تولیدات کمدی گیشه‌ای تبدیل به شبه‌کمدی مبتذل شدند، با این حال تا سال ۹۳ تولیدات سالانه سینما کیفیت متوسطی داشت و در آن سال شهر موش‌ها، آتش‌بس ۲ و طبقه حساس توانستند فیلم‌های پرفروش سال باشند و در سال ۹۴ فیلم محمد رسول‌الله با بهای بلیت بیشتر توانست در ۲۸ هفته ۱۴ میلیارد فروش داشته باشد، رتبه دوم و سوم نیز به فیلم‌های نهنگ عنبر و ایران برگر اختصاص یافت و دیگر فیلم‌های اکران شده در سال ۹۴ نتوانستند مخاطب را راضی نگه دارند.

اوضاع اکران در سال ۹۵ با فیلم فروشنده کمی بهتر و علاقه مخاطب به سینمای فرهادی باعث شد سالن‌های سینما با استقبال خوبی مواجه شود، بنابراین فروشنده در ۲۰ هفته ۱۵‌میلیارد فروش کرد و کمدی ضعیف من سالوادر نیستم به دلیل حضور رضا عطاران در جایگاه دوم با فروش ۱۴‌میلیارد مخاطبان زیادی را از آن خود کرد. وضعیت اسفناک برای سینمای ایران از سال ۹۶ شروع شد؛ زمانی که فیلم‌های پرفروش اول تا سوم آثار شبه‌کمدی بودند که باعث تنزل سلیقه مخاطب شدند؛ فیلم‌هایی مثل آینه بغل، گشت ارشاد، اکسیدان، ساعت ۵ یا خالتور آثار پرفروش سال ۹۶ بودند، جالب است بدانید که فیلم‌هایی مثل رگ خواب، بدون تاریخ بدون امضا و خفگی در همان سال نتوانستند فروش قابل توجهی داشته باشند که این نوع استقبال از تولیدات زنگ خطر محسوب می‌شد. در سال ۹۷ فیلم‌های کمدی مبتذل انتخاب مخاطب بود، به همین جهت هزار پا، مصادره و تگزاس فروش بالایی داشتند، اما لاتاری و به وقت شام هم در رتبه‌های سوم و پنجم قرار گرفتند که آن هم به دلیل اکران نوروزی آن دو فیلم بود.

در سال ۹۸ مطرب به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در صدر جدول فروش ایستاد و تگزاس ۲ و رحمان ۱۴۰۰ در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. حضور متری شیش و نیم به عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۹۸ را نیز باید بیشتر مربوط به اکران نوروزی دانست. در پرفروش شدن فیلمی مثل مطرب که بی‌شک اثر مبتذلی بیش نیست نیز نباید گرانی بلیت را نادیده گرفت.

سال ۹۹ به دلیل کرونا و تعطیلی سینماها نمی‌شود آمار درستی را ارائه داد. در دهه ۹۰ فرم و محتوا به حاشیه رفت و ابتذال جای آن را گرفت، دلیل مهم این فرآیند این بود که فیلمسازان و تهیه‌کننده‌های بساز و بفروش عرصه را فراهم دیدند و بعد رسانه‌ای سینما را نادیده گرفتند یا اساساً مرد درک این میدان نبودند و صرفاً جنبه بساز و بفروشی سینما برایشان رجحان داشت.

از سوی دیگر سینمای درام در دهه ۹۰ نتوانست به شکل جدی عرض‌اندام کند، به طوری که مخاطب از سینمای این دهه فقط ابد و یک روز، مغزهای کوچک زنگ زده و متری شیش و نیم را به یاد دارد؛ سینمای منفعلی که آسیب‌های شدیدی به همراه داشت. تنزل سلیقه مخاطب از یک سو و ضعف مدیریت در ابعاد مختلف باعث شد فیلم‌های مهم ۱۰ ساله سینمای ایران بیشتر از ۱۰ فیلم نباشند. فرایندی که در سینما با آن مواجه هستیم نشان می‌دهد در هیچ دوره‌ای مانند دهه ۹۰ مدیران سینمایی و فرهنگی دچار ضعف عملکرد و ایده نبوده‌اند و خروجی این نداشتن راهبرد و نظام فکری می‌شود همین ابتذال فزاینده و افسارگسیخته.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نکات مدیرکل تجسمی درباره آیین‌نامه جدید ساخت و نصب مجسمه‌های شهری


مدیرکل هنرهای تجسمی توضیحاتی را درباره شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری که پس از ۲۰ سال تشکیل شده است، ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لاک‌پشت و حلزون» به پایان تدوین رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تدوین فیلم سینمایی «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی توسط پویا اشتهاردی پایان یافت.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی لاک‌پشت و حلزون به کارگردانی رضا حماسی اواسط بهمن ماه به پایان رسید و پس از آن توسط پویا اشتهاردی تدوین شد.

 این روزها امیرحسین قاسمی در حال صداگذاری روی این فیلم است، امین انتشاری جلوه‌های ویژه و علیرضا مجیری اصلاح رنگ این فیلم سینمایی را انجام می‌دهند. همچنین امیرحسین رضایی نیز در حال ساخت موسیقی لاک‌پشت و حلزون است.

علی مصفا، لیلا زارع، سام نوری، مهران نائل و البرز کروبه (بازیگر کودک) گروه بازیگران اصلی این پروژه و پانته‌آ مهدی‌نیا، محمد نریمانی، حمید خردمندی، زهره حجازی و علی رستگاری دیگر بازیگران فیلم سینمایی لاک‌پشت و حلزون هستند.

در خلاصه داستان لاک‌پشت و حلزون آمده است: پدرام ده ساله با مادرش افسانه زندگی می‌کند و مشکلات زیادی با او دارد. افسانه قصد ازدواج دارد ولی با مخالفت پدرام روبه‌روست و دلیل مشکلات پدرام را همین مسئله می‌داند. پدرام با جوان عجیب و غریبی آشنا می‌شود و یک رابطه دوستی پنهانی بین آنها شکل می‌گیرد…

مشاهده خبر از سایت منبع