X

بایگانی اسفند 28, 1399

دفتر سینمایی

اسپایک لی باردیگر رییس هیات داوران جشنواره کن شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسپایک لی روز پیش به عنوان رییس هیات داوران هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، اسپایک لی که سال پیش به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود، در نهایت به دلیل برگزار نشدن جشنواره با شیوع کرونا، موفق به انجام این وظیفه نشد. از همین رو امسال مسئولان جشنواره فیلم کن وی را برای ریاست دوره بعدی جشنواره برگزیدند.

هفتادو چهارمین دوره جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ قرار است از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر ۱۴۹۹) برگزار شود. این جشنواره که همیشه در ماه می میزبان سینمادوستان بود امسال نیز برای کرونا به تعویق افتاده است.

بخش رسمی و بقیه اعضای هیأت داوران اوایل ژوئن معرفی می‌شوند.

پی‌یر لسکور مدیر این جشنواره گفت: در ماه‌های پرابهامی که به‌تازگی سپری کردیم، اسپایک لی همواره به ما دلگرمی داد. این حمایت سرانجام در حال نتیجه دادن است و ما برای ترسیم دوران سخت خود نمی‌توانیم شخصیتی قدرتمندتر از او در اختیار داشته باشیم.

تی‌یری فرمو دبیر جشنواره هم از شور و اشتیاق اسپایک لی به سینما گفت و افزود: این شوق انرژی ما برای آماده‌سازی این رویداد بزرگ را که همه در انتظارش هستند، افزایش داده است.

ادامه پاندمی در اروپا و مشکلاتی که در تزریق واکسن رخ داده است برگزاری کن ۲۰۲۱ در ماه جولای را هم چندان قطعی نمی‌کند و این احتمال وجود دارد که جشنواره باز هم عقب بیفتد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پس ظاهر فریبنده و فانتزی‌گونه گروه «کی پاپ»، بخش‌ها و رازهای سیاه و مروزی وجود دارد که یکی از خروجی‌های آن، شیوع نسبتا بالای پدیده «خودکشی» در بین فعالان جوان صنعت پاپ کره‌ای است.

به گزارش سینماپرس، موسیقی برآمده از «کی پاپ» (K Pop) یا پاپ کره‌ای، را با تعداد زیاد اعضای گروه، ریتم‌های تند موسیقی الکترونیک، ملغمه‌ای از رپ کره‌ای-انگلیسی، تصاویر پر زرق و برق و اصلاحا شیک و لاکچری با رنگ‌ها شارپ و «انرژی» فراوان و حتی بعضا مبالغه‌امیز آن می شناسند، با متن ترانه‌هایی ظاهرا سبک و نه چندان پیچیده که باب دل طیف نوجوان یا تین‌ایجر است.

اما در پس این ظاهر فریبنده و فانتزی‌گونه، بخش‌ها و رازهای سیاه و مروزی وجود دارد که یکی از خروجی‌های آن، شیوع نسبتا بالای پدیده «خودکشی» در بین فعالان جوان صنعت پاپ کره‌ای است.

به چهره‌های معروف صنعت موسیقی در کره، «idol» یا بُت می گویند. مسیر تبدیل یک استعداد به یک بت در کره، بسیار سخت‌تر و بی‌رحمانه‌تر از مسیر ستاره شدن در هالیوود است. وقتی یک استعداد جوان یا نوجوان با یک کمپانی حوزه موسیقی در کره جنوبی قرارداد بست، تقریبا تبدیل به یک برده در دست کمپانی می شود. [۱] تمرین‌ها و آموزش‌های بسیار سنگین، چارچوب‌های کاملا مشخص شده و تخطی‌ناپذیر زندگی حرفه‌ای و فشار وحشتناک روحی که از سوی مدیران کمپانی بر این نوجوانان یا جوانان وارد می شود، روزهای سیاهی را برای ایشان رقم می زند. [۲] این مسیر سخت، با ارزیابی‌های سختگیرانه‌ای که در فواصل معین توسط مدیران کمپانی از فرد تحت قرارداد صورت می گیرد، تکمیل می شود و در صورتی که نتوانند نظر مدیران را در هر مرحله‌ای جلب کنند، بی درنگ قراردادشان باطل می شود. [۳]

ورزش‌های سنگین روزانه برای شکل دادن به اندام مورد نظر و استاندارد از نظر صنعت کی پاپ و انواع جراحی‌های پلاستیک، بخشی دیگر از شکل‌گیری و خلق یک ستاره در پاپ کره‌ای است.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

وقتی یک استعداد جوان به نقطه‌ای می رسد که می تواند اجرای صحنه‌ای داشته باشد، کوهی از بدهی پشت سر خود به جا گذاشته که حاصل سرمایه‌گذاری چند ساله کمپانی روی اوست. این بدهی سنگین، بردگی او را برای کمپانی تشدید می کند، چرا که تعداد بسیار محدودی از فعالان پاپ کره‌ای به آن درجه از شهرت می رسند که پول زیادی بسازند و بدهی‌های قبلی خود را تسویه کنند. از این رو، داشتن شغل دوم حتی در بین بسیاری از ستارگان پاپ در کره، مساله‌ای معمول است. از سوی دیگر، ماراتن تسویه بدهی‌ها باعث شده تا بسیاری از گروه‌های پاپ کره‌ای که به شهرتی رسیده‌اند، برنامه‌های سنگین و بسیار شلوغی برای اجرای روزانه داشته باشند و حتی در یک روز از شهری به شهر دیگر بروند تا کنسرت بدهند. خستگی و فرسودگی حاصل از این برنامه‌های فشرده عمدتا منجر به پناه بردن به الکل و مواد مخدر و بعد از مدتی اعتیاد سنگین در اغلب ستارگان پاپ کره‌ای می شود. [۴]

از قضاء، زرق و برقی که اطراف گروه‌های اصلی پاپ کره‌ای چون بی تی اس را احاطه کرده، اجازه نمی دهد که سیاهی عمیق این صنعت بیرون بزند. سیاهی که عمدتا حول قراردادهای برده‌وار، اختلالات روانی همچون آنورکسیا(وحشت از چاق شدن و در نتیجه ترس از غذا خوردن)، سوء استفاده جنسی گسترده و خودکشی دور می زند. این صنعت که طبق برخی تخمین‌ها، حدودا ۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد، قربانیان زیادی، به ویژه در سنین پایین، می گیرد. [۵]

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

کمپانی‌های اصلی کی پاپ که کلید موفقیت را در این صنعت در دست دارند، کمپ‌های آموزشی برای استعدادهای پذیرفته شده در گزینش‌های اولیه دارند که قوانین پادگانی سنگینی و سختی بر آن‌ها حاکم است. در این کمپ‌ها، حتی کودکانی در حوالی ۱۰ سال هم هستند که علاوه بر آموزش‌های چندین ساعته برای رقص، آوازخوانی، زبان خارجه و مدلینگ، باید رژیم‌های سخت غذایی را هم تحمل کنند. هر صبح و هر شب وزن افراد اندازه گرفته می شود و به سرمربی کمپ گزارش می شود. هر گرم وزن اضافه توبیخ و تبیه به دنبال دارد. از همین رو، گرسنگی‌های طولانی و تحمیلی، امری رایچ در این کمپ‌هاست. [۶]

کیم مین-سئوک، سرمربی آموزش یکی از کمپ‌های شرکت «»(یکی از سه کمپانی اصلی این صنعت در کره جنوبی)، در مصاحبه‌ای با مجله وایس گفت:

” اصل، داشتن هیکل مناسب است. قیافه مشکل‌دار را با جراحی رو به راه می کنیم. “

برای نوجوانان در این کمپ‌ها، بسته به شانس و اقبال و مسایل دیگر، بین ۶ ماه تا ده سال طول می کشد که فرصت «ستاره شدن» مهیا شود. تازه وقتی این «موفقیت» حاصل شود، اول بدبختی است، چرا که قراردادی موسوم به «قرارداد بردگی» بین فرد و کمپانی منعقد می شود که برای ۱۵ سال تقریبا «هیچ» پولی عاید شخص او نمی شود، بلکه هر چه عایدی از اجرای اوست، خرج بازپرداخت بدهی‌ها به کمپانی می شود. هر گونه تلاش برای تخطی از این قرارداد، به واسطهٔ بندهای حقوقی، منجر به جریمه‌های سنگین و طاقت فرسای مالی می شود که راهی جز رفتن به زندان باقی نمی گذارد. البته سوء استفاده‌های جنسی مدیران کمپانی‌ها از افراد تحت قرارداد نیز بسیار بسیار در صنعت کی پاپ رایج است. البته این بهره‌کشی جنسی در بخش‌های دیگر صنعت سرگرمی کره‌ای از جمله فیلم و سریال هم بسیار شایع و رایج است. [۷]

وقتی هنرپیشه زن کره‌ای، جانگ جا-یئون، در سال ۲۰۰۹ خود را کشت، در یک نامه ۷ صفحه‌ای که از خود به جا گذاشت، رواج گستردهٔ بردگی جنسی را در صنعت سرگرمی کره‌ای شرح داد.

در فوریه ۲۰۱۹، رسانه‌های کره‌ای خبر دادند که «سئونگری»، ستارهٔ گروه پاپ «بیگ بنگ» در کلاب شبانهٔ خود در سئول به نام «آفتاب سوزان» به مشتریان معروفش خدمات جنسی پیشنهاد می داد و بدون اطلاع ایشان از آن‌ها فیلمبرداری می کرد. [۸]

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!سئونگری

بعدتر، گزارش‌های رسانه‌ای دیگری منتشر شد که نشان می داد منطقه «گنگنام-گو» که با موزیک ویدیوی «گنگنام استایل» (از PSY) شهرت جهانی پیدا کرد و در واقع منطقه مرفه‌نشین سئول است، چندین کلاب و محفل مخفی دارد که در آن ستارگان کی پاپ و مدیران صنعت سرگرمی، عیاشی‌های جنسی وحشیانه از جمله تجاوز، آزار فیزیکی زنان و دختران، بهره‌کشی از دختران کم سن و دیگر جنایات جنسی صورت می دهند و صدها هزار دلار پول خرج می کنند. [۹]

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

در ۱۲ مارچ همان سال، جونگ جون-یونگ، ستاره سینما و موسیقی هم اعتراف کرد که از رابطه جنسی خود با زنان فعال در صنعت سرگرمی مخفیانه فیلم می گرفته و در یک چت روم خاص با دیگر اعضاء به اشتراک می گذاشته است. [۱۰]

جونگ جون-یونگ«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

تنها دو روز بعد، یعنی در ۱۴ مارچ، دیگر ستاره موسیقی پاپ کره‌ای به نام «چوی جونگ-هون»، توسط دستگاه قضایی کره متهم شد که علاوه بر آزار جنسی و تجاوز به زنان و دختران، از آن‌ها مخفیانه فیلم نیز می گرفت. [۱۱]

چوی جونگ-هون«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

انتشار این خبرها، جنجال زیادی در کره جنوبی به پا کرد و رسوایی‌ها به بار آمد. در پیگیری‌های رسانه‌ای معلوم شد که چت روم‌های خاصی وجود دارد که در آن‌ها، ستارگان صنعت سرگرمی کره، فیلم‌های رابطه جنسی خود را که مخفیانه فیلمبرداری شده بود با دیگر اعضاء به اشتراک می گذاشتند!

علاوه بر این، فشارهای روانی و جسمی ناشی از عقدهٔ «خوش سیما» بودن و «گرسنگی» برای اندام مناسب در صنعت سرگرمی و به طور خاص «پاپ کره‌ای»، منجر به برخی خودکشی‌های پرسرو صدا در این صنعت شد. [۱۲]

در سال ۲۰۱۷، کیم جونگ-هون، هنرپیشه مرد محبوب و مشهور کره‌ای، خودکشی کرد. در کنار جنازه او یادداشتی یک جمله‌ای به این مضمون بود: «از درون ویران شدم»

کیم جونگ-هیون«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

البته سابقه خودکشی در بین ستارگان کی پا به همان اوایل رونق این صنعت باز می گردد. در سال ۱۹۹۶، خوانندهٔ ۱۹ ساله پاپ کره‌ای به نام «چارلز پارک» با اسم هنری «سئو جی-وون» خودکشی کرد. خودکشی او درست چند روز بعد از ان صورت گرفت که آلبوم موسیقی او در راس جدول فروش کره قرار گرفت. [۱۳]

چارلز پارک یا «سئو جی-وون» «خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹، جسد خواننده وهنرپیشه زن  ۲۸ ساله کره‌ای، «گو هارا»،  در خانه‌اش پیدا شد که اقدام به خودکشی کرده بود.

قبر گو هارا«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

***

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

***

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

خودکشی او تنها چند هفته بعد از آن انجام گرفت که دوست صمیمی و همکار او در صنعت کی پاپ به نام «سولی» در اکتبر ۲۰۱۹، خود را کشت و مرگ او انتقادات شدیدی را نسبت به ابعاد سیاه پشت پرده صنعت کی پاپ برانگیخت. [۱۴]

پیام‌های «سیاه»، پشت‌پرده پسران «ملوس»

هواداران صدها میلیونی این گروه موسیقی پاپ کره‌ای خود را «ارتش» می دانند. چندی پیش، صاحب یک رستوران در سئول، تنها به دلیل این که گفت که فلان گروه از این گروه بهتر است، از اعضای این «ارتش» کتک مفصلی خورد. بسیاری از تحلیل‌گران و جامعه‌شناسان در کره جنوبی و کشورهای غربی از شکل‌گیری یک «فرقه» یا «کالت» پیرامون این گروه سخن می گویند: BTS

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

بدون تردید،  BTS معروف‌ترین و پرطرفدارترین گروه موسیقی صنعت «کی پاپ» است که موزیک‌ویدیوهای ان در یوتیوب بیننده میلیاردی دارد!

گروهی هفت‌نفره که اعضای ظاهرا مذکر آن، فاقد هویت جنسی قطعی هستند. از قضاء، این مساله، یعنی هویت مرزی جنسی، یکی از محورهای شکل‌گیری «پروژهٔ BTS است. پسرانی جوان با اندام، پوشش و هیاتی پسرانه، اما با چهره‌هایی به شدت ظریف و زنانه که استفاده از میک‌آپ و زیورآلات زنانه، تشخیص هویت جنسی آنان را دشوار کرده است.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

تغییر «هویت جنسی» بشر و افزودن شاخه‌های جدیدی بر آن چه که طبق شرع و عرف و سنت، هزاران سال هویت‌های جنسی پذیرفته شده نوع بشر است(زن و مرد)، یکی از برنامه‌های اصلی یک شبکه جهانی است که ستاد فرماندهی نظام لیبرال سرمایه‌داری را تشکیل می دهد. در سال‌های اخیر، با اعمال نفوذ این شبکه قدرتمند، بحث «دگرباشی» جنسی و هویت‌های جنسی جایگزین، حتی به صورت دستوری و آمرانه(از معبر سازمان‌ه و نهادهای بین‌المللی تحت سلطهٔ این شبکه جهانی) وارد سیاستگذاری کشورهای مختلف دنیا شده که «سند اهداف توسعه پایدار» یا ان چنان که در کشور ما معروف شده، «سند ۲۰۳۰» یک نمونه از این تحمیل‌گری شیطانی است. وقتی بحث الزام دولت‌ها به پذیرش و رسمیت‌بخشی به هویت‌های جنسی جدید و «دگرباشی جنسی»، فرضا جزو شروط نهادهای مالی «بین‌المللی» برای اعطای وام به کشورهای در حال توسعه می شود، یعنی با یک شبکه مخوف جهانی طرف هستیم که دستکاری در هویت بشر را هم از طریق نرم(فرهنگ سازی» و هم سخت(ساز و کارهای قانونی) در دستور کار گذاشته است.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

در دو سه سال اخیر، واژه LGBT(تشکیل شده از اول نام هویت‌های جنسی جعلی و برساخته جدید) و نماد «رنگین کمان» به نحوی جنون‌آسا پربسامد شده، چنان که گویی به واژه و نماد مقدس نظام لیبرال‌سرمایه‌داری مبدل گشته اند.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

اخیرا برخی گروه‌های «دگرباش»، حرف جدید «Q» را به این واژه اضافه کرده‌اند. Q حرف نخست واژه «queer» است. کوئیر با معنای اصلی «عجیب و غریب» یا «عوضی»، واژه‌ای است که به صورت کلی برای افرادی به کار می رود که هویت جنسی نامشخصی دارند.

وبسایت «رادیو زمانه»، وابسته به دولت هلند، که فعال‌ترین وبسایت فارسی‌زبان در اشاعه فرهنگ دگرباشی جنسی است، کوئیر را این‌گونه تعریف کرده است:

” کوئیر کسی است که هویت جنسی ثابتی را نمی‌پذیرد و به طبقه‌بندی‌های جنسی/جنسیتی معمول و متعارف در فرهنگ غالب تن نمی‌دهد. در واقع، سیالیت هویت جنسی یکی از مبانی اصلی نظریه غیرهنجارگذار (non-normative) کوئیر است. بنا بر این نظریه، حرف‌زدن به‌طور کلی از «زنان» یا «همجنس‌گرایان» یا گروه‌های دیگر بی‌معناست، چرا که این هویت‌ها برساخته‌هایی اجتماعی شامل عناصر گوناگون، متفاوت و گاه متضادی هستند که تقلیل آن‌ها به یک عامل مشترک چندان معنادار نخواهد بود. نظریه‌پردازان کوئیر از قضا بر آن‌اند که عامدانه این هویت‌های به‌ظاهر سلب را بشکنند و دسته‌بندی‌های درونی، تقسیم‌بندی‌ها و طبقه‌بندی‌های هویتی/جنسیتی را زیر سوال برند. “

به طور مشخص کوئیر و حتی «کوئین» در ادبیات جنسی که در سال‌های اخیر، در رسانه‌های جریان اصلی نظام لیبرال‌سرمایه‌داری جعل شده، به افرادی گفته می شود که به لحاظ شناسنامه‌ای و فیزیولوژیک «مرد» هستند، اما کنش و سلوک و پوشش و آرایش آنان زنانه است. تبلیغ و ترویج هویت «کوئیر»، به صورت مستقیم و غیرمستقیم دست‌کم در ۵ سال اخیر، به طرز ملموسی شدت گرفته است، چنان که جشنواره‌ها، مسابقات تلویزیونی، شوها و رویدادهای بزرگی در اقصی نقاط جهان ترتیب داده شده که محل تجمع و جلوه‌گری مردهای «کوئیر» است. گویی یک دست پنهان جهانی به نبرد هویت «مردانه» رفته تا هر چه بیشتر مردان را «مُخنّث» بسازد.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

کسانی که به صورت تخصصی مباحث مربوط به فرقه‌های مخفی و محافل ماسونی را دنبال می کنند، به خوبی می دانند که مسایل مرتبط با «ستاره‌شناسی»، طالع‌بینی یا استرولوژی چه اندازه در تفکرات این محافل و فرقه‌های محوریت دارد. در  نوامبر سال ۲۰۱۱، یک رویداد نادر نجومی بعد از حدود ۲۱۶۰ سال به وقوع پیوست. ستارهٔ «رگولوس» (یا قلب الاسد) از صورت فلکی «لئو» (اسد یا شیر) به صورت فلکی «ویرگو» (دوشیزه) رفت. در مکاتب پاگانی(کافرانه) باستان و محافل شیطان پرست کنونی، این رویداد به مفهوم رفتن قدرت از ساحت مردانه به ساحت زنانه است. از آن‌جا که در تفکرات کافرانهٔ این محافل، شیطان یا «لوسیفر» هرمافرودیت یا دوجنسه است، با رفتن ستاره رگولوس از صورت شیر به صورت دوشیزه، نوبت به سلطهٔ وجه زنانهٔ لوسیفر بر جهان رسیده است. بسیاری از تحرکات القایی رسانه‌ای را که در ده سال اخیر، با غلظت و شدت بیشتری به دنبال جا انداختن هویت‌های جنسی جدید و به طور خاص، «مردانگی زدایی» از مردان است، می توان در همین پازل دید.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

کِیتی پِری، خواننده آمریکایی در مراسم سوپربال XLIX سال ۲۰۱۵، سوار بر عروسک یک شیر بزرگ به اجرای ترانه پرداخت که نشان از همان عقاید کفرآمیز مرتبط با ستاره رگولوس داشت.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

از قضاء، نژادهای شرق آسیا(تایلند، ژاپن و کره جنوبی) نقش محوری در القاء و ترویج هویت «کوئیر» در نظام رسانه‌ای لیبرال سرمایه‌داری جهانی دارند. «کی پاپ» یکی از محمل‌ها و معابر تبلیغی این انحراف هویتی و شخصیتی است که یک شبکه جهانی شیطانی قصد دارد به عنوان یک «هنجار» به دنیا غالب کند.

به صورت معمول در ویدیوهای گروه BTS هیچ جنس مخالف یا دختری نیست. حتی در آهنگ ظاهرا عاشقانه‌ای به نام «به تو نیاز دارم» که در ان خطاب به مخاطبی فرضی گفته می شود: به تو نیاز دارم دختر!»، عملا هیچ دختری در ویدیو وجود ندارد. این مساله، به صورت ناخودآگاه به «خودبسندگی جنسی» و اختلال و آمیختگی هویت جنسی در بین اعضای گروه اشاره دارد.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

در ماجرای قوم لوط، خداوند قوم لوط را از این رو عذاب می کند که برای رفع نیاز غریزی، مردان به مردان و زنان به زنان اکتفاء می کردند و به هر دو گروه، ابلیس بود که همجنس بازی را آموزش داد. [۱۵]

یکی از معروف‌ترین نمادهای لوسیفر یا ابلیس در فرهنگ غربی، «بافومت»، موجودی با سر بز و بالدار و پیکره انسانی است که روی پیشانی آن نماد پنتاگرام یا ستاره پنج‌پر دیده می شود. از خصوصیات بافومت، داشتن خصوصیات فیزیکی توامان مردانه و زنانه است.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

اما بی تی اس فقط یک گروه کی پاپ از پسران دخترنمای شیک‌پوش که اشعار رمانتیک با ریتم‌های تند و ملغمه‌ای کره‌ای و انگلیسی محاوره‌ای می خوانند، نیست. از قضاء، متن ترانه‌ها، صحنه‌پردازی، نمادها و داستان‌های به‌هم پیوسته موزیک ویدیوهای این گروه، کاملا هدفمند و دارای لایه‌های پنهان طراحی‌شده است. پیام‌های «زیرآستانه‌ای» که بی تی اس سعی دارد به مخاطبان عمدتا نوجوان خود القاء کند، برآمده از دنیای «تاریکی» است.

به طور مشخص، تمام موزیک ویدیوهای گروه قطعات یک پازل هستند و یک داستان کلی را تعریف می کنند. حتی این که عضو کلیدی گروه نام «Jin» دارد، برای اهل فن قابل تامل است، چرا که این واژه در زبان انگلیسی به مفهوم «جن» است. حضور ثابت عناصری موتیف‌وار چون «آتش» و «مثلث» هم در ویدیوهای تصادفی نیست، چرا که برای محافل رازآمیز و مخفی، این عناصر کاملا معنادار و مهم هستند. این که سکانس پایانی موزیک ویدیوی «عشق جعلی» (Fake Love)، اعضای گروه را می بینیم که شنل کلاه‌دار سیاهرنگ پوشیده‌اند و در فضایی کاملا شبیه فضای مناسک شیطانی حاضر می شوند، در همین پازل معنا می شود.

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

حتی آلبوم آخر آن‌ها با نام «عاشق خودت باش»، باز یکی از آموزه‌های محوری آیین ابلیس یا لوسیفر است که «نفس پرستی» و تقدیس «ایگو» (خود در روانشناسی فرویدی) را تبلیغ می کند.

گروه بی تی اس در سال ۲۰۱۸ به سازمان ملل دعوت شد و سرپرست گروه، نامجون سخنرانی کرد که گزاره کلیدی ان چنین بود: عشق حقیقی اول از عشق به «خود» آغاز می شود.

حضور گروه در سازمان ملل(۲۰۱۸) «خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

اولین آهنگ کاملا انگلیسی بی تی اس به نام «دینامیت»، مشخصا درباره «ستاره» و «روشنی» است و این مساله نیاز به توضیحی مختصر دارد. در سنت مسیحی، نام ابلیس قبل از سقوط از درگاه خداوند، «لوسیفر» بود. ریشه نام لوسیفر از زبان لاتین به معنی آورنده نور است. در متون لاتینی پیش از مسیحیت لوسیفر نامی بود که به سیاره زهره اطلاق شده بود. عناوین «ستارهٔ صبحگاهی» و «ستارهٔ شامگاهی» تنها برای نورانی‌ترین سیاره یعنی سیارهٔ زهره(ناهید) به کار می‌رفت. سیارهٔ زهره بسیار درخشان‌تر از ستاره‌های حقیقی آسمان بوده، چشمک نمی‌زند بلکه با نوری ثابت و نقره‌فام نورافشانی می‌کند. علاوه بر این، در سنت‌های مسیحی، در تطبیقی بین لوسیفر و ماجرای «پرومته» (پرومتئوس) در اساطیر یونان که علیه خدای خدایان یا زئوس، طغیان کرد و آتش را برخلاف نظر زئوس به آدمیزاد هدیه داد، لوسیفر را کسی می دانند که «آتش» را از بهشت دزدید به آدم هدیه داد. حال شاید روشن‌تر باشد که وقتی مرتب در این موزیک ویدیو، بر جمله «من آتش آوردم و شب را روشن کردم» تاکید می شود، منظور چیست.

«نگاهم کن، برایم آتش بیاور و شب را نورانی کن!»«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

در بخشی از این ترانه، آمده است:

” سعی می کنم از خودم پاک بشوم و عروسک تو باشم. “

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

ترجیع بند این ترانه «از آن بیشتر و بیشتر می خواهم” است. یکی از اصول و مبانی کلیسای شیطان(که توسط فردی به نام آنتوان زاندور لاوی در آمریکا تاسیس شد) این است که برای راضی کردن نفس یا «ایگو»، هر کاری انجام دهی، کم است و همیشه باید بیشتر بخواهی. این درست در نقطه مقابل تعالیم اخلاقی ادیان ابراهیمی مبنی بر کفّ نفس و کنترل شهوات و تمنیات نفسانی  است. جالب این‌جاست که وقتی اولین بار این جمله را در ترانه می شنویم، در موزیک ویدیو ضیافت شامی «آیینی» می بینیم که اعضای گروه در لباس سفید دور میزی نشسته‌اند(طعنه به شام آخر مسیح) و در بشقاب هر عضو گروه، یک «سیب سرخ» است.

«بیشتر و بیشتر می خواهم» «خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

«سیب سرخ»، نماد مقدس شیطان‌پرستان، در سنت مسیحی همان میوه‌ای است که شیطان یا لوسیفر به آدم و حوّا تعارف کرد و با خوردن آن، حس عریانی پیدا کردند و از بهشت رانده شدند. در روایت کابالیستی، سیب سرخ، میوه «درخت زندگی» (مفهوم محوری در کیهان شناسی کابالیستی) بود که لوسیفر برای دانایی به آدم و حوا داد، اما (نعوذ بالله) چون خدا نمی خواست بشر به دانایی برسد، بر آدم و حوا خشم گرفت و ایشان را از بهشت راند!

«خانواده جدید» شبکه دو سیما در مسیر پروژه «مرموز» پسران دخترنما؟!

ادامه دارد…

[۱] https://www.allure.com/story/k-pop-stardom-dark-side

[۲] https://www.koreaboo.com/lists/۸-disturbing-stories-trainees-kpops-dark-side/

[۳] https://www.grunge.com/۹۲۰۰۲/disturbing-truth-behind-k-pop-music/

[۴] https://www.theguardian.com/global/۲۰۲۰/mar/۲۹/behind-k-pops-perfect-smiles-and-dance-routines-are-tales-of-sexism-and-abuse

[۵] https://www.bbc.com/news/stories-۵۱۴۷۶۱۵۹

[۶] http://novasiagsis.com/kpop-scandal/

[۷] https://unitedkpop.com/۲۰۱۹/۰۷/op-ed-sickness-starvation-and-solitude-a-critique-of-the-kpop-slave-contract/

[۸] https://meaww.com/k-pop-seungri-lawyer-big-bang-ex-member-son-byung-ho-protect-actress-burning-sun-scandal

[۹] https://www.bbc.com/news/world-asia-۴۸۷۰۲۷۶۳

[۱۰] https://www.billboard.com/articles/columns/k-town/۸۵۰۲۲۱۶/jung-joon-young-confesses-filming-women-without-consent-south-korean-sexual-crime-ring

[۱۱] https://www.bbc.com/news/world-asia-۵۰۵۹۶۹۴۳

[۱۲] https://people.com/music/inside-heartbreaking-kpop-suicides-the-loneliness-settles-in-says-singer-amber-liu/

[۱۳] https://theculturetrip.com/asia/south-korea/articles/the-extreme-and-sometimes-deadly-pressures-of-being-a-k-pop-star/

[۱۴] https://www.theguardian.com/music/۲۰۱۹/oct/۱۸/k-pop-under-scrutiny-over-toxic-fandom-after-death-of-sulli

[۱۵] https://www.hawzahnews.com/news/۹۳۸۸۴۵

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرار نیست تاریخ عین به عین در یک کار تلویزیونی تدریس شود/سوژه تاریخی باید دستمایه خلاقیت نویسنده قرار بگیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمهرداد ضیائی بازیگر گفت: قرار نیست تاریخ عین به عین در یک کار تلویزیونی تدریس شود؛ سوژه تاریخی باید دستمایه خلاقیت نویسنده و سایر عوامل قرار بگیرد. قرار نیست یک پژوهش تاریخی در تلویزیون راه بیندازیم.

به گزارش سینماپرس، سید مهرداد ضیایی بازیگر سریال‌های تلویزیون در گفت‌وگو با فارس، درباره شرایط کار در شیوع بیماری کرونا گفت: بازیگری در این شرایط بسیار کار سخت و خطرناکی است. اگر قرار باشد مسائل حقوقی کار در نظر گرفته نشود، کار را سخت‌تر می‌کند. بازیگری جزء مشاغل بسیار سخت در دنیاست و امروز با توجه به شرایط کرونا جزء کارهای بسیار سخت‌تر است که این سختی کار در پرداخت‌های حقوقی در نظر گرفته نمی‌شود. امروزه خطر کار بازیگری به اندازه خطر کار در معدن شده است؛ امیدوارم عزیزان کاری بکنند که خطرات کم شود. تیم پزشکی سر صحنه‌ها حاضر باشد تا از عواقب جبران‌ناپذیر کار در این حوزه جلوگیری شود.

بازیگر سریال «گاندو» درباره ساخت آثار استراتژیک و تاریخی در رسانه ملی گفت: نمایش کارهای تاریخی جایشان امروز بسیار خالی است. البته مطلع هستم که آثار خوبی در حال ساخت است اما من به واسطه نویسندگی و پژوهشگری در حوزه تاریخ، به شخصه کارهای تاریخی را به شدت دوست دارم و در این دست کارها حضور داشتم.

ضیایی که هم‌اینک در حال پژوهش در مقطع ۲۰۰ سال اخیر در حوزه تاریخ اجتماعی تهران است،   درباره ساخت آثار تاریخی گوشزد کرد: به خصوص ساخت کارهایی درباره دویست ساله اخیر بسیار خوب و موثر است اما باید به این مهم در آثار تاریخی توجه شود که قرار نیست تاریخ عین به عین در یک کار تلویزیونی تدریس شود؛ سوژه تاریخی باید دستمایه خلاقیت نویسنده و سایر عوامل قرار بگیرد. قرار نیست یک پژوهش تاریخی در تلویزیون راه بیندازیم. در حال حاضر مرکز سیمافیلم چند پروژه تاریخی ارزشمند و عظیم در حال ساخت دارد که یکی از آن‌ها سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری است. سریال تاریخی «جشن سربرون» نیز به کارگردانی مجتبی راعی پروژه بزرگ دیگری است که مراحل ساخت را سپری می‌کند. سریال «موسی(ع)» نیز به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا آخرین مراحل بازنویسی فیلمنامه را می‌گذراند و به‌زودی وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان تئاتر به واقع تحت فشار اقتصادی و مالی هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» گفت: امسال پیشنهادات متفاوتی برای بازی داشتم، اما به واسطه ادامه شیوع بیماری کرونا هیچکدام از آن‌ها را قبول نکردم تا همچنان آخرین حضور همان بازی در سریال «دخترم نرگس» باشد.

به گزارش سینماپرس، مهوش صبرکن در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: امسال پیشنهادات متفاوتی برای بازی داشتم، اما به واسطه ادامه شیوع بیماری کرونا هیچکدام از آن‌ها را قبول نکردم تا همچنان آخرین حضورم همان بازی در سریال «دخترم نرگس» باشد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ افزود: خوشحالم که بار دیگر بهاری تازه را تجربه می‌کنم، البته غم زیادی از سال ۹۹ همراه من و بسیاری مردم است، امیدوارم با آمدن بهار تازه همه چیز عوض شود، این بیماری که به واقع زندگی را برای همه زهر کرده رخت بربندد تا دوباره بتوانیم نفسی با آرامش بکشیم.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» در همین رابطه تصریح کرد: آرزوی من برای سال آینده شادکامی و سلامت تمامی ایرانیان است، سال ۹۹ به ما نشان داد که بزرگترین موهبت برای هر فرد سلامتی است، متاسفانه افراد زیادی را در سال ۹۹ از دست دادیم و فهمیدیم که آنچه از ما بر جا می‌ماند یادی خوب و خاطره‌ای نیکو است، سعی کنیم در سال آتی انسان‌های بهتری باشیم، حال که می‌دانیم عمر انسان چقدر می‌تواند کوتاه باشد با نوع دوستی و مهر با همه برخورد کنیم.

وی درباره برنامه خود برای گذراندن نوروز سال آتی اضافه کرد: قطعا نوروز را در خانه می‌مانیم، من و همسرم تصمیم داریم که نوروز امسال مسافرت نرویم و سعی کنیم با گذراندن زمان خود در خانه به خانواده خود بیشتر رسیدگی کنیم، به نظر من حالا که کرونا کمی نسبت به گذشته فرود داشته کاری نکنیم که بار دیگر شاهد اوج بیماری باشیم.

صبرکن درباره وضعیت کنونی سینما بعد از شیوع بیماری کرونا تاکید کرد: واقعیت نباید رویاپردازی کرد، وضعیت سینما و تئاتر به هیچ وجه خوب نیست، از دور و نزدیک می‌شنوم که هنرمندان تئاتر به واقع تحت فشار اقتصادی و مالی هستند. تنها امیدوارم که زندگی این عزیزان کمی بهتر شود تا بتوانند راحت‌تر به امرار معاش بپردازند، طبیعتا من هم امیدوارم که وضعیت کرونا کاهش یافته و سینما رونق پیدا کند، اما در حال حاضر نیازمند آن هستیم که برنامه ریزی داشته باشیم که اگر باز هم کرونا ادامه داشت باید چه کاری انجام دهیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به بازگشایی سینماها اظهار کرد: خوشبختانه به تازگی سینماها بازگشایی شدند، این بازگشایی خودش به نوعی نقطه امیدی برای سینما است، با وضعیت فعلی این بازگشایی می‌تواند برای آینده سینما و شروع فعالیت در سال آینده امیدبخش است. امیدوارم اکران نوروز سال ۱۴۰۰ بتواند تغییری عمده در روند جذب مخاطبان داشته باشد تا سینماها آرام آرام به دوران معمول خود باز گردند.

صبرکن با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: هرچند وضعیت کرونا کاهش یافته، اما ترجیحا بهتر است تا همچنان بیماری را جدی بگیریم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا به امید خدا تا نوروز سال آینده به طور کامل شاهد از بین رفتن بیماری در کشور باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی از همکاران ادای اپوزیسیون را در می‌آورند/می‌گویند فلانی در یک فیلم متعلق به سازمان اوج کار کرده و ما با او کار نمی‌کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: توماج دانش ‌بهزادی از تجربه حضور خود در فیلم سینمایی «لباس شخصی» می‌گوید.

به گزارش سینماپرس، توماج دانش‌بهزادی، از چهره‌های تئاتر کشور است که  در سال‌های اخیر کارهای مختلفی در مقام کارگردان و بازیگر روی صحنه داشته است. او در سال ۹۸ و در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با ایفای یکی از نقش‌های اصلی فیلم سینمایی «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی حضور جدی بر پرده نقره‌ای را نیز به کارنامه خود افزود.

دانش بهزادی همچنین  در مستند «خط باریک قرمز» ساخته فرزاد خوشدست که در سال ۹۹ اکران شد به عنوان مربی تئاتر نوجوانان زندانی حضور داشت. مستندی که با توجه به سوژه اجتماعی و ملتهبش مورد توجه مخاطبان و  منتقدان قرار گرفت.

دانش‌بهزادی در گفتگو با خبرگزاری آنا ویژگی مهم مستند «خط باریک قرمز» را ریسک بالای سازندگان آن دانست و افزود: ایده این فیلم مستند درباره مواجهه با نوجوانانی بود که با جرایم گوناگون و سنگین زندانی بودند. همین موضوع خودش یک ریسک بزرگ بود. امکان داشت در همان ابتدای کار  بچه‌ها گروه سازنده را پس می‌زدند و فیلم هم در همان دو سه روز اول متوقف می‌شد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با انرژی که آقای خوشدست و دوستان دیگر گذاشتند این اتفاق نیفتاد. مستند تولید شد و خدارا شکر هم در جشنواره‌ها و محافل هنری و هم دراکران عمومی با استقبال مواجه شد. این فیلم دایره مخاطبان گسترده‌ای دارد؛ قضات دادگستری، مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان، والدین و نوجوانان می‌توانند مخاطبان آن باشند.

این بازیگر در ادامه  افزود: وقتی شما یک کار هنری می‌کنید، دوست دارید آن کار تبلیغ و دیده شود. متاسفانه این مستند در تلویزیون هم مهجور بود و کسی به آن نپرداخت. در چنین شرایطی من به خودم می‌گویم دانش بهزادی! برای چی؟ برای چه کسی داری این کار را می‌کنی؟  چه کسی می‌بیند؟ برخی می‌روند کارهای سخیفِ مبتذلِ کمدی  انجام می‌دهند هر روز دیده می‌شوند، ‌ دستمزدهایشان هم روز به روز بالاتر می‌رود؛ ابتذال این جنس کارها حتی گاهی فیلم‌فارسی هم بیشتر است. اما ما باید هشت‌مان گرو نُه‌مان باشد و دلمان به این خوش باشد که داریم در مملکت کار فرهنگی می‌کنیم!

وی عنوان کرد: اینها واقعاً درد من و بسیاری از همکارانم در عرصه تئاتر و فیلم مستند است. تا چه زمانی می‌توانم مستقل باشم؟ تا کجا می‌توانم بگویم نه! تحمل کن! صبر کن! شاید من و امثال من در جامعه هنری زیاد باشند ولی استقلال تا یک جایی ممکن است. یا باید آلوده شوم که شب‌ها خوابم نبرد یا باید این کار را رها کنم. حالا ببینید هر کدام از این انتخاب‌ها چه رنجی به من خواهد داد.

دانش‌بهزادی درباره فیلم «لباس شخصی» هم گفت: متأسفانه پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر ما با پدیده کرونا و تعطیلی سینماها منواجه شدیم. به نظرم «لباس شخصی» از آن دسته آثاری است که می‌تواند در زمان اکران دیده شود و اتفاقات خوبی برایش بیفتد. البته در جشنواره که دوستان از چپ و راست، سر فیلم را بُریدند! خیلی‌ها با پیش‌زمینه و پیش‌داوری برای دیدن فیلم می‌رفتند، ولی می‌دیدند کاملاً یک اثر مستقل است.

 وی افزود: برای ورود به سینما وسواس داشتم و نگران این نگاه‌های بیهوده سیاسی هم بودم. حضور در این فیلم برایم مهم بود و با خیلی‌ها هم مشورت کردم ولی حالا برخی از همان همکارانی که با آنها مشورت کردم، ادای اپوزیسیون را در می‌آورند، این طرف و آن طرف مانع ادامه فعالیت ما می‌شوند و به اصطلاح زیرآب ما را می‌زنند. با تنگ نظری می‌گویند فلانی در یک فیلم متعلق به سازمان اوج کار کرده و ما با او کار نمی‌کنیم. این هم وضعیت نامطلوبی است که فضای فرهنگی و هنری ما گرفتار آن شده است.

دانش‌بهزادی گفت: به هر حال «لباس شخصی» فیلم مستقل و خوش‌ساختی است. شعارزده نیست. بازی‌ها خوب است. یک‌سری از جوانان تئاتری با انگیزه، بدون ادعا آمدند کار کردند و بازی‌های خوب و یکدستی ارائه دادند.

وی عنوان کرد: در زمان نمایش فیلم در جشنواره هم می‌دیدیم که جوانان و نوجوانان با تیپ‌های مختلف آن را دیدند و از ساختار فیلم و بازی‌ها خوششان آمده بود.   دیگر نمی‌دانم آدم چه کار باید بکند که خودش را به فضای حرفه‌ای ثابت کند و اجازه داشته باشد  با خیال راحت کار کند؟ امیدوارم دوستان این نگاه سیاسی را کنار بگذارند و  به جوانان  اجازه کار بدهند و این‌قدر  فضا را تنگ نکنند.

 بازیگر فیلم سینمایی «لباس شخصی» افزود: اغلب بازیگران این فیلم دانشجویان تئاتر یا کسانی هستند که سال‌ها در تئاتر کار کرده‌اند و بی‌ادعا هستند و ورود اینها به عرصه سینما و فرهنگ، باعث دلخوشی برای دانشجوها می‌شود، امید و انگیزه ایجاد می‌کند و امیدوارم که این اتفاق‌ها بیفتد و همه‌اش در حد یک رؤیای خیالی و فانتزی نباشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوروز ۱۴۰۰ در «خیابان ایران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خیابان ایران، هر روز در دو نوبت صبح و عصر برای معرفی برنامه های نوروز سال ۱۴۰۰ شبکه یک، به طور زنده در شش قسمت روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، «خیابان ایران» هر روز در دو نوبت صبح ساعت ۱۰ تا ۱۱ و عصر ساعت ۱۷ تا ۱۸:۲۰ با اجرای سعید توکلی، محمد خاکساری و عباس طاهریان به منظور معرفی برنامه های نوروز سال ۱۴۰۰ شبکه یک، به طور زنده در شش قسمت روی آنتن می‌رود.
در خیابان ایران، تهیه کنندگان و مجریان ویژه برنامه های نوروزی با حضور در استودیو، محتوای برنامه هایی را که قرار است در نوروز سال ۱۴۰۰ از شبکه یک روی آنتن ببرند، معرفی می کنند.
همچنین با توجه به اعیاد شعبانیه، از مدیحه سرایان و خوانندگانی که درباره اهل بیت آثاری را تولید کرده اند، دعوت بعمل آمده است.
از ویژگی دیگر برنامه خیابان ایران، دعوت از تهیه‌کنندگان و مجریان برنامه‌هایی است که در ایام شیوع کرونا ویژه برنامه‌هایی را روی آنتن برده‌اند تا با حضور در استودیو، ضمن تقدیر از آنها، اتفاقاتی که در سال ۹۹ در مسیر ساخت برنامه داشتند را برای بینندگان بازگو می کنند.
آقایان شریفی، توتونچی و حاجیان از بخش ورزشی شبکه یک مهمانان عصر امروز خیابان ایران هستند و برنامه فردا هم میزبان عوامل مسابقه دستپخت و مسابقه ایران خواهد بود. در این برنامه ارتباطی نیز باعلی ضیا گرفته می شود تا کم و کیف ویژه‌برنامه سال تحویل ۱۴۰۰ شبکه یک را برای مخاطبان بازگو کند.
ویژه‌برنامه خیابان ایران کاری از پخش شبکه یک سیما است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در کنار هر مجموعه مخاطب حقیقی یک مجموعه مخاطب فضای مجازی نیز باید برای خودمان در نظر بگیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید عباس صالحی با تشریح ابعاد مختلف استفاده از فضای مجازی در فعالیت‌های فرهنگی، نسبت به دست‌یابی به نوعی مدل‌سازی برای فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش سینماپرس، چهل و هشتمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور عصر دیروز (سه‌شنبه ۲۶ اسفند)  با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهری پریرخ و هوشنگ مرادی کرمانی، از اعضای هیئت امنای نهاد، هادی جعفری‌نژاد، رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاونین و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

سید عباس صالحی،  در این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه طی سخنانی گفت: به نظر می‌رسد سال ۹۹ به دلیل وضعیت کرونایی، شرایط خاص و ویژه ای در فضای کشور پدید آورد و تبعا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به واسطه شرایط خاص ارتباطات اجتماعی‌اش و همچنین فضای خاصی که برای حضور کودکان و نوجوانان فراهم کرده است، از این شرایط متاثر شد.

بازخوانی و بهره‌برداری از تجربیات فعالیت در فضای مجازی

وی توجه به فضای مجازی در سال ۹۹ را یک تجربه مغتنم دانست و گفت: ما باید برای فعالیت های سال ۱۴۰۰ و قرن جدید این تجربه را بازخوانی و از آن استفاده کنیم. به طور قطع فضای حقیقی فضای قابل حذف نیست و دارای ویژگی هایی است که فضای مجازی فاقد آن است. از جمله ارتباطات چهره به چهره و تاثیرات عاطفی که فضای حقیقی ایجاد می کند. بر این اساس فضای مجازی نمی تواند تمام کارکردهای فضای حقیقی را داشته باشد. اما از سوی دیگر به نظر می‌آید که فضای مجازی تجربه‌های خاصی را برای ما ایجاد کرده است.

ارتباطات در فضای مجازی در حال طی کردن مسیری با یک فاصله زمانی و فناوری بود که کرونا این فاصله را کم کرد. کشورهای پیشرفته جهان در حوزه آموزش و توسعه فرهنگ مکتوب، حوزه هنر و حوزه کتابخانه ها در حال طی کردن مراحلی بودند که شاید اگر سرایت کرونا در کشور ما رخ نمی‌داد، ما پس از ۱۰ سال به گام‌های امروز آنها می‌رسیدیم؛ اما اتفاقاتی که در فضای پاندمی کرونا پدید آمد و این اتفاق را به موضوعی جهانی تبدیل کرد، باعث شد کشور ما نیز در تمام حوزه‌ها وارد این فضا شود و زیرساخت ها، برنامه ها و رویدادهای خود را متناسب با این فضا تنظیم کند.

ابعاد مختلف استفاده از فضای مجازی در فعالیت‌های فرهنگی

سید عباس صالحی با اشاره به تجربه‌های صورت گرفته در فعالیت در فضای مجازی گفت: به نظر می‌آید که ما باید در سه بخش فضای مجازی را جدی بگیریم و از تجربه‌های سال ۹۹ در حوزه کتابخانه‌ها بهره بگیریم؛ در وهله اول باید به فضای مجازی را باید به عنوان یک «فضای جایگزین» برای فضای حقیقی در نظر گرفت. چراکه شرایط کرونا نشان داد که ممکن است از این نوع مسائل و مصائب در سال ۱۴۰۰ و سال‌های آینده نیز رخ دهد و اگر رویدادی باعث شد فعالیت در فضای حقیقی تعطیل شود، فضای مجازی را به عنوان یک فضای جایگزین در اختیار داشته باشیم؛ چراکه فعالیت های فرهنگی، هنری و در بحث ما کتابخانه ها تعطیل بردار نیست.

وی افزود: در وهله دوم باید فضای مجازی را به عنوان «فضای تکمیل کننده» برای فضای حقیقی در نظر داشت. یعنی در حالی که فعالیت‌های فرهنگی در فضای حقیقی در حال انجام است، فضای مجازی نیز به عنوان یک فضای مکمل به کمک بیاید و به عنوان مثال همین طور که در گزارش دوستان اشاره شد، افرادی در سیستان و بلوچستان امکان بهره مندی از سخنان و تجربیات استادانی در تهران را پیدا ‌کنند. ما رویدادهای مختلفی را داریم که می‌توانیم آنها را از طریق فضای مجازی امتداد دهیم و همیشه یک پیوست به فضای مجازی برای هر برنامه در فضای حقیقی ایجاد کنیم.

امروز ما در هر حوزه‌ای صرفاً یک مجموعه مخاطب نداریم و در کنار هر مجموعه مخاطب حقیقی یک مجموعه مخاطب فضای مجازی نیز باید برای خودمان در نظر بگیریم و از این برهه زمانی به بعد اجرا و برگزاری برنامه ها را به صورت دو ساحتی در نظر بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سومین جنبه استفاده از فضای مجازی گفت: در وهله بعد نیز باید به «فرصت های خاص فضای مجازی» توجه داشت. از این جهت که فضای مجازی فرصت های ویژه‌ای در اختیار ما می‌گذارد که فضای حقیقی از آنها بی بهره است. سال ۹۹ با همه تهدید ها و آسیب هایی که به واسطه شیوع بیماری کرونا برای جهان و ایران داشته و جنبه های مختلف زندگی ما از جمله حوزه فرهنگی و به طور خاص حوزه کتابخانه ها را درگیر خود کرده، اما می تواند منشاء یک فرصت جدید باشد و اصلاً ویژگی انسان به عنوان خلیفه الهی هم این است که می‌تواند تهدیدها را تبدیل به فرصت کند.

تلاش برای ارائه مدل‌سازی از فعالیت‌های کتابخانه‌ها در فضای مجازی

وی ادامه داد: ان‌شاءالله با توجه به هر سه وجه یاد شده از کارکردهای فضای مجازی بتوانیم بیشترین استفاده را از این فضا ببریم و یک بازخوانی دقیق درباره نوع فعالیت‌هایی که در حوزه کتابخانه های عمومی در فضای مجازی طی سال ۹۹ صورت گرفته، داشته باشیم و یک نوع مدل سازی برای فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی ارائه دهیم.

سید عباس صالحی درباره فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۳۹۹ گفت: از جناب آقای مختارپور و مجموعه همکاران ایشان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به واسطه فعالیت های صورت گرفته در سال جاری تشکر و قدردانی می‌کنم؛ چرا که توانستند با شرایط خاص کرونایی و اقتصادی این سال را به پایان برسانند و توفیقاتی در حوزه‌های مختلف به دست آورند. با عنایت خداوند امید داریم که سال ۱۴۰۰ سال بهتری برای کتابخانه‌های عمومی و حوزه فرهنگ مکتوب و همچنین برای کتابداران و کلیه کارکنان کتابخانه های عمومی باشد.

تلاش مجدانه نهاد برای افزایش سهم کتابخانه‌ها از بودجه ۱۴۰۰

در ادامه این مراسم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بیان سرفصل اقدامات صورت گرفته در نهاد طی سال ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: نکته‌ای که جا دارد اشاره کنم این است که در بحث بودجه ما تلاش زیادی کردیم و مراجعات بسیاری به نمایندگان مجلس داشتیم و در نهایت بر اساس آنچه که در مجلس صورت گرفته، یک عدد نسبتا خوبی در قیاس با بودجه نهاد در جداول اضافه شده که امیدواریم با تصویب قطعی مجلس در روزهای باقی مانده، بودجه نهاد مقداری افزایش پیدا کند و در سال آینده از سازمان برنامه و بودجه توقع داریم که در تخصیص هم به ما کمک کنند تا بتوانیم هم در بخش معیشت کتابداران و هم در فعالیت‌های کتابخانه‌ای و کتابخوانی ارتقاء مناسبی داشته باشیم.

علیرضا مختارپور،  در ادامه با اشاره به تعداد کتابخانه‌های افتتاح شده در سال جاری، بر لزوم حمایت بیشتر دستگاه‌های مسئول برای حمایت در حوزه تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی، تاکید کرد و گفت: در جدیدترین شماره نشریه «کتاب‌خوان» که به ارائه گزارش فعالیت‌های نهاد اختصاص دارد، علاوه بر فعالیت‌های انجام شده در ۲ ماه اخیر، گزارش‌هایی به همراه تصاویری از تمام کتابخانه‌هایی که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شده، آمده و همچنین آمار تمام کتابخانه‌های افتتاح شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون با مشخصات کامل مستندسازی  و ارائه شده است که امیدواریم حمایت‌های لازم برای تأمین منابع این کتابخانه‌ها صورت بگیرد.

در کنار هر مجموعه مخاطب حقیقی یک مجموعه مخاطب فضای مجازی نیز باید برای خودمان در نظر بگیریم

تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های نهاد در سال ۱۳۹۹

در ادامه معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد به تشریح اهم فعالیت‌ها و اقدامات در نهاد طی یکسال گذشته پرداخت و گفت: به لطف خدا در سال ۱۳۹۹ بیش از یکصد کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه شد. البته چند کتابخانه دیگر نیز آماده افتتاح بود که به دلیل تراکم برنامه‌ها در ایام پایانی سال، به سال آینده موکول شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ افتتاح کتابخانه‌ها را پی خواهیم گرفت.

مهدی رمضانی در تشریح این موضوع گفت: ما در بخش کتابخانه‌های نهادی رشد ثابت و قابل توجهی داشتیم، اما متاسفانه در حوزه کتابخانه‌های مشارکتی با کاهش روبه‌رو بودیم؛ به طوری که از سال ۱۳۹۲ تا کنون حدود یکصد کتابخانه مشارکتی از سرجمع کتابخانه‌های عمومی حذف شده است. اما در بخش کتابخانه‌های خودگردان و سالن‌های مطالعه، طی ۳ ماه گذشته حدود ۴۰ مجوز تأسیس صادر شده است که بخشی از روند کاهش کتابخانه‌های مشارکتی را جبران کرده است.

 مهمترین کتابخانه ای که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد، کتابخانه مرکزی یزد بود که پس از ۲۵ سال به بهره‌برداری رسید که البته از یکسال گذشته آماده بهره برداری بود که به دلیل شرایط خاص کرونایی در اسفند ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در تشریح برنامه‌های ترویجی نهاد گفت: در سالی که گذشت طرح «راویان بالندگی» به همت محافل ادبی نهاد اجرا شد که طی آن از ۳۱ شاعر درگذشته، ۴۲ شاعر پیشکسوت و ۳۱ شاعر فعال جوان در حوزه انقلاب اسلامی تجلیل شد که خوشبختانه با استقبال و بازخورد خوبی همراه شد. در شرایطی که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص کشور امکان برگزاری طرح «کتابخانه‌گردی» فراهم نبود، در اسفندماه سال جاری و همزمان با سالروز تاسیس نهاد، این طرح در کتابخانه‌های تازه تأسیس و بازگشایی شده به اجرا درآمد و عضویت رایگان و بخشودگی جرایم دیرکرد از خدمات جنبی این برنامه بود.

وی افزود: پویش مجازی «کتابخانه من» که طی آن کتابداران با تهیه کلیپی به معرفی کتابخانه محل خدمت خود می‌پردازند تا کنون با ارسال ۵۳۲ اثر در حال برگزاری است که در پی استقبال خوب کتابداران مهلت شرکت در این پویش تا ۱۵ فروردین ماه تمدید شد. همچنین با همکاری بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی طرح «درخت‌یاری» در حدود ۶۰۰ کتابخانه عمومی که ظرفیت کاشت نهال را داشتند اجرا شد و طی آن قریب به ۶ هزار اصله نهال در محوطه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور کاشته شد. مسابقه آموزشی «مرور نویسی» ویژه کتابداران و مسابقه کتابخوانی شهید سلیمانی با مشارکت ۶ هزار نفر و مشارکت در جشنواره شهید باقری نیز از دیگر برنامه‌های ترویجی نهاد در این مدت بود.

رمضانی در ادامه با اشاره به انتشار چهار شماره از کتاب «هدهد سفید» در سال ۱۳۹۹ گفت: این کتاب که با هدف تقویت تولید محتوا برای گروه سنی نوجوان تولید می‌شود، در سال جاری به دو صورت الکترونیکی و مکتوب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. همچنین محافل ادبی نهاد نیز در این سال برنامه‌های مختلفی را به مناسبت‌های مختلف به اجرا درآوردند که از آن جمله می‌توان به «بانوان راوی حماسه»، «شعر کودک و نوجوان»، جشنواره «آوای کتابخانه» و بسیاری دیگر اشاره کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به برگزاری جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» اشاره کرد و گفت: این جشنواره به همت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با استقبال خوب اهالی رسانه مواجه شد؛ قرار بود اختتامیه آن در سالروز تاسیس نهاد در ۱۷ اسفند ماه برگزار شود، اما به دلیل محدودیت‌ها و همچنین استقبال اهالی رسانه مهلت شرکت در آن تمدید و به سال آینده موکول شد. خوشبختانه علی رغم همه تنگناهای موجود جشنواره کتابخوانی رضوی نیز با استقبال خوب مخاطبان به صورت الکترونیکی برگزار شد که گزارش آن پیشتر به صورت مفصل ارائه شده است.

با توجه به جایگاه ویژه کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی، با حمایت آستان قدس رضوی ۲۰۰ هزار دفتر نقاشی برای این گروه سنی تولید شده که به امید خدا توزیع آن به زودی در کتابخانه‌های عمومی آغاز خواهد شد که این اتفاق بسیار دلگرم کننده بوده است و عزیزان در آستان قدس رضوی برای استمرار این گونه حمایت‌های خود قول مساعد داده‌اند. همچنین استقبال گسترده از جشنواره کتابخوانی رضوی به طراحی اپلیکیشن جامع مسابقات نهاد منجر شد که این اپلیکیشن هم برای فعالیت‌های نهاد و هم برای سایر دستگاه‌های دیگر که بخواهند در این حوزه فعالیت کنند قابل استفاده است.

مهدی رمضانی ادامه داد: ساخت کلیپ‌های معرفی کتاب که این روزها در حال پخش از تلویزیون است نیز از دیگر اقدامات نهاد در حوزه ترویج کتابخوانی بوده است. همچنین همایش بین‌المللی «کارکردهای کتابخانه‌های عمومی» به همت انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی و همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان برگزار شد که طی آن ۸ استاد بین‌المللی به ارائه ۱۰ مقاله پرداختند که بازخورد بسیار خوبی داشت و به امید خدا نتایج و دستاوردهای آن در فعالیت‌های کتابخانه‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد درباره روند ساماندهی به نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: امسال تمام مجموعه نسخ خطی و آثار مکتوب چاپ سنگی و سربی در کتابخانه‌ها شناسایی شد که مجموعا چیزی بیش از ۴۷ هزار نسخه در کتابخانه‌های عمومی را شامل می‌شود. بر این اساس یک بخش ویژه نسخ خطی در استان‌های مختلف تشکیل شده است که موضوع آموزش کارشناسان این حوزه انجام شده و در حال حاضر در حال نسخه برداری از این آثار هستیم.

وی در ادامه به موضوع ایجاد دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از خدمات اصلی کتابخانه‌های عمومی در دنیا بوده است. پیش از این نهاد اقدام به اه‌اندازی یک پایگاه اطلاعاتی کرده بوده که طبیعتا بسیار محدود بود. اما با اقدامات و قرارداد که بسته شده، در حال حاضر امکان دسترسی به بیش از ۱۸۰۰ پایگاه علمی و اطلاعاتی برخی از کتابخانه‌های منتخب به صورت آزمایشی ایجاد شده است. همچنین طرح «تحویل کتاب درب منازل» نیز در سراسر کشور آغاز شده و طرح «کوله کتاب» ویژه عشایر کشور نیز به اجرا رسیده است.

رمضانی درباره فعالیت نهاد در حوزه گروه‌های خاص نیز گفت: به تحقیق عرض می‌کنم که در بحث ارائه خدمات و تولید منابع برای گروه‌های خاص، در حال حاضر هیچ دستگاه دیگری به جز نهاد در این حوزه فعالیت نمی‌کند. به لطف خدا اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و همه استان‌ها دارای بخش نابینایان هستند و ارتباطات خوبی با انجمن‌های تخصصی نابینایان استانی دارند. همچنین اتفاقات خوبی در حوزه ناشنوایان رخ داده که کارهای آموزشی آن انجام شده و شهر شیراز به صورت پایلوت مسئولیت تولید محتوا برای این گروه را بر عهده دارد که گزارش عملیاتی خدمات آن نیز در جلسات آتی ارائه خواهیم داد.

 به روز رسانی نرم افزار سامان و زیرساخت‌های نهاد و نرم افزار سامان که نرم‌افزار اصلی کتابخانه‌های عمومی است و تمام فعالیت‌های کتابخانه‌ها ذیل این نرم افزار در حال انجام است، یکی از اولویت‌های ما ارتقاء این نرم افزار بوده که به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات به انجام رسیده است. همچنین تلاش شد هرآنچه که فرایندهای داخلی نهاد کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود در قالب دستورالعمل تدوین شود و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ابلاغ شود که تا کنون ۱۲ دستورالعمل تهیه و ارسال شده که تا تدوین و ابلاغ ۳۰ دستورالعمل لازم این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به انعقاد ۸ تفاهمنامه ملی و ۱۱۳ تفاهمنامه محلی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: انعقاد این تفاهمنامه‌ها به پیشبرد امور نهاد بسیار کمک کرده و خواهد کرد. همچنین در حوزه خیرین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۹ باب ساختمان، ۵ قطعه زمین و یک دستگاه کتابخانه سیار به نهاد اهدا شد. در حوزه منابع نیز با توجه به کمکی که سازمان مدیریت در تخصیص بودجه داشتند، پس از یک سال و نیم توقف در خرید منابع، توانستیم بیش از ۶۵۰ هزار نسخه کتاب برای کتابخانه‌ها ارسال کنیم.

تلاش برای رفع موانع داخلی به منظور تأمین منابع کتابخانه‌ها

رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور نیز که از طریق ارتباط تصویری در این نشست حضور داشت طی سخنانی گفت: ردیف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، در سال ۹۹ تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد تخصیص گرفت، گرچه ممکن است این مبلغ متناسب با نیاز این دستگاه نباشد  اما ما در این مجموعه تلاش خود را برای اختصاص حداکثر این اعتبار انجام دادیم. علاوه افزایش حقوق و دستمزدی که ابتدای هر سال اتفاق می‌افتد، با پیگیری‌های آقای مختارپور و همکاران‌شان حدود ۱۸ درصد هم رشد حقوق از ۵۰ درصدی که باید در نظر گرفته می‌شد، اعمال شد. به طور کلی با توجه به محدودیت‌هایی که امسال در دولت داشتیم، نسبتا حمایت خوبی از نهاد صورت گرفت.

هادی جعفری نژاد،  درباره وضعیت بودجه نهاد برای سال آینده نیز گفت: بودجه نهاد برای سال ۱۴۰۰ در لایحه با حدود ۳۷ درصد رشد پیشنهاد شده که البته هنوز نهایی نشده است. اما اگر همه چیز به خوبی پیش برود به نظر می‌رسد که سال آینده سال بهتری در حوزه کتابخانه‌های عمومی خواهد بود. همچنین امیدواریم اگر در حوزه تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی موانعی وجود دارد، با دستور جناب آقای وزیر این موانع داخلی برطرف شود تا بتوانیم کتاب‌های به روز را به کتابخانه‌ها تزریق کنیم که امیدواریم با مساعدت و همراهی جناب آقای دکتر جوادی این نقیصه برطرف شود.

همچنین هوشنگ مرادی کرمانی و مهری پری رخ از دیگر اعضای هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در حوزه کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۹۹، موضوع پیگیری‌های صورت گرفته برای افزایش بودجه نهاد را بهترین عیدی به کتابداران و کارکنان کتابخانه‌ها دانستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وداع» به آهنگسازی سینا شبان‌پور تماشایی شد


نماهنگ «چهار مضراب وداع» به آهنگسازی سینا شبان‌پور پس از گذشت دو سال از تولید آن، در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع