X

بایگانی اردیبهشت 2, 1400

دفتر سینمایی

نسخه «دیوانگی» برای شیفتگان دانشگاه!/ نمی‌خواستیم فقط غر بزنیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

صدرا علی‌بک کارگردان مستند «دیوانگی» که به صورت اینترنتی عرضه شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: مستند «دیوانگی» روایتی از دارنده رتبه ۲ کنکور سال ۹۷ با نام سیدمحمد صادق کشاورزی است که با کلی امید و آرزو درس خوانده است، مدال برنز المپیاد کامپیوتر را دارد و حالا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف قبول شده که از بهترین رشته‌های یک دانشگاه برتر است، درواقع مسیر زندگی او مشخص است، ولی وقتی وارد دانشگاه می‌شود با تصویر واقعی‌تری از دانشگاه مواجه و کم کم برای او این سوال ایجاد می‌شود که حالا چه باید کند؟ این سردرگمی مدام با اوست تا آنجا که باعث می‌شود برود و پاسخ سوال خود را پیدا کند.

وی افزود: ما با ساخت این مستند در پی این نبودیم که پشت کنکوری‌ها را از رفتن به دانشگاه دلسرد کنیم چون دلسردی زمانی ایجاد می‌شود که بگوییم دانشگاه به هیچ دردی نمی‌خورد و در ادامه هیچ آلترناتیوی را هم معرفی نکنیم. حرف ما در «دیوانگی» این است که همیشه با قبولی در دانشگاه درهای سعادت به روی ما باز نمی‌شود. درواقع می‌خواستیم این کلیشه را از ذهن‌ها پاک کنیم.

این مستندساز افزود: برخی تصور می‌کنند اگر درس بخوانند و در دانشگاهی مانند شریف قبول شوند دیگر همه چیز تمام است در صورتی که اصلاً این خبرها نیست. ممکن است شما در دانشگاه شریف درس بخوانید اما مهارت چندانی نداشته باشید و در مقابل ممکن است در دانشگاهی سطح پایین‌تر درس بخوانید اما از نظر کاری موفق باشید. ما با این مستند می‌خواستیم بگوییم اگر واقعاً دانشگاه به درد ما می‌خورد برای رفتن به دانشگاه برنامه بریزیم و اگر چاره‌ساز نیست تمام هدفمان را روی دانشگاه نگذاریم. «دیوانگی» در پی این است که بچه‌ها به این سوال پاسخ بدهند که انتهای دانشگاه رفتن چیست؟ چه هدفی دارند؟

علی‌بک اظهار کرد: هرچند بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها از کشور خارج می‌شوند اما متأسفانه بخش قابل توجهی از این مهاجرت‌ها برگرفته از شرایط غریزی است یعنی خیلی‌ها به این امید کنکور داده‌اند که به دانشگاه بروند و به جایی برسند اما در ادامه دیدند که مثلاً دانشگاه شریف نتوانست مسیر زندگی آنها را مشخص کند لذا مهاجرت می‌کنند تا بلکه از طریق آن بتوانند مسیر زندگی خود را پیدا کنند در واقع به جای اینکه سوال اصلی را پیدا کنند خیلی‌ها به دنبال این هستند که به سراغ جواب‌های آماده بروند.

این کارگردان بیان کرد: ما در «دیوانگی» نمی‌خواستیم فقط غر بزنیم و مسائلی را مطرح کنیم که بارها عنوان شده و چیزی عاید دانشجو نشده است. ما می‌دانیم که سیستم آموزشی در مدرسه و دانشگاه مشکل دارد اما باید به این جواب هم برسیم که ما باید چگونه گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم؟ مستندهای زیادی درباره سیستم آموزشی ساخته می‌شود اما تعداد کمی از آنها به مخاطب راهکار می‌دهند. اما ما می‌خواستیم با دیدن این فیلم جرقه‌ای در ذهن مخاطبان بخورد و به این فکر کنند که شاید بتوانند کاری برای خود انجام بدهند.

علی‌بک در پایان عنوان کرد: ما بعد از کنکور دغدغه ساخت این مستند را داشتیم درواقع ما یک گروه چهار نفره بودیم که از مقطع راهنمایی و دبیرستان با هم بودیم. در دبیرستان مستندی با نام «مرثیه‌ای برای یک رؤیا» با محوریت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر مدارس سمپاد ساختیم. آن زمان تیم ما شکل گرفت و در نهایت به حرف «دیوانگی» رسیدیم. در اردیبهشت ۹۸ رسماً تولید این پروژه را آغاز کردیم اما مسأله جدی که پیش روی ما قرار گرفت بیماری کرونا بود. چون در شرایطی بودیم که دانشگاه تعطیل شده بود و هیچ تصویری نداشتیم به همین دلیل مجبور شدیم خیلی از موقعیت‌ها را بازسازی کنیم از همین رو دلیل خیلی از تصاویر مربوط به حضور دانشجویان، بازسازی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دانتون ابی» دوم از راه می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تولید فیلم سینمایی «دانتون ابی ۲» از هفته پیش کلید خورده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، مالکان «دانتون ابی» این بار در کریسمس به استقبال سینمادوستان می‌روند.

فوکوس فیوچرز اعلام کرد فیلم «دانتون ابی ۲» را ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ راهی سینماها می‌کند.

در این فیلم سینمایی که ادامه‌ای بر سریال طولانی «دانتون ابی» است، بازیگران فیلم اول  همگی در نقش‌های خود ظاهر خواهند شد و علاوه بر آن هیو دنسی، لورا هداک، ناتالی بی و دومینیک وست نیز به پروژه ملحق شده اند.

در حالی که تولید این فیلم از هفته پیش شروع شد، جولین فلوز خالق «دانتون ابی» بار دیگر فیلمنامه فیلم را نوشته است و «نیمی» ‌ برنده امی و بفتا و لیز تروبریج برنده امی در کنار وی تهیه فیلم را برعهده دارند. سایمون کورتیس نیز روی صندلی کارگردانی این فیلم می‌نشیند.

در فیلم اول «دانتون ابی» خانواده سلطنتی از عمارت کراولی بازدید کرده بود و اکنون روشن نیست که داستان در فیلم دوم چگونه پیش می‌رود.

تهیه کنندگان از این فیلم به عنوان پادزهری برای درمان سالی سخت و کرونایی یاد کردند و به همین دلیل قصد دارند هر چه زودتر ساخت آن را به اتمام ببرند و تا کریسمس بعدی فیلم را راهی سینماها کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کارواش» به لندن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «کارواش» به کارگردانی محسن سخا و محصول شبکه مستند به بخش مسابقه دوازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کُردی لندن راه یافت.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین جشنواره‌ جهانی فیلم کردی لندن از ۲۶ فروردین به صورت آنلاین آغاز به کار کرده ‌است و تا ۷ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که فیلم مستند «کارواش» به کارگردانی محسن سخا و محصول شبکه مستند به بخش مسابقه این دوره از جشنواره راه یافته است.

«کارواش» با حضور نگین فتاحی و شادمان کامران به گوشه هایی از زندگی این زوج حامی حیوانات در شهر مریوان می پردازد.

محسن سخا علاوه بر کارگردانی، تهیه و پژوهش این فیلم مستند را بر عهده داشته و از دیگر عوامل آن می توان به تصویر و تدوین: علیرضا بهبهانی، صدابردار: محسن سخا، صداگذار و طراحی صدا: گیسو آزادروش، رنگ آمیزی تصاویر: احسان واثقی، طراح پوستر: طاها ذاکر، ترجمه به انگلیسی: ماهور نصیریان اشاره کرد.

جشنواره فیلم‌های کردی لندن از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لمس مرگ» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «لمس مرگ» به تهیه کنندگی محمدعلی فیض اله زاده و کارگردانی فرشاد یحیایی آماده پخش شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «لمس مرگ» به کارگردانی فرشاد یحیایی آماده نمایش شده است و پنجشنبه دوم اردیبهشت ساعت ۲۳ در شبکه های اجتماعی سازمان اوج منتشر خواهد شد و در روزهای آتی از شبکه های صدا و سیما پخش خواهد شد.

«لمس مرگ» گوشه ای از تلاش های کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) در تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی را به تصویر می کشد. افرادی که بدون ترس از ابتلا به بیماری برای حفظ عزت و شرافت، پیکر متوفیان کرونایی را به خاک می‌سپارند.

عوامل مستند «لمس مرگ» عبارتند از: تهیه کننده: محمدعلی فیض اله زاده، کارگردان: فرشاد یحیایی، مدیر تولید: حسین ابوالمعالی، راوی: علی اوسیوند، نویسنده: زینب جعفری، گفتار متن: وحید زارع سهیلی، تدوین: فرشاد یحیایی، سید مرتضی خلیلپور، اصلاح رنگ و نور: سید مرتضی خلیل‌پور، گرافیک: سید پوریا علوی، تصویربرداران: مهرداد محمدی، فرشاد یحیایی، صدابردار: ابوالفضل قلیزاده، تنظیم صدا: مرتضی پرهیزگار، هماهنگی: رضا پورناصرانی و مجری طرح: مرکز آفرینش های بسیج استان تهران.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کننده «یاور»: تلویزیون دنبال درامی پرمخاطب بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده مجموعه «یاور» نسبت به انتقادات مطرح شده درباره شباهت شخصیت یاور با بازی داریوش ارجمند در این سریال و شخصیت حشمت فردوس در سریال «ستایش» واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، آرمان زرین‌کوب تهیه کننده سریال «یاور» که این شب‌ها از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود درباره شباهت شخصیت یاور با بازی داریوش ارجمند و شخصیت حشمت فردوس در «ستایش» و آنچه که یکی از بازیگران سریال گفته بود این شباهت با تاکید شبکه انجام شده است به مهر توضیح داد: نه شبکه از ما خواسته است که حشمت فردوس دیگری را درست کنیم و نه تیم سازنده سریال چنین هدفی داشته است و اساساً یک قصه و شخصیت تا به جمع بندی نرسد شکل نمی‌گیرد.

تلویزیون دنبال درامی پرمخاطب بود

وی درباره تاکید و خواست تلویزیون و شبکه نسبت به این سریال ادامه داد: تلویزیون دنبال این بود که سریالی با یک درام اجتماعی و با مضمونی خانوادگی ساخته شود، سریالی که مخاطبش را جذب کند و چون نویسنده این سریال همان نویسنده «ستایش» بود شاید تلویزیون ویژگی‌هایی را که باعث شد سریال «ستایش» پرمخاطب شود خواسته باشد یعنی سریالی نوشته شود که صاحب ویژگی‌های جذب مخاطب باشد ولی اینکه مستقیماً بگویند شخصیت سریال هم مثل همان حشمت فردوس باشد اینگونه نبوده است.

تهیه کننده سریال‌های «یاور» و «ستایش» با اشاره به اینکه سریال در قسمت‌های ابتدایی است عنوان کرد: زمانیکه فصل اول «ستایش» پخش شد عده‌ای حشمت فردوس را با پدرسالار مقایسه می‌کردند و می‌گفتند «ستایش» همان «پدرسالار» است حالا الان هم این سریال را با «ستایش» مقایسه می‌کنند.

مخاطب از داریوش ارجمند ذهنیت «ستایش» را دارد

وی درباره انتخاب داریوش ارجمند نیز عنوان کرد: داریوش ارجمند انتخاب شد چون به نظر ما نزدیک تر به این نقش بود. در این سن و سال بازیگر با چنین شخصیتی کمتر داریم و چون آقای ارجمند مسلط به نوشته‌های سعید مطلبی بود انتخاب شد. فکر می‌کنم چون مخاطب پس زمینه‌ای از او در ستایش دارد می‌گوید این همان حشمت فردوس است به نظرم باید بیشتر به مضمون و محتوا توجه کنند و وارد این حاشیه‌ها نشوند.

تهیه کننده «مرگ تدریجی یک رویا» تصریح کرد: ما این همه زحمت می‌کشیم نویسنده یک سال متن می‌نویسد، بعد عده‌ای دنبال ایراد گرفتن هستند. البته صحبت من با مردم نیست بلکه با تعداد اندکی از آدم‌هایی هست که نه در رابطه با سریال یاور که در رابطه با کل کارهای نمایشی دنبال ایراد هستند. ما، نویسنده، شبکه و… به دنبال کاری جذاب بودیم، مردم دوست دارند قصه‌ای ببینند که هم به فضای خانواده بپردازد و هم جذاب و سرگرم‌کننده باشد. این میان هر از گاهی این مقایسه‌ها هم پیش می‌آید وقتی «ماه و پلنگ» را هم ساختیم باز هم گفتند شبیه «ستایش» است.

قصه‌های سعید مطلبی بیشتر مردمحور است

وی درباره اینکه تم مشترک در پدر سنتی و مقتدر در هر دو سریال چقدر باعث این شباهت شده است، عنوان کرد: تم سریال «یاور» کاملاً متفاوت از «ستایش» است. اینجا قصه با تم جوانمردی شروع می‌شود و وارد ماجرای معمایی می‌شود و اگر مردم کمی صبر کنند در قسمت‌های آینده متوجه می‌شوند که این شخصیت‌ها هیچ شباهتی ندارند. با این حال از لحاظ شخصیت مردانه باید گفت آقای سعید مطلبی نویسنده سریال بیشتر قصه‌هایش مردانه است و مرد تم پررنگ‌تری دارد تا اینکه بیشتر بخواهد قصه‌ای را با محوریت زن بنویسد.

زرین‌کوب درباره شخصیت یاور در این سریال عنوان کرد: نمی‌توان از یاور ایراد گرفت، شب گذشته و در قسمت اخیری که از سریال دیدیم، در یکی از سکانس‌ها که مادر درباره به دنیا آمدن فرزندش حرف می‌زد به نکته‌ای درباره شخصیت یاور اشاره کرد؛ او در این سکانس که در مقابل فرزند و عروسش صحبت می‌کرد، بیان کرد که ممکن است شخصیت یاور (پدر شما) صد ایراد داشته باشد اما خانواده برایش اصل است، چنین شخصیتی هنوز می‌تواند الگو باشد. این کاراکتر اصول خود را دارد که غلط نیست، شاید موردپسند نباشد اما درنهایت ویژگی‌هایش حاکی از تجربه‌های اوست و اصل ماجرا این است که خانواده برای چنین مردی حکم اول و آخر را دارد.

اجرای کارگردان براساس فیلمنامه بود

زرین‌کوب در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه سعید سلطانی بازی متفاوتی از داریوش ارجمند خواسته بود یا خیر؟ عنوان کرد: دستورکار ما فیلمنامه است، سلطانی هم پیش از این در سریال‌های پرمخاطبی که ساخته تبحرش را نشان داده است. او اینجا هم با توجه به لحن نوشته سعید مطلبی بهترین انتخاب و اجرا را در بازی ارجمند داشته و کارگردانی کرده است. بنابراین وقتی فیلمنامه دستور کار است ما نمی‌توانیم انتخاب بازی دیگری هم داشته باشیم.

وی همچنین درباره تولید سریال و نگرانی‌هایی که دارد بیان کرد: نگرانی من در حال حاضر افرادی هستند که نه فقط در پروژه بلکه در پشت پروژه، ساعت‌ها کار می‌کنند و هر کسی به شکلی در خط مقدم شرایط کرونا و شرایط سخت قرار گرفته است و حتی عده‌ای به ویروس کرونا مبتلا شده و در این شرایط اذیت شده‌اند اما در نهایت همه پای کار هستند. نگرانی ما همین است مردم می‌دانند که ما در چه شرایطی کار می‌کنیم اما تنها هدفمان این است که در این شب‌های ماه مبارک مردم بتوانند با این همه خستگی و گرفتاری و استرس کرونا، لحظاتی را آرامش داشته باشند.

این تهیه کننده در پایان درباره ابتلای دریا مقبلی یکی از بازیگران اصلی سریال به کرونا نیز عنوان کرد: دریا مقبلی کرونا نگرفته و در حال حاضر همه گروه در سلامتی به سر می‌برند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد نسبت به بی تدبیری مسئولان برای حمایت از هنرمندان تا تأکید بر ایجاد موانع جدی بر سر راه تولید فیلم های ارزشی و استراتژیک/ سینمای امروز ایران دشمن شاد کن است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از فعالان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» باید حمایت جدی از سینمای ارزشی و استراتژیک صورت گیرد متذکر شدند: فیلم های ارزشی و استراتژیک هنگام تولید با موانع بسیار جدی تری روبرو می شوند؛ تا خانه تکانی جدی در حیطه مدیریتی صورت نگیرد موانع موجود در حوزه تولید آثار سینمایی برداشته نمی شود! در سینما و تلویزیون و تئاتر هرآنچه شاهدیم یک وادادگی فرهنگی در مقابل غربی ها است و متأسفانه مدیرانی که کعبه آمال شان غرب و فرهنگ غربی است باعث این اتفاق تلخ و دردآور شده اند.

به گزارش سینماپرس نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند. دقت در نامگذاری ها نشان می‌دهد این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند.

انتخاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد و تولید است. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود. بی تردید پشتیبانی و مانع زدایی از تولید لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است. نامگذاری  امسال نشان از اهمیت اقتصاد دارد و این اهمیت نیازمند توجه مسوولان برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه است.

سینما و تلویزیون هم که تلفیقی از هنر، صنعت و اقتصاد هستند نیاز به پشتیبانی و مانع زدایی در حوزه تولید دارند، اتفاقی که چند سالی است چندان از آن نشانی دیده نمی شود و اغلب اعتراض ها و گلایه های هنرمندان طی این مدت مربوط به این بوده که عدالت در سینما وجود ندارد و کارها تنها به دست عده ای خاص انجام می شود، به خصوص در حوزه سینمای ارزشی و استراتژیک همواره شنیده ایم که مسئولان دولتی کمترین حمایتی از سینماگران نمی کنند و بیشتر توجه خود را به طیف انتلکتوئل معطوف ساخته اند.

در همین رابطه ۹ تن از سینماگران کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، ابراهیم اصغری، شفیع آقامحمدیان، محمدحسین نیرومند، محمدرضا اسلاملو، اکبر حر، جهانگیر الماسی، حمید بهمنی و محسن علی اکبری نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: بنده معتقدم نامگذاری امسال با دلی پر درد از عملکرد همه ما توسط حضرت آقا صورت گرفت؛ ایشان هرچه فریاد زدند هیچ گوش شنوایی برای شنیدن فرمایشات شان نبود. رهبر معظم انقلاب فقط در خصوص علم و صنعت و شوق تولید این دغدغه را نداشتند حضرت آقا در تمامی حوزه ها مشکل را احساس کردند و فریاد برآوردند و حالا همه ما باید دست در دست هم بدهیم و شعار سال را تحقق بخشیم. متأسفانه کارشکنی ها و ایجاد موانع همواره باعث عدم تولید فیلم های درخشان ارزشی و انقلابی می شوند و این بسیار تلخ و متأثرکننده است. بنده معتقدم حضرت آقا این بار با تعیین این شعار آخرین فریادشان را زدند و وای بر مایی که بر مسند امور هستیم و نخواهیم بفهمیم. البته بی تردید کسانی که نفهم هستند هرگز نخواهند فهمید چون عارضه ای جز بی شعوری را به همراه ندارند. افراد بی شعور قطعاً نمی فهمند چه باید بکنند. وقتی بیماری شان حاد تر می شود دیگر نمی خواهند بفهمند!

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: مشکلات متعدد و هزینه های سرسام آور فیلمسازی را بسیار دشوار کرده است به خصوص فیلم های ارزشی و استراتژیک هنگام تولید با موانع بسیار جدی تری روبرو می شوند که امید است در راستای تحقق این شعار مهم یکایک مدیران و مسئولان تدبیری اندیشه کنند تا با مانع زدایی بتوانیم شاهد تولید انبوه آثار سینمایی و تلویزیونی ارزشمند در کشورمان باشیم. در عرصه سینما و تلویزیون شاهد مشکلات زیادی بر سر راه فیلم ها هستیم که علاوه بر مشکلات مالی و هزینه های سرسام آوری که فیلمسازی را بسیار سخت کرده اختصاصاً برای فیلم های ارزشی شاهد موانع جدی تری هستیم.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز با انتقاد از وضعیت فعلی عرصه فرهنگ و هنر کشور اظهار داشت: تا خانه تکانی جدی در حیطه مدیریتی صورت نگیرد موانع موجود در حوزه تولید آثار سینمایی برداشته نمی شود! همه ما این روزها منتظر تغییرات بنیادین در حیطه مدیریتی هستیم تا ان شاالله پس از این اتفاق نیکوترین اتفاقات در حوزه مسائل اقتصادی و تولید به ویژه تولید کالای فرهنگی رخ دهد. طی سال های اخیر ما با پدیده بسیار عجیبی روبرو بودیم به نحوی که مدیران سینمایی برای افرادی که در جبهه فکری شان نیستند مانع تراشی می کردند و از همین رو اغلب فیلم هایی که در این سال ها تولید شدند در جهت منافع ملی کشور نبودند و فرهنگ انقلابی و هویت ایرانی-اسلامی در آن ها هویدا نبود.

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و کارشناس فرهنگی در پی نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: تا زمانی که افراد نالایق پست های کلیدی و مهم را در اختیار دارند نمی توانیم امیدی به مانع زدایی داشته باشیم! این افراد خودشان مانع اصلی بر سر راه انجام هر کار مثبت و سازنده ای هستند و تنها عدم حضور آن ها است که می تواند نویدبخش رفع موانع برای تولید کارهای شایسته باشد. در حوزه فرهنگ بحث پشتیبانی باید معطوف به تولید محتوا باشد و بحث مانع زدایی باید معطوف عزل افرادی باشد که مانع کار فرهنگی می شوند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما نیز به سینماپرس گفت: نکته مهمی که در خصوص این شعار مهم و ارزشمند و کلیدی وجود دارد این است که هرگز نباید به آن به صورت سخت افزاری نگاه شود، نگاه سخت افزاری ظلم به این شعار ناب است به خصوص در عرصه فرهنگ و هنر هرچه مشکل داریم در حوزه نرم افزاری است که این مشکلات باید هرچه زودتر رفع شوند چرا که آنچه امروز به اسم فیلم و سینما وجود دارد شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست و بیشتر دشمن شاد کن است! آنچه امروزه به اسم سینما در کشورمان داریم شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. همه چیز در سینمای ما باری به هر جهت پیش می رود و هیچ چیز درست در جای خود قرار ندارد. در واقع آنچه ما به اسم سینما در کشورمان شاهد هستیم سرابی بیش نیست، سرابی که می تواند ریشه های فرهنگ و هنر اسلامی و انسانی را در کشور ما برای همیشه بخشکاند.

اکبر حر کارگردان سینما نیز متذکر شد: لازمه تحقق شعار سال در حوزه فرهنگ و هنر تشکیل یک اتاق فکر با حضور هنرمندان انقلابی، متعهد و ولایتمدار است و از این رو باید اعضای هیأت اسلامی هنرمندان، حوزه هنری و… کنار هم بنشینند، مشکلات و موانع موجود را بررسی کنند و تمام اهتمام خود را به کار ببندند تا شعار سال در حوزه سینما و تلویزیون تحقق پیدا کند. ما امروزه شرایط اجتماعی ناهنجاری داریم که اصل آن از وادادگی فرهنگی ناشی می شود. در سینما و تلویزیون و تئاتر هرآنچه شاهدیم یک وادادگی فرهنگی در مقابل غربی ها است و متأسفانه مدیرانی که کعبه آمال شان غرب و فرهنگ غربی است باعث این اتفاق تلخ و دردآور شده اند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: فقدان آموزش مناسب برای فیلمسازان و عدم هدف گذاری مدیران باعث شده تا تولیدات سینما و تلویزیون به کجراهه هدایت شوند و بی شک برای تحقق شعار ارزنده سال که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده باید در گام اول این دو معضل مهم و اساسی را برطرف کرد چرا که عدم سواد و دانش مکفی و همچنین عدم ریل گذاری مناسب و جهت دهی در سینما خود به خود موانع بسیار جدی در مقابل تولیدات ارزشی و فرهنگی به وجود می آورند. آثاری که زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی در آن حضور دارند به چه درد مردم می خورد؟ من نمی دانم چرا برخی افراد اصرار به این دارند که آثار سینمایی و تلویزیونی باید مردم را بخندانند! کدام خنده؟ مردم در این بحران سیاسی و اقتصادی به چه چیزی باید بخندند؟ مردم زمانی می توانند بخندند که رفاه داشته باشند و زندگی های شان سرشار از معضلات و مشکلات عدیده نباشد!

 

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: تا زمانی که دولت فعلی در رأس کار است هیچ امیدی به تحقق شعار سال در هیچ حوزه ای نداریم و این روزها ما فقط در حال لحظه شماری هستیم تا ان شاالله زمان انتخابات ریاست جمهوری به زودی فرا برسد و افرادی رأس کار بیایند که برنامه ریزی فرهنگی بر اساس اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی داشته باشند و ما را از این ورطه تاریک و سیاه نجات دهند. ما برای تحقق شعار ارزنده «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در حوزه سینما نیازمند حضور مدیرانی هستیم که تبیین این شعار جزو دغدغه های شان باشد و تمام تلاش خود را به کار ببرند تا تمامی موانع موجود که بر سر راه تولید آثار ارزشی و استراتژیک است را از سر راه هنرمندان متعهد و انقلابی بردارند.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: در حال حاضر فیلم ها و سریال ها مشکل محتوایی اساسی دارند و مسائل مهمی مانند تحکیم بنیان خانواده را دچار خدشه می کنند از این رو ما نیازمند آن هستیم که در گام نخست مدیران فرهنگی و سینمایی پشتیبانی جدی از هنرمندان متعهد، دغدغه مند و انقلابی داشته باشند تا بتوانند در مقابل انبوهی از آثاری که خطوط قرمز انسانی و اسلامی را زیر سوأل می برند قد علم کنند و در گام بعدی نیز نیاز است تا تمامی موانع موجود که بر سر راه تولید آثار دغدغه مندانه است برداشته شود. الآن فیلم ها و سریال ها مشکل محتوایی اساسی دارند شاید یک سری خطوط قرمز ظاهری را رعایت می کنند اما خط قرمزی مثل تحکیم بنیان خانواده در آثار به شدت خدشه دار می شود. از سوی دیگر در ارتباط با بحث زیرساخت ها ما الآن واقعاً نسبت به تعداد بالای تولیدی که می خواهیم داشته باشیم از نظر امکانات فنی و سالن سینما و… در مضیقه هستیم و هنوز به رشد شایسته و مطلوب نرسیده ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری‌گردی در تهرانِ قرمز


با اعلام وضعیت قرمز از همان روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ و افزایش شمار مبتلایان باز هم سایه سنگین تعطیلی و کساد بر بسیاری مشاغل افکنده شد. حال اما با پایان زمان اعلام شده برای محدودیت‌های فعالیت برخی از مشاغل هنری همانند گالری‌ها، اگرچه هنوز هم شمار مبتلایان بالا و بسیاری از شهرها همچنان قرمز است، اما برخی از گالری‌ها فعالیتشان را به صورت حضوری از سر گرفته‌اند. البته برخی از گالری‌ها نیز همچنان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند یا تعطیل هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر سیمافیلم: خانواده‌ها باید خودشان تمهیدی برای صحنه‌های ترسناک سریال‌ها بیاندیشند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلبه نگاه تجاری سبب شده صداوسیما در درج هشدار سنی درباره صحنه‌های ترسناک و وحشتناک صرفاً به هشدار در تیزر اکتفا کند تا جایی که مدیر سیمافیلم در سخنانی غیرمسئولانه عنوان می‌کند خانواده‌ها خودشان باید حواسشان به بچه‌هایشان باشد

به گزارش سینماپرس، بی‌مسئولیتی صداوسیما در درج هشدار سنی درباره صحنه‌های خشن و وحشتناک مکرر زیر تیغ نقد قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد رسانه ملی همچنان به این مسئله نگاهی جدی ندارد و غلبه نگاه تجاری در جذب مخاطب سبب می‌شود صرفاً هشدار سنی به پخش تیزر و آگهی محدود شود.


مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره درج رده‌بندی سنی برای صحنه‌های حساس درست در فاصله نزدیک با صحنه مورد نظر می‌گوید: ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه قبل از سکانس این هشدار اطلاع‌رسانی می‌شود، اما کل پلان‌های حساس مگر چقدر است؟ در قسمت اول ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بود. به نظرم با توجه به تیزرهایی که از سریال پخش شد خانواده‌ها می‌دانسته‌اند که این سریال چه فضایی دارد و باید در برخی از قسمت‌ها تمهیدی برای تماشای سریال داشته باشند. به رغم هشدار قسمت‌های اولیه مبنی بر نامناسب بودن برخی صحنه‌های سریال رمضانی «احضار» برای گروه سنی کمتر از ۱۴سال، دوشنبه-۳۰ فروردین ماه- قسمت‌هایی از این سریال با موضوع احضار روح، بدون توجه به این درجه‌بندی سنی روی آنتن رفت. سریال معرفتی یا همان ماورایی «احضار» که در شب‌های ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش می‌شود، با صحنه‌هایی همراه است که در مخاطب و خصوصاً گروه سنی کودک و نوجوان ایجاد رعب و وحشت می‌کند. ساخته علیرضا افخمی در پخش اولین قسمت، با این توضیح از سوی پخش شبکه اول سیما همراه شد که «سریال احضار مجموعه‌ای در گونه ملودرام اجتماعی با موضوع معرفتی است و چنانچه در بعضی قسمت‌ها تماشای صحنه یا سکانسی برای کودکان مناسب نباشد، قبل از شروع تصویر مورد نظر علامت ۱۴+ درج خواهد شد.»


در راستای این تصمیم، در قسمت‌های اولیه پخش سریال «احضار» در برخی سکانس‌ها شاهد استفاده از علامت «۱۴+» بودیم که به نوعی پخش صحنه‌های رعب و وحشت را توجیه می‌کرد، هرچند پخش همین صحنه‌های درجه‌بندی شده از شبکه‌ای سراسری، آن هم در ساعتی که اغلب اعضای خانواده دور هم جمع هستند، از سوی برخی مخاطبان با واکنش همراه و اینگونه عنوان شده بود که فرزندانشان تحت تأثیر صحنه‌های ترسناک سریال قرار گرفته‌اند. اما در شرایطی که در قسمت ششم این سریال، مخاطب با صحنه‌هایی از احضار روح مواجه بود، این درجه‌بندی از سوی پخش شبکه اول سیما به فراموشی سپرده یا غیرضروری تشخیص داده شد.


این در حالی است که مخاطب در این قسمت با سکانسی مواجه می‌شود که شخصیت «مائده» برای احضار روح به خانه «مینو» (فالگیر) می‌رود و در خیال خود با کاراکتر «کامرانی» دیدار می‌کند، ضمن اینکه این فرد که مدعی احضار روح است (با بازی افسانه چهره‌آزاد)، در لحظاتی با لرزش‌های غیرمتعارف صورت و دست، مدعی حضور روحی در اتاق می‌شود و به نوعی بر رعب و وحشت صحنه می‌افزاید. هرچند در روند داستان از سوی سازندگان به مخاطب توضیح داده شده که در حقیقت احضارکننده روح یا همان مینو، فردی شیاد است که از طریق ورود همدستش به تلفن همراه افراد، به اطلاعات آن‌ها دست پیدا می‌کند، اما از آنجا که کودکان و نوجوانان اغلب توانایی تشخیص لایه‌های پنهان داستان را ندارند، درجه‌بندی سنی در این صحنه‌ها ضروری به نظر می‌رسید.


امروزه استفاده از علائم هشداردهنده سنی برای بینندگان، از پروتکل‌های ضروری و رایج در شبکه‌های تلویزیونی مطرح دنیا محسوب می‌شود و تاکنون بارها درباره ضرورت استفاده از این علائم هنگام پخش برنامه‌های تلویزیونی، به صداوسیما هشدار داده شده است. «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید هر شب حدود ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندی که کارتن را به مجسمه تبدیل می‌کند


یک هنرمند آمریکایی از کارتن برای خلق مجسمه‌هایی در ابعاد واقعی و آثار هنری استفاده می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادی از حضور بنان و تجویدی در رادیو + آوازخوانی تاج اصفهانی


به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو، برنامه «عندلیب» جمعه ـ سوم اردیبهشت ماه ـ مروری بر حضور برخی بزرگان هنر موسیقی ایران در رادیو از جمله جلال الدین تاج اصفهانی، غلامحسین بنان و علی تجویدی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع