X

بایگانی اردیبهشت 5, 1400

دفتر سینمایی

حمید علیزاده درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید علیزاده تهیه کننده تلویزیون امروز یکشنبه پنجم اردیبهشت بر اثر کرونا درگذشت.

به گزارش سینماپرس، مجید قناد مجری و برنامه ساز درباره درگذشت حمید علیزاده از تهیه‌کنندگان تلویزیون به خبرنگار مهر عنوان کرد: علیزاده تهیه کننده تلویزیون حدود چهار روز حال مساعدی نداشت. روز اول فکر می‌کرد مسموم شده است اما بعد تست داد و متوجه شد به کرونا مبتلا شده است.

قناد ادامه داد: وی بعد از دو روز در بیمارستان بستری شد و امروز گویا اکسیژن خون او به ۴۰ رسیده بود و بر اثر کرونا درگذشت.

وی درباره همکاری با وی بیان کرد: او تهیه کننده برنامه‌های کودک از جمله «لوبیا فردا زود بیا» در شبکه آموزش و «فرزندان ایران» در شبکه جام جم بود. او از تهیه کنندگان فعال در عرصه کودک و بزرگسال بود که در شبکه‌های دیگر از جمله شبکه قرآن هم فعالیت داشت.

این برنامه ساز درباره تشییع علیزاده نیز گفت: فردا صبح او را به سمت بهشت زهرا (س) و بعد هم به شمال کشور که خانواده‌اش ساکن هستند منتقل می‌کنند تا در آنجا خاکسپاری شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان نخستین دوره شهرهای خلاق معرفی شدند/مشهد شهر خلاق رسانه


برگزیدگان نخستین دوره شبکه‎ شهرهای خلاق با حضور وزیر ارشاد معرفی شدند. شهر برازجان بوشهر به عنوان شهر خلاق در حوزه ادبیات انتخاب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فقدان معلم شایسته آواز که شاگردان زیادی وامدار او بودند


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت سید احمد حلی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاست گذاری در زمینه «اکران آنلاین» نیازمند گذشت زمان و تبیین فرصت و تهدیدهای آن از سوی ذی‌نفعان در آینده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی می گوید: در عرصه اکران آنلاین مدیران سکوهای نمایشی سایه نظارت دستگاه دیگری را بالای سر خود می‌بینند که به موجب حکم آن ممکن است فیلمی به رغم داشتن پروانه نمایش از دولت، از اکران آنلاین بازبماند و یا برای اصلاح و ممیزی مجدد، موقتاً پایین کشیده شود!

به گزارش سینماپرس، سعید رجبی‌فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به مهر درباره حمایت سازمان سینمایی از اکران آنلاین می‌گوید: سردی و گرمی بازار اکران آنلاین در گروی تمایل صاحبان فیلم و اطمینان آنها از بازگشت سرمایه و کمی تا قسمتی سود در این مسیر است. در اینکه پلتفرم‌ها و مخاطبان سینمای ایران در روزهای تعطیلی سینماها و یکنواختی سریال‌های تلویزیونی عطش و تقاضای زیادی برای فیلم سینمایی ایرانی دارند، تردیدی نیست. تجربه تلخ ۱۴ ماه گذشته و شلتاق ویروس جهنده کرونا نشان داد که احساس عدم امنیتی که در وجود مردم ریشه دوانده است، مانع از آن می‌شود که سینماها ولو در شرایط زرد و نارنجی پذیرای تماشاگران زیادی باشند. به این خاطر تنها گزینه پیش روی تهیه‌کنندگان استفاده از ظرفیت اکران نیم بند آنلاین و تن دادن به ریسک و مخاطرات آن است.

رجبی‌فروتن: در عرصه اکران آنلاین مدیران سکوهای نمایشی سایه نظارت دستگاه دیگری را بالای سر خود می‌بینند که به موجب حکم آن ممکن است فیلمی به رغم داشتن پروانه نمایش از دولت، از اکران آنلاین بازبماند و یا برای اصلاح و ممیزی مجدد، موقتاً پایین کشیده شود! وی تأکید دارد: اولویت‌های حمایتی سازمان با بودجه و اعتبارات محدودی که دارد، حمایت از زنجیره سینماهای کشور و ترغیب تهیه‌کنندگان به اکران فیلم‌هایشان در دورانی است که با پیک کرونا مواجه نیستیم. مراجعی که فقط به نظارت انحصاری بر فضای مجازی می‌اندیشند، باید به مرور دریابند که نظارت بدون حمایت، کارآیی لازم را ندارد.

رجبی‌فروتن معتقد است: از سوی دیگر گره موجود در اکران آنلاین اگر با تشکیل نهادهایی مثل شورای اکران آنلاین بازشدنی بود تا حالا این اتفاق افتاده بود. در سینما شورای صنفی نمایش تابع و مجری نظامنامه‌ای است که هر ساله با مشارکت دولت ویرایش و بروزرسانی می‌شود و همه عوامل موثر در آن از طریق تشکل‌های صنفی مربوط و اهرم‌های در اختیار دولت، سامان می‌یابند. به این خاطر شورای صنفی نمایش به نمایندگی از صنوف و دولت به خوبی نقش تنظیم‌گری خود را ایفا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در اکران آنلاین آرایش نیروها به گونه دیگری است. سازمان سینمایی شاید بتواند در همراهی با تهیه کنندگان سینمای ایران در پی ایجاد شرایط و مناسبات عادلانه‌ای در این زمینه باشد اما از دیگر سو رسانه‌های برخط نمایش فیلم و سریال مجوز فعالیت خود را از دستگاه دیگری گرفته و تن به نظارت آن داده‌اند. در عرصه اکران آنلاین مدیران سکوهای نمایشی سایه نظارت دستگاه دیگری را بالای سر خود می‌بینند که به موجب حکم آن ممکن است فیلمی به رغم داشتن پروانه نمایش از دولت، از اکران آنلاین بازبماند و یا برای اصلاح و ممیزی مجدد، موقتاً پایین کشیده شود!

رجبی‌فروتن تأکید می‌کند: سیاست گذاری در این زمینه نیازمند گذشت زمان و تبیین فرصت و تهدیدهای آن از سوی ذی‌نفعان در آینده است. بدیهی است در این فاصله هر قدر در فرایندی کاملاً طبیعی مدل رفتاری و قواعد و توافق‌های طرفینی را خلق کنند و به آن پایبندی نشان دهند، زمینه برای نهادینه شدن این پدیده و استمرار و پویایی آن فراهم خواهد شد.

رجبی‌فروتن درباره گلایه برخی فیلمسازان نسبت به وجود انحصار در حوزه «اکران آنلاین» به این توضیح بسنده می‌کند: ظاهراً بیش از یکصد رسانه برخط مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و محدودیتی برای فعالیت سایر پلتفرم‌ها به شرط سرمایه و معونه لازم وجود ندارد.

وی تأکید دارد: پیشتازی چند پلتفرم در این زمینه الزاماً به معنی ایجاد انحصار نیست چه اگر غیر از این بود مرکز ملی رقابت به شکایات رسیدگی می‌کرد.

رجبی‌فروتن درباره درآمد حاصل از اکران آنلاین برای صاحبان آثار می‌گوید: درصد تسهیم و برداشت از درآمد فروش در حد متعارفی بین تهیه کنندگان و سکوهای نمایش دهنده تعریف شده است. به نظرم فیلم‌هایی که اصولاً برای پرده بزرگ جذابیت‌های لازم را ندارند و صاحبان آن‌ها در شرایط عادی هم پاسخ دلگرم‌کننده‌ای از گیشه‌ها دریافت نمی‌کردند، باید قدر فرصت دیده شدن در اکران آنلاین را بدانند و با آگاهی از اینکه آیتم هزینه‌هایی که دفاتر پخش برای آنها فاکتور می‌کرد، دیگر عملاً وجود ندارد. منظورم سهم سینمادار، تبلیغات، عوارض و مالیات است. این عده باید دلخوش به سهم هفتاد درصدی از بازاری شوند که مشتریان آن به دنبال تنوع هستند و در دوران تعطیلی سینماها همه نیاز بصری آنها را تلویزیون نمی‌تواند تامین کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشان عکس سال مطبوعاتی ایران فراخوان داد


انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از سوی ستاد جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی فراخوان بیستمین دوره این رویداد به دبیری داود فتحعلی‌بیگی و برای برگزاری در مهر و آبان سال جاری منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در بخش‌های نمایش‌های تخت حوضی (بخش ویژه علی نصیریان)، مجالس شبیه خوانی (یادواره زنده یاد هاشم فیاض)، نمایش های عروسکی سنتی (یادواره زنده یاد کاکامحمد شیرازی)، بخش نقالی و روایت های ملی (یادواره زنده یاد مرشد ولی الله ترابی)، معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد محمود استادمحمد)، جوانه های نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان) – (بخش ویژه هنگامه مفید)، هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار خواهد شد.

در مقدمه این فراخوان آمده است:

«کانونِ نمایش‌های آیینی و سنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترش زمینه‌های پژوهشی و اجرایی و ژرفکاوی در ریشه‌های نمایش ایرانی و نیز ثبت و حفاظت از کهن الگوهای نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای ارتقای تئاترملی؛ بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را با اولویت نمایش‌های الهام گرفته از آثار «نظامی گنجوی» در مهر و آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌کنند.

بدیهی است این رویدادِ ملی با توجه به شرایط ویژه اجتماعی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و اولویت صیانت از سلامت هنرمندان و تماشاگران هنر نمایش با رعایت همه پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی برگزار خواهد شد.»

متقاضیان شرکت در این رویداد می‌توانند از ۱۱ اردیبهشت برای ثبت تقاضای خود جهت شرکت در بخش‌های مختلف به تارنمای ایران تئاتر مراجعه کنند.

علاقه مندان می‌توانند فایل PDF فراخوان را اینجا ببینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت هنرمندی دیگر بر اثر کرونا


احمد حلی، از خوانندگان موسیقی ایرانی بامداد روز یکشنبه (پنجم اردیبهشت ماه) بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

«خنده در تاریکی»، «شهر سوخته» و «کیارستمی و عصای گمشده» به «اکران آنلاین» آمدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سه فیلم مستند «خنده در تاریکی»، «شهر سوخته» و «کیارستمی و عصای گمشده» در صفحه ویژه «هنروتجربه» پلتفورم هاشور به اکران آنلاین درمی‌آیند.

به گزارش سینماپرس، در ادامه اکران فیلم‌های «هنروتجربه» در صفحه ویژه در پلتفرم هاشور، فیلم‌های مستند «خنده در تاریکی» ساخته مژگان خالقی، «شهر سوخته» ساخته ناصر پویش و «کیارستمی و عصای گمشده» ساخته محمودرضا ثانی از چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ به نمایش آنلاین درمی‌آیند.

«خنده در تاریکی» مستندی درباره سیر تحولات تاریخ تئاتر اصفهان از آغاز تا امروز است که دی‌ماه ۹۸ در سینماهای «هنروتجربه» اکران شد.

در این فیلم چهره‌هایی همچون علی رفیعی، رضا ارحام صدر، نصرت الله وحدت، کیومرث پوراحمد، پرویز ممنون، جهانبخش سلطانی، ژاله رجایی، ناصر کوشان، نیکید میرزاییانس و … به روایت تاریخ تئاتر اصفهان پرداخته‌اند و زنده‌یاد پرویز پورحسینی گویندگی گفتارمتن آن را برعهده داشته است.

مستند «شهر سوخته» درباره منطقه شهر سوخته زابل است؛ شهری که یکی از بلندترین تمدن‌های دوران سپیده‌دم تاریخ را داشته‌است. کاوش‌هایی که در چندین دهه اخیر در این شهر صورت گرفته بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان را دگرگون کرده است و این فیلم تلاش دارد تا بخشی از این یافته‌ها را به تصویر بکشد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «همزمان با کاوش باستان شناسی در شهر سوخته صدایی از اعماق خاک شنیده می‌شود. فیلم در حالی که همراه با باستان‌شناسان به روایت گزارشی و لحظه به لحظه از کاوش‌ها می‌پردازد، موازی با آن به جستجوی صدا در اعماق خاک و به اعماق تاریخ می‌رود تا با مردم کهنسال شهر سوخته همراه شود …»

«شهر سوخته» مردادماه ۱۳۹۹ روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفت.

مستند «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمودرضا ثانی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان از شهریورماه سال گذشته روی پرده سینماهای «هنروتجربه» بود.

این مستند روایتی از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما است که کارگردان آن پیش از ساخت این مستند بلند، کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» را تالیف کرده بود. این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه و در ایران و آمریکا چاپ و توزیع ‌شده است.

اکران آنلاین «هنروتجربه» اواخر بهمن‌ماه با ۲ مستند «کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی و «قصه بولوار» ساخته داود اشرفی در هاشور آغاز شد و با آغاز سال ۱۴۰۰ سه فیلم «چی چکا» ساخته رها فریدی، «بی گاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی و «وقتی پروانه شدم» ساخته آرش زارع به آنها اضافه شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی میلیون دلاری «ون‌گوگ» حراج می شود


یک تابلو نقاشی از «ون‌گوگ» ـ نقاش مشهور هلندی ـ با ارزش تقریبی ده‌ها میلیون دلار در حراجی به مزایده گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوازنده‌هایی را می‌شناسم که در روز عاشورا یا روز بیست و یکم ماه رمضان دست به ساز نمی‌زدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد معتمدی از خوانندگان موسیقی ایرانی در سال‌های اخیر و در ایام ماه مبارک رمضان چند قطعه مناجات خوانی منتشر کرده است و آلبوم مناجات وی سحرگاهان از مأذنه‌های حرم مطهر رضوی پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مناجات به معنای راز گفتن و گفتگوی پنهانی با کسی، راز و نیاز و نجوی کردن است. مناجات بیشتر در سخنانی در قالب نظم و نثر برای عرض نیاز و حاجت به درگاه خداوند همراه با سپاس او استفاده می‌شود. در گذشته‌ها از مناجات خوانی برای بیدار کردن مردم در سحرهای ماه مبارک رمضان استفاده می‌شد.

مناجات‌خوانی، اذان گفتن و قرائت دعا، بخش‌های دیگری بود که به وقت سحر، یکی پس از دیگری اجرا می‌شد و این‌ها همه تمهیداتی بود که ایرانیان در گذشته برای به‌موقع بیدار کردن مؤمنان از خواب، اندیشیده بودند.

محمد معتمدی از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایرانی که در سال‌های اخیر و در ایام ماه مبارک رمضان چند قطعه مناجات خوانی منتشر کرده بود، سال گذشته نیز قطعه مناجات خوانی «حمد و ثنا» را منتشر کرد و استفاده آن را برای همه مخاطبان رایگان اعلام کرد.

آلبوم «مناجات» از جمله آثار محمد معتمدی است که چند سال پیش به مناسبت ماه مبارک رمضان منتشر و در برنامه سحرگاهی حرم مطهر امام رضا (ع) پخش شد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی مشروح خبرگزاری مهر با محمد معتمدی خواننده صاحب سبک موسیقی ایرانی است؛

*خوانندگان زیادی در قدیم داشتیم که فعالیت‌های خود در حوزه آواز، با تلاوت قرآن کریم آغاز کردند، چه ارتباطی بین آواز و تلاوت قرآن وجود دارد؟

در قدیم چیزی به نام کنسرت رواج نداشت و هر کسی که به نوعی صدایش خوب بود، یا به سمت قرائت قرآن یا به سمت تعزیه هدایت می‌شده است. به خاطر همین در قدیم همه‌ی کسانی که خوش‌صدا بودند به قرائت قرآن و خواندن اشعار تعزیه و از این دست مراسم‌هایی آئینی مسلط بودند. موسیقی ما هم با موسیقی عرب‌ها و موسیقی ترک‌ها و ازبک ها به واسطه نزدیکی جغرافیایی ریشه‌ی مشترک دارد. وقتی با همدیگر ریشه مشترک داریم تاثیرپذیر هم هستیم. کسانی که از کودکی در حوزه قرائت قرآن کار کرده‌اند هماهنگی مغز و حنجره را بهتر یاد گرفتند. در آواز باید بین مغز و حنجره و گوش هماهنگی خاصی ایجاد شود. خواننده خوب کسی است که آن چیزی که می‌شنود درست تحلیل کرده و به حنجره‌اش درست فرمان خواندن دهد. قرآن وقتی که به پیامبر (ص) نازل شد، عرب بهترین و فاخرترین موسیقی‌اش را به قرائت قرآن اختصاص داد، که همین موسیقی مقامات عربی یا طرب نامیده می‌شود. ما هم در موسیقی دستگاه‌هایی داریم که با موسیقی عرب اشتراکات زیادی دارد بخاطر همین کسانی که مانند استاد محمد رضا شجریان و دیگر همکارانمان فعالیت‌های خود را با قرائت قرآن شروع کردند، موفقیت‌های بیشتری در حوزه آواز داشتند. چرا که موسیقی عرب موزیکالیته خیلی قوی‌ای دارد و خیلی از اساتید مصری مثل مصطفی اسماعیل و عبدالباسط به نوازندگی و نغمات و فواصل موسیقی و اصول علمی موسیقی وارد و مسلط بودند. بنابراین ظرافت‌های بسیاری در قرائت قرآن کریم وجود دارد. یعنی حتی از خود ردیف موسیقی ایرانی ظرافت‌های بیشتر و آرایه‌های بیشتری دارد که می‌تواند در آواز ایرانی به کار آید. آرایه یعنی تذهیب‌هایی که در تلاوت‌ها استفاده می‌شود.

*شما خودتان در کودکی نیز به تلاوت قرآن مشغول بوده‌اید؟

من هم در کودکی قرائت قرآن کار کردم و هم در گروه‌هایی مثل تواشیح یا فعالیت‌هایی که با نغمات سروکار داشته است بوده‌ام و آن را به خوبی می‌شناسم. همه فکر می‌کنند تنها در «ربنا» استاد محمدرضا شجریان از موسیقی عرب استفاده شده است اما شخصاً حتی در آوازهایشان در جاهایی، حالت‌هایی از موسیقی عربی می‌بینم که اگر کسی ویبراسیون ها و یا حالت‌های تکنیک‌های خاصی که در موسیقی است را کار نکرده باشد، تشخیص نمی‌دهد. موسیقی عربی غنای خیلی خوبی به صدای افراد می‌بخشد. کسانی که از اول با تلاوت قرآن آغاز کردند آرایه های تلاوت و زینت‌های موسیقایی را می‌توانند به آواز اضافه کنند و به یک سیستمی که خواننده حرفه‌ای نیاز دارد، برسند.

*جایگاه موسیقی مذهبی و آئینی در جامعه امروز ما کجاست؟ چرا امروزه تعداد خیلی کمی از خواننده‌ها به سمت مناجات خوانی می‌روند؟

سال گذشته اول ماه مبارک رمضان تعدادی از خانم‌های خواننده در کشور ازبکستان، سرودی را به صورت دسته جمعی خواندند که در خصوص ماه مبارک رمضان بود. این خانم‌ها در شمایل محجبه این کار را انجام دادند در صورتی که اکثر آن خانم‌ها در حالت عادی محجبه نیستند ولی به احترام ماه رمضان محجبه شده و به چنین موضوعی ورود کردند. در جامعه‌ی ایرانی بین موزیسین‌ها چنین رویکردی وجود ندارد. در صورتی که ما در قدیم این مساله را داشتیم. بین هنرمندان موسیقی مرسوم بود، که مثلاً برای میلاد حضرت علی (ع) یا اوایل محرم قطعه‌هایی می‌خواندند. بعضی دیگر در ایام عزاداری کار نمی‌کردند، نوازنده‌هایی را می‌شناسم که در روز عاشورا یا روز بیست و یکم ماه رمضان دست به ساز نمی‌زدند نه اینکه ساز را منکر و چیز بدی بدانند بلکه این بیشتر حرمت قائل شدن و احترامی که به این ایام قائل بودند را نشان می‌دهد. این احترام چیزی است که امروزه مقداری کم رنگ شده و جامعه‌ی موسیقی ما روی مسائل اعتقادی مثل گذشته ورود نمی‌کند. نوازنده‌هایی را می‌شناسم که در روز عاشورا یا روز بیست و یکم ماه رمضان دست به ساز نمی‌زدند نه اینکه ساز را منکر و بدی بدانند بلکه بیشتر حرمت قائل شدن و احترامی که به این ایام قائل بودند را نشان می‌دهد. این احترام چیزی است که امروزه مقداری کم رنگ شده و جامعه‌ی موسیقی ما روی مسائل اعتقادی مثل گذشته ورود نمی‌کند

*چرا خوانندگان در شرایط کنونی که اهمیت و تأثیر موسیقی در جامعه بیشتر مشخص شده است به فعالیت در عرصه‌های آئینی ورود نمی‌کنند؟

بد نیست هر از چند گاهی کارنامه‌ها را مرور کنیم. ما دوست داشتیم سیستمی داشته باشیم که به طور مثال وقتی بچه‌ای در سیستم فرهنگی ما ورود می‌کند از آن طرف انسان متدینی خارج شود. اگر متدین هم نشد ضد اعتقادات پدر و مادر هم نباشد. اما این سیستمی که طراحی شد همه را خواست نماز شب خوان کند و اگر کسی کمتر از این مقدار بود، طرد شد. ما موزیسین‌ها را دچار محدودیت کردیم. کاری به مساله آواز بانوان نداریم. بخاطر محدودیت‌ها و برخی ضدحال‌هایی که به خوانندگان زده شد آنها رویگردان شدند و می‌شود گفت لج کردند. البته اینها اشکالاتی است که مطمئنم مسئولین بخش‌های فرهنگی تاکنون به آن رسیده‌اند. در کشوری مثل ازبکستان می‌بینید که در اول ماه مبارک رمضان همه بانوان با حجاب کامل برای این ماه آواز می‌خوانند که من این را یک پیروزی برای دستگاه اعتقادی آن کشور می‌دانم. ولی خروجی ما، برعکس آنچه که به آن معتقد بودیم شده است. این به نظر من یک مسأله‌ای است که اگر جامعه موسیقی، اقبالی به موسیقی سنتی و آئینی و مذهبی نشان نمی‌دهد به خاطر محدودیت‌هایی بوده که برایشان اعمال شده است.

*چه چیزی باعث برگشت دوباره خوانندگان به این عرصه می‌شود؟

زمانی درختی کاشتیم. وقتی نهال بوده می‌توانستیم صافش کنیم اما کج شده و با همان حالت قطور شده است. اگر بخواهی صافش کنی نیاز به تخصص باغبانی و زمان قابل توجه دارد. مقداری از لطمه‌ها جبران ناپذیر است ولی همان مقدار که جبران‌پذیر می‌باشد هم نیاز به کار کارشناسی دارد.

من اعتقاد دارم برای سیستمی که واقعاً می‌داند چطور به قدرت اول نظامی در منطقه تبدیل شود، می‌داند چطور در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، تمام کمبودهای مثلاً در حوزه‌ی نظامی را شناسایی کند و جلوی تهدید در آن عرصه را ببندد قطعاً می‌تواند در عرصه فرهنگی نیز کمبودها را برطرف کنند. اگر همتی باشد و اتاق فکر تشکیل دهند و به نتیجه خوبی برای این امر برسند که چه کاری باید برای موزیسین‌ها و جامعه انجام شود. به هر حال گرایش‌های اعتقادی در خون و وجود ما هست ولی اینکه چطور این واکنش‌های منفی به مقولات اعتقادی را چطور می‌شود در بین برخی از اقشار جامعه برطرف کرد نیاز به یک تحرک اندیشه و تخصص دارد.

*در خصوص آلبوم مناجات بفرمائید که به چه صورت منتشر شد آیا سفارشی بود یا به صورت کاملاً دلی انجام گرفت؟

«مناجات» در واقع یکی از تجربه‌های شخصی من بود. اولین بار حدود پانزده سال پیش در حال و هوای ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم برای شروع این ماه یک قطعه بی‌کلام مناجات منتشر کنم. به خاطر اینکه مناجات‌خوانی یک مدلی از آواز خوانی در قدیم و یک فرم در آوازخوانی بوده که متأسفانه طی دهه‌های اخیر از بین رفته است. در گذشته که نگاه می‌کنیم همه‌ی خواننده‌های قدیمی حتی کسانی که صفحه ضبط کرده‌اند، یک صفحه هم مناجات خوانی داشته‌اند. برای اولین بار مناجاتی را همان سال‌ها در حال و هوای خودم به صورت دلی خواندم واقعاً خیلی خوب شد و در فضای اینترنت به اشتراک گذاشتم که با بازخوردهای خوبی مواجهه شدم. مخاطبان سال‌های بعد نیز درخواست‌های تکرار مناجات خوانی داشتند. سال بعد هم قطعه‌ای را خواندم تا اینکه تعدادش در حد مجموعه‌ای از مناجات خوانی در آمد. بعد دیدم که خیلی نسبت به آن استقبال شد. با پیشنهاد مرکز آفرینش‌های آستان قدس رضوی، این قطعات مناجات خوانی تبدیل به یک آلبوم شد و در حال حاضر مفتخرم که در حرم امام رضا (ع) نیز پخش می‌شود.

*احساس شما از پخش اثرتان در یک فضای معنوی مانند حرم امام علی بن موسی الرضا (ع) چه بود؟

خیلی احساس غرورآمیز و آرامش بخشی است. اعتقاد شخصی خودم را دارم. اگر یک نفر با شنیدن این مناجات‌ها اتفاق معنوی و درونی برایش رخ دهد آن هم در فضایی که پر از انرژی‌های روحانی است، کافیست تا عاقبت انسان را متحول کند. معتقدم اگر فقط همین یک کار را در مجموعه کارهای موسیقی در حوزه‌ی آواز انجام داده بودم، کافی بود و مجموعه مناجات برایم چنین حکمی دارد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع