X

بایگانی اردیبهشت 14, 1400

دفتر سینمایی

معلمی که به عشق زبان قرآن عربی تدریس می‌کند


نوزدهمین قسمت از جشن رمضان ۱۴۰۰، در حال و هوای روز معلم از شبکه پنج سیما پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکرانه؛ محصول ایران و تاجیکستان که قصه حق و ناحق را روایت می‌کند


سریال «شکرانه» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی منصور سهراب پور ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه‌های سه، یک و خبر پرمخاطب‌ترین شدند/ بیشترین رشد مخاطب در شبکه‌های آموزش و قرآن


در جدیدترین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ​ پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مشخص شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه‌های سه، آی‌فیلم و یک پرمخاطب‌ترین شدند/ بیشترین رشد مخاطب در شبکه‌های آی‌فیلم، آموزش و تماشا


بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل زمستان ۱۳۹۹شبکه‌های سه، آی‌فیلم و یک پرمخاطب‌ترین شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«داغی» به اتریش می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی در چهل و نهمین دوره جشنواره ملل اتریش حضور دارد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه FESTIVAL OF NATIONS که از جشنواره‌های شناخته شده در اتریش است، هر ساله پذیرای فیلم‌های بلند و کوتاه در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن است که با دعوت رسمی از فیلمسازان منتخب به جشنواره در شهر لنزینگ اتریش برگزار می‌شود.

این جشنواره در روز اختتامیه و مراسم « Award Gala»، به فیلم‌های برنده شده توسط هیات داوران، جوایز Lenz را با سه نشان طلا، نقره و برنز در بخش‌های مختلف هر اثر اهدا می‌کنند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه FESTIVAL OF NATIONS از ۲۳ تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ مصادف با یکم تا ششم مهر ماه در شهر لنزینگ اتریش برگزار می‌شود.

در خلاصه داستان داغی آمده است: حفیظ هر شب با شنیدن صدای تیراندازی در مرز، به آنجا می‌رود تا از متعلقات به جا مانده از اجساد مهاجران، برای گذران زندگی خود بردارد. شبی میان اجساد متوجه دختری جوان و کودکش می‌شود که در گوشه‌ای مخفی شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدایم مردم را به گریه می اندازد + فیلم


مناجات خوانی از دیرباز در ایران رواج داشته است. گفتگو با معبود و راز دل با او گفتن، از راه‌های نزدیک شدن انسان به خداوند بود که چون فرهنگی ریشه‌دار و به شکلی ژرف در بین ایرانیان رواج داشت. بر اساس شاهنامه و گفته فردوسی، رسم مناجات سحرگاهی از دیرباز در ایران مرسوم بوده است ولی چندین سال است که به علت درگذشت یا بیماری قدمای این حوزه، مناجات خوانی کمرنگ شده است و یا آنچه صورت می‌گیرد، همانند گذشته نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخابات سوژه مسابقه‌ای در مراکز استانی صداوسیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسابقه پیامکی «۶+۱۳» با هدف افزایش سطح اطلاعاتی مخاطبان نسبت به کارکرد و عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات از شبکه های استانی صداوسیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مسابقه پیامکی «۶+۱۳» کاری از مرکز آبادان است که به سفارش ستاد انتخابات معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما تولید می‌شود.

عدد ۱۳ به معنای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و عدد ۶ به معنای ششمین دوره انتخابات شهر و روستاست و همین دو عدد به عنوان نام برنامه هم در نظر گرفته شده‌اند.

در این برنامه که مدت زمان آن ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه است درباره یکی از موضوعات انتخاباتی که مردم باید درباره آن اطلاعات داشته باشند، صحبت می‌شود. به عنوان مثال موضوع شفافیت به میان می‌آید و سپس پرسیده می‌شود یک مسئول تا چه اندازه باید شفافیت داشته باشد و این شفافیت‌ها چیست؟ در نهایت، بحث به سمت شفافیت مالی برده شده و یک سوال پرسیده می‌شود تا مردم پاسخ دهند.

دلیل پرداختن این مسابقه به مسئله شوراها، خلا محتوایی درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست زیرا مشخص شده عموم مردم اطلاعات کاملی نسبت به وظایف و کارکرد شوراها و عملکرد آنها ندارند.

این مسابقه پیامکی در راستای آموزش، آگاه ساختن و تلنگر زدن قدم برمی‌دارد و هدف از تولید آن، ارتقاء سطح اطلاعات مردم نسبت به عملکرد شوراهاست تا خردادماه امسال انتخاب درست و مطمئنی داشته باشند.

«۱۳+۶» در سه حوزه تصویری، صوتی و مجازی پخش می‌شود که شامل ۳۳ شبکه تلویزیونی، ۳۳ رادیوی استانی و ۳۳ کانال اختصاصی مراکز در شبکه‌های اجتماعی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هنر دینی» با حقارت و حسادت خلق نمی‌شود


جلال ستاری، پژوهشگر ، اسطوره‌شناس و اندیشمند ایرانی تاکید دارد که زیبایی‌دوستی و عشق به کائنات لازمه آفرینش هنر دینی است. نمی‌توان با حقارت طبع و دیده‌ای که زیبایی را نمی‌بیند و دلی که بر مخلوق خدا شفقت ندارد و از رشک و ریمنی در حق خلق لبریز است، زیبایی را دریافت و تجلی قداست را باز شناخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عظیمی: برنامه هایی نظیر «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و… انسان سازی نمی کنند!/ «زندگی پس از زندگی» اتفاق مبارکی در رسانه ملی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «صدا و سیما باید دانشگاه انسان سازی باشد»؛ اما برنامه هایی نظیر «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و… انسان سازی نمی کنند و یا از برخی برنامه های معارفی بی ارزش انسان سازی نمی شود؛ اینکه صدا و سیما به هر وسیله ای فکر پرکردن آنتن است اتفاق مبارکی نیست؛ صدا و سیما باید وقت بگذارد و انسان های کاربلد، فرهیخته و ارزشمند را شناسایی کند و از آن ها برای تولید آثار قابل دفاع در رسانه ملی بهره گیری کند و دست از این عوام زدگی مفرط و پرکردن بی ارزش آنتن بردارد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری کسانی که در سازمان صدا و سیما مدیریت بخش های گوناگون را بر عهده دارند متأسفانه نگاه شان به مباحث دینی و انقلابی و ارزشی نگاه کامل و درستی نیست. نگاه ایشان بیشتر از بعد رفع تکلیف است؛ مثلاً فردی مسئول بخشی می شود که باید روی یک موضوع عمیق دینی و یا انسانی کار کند اما از آنجا که یا این موضوع را قبول ندارد و یا نسبت به آن اشراف و اطلاعات کافی ندارد نمی تواند آنطور که شایسته است این موضوعات را مطرح کند و همین باعث می شود خروجی تولیدات به درد بخور نباشند.

عظیمی میرآبادی با بیان اینکه وقتی برنامه ای مثل «خندوانه» می آید که ارزشی از باب محتوایی و اخلاقی ندارد باعث پس زدن مخاطب از تماشای برنامه های رسانه ملی می شود اظهار داشت: ما نباید مخاطب را درگیر یک لذت کوتاه و زودگذر کنیم. برنامه های رسانه ملی بایستی مخاطب را به تدبر و تأمل وادار کنند.

معاون پیشین اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: ما مردمی فهیم و اهل مطالعه داریم و اگر مخاطب شناسی جدی و درستی در سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد می توانیم برنامه های بسیار بهتری از لحاظ محتوایی برای جامعه فرهیخته مان تولید کنیم. متأسفانه از آنجا که درک عمیقی در تولیدات رسانه ملی وجود ندارد ما شاهد تولید برنامه های بسیار سطحی در آن هستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» متذکر شد: مسئولان تلویزیون نباید تهیه کننده و یا مدیران تولید را در حد یک تدارکاتچی ببینند!؛ به تهیه کننده باید به مثابه یک انسان فرهیخته نگاه شود. متأسفانه کم دقتی آشکاری در مسئولان سازمان صدا و سیما، هنرمندان، تهیه کنندگان و نویسندگان نهادینه شده و همین اتفاق منجر به این پدیده شده که کسانی ارزش پیدا کنند که بی اعتبارتر از دیگران هستند.

وی تصریح کرد: وقتی همه دست اندرکاران تولیدات برنامه های تلویزیونی جزو افراد فرهیخته باشند و اندیشه داشته باشند ما شاهد تولید برنامه های ارزشمند در رسانه ملی خواهیم بود؛ سازمان صدا و سیما نباید به هر کسی اعتبار بدهد؛ خیلی از این افرادی که ما در برنامه های صدا و سیما می بینیم قبلاً دلقک بوده اند و حالا برنامه ساز شده و مرتباً روی آنتن هستند و این اتفاق اصلاً به نفع رسانه ملی نیست.

این سینماگر تأکید کرد: این اتفاق دردآور است که در حال حاضر افراد با ارزش در خانه های شان در حال فسیل شدن هستند و در بیکاری مطلق به سر می برند و از نظر اقتصادی و اعتباری در حال له شدن هستند اما کسانی تمامی برنامه های رسانه ملی را در دست گرفته اند که فاقد تجربه، دغدغه و اندیشه کافی اند.

عظیمی میرآبادی با بیان اینکه ما اگر این اتفاق را بر سر ندانم کاری مسئولان بدانیم نگاه مان به شدت سطحی می شود تصریح کرد: بی تردید این اتفاقی است که از قبل طراحی شده است. این اتفاق در حوزه فرهنگی و هنری کشور به دفعات رخ داده و باید با یک برخورد قاطعانه جلوی این روش و منش گرفته شود؛ همانطور که ما هرگز ندیدیم که مثلاً در یک بیمارستان یک بنا مسئول باشند و یا در رستوران یک نجار را مدیر کنند، نباید در سینما و تلویزیون هم هر فرد غیرمرتبطی را مدیر و مسئول کنیم!

وی در همین راستا با کنایه به یکی از مدیران اسبق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: این نگاه است که باعث می شود یک دامپزشک یا دندان پزشک و یا پزشک را مسئول اداره نظارت ارزشیابی سازمان سینمایی کنند! بدتر از این اتفاق مشاورانی هستند که از خود این ها کم مایه تر و بی بهره ترند و این ها قرار است برای فرهنگ و هنر این سرزمین تصمیم گیری کنند!

مدیر سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما ادامه داد: البته بنده منکر حضور برخی انسان های ارزشمند در پست های مدیریتی نیستم اما نسبت این افراد نسبت به مدیران کم مایه بسیار کمتر است.

عظیمی میرآبادی در ادامه اظهاراتش افزود: اگر ما به عنوان مدیر و مسئول در سازمان صدا و سیما بخواهیم کاری کنیم باید بدانیم عنوان این مجموعه رسانه ملی است؛ در یک طرف آن فرستنده وجود دارد و در یک طرف آن گیرنده؛ ساده ترین کار این است که ببینیم برای چه کسی برنامه می سازیم؟ مردم ایران، افرادی مومن و مسلمان هستند پس باید برنامه ای متناسب با فهم و درک آن ها تولید کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر مخاطب را نشناسیم و مخاطب فرضی در ذهن خودمان ایجاد کنیم غلط است چرا که مخاطب فرضی بیشتر از عقل و فکر ما نمی فهمد. مخاطب فرضی همیشه از من نوعی کمتر می فهمد و این مسأله ای است که مدیران سازمان صدا و سیما نسبت به آن بی توجه هستند.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو به یکی از ویژه برنامه های رسانه ملی در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: برنامه «زندگی پس از زندگی» برنامه ای متفاوت درباره مرگ و عالم ماوراء است که شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، آن را تدارک دیده؛ این برنامه روایت افرادی است که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: «زندگی پس از زندگی» اتفاق مبارکی در رسانه ملی است و پیشنهاد تولید این برنامه از سمت هر کسی بوده باید مورد تقدیر قرار بگیرد. این برنامه علیرغم اینکه از نظر فنی ضعیف است اما ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می کند چرا که پشتوانه پژوهشی دارد و درباره آن تحقیق شده است.

وی افزود: من از دوستانی شنیده ام که نزدیک به ۴ سال قبل از اینکه این برنامه تولید شود درباره آن تحقیق صورت گرفته و دست اندرکاران برنامه نمونه و مصادیق متعددی را پیگیری کرده اند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو «زندگی پس از زندگی» را نمونه یک برنامه سازی سالم برشمرد و متذکر شد: این برنامه موضوع جذابی دارد، دست اندرکاران آن به مخاطب دروغ نگفتند و برای پر و پیمان تر شدن برنامه شان به اصطلاح آب به آن نبستند! همین باعث می شود تمامی لحظات این برنامه مفید باشد و بنده به نوبه خود به تهیه کننده این برنامه دست مریزاد می گویم و امیدوارم روند تولیدات ارزشمند این چنینی در رسانه ملی استمرار داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع